شهرهاتجربه سفرجاهای دیدنی

با روستای لاویج بیشتر و بهتر آشنا شویم | سرزمینی بالای ابرها

صبح شده و با صدای پرندگان و نوری ملایم که از لابه‌لای پرده به داخل اتاق می‌خزد، بیدار می‌شوید. پشت پنجره می‌روید و می‌بینید که مه، از کوه پایین آمده و دارد درختان را در خود غرق می‌کند. این توصیف تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های «روستای لاویج» است. یکی از زیباترین و خنک‌ترین ییلاق‌های مازندران که بیشتر روزهای سال، باران آرامی در آن می‌بارد و برای یک آخر هفته آرام‌بخش، از بهترین انتخاب‌هاست. اگر دوست دارید این ییلاق افسانه‌ای را ببینید و دمی در آن آرام بگیرید، در این مقاله از اتاقک، هر آنچه که لازم است درباره سفر به لاویج بدانید را برایتان گفته‌ایم.

لاویج کجاست؟

دهستان لاویج منطقه‌ای خوش‌آب‌و‌هوا در استان مازندران است. از نظر تقسیم‌های کشوری، لاویج جزو شهرستان نور و منطقه چمستان است. این دهستان متشکل از 12 روستاست که هرکدام ویژگی‌ها و دیدنی‌های خودشان را دارند. مثلا «سوردار» به جنگل بکر و انبوهش شهرت دارد. محله «دیزین‌کلا» تپه‌های همیشه‌سبز و بسیار زیبایی دارد.

چشمه‌های آبگرم در نزدیکی «خطیب‌کلا» و «کیاکلا» و در «سادات محله» قرار دارند و جاده مسیر ییلاقی، از «به‌بنک» می‌گذرد. در این روستا، جاذبه‌های طبیعی زیبایی از جمله، رودخانه، جنگل‌های چندمیلیون ساله هیرکانی و بوته‌های انبوه تمشک را پیدا خواهید کرد. از سوی دیگر، جاذبه‌های فرهنگی، قبرهای گبری و آداب‌و‌رسوم مردم لاویج نیز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. لاویج حدود 700 متر از سطح دریا فاصله دارد و بیش از 3000 نفر در آن زندگی می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های گردشگری این شهر؛ مقاله جاهای دیدنی نور را بخوانید.

تاریخچه روستای لاویج

تاریخچه روستای لاویج
از زمان‌های دور، فرمان‌روایان به لاویج علاقه داشته‌اند – عکاس: ماهان قربانی

درباره چگونگی شکل‌گیری دهستان لاویج داستان‌های گوناگونی نقل می‌شود. باستان‌شناسان معتقدند که زمان دقیق ساکن شدن مردم در روستای لاویج مشخص نیست. اما از زمان‌های دور، فرمان‌روایان به لاویج علاقه داشته‌اند و از هوای خوب و آرامش آن لذت برده‌اند. از سوی دیگر، سادات و علویان نیز در سال‌های حکومت امویان، به این منطقه پناه آورده‌اند و سبب شکل‌گیری امامزاده‌های قدیمی دهستان هستند.

در لاویج سنگ‌نگاره‌ای از مرداویج زیاری وجود دارد. مرداویج از اشراف گیلان بود و توانست در قرن چهارم، حکومت زیاریان را پایه‌گذاری کند. او برای احیای سلسله ساسانیان تلاش می‌کرد. از مرداویج، قلعه‌ای نیز در لاویج به‌جا مانده که می‌تواند قدمت این روستا را نشان دهد. تنگه لاویج که حالا یک منطقه ییلاقی و توریستی است، زمانی منطقه‌ای استراتژیک بوده و از آن برای کنترل جنگ‌ها استفاده می‌شده است.

علاوه‌بر این، چند گور گبری که متعلق به دوران قبل از اسلام است نیز در لاویج وجود دارد که نشان می‌دهد از دوران کهن، مردم در لاویج ساکن بوده‌اند. با توجه به تمام این آثار، احتمالا لاویج بیش از 2000 سال پیش شناخته شده و در آن مردمی زندگی کرده‌اند.

فرهنگ و آداب‌‌ورسوم لاویج

فرهنگ و آداب‌‌ورسوم لاویج
در لاویج رسوم کهن منطقه مازندران دیده می‌شود – عکاس: ناصر نعمتی‌روشن

لاویج یکی از دهستان‌های مازندران است. در نتیجه رسم‌های مازندرانی در آن دیده می‌شود. از آیین‌های شادی تا عزا، به‎‌شکلی خاص و متفاوت در لاویج جریان دارد. مثلا اگر در مراسم تاسوعا و عاشورا در لاویج باشید، متوجه می‌شوید هر روستا دسته مذهبی و رسم خودش را دارد. هر روستا، غذای مخصوصی را می‌پزد و آن را درب خانه اهالی می‌برد.

در شام غریبان نیز، مردم صبر می‌کنند تا هوا کاملا تاریک شود. سپس هر خانواده فانوسی برمی‌دارد و در تاریکی روستا، به‌سمت امامزاده حرکت می‌کند. نور آن فانوس‌ها از میان درختان جنگل، چون ارواحی پاک دیده می‌شود که در سکوت به سمت میعادگاهی کهن می‌روند.

علاوه‌بر این آیین، مردم لاویج گاهی آش دست‎جمعی می‌پزند. در این آش 7 میوه می‌ریزند و معمولا آن‌را چند روز قبل از نوروز، آماده خواهند کرد. مردم این دهستان، با همدیگر و مهمانان روستا مهربان‌اند و اگر کسی نیاز به کمک داشته باشد، دریغ نمی‌کنند.

اقتصاد روستای لاویج

لاویج منطقه خوش آب‌وهوایی است؛ اما برخی از گیاهان از جمله برنج در آن نمی‌روید. درختان مرکبات زیادی هم ندارد و معمولا زمین‌ها با گیاهان خودرو پر شده‌اند. اما دام‌پروری در لاویج رواج دارد و گردو هم به‌خوبی در اینجا عمل می‌آید. درختان فندق لاویج پربار هستند و مردم زیادی را می‌بینید که کندوهای پرورش عسل دارند. در لاویج گردشگری نقش مهمی در چرخه اقتصادی دارد. به‌همین دلیل به مسافران احترام گذاشته می‌شود. اجاره ویلا و اقامتگاه در لاویج، از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد است.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

آب‌وهوای روستای لاویج

آب‌وهوای روستای لاویج
هوای لاویج آنقدر خنک است که نیازی به پیدا کردن کولر نیست – عکاس: علیرضا جواهری

حتی اگر چله تابستان به روستای لاویج می‌روید، با خودتان لباس گرم، کفش ضدآب و کلاه ببرید. لاویج معمولا در مه و ابر پوشیده شده و در نتیجه، بارش بارانی شبنم‌ مانند، در بیشتر اوقات روز ادامه دارد. هیچ خانه‌ای در لاویج کولر ندارد و نهایتا گرم‌ترین روزهای سال را می‌توان با یک پنکه از سر گذراند.

لاویج روزهای آفتابی هم دارد که معمولا در تیر و مرداد، چشم‌تان به جمال آن‌ها روشن خواهد شد. زمستان‌های لاویج سرد و پر بارش است. در این زمان خود لاویجی‌ها هم گاهی کوچ می‌کنند و به آمل یا چمستان می‌روند.

بهترین زمان سفر به لاویج

بهترین زمان سفر به لاویج
از اوایل بهار تا اواسط آبان بهترین زمان برای دیدن لاویج است – عکاس: حمیدرضا چایچی

اگر دوست دارید لاویج را ببینید از اوایل بهار تا اواسط آبان بهترین زمان آن است. پس از این ماه‌ها، منتظر هوایی سرد و مرطوب و زمین‌هایی سفیدپوش باشید. در همه حال پیش از سفر به لاویج، وضعیت آب‌وهوا را چک کنید و اگر مسیر بارندگی و رعدو‌برق نداشت، عازم لاویج شوید. فراموش نکنید که لاویج از دریا فاصله دارد و از هوای شرجی تابستانی در آن خبری نیست. پس خودتان را برای یک هوای مرطوب اما خنک، آماده کنید.

جاهای دیدنی روستای لاویج

جاهای دیدنی روستای لاویج
آب‌گرم لاویج از دیدنی‌ها و تفریحات این دهستان است.

نخست آن‌که برای رسیدن به روستای لاویج باید از یک پارک جنگلی زیبا به‌نام «کشپل» عبور کنید. این پارک جنگلی جاده‌هایی رویایی و رستوران‌های کوچکی دارد که نمایی عالی به جنگل‌های لاویج، برای‌تان به ارمغان می‌آورند. در این پارک می‌تواند اتراق کنید، آبشارهایی را ببینید، از پله‌هایی بالا بروید و در منطقه‌ای مرتفع عکاسی کنید. اگر نیاز به آب هم داشتید، چند چشمه وجود دارد که می‌توانید آبی زلال را از آنها بردارید.

پس از آن به لاویج می‌رسید. اینجا حتما سری به استخرهای آبگرم لاویج بزنید. آبگرم این دهستان از نوع گوگردی است و برای برخی امراض، خاصیت درمانی دارد.

بعد می‌توانید یک فیل سنگی را ببینید که درواقع سنگی باستانی است که شمایلش شبیه فیل شده است. در انتهای روستای کیاکلای لاویج، مسیری به سمت رودخانه لاویج وجود دارد. مسیر کنار این رودخانه شما را تا جنگلی قدیمی و انبوه می‌برد که جای زیادی برای اتراق و پیک‌نیک دارد.

اگر دوست داشتید گورهای گبری را ببینید، در مسیر بازگشت از رودخانه در کنار امامزاده توقف کنید و وارد حیاط آن شوید. اینجا می‌توانید چند گور قدیمی را پیدا کنید.

می‌خواهید قسمت‌های بکرتر روستا را ببینید؟ در دوراهی اول به جای مسیر آب‌گرم، جاده روستای به‌بنک را انتخاب کنید. مسیر را تا جایی ادامه دهید که جاده خاکی شود و وارد جنگلی از درختان راش و ممرز شوید. این‌جا هم می‌توانید پیاده‌روی کنید و از کمپ در میان درختان لذت ببرید. اگر کمی بالاتر بروید و خوش‌شانس باشید، اقیانوسی از ابر را خواهید دید که لاویج را در خود پنهان کرده است.

سوغات و صنایع‌دستی لاویج

سوغات و صنایع‌دستی لاویج
عسل از بهترین و معروف‌ترین سوغاتی‌های لاویج است – عکاس: اردلان مقدم

حالا وقت خرید است. پیش از هرچیز، عسل روستای لاویج حسابی وسوسه‌تان می‌کند. اینجا عسل و مشتقات آن با کیفیت و قیمت خوبی ارائه می‌شود و می‌توانید عسل در طعم‌های گوناگون را پیدا کنید.

لاویجی‌ها فندق و گردوی خوبی دارند و ترشی، سیرترشی و رب ازگیل هم آماده می‌کنند. در فروشگاه‌های صنایع‌دستی اطراف آبگرم لاویج می‌توانید انواع صنایع‌دستی چوبی و حصیری را هم پیدا کنید. اگر اهل فرش‌های نمدی باشید نیز، در لاویج، چند مدل خاص را خواهید دید.

در این دهستان جوراب‌های پشمی بلند، کفش روفرشی چرمی و لباس‌های گرم از جنس پوست نیز فروخته می‌شود که بعضی از آنها سوغاتی و یادگاری‌های جالبی خواهند بود.

گاهی اوقات نانوانی‌های لاویج، چند نان و شیرینی محلی را نیز می‌پزند. اگر در آن زمان به نانوایی برسید، می‌توانید طعم آن‌ها را نیز امتحان کنید.

غذاهای محلی روستای لاویج

در لاویج اکثر غذاهای مازندرانی با طعمی عالی طبخ می‌شود. یک نوع آش خوشمزه نیز وجود دارد که لاویجی‌ها در آن آلوچه جنگلی می‌ریزند. البته احتمال پیدا کردن آن در رستوران‌ها کمی پایین است.
در لاویج معمولا مرغ محلی و ارگانیک را طبخ می‌کنند و از آن‌جا که خودشان دام‌پروری دارند، غذاهای گوشتی نیز خوش‌طعم‌اند.

لاویج یک حوضچه پرورش ماهی هم دارد که در آن ماهی قزل‌آلا است. شما می‌توانید خودتان ماهی پاک‌شده را از اینجا بخرید و کبابش کنید و یا در رستوران‌های لاویج ماهی سفارش دهید تا با دورچین‌های خوشمزه برای‌تان آن‌را آماده کنند.

رستوران‌های روستای لاویج

رستوران‌های لاویج
در لاویج دو رستوران قدیمی هست و در جاده منتهی به لاویج نیز می‌توانید رستوران‌های بین راهی دیگری را پیدا کنید.

در لاویج چند رستوران قدیمی در همان حوالی آبگرم لاویج وجود دارد. رستوران آفاق از قدیمی‌ترین رستوران‌های اینجاست و انواع غذاهای ایرانی را ارائه می‌کند. رستوران ایران‌زمین نیز سال‌هاست که در روستای لاویج مشغول به ارائه خدمات و طبخ غذاهاست. در جاده منتهی به لاویج نیز می‌توانید در کلبه پویا دیزی‌های خوشمزه بخورید و در چند رستوران بین‌راهی، آش، کباب، جوجه‌کباب و دیگر غذاها را سفارش دهید.

اقامت در روستای لاویج

اقامت در روستای لاویج
در لاویج ویلاها و اتاق‌های زیادی برای اقامت شبانه وجود دارد – عکاس: میثاق قاسم‌پور

همان‌طور که در قسمت‌های بالاتر برایتان گفتیم، اجاره ویلا در لاویج از مشاغل مهم مردم این روستاست. به‌همین دلیل اینجا می‌توانید خانه‌های روستایی، ویلاهای لوکس، ویلاهای ارزان و اقامتگاه‌های زیادی را پیدا کنید که با قیمت و امکانات مناسب ارائه شده‌اند. اکثر ویلاهای روستای لاویج تمیز هستند و به‌سبب شرایط آب‌وهوایی در آن‌ها حشرات و خزندگان، نیستند. برای پیدا کردن بهترین اقامتگاه‌ها و اجاره ویلا لاویج وارد سایت اتاقک شوید و با توجه به بودجه و سلیقه خود، اتاقک مورد نظرتان را انتخاب کنید.

چگونه به روستای لاویج برویم؟

چگونه به روستای لاویج برویم
برای رسیدن به لاویج می‌توانید از دو مسیر چالوس و هزار استفاده کنید – عکاس: نادر حیدرنژاد

برای رسیدن به روستای لاویج می‌توانید از جاده چالوس و جاده هراز، سفرتان را آغاز کنید. اگر جاده چالوس را انتخاب کردید، از تهران به سمت شهر چالوس و بعد هم نور بیایید. بعد مسیرتان را تا پارک جنگلی کشپل ادامه دهید و حدود نیم ساعت در جاده جنگلی برانید تا به لاویج برسید. از این مسیر حدود 233 کیلومتر راه دارید و کمتر از 5 ساعت بعد در لاویج خواهید بود.

اگر ساکن شرق تهرانید، می‌توانید از جاده هراز به‌سمت روستای لاویج حرکت کنید. این مسیر حدود 236 کیلومتر است و در آن از رودهن، بومهن، آبعلی و… می‌گذرید و بعد به آمل می‌رسید. می‌توانید از داخل شهر آمل به‌سمت چمستان بروید و یا قبل از جاده آمل از مسیر جاده امامزاده عبدالله، مسیرتان را تا چمستان ادامه دهید. با عبور از چمستان، سردر پارک جنگلی کشپل را خواهید دید و نیم ساعت بعد، ورودی روستای لاویج را پیدا می‌کنید.

نکات مهم سفر به لاویج

نکات مهم سفر به لاویج
برای دیدن عمق جنگل حتما با راهنما و مجوزهای لازم اقدام کنید – عکاس: مجید سرود

لاویج روستایی بکر و بسیار تمیز است. بارها خود اهالی بانی شده‌اند و زباله‌هایی که در مسیر لاویج و خود روستا  بوده‌اند را جمع کرده‌اند. در سفر به لاویج، از تمیزی و زیبایی روستا، محیط اطراف رودخانه، جاده‌ها و جنگل لذت ببرید و تمام زباله‌ها را با خود تا یک سطل زباله حمل کنید. علاوه‌بر حفظ پاکیزگی، دام‌ها و حیوانات جنگل ممکن است زباله‌ها را با غذا اشتباه بگیرند و در نتیجه ناخواسته موجب آزار یا حتی مرگ آن‌ها شوید.

نکته مهم دیگر درباره ورود به مناطق بسیار بکر جنگل است. به‌یاد داشته باشید که روستای لاویج فاصله کمی تا حیات‌وحش آزاد دارد. پس احتمال دیدن گراز، تشی و حتی خرس دور از ذهن نیست. برای حفظ سلامتی خودتان و جان حیوان، بدون راهنما و مجوز، وارد بخش‌های حفاظت شده نشوید و در مسیرهای گردشگری بمانید.

سخن آخر

لاویج دهستانی با هوایی خوش، طبیعتی زیبا و مردمی مهربان است. این منطقه جایی برای آرامش، گوش دادن به صدای پرندگان و لذت بردن از سکوتی است که در بسیاری از مناطق، مانندش پیدا نمی‌شود. روستای لاویج توریستی است و در آن می‌توانید به‌‎راحت بهترین ویلاها را رزرو کنید و از زمان‌تان برای دیدن جاذبه‌های گردشگری روستای لاویج و اطراف آن بهره‌مند شوید. برای کشف زیبایی‌های لاویج همین حالا، اقدام به اجاره ویلا و اقامتگاه کنید.

سوالات متداول

روستای لاویج کجاست؟

لاویج دهستانی در استان مازندران، شهرستان نور و شهر چمستان است. لاویج تا تهران حدود 230 کیلومتر فاصله دارد و می‌توانید از هر دو جاده چالوس و هراز، به سمت لاویج بروید.

آب‌وهوای روستای لاویج چگونه است؟

در خانه ‌های لاویج کولر پیدا نمی‌کنید؛ چراکه روستای لاویج حتی در تابستان خنک است. بهار و تابستان بهترین فصل دیدن لاویج است و پاییز و زمستان، لاویج سرد و پر بارش خواهد بود.

مهم‌ترین سوغات لاویج چیست؟

عسل از مهم‌ترین تولیدات لاویج است و باکیفیت خوبی به بازار می‌آید.

لاویج چند روستا دارد؟

دهستان لاویج در ابتدا 15 روستا داشته است. اما اکنون 12 روستای آن باقی مانده و سه تای دیگر خالی از سکنه شده‌اند.

3.4/5 - (14 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بسیار جای زیبا.ولی متاسفانه ساخت وسازهای بی رویه وغیرمجاز .اون بکر بودن ازبین رفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *