شهرهاجاهای دیدنی

آشنایی با دربند تهران | جاذبه‌ای که روحتان را جلا خواهد داد!

تهرانگردی از بهترین پیشنهادها برای تعطیلات بین هفته یا وقت‌هایی است که جاده‌ها از تراکم ترافیک بی‌تاب شده و ظرفیت آن‌ها تکمیل است. آن وقت است که تهران با جاذبه‌های شگفت‌انگیزش رخ می‌نماید و می‌توانید با حوصله، به زیباترین دیدنی‌های آن سفر کنید. یکی از جاهای دیدنی تهران که هم معروف و هم دوست‌داشتنی است، دربند است. محله‌ای سرسبز و خنک که در بیشتر روزهای سال با جاذبه‌های متنوع‌اش، پذیرای گردشگران است. در این مقاله از اتاقک به معرفی کامل این جاذبه پرداخته‌ایم.

دربند کجاست؟

دربند کجاست
دربند یکی از محلات و ییلاق‌های منطقه 1 تهران است – عکاس: رضا موتمن

در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا، در منطقه 1 تهران، یکی از ییلاق‌های دوست‌داشتنی به‌نام دربند قرار گرفته است. این محله از خنک‌ترین مناطق گردشگری در تهران است. در آن فروشگاه‌های کوچک و بزرگ، رستوران‌ها، مسیر پیاده‌روی، دره‌ها، آبشارها و باغ‌هایی را خواهید دید. این مکان از زمان قدیم مورد توجه بوده است. تا جایی که شاهان قاجار، به آن رفت‌و‌آمد داشتند و در دوره پهلوی نیز اقامتگاه‌هایی در آن ساخته شد.

از میان محله دربند، رودخانه دربند گذر می‌کند. این رود را می‌توانید در بخش‌های گوناگونی از مسیر حرکت‌تان ببینید یا از طریق رستوران‌هایی که کنار آب ساخته شده‌اند، تجربه رفتن کنار آب را هم داشته باشید. اگر مهمانی از شهر یا کشورهای دیگر داشتید، می‌توانید او را به دربند بیاورید و این جاذبه متفاوت را به آن‌ها معرفی کنید.

هرچقدر از پایتخت ایران بگوییم کم گفته‌ایم؛ با این حال اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره این شهر داشته باشید؛ مقاله تهران کجاست را مطالعه کنید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای دربند

آب‌وهوای دربند
آب‌و‌هوای این منطقه عمدتا خنک و گاه همراه با بارندگی است – عکاس: مجید مددی

ارتفاع و عبور آب، از دربند محدوده‌ای خنک ساخته است. به‌خصوص اگر صبح زود یا شب، به این‌جا بیایید، هوا عالی است.
بهارهای این مکان، تماشایی و دوست‌داشتنی هستند. درختان باغ‌های بالادست شکوفه دارند و رگبارهای پراکنده تهران، عطر خوش خاک نم‌خورده را در هوا پراکنده می‌کند.

تابستان‌ها این منطقه نیز خنک است. البته ممکن است در حوالی ظهر هوا گرم باشد و کمی احساس شرجی بودن هم بکنید. اگر می‌خواهید پاییز به این مکان بروید، بی‌شک تجربه‌ای عالی خواهید داشت. هوا پر از عطر گردوهای تازه است و روی سکوی مغازه‌ها می‌توانید ذغال‌اخته، خرمالو و میوه‌های پاییزی دیگر را نیز ببینید.

زمستان‌های دربند، سرد و گاه برفی است. مسیر پلکانی پیاده‌روی در قسمت‌هایی یخ می‌زند و ممکن است آبشار پایین کوه هم تبدیل به قندیل شود. با این‌حال کوهنوردان و گردشگران حرفه‌ای‌تر با لباس و کفش مناسب به این منطقه می‌آیند و از خنکی و خلوتی آن لذت می‌برند.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک دربند

جاذبه‌های گردشگری نزدیک
با تله‌سیژ، دربند را از بالا نظاره‌گر باشید – عکاس: مجید مددی

در سفر به این منطقه، می‌توانید چند جاذبه‌ی دیگر را نیز ببینید. علاوه‌بر آبشارها و دره‌ها، ورودی شمالی مجموعه کاخ سعدآباد از پایین میدان دربند است. کاخ سعدآباد بیش از 110 هکتار وسعت دارد و پادشاهان قاجار و پهلوی از آن استفاده کرده‌اند. درون این کاخ می‌توانید، عمارت‌ها، موزه‌ها و دیدنی‌های بسیاری را پیدا کنید.

تله سیژ دربند نیز از جاذبه‌های معروف اینجاست که شما را تا منطقه پس‌قلعه می‌برد. با تله‌سیژ می‌توانید دربند را از بالا ببینید.

گلاب‌دره و سورتمه آن از دیگر جاذبه‌های نزدیک به این منطقه است. سورتمه گلا‌ب‌دره حدود 1200 متر طول دارد و سرعت آن به 40 کیلومتر نیز می‌رسد. برای سوار شدن، باید قدتان بیش از 120 سانتی‌متر باشد و وزن‌تان کمتر از 110 کیلوگرم باشد.

خانه سیمین و جلال نیز از دیگر دیدنی‌های حوالی دربند است. این خانه موزه در خیابان دزاشیب و متعلق به دو نویسنده معروف یعنی سیمین دانشور و جلال‌آل‌احمد است. این خانه زیبا که با عشق بسیار ساخته شده است کمتر از 6 کیلومتر تا دربند فاصله دارد.

از آنجا که دربند تا تجریش نیز راه کمی دارد، می‌توانید سری هم به امامزاده صالح تجریش بزنید، آش خوشمزه سیدمهدی را تجربه کنید و از دیدن بازار تجریش نیز لذت ببرید.

موزه موسیقی، رستوران‌ها و مراکز خرید اطراف تجریش از جمله بازارقائم، تندیس و مجتمع ارگ نیز، از دیدنی‌های مهم تهران و جاذبه‌های نزدیک به این مکان محسوب می‌شوند.

بهترین رستوران‌های دربند

دربند به غذاها و خوراکی‌های خوشمزه‌اش شهرت دارد. برخی رستوران‌ها کوچک هستند و با جوجه‌ها و کباب‌های آماده جلوی در، تلاش می‌کنند اشتهای شما را باز کنند. برخی رستوران‌ها هم کنار رود هستند و موقع صرف غذا می‌توانید از خنکی و صدای آب لذت ببرید. اگرچه بسیاری از رستوران‌های این مکان خوب هستند، این‌جا چند مورد را برای شما معرفی کرده‌ایم.

رستوران رٌست

رستوران رٌست
رست یکی از رستوران‌های خوب این منطقه است – عکاس: محمد قلی‌زاده

رست یکی از خوش‌منظره‌ترین و مرتفع‌ترین رستوران‌های تهران و دربند است. این رستوران در همان ابتدای دربند بوده و مسیر آن با آسانسور تله‌سیژ دربند یکی است. فرم پنجره‌ها، ایوان بلند و محوطه‌ی رستوران هم تماشایی است. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و فرنگی، نوشیدنی، قهوه، بستنی، کیک و… را سفارش دهید. همچنین اگر اهل صبحانه هستید، رست، بشقاب‌های هیجان‌انگیزی را برای ارائه دارد. این رستوران را می‌توانید برای برگزاری تولد و جشن‌های کوچک نیز رزرو کنید.

رستوران کوهپایه دربند

رستوران کوهپایه دربند
کوهپیایه از رستوران‌های معروف این منطقه است – عکاس: اسامه الصراف

کمی بالاتر از ورودی دربند، رستوران شیکی را می‌بینید که با گل‌آرایی‌های حرفه‌ای تزیین شده است. اینجا رستوران کوهپایه است. جایی زیبا با غذاهای خوشمزه و نمایی متفاوت به‌سمت کوه و رود! معماری این رستوران به‌شکل پلکانی است. در این‌جا غذاهای دریایی، انواع کباب، خورشت و غذاهای فرنگی را می‌توانید سفارش دهید.

رستوران کوهستان

رستوران کوهستان
کوهستان یک رستوران خوب برای دورهمی و جمع‌های خانوادگی است – عکاس: مجید مددی

فضای این رستوران خیلی بزرگ نیست؛ اما می‌توان از آن برای جمع‌های دوستانه و دورهمی‌های خانوادگی لذت برد. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی، سرویس چای و قلیان و… سرو می‌شود. وجود گیاهان زیبا و هوای خوب این رستوران را معروف کرده است.

رستوران جویبار

رستوران جویبار
صبحانه‌های جویبار بسیار پرطرفدار است – عکاس: عباس پوراحمد

اگر اهل پیاده‌روی هستید و می‌خواهید تا بالای دربند بروید، می‌توانید رستوران جویبار را پیدا کنید. جویبار املت‌ها و سوسیس‌تخم‌مرغ‌های معروفی دارد که کوهنوردان از آن تعریف می‌کنند. به علاوه، این رستوران فضای آرام و تمیزی دارد.

رستوران جوانان 3

رستوران جوانان 3
جوانان جزء رستوران‌های معروف است – عکاس: مجید مددی

اگر تا بالای دربند رفتید و باز هم رستوران مورد پسندتان را پیدا نکردید، هنوز یک‌جای دیگر مانده که باید به آن سربزنید. رستوران جوانان 3 از رستوران‌های قدیمی است. اینجا می‌توانید از فضای آلاچیق‌ها و صدای رود لذت ببرید. کیفیت غذاها متوسط روبه‌بالاست و قیمت‌ها نیز ارزان نیستند.

آخر دربند کجاست؟

آخر دربند کجاست
پس از رستوران‌های این جاذبه مسیری برای دیدن طبیعت بکر و جذاب فراهم است – عکاس: مهدی کاوه‌ای

دربند فقط رستوران‌ها و فروشگاه‌های رنگارنگ اول راه نیست! درواقع ماجرای اصلی بعد از رستوران‌ها شروع می‌شود و شامل مسیری عالی برای کوهنوردی است. حدود نیم ساعت که بالا بروید می‌توانید از بین یک دوراهی، مسیرتان را انتخاب کنید. یک راه شما را به سمت سوتک می‌برد. مسیری زیبا و سرسبز که بهار و پاییزش عالی است. مسیر دیگر اما از کنار جاذبه‌ای به‌اسم آبشار دل‌کوهی می‌گذرد و شما را به جاده‌ای منتهی به پناهگاه شیرپلا می‌رساند.

لازم به‌ذکر است که در این مسیر، شیب‌های تند، سنگ‌های لغزنده و پرتگاه‌هایی وجود دارد. ضمنا ممکن است در هوای نامناسب، کوهنوردان ناآشنا، گم هم بشوند. پس اگر قصد دارید از این مسیر تا بالای کوه بروید، تنها با تجهیزات مناسب و راهنماهای راه‌بلد، اقدام کنید.

مجسمه دربند متعلق به چه کسی است؟

مجسمه دربند متعلق به چه کسی است
تندیس کوهنورد با الهام از مرحوم سرهنگ امیر شاه‌قدمی ساخته شده است – عکاس: فرامرز

در میدان دربندسر یک مجسمه بزرگ مسی را می‌بینید. این مجسمه درواقع تندیس کوهنورد است که در سال 1341 توسط رضا لعل‌ریاحی، ساخته شد. مدل این مجسمه، امیر شاه‌قدمی بود. یک گروهبان ارتش که مربی کوهنوردی و اسکی نیز بوده است. آقای شاه‌قدمی به سبب رشادت در عملیات نجات، در کوه‌های زردکوه بختیاری، از رییس جمهور آمریکا نشان شجاعت گرفت.

جای پارک ماشین دربند

در تعطیلات طولانی یا روزهای آخر هفته، پیدا کردن جای پارک در حوالی این مکان کار دشواری می‌شود. اگر می‌خواهید در ترافیک نمانید بهتر است نزدیک به میدان دربند ماشینتان را پارک کنید و بقیه راه را پیاده بروید. اگر توانستید بالاتر و نزدیک‌تر هم ماشین را پارک کنید، مراقب باشید جلوی رفت‌و‌آمد ماشین‌های دیگر را نگیرید و ماشین‌ شما محل آسایش مردم محلی نباشد.

چه امکاناتی در دربند وجود دارد؟

چه امکاناتی در دربند وجود دارد
این جاذبه گردشگری پر از مغازه‌هایی است که خوراکی‌های خوشمزه می‌فروشند – عکاس: رضا

دربند منطقه‌ای توریستی است و در آن امکانات گوناگونی را پیدا خواهید کرد. از رستوران‌های کوچک و بزرگ گرفته تا فروشگاه‌هایی که خوراکی، مواد غذایی، کلاه، عینک و گاهی حتی عتیقه می‌فروشند. در ابتدای مسیر پیاده‌روی، یک سرویس بهداشتی عمومی نیز وجود دارد. در مسیر پیاه‌روی، به‌جز محیط رستوران‌ها، فضای کمی برای نشستن هست. ضمنا در این مسیر نمی‌توانید خودتان فرشی پهن کنید و بنشینید یا وسایل آشپزی و پیک‌نیک ببرید. درواقع این جاذبه بیشتر برای پیاده‌روی، کوه‌نوردی و چشیدن طعم غذاهای کافه و رستوران‌هاست.

درکه یا دربند؟! کدام یک بهتر است؟

درکه یا دربند
دربند بیشتر برای پیاده‌روی سبک و غذاخوردن، مورد توجه گردشگران است – عکاس: علیرضا معصومی

انتخاب بین درکه و دربند کاملا به سلیقه و خواست شما بستگی دارد. اما معمولا آن‌هایی که می‌خواهند بیشتر پیاده‌روی کنند یا اهل کوه‌نوردی اول صبح هستند، به درکه می‌روند. در درکه نیز رستوران‌ها و کافه‌های خوبی را پیدا می‌کنید و در مسیر پیاده‌روی، خوراکی‌های خوشمزه‌ای را خواهید چشید.

اقامت در دربند و اطراف آن

اگر از شهرهای دیگر به تهران آمده‌اید و می‌خواهید در حوالی دربند اقامت کنید، می‌توانید با اجاره آپارتمان مبله در تهران یا با اجاره روزانه خانه در تهران، بهترین اقامتگاه‌ها را داشته باشید. علاوه‌بر این‌ها در تهران امکان رزرو اتاق در هتل با بهترین نرخ و امکانات میسر است. جهت رزرو خانه در تهران، کافی است وارد سایت اتاقک شوید و خانه مورد نظر خود را با بهترین قیمت و امکانات انتخاب کنید.

مسیر دسترسی به دربند

مسیر دسترسی به دربند
برای رسیدن به این مکان ابتدا به میدان تجریش و بعد هم خیابان دربند بروید – عکاس: فرامرز

برای رسیدن به این مکان زیبا، مسیر ساده‌ای پیش رو دارید. از هرجای تهران که هستید خودتان را به میدان تجریش برسانید. سپس وارد خیابان فناخسرو بشوید و بعد هم مسیر خیابان دربند را ادامه دهید تا به میدان دربند برسید. از میدان تجریش تا اینجا تقریبا 2 کیلومتر راه است. پس از این میدان، با یک بلوار طویل مواجه هستید که ادامه خیابان دربند است و تقریبا 1 کیلومتر پیاده‌روی دارد. در انتهای این بلوار به میدان سربند و مجسمه‌ی معروفش خواهید رسید.

با ماشین می‌توانید تا بالای این بلوار بروید اما اگر جای پارک پیدا نکنید، باید از سمت دیگر پایین بیایید و ماشین را پارک کنید. موقع پارک ماشین حواستان به علائم راهنمایی و رانندگی باشد تا وقتی برمی‌گردید، با قبض جریمه مواجه نشوید.

اگر ماشین ندارید، می‌توانید با مترو تا تجریش بیایید. سپس با تاکسی‌هایی که پایین خیابان فناخسرو هستند، خودتان را به دربند برسانید. معمولا این تاکسی‌ها شما را درست در جلوی ورودی (میدان سربند) پیاده می‌کنند. در نتیجه لازم نیست کل بلوار را پیاده بالا بیایید.

نکات مهمی که به هنگام سفر به دربند باید بدانید!

دربند منطقه‌ای کوهستانی با شیب و مسیرهای پلکانی است. برای عبور ایمن، حتما کفش مناسب و لباس راحت بپوشید. اگر می‌خواهید با آبشارهای مسیر عکس بگیرید، مراقب لغزنده بودن حوالی آن باشید. ضمنا در زمان بارندگی و هشدار طغیان رودها، از نزدیک شدن به مسیرهای آب بپرهیزید. هرگز در مسیرهای آب زباله نریزید. این نکته مهم نه تنها در حفظ بهداشت و محیط‌زیست اثر دارد، بلکه یک راه مهم برای جلوگیری از سیلاب است.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سخن آخر

دربند از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شمال تهران است. برای دسترسی به آن می‌توانید با ماشین‌های شخصی یا تاکسی اقدام کنید. این جاذبه معمولا آخر هفته‌ها شلوغ است و پیدا کردن جای پارک کمی دشوار می‌شود. این مکان با مغازه‌های خوراکی‌فروشی رنگارنگ، رستوران‌های جذاب، آب‌وهوای خود و رودی خروشان شناخته می‌شود. برای دیدن دربند، تقریبا می‌توانید در تمام روزهای سال اقدام کنید و اگر وقت داشتید، سری هم به جاذبه‌های اطراف آن مانند سورتمه گلاب‌دره، کاخ سعدآباد یا دره‌ها و آبشارها بزنید.

سوالات متداول

دربند کجاست؟

محله دربند یکی از تفرجگاه‌های تهران است که در منطقه 1 و در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا واقع شده است.

دیدنی‌های دربند کدام‌اند؟

در این‌جا می‌توانید به رستوران‌های دربند بروید، دره‌ها و آبشارها را ببینید، عکاسی کنید و با کوه‌نوردی، سطح سلامتی خود را افزایش دهید. علاوه‌بر این‌ها می‌توانید سری هم به کاخ و خانه‌های تاریخی اطراف بزنید یا در مراکز خرید تجریش، گشت‌و‌گذار کنید.

چگونه به دربند برویم؟

از هرجای تهران که هستید خودتان را به میدان تجریش برسانید. سپس از طریق خیابان فناخسرو و بعد هم خیابان دربند تا میدان دربند بروید. سپس بلوار دربند را ادامه دهید تا به ورودی اصلی دربند برسید و از آنجا، پیاده، راه‌تان را ادامه دهید.

آب‌وهوای دربند چگونه است؟

دربند منطقه‌ای کوهستانی و مرتفع است. به‌همین دلیل هوای آن در اکثر روزهای سال خنک و گاهی هم همراه با باران و برف است. برای دیدن دربند حتما لباس گرم به‌همراه داشته باشید.

3.7/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *