شهرهاجاهای دیدنی

خانه موزه دکتر حسابی کجاست؟ | خانه تنها شاگرد ایرانی انیشتین

فکر نمی‌کنم کسی پیدا شود که نام دکتر حسابی را نشنیده باشد. پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان ایشان را از زمانی که به مدت یک سال وزیر فرهنگ کابینه دکتر مصدق در سال 1330 بود می‌شناسند. برای فیزیکدانان و اهالی علم هم که دکتر حسابی یک الگوی برجسته است. بقیه ما هم که از کودکی و نوجوانی با نام دکتر حسابی در کتاب‌های درسی‌مان آشنا شدیم. کسی که عشق بی‌حدومرزش به ایران باعث شد نتواند در کشور فرانسه زندگی کند. او به ایران برگشت تا پایه‌های مستحکمی برای علم فیزیک و مهندسی دانشگاهی در ایران را درست کند. من فکر می‌کنم بازدید از خانه موزه دکتر حسابی، خانه کسی که پرچم‌دار لقب پدر فیزیک ایران است، وظیفه همه ماست. بازید از این خانه تاریخی در تهران با سایر خانه‌های تاریخی خیلی فرق دارد. اگر می‌پرسید چرا؟ پس ادامه این مقاله را بخوانید.

خانه موزه دکتر حسابی کجاست؟

خانه‌موزه دکتر حسابی یک خانه شاخص با درب‌های سبزرنگ در خیابان حسابی تهران است. خانه‌ای که محال است موقع قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان تجریش، میان ساختمان‌های بلند با نمای مرمر توجه شما را با نمای آجری، پنجره‌های کوچک سبز و درب بزرگش جلب نکند.

آدرس خانه موزه دکتر حسابی: خیابان تجریش، خیابان مقصود بیک (دربندی سابق)، چهارراه حسابی، خیابان حسابی، پلاک 47

ساعت بازدید از خانه موزه دکتر حسابی: شما می‌توانید هر روز هفته از خانه‌موزه دکتر حسابی در ساعت 10 تا 12 ظهر یا 2 تا 4 عصر بازدید کنید. فقط توصیه می‌کنم به خاطر تغییر ساعت کاری در روزهای خاص، حتماً قبل از بازدید با موزه هماهنگ کنید.

تلفن خانه موزه دکتر حسابی: 22202006-021، 22231676-021

معماری خانه موزه دکتر حسابی

سبز رنگ غالب خانه موزه دکتر حسابی است.
باغ زیبا و باصفای خانه موزه دکتر حسابی – عکاس: آرش محمودی

خانه‌موزه دکتر حسابی بعد از فوت ایشان و در سال 1371 به موزه تبدیل شد. وقتی وارد خانه‌موزه دکتر حسابی می‌شوید، رنگ سبز در فضا غالب است و دلبری پیچک‌ها از در و دیوار خانه توجه شما را به خودشان جلب می‌کنند. درب ورودی خانه سبزرنگ و بزرگ است و تابلوی بالای در هم در همان بد ورود، شما را با روحیات دکتر حسابی آشنا می‌کند. چراکه روی آن یک بیت شعر از استاد سخن، سعدی، نوشته شده است:

«به جان زنده‌دلان سعدیا که ملک وجود، نیازرد آن‌که دلی را ز خود بیازاری»

خانه‌موزه دکتر حسابی 3 طبقه دارد که برای بازدید از بخش موزه باید به طبقه سوم بروید. قبل از این‌که به قسمت بعد برویم و با بخش‌های مختلف موزه آشنا شویم، بگذارید یکی دیگر از جذابیت‌ها و صفای این خانه را به شما بگویم. دکتر حسابی 40 سال آخر عمرشان را در این خانه گذراندند و قسمت‌هایی از خانه را برای اینکه همسر کم‌بینایشان اذیت نشوند، تغییر دادند. همین موضوع از علاقه ایشان به همسرشان، مهربانی ذاتی‌شان و دلیل اینکه گفتم شعر تابلوی سردر ورودی بیانگر روحیات ایشان است، ثابت می‌کند.

برای اجاره روزانه خانه در تهران به سایت اتاقک مراجعه کنید.

بخش‌های مختلف خانه موزه دکتر حسابی

تصویری از خودروی شخصی دکتر حسابی
استراحت خودروی شخصی دکتر حسابی در گوشه‌ای از خانه دکتر – عکاس: میلاد طیبی

به‌طورکلی خانه‌موزه دکتر حسابی شامل دو بخش فرهنگی و تحقیقاتی می‌شود. در بخش فرهنگی خانه موزه دکتر حسابی از بیشتر وسایل شخصی ایشان مانند عینک، مدال، لباس‌ها، وسایلی که خودشان درست کردند، لوازم آزمایشگاهی، عکس‌ها، وسایل اهدایی به دکتر حسابی مثل فرش، تابلوهای نقاشی و … نگه‌داری می‌شود. یکی از زیباترین بخش‌های خانه دکتر حسابی اتاق بنفشه و هفت‌سین است که باید خودتان بروید و آن‌ها را از نزدیک ببینید.

کتابخانه موزه دکتر حسابی هم جایی است که کاملاً متوجه می‌شوید این استاد بزرگ چقدر شیفته یادگیری علم و هنر بودند. در این کتابخانه نزدیک به 27 هزار و 300 جلد کتاب در حوزه تاریخ، فیزیک، زمین‌شناسی، ادبیات، شعر، سیاست، فلسفه، موسیقی و … وجود دارد. باید بگویم دکتر حسابی در نواختن پیانو و ویولن ماهر بودند و همچنین در دوران نوجوانی مدرک نجات‌غریق شنا را در بیروت دریافت کردند. ایشان تسلط کاملی بر اشعار سعدی، فردوسی، مولوی و قائم‌مقام فراهانی داشتند و حافظ قرآن و دیوان حافظ هم بودند.

دکتر حسابی و همسرشان علاقه زیادی به گیاهان و پرندگان داشتند. به همین خاطر باغ خانه دکتر حسابی صفای خاصی دارد که در آن می‌توانید گیاهانی چون گل شمعدانی، درخت کاتالپا و … را از نزدیک ببینید. راستی در این باغ حواستان باشد تا خودروی قدیمی دکتر حسابی و آلاچیقی را که 120 سال سن دارد هم ببینید. یکی دیگر از علاقه‌مندی‌های دکتر حسابی نگه‌داری از پرندگان مختلف مانند عروس هلندی، مرغ عشق، بلبل، طوطی و … بود که به همت فرزندان ایشان هنوز تعدادی از این پرندگان به نمایندگی از پرندگانی که در زمان حیات استاد حضور داشتند، در خانه دکتر حسابی زندگی می‌کنند.

بخش تحقیقاتی و علمی خانه‌موزه دکتر حسابی هم فعالیت‌های ارزشمندی دارد و مسئول چاپ و نشر آثار این استاد بزرگ است. تا جایی که در سال 1388 و به گفته مدیر موزه، سالانه حدود 200 تا 300 پروژه دانشگاهی و 100 پروژه دبیرستانی در این بخش انجام می‌شد.

داستان حراج خانه موزه دکتر حسابی

چرا خانه موزه دکتر حسابی قرار بود مصادره شود؟
قصه حراج خانه دکتر حسابی چه بود؟ – عکاس: SAYEH CO

داستان حراج موزه دکتر حسابی از آن داستان‌هایی است که شروعی غم‌انگیز دارد ولی خوشبختانه پایان آن شیرین است. داستان از این قرار است که گویا دکتر حسابی در سال 1360، مبلغ 48 میلیون تومان وام از بانک دریافت می‌کنند تا بتوانند از آن برای تحقیقات خود استفاده کنند. متأسفانه مبلغ وام در طول سال‌های بعد به عدد نجومی 2 میلیارد و 500 میلیون تومان می‌رسد و بعد از فوت دکتر در سال 1371، خانواده ایشان نتوانستد این مبلغ را به بانک بازگرداند. دراین‌بین نا ملایمتی‌هایی صورت گرفت و نمایندگان بانک بدون این‌که توجهی به خدمات ارزشمند دکتر داشته باشند، خانه دکتر حسابی را به حراج می‌گذارند. خوشبختانه در سال 1392 شهرداری تهران وارد این داستان می‌شود و اجازه نمی‌دهد که خانه‌موزه دکتر حسابی از دست برود.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

مسیرهای دسترسی به خانه موزه دکتر حسابی

معرفی مسیرهای دسترسی به خانه موزه دکتر حسابی
بررسی روش‌های دسترسی به خانه‌موزه دکتر حسابی- عکاس: Mohammadzadeh

برای رسیدن به خانه دکتر حسابی باید به دل یکی از 10 خیابان بلند جهان یعنی خیابان ولی‌عصر بزنید.

دسترسی به خانه موزه دکتر حسابی با خودروی شخصی

رانندگی در خیابان ولیعصر به‌خصوص از میدان ونک به بعد، به‌اندازه رانندگی در جاده چالوس لذت‌بخش است. در این خیابان درختان مثل میزبانانی مهربان و خونگرم ما را در طول مسیر همراهی می‌کنند. برای دسترسی به خانه‌موزه دکتر حسابی با خودروی شخصی می‌توانید از مسیر خیابان تجریش، خیابان مقصود بیک یا از بزرگراه مدرس استفاده کنید. برای اینکه کمتر در ترافیک اسیر شوید، پیشنهاد می‌کنم برای دسترسی راحت‌تر به خانه موزه دکتر حسابی با خودروی شخصی، از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده کنید.

دسترسی به خانه موزه دکتر حسابی با بی آر تی

برای دسترسی به خانه‌موزه دکتر حسابی با بی آر تی، باید سوار اتوبوس‌های بی آر تی خط راه‌آهن – تجریش شوید. نزدیک‌ترین ایستگاه به خانه موزه دکتر حسابی ایستگاه پسیان است. از این ایستگاه تا موزه حدود 10 دقیقه پیاده‌روی در قشنگ‌ترین محله تهران پیش روی شماست.

دسترسی به خانه موزه دکتر حسابی با مترو

اگر قصد دارید با مترو به خانه‌موزه دکتر حسابی بروید، پس باید سوار قطارهای خط 1 مترو شوید و در عمیق‌ترین ایستگاه مترو تهران یعنی ایستگاه تجریش پیاده شوید. از ایستگاه تجریش تا خانه دکتر حسابی 20 تا 30 دقیقه پیاده‌روی در انتظار شماست. البته به شرطی که مانند من هر 5 دقیقه محو زیبایی یکی از خانه باغ‌های قدیمی خیابان ولیعصر و خیابان تجریش نشوید!

دسترسی به خانه موزه دکتر حسابی با تاکسی

به‌جز تاکسی‌های آنلاین که شما را از هر نقطه تهران به نقطه دیگری می‌برند، تاکسی‌های خط خیابان ولیعصر هم به شما برای رسیدن به خانه دکتر حسابی کمک می‌کنند. فقط حواستان باشد به آقا یا خانم راننده بگویید که مقصد شما ابتدای خیابان توتونچی است. چون ممکن است خودتان غرق تماشای درختان قدیمی و یاران باوفای خیابان ولیعصر شوید!

جاهای دیدنی نزدیک به خانه موزه دکتر حسابی

همان‌طور که گفتم خانه دکتر حسابی در یکی از محله‌های قدیمی تهران است. در حوالی خانه‌موزه دکتر حسابی جاهای دیدنی متنوعی وجود دارد که شما می‌توانید به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به خانه موزه دکتر حسابی عبارت‌اند از:

باغ‌ موزه هنر ایرانی

باغ‌موزه هنر ایرانی درست روبروی خانه‌موزه دکتر حسابی است. باغ موزه هنر ایرانی یکی از باغ‌های زیبای تهران است که در آن کافه‌ای بسیار جذاب و زیبا به نام کافه در جریان هم فعال است. شما می‌توانید بعد از بازدید از خانه موزه دکتر حسابی، به باغ موزه هنر ایرانی بروید و از تماشای ماکت‌های کوچکی که در محوطه باغ است لذت ببرید. ماکت‌هایی از سی‌وسه‌پل، مقبره دانیال نبی، برج آزادی، باغ فین و… بعدازآن هم می‌توانید به کافه در جریان بروید و لحظاتی خوش‌طعم و خاطره‌انگیز خلق کنید. ورودی باغ موزه هنر ایرانی رایگان است.

باغ فردوس

زیبایی‌های باغ فردوس در روزهای پاییز
باغ فردوس در همسایگی خانه موزه دکتر حسابی همیشه جذاب است. – عکاس: مینا افجه

یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک به خانه‌موزه دکتر حسابی، باغ فردوس است. فاصله باغ فردوس تا خانه موزه دکتر حسابی حدود 15 تا 20 دقیقه است. در باغ فردوس می‌توانید از موزه‌های مختلف آن دیدن کنید، در محوطه عکس‌های زیبا بگیرید، به غرفه‌های فروش صنایع‌دستی سر بزنید، سینما بروید یا در کافه‌های آن خودتان را به یک فنجان چای یا قهوه دعوت کنید. ورودی باغ‌موزه فردوس 10 هزار تومان است.

بازار تجریش

حال و هوای بازار تجریش در نزدیکی خانه موزه دکتر حسابی همیشه جذاب است.
بازار تجریش یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به خانه موزه دکتر حسابی – عکاس: مینا افجه

با توجه به ساعت کاری خانه موزه دکتر حسابی، به‌احتمال‌زیاد شما بعد از بازدید زمان زیادی دارید تا از جاهای دیدنی تهران در این منطقه دیدن کنید. دراین‌بین یکی از بهترین گزینه‌ها بازار تجریش است. بازاری که همیشه سرحال است، نوبرانه هر فصل در آن پیدا می‌شود و با تاریک شدن هوا، حس و حال پرشورش را بی چشمداشت تقدیم شما می‌کند.

موزه موسیقی

فاصله موزه موسیقی تا خانه‌موزه دکتر حسابی تقریباً 450 متر است. این موزه یکی از جاهای دیدنی محبوب برای طرفداران موسیقی است. چراکه در آن انواع سازهای کوبه‌ای، سازهای زهی، سازهای اهدایی از بزرگانی چون استاد کیهان کلهر، وسایل قدیمی ضبط و پخش موسیقی و … نگه‌داری می‌شود. ورودی موزه موسیقی 40 هزار تومان است.

سخن آخر

در این مقاله راهی محله تجریش، خیابان تجریش و خیابان دکتر حسابی شدیم. قرارمان بازدید از خانه موزه دکتر حسابی بود. جایی که شاهد 40 سال آخر زندگی پدر فیزیک ایران، علاقه‌مندی‌ها و دل‌بستگی‌های او بود. بازدید از این خانه موزه ما را تا حد زیادی با روحیات دکتر حسابی آشنا کرد. در این تور مجازی بعد از بازدید از خانه‌موزه دکتر حسابی به باغ موزه هنر ایرانی رفتم، بعد در باغ فردوس قدم زدیم و در آخر شب به بازار تجریش رفتیم. بعد چون خیالمان بابت اقامتگاهی که از اتاقک گرفته بودیم راحت بود، تصمیم گرفتیم تا نیمه‌های شب یک دل سیر در خیابان ولیعصر قدم بزنیم.

سؤالات متداول

خانه موزه دکتر حسابی کجاست؟

آدرس خانه موزه دکتر حسابی: خیابان تجریش، خیابان مقصود بیک (دربندی سابق)، چهارراه حسابی، خیابان حسابی، پلاک 47، خانه موزه دکتر حسابی

باغ موزه هنر ایرانی کجاست؟

باغ موزه هنر ایرانی کجاست؟

موزه موسیقی کجاست؟

آدرس موزه موسیقی: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه‌راه تختی، کوچه نمازی، پلاک 9

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *