جاهای دیدنیرامسر

همه چیز درباره رستوران خاور خانم | داستان نقطه عطف یک زندگی

همه ما یک اخلاق خاص، یک تکیه‌کلام شخصی یا یک عادت عجیب داریم که اطرافیانمان ما را با آن می‌شناسند. اصلاً آن رفتار به شناسنامه ما تبدیل ‌شده و هر موقع کس دیگری هم آن رفتار را انجام می‌دهد یا از آن تکیه‌کلام استفاده می‌کند، دوستان و اطرافیانمان ناخودآگاه یاد ما می‌افتند.

این موضوع در مورد شهرها هم صدق می‌کند، مثلاً تا می‌شنویم عروس شهرهای شمالی می‌گوییم رامسر تا می‌شنویم ترشی تره می‌گوییم رشت و تا می‌شنویم سرولات و چابکسر می‌گوییم آهان شهر رستوران خاور خانم.

رستوران خاور خانم نماد سرولات است تا جایی که قبل از آن بیشتر اهالی گیلان، مازندران، مردم شهرها و روستاهای اطراف و گردشگران حرفه‌ای، نام روستای سرولات در چابکسر را شنیده بودند؛ اما خاور خانم و جریان زندگی‌اش، باعث شد حالا سرولات و رستورانش شهرتی جهانی داشته باشند.

در این مقاله می‌خواهم رستوران خاور خانم را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری رامسر معرفی کنم. می‌خواهم بگویم خاور خانم که بود، داستان شکل‌گیری این رستوران را بگویم، حال و هوایش، غذاهایش و …

می‌خواهم بگویم چه طوری یک اتفاق به‌ظاهر ساده و معمولی، می‌تواند مسیر زندگی یک فرد و حتی یک روستا را تغییر دهد.

رستوران خاور خانم کجاست؟

رستوران خاور خانم یکی از معروف‌ترین رستوران‌های شمال در مرز گیلان و رامسر و روستای سرولات است. به همین خاطر خیلی از مسافران به مقصد رامسر هم می‌توانند با پیمودن فاصله نه‌چندان زیادی که در ادامه می‌گوییم به این رستوران بروند؛ بنابراین اگر دنبال آدرس رستوران خاور خانم در چابکسر یا آدرس رستوران خاورخانم در رامسر هستید، از آدرس زیر عکس بگیرید:

آدرس و تلفن رستوران خاور خانم: استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، روستای سرولات، روستای لیمه سرا

شماره تماس با رستوران خاور خانم: 09113444934

ساعت کار رستوران خاور خانم چابکسر: ساعت کاری رستوران خاور خانم هر روز به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 12 ظهر تا 5 عصر است.

اگر برایتان این سؤال پیش آمده که رستوران خاور خانم چه روزهایی تعطیل است باید بگوییم این رستوران، روزهای دوشنبه هر هفته تعطیل است. برای اطلاع از شرایط فعالیت رستوران خاور خانم در ماه رمضان به پیج این رستوران سر بزنید یا با آن ها تماس بگیرید.

پیج اینستاگرام رستوران خاور خانم: restaurant-khavarkhanom

چه شد که خاور خانم به فکر راه‌اندازی رستوران افتاد؟

تصاویر رستوران خاور خانم، خبر از ویوی جذاب این رستوران می‌دهند. عکاس: پگاه امینی

اگر فیلم مهمان مامان را دیده باشید، حتماً یادتان می‌آید که آن سفره رنگارنگ آخر فیلم با چه زحمتی درست شد. یادتان می‌آید که گلاب آدینه مطمئن بود که با یخچال خالی و بدون پول نمی‌تواند از مهمان عزیزش پذیرایی کند؛ اما حتماً آخر فیلم هم یادتان می‌آید که چقدر از تماشای سفره پر از غذا و مهمانان اطرافش شگفت‌زده شده بود.

به نظر من داستان رستوران خاور خانم شباهت زیادی به قصه فیلم مهمان مامان دارد. حالا من می‌خواهم مسیر شهرت رستوران خاور خانم را مثل فیلم مهمان مامان قدم‌به‌قدم و از لحظه ورود مهمانان برایتان تعریف کنم.

جرقه اول: باران بارید و مسافران جایی نداشتند

امتحان کردن غذاهای گیلانی و سنتی در این رستوران با چشم‌انداز فوق‌العاده، تجربه‌ای متفاوت خواهد بود. – عکاس: هومن سیاری

بر اساس روایت‌های موجود، سال 1374 بود که یک خانواده تصمیم گرفتند روبروی خانه خاور خانم کمپ کنند. آتش منقلشان که آماده شد و خواستند سیخ‌های کباب را روی آن بگذارند، آسمان سر ناسازگاری گرفت و شروع به باریدن کرد. آن‌هم نه یک بارش معمولی، طوری بارید که انگار دلش حسابی گرفته و حالا حالاها قصد ندارد دست از گریه بردارد. به همین خاطر آن خانواده مجبور شدند سریع وسایلشان را جمع کنند و به اولین خانه نزدیکشان که خانه خاور خانم بود پناه ببرند.

خاور خانم که دید بنده‌های خدا حسابی خیس شده‌اند و گرسنه هستند، روی بالکن 20 متری خانه‌اش، دوباره آتش روشن کرد و به آن‌ها گفت غذایشان را با خیال راحت درست کنند. همین‌جا بود که مهمان‌نوازی خاور خانم دل مسافران را برد، بعد گپ و گفتشان به شب کشید و آن‌ها آن شب را در خانه خاور خانم خوابیدند.

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جرقه دوم: دست‌پخت خاور خانم دل مسافران را می‌برد

نمایی از رستوران خاور خانم در رامسر با ویوی دلربا – عکاس: امید اسماعیلیان

صبح روز بعد دیگر آسمان دلش باز شده بود، حالا بوی نم باران و قطره‌های شبنم روی برگ درخت‌ها باعث شد مسافران تصمیم بگیرند بازهم پیش خاور خانم بمانند. خاور خانم هم مثل یک راهنمای حرفه‌ای آن‌ها را به بازار روز برد و ماهی تازه و مایحتاج لازم برای پخت یک وعده کته شمالی با ماهی را خریداری کرد.

مسافران این قصه که اتفاقاً نقشی کلیدی در راه‌اندازی رستوران داشتند، دست‌پخت خاور خانم و عطر غذاهایش، ذهنشان را به دوران خوش کودکی و دست‌پخت خوب مادرانشان برد. همه این احساس‌های خوب در کنار مهمان‌نوازی و دست‌پخت خوب خاور خانم باعث شد که آن‌ها به رسم قدردانی مبلغی را آن‌هم به‌زور به خاور خانم پرداخت کنند. بعد هم شماره تماسش را بگیرند تا برای سفرهای بعدی، خودشان و دوستانشان دوباره به او سر بزنند.

تلفن رستوران خاور خانم در سرولات: 09113444934

جرقه سوم: خاور خانم تصمیمش را گرفت و به همه گفت

در رستوران خاور خانم رامسر، باید اول میز خود را انتخاب کنید و بعد غذا را سفارش دهید.عکاس: رامین بهشتی

مسافران آن روز بارانی، دوستان و آشنایان آن‌ها و کسانی که بعد از یک‌بار امتحان کردن غذاهای خاور خانم مشتری دائمی‌اش شدند کار را به‌جایی رساندند که خاور خانم و همسرش تصمیم گرفتند کار کشاورزی را رها کنند و چراغ رستوران خودشان را روشن کنند.

رستوران فعلی خاور خانم که در چند طبقه میزبان مشتریان است، در اول راه فقط یک طبقه داشت البته نه یک طبقه معمولی در یک ساختمان معمولی. یک طبقه با بالکنی که چشم‌اندازش باعث می‌شد هر مسافری هوش از سرش بپرد.

 وقتی کسی در این بالکن می‌نشست تا غذا بخورد باید همه حواس 5 گانه‌اش را فعال نگه می‌داشت. چشمانش باید حجم بیکرانی از زیبایی و دوستی جنگل و دریا را می‌دید، گوش‌هایش باید آماده شنیدن صدای پرندگان می‌بود، صورتش باید قطره‌های باران یا نسیم خوش سرولات را لمس می‌کرد و 2 حس دیگرش باید از عطروطعم غذاها لذت می‌بردند.

خلاصه بگویم هنوز هم که هنوز است یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت رستوران خاور خانم، چشم‌انداز بی‌نظیر فضای باز آن و بالکن‌هایش است. در کنار این‌ها، سادگی رستوران و محیط صمیمی آن‌هم باعث شده مسافران از این رستوران خوششان بیاید. چون در آن خبری از اسم‌های قلمبه‌سلمبه برای غذاها و دکور شیک و مدرن نیست. همین احساس راحتی باعث می‌شود که مشتری‌ها از حضور در این رستوران لذت ببرند.

رستوران خاور خانم چه تأثیری بر زندگی اهالی روستای سرولات گذاشت؟

تصاویر رستوران خاور خانم با چشم انداز بی‌نظیر – عکاس: رضا بابایی

در این قسمت می‌خواهم بگویم که چرا در مقدمه این مقاله گفتم که خاور خانم با راه‌اندازی رستورانش مسیر زندگی یک روستا را تغییر داد.

 تا قبل از آن روز بارانی، سال‌ها بود که روستای سرولات وضعیت اقتصادی خوبی نداشت و اکثر مردم برای کار و امرارمعاش به شهرهای اطراف می‌رفتند. این وضعیت سال‌ها ادامه داشت تا اینکه رستوران خاور خانم معروف شد و اسم سرولات سر زبان‌ها افتاد.

از آن موقع گردشگری و اقتصاد روستا رنگ روزهای خوبش را دید و اهالی روستا هم تصمیم گرفتند تا با اجاره خانه‌هایشان که چشم‌انداز بی‌نظیری داشت یا راه‌اندازی رستوران و مغازه‌های مختلف، سهم خودشان را برای پیشرفت روستا ادا کنند.

منوی رستوران خاور خانم 1402

آشنایی با منوی رستوران خاور خانم 1402

در این سال‌ها در رستوران خاور خانم رامسر و به گفته خودشان روزانه چند هزار پرس غذا سرو می‌شود. پس وقت آن است که ببینیم منوی رستوران و لیست قیمت رستوران خاور خانم 1402 چیست؟

در آشپزخانه این رستوران غذاهای گیلانی با محصولات محلی پخته می‌شود. در این رستوران می‌توانید کباب‌ترش، ماهی شکم پر، میرزاقاسمی و کباب‌های گیلانی را با عطروطعم محلی و فوت کوزه‌گری خاور خانم نوش جان کنید. تازه بیشتر چاشنی‌های کنار غذا مثل ماست، زیتون، ترشی و … هم از محصولات اهالی روستا است و به همین خاطر طعمی خاص و متفاوت دارد. در ضمن یکی از معروف‌ترین غذاهای رستوران خاور خانم مرغ شکم پر است.

قیمت غذاهای رستوران خاور خانم هم نسبتاً بالا است؛ اما به نظر من قیمت یک مفهوم نسبی است، یعنی ممکن است یک‌چیز برای من گران باشد و برای یک نفر دیگر قیمت مناسبی داشته باشد یا برعکس.

این موضوع در مورد کیفیت و سلیقه غذایی هم صدق می‌کنید. مثلاً کسی که اصلاً کباب و غذاهای گوشتی دوست ندارد، یا عادات غذایی خاصی دارد ممکن است غذاهای یک رستوران را دوست نداشته باشد درحالی‌که نفر بغل‌دستی‌اش در حال به‌به و چهچه کردن از غذا است.

لیست قیمت رستوران خاور خانم 1402

  • چلوکباب ترش: 300 هزار تومان
  • چلوکباب چنجه: 280 هزار تومان
  • چلو جوجه ترش: 210 هزار تومان
  • چلو جوجه زعفرانی: 200 هزار تومان
  • چلومرغ شکم پر برای 2 نفر: 450 هزار تومان
  • چلو ماهی قزل‌آلا: 300 هزار تومان
  • چلو اردک شکم پر برای 2 نفر: 500 هزار تومان
  • چلو ماهیچه گوسفندی: 450 هزار تومان
  • چلو گردن گوسفندی: 450 هزار تومان
  • میرزاقاسمی یک کاسه بدون برنج: 80 هزار تومان
  • باقلی قاتوق یک کاسه بدون برنج: 80 هزار تومان
  • ترش تره یک کاسه بدون برنج: 80 هزار تومان
  • مخلفات محلی (اشپل، باقلی خام، مغز گردو): 100 هزار تومان
  • چلو ساده: 50 هزار تومان
  • ماست محلی یک کوزه: 50 هزار تومان

این قیمت‌ها بر اساس منوی رستوران در مرداد و شهریور 1402 و بدون احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نوشته شده است.

در ضمن در این رستوران بعد از ثبت سفارش امکان تغییر و جابجای میز وجود ندارد و باید قبل از سفارش میز و شماره میز را انتخاب کرده باشید.

حال و هوای رستوران خاور خانم بعد از بیشتر از 20 سال

یکی از معروف‌ترین غذاهای این رستوران، مرغ شکم پر است. – عکاس: پریناز نصر اصفهانی

اگر شما هم مثل من بارها اسم رستوران خاور خانم را از زبان دوستان و اطرافیانتان شنیده‌اید، یا در فضای مجازی تصاویر آن را دیده‌اید و قصد دارید در سفر بعدی‌تان به آن سر بزنید، بگذارید قبل از رفتن یک پیشنهاد به شما بدهم.

آدم‌ها برای انتخاب یک رستوران فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرند. مثلاً یک نفر فضا، محیط و چشم‌انداز رستوران برایش از تنوع منوی غذایی مهم‌تر است. یک نفر دیگر رستوران را جایی می‌داند که قرار است بهترین غذای رستوران خاور خانم را با بهترین طعم بخورد. یک نفر دلش می‌خواهد به‌محض رفتن به رستوران، یک میز برایش در بهترین مکان رستوران آماده باشد و غذایش هم به‌موقع حاضر شود. برای یک نفر دیگر قیمت غذا عامل اصلی تصمیم‌گیری در انتخاب رستوران است. به همین خاطر درباره رستوران خاور خانم نظرات مختلفی وجود دارد.

من برای خودم، یک راه‌حل شخصی برای انتخاب یک رستوران دارم و دلم می‌خواهد آن را با شما هم در میان بگذارم؛ آن‌هم وقتی پای رفتن به یک رستوران شناخته‌شده و معروف مثل رستوران خاور خانم در میان باشد.

این راه‌حل فقط 2 مرحله دارد. مرحله اول این است که مشخص کنید شما و همسفرانتان جزو کدام دسته از افراد بالا هستید. انتظاراتتان را کنار هم بگذارید تا به‌راحتی بتوانید به جمع‌بندی برسید.

مرحله دوم این است که خودتان دست‌به‌کار شوید و قبل از اینکه به رستوران بروید، به سایت‌های مختلف که در مورد رستوران نوشته‌اند سر بزنید و تجربه مسافران را بخوانید؛ البته یادتان نرود سلیقه خودتان را هم لحاظ کنید و همیشه هم به حرف دیگران گوش نکنید.

جاهای دیدنی سرولات

عکاس: سیندخت شعبانی

درست است که بیشتر مردم، سرولات را با رستوران خاور خانم می‌شناسند؛ اما باید بگویم این روستا جاهای دیدنی دیگری هم دارد که می‌توانید بعد از صرف یک وعده غذا آن‌هم با اوصافی که در بالا گفتم یا قبل از نوش جان کردن غذا با آن چشم‌انداز رؤیایی، سری به آن‌ها بزنید.

سرولات یک منطقه کوهستانی در استان گیلان است که فاصله کمی هم با رامسر و چابکسر دارد. درواقع به‌نوعی یکی از روستاهای مرزی استان گیلان و مازندران به حساب می‌آید و به همین خاطر طبیعت زیبا و منحصربه‌فردی دارد.

 قدم زدن در جنگل‌های این روستا، کوهنوردی، ماهیگیری یا پیک‌نیک کنار رودخانه آچی رود و کورئه در نزدیکی این روستا از جمله جاهای دیدنی و تفریحات سرولات هستند.

تازه می‌توانید از فروشنده‌های محلی هم انواع ترشی‌ها و مرباهای خانگی، لواشک، آلوچه، رب انار، کلوچه و … بخرید. با این کار هم از آن‌ها حمایت می‌کنید هم یک سوغاتی خوشمزه با خودتان به منزل می‌آورید.

مسیر دسترسی به رستوران خاور خانم سرولات

مسیر دسترسی به لوکیشن رستوران خاور خانم – عکاس: علیرضا الله وردی

روستای سرولات بخشی از منطقه حفاظت‌شده جواهر دشت است که کوه‌های لیکام، شاسروس و مهران از آن نگهبانی می‌کنند. این روستا با چابکسر 3 کیلومتر و با رامسر 22 کیلومتر فاصله دارد.

اگر می‌خواهید از تهران به این رستوران بروید باید بگویم حدود 268 کیلومتر یعنی 5 تا 6 ساعت رانندگی پیش روی شما است تا به رامسر برسید. از آنجا می‌توانید وارد چابکسر شوید و مسیرتان را از داخل شهر تا آخرین میدان یعنی میدان سرولات ادامه دهید. بعد از این میدان تا روستای سرولات و رستوران، حدود 3 کیلومتر راه دارید.

اگر از سمت استان گیلان و شهرستان رودسر می‌خواهید به رستوران بروید، باید بازهم خودتان را به چابکسر برسانید و از آنجا همان مسیر قبل را تا میدان سرولات و بعد رستوران خاورخانم ادامه دهید.

  • فاصله رشت تا رستوران خاور خانم: 110 کیلومتر
  • فاصله چابکسر تا رستوران خاور خانم: 8 کیلومتر
  • فاصله لاهیجان تا رستوران خاور خانم: 65 کیلومتر
  • فاصله فومن تا رستوران خاور خانم: 137 کیلومتر
  • فاصله رستوران خاور خانم تا رامسر: 18 کیلومتر

حرف آخر

در این مقاله رستوران خاور خانم را معرفی کردم. رستورانی با تاریخچه عجیب ولی باورکردنی که احتمالاً شما را هم مثل من به این فکر انداخته که شاید نقطه عطف زندگی ما هم قرار است در یک روز بارانی اتفاق بیافتد و زندگی‌مان به قبل و بعد از آن تقسیم شود.

اگر می‌خواهید به رستوران خاور خانم بروید و طعم غذاهایش را بچشید می‌توانید از کسانی که قبلا آن را تجربه کرده‌اند سوال کنید و یا تجربه افرادی که در وب درباره آن گفته‌اند را بخوانید.

چنانچه تصمیم قطعی گرفتید حتما این رستوران را امتحان کنید و در روستای سرولات یا اطراف آن اقامت کنید، برای رزرو اقامتگاه به پیشنهاد من فکر کنید. من میگویم قبل از سفر وارد سایت اتاقک شوید و نام شهر مقصدتان مثلاً رامسر را وارد کنید و به اجاره ویلا و سوئیت در رامسر بپردازید با جستجو در اتاقک خواهید دید که چه تعداد اقامتگاه با قیمت‌ها و امکانات مختلف برایتان نمایش داده می‌شود. دیگر همان‌جا اقامتگاه را رزرو کنید، باروبندیل را ببندید، رژیم را هم کنار بگذارید و مستقیم در یک مسیر جذاب به سمت رستوران خاور خانم و روستای سرولات حرکت کنید. این را هم بگویم که برای اجاره ویلا شمال هم می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

سؤالات متداول

رستوران خاور خانم چابکسر کجاست؟

آدرس رستوران خاور خانم: استان گیلان، شهرستان رودسر، شهرستان چابکسر، روستای سرولات

شماره رستوران خاور خانم در چابکسر چیست؟

شماره تلفن رستوران خاور خانم: 09113444934

ساعت کاری رستوران خاور خانم چابکسر چیست؟

هر روز هفته به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت 12 ظهر تا 5 عصر.

رستوران خاور خانم چه روزهایی تعطیل است؟

این رستوران دوشنبه هر هفته تعطیل است.

پیج رستوران خاور خانم چیست؟

پیج اینستاگرام رستوران خاور خانم: restaurant-khavarkhanom

4.5/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام به خاور خانم
    خانواده ی ما از اصفهان چند سال پیش برای صرف ناهار به رستورانشون رفتنداصلا از دست پخت ایشون با اون همه پولی که پرداخت کردیم خوشمون نیمد لطفا در قبال تبلیغات زیادی که انجام میدید مسئولیت پذیر باشید
    چندین بار هم به رامسر وچابکسر سفر کردیم دیگه یه رستورانشون مراجعه نکردیم

  2. تابستان گذشته بود که از سرولات گذشتم اما تا به حال اسم این رستوران را هم نشنیده بودم.
    شاید توی سفرهای بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *