تجربه سفرآب و هوابازار‌ها و مراکز خریدبهترین زمان سفرجاهای دیدنیسوغات و صنایع دستیشهرهاغذاهای محلی

معرفی استان گیلان | سرزمین باز باران، با ترانه

استان گیلان در یک کلام یک سرزمین همه‌چیزتمام است. مگر می‌شود جای دیگری را پیدا کنید که یک فهرست بلندبالا از مشاهیر تأثیرگذار، زیبایی بی‌حدوحصر، غذاهای خوشمزه و فرهنگی زیبا و غنی را یکجا داشته باشد؟ گیلان با آن که وسعتی ندارد؛ اما یکی از سرزمین‌های تأثیرگذار بر تاریخ معاصر ماست و می‌توان آن را یک اروپای کوچک دانست. اگر به تأثیرگذار بودن این خطه بر تاریخمان شک دارید، در مورد تاریخ مشروطه کمی تحقیق کنید.

جای‌جای این بهشت کوچک در خاطره‌انگیزترین فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی مثل گل پامچال، پس از باران، کوچک جنگلی، خاتون، در دنیای تو ساعت چند است، ماهی‌ها عاشق می‌شوند و … به تصویر کشیده شده و اگر بخواهیم این فهرست را ادامه بدهیم، باید یک کتاب بنویسیم.

برای نگارنده گیلان یادآور فرفره‌های غول‌پیکر منجیل، بهشت‌های کوچک گمشده در لابه‌لای کوه‌ها و جنگل‌ها، قاب‌های کارت‌پستالی و فراموش‌نشدنی از طبیعت، طعم فراموش‌نشدنی باقلاقاتق، حال و هوای رؤیایی میدان شهرداری و بازار رشت در باران، زیبایی خیره‌کننده تالاب انزلی و سرخانکل، مردم خونگرم و مهربان و احساس غرور و افتخار از خواندن داستان میرزا کوچک جنگلی برای اولین‌بار است.

هشدار می‌دهم که قرار است در این مقاله، با یک عاشق گیلان به این استان سفر کنید.

استان گیلان کجاست؟

نمایی از ساحل چمخاله و چند ماهی‌گیر
همسایه سرسبز دریا – عکاس: کاظم فیروزه‌چی

احتمالاً 99 درصد خوانندگان این مقاله می‌دانند که استان گیلان کجاست. پایتخت‌نشینان راه آن را به‌خوبی بلدند. ماشین را روشن می‌کنند و به سمت غرب می‌روند، پل فردیس و ورودی قدیم جاده چالوس را رد می‌کنند و بعد از کرج و نزدیک قزوین، به سمت خروجی رشت می‌روند و بعد از پیدا شدن اولین آسیاب‌های بادی از پشت کوه، متوجه می‌شوند که وارد گیلان شده‌اند.

اگر هم تعریف ویکی‌پدیایی بخواهید، باید خدمتتان عارض شوم که استان گیلان یکی از سه استان شمالی کشور و همسایه دریا است و در غرب خطه شمال قرار دارد. گیلان با استان‌های قزوین، زنجان، اردبیل و مازندران همسایه است و یک همسایه خارجی با نام کشور آذربایجان هم دارد.

این استان 14 هزار و 44 کیلومترمربع وسعت دارد و 270 کیلومتر از نوار ساحلی دریای خزر را در اختیار گرفته است. استان گیلان سرزمینی غنی از نظر گردشگری است و جاذبه‌های تاریخی متعدد آن را می‌توان در قالب امکان تاریخی، آبشارها، سواحل، جنگل‌ها، دریاچه‌ها و … دسته‌بندی کرد.

نام گیلان هم به عنوان «سرزمین مردم گیل» و «جلگه» معنی شده است.

تاریخچه گیلان

استان گیلان قدمتی 3 هزارساله دارد و آثار تاریخی به‌دست‌آمده از تپه مارلیک (در نزدیکی روستای نصفی در شهرستان رودبار) این ادعا را ثابت می‌کند. گیلانی‌های باستان یا همان اقوام گیل، از قرن دوم قبل از میلاد شهرنشین بودند و گیلان یکی از مناطق زرتشتی‌نشین و سپس مسیحی‌نشین در دوران ساسانیان محسوب می‌شد.

با وجود اینکه در اسناد تمامی ادوار تاریخی بعد از اسلام از گیلان یاد شده، اما تأثیر آن بر تاریخ ایران هیچ‌گاه به اندازه تاریخ معاصر و دوران مشروطه نبوده است. مبارزان گیلانی مثل یپرم خان ارمنی، کریم خان رشتی و عبدالحسین خان معزالسلطان در فتح تهران نقشی کلیدی داشتند و پس از آن هم نهضت گیلان به رهبری میرزا کوچک‌خان، نقشی موثر در مبارزه با استعمار و دیکتاتوری داشت.

یکی از وقایع تلخ تاریخ گیلان، زلزله منجیل و رودبار در سال 1369 است که منجر به تخریب کامل بخش‌هایی از این 2 شهر و روستاهای اطراف آن شد و متأسفانه جان 35 هزار نفر را گرفت.

فرهنگ و آداب و رسوم گیلان

تصویر هوشنگ ابتهاج شاهر معاصر
هوشنگ ابتهاج؛ احتمالاً مشهورترین چهره گیلانی در حال حاضر

استان گیلان همیشه یکی از دروازه‌های ورود فرهنگ غربی به ایران بوده است. در دوران معاصر هم مراودات آن‌ها با ارمنی‌ها، گرجی‌ها و روس‌ها باعث شد تا این سرزمین فرهنگی متفاوت با سایر بخش‌های کشور داشته باشد.

تفاوت فرهنگی گیلان با سایر نقاط کشور را هنگام ورود به شهرهایی مثل رشت و انزلی به‌شدت احساس می‌کنید؛ شهرهایی که خانم‌ها حضور فعالی در جامعه دارند و کسی از دیدن یک نانوا یا میوه‌فروش خانم تعجب نمی‌کند. در این استان مردسالاری حضور بسیار کم‌رنگی دارد.

مردم گیلان زبان فارسی را با گویش گیلکی صحبت می‌کنند که البته بعضی‌ها این گویش را یک زبان می‌دانند، چون تعداد کلمات مستقل آن نسبت به زبان فارسی زیاد است و دستور زبان آن هم تا حدی متفاوت است. مثلاً در گیلکی بر خلاف فارسی صفت همیشه پیش از موصوف می‌آید. البته بعضی از کلمات این زبان یا گویش در قسمت‌های مختلف استان گیلان متفاوت ادا می‌شود.

علاوه بر حضور و مراوده با خارجی‌ها، حضور اقلیت‌های مذهبی ارمنی و یهودی در گیلان باعث شده تا آداب و رسوم خطه گیلان تنوع زیادی داشته باشد. همچنین این استان مشاهیر زیادی را تربیت کرده که بسیاری از آن‌ها از ستارگان آسمان فرهنگ و ادب ایران‌زمین هستند:

  • هوشنگ ابتهاج (شاعر و غزل‌سرای معاصر)
  • ابوالحسن ابتهاج (پایه‌گذار برنامه‌ریزی برای توسعه در ایران)
  • گلچین گیلانی (شاعر)
  • خسرو گل‌سرخی (از مبارزان دوران پهلوی دوم)
  • دکتر محمد معین (مؤلف فرهنگ معین)
  • سیروس شمیسا (استاد ادبیات فارسی)
  • بیژن نجدی (شاعر و نویسنده)
  • کیومرث صابری فومنی (مشهور به گل‌آقا)
  • محمد شمس لنگرودی (شاعر)
  • احمد عاشورپور (خواننده)
  • فریدون پوررضا (خواننده)
  • انوشیروان روحانی (آهنگ‌ساز)
  • مهدی هاشمی (بازیگر)
  • سوسن تسلیمی (بازیگر)
  • جلال ضیاءپور (پدر نقاشی مدرن ایران)
  • سیروس قایقران (فوتبالیست)

شهرهای استان گیلان

استان گیلان 17 شهرستان و بیش از 50 شهر دارد و از نظر جمعیت‌شناسی، دهمین استان پرجمعیت کشور است. نزدیک به نیمی از جمعیت این استان در مرکز آن یعنی شهر رشت و اطراف آن زندگی می‌کنند. فهرست مهم‌ترین و محبوب‌ترین شهرهای گیلان از نظر گردشگران را در ادامه می‌بینید:

  • رشت
  • بندر انزلی
  • آستارا
  • لاهیجان
  • لنگرود
  • آستارا
  • رودسر
  • فومن
  • ماسال
  • املش
  • رستم‌آباد
  • چاف و چمخاله
  • اسالم
  • رودبار
  • شاندرمن
  • دیلمان
  • ماسوله
  • لوندویل

اقتصاد استان گیلان

جدا از طبیعت زیبا، اولین چیزی که با شنیدن نام گیلان به ذهنمان می‌رسد خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که بیشتر مردم گیلان از طریق تولید و خریدوفروش آن‌ها امرارمعاش می‌کنند. برنج، چای و ماهی از مهم‌ترین محصولات استان گیلان محسوب می‌شوند.

بزرگ‌ترین بازار فروش ماهی کشور در بندر انزلی قرار دارد و اگر یک بار از جاده قزوین-رشت گذشته باشید، می‌دانید که رودبار هم مهد زیتون ایران است. بعد از این محصولات، پرورش زیتون عسل هم در این استان رواج زیادی دارد.

گیلان یک منطقه آزاد تجاری هم دارد که فقط به شهرستان بندر انزلی محدود می‌شود و بخشی مردم این منطقه از طریق واردات اجناس خارجی بدون پرداخت گمرکی و فروش آن‌ها امرارمعاش می‌کنند. در سایر مناطق استان هم بازارهای هفتگی و بازارهای سنتی متعدد یکی از مراکز کسب درآمد گیلانی‌ها محسوب می‌شوند.

آب و هوای گیلان

نمایی از شهر ییلاقی ماسوله در آب و هوای بارانی
آب و هوای گیلان مشابه سایر مناطق شمال ایران است – عکاس: خشایار رحیمی

آب و هوای گیلان مشابه سایر مناطق شمال ایران است و اگر بخواهیم آب و هوای این استان را دقیق‌تر بررسی کنیم، باید آن را به دو بخش جلگه‌ای و کوهستانی تقسیم کنیم. آب و هوای بخش جلگه‌ای گیلان به دلیل مجاورت با دریا از میانه بهار تا اواخر تابستان گرم و شرجی و در اوایل بهار و پاییز معتدل است و از اواخر پاییز رو به سردی می‌رود.

آب و هوای مناطق ییلاقی و کوهستانی گیلان در نیمه اول سال (از اردیبهشت تا شهریور) معتدل  و از پاییز تا آخر سال سرد، برفی و بارانی است. بعضی از مناطق ییلاقی این استان در فصل زمستان خالی از سکنه می‌شود.

بهترین زمان سفر به گیلان

نمایی از شهر لنگرود، یکی از پرباران‌ترین شهرهای گیلان و ایران
گیلان یکی از استان‌های پرباران کشور است – عکاس: هومن جلالی

بهترین زمان سفر به استان گیلان به این بستگی دارد که بخواهید به کدام بخش آن سفر کنید و چه تفریحی مدنظرتان باشد. بهترین زمان لذت بردن از مناطق ییلاقی این استان مثل ماسال، از اردیبهشت تا اواخر شهریور است و برای لذت بردن از هوای آفتابی-بارانی و دریا در منطقه جلگه‌ای گیلان هم باید اوایل تا اواسط بهار و اواسط شهریور تا اوایل پاییز را برای سفر انتخاب کنید.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی استان گیلان

سفر به بعضی از شهرهای استان گیلان مثل رشت، بندر انزلی، ماسال، آستارا و … به چند روز زمان نیاز دارد و این موضوع نشان می‌دهد جاهای دیدنی گیلان را به‌راحتی نمی‌توان در چند خط توصیف کرد. با این حال ما سعی کردیم تا با تفکیک این جاهای دیدنی به شهرهای ساحلی، جنگل، دریاچه، آبشار، ییلاقات و اماکن تاریخی، مهم‌ترین و برجسته‌ترین جاذبه‌های توریستی در هر دسته را معرفی کنیم.

شهرهای ساحلی گیلان

نمای ساحل قو بندر انزلی از بالا و یک قایق
ساحل قو بندر انزلی؛ یکی از تمیزترین سواحل کشور – عکاس: محمدرضا ساجدی

شهرهای ساحلی گیلان مثل آستارا، بندر انزلی، چمخاله، کلاچای، رودسر و … از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری استان گیلان هستند و سواحل برخی از آن‌ها مثل ساحل چمخاله، بارها به عنوان تمیزترین و زیباترین سواحل کشور شناخته شده‌اند. این موضوع، از فرهنگ خود مردم گیلان نشئت می‌گیرد. همچنین سفر به بندر انزلی و تماشای پهلوگرفتن کشتی‌ها، تجربه متفاوتی از سفر به شهرهای ساحلی را برای شما فراهم می‌کند.

جنگل‌های استان گیلان

نمای بالای جنگل و دریاچه گیسوم
گردش یک روز دیرین، خوب و شیرین، توی جنگل‌های گیلان – عکاس: محمدرضا ساجدی

استان گیلان یکی از همسایگان جنگل‌های هیرکانی است و جنگل گیسوم، درفک، سراوان، سیاهکل و … از مشهورترین ورودی‌های این جنگل‌ها در استان گیلان محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید فقط چند ساعتی در جنگل پیک‌نیک کنید و جنگل نورد حرفه‌ای نیستید، می‌توانید پارک ساحلی درنیکا (در نزدیکی سراوان)، پارک جنگلی گیسوم و پارک جنگلی سراوان را انتخاب کنید. جنگل‌های سیاهکل، لوندویل، سرولات و … از جمله جنگل های گیلان هستند که باید برای رفتن به آن‌ها تجهیزات حرفه‌ای داشته باشید.

اگر هنگام باران به یکی از جنگل‌های گیلان بروید، حس و حال شعر «باز، باران، با ترانه گلچین گیلانی» را بهتر درک می‌کنید.

دریاچه‌ها و تالاب‌های استان گیلان

نمای دریاچه سقالسکار و چند خانه در روز
دریاچه سقالسکار، لوکیشن رؤیایی فیلم، سریال و موزیک ویدیو – عکاس: شایا نیک

دریاچه‌های سقالکسار، نئور، سراوان، تالاب استیل، حلیمه جان، گیسوم و … از بهترین دریاچه‌های گیلان محسوب می‌شوند و از بعضی از آن‌ها مثل دریچه سقالکسار به عنوان لوکیشن فیلم‌برداری هم استفاده شده است. زیبایی این دریاچه‌ها نه‌تنها گردشگران داخلی، بلکه توریست‌های خارجی را هم جذب خودش می‌کند. برای اثبات این حرف، کافی است تصاویر دریاچه سبزرنگ سقالکسار را در اینترنت جستجو کنید.

تالاب انزلی و سرخانکل رشت هم از شدت شهرت، نیازی به معرفی ندارند.

آبشارهای استان گیلان

نمایی از آبشار لاتون در نزدیکی شهر لوندویل در روز
لاتون، آبشار ماجراجویان – عکاس: احسان کاهوکار

جای‌جای سرزمین گیلان را اگر خوب بگردید، به یک از شگفتی‌های طبیعت بر می‌خورید. استان گیلان از این شگفتی‌ها به حد اعلا برخوردار است و آبشارهایی مثل آبشار لاتون که از جذاب ترین آبشارهای گیلان و ایران محسوب می‌شوند، این شگفتی‌ها را تکمیل می‌کنند.

به جز آبشار لاتون (در نزدیکی آستارا)، آبشار دودوزن رشت، لوشکی تالش، ویسادار رضوانشهر و ویسرود شفت از دیگر آبشارهای مشهور گیلان هستند.

اماکن تاریخی و دیدنی گیلان

نمایی از قلعه رودخان و درختان اطرافش در روز
قلعه رودخان؛ از مشهورترین اماکن تاریخی استان گیلان – عکاس: امین ذاکر

بیشتر اماکن تاریخی مشهور گیلان را می‌توانید در شهرهای رشت، فومن و بندر انزلی پیدا کنید. میدان شهرداری، بازار سنتی، سبزه‌میدان و خانه‌موزه میرزا کوچک‌خان رشت، گورستان ارمنی‌ها، آکواریوم و اسکله انزلی، ماسوله و قلعه رودخان از جمله مشهورترین اماکن تاریخی و دیدنی گیلان هستند که اگر فرصت دیدن آن‌ها را از دست بدهید، در حق خودتان کم‌لطفی کرده‌اید.

ییلاقات گیلان

نمایی از ییلاق اولسبلانگاه در روز
اولسبلانگاه، از زیباترین و مشهورترین ییلاقات گیلان – عکاس: شهاب رحمانی

ییلاقات گیلان آن‌قدر زیبا و آرامش‌بخش هستند که حقشان است یک بخش مجزا در فهرست جاهای دیدنی گیلان را به خود اختصاص بدهند. اگر تنها یک بار به ماسال و ییلاقات اطراف آن مثل شاندرمن و اولسبلانگاه بروید، تصاویری که از آنجا در ذهنتان ثبت می‌شود را هرگز فراموش نمی‌کنید. به این تصاویر زیبا آب و هوای خنک در بهار و تابستان و آرامش تماشای زندگی روستایی را هم اضافه کنید.

سوغات و صنایع‌دستی گیلان

تصویری از برنج آستانه در دستان یک شخص
برنج آستانه، یکی از سوغاتی‌های خوشمزه و باکیفیت گیلان

مسلماً کار عاقلانه این است که در سفر به مهد برنج، چای، ماهی، زیتون و کلوچه، این محصولات را به عنوان سوغاتی به خانه ببرید؛ اما استان گیلان سوغات کمتر شناخته شده دیگری مثل نان تمیجان، تنباکو، سیرترشی، پنیر سیاهمزگی، بادام‌زمینی و فندق هم دارد که 2 سوغاتی آخر را اگر خوش‌شانس بودید و در فصلشان به گیلان سفر کردید، حتماً بخرید.

محصولات حصیربافی و سفالگری، لنگ، شال، جاجیم و انواع نمد هم از مشهورترین صنایع‌دستی استان گیلان محسوب می‌شوند.

غذاهای محلی استان گیلان

تصویر باقلاقاتق در کاسه به همراه برنج
باقلاقاتق؛ مشهورترین غذای محلی گیلان

به این خبر توجه کنید: «بر اساس نظرسنجی وب‌سایت اطلس جهانی غذا (Tasteatlas) زیتون‌پرورده صدرنشین غذاهای گیاهی جهان شد». همین موضوع حکایت از  شهرت، خوشمزگی و سالم بودن غذاهای گیلانی دارد. از طرف دیگر، زیتون‌پرورده گیلانی تنها یک چاشنی غذا محسوب می‌شود.

اگر غذاهای محلی گیلان را امتحان کرده باشید، احتمالاً شنیدن نام آن‌ها هم دهانتان را آب می‌اندازد. سعی کنید هنگام خواندن فهرست زیر، خودتان را کنترل کنید و البته یادتان باشد که سیر حضور مؤثری در غذاهای محلی این استان دارد و پس از خوردن آن‌ها باید فاصله‌تان با دیگران حفظ کنید:

  • باقلاقاتق
  • کباب ترش
  • ترش تره
  • میرزاقاسمی
  • کال کباب
  • سیرقلیه
  • ماهی شکم پر
  • مرغ ترش
  • خورشت آلو

رستوران‌های گیلان

نمایی از فضای داخلی رستوران شور کولی رشت
رستوران شور کولی رشت – عکاس: فرهاد کارخانی

اگر لیست بالا طاقتتان را برده و در توانایی‌های خود برای درست کردن غذاهای محلی استان گیلان مثل خود اهالی این استان شک دارید، احتمالاً به دنبال نام مشخصات مشهورترین رستوران‌های گیلان می‌گردید تا در اولین سفر به این استان، آنجا دلی از عزا در بیاورید.

رستوران شور کولی و حاج حسین رشت، نیلوفر ابی و حاج مرتضی بندر انزلی، شیلات کیاشهر، برادران روحی ماسوله، جوجه محلی فومن، زیتون رودبار و ضیافت لنگرود از مشهورترین رستوران‌های استان گیلان هستند که در آن‌ها می‌توانید غذای گیلکی خوشمزه و باکیفیت بخورید.

مراکز خرید استان گیلان

نمایی از بخش میوه‌فروشان در بازار روز رشت
حال و هوای فراموش‌نشدنی بازار رشت را از دست ندهید – عکاس: شکیبا نبوتی

تعداد مراکز خرید لوکس و امروزی در استان گیلان به اندازه همسایه شرقی‌اش یعنی استان مازندران نیست و اگر با خرید به شیوه سنتی، استشمام بوی خوراکی‌های مختلف، سروصدا و شور و هیجان ارتباط برقرار می‌کنید، سراغ بازارهای هفتگی و سنتی استان گیلان بروید که تقریباً در تمامی شهرهای آن وجود دارند.

اگر به دنبال مراکز خرید لوکس هستید، می‌توانید منطقه آزاد انزلی و بعضی مراکز خرید مشهور رشت مثل مرکز خرید گلسار و ابریشم لاهیجان را امتحان کنید. اگر هم می‌خواهید تجربه خرید متفاوتی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که حرف ما را گوش کنید و حداقل یکبار پایتان را در یکی از بازارهای سنتی گیلان مثل بازار روز رشت بگذارید.

اقامت در استان گیلان

در استان گیلان انواع اقامتگاه‌های ویلایی، ساحلی، آپارتمان، سنتی و روستایی، بوم‌گردی، کلبه جنگلی و … وجود دارد و اگر نمی‌خواهید هزینه‌های گزاف و محدودیت‌های هتل‌ها را تحمل کنید، می‌توانید به صفحه اجاره ویلا گیلان در سایت اتاقک سری بزنید و اقامتگاهی که به مراکز دیدنی مدنظر شما، بودجه و سلیقه‌تان نزدیک‌تر است را انتخاب کنید. تنوع اقامتگاه‌های اقتصادی گیلان در اتاقک زیاد است و با رزرو آن‌ها می‌توانید هوای جیبتان را داشته باشید.

راه‌های دسترسی به استان گیلان

سفر به استان گیلان از راه‌های زمینی، هوایی و ریلی میسر است. برای سفر زمینی، دست شما کاملاً باز است. می‌توانید از جنوب و جاده قزوین رشت وارد استان گیلان شوید و از منجیل به بعد فقط زیبایی ببینید یا از غرب این استان و بعد از گردنه حیران وارد شوید و حیران و سرگشته به رشت و شهرهای دیگر استان برسید. اگر هم از شرق عازم گیلان بشوید، پس از رامسر زیبا وارد این استان خواهید شد.

اگر هم نمی‌خواهید خستگی رانندگی را به جان بخرید، می‌توانید بلیت مسیرهای هوایی به فرودگاه رشت را بخرید یا سوار قطاری شوید که از مشهد حرکت می‌کند و در انتهای مسیر خود به بندر انزلی می‌رسد. اگر این روش‌ها را برای سفر به گیلان انتخاب کنید، احتمالاً اهل برنامه‌ریزی هستید و به همین دلیل یادتان نرود که پیش از هر کاری، نسبت به اجاره ویلا شمال اقدام کنید.

سخن آخر

سفر به گیلان می‌تواند خسته‌کننده باشد، اما خستگی این سفر از آن خستگی‌های شیرینی است که دوست دارید بارهاوبارها آن را تجربه کنید. حتی شاید وقتی از سفر به این استان برمی‌گردید فرد دیگری باشید و وقتی در آینه نگاه می‌کنید، دیگر خودتان را نشناسید؛ چون این خطه آرامشی به آدم می‌دهد که اگر زرنگ باشید، آن را در وجودتان برای همیشه ذخیره می‌کنید.

برای داشتن آرامش بیشتر در سفر به این استان، اول به فکر اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک باشید.

سؤالات متداول درباره استان گیلان

استان گیلان کجاست؟

این استان در شمال کشور و در بخش جنوب و جنوب غربی دریای خزر قرار دارد.

بهترین زمان سفر به استان گیلان کی است؟

بهترین زمان سفر به شهرهای ساحلی گیلان اوایل بهار و پاییز و بهترین زمان سفر به ییلاقات آن از اواسط بهار تا آخر تابستان است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی استان گیلان کدامند؟

میدان شهرداری رشت، دریاچه سقالکسار، تالاب انزلی، ساحل چمخاله، پارک جنگلی سراوان، ماسال

معروف‌ترین رستوران‌های استان گیلان کدامند؟

حاج حسین و شور کولی رشت، نیلوفر آبی بندر انزلی، شیلات کیاشهر، برادران روحی ماسوله

چطور به استان گیلان برویم؟

سفر زمینی به استان گیلان از طریق جاده قزوین رشت و سفر هوایی به آن هم از طریق فرودگاه رشت امکان‌پذیر است. یک مسیر ریلی هم از مشهد به بندر انزلی وجود دارد.

3.6/5 - (49 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫32 دیدگاه ها

  1. سلام، گیلان رو نمی دونم ولی ما مازندران رفتیم خیلی خوب بود وقیمت ها هم خیلی مناسب تر بود.

  2. من میل دعوا ویا اختلاف ایجاد کردن داخل استان ها ندارم وار نویسنده ی عزیز تشکر می کنم که من را از فرهنگ استان کاملا آگاه کرده

  3. من خودم اهل گیلانم نمیدونم دلیل تون از بدگویی چیه ولی گیلان هم آب و هواش تمیز و مرطوبه و آدم مث جاهای دیگه کباب نمیشه بعدش شما هایی که میاین تفریح بیشترتون تو طبیعت چادر می‌زنیدبدون کرایه اتاق خرج پول و کنار رودخونه و دریا دستشویی میرین و آشغالاتونو میریرزین ولی هر شهری برین اندازه خون باباتون واسه دستشویی رفتنم پول میگیرن پس لطفا لاف نزنید آها راستی گیلان گفتین لباسا رو پوسیده حتما خونه ای که داشتین خراب بود یا خودتون بد نگهداری کردین وگرنه هزار نفر زندگی اینجا میکنن چنین مشکلاتی نداریم خب آمدید خوشتون نیومد نیاین بزار ور شکست نشین و ما از شر آدمای افاده ایی مث شما راحت شیم مگه مجبورتون کردن ههههه

    1. درسته من می خواهم از این مقاله برای درس آزاد استفاده کنم من هم یک گیلانی هستم و آب و هوای گیلان خیلی مرطوب و خنک است و الان خیلی هوا سرده

  4. سلام دوستان عزیز
    من از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ به مدت ۴ سال در گیلان زندگی کردم  همه از طبیعت و ویلای لاکچری و دریا و جنگلهای زیبا و هوای عالی میگن ولی من میخوام واقعیت زندگی یه مهاجر به این استان را براتون تعریف کنم:
    سال اول هشتپر سال دوم پره سر سال سوم انزلی و سال آخر لاهیجان زندگی کردم میخوام تجربیاتم را براتون بگم تا اگه تصمیم به مهاجرت به گیلان را دارید با دید باز اقدام کنید.
    دلیل مهاجرت من و همسر و دو فرزندم دوری از یک کلانشهر شلوغ و هوای آلوده بود با چند سفر تحقیقاتی به گیلان بلاخره تصمیم به مهاجرت گرفتیم با کلی ذوق و شوق ولی…..
    از همون لحظه ورد مشکلاتمون شروع شد، کارگرهای تخلیه اثاث از کامیون دستمزدی سه برابر جایی که ازش اومدم درخواست داشتند با اینکه مجبور به قبولش شدم همش دعوا داشتند که شماها گیلان را خراب میکنید و اشغالگر هستید.
    من آدمی اهل معاشرت و خنده رو هستم ولی با هر کس میخواستم ارتباط بگیرم اولش روی خوش بهم نشان میداد ولی اگه از طرف من پولی بهش نمیرسید شروع به دعوا و فحاشی میکرد این مورد اینقدر زیاد بود که نمیتونم براتون بشمارم. حتی یکیشون یک قلاب ماهیگیری که دو میلیون خریده بودم را از من قرض گرفت و دیگه پس نداد آخرش هم گفت شماها باید به ما باج بدید.
    چندین مرتبه کنار خیابان جایی که همه ماشین پارک کرده بودند من هم پارک کردم وقتی بر میگشتم میدیدم فقط من که پلاکم غیر بومی بودم جریمه شدم یکبار که پلیس داشت جریمه مینوشت رسیدم و اعتراض کردم که چرا بقیه را جریمه نمیکنی با لحن تند و پرخاش گفت شماها پولداید مردم گیلان فقیرند که با خودم فکر کردم حتما کارشون قانونیه!!!
    همیشه فکر میکردم اگه رفتم شمال با مسافرانی که ذباله میریزند و جنگلها و رودخانه ها را پر از ذباله کرده اند برخورد میکنم ولی……. چی بگم که در این چهار سال چیزی که دیدم را باور نمیکنم، خود مردم گیلان این استان زیبا را به ذباله دان تبدیل کرده اند حتی یکمرتبه که تو جاده میرفتیم یک قوطی نوشیدینی را از ماشینشو بیرون انداختند که خورد تو شیشه ماشین من ولی از بس آدمهای بی اعصاب و بد رفتاری هستند واکنشی نشان ندادم.
    برای خرید تو مغازه که میرفتیم اگه از فروشنده درخواست میکردیم جنسی را نشان بده ولی به هر دلیل اون جنس را نمیخریدیم با بد رفتاری فروشنده مواجه میشدیم.
    تو ادارات اگه پسرخاله اون کارمند بودی کارت انجام میشد در غیر اینصورت باید کلی منتظر میموندی تازه اگه میفهمیدن مهاجری که‌ دیگه چند روز باید بری و بیای مگر اینکه همون اول پول خوبی بهش میدادی اینجوری دیگه قبل از پسرخاله کار تو را راه می انداخت.
    همشون میخوان بهت زمین و ویلا بفروشن بعد میگن شما اشغالگرید. کلا کشاورزی را ول کردند و افتادن تو کار دلالی زمین و ویلا چون پول خوبی توش هست.
    گیلان هوای بسیار خوبی داره ولی شما در گیلان فقط دو تا فصل میبینید یکی فصل سرد که از اوایل شهریور هست تا اوایل خرداد سال بعد و یکی فصل گرم و شرجی که از خرداد تا شهریور وجود داره البته رطوبت در همه فصول بسیار بالاست که باعث مشکلاتی از قبیل درد مفاصل در بدن ، پوسیدگی لوازم منزل ، پوسیدگی بدنه خودرو و حتی پوسیدگی لباسهای تو کمد میشه.
    سال اول که ما رفتیم گیلان حدود ۸۰ سانت برف اومد که خب کلی ذوق کردیم ولی مشکلاتش را نمیدونستیم: چهار روز برق قطع بود چون بسیاری از درختان جنگل شکسته بودند و باعث قطع سیمهای برق شده بودند. برق که قطع بود آب هم نداشتیم چون آب در گیلان از منبع های هوایی با پمپ برای منازل میره. بخاط این برف سه روز راه ها بسته بود و نمیشد از خونه بیایم بیرم. مدیریت حوادث که خبری ازش نبود تازه مردم هم با هم سر جنگ داشتند. کلا شادی برف یک روز بیشتر نبود.
    از آب گیلان براتون بگم که سیستم بسیار ابتدایی یعنی آب چشمه ها و چاه ها وارد مخازن هوایی بزرگی میشه که برای تصفیه در این مخازن باید کلر بریزند البته بیشتر وقتها کلری در کار نبود و بوی وایتکس از آب بیرون میزد. تازه این همه مشکل آب نیست این آب بخاطر ذباله هایی که مردم شریف گیلان زیر زمین چال میکنند و یا در جنگلها میریزند بسیار آلوده هست که باعث شده مردم گیلان بالاترین نرخ سرطان روده را در ایران داشته باشند.
    در گیلان طوفانهایی میاد که سرعت آنها گاهی تا ۱۳۰ کیلومتر میرسه یکی از این طوفانها باعث شکستگی درختان زیادی در جنگلها و خراب شدن سقف و دیوار بسیاری از خانه ها شد.
    همیشه فکر میکردم جنگلهایی که دارن نابود میشن بخاطر ساخت و ساز هایی هست که غیر بومی ها در جنگل انجام میدن ولی از همون روزهای اول باورم نمیشد که مردم شبانه  با نیسان و با همکاری جنگلبان درختان جنگلها را تکه تکه میکردند و میفروخنند.
    خلاصه از دست این مردم دلم پر از درده. مردم گیلان دارن گیلان را نابود میکنند و من اینو با تمام وجودم دیدم و حس کردم.
    اینها که گفتم قسمت کمی از معایب زندگی در گیلان بود خب مزایای گیلان را تو عکس های زیبایی که از این استان همه جا هست دیدید پس نیازی به گفتن من نیست البته اگه این عکس ها را از نمای نزدیکتر بگیرن شما به عمق فاجعه پی میبرید بعبارتی آواز دوهول شنیدن از دور خوش است.
    من تصمیم داشتم شمال یه خونه بخرم ولی بعد از چهار سال که از غرب تا شرق گیلان زندگی کردم تصمیم گرفتم خودم و خانواده ام را از دست این مردم که متاسفانه مجبورم کلمه بی فرهنگ را براشون بکار ببرم نجات بدم و به همون شهر شلوغ با هوای آلوده خودم برگردم الان یکماه که برگشتیم و چنان آرامشی دارم که احساس میکنم از یک کابوس بیدارم شدم.
    البته این آرامش بخاطر نجات خانواده خودمه ولی باید فکری برای نجات سرزمینهای شمالی ایران که مردم اونجا دارن به سرعت نابودشون میکنند کرد.

    1. سلام دوست عزیز ممنون از اینکه برامون کامنت گذاشتید و از تجربه‌تون گفتید البته بعضی از رفتارها رو که اشاره کردید فقط مختص گیلان نیست در جاهای مختلف هم میشه دید.
      اما در مورد حفاظت از محیط زیست نیاز به آموزش عمومی هست که ما آدم‌ها متوجه بشیم برای ادامه حیات خودمون و نسل‌های بعدی نیاز به محیط زیست داریم. امیدوارم این اتفاق بیفته.

    2. درست گفتید به هیچ وقت گیلان مناسب زندگی نیست فقط بدرد تفریح چند روزه میخوره زندگی فقط تهران کرج و جاهای معتدل

    3. من نمیدونم شما کجایی هستی و کجا زندگی کردی ولی این رو میدونم برای خراب کردن و اختلاف انداختن قویمت ها و خراب کردن استان گیلان اینجا کامنت گذاشتی ،
      شرط می بندم هنوز هم میای گیلان خونه آشنا ها و اقوام هات میای نون و نمکشون رو میخوره و بعد پشت سرشون بد میگی
      من به دلیل شغلم تمام نقاط کشور سفر و چند سال زندگی کردم و این رو بگم تو هر شهری میرم تا متوجه میشن بومی اونجا نیستی مال رو دولاپهنا حساب میکنن انوقت اسم شمال بد رفته. عجب!!!!

      هیچ جا استان خودم گیلان نمیشه با افتخار میگم مردمی خونگرم و مهمون نواز داریم
      مردمی هستیم که میبینن امثال شماها بچتون رو میبرید تو دریا دستشویی بکنه و همونجا میشورید و آب رو کثیف میکنید ولی چیزی نمیگیم
      هیچ توریستی در هیچ کشوری نیست که در مرکز شهر رکابی و شورتک بپوشه ولی متاسفانه شمال پر از مسافر بی حیا همچون شما هست!!!

      میرید هتل و ویلا می گیرید پول هتل نمیدید دوساعت دعوا و بحث میکنید پول بدید ، مبل ها از عمد با سیگار و غیره می سوزنید
      به اموال طرف ضرر می زنید تازه دوقورت نیمتون باقی هست !!!

      نان و تخم مرغ و چیبس و پفکتون رو با خودتون میارین هیچ خرید نمی کنید بعد میگین گرونه :)))))))

      * تو پارک ها جایی که تابلو زده ((برپایی چادر ممنوعه)) ولی چادر میزنید
      بجای استفاده از ذغال و منقل برای( کباب و … ) چوب درخت های سالم رو می شکنید و بنزین می ریزید و بعد آتش رو خاموش نمی کنید و باعث اتش سوزی جنگل می شید بعد ادعای تمدن می کنید

      زباله هاتون و کهنه بچه رو تو رودخونه و جنگل میندازین

      این همه بلا سر استان ما آوردین بعد میاین پشت سرمون میگید
      خواهشا دیگه این استان نیایید .پول های خیالیتون رو هم بزارید زیر بالشتون خرج نکنید و بزارید ما در فقر بپوسیم :))))))
      خداروشکر استانی هستیم که برنج چای غلات و میوه و…. تولید میکنیم و صادر میکنیم

      من از تمام مسافران گرامی که تشریف میارن استان شمال و مسائل بهداشتی و اخلاقی رو رعایت میکنن کمال تشکر دارم .

      1. منم گیلانیم کاملا با شما موافقم هر کی از گیلان خوشش نمیاد نیاد مگه زورش کردیم کیف میکنن بعد لاف اضافه هم میزنن

  5. درود فراوان بر نویسنده خوش ذوق،
    ضمن تشکر از معرفی نسبتا جامع سرزمین گیلان، یه نکته بسیار مهم که به هر دلیل در رسانه‌ها مغفول مانده و به ندرت به آن اشاره می شود، این است که این سرزمین در حال حاضر دارای دو قوم بسیار بزرگ به نام گیل (گیلک زبانان) و تالش (تالش زبانان) تشکیل شده، جهت یادآوری و اطلاع خوانندگان محترم اسامی شهرستان هایی که اکثریت و یا بخشی از جمعیت آنها از قوم تالش شکل گرفته ذکر می گردد، شهرستان های آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، صومعه سرا، فومن، شفت، رودبار و حتی تعداد انگشت شمار از روستاهای جنوب شهرستان رشت می توان نام برد، ضمنا بر اساس منبع متقن و مکتوب تاریخی یکی از ساکنان اولیه این اقلیم، قوم کاس ( دریای کاسپین) یا کادوسیان به عبارت بهتر تالشان امروزی بوده اند، در یک کلام گیلان یک سرزمین مینیاتوری کامل است.

  6. عزیزان. همه ی مردم ایران مهمان نواز هستند. هر استان جاذبه های گردشگری خودش رو داره.

  7. درپاسخ به اون عزیزی که فرمودنداصلامهمان نواز نیستند پول دوستند. متاسفم براشون. هر کسی به اندازه توانش می تونه پول خرج کنه. اتفاقا خیلی مهمان نواز وبا فرهنگ هستند.

  8. من گیلانی هستم.همه جای گیلان زیباست. هموطنان عزیز حتما سفر برید مطمئن باشید بهتون خوش میگذره.

    1. شمالی‌ها مهمان نواز هستند ولی بیشتر مردم غریبه پرستنده مخصوصا مردم رشت تجملاتی. مریم لنگرود

  9. آیا این همه ی استان گیلان بود!؟ گمان نمی کنید بخشی را از قلم انداخته اید؟ بویژه بخش محترم ارشاد و رئیس محترم تر ارشاد استان گیلان. فقط مراقب خودتان باشید که مبادا یکهو تصمیم بگیرید همه ی استان بوشهر را هم نشان دهید، که اگر نشان دهید، استاندار استان بوشهر، اعدامتان می کند. چند سالی بود که ملت کلاس قرآن و سفر به مشهد را بایکوت کرده بودند، بویژه برای کودکان و نوجوانان. اینروزها ملت سفر به استان گیلان و استان بوشهر را، همچون سقر به مشهد و کلاس قرآن، قدغن کرده. حتی برای بزرگسالان.
    خبرنگار محترم اتاقک! لطفأ از رئیس خیلی زیاد محترم ارشاد گیلان بپرسید که برای مقابله با بی حجابی، به طرح و راهکار جدیدی دست نیافته است؟ آخه آن رئیس از اینجا تا اونجا محترم، بسیار به حجاب مقید بودند.

    1. بزرگمهر عزیز
      همه ما همدردیم اما قبول بفرمائید که هر سخن جائی و هر نکته مکانی دارد.
      اینجا فقط یک سایت برای معرفی مناطق دیدنی کشورمونه. نقاط دیدنی که بیشترشون از سالها پیش وجود داشتن و اگر بگذارند تا سالها بعد هم باقی خواهند موند.

    1. سلام خوبی چخبر کجایی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی 💋 💋 💋 💋 💋 از طرف من به هستی سلام خانم معلم عزیزم خسته ❤️ نباشید بچه‌ها و خانم معلم مهدیه رضایی هستم حاضر در مورد آبشش و پولک های جالب و دیدنی از. 💖 💖 ♥️ ♥️ 🌺 من مهدیه رضایی هستم حاضر ✋

    1. با تشکر از مقاله زیبای شما متاسفانه از زیباترین جای گیلان و شاید ایران نامی نبردید چابکسر نگین خزر بهشت ورودی گیلان که هم در یا و هم کوه وجنگلرابه شما سخا وتمندانه ارزانی داشته

  10. خیلی قیمت ها بالاس از خوراکی تا منزل واقعا این جاها برا پول دارا خوبه اصلا هم مهمانواز نیستن فقط پول دوست دارن

  11. سلام ،رشت شهر بسیاز زیبا ،با مردم خیلی مهربون ،بافرهنگ ،اصیل و باشخصیت
    اما خيابان ها شلوغ ،پر ترافیک و متاسفانه شهریازی بسیار ضعیف هست ،پل هوایی نداره وتمام وقت باید تو ترافیک بود

  12. سلام ،رشت شهر بسیاز زیبا ،با مردم خیلی مهربون ،بافرهنگ ،اصیل و باشخصیت
    اما خيابان ها شلوغ ،پر ترافیک و متاسفانه شهریازی بسیار ضعیف هست ،پل هوایی نداره وتمام وقت باید تو ترافیک بو

  13. در خصوص مشاهیر گیلان عزیز نام پرفسور مجید سمیعی و پرفسور رضا سمیعی گیلانی که نام کتابخانه دانشگاه شریف بنام این عزیز و بنیانگذار دبیرستان البرز تهران میباشند و همچنین پرفسور رضا استاد برق NASA رو یادتان رفت بنویسید .
    با تشکر

    1. سلام به هموطنای عزیز یک آبشار هم من معرفی میکنم البته با تجهیزات مناسب باید رفت و با وسایل کم گوگل بزنید راهنماییتون میکنه آبشار زمرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *