شهرهاجاهای دیدنی

گورستان ظهیرالدوله | مدفن مشاهیر و چهره‌های سرشناس ایرانی

آرامستان‌های کهن از عجیب‌ترین نقاط جهان هستند. جایی که فقط چندمتر پایین‌تر از زمین، جای ابدی آن‌هایی است که روزگاری شهرت، اعتبار، زیبایی و داستان‌های اسرارآمیزی داشته‌اند. حتی سنگ قبرها، نوشته روی آن‌ها و گاه محل قرارگیری هر مزار نیز علت و قصه‌ای دارد. یکی از مهم‌ترین گورستان‌های تهران که می‌تواند شرایط تمام این بندها را در خود جای دهد؛ آرامستان ظهیر‌الدوله است.

این گورستان به‌نام یکی از کسانی که اینجا دفن شده، نامگذاری‌ شده است. در ظهیرالدوله، به طرز عجیبی بزرگانی نام‌دار دفن شده‌اند و حالا میان آن‌همه برج مجلل شمال تهران مثل یک گنجیه باارزش باقی‌مانده‌اند. در این مقاله از اتاقک برایتان از این جاذبه‌ گردشگری تهران، ساعات بازدید از قبرستان ظهیرالدوله و نکات مهمی گفته‌ایم که شاید برایتان جالب باشد.

گورستان ظهیرالدوله کجاست؟

گورستان ظهیرالدوله کجاست
گورستان ظهیرالدوله به نام یکی از سیاست‌مدارانی است که حدود 100 سال پیش از دنیا رفته است – عکاس: باربوسا

بعضی از جاذبه‌های تهران، تاریخی درهم تنیده با رویدادهای دیگر دارند. نمونه‌اش همین گورستان ظهیرالدوله که می‌توانید در شمال تهران، حوالی امامزاده قاسم (ع) و کمی بالاتر از میدان تجریش پیدایش کنید.

این گورستان هم‌نام کسی به نام علی‌خان قاجار دولو یا علی‌خان ظهیرالدوله است که به او صفاعلی نیز می‌گویند. او مردی تاثیرگذار در دوره قاجار بود و در نهایت هم با یکی از دختران ناصرالدین شاه، به نام فروغ‌الدوله ازدواج کرد. این زوج که از درون دربار قاجار بودند، به‌طرز شگفت‌انگیزی طرفدار مشروطیت شدند و از اعضای انجمنی مهم به نام اخوت نیز محسوب می‌شدند. علاوه بر آن، اسناد نشان می‌دهند که ظهیرالدوله و همسرش عضو دراویش صفی‌علی‌شاه نیز بودند.

مخالفت آشکار این زن و شوهر با حاکمان قاجار و تلاش برای به ثمر رساندن مشروطیت، باعث شد که خانه‌شان همزمان با مجلس ایران به‌توپ بسته شده و غارت شود.

چند سال بعد، ظهیرالدوله براثر سکته قلبی از دنیا رفت. خانواده و مریدانش آن را در گورستانی قدیمی دفن کردند که در جوار باغ خودشان بود. علاوه بر این می‌گویند سایه درختی که ظهیرالدوله پای آن دفن شده، درگذشته نیز محل نشستن ظهیرالدوله بوده است. از آن‌جا که ظهیرالدوله مردی پرنفوذ بود و مریدانی داشت، این گورستان نیز ارزش و اهمیت دیگری پیدا کرد. تا جایی که مشاهیر دوست داشتند موقع ترک دنیا بدن‌شان را در این قبرستان جا بگذارند.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

چه کسانی در گورستان ظهیرالدوله دفن شده‌اند؟

چه کسانی در گورستان ظهیرالدوله دفن شده‌اند
ملک‌الشعرای بهار از جمله بزرگانی است که در ظهیرالدوله دفن شده است – عکاس: سعید زعفون

حالا سوال اینجاست که چه افرادی پس از ظهیرالدوله، همسایه خانه آخرت او شدند؟ آقای ظهیرالدوله، سال 1303 در این‌جا دفن شدند. در کنار مقبره او، همسر و فرزندشان نیز سال‌ها بعد کنار او به خاک سپرده شده‌اند. ایرج میرزا که اشعارش در دوره مشروطیت بسیار اثرگذار بود و او را تبدیل به اولین پیشگامان ایجاد تغییرات در شعر فارسی می‌کرد، در سال 1304 در گورستان ظهیرالدوله دفن شد.

بعد از او، در سال 1305 نوبت به درویش خان رسید. یک هنرمند نامی در عرصه موسیقی که تصنیف بهار دلکش از معروف‌ترین ساخته‌های اوست. هنرمندان معروف دیگری نیز به ظهیرالدوله آورده شدند که نام برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • مرتضی محجوبی، نوازنده پیانو و برادرش، رضا محجوبی که نوازنده ویولن بود
  • داریوش رفیعی، خواننده
  • ملک‌الشعرای بهار، شاعر نامدار
  • حسین تهرانی، نوازنده تنبک
  • حبیب سماعی، پدر سنتورنوازی نوین
  • روح‌الله خالقی، موسیقی‌دان‌برجسسته
  • رهی‌معیری، غزل‌سرای معروف ایرانی
  • حسین یاحقی، رهبر ارکسر
  • حسین طاهر‌زاده، خواننده موسیقی
  • قمرالملوک وزیری، خواننده مشهور
  • و فروغ فرخزاد، شاعر و هنرمند پرآوازه‌ای که در جوانی در اثر تصادف کشته شد.

از جمله مهم‌ترین مشاهیری هستند که در گورستان ظهیرالدوله، آرام گرفته‌اند.

اسناد می‌گویند آخرین کسی که در این گورستان دفن شده ندیمه اشرف پهلوی، فروغ خواجه‌نوری بوده است. تاریخ این تدفین به سال 1356 است و به‌نظر می‌رسد پس از آن دیگر کسی را این‌جا به خاک نسپرده‌اند. نکته جالب این است که خانم فروغ خواجه‌نوری از خویشاوندان همان میرزاآقاخان‌ نوری بود که پس از امیرکبیر به صدرات در دوره قاجار رسید.

چرا به گورستان ظهیرالدوله برویم؟

چرا به گورستان ظهیرالدوله برویم
مزارهای گورستان ظهیرالدوله پر از راز و داستان‌های نگفته هستند – عکاس: احسان

گورستان‌ها، نشانه‌هایی کهن را به دوش می‌کشند و می‌توانند مثل یک آلبوم قدیمی، تصاویری را برایتان زنده کنند. در گورستان ظهیرالدوله نیز می‌توانید سنگ قبرهای متفاوتی را ببینید. برخی ایستاده نصب شده‌اند و برخی مثل مزار رهی معیری خود بنایی مستقل هستند و نوشته‌های روی سنگ آن‌ها برایتان جالب خواهد بود. اگرچه گردش روزگار نقش و حرف برخی از سنگ‌ها را شسته است اما هنوز می‌توان تشخیص داد که نزدیک به صد سال پیش، چه افرادی و با چه دیدگاهی دوست داشتند که این‌جا خانه ابدی‌شان باشد.

از سوی دیگر، روی برخی از مزارها، نمادهایی از پیروان انجمن اخوت و دراویش صفی‌علی‌شاه (نقش کشکول برای مثال) نقش بسته و مشخص می‌شود که پس از ظهیرالدوله، از هم‌فکران او این‌جا به خاک سپرده شده‌اند. جالب است بدانید حدود 40 سال بعد از مرگ ظهیرالدوله، در همین آرامستان خانقاهی نیز تاسیس شد که بعد از مدت‌ها فعالیت آن به پایان رسید. مطالعه درباره این خانقاه، انجمن اخوت و پیروان صفی‌علی‌شاه می‌تواند برگ‌های مهمی از تاریخ معاصر ایران را برایتان بازگو کند.

جاذبه‌های اطراف گورستان ظهیرالدوله

این جاذبه تاریخی تهران در منطقه‌ای مهم واقع شده است. پس اگر اهل گشت‌وگذار هستید، می‌توانید دیدنی‌های متنوعی را پیدا کنید. ما این‌جا از چندین جاذبه‌ی نزدیک به ظهیرالدوله و دیگر جاهای دیدنی تهران برایتان گفته‌ایم.

خانه سیمین و جلال، محلی پر از عشق و تعهد

خانه سیمین و جلال
خانه سیمین و جلال از خانه موزه‌های نزدیک به ظهیرالدوله است – عکاس: سروش انگبینی

یکی از زیباترین و خاص‌ترین خانه‌های تاریخی تهران، تقریبا یک کیلومتر و 700 متر پایین‌تر از گورستان ظهیرالدوله واقع شده است. این‌جا خانه واقعی سیمین دانشور و جلال‌آل‌احمد است که دست‌نخورده با همان وسایل و ترکیب باقی مانده است.

خانه نیما یوشیج، خانه شعر نوین

خانه نیما یوشیج
خانه نیما یوشیج از جاذبه‌های دیدنی تهران و نزدیک به میدان تجریش است – عکاس: علی ابوسعیدی

تقریبا یک خیابان بالاتر از خانه سیمین و جلال می‌توانید خانه یکی دیگر از شاعران صاحب‌سبک یعنی نیما یوشیج را ببینید. این خانه نیز معماری دیدنی و داستان‌هایی شنیدنی دارد.

موزه هنرهای زیبا، نمایش اشیای ارزشمند

موزه هنرهای زیبا
موزه هنرهای زیبا پر از آثار مهم از هنرمدان بزرگ است – عکاس: بهراد مودی

اگر اهل موزه‌گردی هستید، خودتان را به جنوبی‌ترین نقطه کاخ سعدآباد برسانید. سپس در آن‌جا، به دیدن موزه هنرهای زیبا بروید. این موزه شامل گالری‌های متعدد است که در آن آثاری از سهراب سپهری، حسین زنده‌رودی، نصرالله افجه‌ای و … را خواهید دید.

امامزاده صالح و بازار پر از طراوت آن

امامزاده صالح
امامزاده صالح از بناهای کهن و باارزش تهران است – عکاس: بهاره نعیمی

یکی از جذاب‌ترین و بهترین دیدنی‌ها در حوالی آرامگاه ظهیرالدوله، امامزاده صالح است. امامزاده صالح، فرزند امام موسی‌کاظم (ع) است. بنای این امامزاده با کاشی‌کاری‌ها، گنبد تماشایی و دیدنی‌هایش به ثبت ملی رسیده است. اطراف امامزاده نیز بازارچه‌ای قدیمی وجود دارد. در این‌جا می‌تواند چند نوع غذا، انواع میوه‌ها، سبزی‌ها و فروشگاه‌های دیگری را پیدا کنید.

سورتمه تهران

سورتمه تهران
از گورستان ظهیرالدوله تا سورتمه تهران تقریبا 5 دقیقه راه است – عکاس: پدرام قنبری

دوست دارید هیجان و تفریح بیشتری را به گشت‌وگذارتان بدهید؟ پس باید وقتی را برای دیدن سورتمه تهران بگذارید. یک جاذبه در دل پارک گلاب‌دره که با سورتمه، فضای سبز و محوطه‌هایی برای بازی و پیاده‌روی اوقاتی خوش را می‌سازد. این سورتمه تقریبا یک کیلومتر و 700 متر با ظهیرالدوله فاصله دارد و اگر ماشین داشته باشید در کمتر از 5 دقیقه راه رسیدن به آن را طی خواهید کرد.

اقامت در نزدیکی ظهیرالدوله

اگر ساکن تهران نیستید و می‌خواهید فرصتی برای گشت‌وگذار و شناخت تاریخ این شهر داشته باشید، اتاقک با مجموعه‌ای کامل کنار شماست. برای اجاره روزانه خانه در تهران و رزرو ویلا اطراف تهران همراه با اتاقک بدون دغدغه خواهید بود.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

چگونه به گورستان ظهیرالدوله برویم؟

چگونه به گورستان ظهیرالدوله برویم
از میدان تجریش تا گورستان ظهیرالدوله حدود 2 کیلومتر فاصله است – عکاس: احمد زارع

مسیر رسیدن به گورستان ظهیرالدوله خیلی آسان است. شما می‌توانید با مترو یا بی‌آرتی خودتان را به میدان تجریش برساند. سپس وارد خیابان دربند شوید. بعد هم به داخل خیابان ظهیرالدوله بروید. کمی بعد می‌توانید ورودی قبرستان را در داخل خیابان پیدا کنید. از میدان تجریش تا این‌جا تقریبا 2 کیلومتر و 300 متر راه دارید. اگر اهل پیاده‌روی باشید، تقریبا در نیم ساعت می‌توانید این راه طی کنید. البته باید بدانید که سراشیبی‌های تندی انتظارتان را می‌کشد.

با ماشین شخصی نیز مسیرتان همین است. ابتدا خودتان را به میدان تجریش، بعد هم خیابان دربند برسانید. وارد ظهیرالدوله شوید و هرجا که فضای مناسبی بود، پارک کنید. اگر پارکینگ پیدا نکردید، می‌توانید از فضای پارکینگ پاساژ تندیس یا ارگ نیز کمک بگیرید و بقیه راه را پیاده بروید.

ساعات و شرایط بازدید از گورستان ظهیرالدوله

ساعات و شرایط بازدید از گورستان ظهیرالدوله
درحال حاضر فقط پنجشنبه‌ها و به صورت تفکیک جنسیتی می‌توانید گورستان ظهیرالدوله را ببینید – عکاس: رضا نیک‌بین

متاسفانه نمی‌توانید هر روز و هر زمان برای دیدن این اثر تاریخی که به ثبت ملی رسیده است، بروید. طبق آخرین قوانین فقط پنجشنبه‌ها از ساعت 10 صبح تا 12:30 ظهر خانم‌ها می‌توانند وارد گورستان شوند.

پس از آن هم از ساعت 13:30 تا 16 آقایان اجازه دارند وارد گورستان ظهیرالدوله شده و مزارها و جاذبه‌های آن را ببینند.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک به بررسی آرامستان ظهیرالدوله، گورستان قدیمی تهران پرداختیم. این آرامستان نامش را از آقای ظهیرالدوله که روزگاری از اعضای انجمن اخوت و مشروطه‌خواهان بود، گرفته است. در زمان به توپ بسته شدن مجلس، ظهیرالدوله و خانواده‌اش با اینکه از خانواده سلطنتی بودند، مورد خشم شاه قرار می‌گیرند. اما این اقدام باعث شد به محبوبیت آن‌ها افزوده شده و در نهایت، مزار ظهیرالدوله تبدیل به محلی برای دفن دیگر سیاست‌مداران و انسان‌هایی بزرگ ‌شود.

حالا در این آرامستان مزار کسانی را می‌بینید که نقشی مهم در ساختن نگاهی جدید و پیشبرد، موسیقی، شعر، هنر و … داشته‌اند. اگر دوست دارید ظهیرالدوله را ببینید، تنها در ساعات و روز مقرر به این‌جا سر بزنید و با شرایط خاصی که تعیین شده، لابه‌لای مزارها دنبال تکه‌های گمشده تاریخ بگردید.

سوالات متداول

گورستان ظهیرالدوله کجاست؟

ظهیرالدوله از آرامستان‌های قدیمی تهران است که کمی بالاتر از میدان تجریش، خیابان دربند و در خیابان ظهیرالدوله واقع شده است.

شرایط و ساعات بازدید از گورستان ظهیرالدوله به چه صورت است؟

برای دیدن آرامستان ظهیرالدوله فقط پنج‌شنبه‌ها فرصت دارید. از ساعت 10 صبح تا 12:30 ظهر فقط خانم‌ها و از ساعت 13:30 تا 16 فقط آقایان می‌توانند وارد گورستان شوند.

چه افراد مشهوری در ظهیرالدوله دفن شده‌اند؟

فروغ فرخ‌زاد، قمرالملوک وزیری، رهی معیری، داریوش رفیعی، ملک‌الشعرای بهار و ایرج میزا تنها چند تن از افراد صاحب‌نامی هستند که مزارشان در ظهیرالدوله است.

چگونه با مترو به گورستان ظهیرالدوله برویم؟

ایستگاه متروی میدان تجریش نزدیک‌ترین جا برای رسیدن به گورستان ظهیرالدوله است. از ایستگاه مترو به سمت خیابان دربند و بعم هم خیابان ظهیرالدوله بروید.

اسرار گورستان ظهیرالدوله در چیست؟

وجود مزار افراد مهمی که روزی عضو انجمن اخوت یا پیروان صفی‌علی‌شاه بوده‌اند، به گورستان حالتی رازگونه بخشیده است. علاوه بر این، ظهیرالدوله مدفن قبوری است که هرکدام با صدها راز مگو به خانه آخرت رفته‌اند.

Rate this post

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *