جاهای دیدنی

جاهای دیدنی بندر گناوه | نگینی درخشان در بوشهر

بندر گناوه یکی از شهرهای شمالی استان بوشهر است که در کرانه خلیج فارس و بین بندر دیلم و بندر بوشهر قرار گرفته است. این بندر به سواحل ماسه‌ای پوشیده از گوش ماهی‌ها و صدف‌ها معروف است. تماشای شنا کردن دلفین‌ها در آب‌های نیلگون خلیج فارس همراه با گوش دادن به صدای مرغان دریایی که با صدای آب هم‌نوا شده‌اند، آن هم زیر آسمان آبی و آرام و در هوایی پاک و آرامش‌بخش لذت وصف‌نشدنی دارد.

بندر گناوه قدمتی هزارساله دارد و در جای‌جای این شهر می‌توانید بناهای تاریخی و آثار باستانی مختلفی را مشاهده کنید. علاوه بر برخی آثار تاریخی مثل برج خان، می‌توانید به سراغ جاذبه‌های طبیعی با چشم‌اندازهای تماشایی و حیات وحش تالاب حله بروید. در بازدید از شهر از رفتن به بازارها و مراکز خرید بندر گناوه غافل نشوید؛ چراکه این بندر به علت همجواری با کشورهای عربی دارای محصولات متنوع و باب هر سلیقه‌ای است. توصیه می‌کنیم پس از گشت‌وگذار در شهر، حتماً برای گذراندن ساعات پایانی روز به تماشای غروب حیرت‌انگیز این بندر بروید. تماشای بازی رنگ‌ها در آسمان و تماشای ماهیگیران و کشتی‌ها روی آب‌های خلیج فارس در هنگام غروب تصویری به یادماندنی در ذهنتان می‌سازد که تا مدت‌ها با یادآوری‌ آن‌ها غرق لذت خواهید شد.

برای آشنایی بیشتر مقاله بندر گناوه کجاست؟ را مطالعه کنید.

درباره بندر گناوه

کانال ورودی اسکله به دریا و کشتی های لنگر انداخته در آن
این بندر یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است.

بندر گناوه در 160 کیلومتری شمال غربی بوشهر و در مرکز شهرستان گناوه قرار دارد. این شهر از غرب به خلیج فارس، از شرق به شهرستان دشتستان، از جنوب به بوشهر و از شمال غربی و شمال شرقی به ترتیب به شهرستان دیلم و استان فارس منتهی می‌شود. آب و هوای این شهر گرم و مرطوب بوده و میزان بارندگی آن نیز مناسب است. این بندر یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است که دارای تاریخی 1500 ساله بوده و قدمت آن به دوره ایلامی می‌رسد. اقوام متعددی ازجمله لر، دشتی و عرب با فرهنگ‌های مختلف در این بندر زندگی می‌کنند و زبان بیشتر آن‌ها نیز فارسی با لهجه محلی (بندری یا جنوبی) است. ماهیگیری در بندر گناوه به دلیل وجود موجودات دریایی مختلف رونق فراوانی دارد. در کنار ماهیگیری، دامداری، کشاورزی و تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس نیز از جمله مشاغل رایج مردم این منطقه به شمار می‌رود.

بندر گناوه از یک‌سو به دریا و نواحی ساحلی و از سوی دیگر به تپه‌های شنی و ماسه‌ای پوشیده از گیاهان و درختان سر به فلک کشیده منتهی می‌شود. این بندر با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، دارای جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری است که شما را به تحسین وا می‌دارد. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی بندر گناوه با مجله گردشگری اتاقک همراه باشید که قرار است سفری کوتاه به تمام این جاذبه‌ها داشته باشیم.

تالاب حله گناوه

درختان در آب شور تالاب حله
این تالاب طبیعی زیستگاه حیات وحش انواع گونه‌های پرندگان مهاجر است.

تالاب حله یکی از دیدنی‌ترین جاهای بندر گناوه است که از رودخانه حله سرچشمه می‌گیرد و مساحت آن به 40 هزار هکتار می‌رسد. این تالاب طبیعی زیستگاه حیات وحش انواع گونه‌های پرندگان مهاجر آبزی ازجمله حواصیل، درنا، غاز خاکستری، فلامینگو، چنگر، عقاب و غیره است و با وجود مناظر طبیعی بی‌نظیر به یکی از مقاصد گردشگری در بندر گناوه تبدیل شده است. پوشش گیاهی و مزارع سرسبز در اطراف این تالاب، نیزارهای روی آب و پرواز پرندگان، منظره‌ای شگفت انگیزی را خلق کرده است که از دیدن آن سیر نخواهید شد.

آدرس تالاب حله گناوه: ایران، استان بوشهر، سواحل خلیج فارس، 10 کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر

برای اجاره روزانه سوئیت و خانه در بندرگناوه می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

تپه‌های باستانی گناوه

تپه های باستانی
هر کدام از این تپه‌ها در جای‌جای روستای گناوه و در فاصله‌ای کمی از روستای تل تل واقع شده‌اند.

شهر گناوه یکی از شهرهای قدیمی بوشهر است که تاریخ سکونت در آن به هزار و پانصد سال پیش برمی‌گردد. این شهر به واسطه گذشته دور و درازی که دارد، دارای تپه‌های باستانی متعددی است که به تپه‌های باستانی گناوه مشهور هستند. هر کدام از این تپه‌ها در فاصله‌ای کمی از روستای تل تل واقع شده‌اند. از جمله این تپه‌ها می‌توان به تپه تل محمد حیدر در 100 متری شمال روستای گناوه، تپه شاه ناصری در 200 متری شرق این روستا و قلعه کلات که در 100 متری جنوب روستای تل تل واقع شده‌اند، اشاره کرد. در این تپه‌ها برخی اشیای قدیمی همچون کوزه، بوپال و سایر اشیاهای سفالی پیدا شده است که همگی نشان از قدمت تاریخی بندر گناوه دارند.

آدرس تپه‌های باستانی بندر گناوه: استان بوشهر، 33 کیلومتری بندر گناوه، روستای تل تل

امامزاده سلیمان بن علی گناوه

قدمت بنای این امامزاده به دوره قاجاریه و صفویه برمی‌گردد.

آرامگاه امامزاده سلیمان بن علی یکی از اماکن تاریخی و مذهبی گناوه است که در حاشیه جاده گناوه به دیلم قرار دارد. این مکان مقدس، منسوب به سلیمان بن علی از نوادگان امام سجاد (ع) است. قدمت بنای این امامزاده به دوره قاجاریه و صفویه برمی‌گردد؛ اما گنبد آن نسبت به خود بنا جدیدتر بوده و در حدود هفتاد سال پیش ساخته شده است. این بنا 96 متر مربع زیر بنا دارد و مساحت آن به 2500 متر مربع می‌رسد. سبک معماری امامزاده سلیمان بن علی با الهام از معبدهای هندی ساخته شده و به شکل پلکانی است و گنبد آن با کاشی‌های فیروزه‌ای و به زیبایی هر چه تمام تزیین شده است.

آدرس امامزاده سلیمان بن علی: ایران، استان بوشهر، شهرستان گناوه، ابتدای جاده گناوه به دیلم

دهکده توریستی مال قائد

دهکده توریستی مال قائد
روستای گردشگری مال قائد دارای امکانات رفاهی و تفریحی فراوانی است.

مال قائد، دهکده توریستی زیبایی است که در فاصله 500 متری شمال شهر گناوه واقع شده است. طبیعت سرسبز، آثار باستانی، جاذبه‌های گردشگری و ساحل صخره‌ای این روستا زبانزد عام و خاص است. این روستا پرجمعیت‌ترین روستای شهرستان گناوه است که بیش از 4 هزار نفر جمعیت دارد. این دهکده توریستی از سمت شمال، جنوب و شرق به باغ‌های سرسبز، مزارع گندم و جو، نخلستان‌های پهناور و مرکبات منتهی شده و از سمت غرب به آب‌های آرام و نیلگون خلیج فارس متصل می‌شود. روستای گردشگری مال قائد دارای امکانات رفاهی و تفریحی فراوانی بوده و در حال تبدیل شدن به شهر است و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

آدرس دهکده توریستی مال قائد: ایران، استان بوشهر، 500 متری شمال شهر گناوه

بندر ریگ گناوه

مسافران درون چادرهای مسافرتی کنار ساحل در بندر ریگ
این بندر در سی کیلومتری جزیره خارک قرار دارد.

بندر ریگ یکی از شهرهای شهرستان گناوه است که در مرکز بخش ریگ واقع شده است. نام این بندر از کلمه ریگ که در زبان پرتغالی به معنی دکل کشتی است گرفته شده است. این بندر در 30 کیلومتری جزیره خارک و 17 کیلومتری بندر گناوه قرار دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی خود دارای آب‌وهوای گرم و مرطوب در تابستان‌ها و هوای معتدل و مطبوع در زمستان‌ها است. گشت‌‎و‌گذار در بازارها و مراکز خرید بندر ریگ، تماشای طبیعت بی‌نظیر و نخل‌های بلند و گسترده، بازدید از اماکن تاریخی و باستانی متعدد از جمله حسینیه خان و قدم زدن در ساحل زیبا و تمیز این بندر برای بسیاری از گردشگران و مسافران جذابیت بالایی دارد.

آدرس بندر ریگ گناوه: ایران، استان بوشهر، بندر گناوه، 17 کیلومتری جنوب شرقی بندر گناوه

جزیره میرمهنا

میرمهنا
جزیره میر مهنا در پانزده کیلومتری بندر گناوه واقع شده است.

جزیره میر مهنا یکی از جاهای دیدنی گناوه در بوشهر است که در 15 کیلومتری بندر گناوه واقع شده است. نام‌گذاری جزیره میر مهنا یک ریشه تاریخی دارد و برگرفته از نام میرمهنا، یکی از قهرمانان جنوب ایران است که توانسته بود به سلطه هلندی‌ها و پرتغالی‌ها در خلیج فارس پایان دهد. این جزیره غیرمسکونی با چشم‌اندازی بی‌نظیر و دیدنی‌های خاص ازجمله قدمگاه امیرالمونین (ع) و درخت کُنار میر مهنا از محبوب‌ترین جزایر بندر گناوه به شمار می‌رود و به خاطر داشتن انجیر و انگورهای خوشمزه و خوش طعمش بسیار معروف است.

آدرس جزیره میر مهنا: ایران، استان بوشهر، گناوه، کرانه جنوبی بندر ریگ.

برج خان گناوه

برج خان بندر گناوه
معماری این برج با الهام از سبک بیت میلانی ساخته شده است. – عکاس: حبیب فرامرزی

برج خان یکی از اماکن تاریخی متعلق به خانعلی حیاتی داوودی است که در بندر ریگ از توابع شهرستان بندر گناوه واقع شده است. این برج با قدمتی 230 ساله یکی از جاهای دیدنی بندر گناوه است که در گذشته محل تصمیم‌گیری‌های سیاسی درباریان حکومت بوده است. معماری این برج با الهام از سبک بیت میلانی ساخته شده و دارای 2 بخش اندرونی و بیرونی است. بخش اندرونی از 2 طبقه تشکیل شده است و در هر طبقه 2 اتاق با ابعاد 5 در 5 قرار گرفته و بین آن‌ها راهروهایی ساخته شده است. انتهای راهروها به ایوان‌هایی منتهی می‌شود که با 14 ستون به زمین وصل شده‌اند. در بخش بیرونی این برج نیز یک حیاط بزرگ با حوض آب کوچک در وسط و در مجاورت درختان زیبا قرار گرفته است. آینه‌های نصب شده با قاب‌های چوبی در اتاق‌ها، گنجه‌های دیواری، گره چینی‌های پنجره‌ها و درها، حکاکی‌های روی ستون‌ها و دیوارها، کرکره‌ها و تزئینات چوبی، زیبایی‌های خاصی به این مکان باستانی بخشیده است که در نوع خود بی‌نظیر است.

آدرس برج خان گناوه: ایران، استان بوشهر، شهرستان گناوه، بندر ریگ، خیابان جمهوری اسلامی.

رودخانه دره گیجک گناوه

رودخانه دره گیجک گناوه یکی از رودخانه‌های فصلی بوشهر است که با طول 32 کیلومتر از شمال بندر گناوه تا خلیج فارس و دریای عمان ادامه دارد. این رود از کوه سبز، در 30 کیلومتری شمال بندر گناوه، سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از دهستان حیات داوود وارد خلیج فارس و دریای عمان می‌شود.

آدرس رودخانه دره گیجک بندر گناوه: استان بوشهر، دهستان حیات داوود

ساحل بندر گناوه

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ساحل بندر گناوه ماسه‌ای بودن آن است.

ساحل بندر گناوه یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین سواحل ایران به شمار می‌رود. تمام نوار ساحلی بندر گناوه زیبا و دیدنی است؛ اما در روستاهای کشویی و چاهک بهترین منطقه‌های ساحلی را می‌توان تماشا کرد. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ساحل بندر گناوه ماسه‌ای بودن آن است که نمونه‌ آن کمتر در کشور پیدا می‌شود. آب‌های نیلگون خلیج فارس در کنار ساحل شنی پوشیده از صدف‌ها منظره‌ باشکوهی را رقم زده است. قدم زدن در ساحل و حس کردن شن و ماسه‌ها در زیر پاها بسیار لذت‌بخش است.

اگر از قدم زدن خسته شدید، لب ساحل بنشیند و نفسی عمیق کشیده و ریه‌های خود را سرشار از هوای پاک و تمیز کنید تا حس آرامش با تک‌تک تار و پود عجین شود. نشستن در سواحل پر صدف این بندر، هوای خنک و تازه‌ای که صورت را نوازش می‌کند، شن و ماسه نرم بین انگشتان پا، تماشای آب‌های خلیج فارس و امواج درخشان و همچنین تماشای قایق‌های ماهیگیری در طلوع و غروب خورشید، سفری لذت بخش و خاطره‌ای زیبا را در ذهنتان خواهد ساخت که تا ابد فراموش نخواهید کرد.

آدرس ساحل گناوه: استان بوشهر، بندر گناوه

بازارهای ته لنجی گناوه

در این بازارها انواع پوشاک و لوازم بهداشتی پیدا می‌شود.

ته لنجی کالاهایی هستند که ملوانان جنوبی هر 6 سال یک‌بار از کشورهایی دیگر از جمله دبی به ایران وارد می‌کنند. این کالاها،  بعد از رسیدن به ساحل در ته لنج قرار گرفته و بعد به بازارهای محلی منتقل می‌شوند و به همین دلیل این کالاها به ته لنج معروف شده‌اند و بازارهایی که این کالاها را می‌فروشند نیز با نام بازار ته لنجی شناخته می‌شوند. ته لنجی نقشی حیاتی در زندگی مردم گناوه دارد؛ چون بندر گناوه دارای خط ساحلی طولانی است و کسب و کار و امور زندگی بیشتر مردم این شهر وابسته به تجارت دریایی است.

در این بازارها انواع پوشاک، لوازم بهداشتی، کیف، کفش، لوازم آرایشی، عطر و ادکلن، لوازم خانگی، مواد غذایی و غیره از بهترین برندهای خارجی پیدا می‌شود و به غیر از اهالی این شهر، مسافران و گردشگران بسیاری نیز در هنگام سفر به بوشهر برای خرید به این بازارها می‌روند. بازار ته لنجی دیلم و بازار اصلی و ته لنجی گناوه از معروف‌ترین بازارهای ته لنجی ایران هستند.

آدرس بازار اصلی بندر گناوه: استان بوشهر، بندر گناوه، بلوار ابوذر

سخن آخر

بندر گناوه جاهای دیدنی زیبایی دارد؛ جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی در این شهر بی‌شمارند. برای کسانی که می‌خواهند با تاریخ این بندر آشنا شوند، تپه‌های باستانی و برج خان از مهم‌ترین اماکن تاریخی این شهر به شمار می‌روند. معروف‌ترین جاذبه طبیعی این بندر نیز ساحل زیبای بندر گناوه و تالاب حله است که منظره بی‌نظیری دارد و همه ساله پذیرای مسافران بسیاری از سراسر کشور است.

در کنار تماشای این جاذبه‌ها، گشت‌وگذار در ساحل، ماهیگیری و قایقرانی نیز از تفریحات بندر گناوه است که جذابیت‌های این منطقه را دو چندان کرده است. علاوه بر این جاذبه‌ها، هتل‌ها و اقامتگاه‌های این شهر نیز در جای‌جای این شهر فراوان‌اند تا اقامت شما را نیز مانند هر تجربه دیگری در این سفر لذت‌بخش کنند. اگر می‌خواهید بدون دغدغه اقامتگاه به این شهر سفر کنید می‌توانید قبل از سفر در سایت اتاقک انواع سوئیت‌ها، آپارتمان‌های مبله و اقامتگاه‌های روزانه را همراه با مشخصات کامل مشاهده و رزرو کرده و سفر خود را به این بندر زیبا آغاز کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی بندر گناوه

بهترین جاهای دیدنی بندر گناوه کدامند؟

تالاب حله، تپه‌های باستانی، امامزاده سلیمان ابن علی، دهکده توریستی مال قائد، بندر ریگ

بازار بندر گناوه کجاست؟

استان بوشهر، بندر گناوه، بلوار ابوذر

تالاب حله گناوه کجاست؟

استان بوشهر، سواحل خلیج‌فارس، ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر

4.6/5 - (149 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *