شهرهاجاهای دیدنی

باغ فردوس تهران | یادگاری از بهشت قاجاری

در دوره پادشاهان قاجار، شمال تهران به باغ‌ها و قنات‌هایش شناخته می‌شد. حالا از آن همه باغ و عمارت، چند جزیره کوچک باقی مانده‌اند که هر کدام، راوی قصه‌هایی شنیدنی هستند. میان همه‌ی بازمانده‌‌ها، باغی است که حالا سوگولی حوالی تجریش است. امروز ما آن را به نام «باغ فردوس» می‌شناسیم. جایی که اطرافش پر از هنرمندان، هنردوستان و فضاهایی برای عکاسی، غذا خوردن و تفریح‌های شبانه است. اگر دوست دارید داستان باغ فردوس تهران را بشنوید، در این مقاله از اتاقک همراه ما باشید.

باغ فردوس کجاست؟

برای دیدن باغ فردوس باید به سمت خیابان ولیعصر بروید. قبل از میدان تجریش، در خیابان ولیعصر می‌توانید سردر باغ فردوس را ببینید.

تاریخچه باغ فردوس

تاریخچه باغ فردوس
در دوره ناصرالدین‌شاه، وزیر خزانه‌داری مسئول ساخت و بهبود بنای باغ فردوس بود – عکاس: حامد رضایی فتحی

سومین پادشاه قاجار که او را محمد‌شاه می‌نامیدند، مردی عجیب در طایفه خود بود. برخی معتقد بودند که او لایق‌ترین فرد برای سلطنت بوده است و عده‌ای هم می‌گویند، خطاهایی هم داشته است. علاوه‌براین می‌دانیم که محمدشاه به ریاضی مسلط بوده، خط بسیار خوبی داشته و در دوره او اولین روزنامه ایران متولد می‌شود. ضمنا این پادشاه حداقل 5 دانشجو را هم به اروپا می‌فرستد.

اما در نقطه‌ای از تاریخ، بخشی از سرنوشت باغ فردوس که از جمله بهترین جاهای دیدنی تهران است، با این پادشاه گره می‌خورد. در سال 1264 قمری، شاه یا وزیر او تصمیم می‌گیرند کاخی ییلاقی را شمال تهران بنا کنند. نام آن کاخ را محمدیه می‌گذارند و احتمالا آن بنا در محدوده‌ای بالاتر از چهارراه پارک وی امروزی و میان درختان سربه‌فلک کشیده محله محمدیه بوده است.

با این تصمیم، برخی رجال دیگر هم به آن حوالی کشیده و باغ‌ها و عمارت‌هایی را برای خود می‌سازند. ازجمله آن رجال، حسینعلی‌معیرالممالک خزانه‌دار قاجار بود. او اولین بنای باغ زیبای فردوس را بنا کرد و برای ساخت آن از عوارض طبیعی زمین کمک گرفت. به‌همین دلیل بنا در بالا بود و با یک شیب، آب در آن جاری می‌شد.

بعدها، پسر معیرالممالک که خود نیز رییس خزانه‌داری شاه بعدی بود، به دستور ناصرالدین‌شاه مامور شد بر ساخت برخی بناها نظارت کند. ازجمله بنای شمس‌العماره، تکیه دولت، مسجد، مدرسه معیر و ساختمان فعلی باغ فردوس با نظارت او ساخته شدند. پسر معیرالممالک برای زیباتر شدن بنای باغ از معماران یزدی و اصفهانی کمک گرفت و عمارتی درخور را تحویل داد.

نسل بعدی این خانواده اما، جز برای ییلاق‌های تابستانی، علاقه‌ای به این باغ نداشت. او محمد معیرالممالک نام داشت و در ماجراجویی تمام‌عیار بود. به‌همین‌دلیل به‌جای پرداختن به باغ، طرز کار فونوگراف را یاد گرفت و صدای افراد زیادی را ضبط کرد.

بعد از این سه نسل، باغ چندبار دست‌به‌دست شد تا به‌ محمدولی‌خان سپهسالار رسید. او به باغ، فواره‌ها، استخر و میدانگاهی را اضافه کرد و به شکوه آن افزود. اما او بعدها به خاطر بدهی به تجارت‌خانه طومانیانس، باغ تصرف و به دولت رضاشاه واگذار شد. دولت هم از این باغ به‌عنوان دبیرستان شاپور تجریش استفاده کرد. پس از انقلاب، بخشی از باغ به‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد و بخشی هم در اختیار دانشگاه تهران است.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

ورودیه و ساعت بازدید از باغ فردوس

ورودیه و ساعت بازدید از باغ فردوس
برای دیدن محوطه باغ فردوس لازم نیست بلیت تهیه کنید – عکاس: مهرداد رباط‌میلی

هزینه ورود به باغ فردوس بین 3 تا 5 هزار تومان، بر اساس ملیت و تعداد افراد گروه است. غرفه‌ها و کافه‌ها، همه روزه از 9 صبح تا ساعت 24 آماده پذیرایی هستند. البته آخرین سفارش قبل از ساعت 12 گرفته می‌شود و بهتر است نهایتا تا حوالی 11 شب خودتان را به باغ برسانید.

دیدنی‌های داخل باغ فردوس

امروزه باغ فردوس از زیباترین دیدنی‌های تهران است. این‌جا می‌توانید از امکانات و دیدنی‌های بسیاری لذت ببرید که در ادامه برای‌تان از آن‌ها گفته‌ایم:

موزه سینما، تماشای میراث هنر هفتم

موزه سینما
موزه سینما یک گنجینه مهم از یادگاری‌ها و آثاری است که مسیر هنرسینما در ایران را شکل داده‌اند – عکاس: امین قاسمی

بی‌شک مهم‌ترین بنای فعلی باغ فردوس، موزه سینماست. این موزه در سال 1381 توسط عزت‌الله انتظامی و عباس کیارستمی بنا شد تا از میراث سینما به خوبی مراقبت شود. در این‌جا جوایز، نمادها، اسناد، عروسک‌ها و یادگاری‌های بسیار مهمی نگهداری می‌شود که برای آشنایی با ساختار و سرنوشت سینمای ایران، اهمیت فراوانی دارند. برای بازدید از این موزه به جز شنبه‌ها، از ساعت 10 صبح تا 18 عصر می‌توانید مراجعه کنید. ضمنا برای دیدن این موزه باید جداگانه بلیت بخرید.

سالن سینما، پرده نقره‌ای در عمارت کهن

اگر اهل فیلم و سینما هستید، خوب است بدانید باغ فردوس یک سالن نمایش فیلم هم دارد. این‌جا می‌توانید انواع فیلم‌ها را ببینید و تجربه‌ای متفاوت از یک سالن سینمای خاص داشته باشید.

کافه‌های باغ زیبای فردوس، صرف غذا در باغ قاجاری

بیرون و داخل باغ زیبای فردوس، کافه‌هایی دنج و دوست‌داشتنی را می‌بینید. تنوع غذا و نوشیدنی در این بخش زیاد است و می‌توانید بنابر موقعیت و بودجه‌ای که دارید، جایی را انتخاب کنید. این کافه‌ها، فضای باز و سرپوشیده را همزمان ارائه می‌کنند و در فصل‌های مختلف با کمک وسایل سرمایشی و گرمایشی، فضایی دلنشین را خلق کرده‌اند.

کتاب‌فروشی باغ، غرق در حوض نقره

کتاب‌فروشی باغ فردوس
باغ فردوس یک فروشگاه کتاب دنج و دوست‌داشتنی دارد – عکاس: هوشنگ رحمتی

حوض‌نقره، کتاب‌فروشی داخل باغ فردوس است. این مجموعه برای سنین مختلف محصولات فرهنگی، کتاب، اسباب‌بازی و جاذبه‌های زیادی دارد. اگر اهل کتاب هستید، حتما حوض نقره را ببینید و از فضای دلنشین آن نیز لذت ببرید.

غرفه‌های باغ زیبای فردوس، بازارچه هنری

غرفه‌های باغ فردوس
غرفه‌های هنری باغ فردوس پر از وسایل خاص و دوست‌داشتنی هستند.

در فضای داخلی باغ، کنار بنای اصلی، غرفه‌هایی را خواهید دید که به فروش کالاها و لوازم گوناگونی مشغول‌اند.  کارهای غرفه‌ها در نوع خود تک، هنرمندانه و بسیار زیبا هستد. اگر مهمان خارجی دارید یا برای مناسبت خاصی دنبال هدیه هستید، به این بازارچه هنری کوچک سر بزنید.

غذاها و چای خیابانی، طعم بدون تشریفات

غذاها و چای خیابانی
فضای بیرونی باغ فردوس تبدیل به محیطی برای گردهمایی هنرمندان شده است – عکاس: عارف سرخوش

وقتی از خیابان ولیعصر وارد باغ فردوس می‌شوید، یک پیاده‌راه را خواهید دید که آبراهه‌ای در میانش جریان دارد. معمولا شب‌ها یا عصرهای بهار و تابستان، در این‌جا انواع چای و غذای خیابانی را پیدا می‌کنید. صرف این وعده‌ها نیز جذابیت خودش را دارد.

ملاقات با هنرمندان، ساخته شده با عشق

باغ فردوس و حوالی آن، پاتوق هنرمندان جوان شده است. بسیاری از آن‌ها محصولات خاص و کاملا دست‌ساز را ارائه می‌کنند. با خرید و حمایت از این هنرمندان می‌توانید نقشی در پیشرفت هنر داشته باشید.

دیدنی‌های اطراف باغ فردوس

حالا که تا باغ فردوس آمده‌اید، خوب است وقت بگذارید و این بناها و جاذبه‌ها را نیز ببینید.

موزه زمان، وقتی برای دیدن ساعت‌ها

موزه زمان
موزه زمان در محله زعفرانیه تهران است و برای نمایش ابزار مرتبط با سنجش زمان اختصاص پیدا کرده است – عکاس: فریناز تسلیمی

یکی از زیباترین عمارت‌های منطقه زعفرانیه که فقط 500 متر با باغ فردوس فاصله دارد، موزه زمان است. این موزه به نمایش انواع ابزاری که در جهت سنجش اوقات کاربرد داشته‌اند، اختصاص داده شده است. داخل حیاط موزه یک کافه و فروشگاه صنایع‌دستی نیز است.

مجموعه فرهنگی تاریخی سعادت‌آباد، قدم زدن در میان کاخ‌ها

مجموعه فرهنگی تاریخی سعادت‌آباد
مجموعه کاخ سعادت آباد یک فضای بزرگ و زیبا برای دیدن آثار مهم و ارزشمند از دوره‌های مختلف است – عکاس: حسن رفیعی

حدود 1.8 کیلومتر بالاتر از باغ زیبای فردوس، به دیدار کاخ سعادت‌آباد بروید. این کاخ، علاوه بر بخش‌های مرتبط با دوره پهلوی، موزه‌های دیگر از جمله آثار استاد فرشچیان و موزه برادران امیدوار را نیز ارائه کرده است.

سورتمه تهران، هیجان بر فراز کوه‌ها

سورتمه تهران
سورتمه تهران در ارتفاعات گلاب‌دره واقع شده و یک تفریح ایمن و پرهیجان است – عکاس: کامران ایزدی

اگر دنبال یک تفریح متفاوت در تهران هستید، به حدود 4 کیلومتر بالاتر از باغ فردوس و محله گلاب‌دره بروید. این‌جا می‌توانید مسیر سورتمه تهران را ببینید و با خرید بلیت از آن استفاده کنید. حداکثر سرعت سورتمه 40 کیلومتر است و محیط آن برای استفاده افراد در سنین گوناگون ایمن‌سازی شده است.

خانه سیمین و جلال، عاشقان قلم

خانه سیمین و جلال
خانه سیمین و جلال از دیدنی‌های شمال تهران و از خانه‌های تاریخی مهم برای اهالی ادبیات است – عکاس: فرزام دیانی

اگر از باغ زیبای فردوس حدود 2.5 کیلومتر به‌سمت خیابان شریعتی و بعد هم رمضانی بیایید، می‌توانید عمارتی تاریخی را ببینید که روزگاری دو نویسنده معاصر در آن زندگی کرده‌اند. یک بنای تاریخی که متعلق به سیمین دانشور و جلال‌آل‌احمد بوده و حالا فضایی برای دوست‌داران تاریخ و ادبیات است.

چگونه به باغ فردوس برویم؟

چگونه به باغ فردوس برویم
برای دیدن باغ فردوس می‌توانید از ماشین شخصی و وسایل حمل‌ونقل عمومی کمک بگیرید – عکاس: عارف سرخوش

برای دیدن باغ زیبای فردوس می‌توانید با اتوبوس بی‌آر‌تی تا میدان تجریش بیایید و بعد حدود یک کیلومتر پیاده به سمت جنوب خیابان ولیعصر بروید تا به باغ برسید. اگر با مترو راحت‌ترید، در ایستگاه مترو تجریش پیاده شوید و بعد 1.5 کیلومتر به سمت پایین خیابان ولیعصر پیاده‌روی کنید تا به باغ فردوس برسید.

با ماشین شخصی نیز می‌توانید به این باغ بیایید اما پیدا کردن جای پارک خیلی دشوار است و باید از پارکینگ‌های عمومی و پارکینگ پاساژها کمک بگیرید.

سخن آخر

باغ زیبای فردوس، تنها گوشه‌ای از یک داستان پرماجراست. داستانی که در آن پادشاهان، وزیران و فرزندان آن‌ها نقش داشته‌اند. هر کدام به گونه‌ای باغ را دیده‌اند. حالا در پس گذر ایام، از این باغ محدوده‌ای کوچک برای آن‌ها که اهل ذوق هستند، باقی مانده است. اگر برای قرارهای عاشقانه به دنبال جای خاصی هستید یا دوست دارید یکی از باغ‌های قاجاری پایتخت را ببینید، باغ فردوس از بهترین‌هاست. برای اقامت در حوالی باغ فردوس و اجاره روزانه خانه در تهران یا اجاره ویلا در اطراف تهران، همه کارها را به اتاقک بسپارید و خودتان فقط از دیدنی‌ها و مقاصد گردشگری تهران لذت ببرید. با هر بودجه و برای هر تعداد روز اقامت، ما کنارتان هستیم.

سوالات متداول

هزینه ورودی باغ فردوس چقدر است؟

ورود به باغ فردوس بین 3 تا 5 هزار تومان، بر اساس ملیت و تعداد افراد گروه است.

باغ فردوس کجاست؟

برای دیدن باغ فردوس باید به سمت خیابان ولیعصر بروید. قبل از میدان تجریش، کوچه بخشایش، می‌توانید سردر باغ فردوس را ببینید.

ساعت بازدید از موزه سینما در باغ فردوس چگونه است؟

این موزه به جز شنبه‌ها، از ساعت 10 صبح تا 18 عصر دایر است.

دیدنی‌های داخل باغ فردوس چیست؟

کتاب‌فروشی، غرفه‌های هنری، چند کافه، موزه سینما و سالن سینما ازجمله دیدنی‌های باغ فردوس است.

قدمت باغ فردوس برای چه زمانی است؟

بنای اولیه باغ توسط خزانه‌دار سومین شاه قاجار گذاشته شده و در سال‌های بعد این باغ تکمیل و زیباتر شد.

3.3/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *