شهرهاجاهای دیدنی

آتشکده آدریان | پناه آتش کهن

داستان آتش مقدسی که در تهران روشن است و ساختمانی که به آن آتشکده آدریان می‌گویند، پر از شنیدنی است. بنایی قاجاری که با نام بزرگانی از دین زرتشت، تفکرات و آیین‌هایی کهن گره خورده و پس از سال‌ها، پرشکوه و پرصلابت زنده است. در این مقاله از اتاقک برای‌تان از آتشکده‌ای در تهران گفته‌ایم که از جاذبه‌های مهم پایتخت و از ساختمان‌های مذهبی، برای پیروان زرتشت محسوب می‌شود. برای خواندن یک داستان پراز جاذبه آماده‌اید؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

آتشکده آدریان کجاست؟

آتشکده آدریان کجاست
آتشکده آدریان برای دوره قاجار است و به ثبت ملی رسیده است – عکاس: علی قاصدی

آدریان آتشکده‌ای در تهران است که برای بازدید از آن باید به منطقه 12 تهران بروید. این آتشکده بالاتر از خیابان جمهوری و در خیابان میرزاکوچک‌خان، پلاک 4 واقع شده است. این خیابان بعد از خیابان سی ‌تیر است که در آن می‌توانید آثار و دیدنی‌های متنوعی را پیدا کنید. آتشکده آدریان در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۴۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و دارای ارزش معنوی بسیاری است.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه آتشکده آدریان

تاریخچه آتشکده آدریان
آتش آتشکده آدریان را طی یک مراسم و سفری 25 روزه از آتشکده یزد آوردند – عکاس: الهام حامد

داستان شکل‌گیری آتشکده آدریان از آن قصه‌هایی است که باید از آن اول برای‌تان تعریفش کنیم. در سده دوم هجری، با ورود دین اسلام به ایران، گروهی از زرتشتیان به هند مهاجرت کردند و در چند منطقه مشخص ساکن شدند. آن گروه اگرچه جمعیت زیادی نداشتند اما از نظر اقتصادی مشهود بودند و از افراد رده بالای جامعه خود محسوب می‌شدند. با اینکه بیش از 1200 سال از مهاجرت آن‌ها گذشته اما هنوز به آیین‌های کهن خود وفادارند و حتی نقش‌های مهمی در حفظ آن‌ها داشته‌اند.

آتشکده آدریان نیز به گونه‌ای با این گروه گره خورده است چرا که در دوره قاجار سال 1293، فیروز بهرام‌جی بیکاجی که از افراد سرشناس زرتشتی از هند بود با همراهی چند نفر از زرتشتیان ایران، اولین بنای آتشکده آدریان را گذاشت. آقای بهرام‌جی بیکاجی علاوه بر آتشکده، مدرسه فیروز بهرام را نیز به یاد فرزند مرحومش بنا گذاشت و متاسفانه یک سال بعد، درجریان جنگ جهانی، به سبب برخورد اژدر با کشتی‌اش کشته شد.

اگرچه این واقعه تلخ رخ داد اما سرنوشت چنین بود که ساختمان آتشکده ساخته شود. پس از تکمیل آتشکده، موبد اردشیر رستم رستمی، موبد بهرام رشید شید و موبد هرمزدیار بهرام سروش، با آیینی مفصل و طی سفری 25 روزه، بخشی از آتش آتشکده یزد را به آتشکده آدریان آورند. این راهم خوب است بدانید که خود آن آتش هم از آتشکده‌ای قدیمی‌تر به نام آتشکده کاریان آورده شده بوده است. زرتشتیان معتقدند که از زمان ساسانیان تا به امروز موبدان با تلاش و پاسبانی نگذاشتند که آتش کاریان خاموش شود. در نتیجه آتشی که حالا در یزد و آتشکده آدریان می‌درخشد نیز ریشه در همان آتش باستانی دارد و بسیار ارزشمند است.

معماری و دیدنی‌های آتشکده آدریان

معماری و دیدنی‌های آتشکده آدریان
در سرستون‌های آتشکده آدریان از مجسمه‌های گاو استفاده شده است – عکاس: مهدی محرابی

کل مجموعه آتشکده تقریبا ۱۳۰۰ مترمربع و ساختمان مرکزی آن به وسعت ۲۰۶ متر مربع است. این ساختمان نمایی سنگ و به رنگ سفید دارد. شش ستون با سرستون‌هایی به شکل گاو و کنگره‌هایی زیبا برای آتشکده ساخته شده‌اند. پس از گذر از ساختمان، داخل این بنا می‌توانید نیایشگاه را پیدا کنید. یک اتاق چهارگوش، با دیوارهای شیشه‌ای که تا سقف بالا رفته‌اند. داخل این اتاق هم یک مجمر مسی است که کنده‌ای را در آن خواهید دید.

از این کنده شعله‌ای فروزان است که با دقت و توجه از آن مراقبت می‌شود که همان آتش مقدسی است که برای‌تان گفتیم. درحیاط آتشکده، بخش روبه‌رویی بنا را شبیه به آتشگاه یزد با حوض بیضی شکل ساخته‌اند و اطراف نیز درخت‌کاری و گل‌کاری شده است.

مراسم و رویدادهای آتشکده آدریان

مراسم و رویدادهای آتشکده آدریان
در آتشکده آدریان هنوز مراسم‌ها و رویدادهای مهم زرتشتیان برگزار می‌شود – عکاس: مریم اسدی

آتشکده آدریان از بناهای مهم و زنده زرتشتیان است. به همین دلیل هنوز برخی آیین‌ها و فرایض در آن برگزار می‌شود. گاتاخوانی از مراسم مهم در آتشکده آدریان است و دیدن آن برای پیروان دیگر ادیان می‌تواند تجربه‌ای جالب باشد. جشن‌ها و رویدادهای دیگر زرتشتی نیز در این نیایشگاه برگزار می‌شود که ریشه‌هایی کهن در تاریخ باستان ایران نیز دارند.

ساعات و شرایط بازدید از آتشکده آدریان

ساعات و شرایط بازدید از آتشکده آدریان
هر روز از 7 صبح تا 6 عصر می‌توانید برای دیدن آتشکده آدریان اقدام کنید – عکاس: آنا آریان

برای بازدید از آتشکده آدریان می‌توانید هر روز از 7 صبح تا 6 عصر مراجعه کنید. معمولا یک راهنمای مقیم به شما بخش‌های گوناگون را نشان و به سوالات‌تان پاسخ می‌دهد. ضمنا نیازی به تهیه بلیت نیست و بازدید شما رایگان است. ذکر این نکته ضروری است که در اماکن مقدس زرتشتی قوانینی هم وجود دارد. مثلا اینکه آقایان با کلاهی مخصوص باید سرشان را بپوشانند و بانوانی که عذر شرعی دارند، نباید تا قسمت نیایشگاه و مجمر آتش بیایند. توجه به این نکات در حین بازدید از آتشکده آدریان بسیار مهم است.

جاذبه‌های اطراف آتشکده آدریان

در اطراف آتشکده آدریان می‌توانید چند مورد از دیگر جاهای دیدنی تهران را ببینید. این‌جا برخی از این دیدنی‌ها را برای‌تان معرفی کرده‌ایم:

موزه آبگینه و سفالینه، خانه شیشه‌های تاریخی

موزه آبگینه و سفالینه
ساختمان موزه آبگینه و سفالینه برای دوره قاجار است و در آن اشیای مهمی را نگهداری می‌کنند – عکاس: آرش

یکی از زیباترین موزه‌های تهران، تقریبا 250 متر پایین‌تر از آتشکده آدریان است. قدمت ساختمان این موزه که حالا آن را به نام آبگینه و سفالینه می‌شناسیم، به دوره قاجار می‌رسد. در این موزه از زیورآلات تا شیشه‌ها و سفالینه‌های بسیار مهم و پرارزشی را نگهداری می‌کنند.

کافه گل‌رضاییه، یادگار هفتاد ساله

کافه گل‌رضاییه
کافه گل رضاییه از قدیمی‌ترین کافه‌های تهران است که به ثبت ملی نیز رسیده است – عکاس: سارا

یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های تهران، کافه گل رضاییه است. این کافه در دهه 40 و 50 بسیار پرطرفدار بوده و هنوز هم آن فضای قدیمی خود را حفظ کرده است. گل رضاییه در سال 97 به ثبت ملی رسیده و بخشی از هویت تهران را نمایان می‌کند.

فروشگاه میکائیلیان، طعم خوب سوسیس و کالباس

فروشگاه میکائیلیان
میکائیلیان از قدیمی‌ترین تولید کنندگان سوسیس و کالباس بالاتر از خیابان سی تیر است – عکاس: حسن موسوی

یکی از بهترین فروشندگان سوسیس و کالباس در تهران، فروشگاه میکائیلیان است که تقریبا 100 متر بالاتر از آتشکده آن را پیدا می‌کنید. این فروشگاه سال 1310 توسط خانواده ارمنی میکائیلیان تاسیس شد و از آن زمان انواع کالباس، ژامبون و سوسیس را تولید و عرضه می‌کند. بسیاری از طرفداران این فروشگاه معتقدند که هنوز حس و حال نوستالژیک فروشگاه حفظ شده و همه چیز خیلی خوشمزه و باکیفیت است.

موزه ایران باستان، یادگار تاریخ

موزه ایران باستان
موزه ایران باستان علاوه بر اشیای مهم، ساختمانی دیدنی و پراز شگفتی دارد – عکاس: مجید ایرانی

اگر تا خیابان سی تیر آمدید حتما وقتی را برای دیدن موزه ایران باستان نیز در نظر بگیرید. این موزه از قدیمی‌ترین گنجینه‌های ایران است و در آن اشیایی بسیار مهم از دوران گوناگون نگهداری می‌شود. علاوه بر اشیا، ساختمان موزه که با الهام از بنای ایوان مدائن ساخته شده، بسیار دیدنی است.

چگونه به آتشکده آدریان برویم؟

چگونه به آتشکده آدریان برویم
برای دیدن آتشکده آدریان می‌توانید آخر هفته‌ها با ماشین شخصی اقدام کنید – عکاس: شهریار ساسانیان

برای دیدن این جاذبه و محل عبادت می‌توانید آخر هفته‌ها که طرح ترافیک نیست با ماشین شخصی بروید. اما اگر می‌خواهید از مترو استفاده کنید، ایستگاه‌های مترو سعدی، امام خمینی و تئاتر شهر به آتشکده نزدیک هستند. علاوه بر این می‌توانید با اتوبوس به خیابان جمهوری بیایید و بعد از سر خیابان میرزاکوچک خان، پیاده بالا بروید و خودتان را به آتشکده تهران برسانید.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک برای‌تان از آتشکده آدریان گفتیم. یکی از بناهای مهم زرتشتیان که آتشی چند صد ساله را در آن نگهداری می‌کنند. اگر قصد سفر به تهران را دارید و می‌خواهید این آتشکده متفاوت را ببینید، اتاقک با امکان اجازه روزانه خانه در تهران و اجاره ویلا در اطراف تهران، برای بهترین اقامت همراه شماست. با اتاقک، بهترین خانه‌ها و ویلاها برای‌تان مهیا می‌شود.

سوالات متداول

آتشکده آدریان کجاست؟

این آتشکده بالاتر از خیابان جمهوری و در خیابان میرزاکوچک‌خان، پلاک 4 واقع شده است.

ساعت بازدید از آتشکده آدریان چگونه است؟

برای بازدید از آتشکده آدریان می‌توانید هر روز از 7 صبح تا 6 عصر مراجعه کنید.

قدمت آتشکده آدریان چقدر است؟

ساختمان این آتشکده در دوره قاجار بنا شده اما آتش آن از آتشکده یزد آمده که طبق اعتقادات زرتشتیان قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد.

جاذبه‌های اطراف آتشکده آدریان کدام‌اند؟

موزه آبگینه، موزه ایران باستان، کافه گل رضائیه، کلیساها، کنیسه حییم و چند غذاخوری قدیمی ازجمله دیدنی‌های اطراف آتشکده آدریان هستند.

آیا آتشکده آدریان فعال است؟

آدریان از جمله آتشکده‌های فعال در ایران است که برخی مراسم و فرایض نیز در آن برگزار می‌شود.

4/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *