تجربه سفرجاهای دیدنیدریاچه‌هاشهرها

همه چیز درباره دریاچه چیتگر | مُسَکِن دلتنگی‌های شمال

برای تهرانی‌ها، دریاچه چیتگر همان «دریا در خانه» است. شاهدش هم همان ساحل شنی دریاچه و بوی آشنای دریا در فصل گرم است که با دیدن مرغابی‌ها روی آب، تکمیل می‌شود. علاوه بر این، اگر گذرتان به کلوپ ماهیگیری کنار دریاچه بیفتد، ممکن است واقعاً شک کنید که به دریا آمده‌اید یا دریاچه؟

قدم‌زدن کنار این دریاچه، تماشای غروب و پیک‌نیک کنار آن یکی از معدود تفریحات رایگان تهران است و باعث می‌شود بسیاری از پایتخت‌نشینان و مسافران این شهر، دریاچه چیتگر را در رده‌های بالای فهرست تفریحات خود قرار دهند.

به عنوان یک پایتخت‌نشین، هیچ‌وقت دریاچه چیتگر برایم تکراری نشده و هر بار قدم‌زدن کنار آن هنگام غروب و سرک‌کشیدن به کتاب‌فروشی بزرگ همسایه دریاچه، حالم را خوب می‌کند و اگر آخر هفته‌ها را برای این کار انتخاب کنم، برای نوشتن در هفته بعد ذهنم باز و سبک می‌شود. مقاله‌ای که می‌خوانید، ترکیبی از تجارب شخصی خودم و تمامی آن چیزی است که باید برای رفتن به دریاچه چیتگر بدانید.

دریاچه چیتگر کجاست؟

دریاچه چیتگر کجاست
دریاچه چیتگر تقریباً در انتهای اتوبان همت واقع شده است. – عکاس: امیر رفیع خواه

هر بار که اتفاق بدی برایم می‌افتد، تصور می‌کنم که گرفتار کارمای دادن آدرس اشتباه به چند نگون‌بخت شده‌ام؛ اما در مورد دریاچه چیتگر قضیه کاملاً فرق می‌کند و می‌توانم بعد از چند بار رفتن، به شما آدرس سرراست بدهم. دریاچه چیتگر تقریباً در انتهای اتوبان همت واقع شده و بهترین مسیر رسیدن به آن از همین اتوبان می‌گذرد.

اگر هم بخواهیم کتاب تهران‌شناسی معاصر را باز کنم و قضیه را جغرافیایی ببینم، باید بگویم که دریاچه چیتگر، یک دریاچه مصنوعی با مساحت 130 هکتار است که در غرب شهر تهران (منطقه 22 شهرداری) قرار دارد. این دریاچه از شمال به اتوبان خرازی (بخش انتهایی اتوبان همت)، از جنوب به پارک جنگلی چیتگر و اتوبان حکیم (همدانی)، از شرق به اتوبان آزادگان و از غرب نیز به شهرک چیتگر محدود شده است.

ایده ساخت این دریاچه به سال 1342 برمی‌گردد، اما به دلایل مختلف ساخت و بهره‌برداری از آن تا سال 1392 طول کشید و از آن سال به بعد، به‌تدریج مراکز تفریحی و تجاری اطراف آن افتتاح شدند. هدف از ساخت این دریاچه مصنوعی، تصفیه هوای تهران است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر جاذبه‌های پایتخت، مقاله جاهای دیدنی تهران را بخوانید.

آب و هوای دریاچه چیتگر

آب و هوای دریاچه چیتگر
آب و هوای دریاچه چیتگر، شبیه آب وهوای تهران است. – عکاس: مجید مددی

آب و هوای دریاچه چیتگر مشابه پایتخت است؛ گرچه آب و هوای منطقه 22 به دلیل دور بودن از مرکز شهر و وجود پارک‌ها و فضای سبز متعدد مثل پارک چیتگر، کمی خنک‌تر از دیگر مناطق تهران است.

به‌صورت کلی آب و هوای دریاچه چیتگر در فصل پاییز تا اوایل زمستان و اسفند تا اواسط بهار معتدل است. از خرداد تا اواخر تابستان آب و هوای دریاچه چیتگر گرم و کمی شرجی می‌شود و در فصل زمستان هم ممکن است سرمای آن آزاردهنده باشد.

بهترین زمان سفر به دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر
بررسی بهترین زمان رفتن به دریاچه چیتگر – عکاس: آرین طاهری

ازآنجایی‌که تنظیم زمان دقیق سفر برای تمامی مقاصد موردنظر سخت است، به عنوان کسی که تجربه رفتن به این دریاچه را داشته به شما توصیه می‌کنم که اگر خواستید در فصل تابستان به دریاچه چیتگر بروید، این کار را ساعت 7 عصر به بعد انجام دهید که هوا کمی خنک می‌شود.

علاوه بر این، شب‌های این دریاچه زنده است و می‌توانید از امکانات تفریحی اطراف آن مثل شهربازی استفاده کنید، برای صرف شام و شنیدن موسیقی زنده به رستوران بروید و در کنار دریاچه پیک‌نیک کنید.

اگر هم فصل زمستان را انتخاب کردید و هوا برفی و بارانی نبود و سوز نداشت، صبح یا ظهر به دریاچه چیتگر بروید و از قدم‌زدن اطراف آن لذت ببرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

مسیر دسترسی به دریاچه چیتگر

راه های دسترسی به دریاچه چیتگر
بررسی راه‌های دسترسی به دریاچه چیتگر – عکاس: armiN

برای رفتن به دریاچه چیتگر می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

دسترسی به دریاچه چیتگر با خودروی شخصی:

برای دسترسی به دریاچه چیتگر از سمت شرق یا شمال آن، باید وارد اتوبان خرازی (همت) یا حکیم شوید. در اتوبان خرازی، باید وارد خروجی دریاچه شوید و در اتوبان حکیم هم باید وارد آزادگان شمال شوید و سپس از خیابان هوانیروز خودتان را به دریاچه چیتگر برسانید.

اگر بخواهید از سمت غرب به دریاچه چیتگر بروید، باید وارد جاده مخصوص شوید و بعد از اینکه به اتوبان آزادگان رسیدید وارد بخش شمالی آن شوید. بعد وارد اتوبان خرازی شده و از طریق ورود به خیابان کاشان و رد کردن میدان موج، وارد خیابان موج شوید و به مسیرتان مستقیم ادامه بدهید.

اگر هم از جنوب به سمت دریاچه حرکت می‌کنید، راهی جز اتوبان آزادگان شمال و وارد شدن به خیابان هوانیروز یا اتوبان خرازی و خروجی دریاچه ندارید.

دسترسی به دریاچه چیتگر با مترو:

برای دسترسی به این دریاچه با مترو، باید در ایستگاه مترو چیتگر پیاده و سوار تاکسی‌های خطی باملند، میدان موج یا دریاچه شوید. البته می‌توانید در پایانه این ایستگاه مترو از اتوبوس‌های دریاچه هم استفاده کنید.

دسترسی به دریاچه چیتگر با اتوبوس:

ساکنین غرب، شرق و مرکز تهران می‌توانند با بی‌آرتی خودشان را به پایانه آزادی و پایانه صادقیه برسانند و با استفاده از اتوبوس‌های شهرک دریا و پیاده‌شدن در ایستگاه جوزانی به دریاچه چیتگر بروند.

اگر هم ساکن خیابان شریعتی، میرداماد و تجریش هستید می‌توانید به سه‌راه ضرابخانه بروید و از آنجا سوار اتوبوس‌های بی‌آرتی متروی چیتگر شوید و از آنجا با تاکسی و اتوبوس به دریاچه بروید.

جاهای تفریحی نزدیک دریاچه چیتگر

در اطراف دریاچه چیتگر تقریباً همه چیز وجود دارد و از هر قشر و سن و سالی که باشید می‌توانید به دریاچه چیتگر به عنوان یک مقصد تفریحی ایدئال نگاه کنید. خواندن لیست زیر، احتمالاً شما را قانع می‌کند:

شهربازی دریاچه چیتگر

شهربازی دریاچه چیتگر
یکی از تفریح‌های محبوب در دریاچه چیتگر، چرخ و فلک سواری و شهربازی آن است. – عکاس: میثم تبریزی

شهربازی دریاچه چیتگر توسط متخصصان آلمانی، هلندی و ایتالیایی ساخته شده و شامل سافاری پارک وحشت، چرخ‌وفلک 40 متری، پیست پرش در آسمان، سینما 6 بعدی یا هرم هیجان، سرسره و … می‌شود. وسایل بازی دریاچه چیتگر در ضلع‌های شمال، شرق و غرب آن پراکنده شده‌اند.

بعضی از بازی‌های این مجموعه، طرفداران بیشتری دارند و به همین دلیل به‌صورت مجزا به آن‌ها می‌پردازم.

ساعات کاری وسایل بازی دریاچه چیتگر: شنبه تا چهارشنبه 4 عصر تا 12 شب و پنج‌شنبه، جمعه و روزهای تعطیل از 2 عصر تا 12 شب

اسکیت یو

اسکیت یو دریاچه چیتگر
سوارشدن به این وسیله بازی، دل‌وجرئت زیادی می‌خواهد – عکاس: محسن خراسانی

این وسیله بازی با نام رایدر مدرن تعلیق در هوا هم شناخته می‌شود و از یک ریل U شکل تشکیل شده که روی آن یک پلتفرم به شکل اسکیت قرار دارد. روی اسکیت نیز دو کابین 8 نفره نصب شده و هنگامی که اسکیت روی ریل‌ها جابه‌جا می‌شود، کابین‌ها نیز می‌چرخند. سوارشدن به این وسیله بازی، دل‌وجرئت زیادی می‌خواهد و فقط افرادی که سن آن‌ها بین 7 تا 60 سال است می‌توانند سوار آن شوند.

ساعات کاری وسایل بازی دریاچه چیتگر: شنبه تا چهارشنبه 4 عصر تا 2 شب و پنج‌شنبه، جمعه و روزهای تعطیل  از 11 عصر تا 2 بامداد

ماشین برقی یا کوبنده

ماشین برقی یا کوبنده یکی از تفریحات هیجان‌انگیزی است که تقریباً در تمامی شهر بازی‌ها پیدا می‌شود و در آن می‌توانید رانندگی را بدون قوانین معمول تجربه کنید و اوقات خوشی را با خانواده و دوستانتان داشته باشید. 2 پیست ماشین کوبنده در شمال و غرب دریاچه چیتگر وجود دارد که برای استفاده از آن‌ها باید وزنتان زیر 80 کیلوگرم و قدتان زیر 190 سانتی‌متر باشد.

ساعات کاری ماشین کوبنده شمال و غرب دریاچه چیتگر: شنبه تا چهارشنبه 4 عصر تا 2 شب و پنج‌شنبه، جمعه و روزهای تعطیل  از 11 عصر تا 2 بامداد

رول گلایدر یا زیپ‌لاین

مجموعه رول گلایدر دریاچه چیتگر در بخش شمالی آن و نزدیک به سرسره‌های سقوط آزاد و یکی از ایستگاه‌های قایقرانی آن قرار دارد. زیپ‌لاین دریاچه هیچ کابینی ندارد و شما به‌تنهایی و با کمک دو دستگیره که در بالای سرتان قرار دارد و یک کمربند ایمنی، بین زمین و هوا حرکت می‌کنید و ارتفاعتان از سطح زمین نیز از 120 تا 190 سانتی‌متر تغییر می‌کند. طول مسیر آن هم چیزی حدود 80 متر است.

کودکان زیر 8 سال نمی‌توانند از این وسیله استفاده کنند و محدودیت وزنی آن بین 90 تا 140 کیلوگرم است.

ساعات کاری زیپ‌لاین دریاچه چیتگر: شنبه تا پنج‌شنبه 3 عصر تا 9 شب و جمعه و روزهای تعطیل  از 3 عصر تا 10 شب

شهربازی فان لند

شهربازی فان لند دریاچه چیتگر
شهربازی فان لند دریاچه چیتگر – عکاس: ایمان زندی پور

همان‌طور که گفتم در دریاچه چیتگر تمامی افراد با سنین مختلف می‌توانند تفریح کنند و شهربازی فان لند 1 و 2 دریاچه چیتگر که در 2 بخش شمالی و غربی آن قرار دارد، برای تفریح کودکان و نوجوانان ساخته شده است. البته بزرگ‌ترها هم می‌توانند از بعضی امکانات آن مثل عینک‌های واقعیت مجازی استفاده کنند. شهربازی فان لند بیش از 10 بازی هیجان‌انگیز برای کودکان دارد و که تعدادی از آن‌ها مثل ترامپولین و یوروبانجی در فضای باز قرار دارند.

ساعات کاری فان لند دریاچه چیتگر: شنبه تا چهارشنبه 5 عصر تا 11 شب و جمعه و روزهای تعطیل  از 2 عصر تا 11 شب

اسکای فلایر

اسکای فلایر دریاچه چیتگر
اسکای فلایر، تجربه هیجان و خنده – عکاس: محمد صادقی

اسکای فلایر چیزی شبیه به همان صندلی پرنده خودمان است و از تعدادی صندلی 2نفره تشکیل شده که با زنجیر به یک ستون محکم متصل شده‌اند و تا ارتفاع 25 متری بالا می‌روند و دور ستون می‌چرخند. اگر دوست دارید آدرنالین خونتان را بالا ببرید و از ارتفاع نمی‌ترسید، حتماً اسکای فلایر دریاچه چیتگر را امتحان کنید.

استفاده از اسکای فلایر برای کودکان زیر 12 سال و افراد بالای 75 کیلوگرم محدودیت دارد.

ساعات کاری اسکای فلایر دریاچه چیتگر: شنبه تا چهارشنبه 3 عصر تا 9 شب و جمعه و روزهای تعطیل  از 12 ظهر تا 10 شب

فوتبال‌دستی انسانی

فوتبال‌دستی انسانی یکی دیگر از امکانات تفریحی جذاب و جدید دریاچه چیتگر است که به شما این امکان را می‌دهد که خودتان را جای آدمک‌های فوتبال‌دستی بگذارید. البته این بازی قوانینی هم دارد و هر کس فقط باید در محدوده میله خود حرکت کند و توپ را فقط با پا بزند. در کنار این وسیله تفریحی، بازی‌های دیگری مثل تیراندازی با تیروکمان و اسلحه و بازی‌هایی مثل برج هیجان (جنگا) غول‌پیکر هم وجود دارد.

فوتبال‌دستی انسانی در مجاورت مرکز تجاری بام لند و ضلع شرقی دریاچه چیتگر قرار دارد.

فعالیت‌هایی که می‌توانید در دریاچه چیتگر انجام دهید

قدم‌زدن دور دریاچه و پیک‌نیک کردن کنار آن، محبوب‌ترین تفریح میان بازدیدکنندگان دریاچه چیتگر است. پیاده‌روی دور این دریاچه 130 هکتاری با چند ساعت ورزش در باشگاه برابری می‌کند و می‌توانید موقع قدم‌زدن، ریه‌هایتان را از آب و هوای تمیز اطراف دریاچه پر کنید و چند ساعتی را از دود و دم تهران دور بمانید. به جز قدم‌زدن و پیک‌نیک کنار دریاچه، می‌توانید کارهای زیر را هم انجام دهید:

خریدکردن از مرکز خرید بام لند

مرکز خرید بام لند
یکی از فعالیت‌های محبوب در دریاچه چیتگر، خرید از مرکز خرید بام لند است. – عکاس: adelkj

مرکز خرید بام لند پاساژی است که در طول ضلع شرقی دریاچه کشیده شده و بیشتر فروشگاه‌های آن در زیر زمین قرار دارند و با پله‌برقی  و پله‌های عادی موجود در اطراف دریاچه، می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. ضمن اینکه چند سرویس بهداشتی عمومی در میان فروشگاه‌های طبقه پایین بام لند وجود دارند.

در این مجموعه تجاری می‌توانید نمایندگی تعدادی از برندهای مشهور ایرانی و خارجی را پیدا کنید که انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه را عرضه می‌کنند. همچنین نمایندگی شرکت موتور کویر نیز در نزدیکی بام لند قرار دارد که انواع موتورسیکلت و دوچرخه را به‌صورت نقد و اقساط عرضه می‌کند.

همچنین یک کتاب‌فروشی بزرگ هم در منتهاالیه شمالی بام لند وجود دارد که سر زدن به آن اهل فرهنگ و کتاب‌خوانی را حسابی سر ذوق می‌آورد.

صرف غذا در رستوران‌های اطراف دریاچه و شنیدن موسیقی زنده

شکم گردی در دریاچه چیتگر
شکم گردی در دریاچه چیتگر – عکاس: کاوه صفری

تعداد زیادی رستوران و کافه در مجاورت دریاچه چیتگر وجود دارد که اکثر آن‌ها بخشی از مجموعه تجاری بام لند محسوب می‌شوند. بعضی از این رستوران‌ها و کافه‌ها روی بام لند قرار دارند و دارای دسترسی و آسانسور جداگانه هستند. می‌توانید هنگام صرف غذا در این رستوران‌ها هم به موسیقی زنده گوش کنید و هم منظره دریاچه را تماشا کنید. غذایی که در این رستوران‌ها سرو می‌شود تنوع بالایی دارد و در میان آن‌ها می‌توانید انواع رستوران‌های سنتی ایرانی، فرنگی، عربی، فست‌فود و … را پیدا کنید.

یکی از مشهورترین رستوران‌های دریاچه، رستوران شناور رویال است که 2 طبقه دارد و بسیاری از آن برای برگزاری مهمانی و مراسم استفاده می‌کنند. اگر رستوران رزرو نبود، می‌توانید از غذاخوردن روی عرشه این قایق یا فضای سرپوشیده پایین آن لذت ببرید و خودتان را در ونیز تصور کنید.

اگر هم دوست دارید کنار دریاچه یک میان‌وعده میل کنید یا به دنبال خوراکی‌های سبک‌تری مثل بستنی و … هستید، می‌توانید به غرفه‌ها و دکه‌های متعددی که اکثر آن‌ها در کنار بام لند مستقر شده‌اند مراجعه کنید.

قایق‌سواری

قایق سواری در دریاچه چیتگر
قایق سواری در دریاچه چیتگر، تفریحی محبوب و خاطره‌انگیز – عکاس: دنیا نیکزاد

در دو ضلع غربی و شرقی دریاچه دو اسکله قایق‌سواری وجود دارد که هر دوی آن‌ها قایق پدالی دارند و می‌توانید انواع 2نفره یا 4 نفره آن‌ها را کرایه کنید و یا خانواده و دوستان روی آب پدال بزنید و مناظر اطراف، پرنده‌ها و ماهی‌ها را تماشا کنید. با قایق‌سواری روی دریاچه چیتگر در یک کلام هم تفریح می‌کنید و هم یک ورزش سبک انجام می‌دهید.

اگر از افتادن و غرق‌شدن در آب می‌ترسید، نگران نباشید؛ چون پیش از سوارشدن به شما جلیقه نجات می‌دهند. همچنین قایق‌سواری افراد زیر 14 سال، بالای 90 کیلوگرم و خانم‌های باردار ممنوع است.

ماهیگیری

دریاچه چیتگر مصنوعی است؛ اما چند نوع ماهی هم دارد و اگر به این فعالیت علاقه دارید و صبر و حوصله‌تان زیاد است، می‌توانید به کلوپ ماهیگیری دریاچه که در ضلع شرقی آن قرار دارد مراجعه کنید و بعد از خرید یا اجاره لوازم ماهیگیری، کمی آموزش ببینید و شانستان را برای گرفتن ماهی‌های دریاچه امتحان کنید. البته حواستان باشد که نمی‌توانید ماهی‌ها را با خودتان ببرید و بعد از صید، باید آن‌ها را مجدداً در دریاچه رها کنید.

این نکته را هم فراموش نکنید که باشگاه ماهیگیری دریاچه فقط از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت 8:30 صبح تا 9 شب فعال است.

دوچرخه‌سواری

دوچرخه سواری در دریاچه چیتگر
دوچرخه سواری در دریاچه چیتگر – عکاس: شهرام قره پور

پیست دوچرخه‌سواری دریاچه چیتگر در ضلع غربی آن قرار دارد و اگر خودتان دوچرخه ندارید، می‌توانید از ایستگاه‌هایی که در همین بخش وجود دارند دوچرخه کرایه کنید. هنگام دوچرخه‌سواری می‌توانید خود دریاچه، اسکله قایق‌سواری، پارک چیتگر و دهکده مهربانی حیوانات چیتگر را  تماشا کنید. این دهکده حیوانات در جنوب دریاچه قرار دارد و هنگام عبور از زیر گذر مدرن موج، می‌توانید بازی‌کردن سگ‌ها را تماشا کنید.

اقامت در نزدیکی دریاچه چیتگر به پیشنهاد اتاقک

شهر تهران بزرگ‌ترین کلان‌شهر کشورمان است و برای دسترسی راحت به دریاچه چیتگر، باید در مناطق غربی شهر تهران اقامتگاه اجاره کنید. برای اجاره اقامتگاه در تمامی مناطق پایتخت می‌توانید روی اتاقک حساب کنید و بدون نگرانی برای سرپناه، فقط به فکر برنامه‌ریزی برای سفرتان باشید. تنوع اقامتگاه‌های تهران در اتاقک مثل سایر شهرها زیاد است و می‌توانید متناسب با بودجه و سلیقه‌تان، نسبت به اجاره روزانه خانه در تهران اقدام کنید.

اجاره ویلا در اطراف تهران قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سخن آخر

این مقاله عنوان «همه چیز درباره دریاچه چیتگر» را دارد، اما احتمال دارد که بعضی از ویژگی‌های دریاچه، تفریحات و فعالیت‌های مرتبط با آن از قلم افتاده باشد. اگر شما هم تجربه رفتن به دریاچه چیتگر را دارید یا با دیدی متفاوت نسبت به نگارنده به این جاذبه تفریحی نگاه می‌کنید، می‌توانید آن را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

در انتها هم مثل همیشه یاداواری می‌کنیم که برای اجاره ویلا و سوئیت در شهرهای مختلف می‌توانید روی کمک اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول درباره دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر کجاست؟

دریاچه چیتگر در منطقه 22 شهر تهران و غرب آن قرار دارد و در شمال پارک چیتگر واقع شده است.

مهم‌ترین تفریحات دریاچه چیتگر کدامند؟

شهربازی، زیپ‌لاین، اسکای فلایر، ماشین برقی

مهم‌ترین فعالیت‌هایی که می‌توان در دریاچه چیتگر انجام داد کدامند؟

پیاده‌روی، پیک‌نیک، قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری، خرید

3.8/5 - (26 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

    1. آدمهای نژاد پرست انشالله که همیشه ی همیشه تنها باشند تا در تنهایی بمیرند

    2. کاش شما و دوستانتان از ترامپ برای ممانعت از ورود ایرانیها ایراد نمیگرفتید.

    3. آره والا ولی چه میشه گفت دولت نازنین و اسلامی مادیگه😔کمکهای بی دریغشونسبت به اعراب،افغان هاوپاکستانی هاوازاین قبیل عزیزان خصوصاً خصوصاً اعراب دریغ نمیکنه😡😡😡
      علی برکت الله😏😏😏

  1. انسان پاشو هر کجا بگذاره اونجارو می خشکاتد کم موند اونجارو هم تبدیل بکنید به دریاچه ی ارومیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *