شهرها

دورود کجاست؟! | شهری دلبر میان دو رود

شنیده‌اید می‌گویند، فلانی با دلبری دل از کفم دزدید! این حرف مصداق درستی برای دورود است، شهری که میان دو رود برایمان دلبری می‌کند و با طبیعت زیبایش دل از کفمان می‌‌برد. این زیبای بی‌مانند، از شهرهای استان لرستان است که در دامنه رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی را در خود جای داده است.

طبیعت زیبای دورود، باعث شده تا بدان لقب پایتخت طبیعت ایران را بدهند و سالانه گردشگران زیادی را از اقصی نقاط ایران و جهان به سمت خود جذب کند. شما هم اگر عاشق کوه، دشت، آبشار و …. هستید، با مجله گردشگری اتاقک همراه شوید، تا با هم سفری دلنشین به جای‌جای این شهر زیبای استان لرستان داشته باشیم.

دورود کجاست؟

دورود کجاست
دورود، از شهرهای زیبای استان لرستان است – عکاس: مسعود بانا

شهرستان دورود، به مرکزیت شهر دورود، یکی از زیباترین شهرستان‌های کشورمان است که در شرق استان لرستان قرار گرفته است. این شهر بین دو رودخانه تیره و مار بره، جای دارد و علت نام‌گذاری آن هم بر همین اساس است. دو سر شاخه رود دز یکی از شمال به‌نام تیره و یکی از شرق به‌نام ماربره در شهر دورود به هم می‌پیوندند و با نام رود سزار، سرچشمه اصلی رود دز می‌شوند.

شهرستان دورود، ۱۳۲۶ کیلومترمربع وسعت دارد. این شهرستان از شمال با شهرستان بروجرد و شهرستان سربند، از شرق با شهرستان ازنا، از جنوب با شهرستان الیگودرز و از غرب با شهرستان خرم آباد همسایه است. این شهرستان دوست‌داشتنی، در دامنه رشته کوه باباهور زاگرس و در کنار اشترانکوه جا خوش کرده است.

دورود، سومین شهر پرجمعیت استان لرستان پس از خرم آباد و بروجرد است. فاصله ‌آن با شهر خرم‌آباد، 86 کیلومتر است و قرار گرفتن آن در مسیر خرم‌آباد به اصفهان، منجر به افزایش تردد گردشگران از این شهر شده است.

تاریخچه دورود

تاریخچه دورود
برخی تاریخ شناسان قدمت دورود را 130 ساله ذکر کرده‌اند – عکاس: مسعود بانا

برخی تاریخ شناسان، قدمت شهرستان دورود را 130 ساله می‌دانند، اما شواهد نشان می‌دهد قدمت سکونت انسان در این شهر به 5 هزار سال پیش و دوران قبل از اسلام برمی‌گردد. زیرا بخشی از این شهر زیبا و خوش آب‌وهوا در دشت سیلاخور با تاریخی کهن، بنا شده است. آثاری چون تپه ‌باباشاه و تپه ‌دورود، واقع در این شهر هم، یادگاری از دوران پیش از اسلام هستند. حتی حفاری‌های تاریخی انجام شده در شهر دورود، منجر به پیدایش روستاهایی با قدمتی بیش از 7000 سال، در این شهر شده است.

در زمان قاجار، این شهر بین‌النهرین نامیده می‌شد. در دوره پهلوی، آن را بحرین نامیدند و از دوره پهلوی دوم نام دورود، بر روی آن گذاشته شد. این شهرستان تا سال ۱۳۶۸ بخشی از شهرستان‌های بروجرد و الیگودرز بود. قسمت سیلاخور بخشی از بروجرد و قسمت مرکزی و شرقی بخشی از الیگودرز است.

فرهنگ‌و‌آداب رسوم دورود

مردم مهربان و مهمان‌نواز دورود، گنجینه‌ای از فرهنگ دیرینه و غنی لرستان دارند. مردم این شهر به زبان لُری، در سه گویش لری سیلاخوری، لری بختیاری و لری خرم‌آبادی صحبت می‌کنند و مذهبشان شیعه است. جالب است بدانید، دورود به‌واسطه موقعیت جغرافیایی‌اش، جداکننده دو قوم لری و بختیاری است. روستا‌های غربی شهرستان دورود ، متشکل از طوایف لرستانی و روستا‌های سایر مناطق این شهرستان محل سکونت طوایف بختیاری است.

طوایف بختیاری از شاخه میوند و آسترکی هستند و طوایف لرستانی هم ایل باجلوند، مردم فیلی و ایل سگوند را شامل می‌شوند. البته اقوام و طوایفی که در دورود زندگی می‌کنند، وحدت و یکپارچگی زیادی دارند و همین‌امر این دیار را تبدیل به دوست‌داشتنی‌ترین خطه ایران کرده است.

برای اجاره اقامتگاه‌های استان لرستان می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

سنت گردیله

گردیله از مراسم‌های سنتی و اصیل قوم لر است. این مراسم مربوط به اوایل یا نیمه دوم اسفندماه است و در آن اهالی شهر به خانه تکانی و تمیز کردن منزل از گردوغبار می‌پردازند. طی این رسم، مردم به همراه آینه و قرآن و آب، وارد این خانه می‌شوند و با شست‌وشوی لوازم خانه و گردگیری، تمیز کردن حیاط و زیرزمین‌های قدیمی این سنت دیرینه را اجرا می‌کنند.

 مردم لرستان برای شب عید قرمه‌سبزی و یا کباب‌های محلی مانند “گله بریژ” طبخ می‌کنند. البته در قدیم مردم دورود، با ذبح کرن یک گوسفند تدارک کباب گله بژ را می‌دیدند.

آداب‌و‌رسوم عید نوروز

مردم دورود با نقاشی دیوارها، درب خانه و یا دیوارهای منزل، تهیه لباس نو و آماده کردن سفره هفت سین، به استقبال نوروز می‌روند. برای شب عید هم، قرمه سبزی می‌پزند و یا با ذبح کرن یک گوسفند، کباب‌های محلی مانند “گله بریژ” طبخ می‌کنند.

از دیگر رسوم مردم این دیار دوست‌داشتنی جمعه آخر سال، سبزه نوروز، سفره هفت‌سین، اَلَفه، چهارشنبه سوری، برات، دید‌وبازدید در ایام نوروز، نوعید و سیزده‌به‌در هستند.

شب یلدا (شُو چِله)

مردم دورود، برای شب یلدا غذاهایی مانند کباب بوقلمون و کباب گوسفند، سبزی پلو با ماهی و خورشت سبزی می‌پزند. در این شب، آجیل مخصوصی به‌نام « گَنم شیر » هم، تهیه می‌کنند. برای تهیه « گَنم شیر»، باید گندم را در شیر، زردچوبه و نمک خیسانده و سپس روی حرارت تفت دهند. سپس گندم‌های تفت داده شده را با مغز گردو، پسته، کنجد، شاه دانه و کشمش مخلوط می‌کنند.

خانواده‌ها در شب چله به منزل بزرگان می‌روند و با خواندن دیوان حافظ و تفأل به آن، خواندن فال « چِل سِرو » و شاهنامه‌خوانی، شب خود را به صبح می‌رسانند.

آخرین پنج‌شنبه سال

مردم دورود در آخرین پنج‌شنبه سال، بر سر مزار عزیزان‌شان می‌روند و با چیدن سفره هفت‌سین، خیرات کردن میوه، حلوا، خرما و قرائت قرآن، یاد‌و‌خاطر عزیزان‌شان را زنده نگه می‌دارند. پس از آن هم به دیدن افرادی که تازه عزیز از دست داده‌اند، می‌روند و با لباس یا پارچه‌ای روشن، رخت عزا را از تنشان درمی‌آورند.

مراسم عزاداری سیدالشهدا

در شهرستان دورود، مراسم سوگواری برای سیدالشهدا بسیار باشکوه و دیدنی برگزار می‌شود. در این ایام اهالی دورود، مراسم‌های مختلفی برگزار می‌کنند. آئین سقاخانه، در دهه اول ماه محرم رخ می‌دهد. در این مراسم، خانواده‌ها با پارچه‌های سیاه، چراغ و تصاویر مذهبی، منزل خود را آذین می‌بندند. شب هنگام هم درب خانه‌های خود را برای حضور مهمانان باز می‌گذارند تا به‌صورت دسته جمعی عزاداری کنند. تعزیه خوانی با قدمتی 200 ساله، از دیگر مراسم‌های دورود در ایام ماه محرم است.

مراسم ازدواج

مراسم ازدواج در دورود، هفت شبانه‌روز طول می‌کشد. در این مراسم، ساز و دهل و کمان‌چه و ضرب نواخته می‌شود و مردها با دستمال رقص‌های دوپا، سه‌پا و شونه‌شکی انجام می‌دهند.

داماد روز قبل از عروسی هدایایی را به‌همراه گروهی از نوازندگان به منزل عروس می‌فرستد. در صبح روز عروسی هم، داماد  به‌نشانه احترام دست پدر زنش را می‌بوسد. از فردای عروسی، خانواده عروس به‌مدت 3 روز، طبخ غذای جشن را برعهده دارند. ساز مرسوم در میان مردم دورود، سُرنا است. این ساز در مراسم‌های مختلف سوگواری و عروسی نواخته می‌شود.

شهرها و روستاهای دورود

شهرستان دورود از دو بخش مرکزی و سیلاخور تشکیل شده و شامل 146 روستای دارای سکنه است.

  • بخش مرکزی به مرکزیت شهر دورود، شامل دهستان‌های دورود، ژان و حشمت‌آباد است.
  • بخش سیلاخور هم به مرکزیت چالانچولان، شامل دهستان‌های چالانچولان و سیلاخور است.

اقتصاد دورود

اقتصاد دورود
کشاورزی و دامپروری در این شهر رونق بسیاری دارد – عکاس: Homan Bagherpour Najafabad

موقعیت جغرافیایی شهرستان دورود و نزدیکی آن به رودخانه‌ها و مناطق کوهستانی باعث شده کشاورزی و دامپروری در آن رونق چشمگیری داشته باشد. از سویی دیگر طبیعت چشم‌نواز دورود و عبور خط راه آهن مرکزی لرستان از میان آن، باعث شده سالانه گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان را به سمت خود بکشاند و رونق گردشگری را در آن افزایش دهد.

البته اقتصاد شهرستان دورود، فقط محدود به طبیعت منحصربه‌فردش نمی‌شود، چراکه وجود معادن مختلف، باعث شده تا به آن لقب صنعتی‌ترین شهر استان لرستان را بدهند. در این شهرستان، کارخانه‌هایی نظیر سیمان، فارسیت، صنایع دفاع، قند، نیروگاه گازی، آرد و صنایع غذایی گهر احداث شده‌اند. وجود این کارخانه‌ها، منجر به اشتغال‌زایی در این شهرستان شده و بخش زیادی از نیازهای استان لرستان و حتی دیگر استان‌های کشور را تامین می‌کنند.

آب‌وهوای دورود

آب‌وهوای دورود
دورود آب‌وهوای معتدل کوهستانی دارد – عکاس: مسعود بانا

اگر بخواهیم درباره آب‌وهوای پایتخت طبیعت ایران صحبت کنیم، بهتر است بگوییم، دورود آب‌وهوایی معتدل کوهستانی داشته و یکی از پرباران‌ترین مناطق ایران شناخته شده است؛ بنابراین، شهرستان دورود، طبیعتی چهار فصل داشته و هر یک از فصل‌هایش، برای عاشقان طبیعت مثال‌زدنی است. البته در زمستان دمای هوا، افت شدیدی داشته و بارش‌های فراوانی در پیش خواهیم داشت. در فصل پاییز، هوا نسبتا خنک شده، بارش‌ها بیشتر می‌شود، اما طبیعت هزار رنگ درختان بلوط و جنگل‌های زیبایش، هر بیننده‌ای را به‌وجد می‌آورد.

بهترین زمان سفر به دورود

بهترین زمان سفر به دورود
بهترین زمان سفر به دورود فصل بهار به ویژه ماه دوم اردیبهشت است – منبع عکس: Travel Guid (عکاس: نامشخص)

دورود، تمام فصل‌هایش زیباست و طبیعت جذابش در تمامی زمان‌های سال، حرفی برای گفتن دارد. اما اگر تحمل سرمای زمستان را ندارید و می‌خواهید از تمام زیبایی‌های طبیعت بهره ببرید، ما به شما سفر در فصل بهار و به‌ویژه اردیبهشت ماه را توصیه می‌کنیم.

فصل بهار، زمان مناسبی برای سفر به این شهر زیبای کشورمان است. در این فصل بارش باران، نسیم خنک بهاری و طبیعتی سرسبز خواهیم داشت. در این فصل می‌توانید در میان درختان سرسبز قدم بردارید، صدای آبشارهای خروشان را بشنوید و با خنکای نسیم بهاری، جسم و روحتان را نوازش دهید.

شهرستان دورود، همانند تمام مناطق کوهستانی کشورمان، تابستان‌هایی خنک و طبیعتی بسیار زیبا و سرسبز دارد. اگر از گرمای هوای تابستان فراری هستید، می‌توانید این شهر را برای سفرتان انتخاب کنید.

اگر در بهار به دورود سفر کردید، از دشت لاله‌های واژگون در پریزکوه دیدن کنید و با دوربین عکاسی، از خود و طبیعت زیبای این خطه دوست‌داشتنی عکس‌هایی زیبا به یادگار ثبت کنید.

جاهای دیدنی دورود

زیبایی‌های دورود به‌قدری زیاد است که آن را پایتخت طبیعت ایران نامیده‌اند و گاهی هم به‌دلیل آبشارهای خروشانش، آن را سرزمین آبشارها می‌نامند. به هر طرف از این دیار که سرمی‌زنیم، کوه و جنگل و درخت و آبشار می‌بینیم. در این شهر زیبا و خوش آب‌وهوا، آثار تاریخی متعددی خودنمایی می‌کنند. این آثار یادگاری از گذشتگان هستند و باستان‌شناسان را به وجد می‌آورند. جالب است بدانید، در شهر دورود 450 اثر تاریخی وجود دارد که البته 300 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

در ادامه می‌خواهیم با هم سفری دلنشین میان جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و جاهای دیدنی دورود داشته باشیم.

دریاچه ‌گهر

دریاچه ‌گهر
دریاچه گهر، بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین ایران است – عکاس: بختیار وطن‌پرست

دریاچه گهر به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین ایران، هم‌چون نگینی آبی ‌رنگ، در میان اشترانکوه و زاگرس می‌درخشد. این دریاچه مکان مناسبی برای عاشقان ماهیگیری و صید ماهی قزل‌آلاست. قرار گرفتن آن در کنار اشترانکوه، باعث شده تا کوهنوردان، در کنار لذت بردن از طبیعت زیبای دریاچه، فرصتی برای کوهنوردی هم داشته باشند.

درختان تنومند بید، انواع بوته‌ها، گل‌های زیبا و… مثل یک پارک طبیعی در اطراف دریاچه، طبیعتی حیرت‌انگیز به‌وجود آورده‌اند. جالب است بدانید این دریاچه بر اساس نظر زمین‌شناسان، در اثر وقوع زمین لرزه به‌وجود آمده است و در منطقه حفاظت‌شده ‌اشترانکوه قرار گرفته است. مسیر دریاچه گهر، ماشین‌رو نیست و به‌همین علت، بومیان این منطقه قاطرهای خود را برای اجاره‌دادن به مسافران در این مسیر آماده کرده‌اند.

اشترانکوه

اشترانکوه
اشترانکوه در شرق استان لرستان قرار گرفته است – عکاس: سیاوش نعمتی

اشترانکوه، بخشی از رشته‌کوه‌های زاگرس است که در شرق استان لرستان قرار گرفته است. این رشته‌کوه، به‌دلیل ارتفاع زیاد، شیب تند، دره‌های جوان و یخچال‌های طبیعی‌اش به آلپ ایران معروف  شده است. این رشته‌کوه، از جنوب‌شرق دورود تا جنوب الیگودرز امتداد دارد. بلندترین قله ‌آن سن بران است و در آن یخچال‌های دائمی بسیاری وجود دارد.

تنگه لی‌لی

تنگه لی‌لی
تنگه لی‌لی، در اثر فرسایش‌های آبی و بادی شکل گرفته است – عکاس: مهسا شریفی

تنگه لی‌لی، مکانی زیبا با طبیعتی منحصربه‌فرد، در دل صخره‌های استوار زاگرس است. این تنگه طی سالیان دراز در اثر فرسایش‌های آبی و بادی شکل گرفته است. در این مکان رویایی با صخره‌های بلند، رود «ماربره» جریان دارد. ماربره با گذر از میان تنگه لی لی، حوضچه‌ها و استخرهای طبیعی متعددی را تشکیل داده است. گاهی عمق این حوضچه‌ها در زمان بارندگی و فصول پر آب به دو متر می‌رسد.

پریز کوه

پریز کوه
معروف‌ترین قله این کوه، کر و دختر (پسر و دختر) نام دارد.

پریز کوه در جنوب شهرستان دورود قرار گرفته است. این رشته کوه زیبا با چشمه‌ها، غارها و دیگر جاذبه‌های اطرافش، عاشقان طبیعت را حیرت‌زده می‌کند. معروف‌ترین قله این کوه، کر و دختر (پسر و دختر) نام دارد و برای دسترسی به آن، باید از مرکز شهر دورود، مسافت 10 کیلومتری را طی کنید. با سفر به این خطه، می‌توانید با گونه‌های حیوانی و گیاهی متنوع آشنا شده و از لاله‌های واژگونش در دشت رزسو یا رزستان دورود که در ارتفاعات این رشته‌کوه قرار گرفته است حظ کنید.

چشمه ‌وقت و ساعت

چشمه ‌وقت و ساعت
‌چشمه وقت و ساعت در زمان‌هایی مشخص، جریان آبش قطع می‌شود.

نام عجیب‌وغریب چشمه وقت و ساعت، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند و از دیگر عجایب شهرستان دورود، به‌شمار می‌آید. چشمه وقت و ساعت در غاری به همین نام قرار گرفته است. علت نام‌گذاری آن هم، به‌دلیل قطع و وصل شدن آب چشمه در زمان‌هایی مشخص است.

مدت زمان توقف آب در فصل‌های مختلف متفاوت است و علت علمی آن هم هنوز مشخص نشده است. در فصل پاییز حدود ۱۰ دقیقه آب از این چشمه می‌جوشد و حدود 40 دقیقه جوشش آب قطع می‌شود. در فصل بهار هم حجم آب چشمه ۱۰ متر پهنای کف غار را می‌گیرد.

تالاب ازگن

تالاب ازگن
تالاب ازگن، در اثر ذوب ‌شدن برف و جمع ‌شدن آب باران از کوه قارون به‌وجود آمده است.

مسیری سرسبز با درختان سربه‌فلک کشیده، کوه‌ها، چشمه‌ها و جوی‌ها را طی می‌کنیم تا به جاذبه‌ای زیبا در دامنه رشته کوه پریز برسیم. نام این جاذبه زیبا، تالاب ازگن یا تالاب قارون است. این تالابِ زیبا، در اثر ذوب‌ شدن برف و جمع ‌شدن آب باران از کوه قارون به‌وجود آمده است و در اطراف آن هم شاهد چشم‌اندازی سبز و پوشیده از گیاهان پونه، نعنا، گل زنبق، نرگس هستیم.

دره نی‌گاه / دره نگار

دره نی‌گاه
در میان دره نی‌گاه، رودخانه سفید آب جریان دارد – عکاس: پانته‌آ کریمی

این دره زیبا، طبیعتی فوق‌العاده دارد و با معروف‌ترین جاهای دیدنی جهان برابری می‌کند. دره نگار یا نی‌گاه، موسوم به دره گرند کانیون ایران است و معنای آن در زبان محلی به معنی محل رویش نی است. در دل این دره، رودخانه‌ای خروشان به‌نام سفید آب جریان دارد. البته به جریان آب این رود، رودخانه‌های «گردو» و «دره خرس» نیز اضافه می‌شوند و جریان رودخانه را، خروشان‌تر و تماشایی‌تر می‌‎کند.

دره نگار، به طول ۱۲ کیلومتر و عرض ۵۰۰ متر، مکانی محبوب در میان کوهنوردان و صخره‌نوردان است. برای دسترسی به این دره زیبا، نیاز به تجهیزات مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی خواهیم داشت، چراکه ارتفاع سنگ‌ها و صخره‌های اطراف به 500 متر می‌رسند و باید با پیاده‌روی و کوهنوردی به داخل دره دسترسی پیدا کرد.

 پل تاریخی چالانچولان

 پل تاریخی چالانچولان
پل تاریخی چالانچولان، یادگاری از دوره سامانیان است.

در 20 کیلومتری شهر دورود، یادگاری از دوره سامانیان با قدمتی 400  ساله، جاخوش کرده است. این پل تاریخی، با ارتفاع 120 متری و 6 طاق آجری بر روی رود سزار قرار گرفته است. پایه‌های آن‌ تا ارتفاع یک متری از سنگ هستند. شکل کنونی پل، مدیون تغییراتی است که در دوره قاجار بر روی آن انجام شده و چندین بار هم آن را مرمت و بازسازی کرده‌اند. در حال حاضر این پل به ثبت آثار ملی رسیده است.

تفرجگاه بابا هور

تفرجگاه بابا هور
تفرجگاه بابا هور، امکانات رفاهی و تفریحی متعددی دارد.

بابا هور نام رشته‌کوهی در شهرستان دورود است. طبیعت زیبا و سرسبز بابا‌ هور، مملو از درختان بلوط و پوشش گیاهی متنوع است. زیبایی این منطقه باعث شده تا تفرجگاهی به مساحت 500 هکتار، همراه با امکاناتی نظیر شهربازی، پارک صخره‌ای، قایقرانی، استخر و هتل در این منطقه احداث شده و به یک مکان تفریحی جذاب و همه چیز تمام، برای گردشگران و اهالی دورود تبدیل شود.

حمام افراونده

حمام افراونده
این حمام تاریخی، در روستای افراونده قرار دارد.

اگر به شهرستان دورود سفر کردید و گذرتان به روستای افراونده خورد، بازدید از حمام تاریخی واقع در این روستا را فراموش نکنید. گرچه معماری این حمام شباهت زیادی به بناهای دوره صفویه دارد، اما یادگاری از دوران زند و قاجار است. گورستان افراونده هم از دیگر جاذبه‌های تاریخی این روستاست.

امامزاده‌های دورود

امامزاده‌های دورود
امامزاده حمزه‌علی (ع) در روستای هندوکش

شهرستان دورود از هر جهت زیباست و نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. چنانچه در کنار طبیعت دوست دارید از اماکن مذهبی با قدمتی تاریخی هم دیدن کنید، می‌توانید به امامزاده‌هایی که در این‌جا به آن اشاره می‌کنیم سری بزنید.

  • امامزاده زیدبن‌علی(ع)، منسوب به امام سجاد(ع)، در روستای پیرآباد و 6 کیلومتری شهرستان دورود قرار گرفته است.
  • امامزاده حمزه‌علی(ع)، در روستای هندوکش، در کیلومتر 3 جاده ‌دورود به بروجرد واقع شده است.
  • امامزاده شاه پیر، در روستای درب آستانه، در مسیر دریاچه ‌گهر قرار دارند.

آبشارهای دورود

استان لرستان، آبشارهای زیادی در خود جای داده است و به‌همین خاطر آن را سرزمین آبشارهای خروشان می‌نامند. تعدادی از این آبشارها، طبیعت زیبای شهرستان دورود را تشکیل می‌دهند. در ادامه شما را با این آبشارها آشنا می‌کنیم تا در زمان سفر به دورود از تمام زیبایی‌های آن بهره ببرید.

آبشار چکان

آبشار چکان
آبشار چکان، ارتفاع 30 متری دارد – عکاس: امیرحسین مختاری

این آبشار زیبا، با طبیعتی سرسبز و30 متر ارتفاع، از دیگر آبشارهای بلند این منطقه است. آبشار چکان بر دره چکان مشرف شده و طبیعت زیبای آن هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند.

آبشار آب گرمه

آبشار آب گرمه
‌آبشار آب گرمه در 23 کیلومتری دورود قرار دارد – عکاس: مهدی حاتمی

این آبشار در 23 کیلومتری جنوب دورود، در مسیر جاده پیرعبدالله و در نزدیکی روستای چنار بیشه قرار گرفته است.

آبشار دره ‌اسپر (آبشار ازنا)

آبشار دره ‌اسپر
آبشار دره ‌اسپر، در 7 کیلومتری دورود قرار دارد.

آبشار دره اسپر، هم‌چون عروسی زیبا، با دامنی دنباله‌دار، در 7 کیلومتری جنوب شرق دورود و در شرق کوه پریز خودنمایی می‌کند. کوه‌های سربه‌فلک کشیده و طبیعت زیبای اطرافش زبان‌زد عام‌وخاص است. آب این آبشار از میان صخره‌ها، به‌صورت جویبار در میان درختان بلوط روان می‌شوند و زیبایی آن را دوچندان کرده است.

آبشار بیشه

آبشار بیشه
‌آبشار بیشه، در 35 کیلومتری دورود قرار دارد.

آبشار بیشه یا پوران در 35 کیلومتری جنوب دورود قرار گرفته است و طبیعت زیبای اطرافش نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

آبشار تله‌زنگ

آبشار تله‌زنگ
آبشار تله‌زنگ، عریض‌ترین آبشار لرستان است.

این آبشار ۱۰۰ متر ارتفاع و ۴۰ متر پهنا داشته و به‌عنوان عریض‌ترین آبشار لرستان شناخته شده است.

سوغات و صنایع دستی دورود

سوغات و صنایع دستی دورود
قالی‌بافی، از اصیل‌ترین صنایع‌دستی دورود است.

مردمان دورود فرهنگی اصیل و دیرینه دارند و با هنر زیبای دستانشان، آثاری زیبا و ارزشمند خلق می‌کنند. قالی‌بافی، از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین صنایع دستی این شهر است و زنان عشایر، در انجام چنین کارهایی نقش پررنگی دارند.

از دیگر صنایع‌دستی ارزشمند این شهر، می‌توان به آثاری چون جاجیم‌بافی، حصیربافی، نمدمالی، خراطی، ماشته‌بافی که نوعی دست بافته ‌پشمی است اشاره کرد. شما می‌توانید هر یک از صنایع‌دستی زیبای دورود را به‌عنوان یک سوغاتی برای خود یا عزیزانتان به یادگار ببرید. دورود علاوه‌بر صنایع‌دستی زیبایش، سوغاتی‌های خوشمزه‌ای چون عسل، شیرینی آردی، روغن حیوانی، کاک، نان ساجی، برساق و ترخینه هم دارد.

غذاهای محلی دورود

غذاهای محلی دورود
دلمه ‌سیراب شیردان، از غذاهای محلی دورود است.

غذاهای محلی هر خطه، برگرفته از آب‌وهوای آن شهر و فرهنگ مردمانش است. یکی از غذاهای محلی مخصوص دورود، آش شله‌ماش نام دارد. این آش، ترکیبی از لوبیا چیتی، ماش، عدس، برنج و آب گوشت است.

از دیگر غذاهای محلی دورود که معمولا با غذاهای محلی استان لرستان مشترک است، خورشت سیب درختی، گوله‌ریزه که ماده ‌اصلی آن گوشت‌چرخ کرده گِرد شده است، آش پرتله که مواد اصلی آن شیر و گندم هستند، آش پرشکه، سغدو یا همان دلمه ‌سیراب شیردان، خورشت کلیه ترش و غیره است.

رستوران‌های دورود

دورود شهری گردش‌پذیر است و برای پذیرایی از مهمانانش رستوران‌هایی خوب و باکیفیت دارد. شما هم اگر عازم این شهر زیبا هستید، بهتر است قبل از سفر با بهترین رستوران‌های آن آشنا شوید، تا بعد از گشت‌وگذار غذایی باکیفیت و مطبوع را نوش جان کنید.

رستوران خیام دورود

رستوران خیام دورود
نمایی از رستوران خیام – عکاس: ah ab

این رستوران یکی از بهترین رستوران‌های دورود است. محیط رستوران بسیار ساده و صمیمی است و در آن می‌توانید، غذاهای خوشمزه و لذیذ را نوش‌جان کنید. منوی غذایی رستوران تنوع بسیار بالایی دارد، اما در صورت رفتن به این مجموعه حتما چلو کباب و چلو ماهیچه آن را امتحان کنید.

آدرس رستوران: استان لرستان، دورود، بلوار الغدیر، خیام شرقی، رستوران خیام

شماره تماس: 06643244262

ساعت کار: تمامی روزهای هفته 10 صبح تا 11 شب

رستوران تاج محل دورود

رستوران تاج محل دورود
رستوران تاج محل؛ رستورانی شیک و مجلل – عکاس: فیروز لیریائی

در رستوران تاج محل انواع کباب‌ها، غذاهای ایرانی، فرنگی و فست‌فود ارائه می‌شود. کیفیت بالای غذاها، رفتار خوب پرسنل و محیط جذاب و دوست‌داشتنی رستوران، از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. قیمت غذاهای رستوران هم با توجه به کیفیت غذا و خدماتی که دریافت می‌کنید منصفانه است.

آدرس رستوران: استان لرستان، دورود، بلوار بروجردی، رستوران تاج محل

شماره تماس: 06643233333

ساعت کار: تمامی روزهای هفته 10 صبح تا 12 شب

کافه رستوران آرامش

کافه رستوران آرامش
کافه رستوران آرامش، از بهترین رستوران‌های دورود است – عکاس: دانیال خیرآبادی

یکی از بهترین رستوران‌های شهر دورود، کافه رستوران آرامش است. فضای این کافه رستوران، همان‌طور که از نامش پیداست، آرامشی وصف‌ناپذیر داشته و دکوراسیونی دلنشین دارد. در این کافه می‌توانید غذاها و نوشیدنی‌های متنوعی را سفارش داده و از طعم خوش آن‌ها، ضمن گوش دادن به موسیقی زنده لذت ببرید.

آدرس کافه رستوران آرامش: استان لرستان، دورود، بلوار شهدا، کافه رستوران آرامش

شماره تماس: 09338658181

ساعت کار: تمامی روزهای هفته 11 صبح تا 11 شب

مراکز خرید دورود

مراکز خرید دورود
پاساژ پردیس از مراکز خوب دورود است – عکاس: علی فلاح‌پور

سفر رفتن با خرید کردن و گشت‌وگذار در میان بازارهایش تکمیل می‌شود. اگر شما هم عاشق بازارگردی در شهری که به آن سفر کرده‌اید، هستید و می‌خواهید از نزدیک، فرهنگ مردمان آن شهر، سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی‌اش را ببینید و با لهجه شیرین‌شان بیشتر آشنا شوید، حتما سری به مراکز خریدش بزنید.

در شهر دورود هم مراکز خرید خوبی وجود دارند تا نیاز اهالی آن شهر و مسافرانش را برآورده کند. مراکز خرید این شهر عبارت‌اند از: مرکز خرید صیادی، پاساژ الماس، پاساژ پردیس، پاساژ زیتون، پاساژ خورشید و ….

اقامت در دورود

دورود شهری زیبا، با جاذبه‌های گردشگری فراوان است. در این شهر زیبا و دوست‌داشتنی، سالانه مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور و حتی جهان به سمت آن راهی می‌شوند.

این خطه زیبای کشورمان منطقه‌ای ییلاقی است؛ بنابراین افراد زیادی در فصل بهار و تابستان و به‌ویژه ایام تعطیلات به این منطقه سفر می‌کنند. اگر شما هم عازم سفر به این شهر هستید، بهتر است قبل از سفر به دورود، حتما سری به سایت اتاقک بزنید و مکان مورد نظرتان را به صورت آنلاین، با بهترین قیمت رزرو کنید.

راه‌های دسترسی به دورود

دورود از شهرهای اصلی و مهم استان لرستان است و از راه‌های مختلفی می‌توان به آن دسترسی داشت.

مسیر جاده‌ای

اگر علاقه به سفرهای جاده‌ای دارید، می‌توانید با اتوبوس یا وسیله شخصی خود، به دورود سفر کنید. تهران تا دورود، 400 کیلومتر فاصله دارد. این مسیر 4 تا 5 ساعت طول می‌کشد. بهترین مسیر این سفر، حرکت از آزادراه خلیج فارس به مقصد قم و سپس ورود به استان مرکزی و پس از آن جاده ‌الیگودرز به سمت دورود است.

راه آهن

راه‌آهن سراسری کشور، از این شهرستان عبور می‌کند؛ بنابراین می‌توانید با قطار از تهران به دورود سفر کنید.

مسیر هوایی

دورود فرودگاه ندارد. اگر قصد سفر هوایی دارید می‌توانید از تهران به خرم‌آباد سفر کرده و سپس از طریق سفر جاده‌ای راهی دورود شوید.

نکاتی برای سفر به دورود

همان‌طور که می‌دانیم دورود شهری کوهستانی و پرباران است و از هر طرف که سر می‌چرخانیم، در هر گوشه آن جاذبه‌ای طبیعی مشاهده می‌کنیم؛ بنابراین زمان سفر به این شهر، باید خودتان را برای عبور از روی صخره‌ها و باران‌های گاه‌و‌بیگاهش آماده کنید. در چنین شرایطی حتما با جاذبه‌های طبیعی دورود از قبل آشنا شده و با توجه به مکان گردشی مورد نظرتان، تجهیزات مناسب مانند کفش پیاده‌روی، وسایل کوهنوردی، چتر، بارانی و غیره را به‌همراه داشته باشید.

از دیگر نکاتی که باید برای سفر به دورود بدان توجه کنید، شناخت درست مسیر و همراه داشتن نقشه راه است. از سویی دیگر برای انتخاب تجهیزات مناسب، باید فصل، نوع و مدت زمان سفر را هم درنظر داشته باشید. درضمن هنگام گشت‌وگذار در دورود حواسمان به طبیعت بکر و زیبای آن باشد و از پخش کردن زباله‌ها و باقی‌مانده غذا خودداری کنیم.

سوالات متداول در مورد شهر دورود

دورود کجاست؟

دورود از شهرستان‌های شرقی استان لرستان است.

بهترین زمان سفر به دورود کی است؟

در دو فصل بهار و تابستان، هوای دورود بسیار مطبوع بوده و اردیبهشت ماه طبیعت دورود بی‌نظیر است.

فاصله تهران تا دورود چقدر است؟

این شهر تا تهران حدود 400 کیلومتر فاصله دارد.

فاصله خرم‌آباد تا دورود چقدر است؟

این شهر تا خرم‌آباد حدود 86 کیلومتر فاصله دارد.

معروف‌ترین جاهای دیدنی دورود کدام است؟

گهر رود، اشترانکوه، دره نی‌گاه، چشمه ‌وقت و ساعت، آبشار دره ‌اسپر (آبشار ازنا)، آبشار آب گرمه، آبشار چکان و غیره.

معروف‌ترین رستوران‌های دورود کدام است؟

رستوران‌ خیام، کافه رستوران آرامش، رستوران تاج‌محل

چطور به دورود برویم؟

دو راه ریلی و زمینی برای دسترسی به دورود وجود دارد. برای دسترسی هوایی هم، باید ابتدا به شهر خرم‌آباد بروید و باقی مسیر را به صورت زمینی طی کنید.

4.7/5 - (548 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

‫60 دیدگاه ها

  1. دوست عزیرشما سکوت کنی بهتر اگه هم ذی نفع هستی حسابش جداست.طبیعت متعلق به همه هست نیازی به عوارضی ندارد ایا این همه عوارض که میگیرندخدماتی هم درمقابلش انجام دادن بقول دوستمان حداقل چاله چوله ها مسیرخودشان را ترمیم کرده اند کمی واقع بین باشیم هیچ مشکی نداره باتشکرازدوست گزارشگرمان که زیبا وجامع شهرمان راتوصیف کردند.

  2. میگن دورود پایتخت طبیعت ایران.ولی نه دورود پایتخت چاله چولهاست.هرکه میاد داخل خیابوناش پشیمون میشه باید ۳تومان خرج جلو بندیش کنه.آقای شهردار که عوارض ماشین میگری.مالیات خونه و….. میگیری خجالت هم خوب چیزیه.

  3. دورود شهر خوش و آب هوایی است هر کس سفری داشته باشه به این شهر هیچ وقت پشیمون نمیشه با طبیعت بکری که داره با آبشار های زیبای که داره در ذهن هر گردشگری بیاد ماندنی هست

  4. دورود بسیار زیباست، مردمی خونگرم و باصفا داره، اب و هوا عالئیییییی، دره نگار و دریاچه گهر و ابشار بیشه و جاهای بسیار دیدنی داره،

  5. دورود در روی گسل فرار دارد و جان مردم دورود در خطر است باید دورود به دو شهر جدید سمت بروجرد و ازنا تقسیم شود با ساختمان‌های مقاوم و جای دورود قدیم یه دریاچه بزرگ مصنوعی ساخته شود تا بلکه دورود ها داست از سر دریاچه گهر نگین اشترنکوه ازنا بردارند تمام تمام

    1. نمی دانستم اسراییلی دیگر به نام ازنا در طمع دورود است فکر کنم بهتره ازنا که در حد دهکده ای است به دورود اضافه بشه

  6. شهرستان دورود فوقالعاده با صفا و خوش آب و هوا ست
    از لحاظ امنیت خوب، اتفاقا من چند بار سفر کردم فوقالعاده مردمی اصیل و با فرهنگ داره به خصوص بختیاری ها
    که به قول قدیمیها خان منش و سفره دار و مهمان نواز و اصیل هستن’رستوران هاش خوبن ولی رستوران گل گندم با کیفیت ترین غذا رو داره و پارک هاش معمولی اما برای طبیعت گردی عالی عالی عالی

  7. همه جای ایران خلافکار و درگیری و معتاد داره هرجا دیدی نداره بگو . بعدشم من نمیدونم چرا ازنایایی میگن گهر مال ازناس.خرم آبادیام تا دیروز میگفتن بیشه مال خرم اباد.

    1. کاش مسولین این خطه بااین همه امکانات ،صنعتی گردشگری،وسایر مواردکه ازقبل داشته راحفظ ونگهداری میکردند،همه چیز داره ولی هیچ چیز نداره،بیکاری ومحرمیت حرف اول رومیزند

  8. من ۱۰ سال دورود بودم و دوستان خوبی اونجا دارم شهر با صفا و مردمی دوست داشتنی

    1. میگن دورود پایتخت طبیعت ایران.ولی نه دورود پایتخت چاله چولهاست.هرکه میاد داخل خیابوناش پشیمون میشه باید ۳تومان خرج جلو بندیش کنه.آقای شهردار که عوارض ماشین میگری.مالیات خونه و….. میگیری خجالت هم خوب چیزیه.

  9. بد بخت ترین و بی صاحب ترین شهر ایران درود است را میگفتید. سالانه بالای صد جون از همین درود بعلت نبودن شغل مناسب وروی آوردن به شغل های پرخطر ازقبیل جوش کاری اسکلت و.. جون خودشونو از دست میدن

    1. ازبذل ورودبه طبیعت عوارضی گذاشتن مثل دزدان دریایی مردم سرکیسه میکنند،،راهزنان،،قدیم بایدباج بدی تابری داخل پایتخت طبیعت ،،ویران،،

        1. دوست عزیرشما سکوت کنی بهتر اگه هم ذی نفع هستی حسابش جداست.طبیعت متعلق به همه هست نیازی به عوارضی ندارد ایا این همه عوارض که میگیرندخدماتی هم درمقابلش انجام دادن بقول دوستمان حداقل چاله چوله ها مسیرخودشان را ترمیم کرده اند کمی واقع بین باشیم هیچ مشکی نداره باتشکرازدوست گزارشگرمان که زیبا وجامع شهرمان راتوصیف کردند.

    2. با سلام ، دوست عزیز اگه از دورود با ماشین برید هم راهش خیلی کمتره و هم زیبایی های طبیعی بیشتری می‌بینید

    3. این جاده چندسالیه که افتتاح شده برای مردم مرکز استان ولی راه اصلی اون از دورود وخط آهن هست و…

    1. دورود در روی گسل فرار دارد و جان مردم دورود در خطر است باید دورود به دو شهر جدید سمت بروجرد و ازنا تقسیم شود با ساختمان‌های مقاوم و جای دورود قدیم یه دریاچه بزرگ مصنوعی ساخته شود تا بلکه دورود ها داست از سر دریاچه گهر نگین اشترنکوه ازنا بردارند تمام تمام

  10. سلام .دورود لرستان بسیار شهر زیبایی است و در سفر به دورود لذت بردم با فرهنگ غنی و جاهای دیدنی آن.

  11. از کوه و بیابان های دورود گفتین .از قتل و درگیری خیابونی .سرقت .مواد مخدر موارد ناموسی قمه کشی چاقوکشی و اسلحه کشی هم بگید دورود اصلا امنیت ندارد .

    1. سلام مائده خانم تمامی تعریفات به جا و کامل بود .
      من به عنوان یه دورودی ازتون ممنونم.

    2. عزیز معتاد همه جا داره درضمن قتل و درگیری هم پیش میاد شما خودت کجا زندگی میکنی ک ن قتل رخ میده ن دزدی ن معتاد داره بگو ماهم ی سر بیاییم لطفا چرت پرت نگین با احترام

    3. همه جا همه جور ادم هست من اهل درودم بسیار مردمان خونگرم وباصفایی داره چرا الکی تصور بقیه رو خراب میکنی یه جوری حرف میزنی انگار مردم درود از اقوام چنگیز مغولند😠

    4. دروغ تا این حد جناب من چندسال دورود زندگی کردم همچنین چیزی ندیدم نه شنیدم

    5. شما احتمالا باید تجدیدنظری روی رفتار خودت بکنی تا امنیت داشته باشی وگرنه نه مشکل از دورود ومردمش نیست شهری با این جمعیت با این تنوع فرهنگ واداب ورسوم مردمی با اصالت وخونگرم طبیعیه ۴تا هم جوان خام داشته باشه

  12. بسیار عالی دورود رو توضیح دادید. من که تو دورود بعضی از جاهایی رو گفتید هنوز نرفتم. عالی

  13. باسلام ممنون از راهنمایی بسیار زیبای شما. من به شهرستان دورود لرستان چندساله که مسافرت میرم واز جاهای دیدنی وسرسبز ومردمان عزیز غیور ومهربان وبامحبت اونجا لذت بردم عزیزانی که مطالعه کردن واقعا سفرکردن به پایتخت طبیعت ایران دورود موجب آرامش روحی و روانی میشود برا يک بار هم شده تجربه کنید مطمئن باشید لذت میبرید

  14. سلام بهترین رستوران دورود رو یادتون رفت معرفی کنید
    رستوران گل گندم که مشهورترین و قدیمی ترین رستوران دورود بوده و هست

  15. بسیار زیبا و با محتوا توضیح دادند یه نکته هم اشاره کنم که روستای بهرام آباد علیا در ۱۰کیلومتری درود واقع هست روستایی بسیار زیبا با امام زاده ای به قدمت ۱۴۰۰ سال هجری قمری واقع هست

  16. سلام هر چی گوفی کم گوفتی ولی گهر برای دورود نیست گهر نگین اشترنکوه ازنا گوفته شد و در محدوده ملکی ازنا و حق مردم شهرتان است و اگر به نام دورود تبلیق کنید نفرین خدا بر شما

  17. نام شهر من سرفراز وبی باک وزیبا با داشتن بهترین چشمه ها و آبشارهای دنیا ورشته کوه زاگرس جنگلهای بلوط خود نمایی می کند ولی طلبد مه سفر کنید وجاذبهایش را ببینید ولمس کنید دریاچه گهر که به جرئت میتوان گفت بی نظیر استدورود را باید دید دسترسی آسان و راحت شنا در آبهای زیبا

  18. ممنون مایده خانم . توضیحات شما در مورد دورود دوست داشتنی، کامل و جامع بود . طبیعت این شهر بسیار زیبا و دل انگیزه مردمانش هم بسیار مهمان نواز و دست و دلباز👏👏👏👏

  19. ممنون مایده خانم . توضیحات شما در مورد دورود دوست داشتنی، کامل و جامع بود . طبیعت این شهر بسیار زیبا و دل انگیزه مردمانش هم بسیار مهمان نواز و دست و دلباز👏👏👏👏

  20. ممنون مائده جان چقدر دورود دوست داشتنی رو کامل و جامع معرفی کردید. مردمان دورود و مردمانی دست و دلباز و مهمان نوازند .👏👏👏

  21. سپاس فراوان بابت لطفتون و معرفی قشنگ و کاملتون از شهر دورود.
    سپاسگذارم و امیدوارم دورود واقعا به اون اوج گردشگری خودش برسه

  22. دورود را باید دید👌👌
    گوشه ای از بهشت
    مسیر راه آهن و کوه قارون و آکواریوم و…….

  23. درد بر دوستان وایرانیان عزیز درود شهر خوب واب وهوای عالی اما و اما کارخانه سیمان درود زندگی خفقان اوری برا مردم این شهر درست کرده والودگی هوا درود را رنج میدهد به سود چندین نفر وبه خفگی کل مردم شهر

  24. البته بهتر بود بسیاری از فعل ها رو گذشته به کار می‌بردن. دورود چندین و چند روستا داره که ایشون به تعداد کمی اشاره کرده.

    1. سلام خواهشن منفی صحبت نکنید .دورود شهری است زیبا وخوش واب وهوا ومردمانی مهمانواز وخونگرم.تابودوهست گهر وآبشار بیشه جز دورود لطفا برید تقسیمات وزرات کشور را مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *