شهرها

همه چیز درباره ماسال | سفر به اقیانوس ابرها

فرقی نمی‌کند چه فصلی باشد و اهل کجا باشید؛ گیلان و به خصوص شهر کوچک ماسال همیشه طرفداران خودش را دارد. اگر می‌خواهید در اقیانوسی از ابرها قدم بزنید و با استفاده از طراوت آبشارها، زندگی‌تان را تر و تازه کنید، ماسال بهترین انتخاب برای شما است. جالب است بدانید که ماسال را با نام شهر آبشارها، بهشت گیلان و اقیانوس ابرها نیز می‌شناسند! واژه “ماسال” به معنای “کنار کوه”‌ است.

قصد سفر و اجاره ویلا ماسال یا اجاره ویلا شمال را دارید؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی از بهشت گمشده‌ی گیلان را با هم مرور کنیم. اما پیش از آن که به سراغ معرفی جاهای دیدنی ماسال برویم و از بازارهای محلی و غذاهای خوشمزه آن سخن بگوییم، باید بدانیم که ماسال کجاست؟

ماسال کجاست؟ شهر ماسال در کدام استان قرار دارد؟

تپه پر از درخت در ییلاق ماسال
عکس از Hamed Saber

اولین سوال این است که ماسال کجاست؟ و یا شهر ماسال در کدام استان قرار دارد؟ شهر ماسال در غرب استان گیلان واقع شده. این شهر از شمال با شهرستان رضوان‌شهر و از جنوب و غرب با فومن و صومعه‌سرا همسایه است. ماسالِ زیبا در دامنه‌ کوه‌ تالش قرار دارد و از شرق به استان اردبیل می‌رسد. موقعیت جغرافیایی این شهر کوچک شمالی باعث شده که آب‌و‌هوایی کوهستانی (ییلاقی) داشته باشد و عبور رودخانه‌ای به نام “خالکایی” از آن، این شهر را به طرز هنرمندانه‌ای مه‌آلود و رویایی ساخته است. این شهر بارانی از دو بخش با نام‌های ماسال مرکزی و شاندرمن تشکیل شده است که مجموعا 94 روستا دارند. ماسال یکی از خنک‌ترین جاهای ایران در تابستان است.

تاریخچه ماسال

کوهستانی با جنگل ابر در ییلاق ماسال

ماسال امروزی در گذشته با نام رودکنار شناخته می‌شده و محل تشکیل شنبه بازار کنونی این شهر بوده است. و به دلیل وجود همین شنبه بازار به تدریج آبادی کوچک رودکنار رشد کرد و به شهرستان ماسال که دارای دو بخش مرکزی و شاندرمن است، تقسیم شد. که هر دو این مناطق طبیعتی دست نخورده دارند. معنی کلمه ماسال کوه‌وار یا کنار کوه یا دارای کوه است که از کلماتی مانند مسال، مازال و… گرفته شده است.

بیشتر قومیت‌هایی که در این شهرستان زندگی می‌کنند، تالش زبان‌ هستند. گویش تالشی از گویش‌های اصیل ایرانی است، که متعلق به گروه شمال غربی زبان‌های ایرانی است. و به نظر برخی از صاحب نظران زبان‌شناس، زبان تالشی را باید از دسته زبان های پهلوی اشکانی دانست. زبان تالشی بیشتر از هزار سال قدمت دارد و از یورش و هجوم زبان‌های بیگانه تازی، ترک و مغول دور مانده است.

آداب‌ و‌ رسوم مردم ماسال

اهالی امروز ماسال، نوادگان قوم اصیل و کهن تالش هستند و به زبان تالشی صحبت می‌کنند. آن‌ها به خوش‌رویی و مهمان‌نوازی‌شان مشهورند و از همان بدو ورود صحت این حرف را تایید خواهید کرد.

مردان و زنان ماسال پابه‌پای هم برای اداره زندگی تلاش می‌کنند و توانی وصف‌ناپذیر در اداره امور مربوط به دامداری و کشاورزی دارند. آن‌ها دارای آداب‌و‌رسومی شبیه به سایر بخش‌های گیلان هستند. مثلا پیش از شروع ماه مبارک رمضان، خانه را تمیز می‌کنند یا اگر فردی با فرد دیگر قهر باشد، در روزهای این ماه مبارک، مراسم آشتی‌کنان برگزار می‌کنند.

برای آشتی‌کنان معمولا یک ریش‌سفید یا بزرگ‌تر مراسمی در خانه خود می‌گیرد و برای رفع کدورت هر دو طرف، تلاش و پادرمیانی می‌کند. در این مراسم هیچ کدام از طرفین دعوا خبر ندارند که دیگری هم در آن مهمانی دعوت است!

اقتصاد ماسال

در ماسال، عشق به کشاورزی و دامپروری در رگ‌و‌پی اهالی جریان دارد. البته که از طریق فروش محصولات لبنی و کشاورزی، امرارمعاش می‌کنند، اما از کارشان هم لذت می‌برند. مردان و زنان محلی صبح‌ به صبح با استشمام مه غلیظ، سرحال می‌شوند و به مرغ و خروس، اردک و بوقلمون، بره و بزهای خود غذا می‌دهند.

از طرفی مردمان این منطقه هنرمندان قهاری نیز هستند. آن‌ها با تولید صنایع‌ دستی بومی و عرضه آن به گردشگران به رونق اقتصادی ماسال کمک می‌کنند. از دیگر مشاغل ماسالی‌ها می‌توان به باغداری، زنبورداری و پرورش ماهی اشاره کرد.

روستاهای ماسال

شهر ماسال حدود ۹۵ روستا دارد اما دسترسی به همه آنها راحت نیست و امکانات لازم برای زندگی را ندارند. تعدادی از روستاهایی که دسترسی به آنها راحت‌تر است را اینجا معرفی می‌کنیم:

روستای اولسبلنگاه

روستای شالما

روستای چسلی

روستای اسبه ریسه

آب و هوای ماسال در فصول مختلف

چند خانه و یک مسجد احاطه شده در جنگل سبزو زردهر فصلی را که برای سفر به ماسال انتخاب کنید، هوا خنک و تمیز است. گرچه این شهر نیمه دوم سال بیشتر مواقع بارانی است. این شهر در هر فصلی طبیعت زیبایی دارد اما بهترین زمان برای سفر به ماسال از اواسط اردیبهشت تا اواخر تابستان است.

اوایل فروردین و تعطیلات نوروز با اینکه یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به این شهر است اما شلوغی زیاد و ازدحام مسافران نوروزی کمی جلوی لذت بردن از طبیعت زیبای ماسال را خواهد گرفت. همان طور که گفته شد، اردیبهشت و خرداد ماه زمان مناسبی برای سفر به بام سبز ایران، ماسال است.

در ماههای تیر و مرداد گرما و رطوبت زیاد ممکن است کمی آزاردهنده باشد اما شهریور از بهترین زمان‌ها برای سفر به این شهر است. رطوبت هوا در مهرماه کاسته می‌شود و هوای خنک و دلچسبی در انتظار شما خواهد بود. در زمستان بام همیشه سبز از برف پوشیده شده و زیبایی خاص خود را دارد، و برای برخی مسافران بسیار خوشایند است.

بهترین فصل سفر به ماسال

یک اسب در چمنزار که پشت سر آن خانه های زیادی زوی تپه قرار دارد
عکس از رسول عباسی

دیدنی‌های ماسال گیلان در هر فصل از سال رنگ و بویی متفاوت دارند. در تعطیلات نوروزی ماسال شلوغ‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند. در نتیجه توصیه می‌کنیم اگر برای آرامش و لذت بردن از سکوت طبیعت بکر به ماسال می‌روید، ایام نوروز را برای سفر انتخاب نکنید. اما از اردیبهشت به بعد تا اواخر شهریور می‌توانید از هوای بهشتیِ ماسال لذت ببرید و آن را در ریه‌هایتان ذخیره کنید! در فصل بهار و تابستان ماسال سرسبز و پرطراوت است. هوای خنک صبح‌گاهی شور و سرمستی لذت‌بخشی را برای‌تان به ارمغان خواهد آورد که حاضر نیستید آن را با چیز دیگری جایگزین کنید.

اگر در فصل پاییز به ییلاق‌های ماسال گیلان بروید؛ در ماسال پاییز با سیلی از برگ‌‌های پاییزی، هوایی خنک و رطوبت اندکی مواجه می‌شوید که شما را غرق در لذت سفر رویایی‌تان خواهد کرد! همچنین اگر در فصل زمستان به بام سبز محبوب و جذاب ماسال سفر کنید؛ می‌بینید که شهر با برف پوشیده شده و حس سرزندگی و شادابی خاصی خواهید داشت. اما حتما مجهز باشید و با لباس گرم در ماسال اقامت کنید تا لذت و هیجان تنفس در هوای مطبوع آن را از دست ندهید. به طور کلی اگر هوای سرد برای‌تان خوشایند نیست، روزهای بهاری اردیبهشت ماه می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این موقع از سال ماسال خلوت است و هوا در مطبوع‌ترین حالت خود قرار دارد. اما این که بگوییم بهترین فصل سفر به ماسال چه فصلی است، کاملا بستگی به شرایط و سلیقه شما دارد.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی ماسال

در سفر به ماسال گیلان می‌توانید رویای زندگی در یک روستای بکر و دور‌افتاده را تجربه کنید. وجود آبشارها، چشمه‌ها، مراتع سرسبز و رودها باعث شده که این شهر شمالی کشورمان لیست بلند بالایی از جاهای دیدنی داشته باشد. در ادامه تعدادی از دیدنی‌های ماسال را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید. برای آشنایی با سایر جاذبه‌های رشت، مقاله جاهای دیدنی رشت را بخوانید.

ییلاق ماسال

۴ خانوم روی یک تپه نشسته و تماشاگر منظره ی خانه های روی تپه ی مقابل و جنگل پشت سر آنها هستند

اگر می‌خواهید در مه و ابر غرق شوید، ییلاق ماسال بهشت شما است. برای دسترسی به ییلاق ماسال باید 10 دقیقه به سمت شمال شهر حرکت کنید. برای رسیدن به این منطقه‌ منحصربه‌فرد باید از جاده‌ پر پیچ و خمی که به سمت قله کوه می‌رود، گذر کنید. هر چه جلوتر بروید شگفتی‌های طبیعت بکر ماسال بیشتر خودنمایی می‌کنند. مراتع سرسبز ییلاق ماسال پر از گوسفندهایی است که برای چرا به این منطقه آمده‌اند. لذت تماشای گاو و گوسفندان در دل دشتی سرسبز و آبشار بزرگی که از کوهستان جاری است، تجربه‌ای ناب و دلچسب برای‌تان رقم خواهد زد. در مسیر، رستوران‌ها و استراحت‌گاه‌هایی نیز وجود دارند تا در سفر دیگر چیزی کم نداشته باشید!

ییلاق اولسبلنگاه

کوهستان جنگلی که پوشیده از درخت است و جنگل ابری روی آن تشکیل شده و روی یکی از تپه های آن تعدادی ویلا قرار دارد

اگر ۲۵ کیلومتر از جنوب ماسال دور شوید به روستایی بکر و جادویی به نام اولسبلنگاه خواهید رسید. بر فراز ییلاق اولسبلنگاه می‌توانید تالش و ماسال را زیر پاهای خود ببینید و هوایی را استشمام کنید که پاک‌تر از این نمی‌شود. علاوه بر این، کلبه‌های چوبی و خانه‌های روستایی این منطقه در روزهای مه‌آلود شما را سحر خواهند کرد، گویی در سکانسی از فیلمی تخیلی قرار دارید! کمی بالاتر از این ییلاق هم می‌توانید از ییلاق سوئه چاله دیدن کنید.

غار آویشو

غار آویشو در میان پوششی از خزه و درختان جنگلی

در ماسال بیش از ۱۵ غار وجود دارد که بزرگترین غار آن آویشو است. این غار ۷۵ سال قدمت دارد و در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت شده است. غار آویشو طولانی‌ترین غار آبی کشور است. در داخل غار آویشو رودخانه‌ای جریان دارد و چاه‌های آبی فراوانی در جای جایِ آن به چشم می‌خورند. در انتهای این غار هیجان‌انگیز آبشارهای زیبایی وجود دارند که رسیدن به آن‌ جا همانند رفتن در دل طبیعت بکر دوران باستان است. اگر اهل ماجراجویی هستید حتما به دیدن این غار در ۲۲ کیلومتری ماسال بروید!

پارک جنگلی ریزه‌مندان

پارک‌های جنگلی بسیاری در استان گیلان وجود دارند که برای محافظت از جنگل‌ها و آسیب ندیدن درختان به وجود آمده‌اند. پارک جنگلی ریزه‌مندان ماسال نیز برای محافظت از طبیعت بکر و زیبای ماسال تاسیس شده و وسعت آن ۲۰۰ هکتار است. این پارک، محلی ایده‌آل برای استراحت و تفریح گردشگران به وجود آمده است. اگر به دنبال گذراندن ساعاتی لذت‌بخش در مکانی خاص و منحصر به فرد در قلب طبیعتی خارق‌العاده هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از این پارک پرطرفدار و محبوب دیدن کنید!

آبشار رامینه

یکی از آبشارهای بسیار زیبا و پر آب ماسال، آبشار رامینه است. برای رسیدن به این آبشار باید از جاده‌ اصلی بالا بروید و در دل جنگل‌ کمی پیاده‌روی کنید تا به زیباترین آبشار ماسال برسید. پرسه زدن در اطراف آبشار لحظات به‌یاد‌ماندنی را برای‌تان رقم خواهد زد.

بام سبز ماسال

بام سبز ماسال پوشیده از جنگل ابر

بر فراز بام سبز ماسال می‌توانید از صومعه‌سرا تا بندر انزلی را زیر پاهای خود حس کنید. این جاذبه گردشگری بی‌نظیر در یک کیلومتری ماسال قرار دارد. این منطقه کوهستانی به طرز خارق‌العاده‌ای با گیاهان سرسبزی پوشیده شده و خانه‌های روستایی، این جاذبه گردشگری ماسال را بیش از پیش تماشایی کرده است.

قلعه کول

قلعه کول بر روی یک تپه سرسبز در روستایی با همین نام، در چند کیلومتری ماسال قرار گرفته است. قدمت قلعه کول ماسال زیبا به سده دوم و سوم هجری برمی‌گردد، قلعه کول در سال ۱۳۸۶ در آثار ملی ایران ثبت شده است. روستای قلعه کول یا تاس‌کوه در در ۲ کیلومتری جنوب شهر ماسال قرار دارد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی ماسال را مطالعه کنید.

صنایع دستي و سوغات ماسال

یک نفر در حال بافتن رویه یک کفش چرمماسال يکي از مهمترين توليدکنندگان فرآورده‌هاي دامي از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، پنير، کره، شير، لر (ترکيبي از شير و آب پنير)، ماست، پشم و پوست و … است. همچنين پرورش زنبور عسل در شهرستان ماسال رايج است. مهمترين محصولات اين شهرستان برنج، باقلا، مرکبات، گوجه سبز و سبزيجات است.

نان محلی، نازک کاری و خراطی چوب، دستباف پشمی وشال بافی، جاجیم بافی، البسته محلی، چلنگری و نمد مالی، شال بافي، جوراب بافي، بافت چادر شب، ساخت قاشق هاي چوبي، قند شکن، قندان، تخت گوشت، دسته داس و تبر و همچنين ساخت داس درو از دیگر مهارت های مردم این سرزمین است.

نان زرین از پرطرفدارترین سوغاتی های ماسال است که طعم بسیار لذیذی دارد و معمولا در منطقه ییلاقی ماسال پخت و عرضه می‌شود. دوخت شال‌ و انواع چادرهای زیبا، جاجیم بافی، ساخت قاشق‌های چوبی و داس‌های مخصوص درو از هنرهای دستی جالب و متفاوتی است که سبب کسب درآمد مردم ماسال شده و سوغاتی‌های گردشگران را نیز فراهم می‌کنند. در بازارهای محلی و جاهای دیدنی ماسال می‌توانید محصولات دامی و کشاورزی منطقه را نیز خریداری کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات ماسال را مطالعه کنید.

غذاهای محلی ماسال

ظرف غذای پر شده از باقلا و سبزی و تخم مرغ

رستوران‌های محلی بسیاری در گوشه و کنار ماسال هستند که غذاهای درجه یک و خوش طعمی سرو می‌کنند. برای دو چندان کردن لذت سفر، در حین گردش در جاهای دیدنی ماسال، غذاهای محلی گیلانی را امتحان کنید. ترکیب سبزیجات محلی با غوره، سیر، مرغ و ماهی طعم‌های بی‌نظیری را خلق می‌کنند که فقط در این منطقه از کشور یافت می‌شوند. غذاهایی مثل ماهی مالاتا، کوئی بورانی، لونگی، شوید قرمه، انار مسما، ماهی دودی، فسنجان ماهی، کته کباب و… را می‌توانید در رستوران‌های ماسال امتحان کنید. مطمئن باشید که مزه‌ غذاهای گیلانی تا سال‌های سال زیر دندانتان خواهد ماند.

مراکز خرید ماسال

بازارهای محلی از مهم‌ترین دیدنی‌های ماسال هستند که گردشگران را به سمت خود جذب می‌کنند. جمعه بازار منطقه شاندرمن ماسال، بازاری کاملا سنتی است که اغلب فروشندگان آن بانوان محلی هستند. محصولات مختلفی از جمله تخم‌مرغ محلی، سبزی‌های محلی تروتازه، ماهی و صنایع دستی در این بازار به فروش می‌رسند. گشتن در این بازار حسابی سر کِیف‌تان می‌آورد. یکی دیگر از بازارهای محلی ماسال، بازار هفتگی آن است که روزهای شنبه بر پا می‌شود. در این بازار نیز می‌توانید محصولات تولیدی ساکنین منطقه را خریداری کنید.

راه‌های دسترسی به ماسال

تعداد زیادی خانه و ویلا بین دو تپه ی پر از درخت

حال که متوجه شدیم ماسال کجاست، به سراغ راه‌ های دسترسی به ماسال این شهر حیرت‌انگیز می‌رویم. برای رسیدن به ماسال از تهران، باید ابتدا از کرج به آزاد راه تهران-قزوین بروید. پس از آن از آزاد راه قزوین-رشت به سمت خروجی فومن-سراوان بپیچید تا به شهرستان زیبای ماسال برسید. از تهران تا ماسال بدون احتساب ترافیک، چیزی حدود ۴ ساعت و نیم راه است‌. اگر قصد استفاده از خودروی شخصی را ندارید، می‌توانید با قطار به رشت بروید و پس از آن با وسایل حمل و نقل عمومی خود را به ماسال برسانید.

ماسال جایی است که ابرها گونه‌های‌تان را نوازش می‌کنند و آبشارها تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا خستگی زندگی ماشینی را از تن به در کنید. طبیعت بکر، آبشارهای فراوان، مراتع سرسبز و آب و هوای پاک همه در یک جا جمع شده‌اند و لیستی از جاهای دیدنی ماسال را به وجود آورده‌اند که باید تک تکِ آن‌ها را در برنامه سفر خود بگنجانید و لذت ببرید. جاهای دیدنی ماسال را در ادامه معرفی می‌کنیم.

اقامت در ماسال

برای بازدید از دیدنی‌های ماسال توصیه می‌کنیم چند روزی را در ییلاقات این شهر زیبا بمانید. اقامت در ماسال بسیار راحت است چون بسته به سلیقه و میزان هزینه‌ای که مایلید برای سفر و اقامت در ماسال خرج کنید، می‌توانید با اجاره کلبه در ماسال که در دل جنگل و دشت ساخته شده‌اند و با محیط زیست سازگارند در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

مردم محلی نیز اکثرا خانه‌هایی دو طبقه دارند. آنها یکی از طبقات را برای اجاره دادن به مسافران آماده می‌کنند. در ماسال حتی اگر زیر آسمان شهر هم بخوابید، ستاره‌ها در سکوت شب بهترین سقف دنیا را برای‌تان می‌سازند. در این زمینه اتاقک می‌تواند به کمک شما بیاید. در بخش اقامتگاه ماسال می‌توانید هر نوع اقامتگاهی را پیدا کنید، اگر هم زوج هستید و دنبال یک تجربه رمانتیک و عاشقانه هستید، بهترین کلبه چوبی جنگلی را می‌توانید در ماسال تجربه کنید.

نکات ضروری سفر به ماسال

  • کفش راحتی، ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی همراه خود داشته باشید.
  • وقت زیادی صرف عکاسی نکنید تا از تماشای این طبیعت سحرانگیز حظ ببرید.
  • یک کیف‌دستی سبک برای گردش روزانه در ییلاق با خود ببرید.
  • وضعیت آب‌و‌هوا را پیش از سفر بررسی کنید.

و در آخر مسئولیت‌مان در قبال حفظ این طبیعت سرسبز و زیبا را فراموش نکنیم.

سوالات متداول درباره ماسال

ماسال کجاست؟

ماسال در غرب استان گیلان واقع شده است. این شهر از شمال با شهرستان رضوان‌شهر، از جنوب و غرب با فومن و صومعه‌سرا و از شرق با استان اردبیل همسایه است.

بهترین زمان سفر به ماسال کی است؟

بهار، شهریور

معروف‌ ترین جاهای دیدنی ماسال کدام‌اند؟

ییلاق ماسال، ییلاق اولسبلانگاه، بام سبز ماسال

معروف ترین رستوران های ماسال کدام‌اند؟

رستوران کاج ماسال، رستوران راتینس، رستوران خانی، هتل رستوران فردین معصومی

چطور به ماسال برویم؟

برای رسیدن به ماسال از تهران، باید ابتدا از کرج به آزاد راه تهران-قزوین بروید. پس از آن از آزاد راه قزوین-رشت به سمت خروجی فومن-سراوان بپیچید تا به شهرستان زیبای ماسال برسید. از تهران تا ماسال بدون احتساب ترافیک، چیزی حدود ۴ ساعت و نیم راه است‌.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.2/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. چه جای خوبی
    ممنون بابت مقاله کاملتون
    من ماسال رفتم ییلاق اولسبلنگاه
    البته تو هوای ابری خیلی دلچسبه

  2. سلام خوش بحالت تون که جاهای خوب زندگی می کنید و لذت میبرید ما در همین جوانی پیر میشیم چون سیستان و بلوچستان شهرستان زابل و بر و لب مرز افغانستان شهر زهک زندگی میکنیم خشک و بیابانی بدون آب برای کشاورزی هوای گرم و طاقت فرسا اینجا حاکمه … ما همه مون افسرده ایم چون مکان تفریحی و زیبا مث شما نداریم مهرداد از زابل

    1. دقیقا شبیه اصفهانه یه زاینده رود برای لذت از اصفهان داشتیم که از ما گرفتند

  3. بازتاب: سفرنویسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *