شهرهاجاهای دیدنی

معرفی کامل موزه سینمای ایران | فضایی دنج با معماری بی‌نظیر

زمان دانشجویی همراه چند نفر از بچه‌های دانشگاه برای دیدن فیلم «بمب، یک عاشقانه آرام» راهی باغ موزه سینما شدیم. فضای دنج باغ فردوس با آن درخت‌های بلند و معماری بی‌نظیر بیشتر از فیلم پیمان معادی ما را مجذوب کرد. بیشتر از چند ساعت را صرف گشت و گذار در بخش‌های مختلف موزه سینمای ایران در تهران کردیم.

اما چرا این‌جا همیشه علاوه‌بر اهالی هنر، برای سایر اقشار جامعه دوست داشتنی و جذاب است؟ در این مقاله بخش‌های مختلف باغ فردوس و موزه سینمای ایران را به شما معرفی می‌کنم، تا دلیل این همه جذابیت را متوجه شوید.

موزه سینمای ایران کجاست؟

اما در همین ابتدای مقاله ببینیم موزه سینمای ایران در کجا قرار گرفته است؟! خیابان ولیعصر را که به سمت شمال تهران می‌رویم، درست کمی قبل از میدان تجریش، در سمت راست خیابان ولیعصر باغ فردوس قرار دارد و مسیر با کافه‌های متنوع شروع می‌شود تا به کوچه بخشایش و ورودی باغ فردوس برسیم.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه موزه سینمای ایران

تاریخچه موزه سینمای ایران
عکس قدیمی از نمای شمالی باغ فردوس

برای اینکه به تاریخچه موزه سینمای ایران پی ببریم باید به دوران قاجار سفر کنیم، زمانیکه محمدشاه قاجار حاکم ایران بود و هنوز تهران آنقدر گسترده نشده بود، بخش شمالی تهران و منطقه تجریش را باغ‌های بزرگ احاطه کرده بودند. در آن زمان صدراعظم محمدشاه، حاج میرزا آقاسی به دستور شاه برای ساخت عمارتی در باغ فردوس اقدام کرد. اما با مرگ محمدشاه پروژه ساخت این عمارت متوقف شد.

با سلطنت ناصرالدین شاه دوباره ساخت این عمارت آغاز شد و بعدها ناصرالدین شاه این باغ را به دختر و دامادش معیرالممالک برای هدیه عروسی بخشید و جالب است بدانید که مراسم ازدواج دختر ناصرالدین شاه در این باغ برگزار شد.

اما متاسفانه گاهی وارثین امانت‌داران خوبی نیستند و دوستعلی خان فرزند معیرالممالک درست از این باغ و عمارت نگهداری نکرد و خسارت‌های زیادی مثل جداسازی سنگ‌های مرمر را به بنای باغ فردوس وارد کرد. به مرور با فروش این باغ و عمارت بخش‌های مختلفی مانند قنات، استخر و فواره به آن اضافه شد. اما تغییر اساسی آن در زمان پهلوی انجام شد. علی اصغر حکمت که وزیر رضا شاه بود، باغ فردوس را خرید و آن را برای تبدیل به دبیرستان شاپور بازسازی و مرمت کرد.

بعدها و در دوران محمدرضاشاه پهلوی، جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در عمارت باغ فردوس برگزار می‌شد و بیشتر مکانی برای فعالیت‌های فرهنگی و تاریخی بود. در سال ۱۳۸۱ خورشیدی سازمان میراث فرهنگی این مجموعه را به موزه سینما و فضایی برای اهالی هنر و سینما اختصاص داد و امروز علاوه‌بر اهالی سینما، مردم برای تفریح، عکاسی، کافه‌گردی، دیدن فیلم و … به باغ فردوس تهران می‌روند.

بخشهای مختلف باغ موزه سینمای ایران

بخش‌های مختلف باغ موزه سینمای ایران
تالار معاصران موزه سینمای ایران

حالا سوال اصلی اینجاست که چرا موزه سینما به یکی از پرترددترین جاهای دیدنی تهران تبدیل شده است؟ در این قسمت بخش‌های مختلف این عمارت باشکوه را به شما معرفی می‌کنم.

تالار معاصران

با ورود به این تالار شما شاهد عکس‌های پرتره از معروف‌ترین اهالی سینما خواهید بود. این‌جا بیشتر از ۷۰۰ عکس کارگردان، صدابردار، آهنگ‌ساز، بازیگر و … وجود دارد. در این تالار برای اشخاصی مانند ساموئل خاچیکیان، رخشان بنی اعتماد، داریوش مهرجویی، پوران درخشنده و عزت الله انتظامی، غرفه‌های اختصاصی در نظر گرفته شده است.

تالار تماشاخانه

این‌جا به گذشته سفر می‌کنید، چون انواع یادگاری‌ها، پوستر فیلم، عکس و … مربوط به دهه ۳۰ و دهه ۴۰ در این تالار به نمایش درآمده است و شما شاهد سبک‌های طراحی پوستر در این دهه‌ها خواهید بود که در نوع خود جذابیت ویژه‌ای دارد.

تالار جوایز بینالملل

تالار جوایز بین‌الملل
تالار جوایز بین‌الملل در موزه سینمای ایران

همانطور که از نام تالار مشخص است، شما در این‌جا جوایزی که سینماگران درطول سال‌ها از جشنواره‌های متنوع بین‌المللی مانند برلین، ونیز، کن و … دریافت کردند را می‌بینید. ضمن اینکه پوستر فیلم‌هایی که برای جوایز بین‌المللی کاندید شده اما برنده نشدند را هم می‌توانید در این تالار ببینید.

تالار آغازگران

این‌جا یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های باغ موزه سینمای ایران است، چون در این تالار انواع تجهیزات قدیمی سینمایی و تصویر اولین‌ها در فیلم‌سازی ایران را خواهید دید.

تالار صدا و دوبله

و اما تالار جذاب دوبله! همانطور که می‌دانید ایران یکی از کشورهایی قدرتمند در عرصه دوبله است و دوبلورهای معروفی دارد. در این تالار تجهیزات قدیمی صداگذاری و دوبله قرار دارد. همچنین ابزار صدابرداری مرحوم علی کسمایی به عنوان پدر دوبلاژ ایران، در این تالار قرار گرفته است.

تالار علی حاتمی

مرحوم علی حاتمی یکی از افراد تاثیرگذار در فیلم‌سازی ایران است؛ بنابراین قسمت شاه‌نشین تالار به یادگاری‌ها و مجسمه علی حاتمی اختصاص دارد.

تالار خانه فرهاد

تالار خانه فرهاد
نمایی از ساختمان موزه سینمای ایران

«با صدای بی صدا مثل یه کوه بلند، مثل یه خواب کوتاه، یه مرد بود یه مرد!» بدون شک این موزیک را بارها شنیده‌اید و کسی نیست که فرهاد مهراد را با آن صدای خاص و موزیک‌های به یادماندنی، نشناسد! این‌جا تالار فرهاد مهراد عزیز است که شامل کتاب‌ها، سازها، یادگاری‌ها و حتی وسایل شخصی فرهاد مهراد می‌شود.

به جز این هفت تالار، بخش‌های دیگری مانند نمایشگاه سینمای کودک و نوجوان، تالار نام‌آوران سینمای ایران، نمایشگاه سینمای دفاع مقدس، تماشاخانه، سالن‌های سینما، غرفه عباس کیارستمی، ماکت فیلم مسافرات ساخته بهرام بیضایی، یوزپلنگ نقره‌ای ترانه علیدوستی، گنجینه ساموئل خاچیکیان و … در باغ فردوس قرار دارد.

همچنین در مجموعه باغ فردوس کافه، کتاب‌فروشی و فروشگاه صنایع دستی برای خرید، بازدید و استراحت ساخته شده است و شما می‌توانید به جز گشت‌وگذار در باغ موزه، ساعتی را به صرف قهوه در کافه اختصاص دهید.

مسیرهای دسترسی به موزه سینمای ایران

حالا که شما هم شیفته جذابیت‌های موزه سینمای ایران شدید، باید به سراغ سوال اصلی یعنی مسیرهای دسترسی راحت به این‌جا برویم. اما برای رفتن به موزه سینمای ایران دوربین عکاسی را فراموش نکنید، چون بدون شک بهترین عکس‌ها را در این‌جا ثبت می‌کنید.

مسیر دسترسی به موزه سینمای ایران با اتوبوس: همانطور که بخش آدرس برای شما توضیح دادم، باغ فردوس در خیابان ولیعصر تهران قرار گرفته است؛ بنابراین شما باید سوار اتوبوس‌های بی‌آرتی خط راه‌آهن به تجریش شده و در ایستگاه باغ فردوس پیاده شوید که از این ایستگاه تا ورودی باغ فردوس فقط ۱۰ دقیقه پیاده‌روی دارید.

مسیر دسترسی به موزه سینمای ایران با مترو: با خط یک مترو به ایستگاه تجریش بروید و حدود ۲۰ دقیقه از خیابان ولیعصر به سمت جنوب پیاده‌روی کنید تا به ورودی باغ فردوس برسید.

مسیر دسترسی به موزه سینمای ایران با تاکسی: از هرجای تهران که هستید، فقط کافی است به سمت ایستگاه‌های تاکسی بروید و تاکسی‌های میدان تجریش را سوار شوید یا اینکه در خیابان ولیعصر با تاکسی‌هایی مستقیم، به سمت شمال تهران و میدان تجریش بروید.

قیمت بلیط و ساعت بازدید از موزه سینما

شما برای بازدید از جاذبه‌های موزه سینمای ایران به جز روزهای شنبه و روزهای سوگواری که تعطیل رسمی موزه محسوب می‌شود، از یکشنبه تا پنج‌شنبه بین ساعت‌ ۹ صبح تا ۵ عصر فرصت بازدید دارید. ضمن اینکه این زمان درروزهای جمعه و عیدهای مختلف سال، از ساعت ۲ بعدازظهر تا ۵ عصر است.

اما کافه‌های باغ فردوس هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ شب آماده سرویس‌دهی به مشتریان هستند و غرفه‌های فروشگاهی نیز هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر باز هستند. قیمت بلیط ورودی برای موزه سینمای ایران ۵ هزارتومان است و بلیط سینما را نیز می‌توانید به صورت آنلاین از سایت‌های فروش بلیط خریداری کنید.

سخن آخر

باغ موزه سینمای ایران برای گپ و گفت‌های هنری در کافه‌های مجموعه، عکاسی پرتره و معماری، گشت‌وگذار و تماشای فیلم‌های در حال اکران بسیار ایده‌آل است؛ بنابراین حتی اگر ساکن تهران نیستید و برای سفر به این‌جا آمدید، پیشنهاد می‌کنم هرگز بازدیداز باغ فردوس و موزه سینمای ایران را از دست ندهید. برای اجاره سوئیت و ویلا نیز می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید. هر نوع اقامتگاهی که بخواهید می‌توانید از طریق سایت آن را رزرو کنید.

سوالات متداول

موزه سینمای ایران کجاست؟

موزه سینمای ایران در خیابان ولیعصرتهران، نرسیده به میدان تجریش و در کوچه بخشایش واقع شده است.

مسیرهای دسترسی به موزه سینمای ایران به چه صورت است؟

باغ فردوس در خیابان ولیعصر تهران قرار گرفته است؛ بنابراین شما باید سوار اتوبوس‌های بی‌آرتی خط راه‌آهن به تجریش شده و در ایستگاه باغ فردوس پیاده شوید که از این ایستگاه تا ورودی باغ فردوس فقط ۱۰ دقیقه پیاده‌روی دارید. اگر می‌خواهید با مترو به موزه سینمای ایران بروید باید با خط یک مترو به ایستگاه تجریش بروید و حدود ۲۰ دقیقه از خیابان ولیعصر به سمت جنوب پیاده‌روی کنید تا به ورودی باغ فردوس برسید. اگر هم می‌خواهید با تاکسی بروید، از هرجای تهران که هستید فقط کافی است به سمت ایستگاه‌های تاکسی بروید و تاکسی‌های میدان تجریش را سوار شوید یا اینکه در خیابان ولیعصر با تاکسی‌هایی مستقیم، به سمت شمال تهران و میدان تجریش بروید.

ساعات و روزهای بازید از موزه سینمای ایران به چه صورت است؟

شما برای بازدید از جاذبه‌های موزه سینمای ایران به جز روزهای شنبه و روزهای سوگواری که تعطیل رسمی موزه محسوب می‌شود، از یکشنبه تا پنج‌شنبه بین ساعت‌ ۹ صبح تا ۵ عصر فرصت بازدید دارید. ضمن اینکه این زمان در روزهای جمعه و عیدهای مختلف سال، از ساعت ۲ بعدازظهر تا ۵ عصر است.

1.2/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

فاطمه امیری

راستش از بچگی‌ عاشق غرق شدن توی دنیای قصه‌ها و خیال‌پردازی نویسنده‌ها بودم! با اینکه دانشگاه عکاسی خوندم، اما نوشتن و تصویرسازی با کلمه‌ها همیشه برام جذاب‌تر بوده...:) برای همین الان اینجام تا جذابیت‌های گردشگری رو با کلمه به تصویر بکشم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *