جاهای دیدنیتجربه سفرجنگل‌ها

معرفی کامل جنگل‌ های گیلان | لذت قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های بهشت

دل‌تان غذاهای جذاب و خوشمزه می‌خواهد یا دوست دارید در بازاری پر از رنگ و مزه، پیاده‌روی کنید؟ شاید هم هوای دیدن جنگل‌هایی سرسبز و انبوه به سرتان زده و می‌خواهید از طبیعت، لذت ببرید! برای همه این‌ها، «استان گیلان» از بهترین انتخاب‌هاست و جاهای دیدنی گیلان زیاد است گیلان شهرهای دوست داشتنی و متنوعی دارد که حتی یونسکو به آنها توجه کرده است. شهرهایی که می‌توانند در فصل‌های مختلف، دیدنی‌های متنوعی را برایتان پدیدار کنند و تعطیلات رویایی را رقم بزنند. اگر دوست دارید بیشتر این استان را بشناسید و در کنار آن تجربه جنگل نوردی داشته باشید، اینجا بیشتر برایتان از جنگل‌ های گیلان و اطراف آن گفته‌ایم. مناطق زیبایی که می‌توانید برای گشت‌وگذار آنها را انتخاب کنید تا سفرتان رویایی‌تر باشد.

جنگل‌های هیرکانی، کمربند سبز گیلان

جنگل‌های هیرکانی کمربند سبز گیلان
جنگل‌های هیرکانی در جنوب دریای‌خزر تا دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز قرار گرفته‌اند.

پیش از آنکه به سراغ لیست جنگل‌ های گیلان برویم، باید بدانیم این جنگل‌ها از چه نوعی هستند و چقدر عمر دارند. عمده پوشش گیاهی گیلان و اطراف آن از جنگل‌های مختلط هیرکانی است. این جنگل در جنوب دریای‌خزر و دامنه‌های شمالی رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است. پوشش گیاهی هیرکانی از کشور آذربایجان تا شمال خراسان گسترده شده است. جنگل‌های هیرکانی از دوره عصر یخبندان تا کنون زندگی می‌کنند و در واقع مانند یک فسیل زنده هستند. به همین دلیل در سال 1398 جنگل‌های هیرکانی در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفتند.

در این جنگل بکر و زیبا، بیش از 300 نوع گونه گیاهی از جمله بلوط، راش، توسکا، انجیل، نارون، سرخدار، زبان گنجشک، نمدار و افرا می‌روید. 60 گونه از پستانداران شامل گربه‌وحشی، مرال، شوکا، بز، خرس قهوه‌ای، خرگوش، روباه سردم سیاه، موش جنگلی، گرگ، شغال و… در آن زندگی می‌کنند. علاوه بر این‌ها اگر اهل پرنده‌نگری باشید، می‌توانید بالغ بر 180گونه پرنده، مانند دارکوب، جغد، عقاب، شاهین، کرکس، قرقاول، کبک و بلدرچین را نیز در جنگل‌های هیرکانی ببینید. جنگل‌های هیرکانی، گنج سبزی هستند که حیات ما و بسیاری از موجودات دیگر به آن وابسته است. در نتیجه باید، حفظ و نگهداری آن‌را با دقت و تلاش بیشتری انجام شود. حالا که بیشتر درباره ماهیت جنگل‌های شمال آموختیم، می‌خواهیم از لیست جنگل‌های گیلان برایتان بگوییم.

جنگل دریاچه عروس یا حلیمه جان

جنگل دریاچه عروس یا حلیمه جان
دریاچه عروس توسط جنگلی بکر و سرسبز احاطه شده است ـ عکاس: مهدی کاوه‌ای

اگر قصد اقامت رشت یا رزرو ویلا در اطراف رشت را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به دریاچه عروس یا حلیمه جان بزنید. این دریاچه از کنار جاده قزوین رشت، کمتر از 2 کیلومتر فاصله دارد و فاصله آن تا مرکز رشت، تقریبا 47 کیلومتر است. جنگلی که دریاچه حلیمه جان را احاطه کرده است، بسیار سرسبز و زیباست. پوشش گیاهی آن بکر و دوست داشتنی است. در اطراف دریاچه و یا بین درختان، فضاهای زیادی برای اتراق و نشستن وجود دارد و می‌توانید برای آشپزی در طبیعت هم فضاهای مناسبی را پیدا کنید.

جالب است بدانید در ماه‌هایی از سال، جلبک سبزی روی دریاچه را می‌پوشاند. این پوشش سبز با وزش باد کنار می‌رود و این حس را تداعی می‌کند که عروسی، پوشش از صورتش برداشته است. به همین دلیل نام این دریاچه را دریاچه عروس گذاشته‌اند.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جنگل درفک

جنگل درفک
جنگل درفک جزو محبوب‌ترین جنگل‌ها در نزدیکی رشت است که پوشش گیاهی متنوع و خاص دارد.

یکی از مسیرهای پیاده‌روی و کوهپیمایی که می‌توانید در کنار رزرو ویلا در رشت و گیلان تجربه‌اش کنید، جنگل نوردی در درفک است. این مسیر جنگلی مرتفع با نمای قله درفک، از محبوب‌ترین جنگل‌هایی است که می‌توانید در نزدیکی رشت و در فصل‌های مختلف سال، به آن سر بزنید. جنگل درفک، به سبب ارتفاع‌اش، پوشش گیاهی متفاوتی دارد و برای دوستداران مراتع سبز نیز، می‌تواند دوست داشتنی باشد.

پارک ساحلی درنیکا

پارک ساحلی درنیکا
برای ورود هر ماشین به پارک، مبلغی دریافت می‌شود – عکاس: امین معاف

پس از دریاچه عروس، در مسیر قزوین-رشت، فرصت دیدن پارک جنگلی و آلاچیق‌هایی را خواهید داشت که در ساحل رودخانه سپیدرود، قرار گرفته‌اند. اگر قصد دارید در محیطی آرام و زیبا ساعاتی را سپری کنید و علاوه بر رودخانه، بتوانید از جنگلی زیبا لذت ببرید، پارک ساحلی درنیکا، انتخابی عالی است.

نکته مهمی که قبل از رفتن به پارک ساحلی درنیکا باید بدانید این است که، برای ورود هر ماشین به پارک، مبلغی دریافت می‌شود. این پارک امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی، بوفه و چند کلبه نیز دارد. بهترین فصل برای دیدن این پارک جنگلی اطراف رشت، بهار و تابستان است. البته از زیبایی و سکوت جنگل‌ های گیلان در پاییز و زمستان نیز نمی‌توان گذشت.

جنگل و سد بیجار

جنگل و سد بیجار
سد بیجار وظیفه تامین آب بخش‌های زیادی از شهرهای گیلان را برعهده دارد – عکاس: عباس صارمی

بعد از امامزاده هاشم رشت، مسیر دسترسی به برخی از روستاهای اطراف رشت آغاز می‌شود. در همین روستاها می‌توانید اقامتگاه‌های رشت را پیدا کنید که به سبک زندگی گیلانی و با طراحی‌هایی روستایی، میزبان‌تان خواهند بود. در همین حوالی، سد و جنگل بیجار را نیز می‌توانید ببینید. سد بیجار در سال 93  افتتاح شده و وظیفه آن تامین آب شرب بخش زیادی از شهرهای گیلان از جمله رشت، کوچصفهان، لنگرود، انزلی، کیاشهر، خمام و حتی آستانه اشرفیه است. برای رسیدن به این سد باید از جاده‌ای خاکی عبور کنید و پس از آن مسیرتان را از کنار سد ادامه دهید. دیدن این سد در زمستان به سبب کوهستانی بودن جاده زیاد پیشنهاد نمی‌شود. اما در بهار و تابستان می‌توانید آن‌را ببینید و یا در جنگل‌های اطرافش، از طبیعت لذت ببرید.

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان
از مرداب سراوان و قایق‌سواری در آن نهایت بهره و استفاده را ببرید – عکاس: محمد عبدلی

سراوان از معروف‌ترین و جذاب‌ترین جنگل‌های رشت و استان گیلان است. وسعت جنگل سراوان و تنوع دیدنی‌ها و تجربه‌هایی که می‌توانید در آن داشته باشید، شما را شگفت زده خواهد کرد. برای مثال، مرداب سبز سراوان که امکان قایق سواری نیز در آن تدارک دیده شده است، از تجربه‌های متفاوتی است که در سفر به رشت می‌توانید داشته باشید. ورودی این مرداب با یک سردر مشخص شده و برای هر ماشین، مبلغی به عنوان ورودی نیز گرفته می‌شود. در اطراف مرداب سبز سراوان می‌توانید از تفریحات دیگر مانند پیاده‌روی در جنگل، پینت بال و نشستن در کافه‌های دنج جنگلی نیز لذت ببرید.

علاوه بر این‌ها، لوکیشن‌های عکاسی این مرداب نیز بسیار زیباست و می‌‌تواند عکس‌های متفاوتی را برایتان به یادگار بگذارد. به جز مرداب، در جنگل سراوان، دریاچه‌های دیگری نیز برای اتراق و کمپ وجود دارد. ضمنا اگر به گردشگری فرهنگی علاقه دارید و می‌خواهید چیزهای بیشتری درباره آداب و رسوم، خانه‌ها و تفکر مردم گیلان بدانید، می‌توانید به موزه میراث روستایی این جنگل نیز سری بزنید.

در این موزه چند خانه روستایی مهم که معماری خاص و ویژه‌ای دارند، از محل اصلی خود جدا شده و با همان شکل، در موزه میراث روستایی، دوباره چینی شده‌اند. چند فروشگاه، سرویس بهداشتی و بوفه، از دیگر امکانات این موزه است. ورودی‌های پارک جنگلی سراوان قبل از شهر رشت است و اگر بخواهید در مسیر رفت، وارد آنها شود، باید بخشی از جاده را دور بزنید.

جنگل منطقه شکار ممنوع اژدها بلوچ و جیرنده

منطقه شکار ممنوع اژدها بلوچ و جیرنده
به علت حفاظت از حیوانات در معرض انقراض فقط تا بخشی از این منطقه را می‌توانید ببینید.

به سبب اهمیت پوشش جانوری و برای حفظ بهتر حیوانات و گونه‌های در خطر انقراض، بخش‌هایی به عنوان منطقه شکار ممنوع در نظر گرفته می‌شوند. در اطراف رشت نیز از این گونه فضاها وجود دارد که اژدها بلوچ و جیرنده، از جمله آن‌ها هستند. در مناطق حفاظت شده، قوانین محکمی وجود دارد تا نه انسان‌ها به گونه‌های حیوانی نزدیک شوند و نه حیوانات، آسیبی به گردشگران برسانند.

به همین دلیل برای دیدن این جنگل‌ها فقط تا بخش‌های خاصی می‌توانید جلو بروید و برای دیدن بقیه آن نیاز به مجوز و راهنما دارید. با این حال وجود مناطق حفاظت شده، فضای بسیار دلچسبی را ایجاد می‌کند و طراوت آن می‌تواند روستاهای اطراف که به عنوان اقامتگاه نزدیک رشت در نظر گرفته می‌شوند را نیز جذاب‌تر کند.

جنگل گیسوم

جنگل گیسوم
از مهم‌ترین ویژگی‌های جنگل گیسوم، دسترسی مناسب به خط ساحلی است – عکاس: محمدرضا عبدلی پور

جنگل گیسوم در استان گیلان و در نزدیکی دریای خزر واقع شده است. هر ساله گردشگران بسیاری، برای کمپ در طبیعت سرسبز این جنگل به آن سفر می‌کنند. این جنگل در مسیر جاده رشت به آستارا و در فاصله حدودی ۱۰ کیلومتری از جنوب شرقی اسالم واقع شده است. جنگل گیسوم از توابع «پره سر» شهرستان تالش گیلان به شمار می‌رود. از مهم‌ترین ویژگی‌های جنگل گیسوم، دسترسی مناسب به خط ساحلی در این جنگل است. قرار گرفتن جنگل‌های انبوه در خط ساحلی دریای‌خزر، طبیعت زیبایی از این نواحی را در مقابل چشم گردشگران به نمایش می‌گذارد.

در جنگل گیسوم بیش از ۷۵ گونه از گیاهان مختلف به چشم می‌خورند و جانورانی مانند، خرس قهوه‌ای، پلنگ، خرگوش و قرقاول، در این جنگل زندگی می‌کنند. در جنگل گیسوم امکانات مختلفی نیز برای گردشگران مهیا شده است. مثلا آلاچیق، سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ که می‌تواند شرایط را برای استفاده خانواده‌ها نیز بهتر کند. همچنین تفریحاتی مانند دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، قایق‌سواری، پاراگلایدر و جت اسکی نیز در این جنگل وجود دارد.

برای رفاه خانواده‌هایی که کودک دارند، زمین بازی نیز در بخش ساحلی و جنگلی این پارک فراهم شده است تا فرزندان‌تان هم بتوانند از پیک نیک لذت ببرند. این پارک جنگلی، در فاصله کوتاهی از جاده تماشایی اسالم به خلخال قرار گرفته است و در هر گوشه و کنارش می‌توان دیدنی‌های متفاوتی را پیدا کرد. بازدید از جنگل گیسوم در هر فصلی از سال حال و هوای خاص خود را دارد؛ اما بهترین زمان سفر فصل‌های بهار و تابستان هستند.

جنگل منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاهمزگی در شفت فومن

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاهمزگی در شفت فومن
در این منطقه رودهای خروشان، درختان سر به فلک کشیده و جاده‌های جنگلی بسیار زیبایی وجو دارد – عکاس: سهیل صنعتی

کمی پس از رشت، به فومن می‌رسید. در اینجا می‌توانید به منطقه حفاظت شده دیگری بروید که به داشتن جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی جذابش، شهرت دارد. منطقه سیاه‌مزگی در منطقه 17 کیلومتری جنوب غربی شهرستان شفت قرار گرفته و پنیرهای آن نیز بسیار مشهورند. در این منطقه رودهای خروشان، درختان سر به فلک کشیده و جاده‌های جنگلی بسیار زیبایی را پیدا خواهید کرد. علاوه بر این‌ها در منطقه حفاظت شده گشت رودخان، فرصت دیدن یکی از قلعه‌های باستانی جذاب به نام قلعه رودخان را نیز خواهید داشت.

قلعه رودخان دژی مستحکم است که برای رسیدن به آن باید از مسیری جنگلی و با پای پیاده، بگذرید. رفت و برگشت این مسیر حدود 3 ساعت زمان می‌خواهد. اگرچه تا پای قلعه می‌توانید بوفه‌ها و فروشگاه‌های کوچک جنگلی که آب و تنقلات می‌فروشند را پیدا کنید، اما بهتر است قبل از شروع پیاده‌روی، مایعات بنوشید و اگر باتوم کوهنوردی ندارید، از فروشندگان پایین پله‌ها، چوب دستی‌های بامبویی بخرید. این چوب‌های محکم و سبک هستند و می‌توانند در مسیر پیمایش تا قلعه رودخان همراهی‌تان کنند.

جنگل نقله بر

جنگل نقله بر
در این مکان امکانات گردشگری وجود ندارد و افراد طبیعت‌گرد برای کمپ زدن و جنگل‌نوردی به اینجا سفر می‌کنند.

حدود 45 کیلومتر پس از رشت، می‌توانید جاده جنگلی نقله بر را پیدا کنید. برای رسیدن به آن، ابتدا به رودبار و سپس روستای رستم آباد بروید. روستای رستم آباد خانه‌های بومگری و اقامتگاه‌های بسیار خوبی دارد و در رویدادهای مانند شب یلدا، در آن مراسم ویژه‌ای نیز برگزار می‌شود. در نتیجه می‌توانید در کنار دیدن جنگل‌های رشت، فرصتی هم برای اقامت در روستاهای اطراف رشت داشته باشید.

در این جنگل گونه‌های متنوع گیاهانی مانند درختان انجیلی و ممرز و بوته‌های سرفیلی، پاپیتال و ازملک دیده می‌شود. پرندگان مانند توکای سیاه، قمری، کمرکولی جنگلی و گنجشک نیز در این جنگل زندگی می‌کنند. یکی از زیباترین جاذبه‌های اطراف این جنگل، درخت سرو هرزویل است که در روستایی به همین اسم در نزدیکی جنگل نقله بر، وجود دارد. این جنگل در حدود ۲۵ کیلومتر با رودبار فاصله دارد. جنگل نقله بر امکانات گردشگری وجود ندارد و بیشتر افراد طبیعت‌گرد، برای جنگل‌نوردی و کمپ در طبیعت به این جنگل سفر می‌کنند. به جز زمستان که بارندگی و حرکت برخی از حیوانات مسیر جنگل را ناامین می‌کند، در فصل‌های دیگر شامل پاییز، بهار و تابستان می‌توانید به این جنگل پر رمز و راز سفر کنید و شاهد زیبایی‌های آن باشید.

جنگل سیاهکل

جنگل سیاهکل
اینجا می‌توانید کاروانسراهای قدیمی که بیش از 400 سال قدمت دارند را ببینید

سیاهکل از مناطق معروف در استان گیلان است که از غرب با رشت هم مرز است. درختان جنگل سیاهکل بسیار زیبا و البته کهنسال‌اند. برای سال‌ها خزه‌ها روی تنه این درختان نشسته‌اند و تصاویر بی‌نظیری را خلق کرده‌اند. حالا جنگل سیاهکل از زیباترین جنگل‌های اطراف رشت است که با رانندگی کوتاهی می‌توانید خودتان را به آن برسانید. وقتی قدم در مسیرهای جنگلی سیاهکل می‌گذارید، علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی، می‌توانید نمادهای فرهنگی و حتی کاروانسراهای قدیمی که بیش از 400 سال قدمت دارند را ببینید. در عمق جنگل‌های سیاهکل، دیدنی‌ها و شگفتی‌های بسیاری است که می‌توانید با اقامت در گیلان، فرصت شناختن و کشف آن‌ها را داشته باشید.

جنگل مربوط به پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا

پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا
در این پناهگاه گونه‌های مهم و زیبایی مانند درنا، گنک و قوی فریادکش زندگی می‌کنند

پناهگاه حیات وحش لوندویل از دیگر جنگل‌های اطراف رشت است. این پناهگاه قسمتی از جنگل‌های هیرکانی است که از جنوب به شهر لوندویل، از شمال به شهر آستارا، از شرق به دریای خزر و از غرب به جاده آستارا به لوندویل می‌رسد. در این پناهگاه گونه‌های مهم و زیبایی مانند درنا گنک و قوی فریادکش زندگی می‌کنند. به سبب وجود گونه‌های خاص، امکان نزدیک شدن به تمام بخش‌ها وجود ندارد.

جنگل ماسال، جایی برای لمس ابرها

ماسال جایی برای لمس ابرها
باید در اواخر بهار و تا میانه‌های تابستان برای سفر به ماسال برنامه‌ریزی کنید.

ییلاقات ماسال و جنگل‌های آن از زیباترین و سرسبزترین مناطقی هستند که در استان گیلان قرار دارند. ماسال سرزمین مرتفعی است و به همین دلیل، تنها در ماه‌هایی از سال امکان بازدید و یا اقامت در آن میسر می‌شود. در نتیجه اگر دوست دارید این ییلاق معروف و دوست داشتنی را ببینید، باید در اواخر بهار و تا میانه‌های تابستان برای سفر به ماسال برنامه‌ریزی و اقدام کنید.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جنگل منطقه حفاظت شده سرولات جواهردشت رودسر

منطقه حفاظت شده سرولات جواهردشت رودسر
گونه شمشاد، اهمیت زیادی در این منطقه دارد

منطقه حفاظت شده سرولات و جواهر دشت، از دیگر ییلاقاتی است که می‌توانید در سفر به رشت آن را ببینید و از پوشش جنگلی آن لذت ببرید. رودخانه خشکه رود (کرک رود) و سیاه لات در این منطقه جاری هست و از منظر اکوسیستم دارای ساختار طبیعی متنوعی است. گونه شمشاد، اهمیت زیادی در این منطقه دارد. شما می‌توانید با کمک لیدر محلی حیوانات مثل پلنگ، خرس، مرال، و شوکا را هم ببیند.

مناطق پیشنهادی دیگر

علاوه بر مناطق گفته شده می‌توانید مناطق حفاظت شده و محوطه‌های سبز دیگری را نیز در استان گیلان و شهرهای آن پیدا کنید. این مناطق نیز همگی در استان گیلان‌اند و بین 1 تا 3 ساعت با شهرهای بزرگ فاصله دارند. در لیست زیر؛ اسامی برخی از این مناطق را نیز برایتان آورده‌ایم.

  • ییلاق شالما، سرچشمه آب‌های همیشه جوشان
  • منطقه حفاظت شده لیسار در تالش
  • منطقه سیاه رودبار
  • منطقه شکار ممنوع ناو اسالم در تالش
  • سایت جنگلی فومنات هیرکانی

سخن آخر

در این مقاله جنگل های گیلان را معرفی کردیم، اگر قصد سفر به گیلان را دارید و می‌خواهید این شهر زیبا و جنگل‌های سرسبز و کهنسال آن را ببینید، حتما چند روز پیش از سفر برای رزرو اقامتگاه خود اقدام کنید؛ چرا که شهرهای گیلان از جمله رشت و جنگل‌های آن از مقاصد پرطرفدار است و اتاق‌ها و ویلاهایش، خیلی زود پر می‌شوند. در سایت اتاقک با مجموعه‌ای کامل از اتاق‌ها و ویلاها، همراه‌تان هستیم تا بتوانید با اجاره ویلا سفری عالی و بدون دغدغه را تجربه کنید و از زیبایی‌های استان گیلان، لذت ببرید.

4.7/5 - (69 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. گیلان همه چیز را حودش تولید می کنه انواع میوه برنج کندم سبزی نی شکر توتون تنباکو-شیر- عسل این همه نعمت خدا داده ما هرگز ازگشنگی نمی میریم اون اقای بیشعور که میگه صدقع سر مسافر مگه مسافر چی اورده جز زباله و ترافیک گیلان ومازندران نباشه برنج و چای و ماهی و گوشت تهرانی ها از کجاباید تامین بشه

  2. از شرق گیلان نمیگی خرماسیسکو. بلوردکان ، سفید آب ، آب چالکی ،لیله کو یا لیلاکو خسیل دشت ، هالیدشت

  3. از شرق گیلان نمیگی خرماسیسکو. بلوردکان ، سفید آب ، آب چالکی ،لیله کو یا لیلاکو خسیل دشت ، هالیدشت

  4. والا تعطیلات که میشه ما گیلانی ها که ورودی گیلان هستیم..تو خونه هامون حبس میشیم..اصلا نمیتونیم جایی بریم..از بس که ترافیک بسبار سنگین وجود داره..اصلا نمیتونیم یه مسیر کوتاه رو برای کارهای واجبمون بریم..

    والا شهرهای دیگه هم به غیر از شمال هست…😣😣

  5. والا تعطیلات که میشه ما گیلانی ها که ورودی گیلان هستیم..تو خونه هامون حبس میشیم..اصلا نمیتونیم جایی بریم..از بس که ترافیک بسبار سنگین وجود داره..اصلا نمیتونیم یه مسیر کوتاه رو برای کارهای واجبمون بریم..

    والا شهرهای دیگه هم به غیر از شمال هست…

      1. شما نیا بزار ما بمیریم چی فکر کردی برا خودت میری چند تا روستا رو میبینی مردم یکم دستشون تنگه حرف مفت نثار همه میکنی . صدقه سر رو خوب اومدی وای تو نیای من از گشنگی میمیرم تورو خدا بیا خخخخ

      2. این چه حرفیه
        مسافر اگه نره گیلان که اونا راحت تر میتونن زندگی کنن
        چون استان گیلان از انواع مواد غذایی غنی هست
        ضمنا صادر کننده انواع مرکبات و برنج و چای و شیلات و خاویار و عسل هست

    1. حق دارین من کویریم
      اما با نهایت 400 یا 500 کیلومتر فاصله از یزد میشه جاهایی در حد شمال رفت نیاز نیس دو برابر برین تا شمال شمال رو بزارین برا تهران چون نزدیکه بهشون

    2. نه اینکه منع کنیم شمال رو اما اونطوری نباشه که مسافرتتون فقط شمال باشه چون هستن کسانی ک تا وقت میکنن سریع سر از شمال در میارن
      هرجایی طبیعت خاص خودشو داره
      حتی اصفهان و کرمان شیراز اما برخی چون نرفتن فکر میکنن فقط شمال

  6. باس دور گیلان رو دیوار کشید تا غیر بومی ها بخصوص اصفهانی ها و تورکها وارد اینجا نشن و به گند نکشن اینجا رو

    1. مگه مملکت ارث باباته خوبه جاهای دیگه هم رشتی ها رو راه ندن. اگه پول همین گردشگران نبود که گیلان پیشرفت نمیکرد

      1. اگه خودتم جزء گردشگران میدونی که لازمه بگم عمریه شمارو میگن خسیس

  7. اونقدازین گیلان تعریف کردین که همه دارن حمله میکنن به گیلان واسه خریدزمین والان گیلان پرشده ازترک وتهرانی واصفهلنی وهرجامیری ساخت وسازبی رویه وزباله وترافیک وبی بندوباری حال آدمو بهم میزنه خدایی گندزدین به گیلان خداازشما نگذره 😡😡😡😡

  8. البته اگه بذارن بمونه فعلآ که به دنبال ویران کردن گیسوم هستند به بهانه راه آهن آستارا رشت تا روسیه کثیف وصل بشه به خلیج فارس متاسفانه هیچ سودی برای مردم نداره همانطور که پروژه های نفتی جنوب برای مردم خوزستان سودی ندارد هورالعظیم خشک میشه محیط زیست تخریب میشه دریاچه ارومیه وخیلی جاهای دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *