شهرها

شیرگاه کجاست؟ | معرفی شیرگاه، شهر پل‌های زیبا

احتمالا نام شیرگاه را برای اولین بار در سریال مشهور پایتخت شنیده باشید. این سریال پر بیننده در این شهر زیبای مازندرانی فیلمبرداری شده و در حقیقت این شهر، شهر نقی معمولی است! شیرگاه مرکز شهرستان سوادکوه شمالی محسوب می‌شود. روستاهای شیرگاه برای گردشگران شهرهای شمالی بسیار جذاب هستند، چراکه کل این منطقه با کوه‌های سرسبز البرز احاطه شده است و خانه‌های روستاییی در‌ قلبِ دره‌ای زیبا و چشم‌نواز قرار گرفته‌اند.

در شیرگاه از دشت و رودخانه تا پل‌های زیبا و خطوط راه‌آهن و جنگل‌های انبوه را خواهید دید. وجود دو رودخانه پر آب در این منطقه سبب شده که از سالیان دور چندین پل در شیرگاه ساخته شوند، به همین علت این شهر را با نام شهر پل‌ها نیز می‌شناسند. بیش از ده پل در شیرگاه وجود دارد که قدمت آن‌ها به دوران سامانی، صفویه و پهلوی می‌رسد. اگر قصد سفر و اقامت در روستاهای شیرگاه را دارید، سایت اتاقک پیشنهاد های مناسبی برای هر سلیقه ای جهت رزرو و اجاره ویلا در شیرگاه ارايه میکند. با ما همراه باشید تا از بهترین فصل سفر به این منطقه، جاذبه‌های گردشگری و غذاهای محلی خوشمزه آن سخن بگوییم.

شیرگاه کجاست؟

درختان و طبیعت اطراف یک دریاچه

شهر شیرگاه مرکز سوادکوه شمالی است و در استان مازندران زیبا قرار دارد. این شهر از جنوب به سوادکوه و از شمال به قائم‌شهر می‌رسد. همچنین از غرب و شرق به دو شهر توریستی مازندران، بابل و ساری محدود می‌شود. راه‌آهن پر آوازه شمال نیز از این شهر زیبا عبور می‌کند و ایستگاه‌ قطار آن در دلِ طبیعتی بکر و زیبا قرار گرفته است. علاوه بر این شیرگاه محل تلاقی دو رود تالاررود و کسیلیان است که از منطقه آلاشت و گردنه‌های دوگل سرچشمه می‌گیرند.

در این شهر به دلیل وجود رودها و دره‌های متعدد، چندین پل ساخته شده است تا قسمت‌های مختلف شیرگاه را به هم متصل کند. پل شاه عباسی آبدنگسر، پل دختر (چالی) و پل شاپور چند مورد از پل‌های تاریخی شیرگاه هستند که از جاذبه‌های گردشگری آن نیز به شمار می‌روند. هنگام عبور از این پل‌ها سر بچرخانید و سرسبزی دره‌ و خروش رودخانه‌ی زیر پایتان را تماشا کنید!

آب و هوای شیرگاه

خیابان آب گرفته در بازان و ماشین هایی در حال تردد

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

شیرگاه دارای اقلیمی معتدل و نیمه مرطوب است. این شهر به واسطه فاصله ۳۰ کیلومتری از دریا و احاطه شدن با کوه‌های البرز مرکزی، آب و هوای مطبوع و دلپذیری دارد. اما به طور کلی تابستان‌های این منطقه گرم و مرطوب بوده و زمستان‌ها هوا سرد و برفی است. بهار و پاییز نیز هوا معتدل و خنک خواهد بود.

بهترین فصل سفر به شیرگاه

تونلی در میان طبیعت و درختانی که به رنگ سبز و زرد و نارنجی هستند

از اواسط بهار تا اوایل پاییز زمان طلایی سفر به روستاهای شیرگاه است. در این زمان از سال رودها پر آب هستند و سرسبزی و طراوت در همه جای منطقه به چشم می‌خورد. اگر از گرما و هوای شرجی فراری هستید، بهار را برای سفر انتخاب کنید. پاییز رنگارنگ شیرگاه نیز بسیار زیبا و خواستنی است. به طوری که برگ‌های زرد و نارنجی کل شهر را رنگی و سحرانگیز می‌کنند!

اجاره ویلا و کلبه در شیرگاه بسیار تمیز
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دیدنی‌های شیرگاه

شیرگاه شهر پل‌ها، شهر جنگل‌ها و شهر رودخانه‌های پر طراوت است. جریان دو رود تالار و کسیلیان شور زندگی را به این شهر تزریق می‌کند. از سوی دیگر پل‌های آن جای جایِ این منطقه را به هم پیوند می‌دهند تا به راحتی در روستاهای شیرگاه تردد کنید. در این منطقه کوه، دشت، جنگل و دریاچه انتظار شما را می‌کشند تا چند روزی را به دور از زندگی شهری در فضایی روستایی و ساده به آرامشی وصف‌ناپذیر برسید. اما پیش از سفر خوب است با چند مورد از جاذبه‌های گردشگری شیرگاه آشنا شوید.

دریاچه لفور

دریاچه ای در میان کوه های سر سبز یه نام لفور

جنگل و دریاچه دهستان لفور از بهترین و زیباترین جاهای دیدنی شیرگاه است که گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب می‌کند. در سفر به شیرگاه در اطراف این دریاچه کمپ بزنید و در جنگل‌های انبوه اطراف آن قدم بزنید تا از آب‌و‌هوای متعادل آن غرق در لذت شوید. در سفر به لفور می‌توانید از آبشار گزو نیز دیدن کنید. این آبشار در حقیقت از دو آبشار ۵ متری و ۴۳ متری تشکیل شده است و برای دیدن آن باید ۳۰ دقیقه در طبیعت سرسبز لفور پیاده‌روی کنید.

روستاهای شیرگاه

شالیزاری که اطراف آن درختنای است و میان آن کلبه هایی کوچک

روستاهای شیرگاه یکی از یکی زیباتر و سرسبزتر هستند. نارنج‌بن یکی از این روستاها است که درست در حاشیه رود کسیلیان قرار دارد. این روستا به دلیل وجود همین رودخانه و جنگل‌های زیبا بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. از طرفی در چهار کیلومتری شیرگاه روستای چشم‌نواز دیگری با نام کلیج خیل قرار دارد که از شمال به جنگل‌های انبوه و از جنوب به رودخانه تالار می‌رسد. همچنین رودخانه دیگری با نام گلاب‌دره از میان این روستا می‌گذرد و به لطف آن حال و هوای روستا برای اقامتی چند روزه شگفت‌انگیز می‌شود. از دیگر روستاهای شیرگاه می‌توان به چالی، شیرجه کلا، گاوان کلا و بورخانی اشاره کرد.

پلنگ دره

فردی در طبیعت، کنار آب و درختان زیاد و تناور

یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های شیرگاه پلنگ‌دره است. جنگلی انبوه و پر دار و درخت که در دلِ خود آبشار و چشمه‌های زلال و روح‌نوازی دارد. در رودهای وسط جنگل نیز می‌توانید آب‌تنی کنید و خاطرات خوشی از سفر به شیرگاه به ثبت برسانید!

پل راه‌آهن

پلی قدیمی بر روی رودخانه ای در طبیعت

پل راه‌آهن سرتپه جاذبه تاریخی و چشم‌نواز شیرگاه است که از دوره‌ی پهلوی تا به حال در این شهر قرار دارد. برای بازدید از این اثر تاریخی به خیابان تیموری بروید و نرسیده به اداره آموزش و پرورش سوادکوه این پل زیبای قدیمی را پیدا کنید.

پل شاه عباسی

پل شاه عباسی که بر روی رودخانه شهر شیرگاه ساخته شده متعلق به دوره صفویه است. این پل حدود ۵۷ متر طول و ۵ متر عرض دارد. در سفر به شیرگاه فرصت قدم زدن روی این پل را که سال‌های سال است در این شهر قرار دارد، از دست ندهید.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی شیرگاه را مطالعه کنید.

راه‌های دسترسی به شیرگاه

برای رسیدن به روستاهای شیرگاه باید به جاده فیروزکوه بروید. اگر مبدا سفر را تهران فرض کنیم؛ با گذر از رودهن، دماوند و فیروزکوه در جاده تهران قائم‌شهر قرار می‌گیرید.‌ همین طور پیش بروید تا نرسیده به قائم‌شهر شهر زیبای شیرگاه را ببینید.

سفر با قطار

قطاری در حال غبور از مسیر سر سبز که دو طرف ان درخت است

خطوط ریلی این منطقه یکی از زیباترین مسیرهای راه‌آهن در دنیا هستند. اگر می‌خواهید سفری منحصر به فرد و متفاوت را تجربه کنید، از راه‌آهن رویایی شمال که در شیرگاه نیز ایستگاه دارد، غافل نشوید!

سفر با هواپیما

یکی دیگر از راه‌های رسیدن به شیرگاه فرودگاه ساری است. شهر ساری در شرق شیرگاه واقع شده است که اگر مسیر هوایی را انتخاب کنید، می‌توانید با اتوبوس و تاکسی خودتان را به شیرگاه برسانید.

سفر با اتوبوس

اتوبوس در ترمینال و رمدم در حال سوار شدن

از پایانه‌های اتوبوسرانی نیز می‌توانید برای سفری کم‌هزینه و بدون نیاز به رانندگی چند ساعته، کمک بگیرید. کافی است سوار اتوبوس‌های شیرگاه یا سوادکوه شوید تا مستقیم به مقصد برسید.

سفر با خودروی شخصی

جاده ای دو طرفه و کوهستانی که کوه و درختانی در کنار ان دیده می شود و ماشین هایی در حالغبور از جاده

اگر امکان استفاده از خودروی شخصی را دارید، در یکی از روزهای تعطیل دل به جاده بزنید و سفری خاطره‌انگیز را از جاده فیروزکوه آغاز کنید. ۲۵ کیلومتر مانده به شهر قائمشهر به شیرگاه خواهید رسید. از تهران تا این شهر سرسبز شمالی حدود ۳ تا ۴ ساعت راه است.

سوغات و صنایع دستی شیرگاه

یک نوع نان محلی و یک کاسه کوچک شله زرد تزیین شده با پسته داخل بشقابی آبی رنگ

نمی‌شود به شهرهای شمالی سفر کرد و دستِ خالی برگشت. قدم زدن در بازارهای سرزنده و پر شور این خطه‌ی سرسبز به حدی جذاب است که حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید، دستِ پُر برمی‌گردید! در بازار سنتی شیرگاه محصولات دامی و انواع لبنیات تازه‌ که توسط اهالی روستاهای اطراف تولید می‌شوند، وجود دارد تا طعم کره، سرشیر و تخم مرغ محلی اصیل را در سفرتان به این شهر تجربه کنید! همچنین شیرینی‌های محلی مازندرانی مثل کماج، پشت‌زیک و دختر دونه در این بازار عرضه می‌شوند تا با خوردن آن‌ها کامتان شیرین شود. سبزی‌های محلی و کوهی نیز از سوغات‌های اصلی شیرگاه محسوب می‌شوند که خاصیت دارویی نیز دارند.

صنایع دستی شیرگاه

تعدادی پارچه طرح دار در رنک های مختلف تا شده روی هم

صنایع دستی از سالیان دور تا به حال نقش پر رنگی در اقتصاد روستاییان شیرگاه داشته است. اهالی این منطقه در بافت انواع مختلفی از محصولات ابریشمی تبحر دارند و صنایع دستی ارزشمندی را خلق می‌کنند. از دیگر سوغات و صنایع دستی شیرگاه می‌توان به پتوهای نخی، جوراب‌های بافتنی، جاجیم، گلیم و فرش اشاره کرد که هر کدام از آن‌ها یادگارهای ارزشمندی برای عزیزانتان خواهند بود.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات شیرگاه را مطالعه کنید.

مراکز خرید شیرگاه

یک زن و دو کودک در حال خرید اسباب بازی در یک غرفه از بازار روز

شهرستان سوادکوه چندین بازار هفتگی دارد که گشت و گذار در آن‌ها بسیار لذت‌بخش خواهد بود. انواع و اقسام سوغات و صنایع دستی شیرگاه را نیز می‌توانید از یکشنبه بازار این منطقه تهیه کنید. بازاری سنتی که از اردک و مرغ و بوقلمون تا رب انار و ترشی و لبنیات در آن پیدا می‌شود. در این بازار فروشندگانی از شهرهای اطراف مثل قائمشهر نیز حضور دارند و محصولات ارگانیک و نایابی را به فروش می‌رسانند.

غذاهای محلی شیرگاه

یک نوع غذای محلی با گوشت پرندگلن و سبزی محلی داخل قابلمه ای سفید رنگ بر روی سفره ای با طرح های سنتی آبی رنگ

شاید بهترین بخش هر سفر، زمانی باشد که می‌خواهید غذای محلی آن منطقه را امتحان کنید. اما بدون شک در سفر به شهرهای شمالی، هیجان‌انگیز‌ترین بخش آن به چشیدن غذاهای محلی اختصاص دارد. غذاهایی که با دقت و ظرافت تهیه می‌شوند و مواد اولیه آن‌ها تازه و معطر هستند. در سفر به شیرگاه نیز نباید فرصت خوردن غذاهای بی‌نظیر مازندرانی را از دست بدهید. در این شهر از اردک و مرغ محلی گرفته تا تیرنگ بشتی را امتحان کنید. همچنین حلوای مخصوص این منطقه را در کنار ارسیولی (نانی محلی) نوش جان کنید تا طعم سفر به شیرگاه، برای همیشه زیر زبانتان بماند!

رستوران‌های شیرگاه

یکی از بهترین لحظات سفر به شهرهای شمالی، چشیدن طعم بی‌نظیر غذاهای محلی آن است. اگر در شیرگاه هوس یک غذای درجه یک کردید به یکی از رستوران‌های محلی منطقه بروید و دلی از عزا دربیاورید. یکی از این رستوران‌ها “عمارت کبریا” است که در فاصله ۲ کیلومتری شهر و در جاده شیرگاه به بابل قرار دارد. این رستوران انواع غذاهای محلی مثل اردک شکم‌پر و بوقلمون را سرو می‌کند.

در هنگام صرف غذا نیز می‌توانید از یک طرف شالیزارهای سرسبز و از طرف دیگر جنگل را تماشا کنید. “چلوکبابی پایتخت” در میدان امام خمینی نیز یکی دیگر از رستوران‌های منطقه است که می‌توانید در آن خودتان را به نوش جان کردن کبابی تازه و خوشمزه مهمان کنید. همچنین رستوران “نهالستان”، “چلوکبابی هانی” و “کبابسرای خان داداش” از دیگر غذاخوری‌های شیرگاه به شمار می‌روند.

اقامت در شیرگاه

برای دلپذیرتر شدن سفرتان، چند روزی را در روستاهای شیرگاه بمانید. با اجاره کلبه جنگلی و ویلا در شیرگاه میتونید اقامتی بینظیر و بسیار راحت را تجربه کنید. چراکه هتل‌ها و مسافرخانه‌ها در بخش شهری شیرگاه اسباب راحتی شما را فراهم کرده‌اند و روستاییان نیز خانه‌های ساده و بی‌ریا را به گردشگران طبیعت‌دوست اجاره می‌دهند. کلبه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز دَرِشان به روی مسافران باز است تا لذت سفر را جور دیگری حس کنند.

اگر مشتاق سفر به شیرگاه هستید، پیش از راهی شدن از طریق سایت‌های معتبر اجاره ویلا اقامتگاه دلخواه‌تان را رزرو کنید تا در هنگام رسیدن به مقصد خیالتان از بابت جا راحت باشد. به این ترتیب می‌توانید از جریان زندگی روستایی و طبیعت سرسبز اطراف در همان بدو ورود به شیرگاه لذت ببرید.

سؤالات متداول درباره شیرگاه

شیرگاه کجاست؟

شیرگاه مرکز سوادکوه شمالی است و در استان مازندران زیبا قرار دارد. این شهر از جنوب به سوادکوه و از شمال به قائم‌شهر می‌رسد. همچنین از غرب و شرق به دو شهر توریستی مازندران، بابل و ساری محدود می‌شود.

بهترین زمان سفر به شیرگاه کی است؟

بهار و اوایل پاییز

معروف‌ترین جاهای دیدنی شیرگاه کدام‌اند؟

دریاچه لفور، نارنج‌بن، پلنگ دره، پل راه‌آهن، پل شاه عباسی

معروف‌ترین رستوران‌های شیرگاه کدام‌اند؟

عمارت کبریا، چلوکبابی پایتخت، نهالستان، چلوکبابی هانی

چطور به شیرگاه برویم؟

- خودروی شخصی: اگر مبدا سفر را تهران فرض کنیم؛ با گذر از رودهن، دماوند و فیروزکوه در جاده تهران قائم‌شهر قرار می‌گیرید.‌ ۲۵ کیلومتر مانده به شهر قائمشهر به شیرگاه خواهید رسید. از تهران تا شیرگاه حدود ۳ تا ۴ ساعت راه است.
- هواپیما: به فرودگاه ساری بروید. از فرودگاه ساری می‌توانید با اتوبوس و تاکسی خودتان را به شیرگاه برسانید.
- قطار: از راه‌آهن رویایی شمال که در شیرگاه نیز ایستگاه دارد، استفاده کنید.
- اتوبوس: از پایانه‌های اتوبوسرانی سوار اتوبوس‌های شیرگاه یا سوادکوه شوید.

 

 

 

 

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.3/5 - (14 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *