جاهای دیدنی

پاییز شمال کجا بریم؟ | معرفی ۲۱ مورد از جاهای دیدنی شمال در پاییز

فصل پاییز یکی از بهترین‌ وقت‌ها برای سفر است. خلوت شدن شهرها و جاهای دیدنی آن‌ها، آب‌و‌هوای خنک و مطبوع، خلوتی جاده‌های بین شهری و کم شدن ترافیک و ارزان‌تر شدن هزینه‌های سفر از مهم‌ترین دلایلی است که می‌توانیم برای ثابت کردن این ادعا که پاییز وقت بهتری برای سفر است عنوان کنیم. یکی از منطقه‌هایی که سفر به آن را در این فصل پیشنهاد می‌کنیم شمال ایران و شهرهای کنار دریای خزر است چون آب‌و‌هوای آن‌ها دیگر شرجی نیست و قیمت‌ها هم تا حد قابل توجهی کمتر از روزهای تابستان است. در این مقاله از مجله اتاقک می‌خواهیم جاهای دیدنی شمال را به شما معرفی کنیم پس تا پایان با ما همراه باشید. 

مقاصد پاییزی برای سفر کردن در شمال ایران

چند برگ پاییزی که بر روی درخت هستند و درختان دیگر که برگ هایشان رنگی شده

سفر کردن به طبیعت و مناطق سرسبز هرگز تکراری نمی‌شود. این مقاصد برای هر کسی اولویت اول را دارند. احساس آرامشی که از طبیعت به ما انسان‌ها منتقل می‌شود، چیزی‌ست که از هیچ  راه دیگری به دست نمی‌آید. هر چقدر هم شهرها شلوغ‌تر و پر جمعیت‌تر می‌شوند، تمایل افراد برای پیدا کردن یک مقصد خوش آب‌وهوا، حداقل برای گذرندان تعطیلات آخر هفته بیشتر می‌شود.

فصل پاییز یکی از بهترین فصل‌ها برای مسافرت رفتن، مخصوصا در مناطق شمالی ایران است. در این زمان است که درختان از ترکیب رنگ سبز، به رنگ‌های زیبایی پاییزی، یعنی همان زرد و نارنجی و قرمز تغییر شکل می‌دهند. انگار خدا با صبر و حوصله زیاد آبرنگ را برداشته و شروع به رنگ کردن بوم نقاشی بزرگی به وسعت یک جنگل کرده باشد.

پیشنهاد ما این است که حتماً در فصل پاییز (مخصوصاً در ماه آبان) برنامه‌ای برای سفر در نظر داشته باشید. حتی اگر فرصت ندارید، دو روز آخر هفته‌تان را برای سفر کردن خالی کنید. میزان انرژی و حس خوبی که این سفر کوتاه روی شما خواهد گذاشت، آنقدر زیاد است که قطعاً ارزشش را دارد.

در این مقاله در مورد تمام مقاصدی شمال کشور و بهترین جای شمال برای مسافرت در پاییز صحبت کرده‌ایم. و به شما خواهیم گفت بهترین شهر شمال برای مسافرت در پاییز کجاست؟ این شهرها و روستاها را هم با ماشین شخصی می‌توانید به راحتی پیدا کنید و هم برنامه‌های تور مسافرتی زیادی برای این مقاصد وجود دارد. اگر دوست دارید با ماشین شخصی خودتان راهی سفر شوید نگران اجاره سوئیت یا اجاره ویلا شمال نباشید. می‌توانید به صورت آنلاین و با کمک میزبانان اتاقک انواع اقامتگاه‌ها را در شهرهای شمالی کشورمان رزرو کنید. پس فقط کافی‌ست اراده کنید تا بتوانید یک سفر هیجان انگیز در دل پاییز را تجربه کنید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

۱. گرگان، جنگل ناهارخوران

جاده ای که دو طرف آن درختان با برگ های رنگا رنگ پاییزی هستندجنگل ناهارخوران در دل شهر گرگان قرار گرفته است و در بین گردشگران و ساکنین گرگان محبوبیت زیادی دارد. این جنگل یکی از زیباترین مقصدهایی است که در سفر به گرگان می‌توانید ببینید.

ناهارخوران محلی بوده در گذشته که کاروان‌های حج یا زائران امام رضا (ع) در این مکان استراحت می کردند تا باز به مسیرشان ادامه دهند یا عزیزانشان را بعد از چند دوری می‌دیدند و در این جنگل ناهار می‌خورند. نام ناهارخوران هم به همین دلیل انتخاب شده است.

این جنگل در گذشته داخل شهر نبود اما با بزرگ‌تر شدن شهر امروزه یکی از منطقه‌های اصلی داخل شهری به شمار می‌رود. ناهارخوران از جنگل‌های هیرکانی است و بیشتر از ۴۰ میلیون سال قدمت دارد. این جنگل در فصل پاییز حال و هوای خاصی پیدا می‌کند؛ از میلیون‌ها رنگ برگ درختان بگیرید تا آب و هوای عالی. همه چیز در ناهارخوران دست به دست هم داده تا این جنگل را به یکی از بهترین مقاصد سفرهای پاییزی در شمال ایران تبدیل کند. برای اقامت در این شهر و اجاره روزانه خانه و ویلا در گرگان می توانید از اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا در گرگان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

۲. جاده چالوس

جاده ای پر پیچ و خم در میان کوه هایی که درختان رنگارنگ پاییزی روی آنها دیده می شود و ماشین های در حال گذر کردن از جادهجاده چالوس یکی از رویایی‌ترین جاده‌های ایران است و اگر در فصل بهار سرسبز و زیباست در پاییز هر پیچ‌و‌خم آن هزار رنگ است. جاده چالوس از بزرگراه کرج شروع می‌شود و تهران را به شهر چالوس می‌رساند. رودخانه و سد کرج، کوه‌های دو طرف جاده، مغازه‌های فروش صنایع دستی و سوغات، رستوران‌های سنتی لب رودخانه با انواع غذاهای محلی، آبشارهای تماشایی و آب‌و‌هوای دلچسب این جاده را به یکی از محبوب‌ترین جاده‌ها تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید در پاییز به شهرهای شمالی مثل چالوس،‌نوشهر و کلاردشت سفر کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما این مسیر را برای رفت‌و‌آمد انتخاب کنید. اجاره ویلا در چالوس با کمک میزبانان اتاقک کار سختی نیست! پس سفرتان را به تعویق نیاندازید و طبیعت پاییزی شمال را هم ببینید.

اجاره ویلا در چالوس با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

۳. آمل و جنگل الیمستان

درختان بلند و فراوان یک جنگلآمل یکی از شهرهای استان مازندران است که فاصله خیلی کمی با تهران دارد و از طریق جاده هراز می‌توانید به این شهر برسید. جنگل الیمستان که در روستایی به همین نام قرار دارد، نزدیک به ۳۰ کیلومتر با آمل فاصله دارد و یکی از بکرترین منطقه‌های این شهر است. نقش پای رستم یکی از دیدنی‌های این جنگل است. بومی‌ها می‌گویند رستم در این محل زانو زده و از آب دریا نوشیده است و این جای پاهای اوست که باقی مانده.

خیلی‌ها بیشتر از جاده چالوس برای سفر به شهرهای شمالی ایران استفاده می‌کنند. اما شاید بد نباشد یک بار هم مسیرتان را طوری انتخاب کنید که از جاده هراز عبور کنید و به آمل برسید. جنگل‌های سیاه بیشه که در نزدیکی آمل، بعد از تونل‌ها ناگهان جلوی چشمتان ظاهر می‌شوند، از بهترین منظره‌های پاییزی هستند که می‌توانید ببینید. پس جاده هراز را هم به عنوان یکی از مقاصد سفرهای پاییزی در شمال ایران در خاطرتان داشته باشید.

از آن جایی که شهر آمل فاصله کمی با تهران دارد، میتواند مقصد خوبی برای سفرهای کوتاه باشد. اگر دوست دارید برای سفری یک روزه راهی جاده شوید و خودتان را به دریای شمال برسانید، در اولین فرصت این کار را انجام دهید. نیازی به نگرانی درباره محل اقامتتان هم نیست. شما می توانید لز طریق منوی اجاره روزانه خانه و در آمل که در سایت اتاقک فراهم شده، تکلیف محل اقامتتان را حتی چند روز قبل از سفر مشخص کنید.

۴. دهکده مازیچال

چند کلبه بر روی یک کوه سبز رنگ و قله های دیگر و ابر هایی دیده می شونداگر به مازیچال سفر کنید به دنیایی بالاتر از ابرها رفته‌اید. این دهکده رویایی در کلاردشت قرار دارد و یکی از دیدنی‌ترین منطقه‌های این شهر است. کلاردشت تا تهران ۱۷۰ کیلومتر و تا چالوس ۴۸ کیلومتر فاصله دارد. این دهکده در پاییز پوشیده از گل‌های رنگارنگ است و برگ‌های هزار رنگ درختان است. اگر در پاییز به این منطقه رفتید حتما لباس گرم همراهتان داشته باشید. سفر به دهکده جذاب، با اجاره ویلا در کلاردشت از طریق اتاقک خیلی ساده تر از همیشه برنامه ریزی خواهد شد.

۵. روستای کوته کومه و آبشار لاتون

ابشاری که در میان یک جنگلی پر از درختان با برگ های سبز و زرد و نارنجی روان استآبشار لاتون که لقب بلندترین آبشار شمال را دارد در آستارا و در روستای کوته کومه قرار گرفته است. اطراف این آبشار پر از گیاهان خودرو و جنگلی که در کنار صدای برخورد آب به سنگ‌ها آرامشی بی‌نظیر به محیط بخشیده‌اند. برای دیدن این آبشار باید به ۱۵ کیلومتری جنوب آستارا از سمت اردبیل بروید و برای یک پیاده‌روی ۴ ساعته در جنگل خودتان را آماده کنید. طبیعت این منطقه در فصل پاییز زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد و همین مسئله هم باعث شده که آن را به عنوان یکی از مقاصد سفرهای پاییزی به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید در این شهر اقامت داشته باشید گزینه های مناسبی برای اجاره روزانه خانه و ویلا، سوئیت در آستارا برای شما مهیا کرده ایم.

 6.جویبار، پایتخت کشتی ایران

دریاچه ای آب رنگ که اطراف آن تپه و گیاهانی وجود دارندجویبار یکی از شهرهای استان مازندران است که قهرمان‌های زیادی در رشته ورزشی کشتی دارد و به همین دلیل به پایتخت کشتی ایران معروف شده. این شهر یکی از تمیزترین ساحل‌های دریای خزر را به نام چپکرود دارد. این ساحل طرح سالم‌سازی ویژه شنا برای خانم‌ها و آقایان دارد و علاوه‌بر آن تفریحات آبی، رستوران، آلاچیق، سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ از امکانات رفاهی این ساحل‌اند.

پل تاریخی آزان، خشت پل، تکیه کردکلا و امامزاده مهدی میرهادی از جاذبه‌های گردشگری جویبار هستند.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

7. استان البرز

غار یخ مراد
آبشارهای یخ زده و تالارهای کریستالی خیره‌کننده‌ای در این غار یخ‌مراد پیدا می‌شوند.

اکثر کسانی که در تهران زندگی می‌کنند، کرج را به عنوان شهری نزدیک به تهران برای دور شدن از شلوغی و هیاهوی تهران انتخاب می‌کنند. غافل از این که کرج هم دیدنی‌های خاص خودش را دارد. کاخ مروارید کرج که از دیدنی‌های معروف این شهر است، در گذشته به عنوان محل اقامت شمس پهلوی استفاده می‌شد. وقتی دختر شاه یک کشور این مکان را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کرده، یعنی این مکان از همه لحاظ در بهترین حالت خودش قرار دارد.

گرچه شمس فقط 2 سال در این کاخ زندگی می‌کرد اما این کاخ به عنوان یادگاری از آن دوران باقی مانده است. سقف این کاخ حالت حلزونی مانند دارد و نورپردازی آن هم طوری طراحی شده بود که به حالتی شبیه دانه‌های مروارید درمی‌آمد.

غار یخ مراد که در حوالی روستای گچسر در جاده چالوس قرار دارد هم از دیگر جاذبه‌هایی است که می‌توانید در فصل پاییز از آن بازدید کنید. برای بازدید از این غار باید از اول کوهنوردی کنید تا به دریچه ورودی غار برسید. بعد باید با دقت از شیب رو به پایین این غار بگذرید تا به چشمه‌های یخ زده و قندیل‌های بزرگ برسید. این که یک کوه این همه یخ و سردی در دل خودش داشته باشد، عجیب به نظر می‌رسد. وقتی از این غار بیرون بیایید و از دور به کوه نگاه کنید، باورتان نمی‌شود که دقایقی پیش در دل آن قدم می‌زدید! اگر حوصله‌ی راه‌های طولانی و پر پیچ و خم را ندارید، حتماً کرج را به عنوان مقصد سفرهای پاییزی امتحان کنید.

اجاره ویلا در اطراف تهران قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

8. جاده اسالم به خلخال

نمایی از یک روستا خانه های داخل آن و طبیعت اطراف آناگر هنوز این جاده را ندیدید باید بدانید که ضرر بزرگی کرده‌اید! تمام آنچه که از یک منظره رویایی انتظار دارید در این مسیر خواهید دید. هوای خوب، مه، درختان سرسبز و تنومند و ویلا های جنگلی؛ چه ترکیبی از این بهتر و کامل‌تر می‌شناسید؟ این مسیر پیچ در پیچ و سرسبز همانطور که از اسمش پیداست، از شهر اسالم در گیلان آغاز می‌شود و به سمت خلخال در آذربایجان غربی می‌رود. جنگل‌هایی که در این مسیر خواهید دید از معدود مناطق بکر ایران هستند.

در فصل پاییز هزار و یک رنگ در این مسیر می‌بینید. این جاده آنقدر زیباست که دلتان می‌خواهد در آرام‌ترین حالت ممکن رانندگی کنید و دیرتر به مقصد برسید. پیشنهاد می‌کنیم فقط ار این مسیر عبور نکنید! چند ساعتی را در یکی از جنگل‌های مسیر بنشینید و خودتان را به یک چای ذغالی مهمان کنید. حواستان باشد که آتش را کامل خاموش کنید و همه زباله‌ها را جمع کنید. تمیز و سالم ماندن چنین جاذبه‌ی طبیعی جذابی وظیفه همه ماست.

9. چمستان مازندران

نمایی از یک روستا خانه های داخل آن و طبیعت اطراف آناگر اهل شمال رفتن هستید و هر هفته به سمت شهرهای شمالی به راه میافتید، حتماً چمستان را در یکی از برنامه‌هایتان قرار دهید. به جرات می‌توان چمستان را بهترین شهر ایران برای مسافرت در پاییز دانست. از تهران تا چمستان 180 کیلومتر راه در پیش دارید. برای رسیدن به این محدوده‌ی سرسبز و بکر باید وارد جاده فیروزکوه شوید. دریاچه الیمالات یکی از دیدنی‌ترین مناطق سرسبز ایران است که در چمستان می‌توانید به آن سر بزنید.

آبگرم لاویج و پارک جنگلی کشپل از دیگر مکان‌های دیدنی چمستان هستند که باید حتماً به آن‌ها سر بزنید. علی الخصوص پارک جنگلی کشپل که در پاییز به یکی از زیباترین مناطق محدوده شمال کشور تبدیل می‌شود. اگر می‌خواهید بدنتان ریلکس شود، آب تنی در آبگرم لاویج را یک بار هم که شده امتحان کنید. اما از ما به شما نصیحت که حیف است بعد از طی کردن اینهمه راه، فقط یک روز را اینجا بمانید! بهتر است که یکی از اقامتگاه‌های شهر نور را برای چند شب ماندن در این شهر زیبا انتخاب کنید.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

10. ماسال، شهر کوچکی بر فراز قله‌ها

یک کوه بلنر که روی آن ملبه هایی با سقف های رنگی ساخته شده و مه قسمتی از کوه را فرا گرفتهماسال یکی از رویایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان است که هر کسی آن را نمی‌شناسد. اینجا هم گرمای هوا تعریف نشده است! یعنی حتی در چله‌ی تابستان هم خبری از آفتاب سوزان نیست و همیشه خنکای نسیم را در ماسال احساس می‌کنید. اهالی این شهر اکثراً پا به سن گذاشته‌اند  فرزندانشان ماسال را ترک کرده‌اند. آن‌ها برای پیدا کردن کار بهتر به شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند و گهگاهی به زادگاهشان هم سر می زنند. به همین دلیل هم این شهر معمولاً خلوت و کم سر و صداست.

البته همین آرامش ماسال است که آن را پر طرفدار کرده است. هوای این محدوده کاملاً تمیز است. ورود اکسیژن به ریه‌هایتان را تازه در این شهر احساس می‌کنید! انگار تا قبل از این نفس کشیدن را درست انجام نمی دادید.

زیباترین مناظر را در ماسال زمانی می بینید که هوا ابری شود. در این زمان شما در ارتفاعی بالاتر از ابرها قرار دارید؛ رقصیدن ابرها و حرکتشان را مثل امواج دریا زیر پاهایتان خواهید دید. این منظره را کمتر جایی می‌توانید ببینید، پس از تک تک لحظاتتان نهایت استفاده را ببرید.

تصور کنید در سفرتان صبح را با دریای ابر شروع کنید، در طی روز غذاهای محلی بخورید و مشغول پیاده روی و عکاسی در دل طبیعت باشید، شب هم زیر آسمان پر ستاره کنار آتش نشسته باشید. جداً برنامه سفری بهتر از این وجود ندارد!

برای رسیدن به ماسال باید به اتوبان قزوین – رشت بروید. قبل از رسیدن به رشت، باید مسیرتان را به سمت خروجی فومن – سراوان کج کنید تا به ماسال و ییلاق اولسبلنگاه برسید. از تهران تا ماسال 370 کیلومتر راه پیش رو دارید که حدوداً 4 – 5 ساعته به مقصد می‌رسید.

حواستان باشد که در این محل خبری از برق نیست و روشنایی با کمک موتور برق تامین می‌شود. پس یادتان نرود که برای شارژ کردن دوربین و گوشی تلفن همراهتان، پاوربانک به همراه داشته باشید. لباس گرم هم که اولین وسیله‌ای است که باید با خودتان به ماسال ببرید. حتی اگر در طول روز هوا خوب باشد، شب‌ها قرار است که خیلی سرد شود.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

11. جنگل ابر شاهرود

مقدار زیادی ابر و چند شاخه درخت که بالا تر از ابر ها هستندجنگل ابر شاهرود همان جایی است که آسمان و زمین یکدیگر را در آغوش می‌گیرند. جنگل ابر شاهرود یکی از قدیمی‌ترین جنگل های ایران است که به عنوان یادگاری از جنگل‌های هیرکانی در ایران زندگی می کند. این جنگل 35 هزار هکتار وسعت دارد و از سطح دریا ارتفاع زیادی دارد. جنگل ابر از سال 1393 به عنوان منطقه حفاظت شده، تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

برای رسیدن به این جنگل زیبا باید باید به استان سمنان و شهر شاهرود بروید. بعد از شاهرود باید به سمت آزادشهر حرکت کنید و سپس وارد روستای ابر شوید. در این روستا به جاده جنگل ابر می‌رسید و تمام زیبایی‌ها که تعریفش را تا به حال کردیم، یکی یکی جلوی چشمانتان ظاهر می‌شوند. فاصله این جنگل از تهران حدود 450 کیلومتر است.

هوای شب و اول صبح این جنگل، سرد است و برای سر زدن و ماندن در آن باید حتماً لباس گرم داشته باشید. در این جنگل به جز درختان انبود و ابرهایی که لابه‌لای درختان در حال رفت و آمد هستند، تعدادی آبشار و چشمه هم وجود دارد. اگر اهل کوهنوردی باشید، بازدید از آبشار شُرشُر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. قلعه ماران هم یکی از دیدنی‌های تاریخی این محدوده است که باید حتماً همراه با یکی از اهالی محل و راهنمای بومی به سمت آن حرکت کنید.

12. روستای یوش، زادگاه پدر شعر نوی فارسی

جاده ی روستای یوشمقصد بعدی یکی از روستاهای بخش بلده، از شهرستان نور است. حالا قرار است سراغ روستای یوش در استان مازندران برویم؛ این روستا که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از جنوب شهر آمل قرار گرفته، همان جایی است که نیما یوشیج معروف در آن زندگی می کرد. روستای یوش با طبیعت سرسبز و نابش تا به حال دل مسافران زیادی را برده است. این روستا آب و هوای سرد کوهستانی دارد و به همین دلیل هم فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به آن محسوب می شود.

برای رسیدن به روستای یوش باید راه پر پیچ و خم و کوهستانی را طی کنید؛ اما وقتی به مقصدتان برسید، متوجه خواهید شد که عبور از این مسیر ارزشش را داشته. زمان سفر به این روستا، حواستان باشد دوربین عکاسی یا گوشی همراهتان شارژ داشته باشد. چون حتماً وقت زیادی را برای عکس گرفتن صرف خواهید کرد.

این روستا پر از چشمه های آب، باغ‌های میوه و منظره های سرسبز است. هوای این منطقه آنقدر تمیز است که نفس کشیدن در آن، شاید برای اهالی شهر یک حس جدید و کمیاب باشد! اگر دوست داشته باشید از جاذبه های تاریخی هم دیدن کنید، می توانید سری به خانه نیما یوشیج در این روستا بزنید. این خانه با گچ کاری های سفیدش، مثل نگینی در میان خانه‌های روستایی یوش می‌درخشد.

13. ییلاق سوباتان، بهشتی رویایی در ایران

چندین اسب قهوه و مشکی در حال خوردن علف و کوه ها و مه که در طبیعت اطراف آن ها مشخص استسوباتان یکی از سرسبزترین مناطق استان گیلان است که در نزدیکی تالش قرار دارد. روستای زیبا ۱۹۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. خلاصه بخواهیم برای شما بگوییم گرمای هوا در روستای سوباتان معنایی ندارد! این مسئله هم خوب است و هم بد؛ خوب است چون در فصل تابستان جای خوبی به عنوان ییلاق خنک به شمار می رود. اما در فصل زمستان به خاطره سرمای بیش از حد هوا اصلاً جای خوبی برای سکونت یا سفر نخواهد بود.

به همین دلیل هم اهالی این روستا، در فصل زمستان کلبه هایشان را ترک می‌کنند و جای دیگری را برای زندگی کردن انتخاب می‌کنند. منظره هایی که در ارتفاعات این روستا می‌بینید را کمتر جایی می توانید با چشمان خودتان ببینید.

اگر اواخر بهار و اوایل تابستان به این ییلاق خوش آب و هوا سربزنید، با دشتی پر از گل‌های شقایق مواجه می‌شوید. اگر با تجربه هستید تفاوت قارچ های سمی و مضر را از قارچ‌های محلی می دانید، می توانید در این منطقه قارچ های طبیعی خوشمزه‌ای پیدا کنید. اما اگر اطلاعی در مورد این مسئله ندارید پیشنهاد می کنم امتحانش نکنید، چون ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای شما داشته باشد.

در این روستا حتماً شب را بیدار بمانید! شاید فکر کنید که با تاریک شدن هوا در این منطقه باید به کلبه های تان برگردید اما در واقع تازه قرار است زیباییهای شب را ببینید. در این منطقه هوا قدر تمیز است که تک تک ستاره‌های آسمان، حتی کوچکترین هایشان را میبینید. همان لحظه است که عظمت این جهان و کوچک بودن خودتان در مقابل آن را با تمام وجود درک می کنید.

آسمان شب در سوباتان آنقدر زیباست که دوست دارید ساعت ها روی زمین دراز بکشید و فقط به آسمان نگاه کنید. این آسمان مثل یک دریا پر از ستاره های براق و چشمک زن، در حال حرکت و موج زدن است. مگه چند بار فرصت تجربه سفر به چنین جایی رت دارید؟ جایی که روزها بالاتر از دریای ابر قرار دارید و شب‌ها زیر دریایی از ستاره می‌خوابید؟! پس در اولین فرصت برای سفر به سوباتان برنامه ریزی کنید. فراموش نکنید که حتماً لباس گرم با خودتان همراه داشته باشید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

14. دشت لار، پیراهن گلدار مازندران

دشتی سر سبز که وه های اطراف آن و جاده ای در میان آن برای رسیدن به دشت لار باید خودتان را به دو قدمی کوه دماوند برسانید. این دشت زیبا که در فاصله ۷۰ کیلومتری از سمت شرق شهر تهران قرار دارد، هنوز برای همه شناخته شده نیست. شاید سختی مسیری که به آن منتهی می‌شود دلیل اصلی این موضوع باشد.

باید در جاده هراز به سمت آمل حرکت کنید تا یه فرعی جاده رینه برسید. این جاده در پیج و خم است و امکانات زیادی هم ندارد. اما وقتی کمی در مسیر این راه پیش بروید، خودتان را در ارتفاعاتی خیلی بالاتر از جاده هراز می‌بینید. آنجاست که اگر سرتان را برگردانید، متوجه می‌شوید در دو قدمی کوه دماوند در حال حرکت هستید.

دست‌های وسیعی را در اطراف این جاده می‌بینید. اگر بتوانید برنامه‌ریزی سفرتان را طوری تنظیم کنید که در اواسط بهار و یا اوایل تابستان به این منطقه برسید، از دیدن زیبایی‌های طبیعت آن تعجب می‌کنید! این که چنین طبیعتی در دو قدمی تهران باشد را شاید هر کسی نداند! البته شاید همین مسئله هم باعث سالم ماندن و بکر ماندن آن شده باشد. به هر حال دشت لار همان جایی است شما زیر سایه کوه دماوند خودتان را غرق در گل‌های وحشی می‌بینید.

با هر وزش باد، این گل‌ها شروع به رقصیدن و خودنمایی می‌کنند. انگار زمین مثل یک پیراهن سبز و پهن شده باشد و گل‌های وحشی هم گلدوزی های تزئینی این پیراهن زیبا باشند. یکی از زیباترین گل‌های وحشی این منطقه گل‌های شقایق هستند. این گل‌ها که به طور طبیعی در سرتاسر تپه‌ها و دشت‌های این منطقه رشد می‌کنند، با رنگ قرمز درخشانشان زیبایی خیره‌کننده‌ای به این منطقه می‌بخشند.

اگر تابستان به دشت لار سفر می‌کنید، قبل از پیاده شدن از ماشین حتماً کرم ضدآفتاب بزنید. در این دشت تعداد کمی درخت دیده می‌شود و در طول روز فقط ابرهایی که جلوی خورشید را می‌گیرند، می‌توانند برایتان سایه درست کنند. پس احتمال آفتاب سوختگی زیاد است.

اگر بتوانید خودتان را به رودخانه سفیدآب برسانید، تجربه خنکای آب این رود را هرگز از یاد نمی برید. اما چرا اسم این رودخانه سفید آب است؟! این رودخانه از ارتفاعات سرچشمه می‌گیرد وبا شیب زیاد به سمت پایین جاری می‌شود. د این مسیر کف سفید رنگی روی آن ایجاد می‌شود. به همین دلیل هم آن را سفید آب نامگذاری کرده‌اند. آبی خنک، زلال و بدون رسوب در این رودخانه جریان دارد.

سد خاکی لار هم از دیگر دیدنی های این منطقه است که در بهار و مخصوصاً تابستان حسابی سرش شلوغ می‌شود! گردشگران و مسافران زیادی در این بازه زمانی به سد لار سفر می‌کنند. سد لار یکی از سدهایی است که آب آشامیدنی اهالی تهران را تأمین می‌کند.

15. دریاچه جنگلی چورت

دریاچه ای که در اطاف آن درختانی است و یک چارد مسافرتی زیر یک درخت احتمالا برای شما هم پیش آمده که بعضی روزها، دوست دارید خودتان را حتی برای چند ساعت هم که شده، از شر شلوغی و سروصدای شهر دور کنید. در این شرایط هیچ چیز بیشتر از سکوت محوطه دریاچه چورت به شما آرامش نمی‌بخشد.

این دریاچه که در اثر یک حادثه طبیعی به وجود آمده، خیلی هم قدیمی نیست و در میان همنوعانش جوان شناخته می‌شود. سال ۱۳۱۸شمسی، زلزله‌ای در محوطه این دریاچه رخ داد که راه عبور آبی از چشمه‌های اطراف را بست. همین اتفاق باعث جمع شدن آب در یک قسمت و تولد دریاچه چورت شد. این دریاچه با مساحت ۲/۵ هکتاردر ۱۰ کیلومتری روستایی به همین نام (حد فاصل ساری تا کیاشهر در مازندران) زندگی می‌کند.

حضور این دریاچه در میان انبوه درختان جنگل، مجموعه‌ای از زیبایی‌ها را در کنار هم گردآوری کرده است. دریاچه چورت مثل یک آینه زیر پای درختان بلند و قدیمی جنگل چورت قرار گرفته است. در هر فصلی از سال این محدوده آنقدر زیبا هست که دل از مسافران و گردشگران ببرد. بهار با درختان پر شکوفه و رنگ سبز تر و تازه‌اش یکجور زیبایی دارد. تابستان و خنکای هوا یکجور دیگر دلنشین است!

اما پاییز همان فصلی ست که نمی‌خواهید از جنگل و دریاچه دل بکنید؛ هزارویک رنگ پاییزی که روی برگ درختان جنگل نشسته و بازتاب تصویرش هم در آب دریاچه دیده می‌شود، می‌تواند برای ساعت‌ها شما را محو خودش کند. زمستان هم لباس حریری از برف تن تمام این منطقه می‌شود و رفت و آمد را برای گردشگران سخت می‌کند.

16. آبگرم لاویج، آبتنی در آب‌ها معدنی

ورودی یک محل گردشگردی به نام دهکده لاویج، ماشین هایی که پارک شده اند و چند نفر نزدیک ورودی لاویج نام یکی از روستاهای شهر نور مازندران است که یک آبگرم معروف در دلش دارد. تابستان ها وقتی که هوا خیلی گرم می شود، آبتنی در آبگرم لاویج بسیار دلپذیر خواهد بود. قرار گرفتن یک آبگرم در دل روستایی سرسبز و خوش آب و هوا زمینه را برای یک سفر به یاد ماندنی فراهم کرده است.

چند مسافرخانه سوئیت و ویلاهای اجاره ای هم در نزدیکی این آب گرم آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران روستای لاویج هستند؛ البته ظرفیت این اقامتگاه ها خیلی زیاد نیست و ممکن است در روزهای شلوغ همه آنها پر شده باشند.

در روستای لاویج جنگل هایی مملو از درختان راش می بینید. این درختان انگار با نظم و ترتیب پشت سر هم ایستاده اند. گیاهان و درختان دیگری هم در این جنگل دیده می شود که در فصل بهار رنگ سبز شان چشمان شما را به خود خیره می کند. در این جنگل تعداد زیادی چشمه هم وجود دارد؛ یکی از آنها همان چشمه آبگرم معدنی لاویج است.

این چشمه آب گرم در بخش شرقی لاویج از دامنه های کوه به بیرون می جوشد. املاحی که در این آب موجود هستند خواص زیادی برای بیماری‌هایی مثل کمردرد، پادرد و بعضی از بیماری های پوستی دارند.

از دیگر جاذبه های دیدنی لاویج می‌توانیم آبشاری را به شما معرفی کنیم که اسم جالبی هم دارد. آبشار «حرام او» همان آبشاری‌ست که در مورد آن گفتیم. گفته می شود که «حرم او» نام داشت به مرور زمان به حرام او تبدیل شد. کلمه «او» در زبان طبری به معنای آب است؛ اما نام حرم از کجا سرچشمه میگیرد؟ از آنجایی که آب این آبشار نزدیکی امامزاده عبور می کند تا به آبشار برسد، نام آن را حرم او گذاشته بودند.

جاذبه های دیدنی شهر نور مازندران و زیباییهای طبیعت آن تمامی ندارند.

اجاره ویلا در نور با قیمت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

17. رامسر، بهشتی میان جنگل و دریا

یک عکس هوتیی از شهری ساحلی که اتصال دریا و ساحل به جنگل سر سبز را نشان می دهدرامسر یکی از مقصدهای گردشگری در استان مازندران است که در پاییز جذابیتی صد چندان دارد و درخت‌های جنگل‌هایش دیدنی‌تر از همیشه می‌شوند. رامسر بین جنگل و دریا قرار گرفته است و دسترسی خوبی به جاذبه‌های گردشگری زیادی مثل هتل ملکشاه، سد میجران، بوستان جنگلی صفارود، ییلاق گرسماسر، جنگل دالخانی، جواهرده و غار گرگرلوکا دارد.

تله کابین رامسر یکی از سرگرمی‌هایی است که از بالای آن می‌توانید جنگل و دریای خزر را تماشا کنید.

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

18. رضوانشهر، بهشت پنهان خزر

دو خانه در میان طبیعت سر سبز و کوهی پوشیده شده از درختان در پشت خانه هارضوانشهر یکی از شهرهای تاریخی و ساحلی استان گیلان است که در آن بناهای قدیمی زیادی هم وجود دارد. این شهر زیبا همسایه دریای خزر، صومعه‌سرا، ماسوله و تالش قرار دارد. قلعه امیر ساسان، پارک جنگلی دکتر درستکار،‌ مسجد اسپیه مزگت، پل آجری پونل و آبشار ویسادار از جاهای دیدنی رضوانشهر‌ند.

19. اولسبلنگاه، چراگاه اسب‌های اهلی و وحشی

چندین خانه با سف های شیروانی و اسب هایی در حال چرا در طبیعت اطراف خانه هاشاید نام اولسبلنگاه برای شما هم عجیب به نظر برسد! این نام در زبان تالشی «درخت ممرز روی ارتفاع» ترجمه می شود. این روستا هم جایی شبیه به سوباتان و ماسال است و در ارتفاعات بالای کوه قرار دارد. اولسبلنگاه ۱۴۸۹ متر از سطح دریا فاصله دارد و پر از مرتع های سرسبزی است که در تابستان جایگاه همیشگی چوپانان و گله هایشان می شود.

به غیر از گاو و گوسفند تعداد زیادی اسب هم در این محدوده می بینید. این اسب ها هم وحشی هستند و هم تعدادی از آن‌ها توسط اهالی روستا اهلی و رام شده‌اند. در واقع شغل دوم بعضی از روستاییان در اولسبلنگاه نگهداری و پرورش اسب است.

برای رسیدن به این روستای زیبا باید وارد استان گیلان شوید، سپس از شهر ماسال و جاده گیلوان وارد ییلاق اولسبلنگاه می شوید. اینجا همان جایی است که ابرها تا زیر پای شما پایین می آیند. بالای این ارتفاع که بایستید، تمام مشکلاتی که در زندگی شهری داشته اید را فراموش میکنید.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

20. بندرگز، شهر فانوس دریایی

ساحل سنگی کنار دریا چند قایق چوبی کوچک پهلو گرفته یکی از شهرهای ساحلی استان گلستان بندر گز نام دارد که یکی از دلیل‌های نام‌گذاری این شهر به بندرگز رویش درختچه گز در ساحل دریای خزر است. این شهر به شبه‌جزیره میان‌کاله و خلیج گرگان نزدیک است و جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی متعددی دارد. چشمه قلقلی، توسکا چشمه،‌ چشمه بلبل،‌ جنگل باغو، جنگل وطنا، سیکاپل و امامزاده سفید چال از دیدنی‌های بندرگز به شمار می‌روند.

21. بندر کیاشهر، نگین گردشگری گیلان

اسکله ای چوبی و قدیمی بر وری تالابی که در میان آن درختان باند هستند و برگ های آنها روی آب دیده می شودکیاشهر یکی از شهرهای استان گیلان است که با رشت نزدیک به ۵۰ کیلومتر فاصله دارد. پل چوبی این بندر که از میان تالاب و نی‌زارها می‌گذرد و به دریای خزر می‌رسد یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر است که محل خوبی برای گرفتن عکس‌های یادگاری است. این پل یک کیلومتر طول دارد و در فصل پاییز نی‌زار‌های اطرافش رنگ زیبایی پیدا می‌کند و به محلی تماشایی تبدیل می‌شود که می‌توانید پرواز مرغ‌های دریایی را ببینید.

سوالات متداول درباره سفر در پاییز به شمال

پاییز شمال کجا برویم؟ 

جنگل ناهارخوران گرگان، جاده چالوس، جنگل الیمستان آمل، آبشار لاتون در روستای کوته کومه، بندرگز، فلکده تنکابن

جاهای دیدنی مازندران در پاییز کدام‌اند؟

دریاچه جنگلی چورت، آبگرم لاویج، رامسر، فلکده تنکابن، دشت لار، روستای یوش

جاهای دیدنی گیلان در پاییز کدام‌اند؟

رضوانشهر، اولسبلنگاه، بندر کیاشهر، ییلاق سوباتان، ماسال

زیباترین جاده های پاییزی شمال ایران کدام‌اند؟

جاده چالوس، جاده هراز، جاده دوهزار، جاده اسالم به خلخال و چمستان به نور

بهترین جنگل های شمال برای سفر پاییزی کدام‌اند؟

جنگل الیمستان، جنگل گیسوم، جنگل ابر، جنگل ناهارخوران گرگان، جنگل لوندویل، جنگل دالخانی، جنگل راش، جنگل سیاهکل، جنگل کبودوال و…

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

3.7/5 - (27 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. ممنون از اطلاعات مفید تون
    خیلی خوب بود این مناطق رو برای رفتن
    و اجاره خانه در برنامه اتاقک حتما زیر نظر خواهم گرفت
    بهترین برنامه برای رزرو اطاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *