سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات شیرگاه | خرید در سبزترین نقطه البرز

استان مازندران مانند نگین سبزی در پیشانی کشورمان قرار گرفته است. جای جای این خطه‌ی زیبا پر از جاذبه‌های دیدنی و فراموش‌ناشدنی است. اما زیبایی این استان به طبیعت محدود نمی‌شود و هر کدام از نقاط مازندران، صنایع دستی و سوغات مخصوص به خودش را دارد. با خرید این سوغاتی‌های زیبا یا خوشمزه و به‌ همراه آوردن آن‌ها، خاطره سفرمان را مدت طولانی‌تری می‌‌توانیم زنده نگه‌داریم. در این مطلب از اتاقک به معرفی صنایع دستی شیرگاه پرداخته‌ایم تا اگر به این شهر سفر کردید، با داشتن اطلاعات بیشتر بهترین گزینه را از بین گزینه‌های پیش رویتان انتخاب کنید. با ما همراه بمانید.

برای آشنایی بیشتر مقاله شیرگاه کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی اجمالی شیرگاه

پلی قدیمی بر روی رودخانه

مرکز شهرستان سواد کوهِ استان مازندران، شهر شیرگاه است. این شهر همسایه شهرهای بابُل (از طرف غرب)، ساری (از طرف شرق)، قائم شهر (از طرف شمال) و سوادکوه (از طرف جنوب) است. شاید جالب باشد بدانید سریال معروف پایتخت نیز در این شهر فیلم‌برداری شده است. این شهر شمالی که در ارتفاع ۲۳۸ متری از سطح دریا قرار دارد، توانسته بیش از ۸٬۰۰۰ نفر را در خود جای دهد و با داشتن طبیعتی بکر و مردمی خون‌گرم، مسافران را به خود جذب کند. از این‌ها گذشته شیرگاه با وجود کارخانه‌های متعدد از جمله کارخانه نئوپان، کارخانه پیچ کوبان و شهرک صنعتی بشل یک قطب صنعتی هم محسوب می‌شود. معنای «شیر» در زبان مازنی مرطوب است که در نتیجه شیرگاه به شهر مرطوب اشاره دارد. پس از آشنایی اجمالی با این‌جا، اگر قصد سفر به این شهر خنک و مرطوب را پیدا کردید خرید سوغاتی فراموشتان نشود.

صنایع دستی شیرگاه

یکی از نشانه‌های هر منطقه که به وسیله‌ی آن نیز شناخته می‌شود، صنایع دستی و هنرهای بومی است. در نتیجه یکی از گزینه‌ها برای خرید سوغات شیرگاه انتخاب صنایع دستی این شهر است. مردم خوش‌سلیقه مازندران در دست‌هایشان هنرهای مختلفی خانه کرده و محصول این هنر هم، اشیائی زیبا و منحصربه‌فرد خواهد بود. اگر چه تعداد این محصولات بسیار زیاد است اما در ادامه سعی کردیم برخی از مهم‌ترینِ آن‌ها را معرفی نماییم.

محصولات چوبی

جند قطعه چوب با اشکال و ابعاد مختلف در کنار هم

استان مازندران با داشتن جنگل‌های فراوان، به میزان مناسبی از چوب دسترسی دارد. به همین دلیل هم در زمینه صنایع چوبی این استان پیشرفت‌های مهمی کرده و حتی انواع کارخانه‌های مربوطه هم در آن‌جا احداث شده است. لاک‌تراشی و کنده‌کاری روی چوب دو مورد از هنرهای مهم این استان محسوب می‌شوند. نتیجه‌ی زحمت استادکاران این دو هنر هم، انواع سازه‌های چوبی از ظرف و قاشق گرفته تا اشیاء تزئینی است. همچنین برای زیبا‌تر شدن این نوع از سوغاتی شیرگاه روی چوب‌ها را به‌وسیله کنده‌کاری یا لاک به نقش‌های زیبایی مزین می‌کنند. البته تمامی این اشیاء چوبی به دلیل داشتن مواد اولیه باکیفیت از عمری طولانی نیز برخوردارند. در نتیجه با خرید آن‌ها هم زیبایی را به خانه‌ی خود خواهید آورد و هم با‌ گذشت از عمر این سازه‌ها، تاریخ را نیز زنده نگه خواهید داشت.

گلیم‌بافی

گلیم هایی رنگت رنگ داخل یک مغازه

طبیعت در زندگی مردم شیرگاه نقش بسیار مهمی داشته و این همزیستی با طبیعت، حتی روی هنر بومی این منطقه تأثیرگذاشته است. اگر چه استفاده از گلیم می‌تواند جنبه تزئینی هم داشته باشد اما کاربرد اصلی آن به عنوان زیرانداز است. در این صنایع دستی شیرگاه نقوشی الهام گرفته از طبیعت با رنگ‌های شاد و متنوع ترکیب شده است و مشاهده‌ آن می‌تواند حال آدمی را تغییر دهد. اگر به دنبال ایجاد فضایی صمیمی و پر از خوشی در خانه هستید یا می‌خواهید به کسی حال خوب را هدیه دهید، از گلیم غافل نشوید.

اجاره ویلا و کلبه در شیرگاه بسیار تمیز
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاجیم‌بافی

یک پارچه جاجیم از نزدیک

اگر برای خرید سوغاتی شیرگاه به دنبال گزینه‌ی دیگری می‌گردید، انتخاب‌های متعددی می‌توانید داشته باشید. یکی از این انتخاب‌های جذاب و منحصربه‌فرد جاجیم خواهد بود. همانند گلیم از این محصولات نیز به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌شود که می‌تواند زینت‌بخش اتاق‌های شما باشد. جنس جاجیم از انواع پنه‌‌های رنگی یا پشم است و بافتن آن در روستاها رواج بیشتری دارد.

دیگر سوغات شیرگاه

مردی مسن که چند سبد حصیری در دست دارد در میلنی بازار که مردن در حال خرید هستند

محصولات ساخته دست مردم زحمت‌کش و هنرآفرین شیرگاه به موارد بالا محدود نمی‌شود. از دیگر محصولاتی که می‌توانید از مغازه‌های محلیِ این شهر تهیه کنید، عروسک‌های بافتنی است. این عروسک‌ها با لباس‌های محلی پوشانده شده‌اند و می‌توانند کودکان را با سایر فرهنگ‌های موجود در کشورمان آشنا کنند. اما هنر دست زنان و دختران شیرگاهی به ساخت عروسک محدود نمی‌شود و این بانوان بافته‌هایی چون دستکش، جوراب پشمی، پارچه دلیجی و… را نیز تولید می‌کنند.

سوغاتی‌های خوشمزه شیرگاه

حلوای شیرین نوعی خوراکی محلی که داخل قالبی مانند گل ریخته شده و با خلال پسته و .. تزیین شده

مگر می‌شود به جایی سفر کرد و از خوراکی‌های خوشمزه آن‌جا میل نکرد؟ گاهی برخی مزه‌ها چنان در زیر زبان ما می‌ماند که نمی‌توانیم آن خوردنی‌ لذیذ را تهیه نکنیم و همراهمان به خانه نیاوریم. در شهر شیرگاه نیز می‌توانید غذاها و شیرینی‌هایی پیدا کنید که طعم بی‌نظیر آن هرگز فراموشتان نشود. یکی از این موارد حلوای شیرین و حلوای مخصوص این شهر است. خوردن غذاهای محلی به همراه نان‌های سنتی مزه‌ی دیگری دارد و اگر شما هم به دنبال چنین طعمی می‌گردید، نان ارسیولی را فراموش نکنید. از دیگر شیرینی‌های خوشمزه مازندرانی می‌توان به شیرینی کنجدیِ پشت زیک که پخت آن بیشتر در نوروز رواج دارد اشاره کرد. یکی از غذاهای معروف شیرگاهی تیرنگ بشتی است که طبخ آن به صورت دسته‌جمعی است. این غذا از ترکیب برنج، شیر، روغن حیوانی و ماست پخته می‌شود و طعم خاصی دارد.

حرف آخر

سفر به تجربه‌های ما اضافه و خلأ درونی ناشی از زندگی روزمره را پر می‌کند. استان مازنداران با داشتن طبیعتی سرسبز و شهرهای دیدنی، به یکی از مقاصد پرطرفدار بین هموطنانمان تبدیل شده است. علاوه‌بر این، با سفر به شهرهای این استان فرصت خرید انواع صنایع دستی زیبا و سوغاتی‌های خوشمزه را خواهید داشت. یکی از بهترین شهرها برای شروع سفر نیز شهر شیرگاه است. اگر قصد سفر به این شهر را داشتید، نگران اقامتگاه‌تان نباشید. با استفاده از اتاقک می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن، اقامتگاه‌ مناسب‌تان را پیدا کنید.

Rate this post

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *