شهرهاجاهای دیدنی

خانه موزه مدرس | بازمانده‌ای از دوره قاجار

قدم زدن در خانه‌های تاریخی تهران، مثل سفر در تونل زمان است. بناهایی که نه تنها از نظر هنر و معماری بلکه از منظر سیاسی، اجتماعی و تاریخی هم مهم هستند. این خانه‌ها شاهد حضور افراد مهم بوده‌اند، رویدادهایی را دیده‌اند و انگار هنوز از میان دیوارها یا پشت پنجره‌های‌شان، اتفاقی مهم جریان دارد. یکی از خانه‌های تاریخی مهم که در محله‌ای پرجاذبه واقع شده است، خانه موزه مدرس است. این خانه متعلق به آیت الله سید حسن مدرس بوده و حالا یکی از جاذبه‌های گردشگری دیدنی تهران است که نباید دیدنش را از دست بدهید.

خانه موزه مدرس کجاست؟

خانه موزه مدرس کجاست
خانه شهید مدرس در محله عودلاجان از محلات قدیمی و معروف تهران است – عکاس: غزال عسکری

خانه موزه مدرس، در محله عودلاجان واقع شده است. جایی که بسیاری از افراد به نام و مشهور در آن رفت‌وآمد داشته‌اند و در دوران قاجار و پهلوی اول، خانه‌های تاریخی باارزشی در آن ساخته شده است. خانه مدرس نیز به‌سبب وجود قسمت‌های گوناگون، توجه به فضاسازی، معماری خاص و البته حضور آیت‌الله سید حسن مدرس مورد اهمیت است.

تاریخچه خانه موزه مدرس

تاریخچه خانه موزه مدرس
خانه موزه مدرس در سال 1395 برای بازدید عموم بازگشایی شد – عکاس: علی فرداد

آیت‌الله مدرس و خانواده او حدودا بین سال‌های 1300 تا 1325 در این خانه بوده‌اند. خانه‌ای که احتمالا از مجموعه خانه‌های احمد مشیرالسلطنه، وزیر دوره قاجار بوده و بعدها به فروش رسیده است. آیت‌الله مدرس این خانه را با پول حقوقش در مجلس و قرض مبلغی دیگر، یک‌جا خریده بود. اما پس از شهادت آیت‌الله مدرس، خانه ایشان که قدمتی قاجاری داشت برای مدت طولانی متروک ماند. تا اینکه در سال 1393، این خانه  توسط فردی به‌نام حاج علی اکبر انصاری دانسفهانی تجهیز و احیا شد.

جالب است بدانید آقای انصاری از خیرین دانسفهان که از شهرهای استان قزوین است هستند و آن‌جا نیز کارهای عمرانی زیادی را انجام داده‌اند. با حمایت‌های آقای انصاری، خانه‌ای متروکه تبدیل به خانه موزه‌ای خصوصی شد. این خانه در سال 1395 افتتاح و برای بازدید عموم بازگشایی شد. امروزه این موزه گالری، فضاهایی برای نمایش فضای واقعی خانه آیت‌الله مدرس و قسمت‌هایی برای آموختن درباره معماری قاجاری این خانه دارد.

در این خانه گاهی برنامه‌ها و رویدادهایی برگزار می‌شود. ضمنا شربت‌خانه‌ای در خانه واقع شده تا بتوانید لحظاتی را استراحت کرده و اوقاتی خوش و آرام داشته باشید.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

شهید مدرس که بود؟

شهید مدرس که بود
شهید مدرس از سیاست‌مداران و روحانیون ایرانی بود که به‌عنوان نماینده مجلس نیز فعالیت می‌کرد – عکاس: سعید اربابی

آیت‌الله سید حسن مدرس مشهور به نام سید حسن مدرس، یکی از سیاست‌مداران و روحانیون ایرانی بود. ایشان دوران تحصیلات دینی خود را در اصفهان نزد آشیخ مرتضی ریزی و حکیم میرزا جهانگیرخان قشقایی از مجتهدان و اساتید برجسته حوزه علمیه در سامرا و نجف آغاز کردند و تا درجه اجتهاد به تحصیل خود ادامه دادند. پس از آن به زادگاه خود یعنی اصفهان بازگشتند و مشغول تدریس فقه و اصول شدند. شهید مدرس فعالیت سیاسی خود را از انجمن مقدس اسلامی اصفهان که اصلی‌ترین نهاد سیاسی شهر اصفهان در دوره مشروطه اول بود شروع کردند.

پس از تیر ماه 1287 مصادف با به توپ بستن مجلس شورای ملی توسط محمدعلی شاه که به دوره استبداد صغیر مشهور بود، در سال 1289 به مجلس شورای ملی معرفی و برای نمایندگی در این مجلس انتخاب شدند. بعد از آن آیت‌الله مدرس از طرف مردم تهران برای دوره سوم نیز انتخاب شدند. اما با شروع جنگ جهانی اول کار مجلس ادامه پیدا نکرد و منحل شد.

بعد از جنگ جهانی اول و رسیدن به کودتای 3 اسفند 1299 شهید مدرس به دستور رضاخان به قزوین تبعید شد. پس از گذشت بیش از 23 ماه، با عزل سیدضیاء از تبعید آزاد شد. پس از آن در دوره چهارم مجلس به نمایندگی از طرف مردم تهران برگزیده و به عنوان نائب رئیس مجلس انتخاب شد.

در سال 1305 آیت‌الله مدرس مورد سوء قصد قرار گرفت که از آن گذر کرد. سپس در دی ماه همان سال با حمایت از قیام نورالله نجفی اصفهانی رضاخان دستور دستگیری او را صادر و در نهایت ایشان را به خواف و سپس کاشمر تبعید کرد. آیت الله مدرس در آذر ماه 1316 به طرز مشکوکی به قتل رسیدند. روایتی که از شهادت ایشان وجود دارد این است که رضاخان با دستور مستقیم به ریاست شهربانی خراسان دستور کشتن ایشان را صادر کرده است.

ویژگی‌های معماری عمارت خانه موزه مدرس

ویژگی‌های معماری عمارت شهید مدرس
خانه شهید مدرس دارای بخشی برای سکونت و بخشی برای کار و جلسات بوده است – عکاس: علی فرداد

در خانه موزه مدرس ویژگی‌های خاصی وجود دارد که می‌تواند هنر و نگاه استادانه معماران آن دوره را نشان دهد. در این‌جا به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • استفاده از پنجره‌های عمودی و مشبک معروف به ارسی
  • استفاده از رنگ قرمز و ارغوانی در طراحی کاشی‌های خشتی هفت رنگ
  • استفاده از طرح و نقش گل لندنی در طراحی کاشی‌کاری ساختمان
  • داشتن ایوان در مقابل تالارها (که از شاخص‌های اصلی آن ستون‌هایی به نام تیرحمال است).
  • مرکزی بودن بنا
  • مرتفع بودن عمارت برای نشان دادن عظمت و قدرت
  • بهره‌وری از مصالح سنگی و آجری

از آن‌جایی که این عمارت یک مکان مهم برای انجام فعالیت‌های سیاسی شهید مدرس بوده است، وجود بخش‌های اندرونی و بیرونی در عمارت یک امر طبیعی است. از فضای اندرونی در معماری این عمارت برای سکونت ساکنین و بخش بیرونی بیشتر به عنوان محل کار استفاده می‌شده است.

مسیر دسترسی به خانه موزه مدرس

مسیر دسترسی به خانه موزه شهید مدرس
برای دیدن خانه شهید مدرس می‌توانید از مترو استفاده کنید – عکاس: ساسان عبدی

بهترین وسیله برای دسترسی به خانه موزه مدرس استفاده از مترو تهران است. برای این کار به خط 2 مترو بروید و در ایستگاه بهارستان از مترو پیاده شوید. سپس به سمت چهارراه سرچشمه حرکت کنید و پس از حدود 15 دقیقه پیاده‌روی به این خانه تاریخی برسید. همچنین می‌توانید در ایستگاه‌های 15 خرداد و امام خمینی نیز از مترو پیاده شده و با عبور از میان بازار تهران خود را به این عمارت زیبا برسانید.

آدرس پستی عمارت عبارت است از: خیابان امیرکبیر شرقی، کوچه علیرضا جاویدی (میرزا محمود وزیر)، بن‌بست مدرس، پلاک ۵

ساعت بازدید از خانه موزه مدرس و قیمت بلیط

ساعت بازدید از خانه موزه مدرس و قیمت بلیط
خانه موزه مدرس شنبه‌ها و در ایام مذهبی تعطیل است – عکاس: مهرداد فقیری

شما می‌توانید از یکشنبه تا جمعه، ساعت 10 تا 18 از عمارت و خانه موزه مدرس بازدید کنید. این موزه شنبه‌ها و در ایام مذهبی تعطیل است.

جاذبه‌های دیدنی اطراف خانه موزه مدرس

اطراف خانه موزه مدرس دیدنی‌های مهمی هستند که هرکدام به‌نوعی تاریخ و هویت تهران را بازگو می‌کنند. اگر قصد تهرانگردی و بازدید از دیگر جاهای دیدنی تهران را دارید، این جاذبه‌ها را هم ببینید.

بازار تهران، یک خرید خوشمزه

بازار تهران
بازار تهران از مهم‌ترین مراکز خرید در تهران و ایران است.

یکی از جذاب‌ترین همسایه‌های خانه موزه مدرس، بازار تهران است. این بازار از قدیمی‌ترین محلات و بازارهای ایران نیز محسوب می‌شود. بازار تهران در دوران قاجار بنا شده است و بیش از 100 هکتار مساحت دارد. این مجموعه در میان خیابان‌های مولوی، امام خمینی، 15 خرداد و خیام واقع شده است. بازار تهران شامل دالان‌ها، تیمچه‌ها، مراکز تجاری، بازار و بازارچه، سرا، رستوران‌ها، کافه‌ها و دیدنی‌هایی است که هر کدام اندازه یک کتاب داستان دارند.

کلیسا تادئوس و بارتوقیمیئوس مقدس، یادگار حضور ارامنه

کلیسا تادئوس و بارتوقیمیئوس مقدس
کلیسای تادئوس و بارتوقیمیئوس مقدس از دیدنی‌های جذاب و خاص در قلب تهران است – عکاس: سایه

کلیساتادئوس و بارتوقیمیئوس مقدس مربوط به دوران زندیه و در سال 1147 شمسی تاسیس شده است. این کلیسا را در سال 1378 به‌عنوان یک اثر ملی ثبت کرده‌اند. در این کلیسا علاوه معماری بسیار زیبا، آرامگاه افرادی مانند وزیر مختار انگلستان، کشیش و معلم الهیات انگلیسی و مترجم تورات و انجیل، همچنین چارلز اسکات فرزند نویسنده و شاعر معروف والتر اسکات، پزشک مخصوص فتحعلی شاه و … را نیز خواهید دید.

کاخ گلستان، بنای پرشکوه تهران

کاخ گلستان
کاخ گلستان تنها بنای تهران است که به ثبت یونسکو رسیده است.

تنها جاذبه گردشگری تهران که به ثبت یونسکو رسیده است، کاخ گلستان است. پایه‌های این کاخ در دوره تیموریان گذاشته شده است. پس از آن در دوره قاجار، بناهای دیدنی و مهمی به آن افزوده شده و در نهایت، در دوره پهلوی تغییراتی در کاخ اعمال می‌شود. امروزه کاخ گلستان از زیباترین و مهم‌ترین دیدنی‌ها در تهران است.

کنیسه عزرا یعقوب، محل مقدس یهودیان

کنیسه عزرا یعقوب
کنیسه عزرا یعقوب از جاذبه‌های مهمی است که یهودیان تهران به آن بسیار اهمیت می‌دهند – عکاس: امیر گرامی

در محله عودلاجان دیدنی‌های بسیاری وجود دارد که به‌نوعی با حضور یهودیان در تهران مرتبط هستند. یکی از این دیدنی‌ها، کنیسه عزرا یعقوب است. یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کنیسه‌ها که رویدادها و مراسم‌های مهمی هنوز در آن برگزار می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک برای‌تان از خانه موزه مدرس گفتیم. این خانه تاریخی و ارزشمند از جاذبه‌هایی است که باید به آن سر بزنید تا بیشتر با تاریخ معاصر ایران آشنا شوید. اگر قصد اقامت در تهران را دارید، اتاقک با امکان اجاره روزانه خانه در تهران و اجاره ویلا در اطراف تهران همراه شماست. با اقامتی خوش، تهران را بگردید و لذت ببرید.

سوالات متداول

خانه موزه مدرس کجاست؟

این خانه تاریخی در خیابان امیرکبیر شرقی، کوچه علیرضا جاویدی (میرزا محمود وزیر)، بن بست مدرس، پلاک ۵ واقع شده است.

پیشینه خانه موزه مدرس چیست؟

این خانه متعلق به دوره قاجار است و از بناهایی است که برای مشیرالسلطنه، وزیر دوره قاجار بوده است. شهید مدرس این خانه را خرید و برای حدود 25 سال در آن ساکن بود.

ایستگاه مترو نزدیک به خانه مدرس کجاست؟

ایستگاه میدان بهارستان نزدیک‌ترین گزینه به خانه مدرس است. از این ایستگاه تا خانه، حدود 15 دقیقه پیاده‌روی دارید.

ساعات بازدید از خانه موزه مدرس چگونه است؟

از یکشنبه تا جمعه از ساعت 10 صبح تا 6 عصر می‌توانید برای بازدید از خانه موزه مدرس اقدام کنید.

دیدنی‌های اطراف خانه مدرس کدام‌اند؟

محله عودلاجان و دیدنی‌های آن، بازار تهران، محله‌های قدیمی و کاخ گلستان از دیدنی‌هایی هستند که می‌توانید در حوالی خانه مدرس آن‌ها را ببینید.

Rate this post

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *