سوغات و صنایع دستیغذاهای محلی

بهترین انگورهای ایران | خواص انگور، میوه‌ای بهشتی

تاک و مو نام‌های دیگر درخت انگورند که در کتاب‌های ادبیات فارسی بارها آن‌ها را خوانده‌ایم. همین طور خیلی شنیده‌ایم که انگور میوه‌ای بهشتی است و خواص مفیدی دارد. بزرگان و پزشک‌های قدیمی در بیشتر کتاب‌های طب سنتی به خوردن این میوه شیرین سفارش کرده‌اند.

انگور به نام علمی vinifera از خانواده انگورسانان است و در بیشتر کشورهای دنیا رشد می‌کند. انگور بوته‌ای رونده دارد که شاخه‌های آن شبیه به پیچ دور هم تنیده می‌شود و روی زمین رشد می‌کند. بین همه کشورهای دنیا ایران رتبه دهم کشت انگور را دارد و با وجود دیدنی های شهر ملایر، محبوبیت این شهر در ایران بیشترین سهم  خود را از کاشت‌ و‌ برداشت انگور میگیرد.

انگورهای ایران رنگ، شکل و طعم‌های متفاوتی دارند. در بسیاری از شهرهای ایران انواع انگورها به رنگ‌های سرخ، سبز، زرد و سیاه می‌روید و هرکدام مزه و شکلی متفاوت دارند. این میوه بهشتی که به «ملکه میوه‌ها» شهرت دارد سرشار از ویتامین «ث» است و یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌رود. بوته انگور با یک قلمه ساده در خاک باغچه هم می‌تواند رشد کند و شاید شما هم که این مطلب را می‌خوانید در حیاط خانه‌تان درخت مو داشته باشید و به انتظار اولین میوه یا بار سالیانه آن نشسته باشید.

ایرانی‌ها علاوه‌بر میوه انگور از برگ مو برای تهیه غذای لذیذی به نام دلمه هم استفاده‌ می‌کنند. همچنین غوره که میوه نارس انگور است برای ترشی و طعم دادن به خورشت‌های مختلف مناسب است. انواع کشمش هم از فراورده‌های انگور است که استفاده از آن برای غذاها، میان وعده و در کنار چای طرفداران زیادی دارد.

شما در کدام شهر زندگی می‌کنید؟ آیا شهرتان انگور معروف و خاصی دارد؟ این متن را تا انتها بخوانید تا با چند نوع از معروف‌ترین انگورها آشنا شوید.

انگور سیاه

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

انگور یاقوتی

انگور یاقوتی یکی از میوه‌های نوبرانه و محبوب تابستانی است. استان سیستان و بلوچستان خاستگاه اصلی انگورهای یاقوتی سرخ و سفید است. یاقوتی از انگورهای بی‌دانه است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

انگور یاقوتی میوه اول فصلی است که  تازه و نورس خورده می‌شود. به بهانه نوش جان کردن انگور تازه به شهر زاهدان سفر کنید و با فرهنگ و تمدن این شهر آشنا شوید. جاذبه‌های گردشگری زاهدان دنیایی اعجاب‌انگیز در دل کویر است که می‌تواند سفری پر از هیجان را برایتان بسازد.

انگور یاقوتی
عکس از گوگل

انگور بی‌دانه

انگور سفید بی‌دانه یکی از معروف‌ترین انواع انگور است که کشمش آن به‌عنوان محصول صادراتی به کشورهای دیگر فرستاده می‌شود. این انگور از بهترین نوع انگور مجلسی هم به‌شمار می‌رود و دانه‌های آن معمولا گرد و بدون هسته‌اند که بیشتر در استان فارس می‌روید و بهترین زمان برداشت آن اواخر شهریور ماه است.

انگور بی‌دانه

انگور شانی یا شاهانی

انگور شانی یا شاهانی دانه‌ سیاه و تیره است و مصرف تازه‌خوری دارد. مویز یکی از فراورده‌های این نوع انگور است که از نظر علمی و طب سنتی اهمیت زیادی دارد و توصیه‌های زیادی درباره خوردن آن شده. این انگور در بیشتر شهرهای ایران و با آب‌و‌هوای مختلف قابل کشت است. تاکستان یکی از شهرهای استان قزوین است که به دلیل وجود باغ‌های انگور شهرت زیادی دارد. یکی از بهترین زمان‌های سفر به این شهر شهریور است. می‌توانید به راحتی با اجاره سوئیت در تاکستان به با‌غ‌های این شهر بروید و انگور‌های مورد علاقه‌تان را تهیه و نوش جان کنید.

اجاره سوئیت قزوین با پشتیبانی 24/7
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

انگور شاهانی

انگور حسینی (ریش بابا)

انگور حسینی که با نام های متعددی شناخته می شود، جزو خوشمزه ترین انگورهای ایران است. اگر از انگورهای دانه دار خوشتان نمی آید پس به احتمال زیاد با این انگور هم رابطه خوبی نخواهید داشت. انگور حسینی پر آب، گوشت آلود و دارای دانه های نسبتا بزرگ است. البته هر حبه انگور حسینی هم بزرگ است و حدود 3 سانتی متر طول دارد.

انگور حسینی را با نام های ریش بابا یا انگشت عروس هم می شناسند. از انگور حسینی برای خشک کردن استفاده نمی شود و به صورت تازه مصرف می شود. زادگاه انگور حسینی هم شهرهای مختلف کشورمان است اما بیشتر در استان آذربایجان غربی و ارومیه پیدا می شود. نهال انگور حسینی از پرفروش ترین انواع نهال انگور است.

یک نهال انگور حسینی تا حدود 100 سال عمر می کند و در مقابل سرما و خشکی هم تحمل نسبی دارد. اگر در محدوده ای با آب و هوای معتدل زندگی می کنید و جایی برای کاشت درخت دارید، نهال انگور می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

اگر دوست دارید از باغ های انگور موجود در ارومیه دیدن کنید، حتی سفر یک روزه هم می تواند برای شما کافی باشد. نیازی به نگرانی برای اقامت در این شهر هم نیست؛ چرا که با کمک اجاره روزانه خانه در ارومیه  با کمک سایت اتاقک، خیالتان از اقامت در طول سفر راحت خواهد بود.

انگور عسگری یا انگور شیرازی

انگور عسگری یا انگور شیرازی معروف ترین انگور ایران از نظر طعم و مزه است. همانطور که از اسمش پیداست این انگور در استان فارس و شهرستان هایش کشت می شود. انگور عسگری هم دانه های درشت دارد و از لحاظ پزشکی خواص زیادی در بردارد.

انگور عسگری دشمن یکی از وحشتناکترین بیماری ها، یعنی بیماری سرطان است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که ترکیبات تشکیل دهنده این انگور شباهت زیادی به شیر مادر دارد! طبع انگور عسگری گرم و تر است.

برخلاف انگور حسینی که فقط برای مصرف تازه مورد استفاده قرار می گیرد، از انگور عسگری قرمز برای تهیه کشمش هم استفاده می شود. نهال این نوع از انگورهای ایرانی  در فصل تابستان به خوبی رشد می کند و بهترین زمان برای کاشت آن هم همین فصل است.

اگر اواخر فصل بهار به این شهر سفر کنید می توانید جاذبه های گردشگری شیراز را در کنار زیباترین باغ های انگور موجود در این شهر ببینید. برای اطلاع از شرایط اقامت در این شهر و حدود هزینه های مربوط به اقامتتان می توانید از صفحه اجاره سوئیت در شیراز که در سایت اتاقک مهیا شده استفاده کنید.

اجاره سوئیت شیراز با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

انگور رازقی

از دیگر انواع انگورهای ایرانی می توانیم انگور رازقی را به شما معرفی کنیم. انگور رازقی خوشه هایی کشیده و خوش فرم همراه با حبه های درشت و آبدار دارد. معمولا در شیراز و خراسان کشت می شود. البته انگور رازقی کشت شده در شیراز معمولا سفید بوده و انگور رازقی کشت شده در خراسان قرمز رنگ است.

این انگور طبیعتی گرم و تر دارد اما دانه هایش با طبیعت خشک و سرد خنثی کننده آن هستند.از خواص انگور رازقی هر چه بگوییم کم گفته ایم؛ برای درمان ناراحتی و ورم معده و روده، انگور رازقی مثل آب روی آتش عمل می کند.

اگر عادت دارید همیشه دانه های انگور را از خود میوه جدا می کنید و نمی خورید، باید بدانید که بخشی از خواص درمانی این میوه را از دست داده اید! خود میوه انگور رازقی  درمان کننده یبوست است؛ درحالی که هسته آن قابض بوده و در درمان اسهال بسیار موثر است. آب این انگور هم برای طراوت و شادابی پوست بسیار مفید است.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

انگور خلیلی

انگورهای خلیلی که از دسته انگورهای بیدانه بوده که دارای حبه هایی بیضی شکل می باشد. این انگور در رنگ های سرخ و سفید موجود می باشد. این میوه از نظر زمان رسیدن در دسته ی انگورهای زودرس قرار دارد. انگور خلیلی سفید یکی از انگورهای معروف ارومیه است و زودرس ترین میوه این شهر محسوب می شود.

انگور که یکی از چهار میوه ی بهشتی است، حاوی ویتامین هایی از قبیل ویتامین آ، ب، ث و املاح معدنی از قبیل کلسیم، فسفر، پتاسیم و آهن می باشد. استفاده از این میوه به سبب وجود این همه مواد معدنی و ویتامین، می تواند بسیاری از نیازهای غذایی و کمبودهای بدن، مانند کمبود آهن و کمخونی را برطرف کند. از این گونه معروف و پرطرفدار میوه انگور به صورت تازه خوری استفاده می شود. حتما این میوه را به عنوان میوه مجلسی روی میز مهمانی ها دیده اید.

انگور خلیلی

انگور سیاه

انگور سیاه محبوب‌ ترین میوه‌ تابستانه و پاییزی است که علاوه بر داشتن خواص فراوان برای سلامتی، بسیار خوشمزه و آبدار است. این انگور در مناطق کوهستانی بهتر رشد می کند و میوه می دهد. به همین دلیل هم شهرستان سردشت در آذربایجان غربی پر از درخت های انگور شده است.

انگور سیاه سردشت از پرطرفدارترین انگورهای ایرانی است که در نقاط مختلفی از کشورمان کشت می‌شود. اما سراغ بهترین کیفیت آن را باید از کشاورزان و باغات شهرستان سردشت گرفت.

از انگور سیاه برای تهیه غوره و آبغوره، شیره انگور، آب انگور، سرکه، کشمش و مویز استفاده می شود. انگور سیاه یکی از محبوب ترین میوه های ارگانیک کشورمان است که به سایر کشورها هم صادر می شود.

از خواص ویژه انگور سیاه سردشت می‌ توانیم به اثر آرامش‌ بخش بر اعصاب، افزاینده‌ی شیر مادر، پاکسازی معده و دستگاه گوارش و رفع چین و چروک پوستی اشاره کنیم.

انگور سیاه

انگور رویال پاییزی

رویال پاییزی یکی دیگر از انواع انگورهای ایرانی است که دانه های بزرگ و بنفش رنگ دارد. پوست این انگور ترد و شیرین است و گاز زدنش زیر دندان احساس خوبی ایجاد می کند. این انگور در پاییز کشت می شود و جزو گروه انگورهای بی دانه قرار دارد.

انگور رویال

انگور قرمز تیره یا انگور قهوه ای

این انگور به خاطر دانه های زیبایی که دارد به عنوان میوه مجلسی در مهمانی به میان آورده می شود. طعم شیرین و لذیذ آن و بی دانه بودنش هم از دلایلی است که باعث محبوبیت آن می شود. از انگور قهوه ای برای خشک کردن هم استفاده می شود و مثل مویز مصرف می شود.

انگور قرمز تیره یا انگور قهوه ای

انگور سیاه مونوکا

خوشمزه ترین کشمش ها از این نوع انگور به دست می آید. پوست انگور سیاه مونوکا نازک است اما در زمان حمل و نقل آسیب نمی بیند و له نمی شود.

انگور برونکس و انگور کاردینال هم از دیگر انواع انگور هستند که در کشورمان کشت می شوند. انگور کاردینال بسیار قرمز و شیرین است و طعمی شبیه به گیلاس دارد. حبه های این انگور بزرگ و دانه دار هستند.

انگور کونکورد

انگور کونکورد همان انگوری است که در آبمیوه و ژله مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ این انگور آنقدر تیره است که به سیاه شباهت دارد. حبه های انگور کونکورد درشت و گوشتی هستند و پوست آن ها به سادگی از گوشت جدا می شوند.

سخن آخر

کشور ما خاک حاصلخیزی دارد و در هر گوشه‌و‌کنارش میوه‌های متنوعی رشد می‌کند و به عمل می‌آید. همان طور که در ابتدای این متن خواندید یکی از میوه‌های پرطرفدار ایران انگور است که تنوع زیادی هم دارد. شما به طعم کدام‌یک از آن‌ها علاقه دارید؟ تا به حال بوته یا درخت مو در باغچه خانه‌تان داشته‌اید؟ 

و در آخر اگر قصد بازدید از هر یک از این شهر های زیبا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که برای اجاره آنلاین ویلا ، اجاره سوئیت و اقامتگاه خود از طریق سایت اتاقک اقامتگاه خود را رزرو کنید.

4/5 - (58 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫52 دیدگاه ها

  1. ظاهراً انگور هزاوه اراک صادر میشه که اصلا در شهرهای دیگه نیست و بگوش دوستان نخورده .

  2. بهترین و و خوشمزه ترین انگورها و بیشترین تولید انگور در کشور انگورهای شهرستان ملکان می باشد که شهرت جهانی دارد و بیشتر از ۹۵ درصد خشکبار و میوه های ملکان که در استان آذربایجانشرقی یا استان تبریز میباشد به خارج از کشور صادر میشوند انگور ملکان نه تنها بهترین انگور کشور و ایران است بلکه بهترین انگورها در جهان نیز میباشد و گرانترین محصولات از انگور در دنیا از انگورهای شهرستان ملکان تولید میشوند و به تمام کشورهای اروپا و روسیه و اکراین و کانادا و تمام کشورهای عربی و دیگر نقاط دنیا صادر میشود و از نظر مقدار قابل توجه میباشد و ارز آوری فراوان برای کشور دارد و مقدار تولید انگور در ملکان قابل مقایسه با دیگر نقاط نیست و تولید آن خیلی خیلی زیاد میباشد

    1. خالی بند، مگه مسابقه دروغ ۱۳ هستش، شهر جهانی انگور تاکستان هست که نیمی از انگور ایران و قسمتی از انگور اعراب خلیج همیشه فارس رو میده، یکبار شهریور بروید تاکستان و تمام شهرها و روستاهای اطرافش رو بگردید، واقعآ آدم حیرت میکنه از حجم باغات انگور و تنوع آنها.

  3. انگور فقط انگور دشمن زیاری
    همه دیم هستند بزرگترین تاکستان دیم دنیا در دشمن زیاری واقع هست مخصوص شراب

    1. حالا که تعریف کردید، من هم از میوه های اهر بگم. بهترین سیب زرد که مزه آن سالها زیر زبان میماند و شفتالوی هسته جدا و آلبالوی طبیعی غیر پیوندی و گیلاس دورنگ سفید و قرمز و فندوق و خیارچه و آلو و شلیل و انجیر و و و،تو اهر و روستاهای اطرافش رشد میکنه، اصلآ اهر بهشت باغات و میوه های دنیاست،

  4. یک نوع انگور به رنگ سرمه ای روشن با حبه های فشرده در روستا های اطراف نطنز وجود دارد که نام محلی آن خولونده می باشد و من آن را در هیچ جای دیگری ندیده ام. معمولا بیماران دیابتی از این نوع انگور بدون نگرانی استفاده‌ می کنند. اگر کسی نام غیر محلی آن را میداند لطفا بنویسد.

  5. متاسفانه به انگور مشگین شهر استان اردبیل اشاره نشده انگور طلایی رنگ بدون هسته خوشمزه و شیرین در هیچ جای دنیا فکر نکنم باشد.

  6. من مازندرانی هستم و اینجا به هیچ عنوان انگور تولید نمیشه انگورهای درجه یک ایران که اکثرا صادر میشه و پیش پیش فروخته میشه به داخل نمیرسه مثل انار ایران که اونم صادر میشه
    البته کشاورز همیشه بدبخت هست و سودی به اون شکل نمی‌بره
    تو مازندران کلا انگور بی دانه و عسگری و ۲مدل شاهرودی وجود داره برای فروش تک توک بعضی مغازه ها متفرقه دارن انگوردسردشت هم که تو جعبه چوبی به فروش میره هم تو شمال مشتری های خاص خودش رو داره و خوب فروش میره

  7. همه جای #ایران عزیز، از نعمت های خدادادی بهره‌مند است. در شهری انگور، در شهری حبوبات در شهری پسته و خشکبار و در شهری دیگر برنج و چای و در شهری دیگر سایر محصولات مرغوب کشاورزی. خدا قوت به کشاورزان زحمتکش ایران عزیز.
    زیبایی های این مرز و بوم متمدن به همین کثرتِ محصولاتِ کشاورزی است.
    ما هم از شهر #لنگرود #چای و #برنج مرغوب و با کیفیت به هموطنان عزیز تقدیم می کنیم.
    سپاس از همکاران خوب و کاربلد اتاقک
    Nikangilan

    1. سلام داداش بهزاد، اگر ممکنه تصویری از انگور زرد بیدانه مشکین برای من بفرست، چون میخوام باغ انگور راه بندازم،اتفاقآ نزدیک مشکین شهر،( شهرستان اهر ۱۵ کیلومتر به سمت تبریز) چون منطقه سرد سیر و کوهستانی هست باید در انتخاب نهالها نهایت دقت رو داشته باشم، ممنون.۰۹۱۲۶۶۲۷۲۰۳

  8. همه از انگور های شهرشون تعریف کردند و غیره
    من قصد دارم از خالق این همه زیبایی و خوشمزه گی و طراوت تشکر و سپاسگزاری کنم
    ممنونم خدای بزرگ و بلند مرتبه که از هر نوع میوه انواع و اقساط در رنگها و نمونه های مختلف خلق کردی تا همه مردم در همه جای دنیا به انگور دیار خودشان بنازند و بهترین باشند.شکر ات ای خدا
    کاش انسانها قبل از اینکه این میوه زیبا و خوشمزه و با خاصیت رو مصرف کنند اول چند دقیقه بهش نگاه کنن و در عظمت خلقت تفکر کنن
    #خالق_زیبایی_ها

    1. احسنت وچه خوبه که مزه های خوب زندگی روبا افرادی که بدلیل فقرازخیلی مواهب زندگی محرومن قسمت کنیم وهمیشه موقع خریدمیوه کمی هم برای بی بضاعت ها بخریم

  9. سلام الیکم بهترین انگور اصلاح نژاد یا دانه درشت است مثل انگور سلطنتی یا عسکری بقییش…..

    1. من چند یکماه قبل انگوری خریدم که در نگاه اول سبز و ترش بنظر میرسید، ولی بعد که خوردم بسیار شیرین و خوشمزه بود و بخصوص ترد بود و زیر دندان صدای زیبای چرت و تردی رو میداد، رفتم یک جعبه دوباره خریدم و گفتم برای کجاست، که گفت برای ارتفاعات کردستان هست و مشتری زیادی داره و هرکسی دوبار میاد می‌خره و دفعه دوم بیشتر میبره، یک نیسان پر از میوه در چند ساعت فروش رفته بود.

  10. هر کس با تعصب قومیتی اومده از انگور شهرش تعریف کرده در حالیکه اطلاعات تاریخ نشانداده خواستگاه و مادر انگور و گردو شهر ملایر و از زمان مادها بوده و مسلما از این شهر به جاهای دیگه برده شده همانطور که از قدیم بعلت شیره فراوان به ملایریها لقب شیره خور داده اند که نشان از قدمت شیره پزی در این شهر دارد و همچنین درختان اصیل گردو که ملایر را بعنوان پایتخت مبل ایران انتخاب کرده است . انگورها و گردوهای شهرهای دیگر مانند بچه هایی هستن که به خارج از زادگاه مهاجرت کرده اند و در انجا به ثمر نشسته اند . یا علی

    1. شما با تعصب اومدیا از شهرت تعریف میکنی ولی پیشنهاد میکنم برو تاریخ رو دوباره کامل و صحیح بخون شهر خیاو رو هم ببین و تاریخ شو بخون بعد نظر بده👍

    2. بله درسته من خودم اصالتن ملایریم و هنوز هم باغ های بسیار بزرگی از انگور در ملایر است

    1. بله در بررسی های متعدد ثابت شده بهترین انگور در ایران اول انگور مشکین شهر وبعدش انگور سردشت هست.

  11. بهترین و مرغوبترین انگورها متعلق به اسفرورین و تاکستان تو استان قزوینه. انگور شانی بیدانه بیدانه سیاه میش پستان و …

    1. آقا اگه برای تهیه انگور شانی بی دانه و نهالش کسی رو میشناسی لطفا شماره ش رو بزارید.

  12. زادگاه انگور ایران و توران جایی نیست جز آذربایجان غربی بین اقوام ایران هم مشهوره

    1. بهترین انگورهای دنیا متعلق به شیراز و استان فارس هستند با فاصله ای بسیار زیاد نسبت به بقیه

      1. با سلام و احترام به همه ایرانی های عزیز ، شهر من قزوین
        به نظر من همه انگورهای ایران خوشمزه است و انگور هر شهری طعم و مزه خاص خودشو داره ، من کارم میوه فروشیه و انگور همه شهرها را دیده و خورده ام و اگر شما هم امتحان کنید متوجه خواهید شد

  13. مگه ممکنه اسم انگور بیاد . اسم ملکان نیاد.شهر خوشه های طلایی.حتما سرچ کنید .شهر ملکان شهر خوشه های طلایی

    1. شهرستان قوچان در خراسان رضوی هم یکی از بهترین انگورهای کشور را دارد خصوصا انگور سلطانی یا همان کشمشی سفید و برخی روستاها مثل کلوخی در بالاترین کیفیت آن را تولید می کنند

  14. سلام. هندوستان که بودم یکی از همسایه های ایرانیمون انگوری برامون اورد که سیاه، درشت،ترد،بسیار شیرین و بدون هسته بود. هیچوقت نفهمیدم اسمش چی بود. ولی سرچی تو گوگل کردم و فهمیدم ظاهرا افغانی بود.

  15. انگور قزوین یا انگور شانی یکی از بهترین محصولات صادراتی کشورمون هست که بیشتر به کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و فرانسه و اسپانیا صادر میشه و برای ساخت نوشیدنی با انگور های دیگه ترکیب میکنن. همینطور انگور سیاه شیراز که اون هم شهرت جهانی داره افسوس که تو بازار کشورمون عرضه نمیشن و بکلی صادر میشن
    باتشکر از سایت خوبتون

  16. بهترین انگور دنیا رو قزوین داره که همانطور هم نام زیبای تاکستان را بر روی شهرستان خود نامگذاری کرده است شهری پر از باغات سنتی انگور

  17. با سلام !
    با تشکر از زحمات کسانیکه در این راه قدم برمیدارن ؛ و با تلاش و کوششان گام بلندی در معرفی و نشان دادن آداب و فرهنگ این مرزوبوم بر میدارن . اما یه نکته اینکه در بعضی موارد به اون سوال مورد نظر خوانده توجه ننموده و فقط به خواست و دیدگاه خودشان ارائه نظر مینمایند !
    با تشکر

    1. خیلی ممنون از اینکه نظرتون رو باهامون به اشتراک گذاشتید آقای خلردی عزیز

  18. عالم و آدم میدونن ملایر شهر جهانی انگوره و بهترین انگورهای دنیا رو ملایر داره

  19. سلام بهترین انگور انواع رقم انگور در استان مرکزی شهرستان زرندیه.شهر خشکرود هستش قطب کشاورزی استان مرکزی.حیف که شناخته شده نیست.وبهترین محصولاتمون را به قیمت مفت میفروشیم.واقعا حق کشاورزا این قشر زحمت کش این نیست.پس کی مسولین به فکر مردم این سرزمین و کشاورزان زحمت کشش خواهند بود

  20. بهترین انگور دنیا و ایران رو شهرستان خلیل آباد داره تو استان خراسان رضوی که محصولاتش بصورت کشمش صادرات میشه

  21. ملایر مرغوبترین انگور دنیا را دارند و بیشترین میزان تولید انگور کشور. شهر ما سال گذشته توسط فائو بعنوان شهر جهانی انگور برگزیده شد و شما رو به دیدن شهر زیبامون دعوت میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *