جاهای دیدنی

جاهای دیدنی رشت | 15 جاذبه‌ی تفریحی و گردشگری شهر باران

یک آدم خیلی مهربان را تصور کنید که بی‌نهایت زیبا است، چشمان قشنگ، صورت دل‌نشین و لبخندی آرامش‌بخش دارد که در جایی شبیه بهشت ایستاده است. اگر بخواهید این آدم و جایی که ایستاده است را در یک کلمه تعریف کنید، چه می‌گویید؟ من به شما کمک می‌کنم بگویید رشت.

رشت همان آدم خوش‌سیما و باطن است که در بهشت ایستاده و با مهربانی به شما نگاه می‌کند. به همین خاطر ما در این مقاله می‌خواهم جاهای دیدنی رشت را به شما معرفی کنم.

البته بیژن نجدی شاعر مشهور اهل گیلان رشت را به‌مراتب بهتر از من در شعرهایش توصیف می‌کند، مثلاً آنجا که می‌گوید:

با خانه‌ها و خیابان‌ها، کوچه‌ها و میدان‌هایش در آغوش من است

بوی باغ‌های چای را می‌مالم به تنم

شاخه‌های درخت انار بر شانه‌های من است، انگار برگ پوش شده‌ام در خرقه گیاهان

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

یا آنجا که می‌گوید:

نبض کارخانه‌های برنج آهسته می‌زند روی مچ دست‌های من

با همین دست‌ها است که می‌گویم سلام همشهری

و بوی کلوچه می‌دهند مردمانی که می‌گویند علیک سلام

احتمالاً شما هم با خواندن چند خط بالا، احساس کردید اگر همین‌الان برای اولین تعطیلی پیش رویتان برنامه سفر به رشت را نچینید، در حق خودتان کوتاهی کرده‌اید.

حالا تا قبل از زمان سفر با من در این مقاله همراه شوید تا از همین‌جا و پشت کامپیوتر یا موبایل سفری به رشت داشته باشیم و جاهای دیدنی در رشت را با هم ببینیم. و به این سوال مهم شما که رشت کجا بریم؟ پاسخ دهم، برای این کار اول یک لیوان چای بریزید، بعد در گوگل یک آهنگ محلی رشتی سرچ کنید، مثلاً ترانه‌ای از نعیم جبلی، احمد عاشورپور یا حتی موسیقی فیلم در دنیای تو ساعت چند است. هم‌زمان با پخش آهنگ، یک روز بارانی را تصور کنید که قرار است باهم در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر باران، شهر همیشه بیدار گشت بزنیم و دیدنیهای رشت را با هم ببینیم.

فهرست مطلب

درباره رشت

جاهای دیدنی رشت
رشت لوکیشن فیلم در دنیای تو ساعت چند است

رشت را می‌توانم مثل مقدمه معرفی کنم، می‌توانم هم مثل یک استاد دانشگاه در روزی که خیلی خوش‌اخلاق نیست بگویم رشت مرکز استان گیلان، پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر گیلک نشین است که جمعیت آن در سرشماری سال 1395 حدود 700 هزار نفر بود؛ اما من دلم نمی‌آید رشت را این‌طوری معرفی کنم.

من می‌خواهم بگویم رشت همان شهری است که وقتی اولین بار با دیده جان به آن نگاه کنید، امکان ندارد عاشقش نشوید، امکان ندارد تا مدت‌ها هر جا اسم رشت می‌آید چشمانتان برق نزند و دلتان تنگ روزهای خوشی که در رشت داشتید نشود.

رشت همان شهری است که احساس می‌کنید همیشه خانه امن شما است، درست مثل خانه مادربزرگ. کافی است به موسیقی محلی، ثبت‌نامش به ‌عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو و مشاهیر بزرگی مثل هوشنگ ابتهاج، پروفسور سمیعی، دکتر معین و … که در این شهر متولدشده‌اند فکر کنیم تا ببینیم واقعاً این شهر مصداق «آنچه همه خوبان دارند تو یکجا داری» است.

جاهای دیدنی رشت

فهرست مکان های دیدنی رشت، خیلی بالابلند است. قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌ها، تماشای شیوه زندگی مردم، شنیدن صحبت‌های مردم به زبان گیلکی و فروشنده‌ها در بازار رشت، نگاه کردن به خانه‌ها، لمس قطره‌های باران روی صورت، شب‌گردی دور میدان شهرداری و … تنها بخشی از دیدنی های رشت است که در دل هرکدامشان بازهم جاهای دیدنی دیگری وجود دارد.

خب دیگر بهتر است بیشتر از این دلتان را آب نکنم و برویم سراغ معرفی جاهای دیدنی رشت که در بخش‌هایی از آن تجربه من را هم از تماشای آن‌ها می‌خوانید:

امامزاده هاشم رشت، اولین توقفگاه دیدنی مسافران از تهران

امامزاده هاشم رشت، اولین توقفگاه دیدنی مسافران از تهران از مکان های دیدنی رشت
آرامگاه امامزاده هاشم در یک بلندی زیبا و سرسبز قرار گرفته و چشم‌اندازی دلپذیر دارد

بهترین مسیر رفتن به رشت از تهران، جاده قزوین – رشت است. در اواخر این جاده و نزدیکی رشت امامزاده‌ای باصفا به نام امامزاده هاشم وجود دارد که اکثر مسافران برای استراحت یا نماز در آنجا توقف می‌کنند؛ اما باید بدانید امامزاده هاشم فقط یک مکان مذهبی نیست، بلکه جزء اولین جاهای دیدنی رشت است که در شروع سفر به آن برمی‌خورید.

در جوار امامزاده هاشم سفیدرود و پارک سردار جنگل مثل 2 میزبان ورودی تالارهای فاخر، در حال خوش‌آمدگویی به شما برای ورودتان به شهر زیبای رشت هستند. پس حتماً جلوی امامزاده کمی توقف کنید و از تماشای این جاذبه‌ها لذت ببرید.

آدرس امامزاده هاشم رشت: استان گیلان، رشت، جاده قزوین به رشت، بخش سنگر، دهستان سراوان

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

کاروانسرای عباسی گیلان، صرف غذا در عمارتی تاریخی

کاروانسرای عباسی گیلان، صرف غذا در عمارتی تاریخی از جاهای دیدنی رشت
برای خوردن غذا می‌توانید از صندلی ها و میزهای وسط سالن استفاده کنید و یا از حجره‌هایی که داخل تعبیه شده است

اگر قصد دارید از مسیر سفر هم لذت ببرید و عجله‌ای برای رسیدن به رشت ندارید، بهتر است کمی جلوتر از امام‌زاده هاشم توقفی دوباره برای تماشای کاروانسرای عباسی داشته باشید.

در ۳۵ کیلومتری شهر رشت، کاروانسرایی از دوره صفویه به‌جا مانده است که با نام لات یا عباسی شناخته می‌شود. این بنای تاریخی در دوران حمله روس‌ها به کشور، به عنوان پادگانی نظامی کاربرد داشته اما در حال حاضر جایی برای اقامت و پذیرایی از مسافران است. در وسط این کاروانسرا حوضی زیبا و حیاطی مستطیلی وجود دارد که می‌توانید ازآنجا چشم‌اندازی کامل به حجره‌های کاروانسرا داشته باشید. البته در حال حاضر این حجره، بخشی از فضای رستوران سنتی این کاروانسرا هستند.

آدرس کاروانسرای عباسی گیلان: استان گیلان، جاده قزوین-رشت، 4 کیلومتر بعد از امامزاده هاشم

مجموعه میدان شهرداری، گردش حول میدان سرخ ایران

میدان شهرداری و ساختمان شهرداری شهر رشت از دیدنی های رشت
میدان شهرداری پاتوق جوانان رشت در شب‌ها است

بدون شک، یکی از معروف‌ترین جاهای تفریحی رشت مجموعه میدان شهرداری است. جایی که پاتوق جوانان رشت در شب‌ها است و نبض زنده زندگی شهری است. مجموعه میدان شهرداری از یک‌طرف به سبزه‌میدان و از طرف دیگر به بازار بزرگ رشت می‌رسد؛ اما این بخش درباره معرفی این‌ها نیست.

در این بخش می‌خواهم بگویم وقتی خودم شانس آوردم و در یک عصر بارانی برای اولین بار به این مجموعه رفتم تا ساعت‌ها نمی‌توانستم به هیچ‌چیز دیگری جز بنای عمارت شهرداری، کاخ ساعت، اداره پست و هتل ایران نگاه کنم. این میدان به‌قدری من را میخکوب خودش کرده بودم که تصمیم گرفتم در طول مدت سفرم در رشت، هر جا که هستم، شب‌ها خودم را به میدان شهرداری رشت برسانم و چندساعتی در آن قدم بزنم، از دکه‌های محلی چای بخرم و کنار رشته خوش کار یک شب کاملاً رشتی را برای خودم بسازم.

آدرس مجموعه میدان شهرداری رشت: استان گیلان، رشت، خیابان شریعتی، میدان شهرداری

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

بازار روز رشت، قدم زدن میان عطر ناب خوراکی‌های محلی

بازار روز رشت، قدم زدن میان عطر ناب خوراکی‌های محلی از مناطق دیدنی رشت
بازار روز رشت بیش از صدسال قدمت دارد

امکان ندارد به رشت سفر کنید و سراغ بازار روز این شهر نروید. من که در سفر به رشت، یکی از برنامه‌های ثابت و واجب روزانه‌ام قدم زدن در میدان شهرداری تا بازار و بعد گردش در بازار روز رشت بود. بازاری که به نظر من زنده‌ترین، قشنگ‌ترین و خوش حس‌ترین بازار ایران است. جایی که از یک طرف آن ماهی‌فروشان، برنج‌فروشان، چای‌فروشان و … با لهجه شیرین گیلکی‌شان شما را دعوت به خرید محصولاتشان می‌کنند و از طرفی دیگر سبزی‌های محلی تازه، میوه‌های رنگارنگ و شکلات‌های خوشمزه به شما چشمک می‌زنند. راستی حتماً در سفر به رشت زیتون‌پرورده هم بخرید، حتی اگر دوست ندارید! این یک وظیفه ملی است چون همین چند ماه پیش زیتون‌پرورده گیلان، در فهرست 100 غذای برتر گیاهی جهان، رتبه اول را به دست آورد.

بازار روز رشت به بازار روباز هم معروف است این بازار بیش از صدسال قدمت دارد و برخلاف بازارهای محلی دیگر در تمام روزهای سال باز است. من که در سفرم به رشت تا جایی که پاهایم توان راه رفتن داشت و غرفه‌ها باز بودند، از گشتن در این بازار دل نمی‌کندم.

آدرس بازار روز رشت: استان گیلان، رشت، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی

موزه میرزا کوچک خان جنگلی، تنها شاهد باقی‌مانده از کودکی‌های میرزا

موزه میرزا کوچک خان جنگلی، تنها شاهد باقی‌مانده از کودکی‌های میرزا از جاهای دیدنی رشت
موزه میرزا کوچک خان جنگلی، نماد مبارزات جنگلی‌ها در برابر هجوم و تجاوز خارجی‌ها است

زمانی که من به رشت سفر کردم، بحران کرونا کنترل شده بود اما همچنان شایع بود، به همین خاطر موزه میرزا کوچک خان جنگلی تعطیل بود و من نتوانستم از آن دیدن کنم. این اتفاق حسابی توی ذوقم خورد چون در تحقیقاتم در مورد این موزه متوجه شده بودم که اینجا، خانه‌ای بوده که کودکی میرزا کوچک خان جنگلی را به چشم دیده و درواقع منزل پدری میرزای جنگلی بوده است.

حتی می‌دانستم اگر موزه تعطیل نبود، قرار بود در طبقه اول کتاب‌های مربوط به انقلاب مشروطه، نهضت جنگل و گیلان و در طبقه دوم بخشی از لوازم قدیمی خانه مثل گهواره کودکی‌های میرزا کوچک خان، تلفن، رادیو، دوربین عکاسی و… را ببینم. بعد هم قرار بود به ایوان خانه بروم تا تصاویری از میرزا کوچک خان و دیگر اعضای نهضت جنگل را روی ستون‌ها ببینم.

موزه یا خانه میرزا کوچک خان جنگلی، نماد مبارزات جنگلی‌ها در برابر هجوم و تجاوز خارجی‌ها است. جایی که وقایع تاریخی دوره قاجار را روایت می‌کند و یادآور جنگ با روس‌ها و انگلیس‌ها است. پس حالا که موزه باز است، شما از بخت خوبتان استفاده کنید و تماشای موزه را از دست ندهید.

آدرس موزه میرزا کوچک خان جنگلی: استان گیلان، رشت، محله استادسرا

آرامستان سلیمان داراب، جایی برای ادای دین به بزرگان ایران

آرامستان سلیمان داراب، جایی برای ادای دین به بزرگان ایران
آرامگاه مشاهیر زیادی از جمله میرزا کوچک خان جنگلی، شیون فومنی شاعر شهیر گلانی و…

در مقدمه این مقاله گفتم که شهر رشت زادگاه اشخاص بزرگ و تأثیرگذاری در تاریخ ایران بوده است. به نظر من ادای دین به این مشاهیر و رفتن بر سر مزار آن‌ها، ارزش سفر به رشت را چند برابر می‌کند.

اگر فرصت این کار را دارید می‌توانید به قبرستان سلیمان داراب رشت بروید که مشاهیر زیادی از جمله میرزا کوچک خان جنگلی، شیون فومنی شاعر شهیر گلانی، ابراهیم فخرایی (روزنامه‌نگار، وکیل و پژوهنده) و میرزا حسین‌خان کسمایی (شاعر، نویسنده و نقاش) را در دل خود جای داده است.

آدرس آرامستان سلیمان داراب: استان گیلان، رشت، محله سلیمان داراب

دریاچه سقالکسار، دریاچه‌ای توصیف نشدنی

ساحل دریاچه سقالکسار
صدای پرندگان، قایق‌سواری و پیاده‌روی در اطراف دریاچه و تماشای بازی رنگ‌ها در بستر پوشش گیاهی دریاچه هوش از سرتان می‌برد.

یکی دیگر از مناطق دیدنی رشت دریاچه سقالسکار است،  از همین اول بگویم برای توصیف زیبایی دریاچه سقالکسار هیچ کلمه مناسبی نمی‌توانم پیدا کنم، چون زیبایی‌های این دریاچه قابل توصیف نیست و تا با چشم خودتان نبینید شکوه آن را متوجه نمی‌شوید.

این دریاچه جایی است که جلوه‌گر تمام زیبایی‌ها و عظمت خلقت است. سکوت محیط دریاچه به همراه انعکاس منظره‌های اطراف در آب نوید تجربه‌ای پر از آرامش را به شما می‌د هد. صدای پرندگان، قایق‌سواری و پیاده‌روی در اطراف دریاچه و تماشای بازی رنگ‌ها در بستر پوشش گیاهی دریاچه که دیگر هوش از سرتان می‌برد. راستی این دریاچه در روستایی به همین نام قرار دارد که به خونگرمی و مهمان‌نوازی مردمش مشهور است. پس پیشنهاد می‌کنم بعد از تماشای دریاچه و عکاسی، در کوچه‌پس‌کوچه‌های روستا هم قدم بزنید و از هم‌صحبتی با مردم گیلکی و مهربان این منطقه لذت ببرید.

آدرس دریاچه سقالسکار: استان گیلان، رشت، جاده فومن، روستای سقالکسار

پارک جنگلی سراوان، جایی که برای تماشای تمام زیبایی‌های آن وقت کم می‌آورید

پارک جنگلی سراوان از جاهای دیدنی رشت
فاصله تهران تا پارک جنگلی سراوان حدود ۳۰۰ کیلومتر است.

دیدنیهای رشت زیاد است، در کیلومتر ۱۷ جاده رشت به تهران با یک پارک جنگلی رؤیایی مواجه می‌شوید که برای تماشای طبیعت بکر و دست‌نخورده آن به ساعت‌ها زمان احتیاج دارید!

در این پارک دریاچه‌ای قرار دارد که سطح آن با گیاهانی زیبا پوشیده شده است. شما می‌توانید در این دریاچه سبزرنگ قایق‌سواری کنید و عکس‌های بی‌نظیری از سفر به رشت برای روزهای آینده یا وقت‌هایی که دلتان تنگ رشت می‌شود ثبت کنید.

اگر هم دلتان کمی هیجان خواست می‌توانید سراغ امکانات تفریحی این پارک مثل زمین پینت بال، موتورهای چهارچرخ و دوچرخه‌سواری میان درختان بروید تا گردشتان در این پارک رؤیایی تکمیل شود.

آدرس پارک جنگلی سراوان: استان گیلان، رشت، کیلومتر 17 جاده رشت- قزوین

تالاب عینک رشت، متفکرترین تالاب ایران

تالاب عینک رشت از جاهای دیدنی رشت
تالاب عینک رشت تالابی‌ است طبیعی که در منطقه ۴ شهر رشت واقع است.

تالاب عینک رشت یکی دیگر از جاهای گردشگری رشت آن هم در دل شهر است. این تالاب دومین تالاب بزرگ گیلان، پس از انزلی است که ۱۶۰ هکتار وسعت دارد و در بخش غربی رشت قرار دارد. نکته جالب‌توجه در مورد این تالاب بزرگ و درعین‌حال پر آب این است که آب هیچ رودخانه‌ای وارد آن نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت این تالاب شخصیتی مستقل و خودکفا دارد، اهل کار تیمی نیست و دوست دارد خودش تنهایی کارهایش را انجام دهد. به همین خاطر آب این تالاب فقط از بارش باران و زمین‌های کشاورزی اطراف تأمین می‌شود. راستی علت نام‌گذاری این تالاب هم دلیل خیلی پیچیده‌ای ندارد و به این خاطر است که از بالا به شکل عینک دیده می‌شود.

آدرس تالاب عینک رشت: استان گیلان، رشت، منطقه 4 شهر رشت

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

باغ محتشم یا پارک شهر رشت

عمارت کلاه‌فرنگی در باغ محتشم یا پارک شهر از جاهای گردشگری رشت
در باغ محتشم مزار غزل‌سرای بزرگ معاصر، امیر هوشنگ ابتهاج هم قرار دارد

باغ محتشم یا پارک شهر رشت، در سال ۱۲۴۰ توسط فرد ثروتمندی به نام اکبر خان بیگلربیگی ساخته شده است. این باغ در آن زمان خصوصی بود اما حالا در آن به روی عموم باز است.

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت باغ محتشم به‌جز درختان تنومند و خیره‌کننده، عمارت معروف کلاه‌فرنگی است که در مرکز باغ قرار دارد. معماری عمارت کلاه‌فرنگی زیبا و متفاوت است؛ علت تفاوت آن با سایر بناها این است که بنای ساختمان با آجر و چوب ساخته‌شده و به نظر 3 طبقه می‌آید اما در واقع 4 طبقه دارد!

حسن ختام دلبری‌های پارک شهر یا باغ محتشم هم عبور رودخانه گوهر رود از بخش جنوبی آن است. فضای پارک در فصل پاییز جان می‌دهد برای پیاده‌روی، گشت‌وگذار و عکاسی… پس اگر دلتان خواست پاییز بارانی رشت را ببینید، از قدم زدن در این باغ غافل نشوید که روحتان را جلا می‌دهد.

 این پارک نه‌تنها برای مسافران بلکه برای اهالی رشت هم محبوب است و به همین خاطر بیشتر جشنواره‌ها و مراسم‌ خاص گیلان، در این باغ زیبا برگزار می‌شود. در این باغ مزار غزل‌سرای بزرگ معاصر، امیر هوشنگ ابتهاج هم قرار دارد که سر زدن به مزار او خالی از لطف نیست و برای عشاق شعر و به‌خصوص طرفداران این شاعر بزرگ یکی از اصول سفر به رشت به حساب می‌آید.

آدرس باغ محتشم: استان گیلان، رشت، بلوار حافظ

پارک ملت رشت، نماد سبک زندگی اهالی رشت

پارک ملت رشت، نماد سبک زندگی اهالی رشت از جاهای تفریحی رشت
فواره‌های رنگی و برکه مرغابی‌ پارک ملت معروف است.

به نظر من سبک زندگی در رشت با شهرهای دیگر ایران فرق می‌کند. انگار اهالی این شهر قدر زندگی را بیشتر می‌دانند و کمتر خودشان را درگیر روزمرگی‌ها و دغدغه‌های آینده می‌کنند. دلیل این نظر من هم وجود باغ‌ها، پارک‌ها و بوستان‌های متنوع این شهر است. یکی از پارک‌های معروف و دیدنی رشت پارک ملت است که به فواره‌های رنگی و برکه مرغابی‌هایش معروف است. فواره این پارک بزرگ‌ترین فواره در ایران و دومین فواره بزرگ خاورمیانه است که تماشای آن لذت‌بخش است. در کنار پارک ملت هم خانه‌ای روستایی و گیلانی به سبک همان‌هایی که در فیلم‌ها دیده‌ایم وجود دارد که می‌توانید از آن بازدید کنید.

آدرس پارک ملت رشت: استان گیلان، رشت، میدان گلسار

بوستان مفاخر رشت

بوستان مفاخر رشت از مناطق دیدنی رشت
در این بوستان درختان چند صدساله افرا، توسکا، بلوط و کاج سایه‌بانتان خواهند شد

اگر در رشت به دنبال جایی دنج و آرام می‌گردید، به بوستان مفاخر سر بزنید. در این بوستان درختان چند صدساله افرا، توسکا، بلوط و کاج سایه‌بانتان خواهند شد تا عصری باشکوه را در هوایی پاک سپری کنید. مطمئنم در طول قدم زدن در این بوستان تماشای افراد مسنی که در حال شطرنج‌بازی کردن هستند، شنیدن کل‌کل‌ها و کری‌هایشان، زوج‌های جوانی که قدم زدن در یک عصر خوش آب‌وهوا حالشان را خوب می‌کند و شنیدن صدای پرندگان روزتان را می‌سازد.

بخش‌های مختلف این پارک با نام بزرگان گیلانی نام‌گذاری شده است و تندیس‌های چوبی از آن‌ها هم در جای‌جای بوستان به چشم می‌خورد. اصلاً به همین خاطر به این بوستان، بوستان مفاخر رشت می‌گویند.

آدرس بوستان مفاخر رشت: استان گیلان، رشت، بلوار شهید بهشتی، خیابان باهنر

ساحل حاجی بکنده، ساحلی بکر

ساحل حاجی بکنده، ساحلی بکر
حاجی بکنده یکی از تمیزترین ساحل‌های حاشیه دریای خزر است

درست است که شهر رشت به دریا دسترسی ندارد، اما نمی‌شود که آدم تا رشت برود و دریا را نبیند. آن‌هم وقتی‌که برای این کار کافی است مسافت کمی را تا حوالی رشت رانندگی کند. من در سفرم به رشت به بندر انزلی رفتم اما اگر شما می‌خواهید به یک ساحل زیبا و بکر بروید و فرصت زیادی ندارید که یک روز کامل از سفر را به تماشای بندر انزلی اختصاص دهید، توصیه من ساحل حاجی بکنده است.

حاجی بکنده یکی از تمیزترین ساحل‌های حاشیه دریای خزر است و باوجود امکانات رفاهی مثل رستوران، آلاچیق و میز‌ و‌ نیمکت و … به یکی از مکان‌های تفریحی و گردشگری معروف در رشت تبدیل شده است. حاجی بکنده ساحل شنی یکدستی با مساحت بیشتر از 100 هکتار دارد و به خاطر موج‌های آرامش، اگر هوا مناسب باشد جان می‌دهد برای شنا کردن. پس رفتن به ساحل حاجی بکنده با این امکانات را در برنامه سفرتان به رشت قرار دهید آن‌هم وقتی فقط 32 کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد.

آدرس ساحل حاجی بکنده: استان گیلان، 32 کیلومتری رشت، 9 کیلومتری شمال شرق خشکبیجار

موزه میراث روستایی گیلان، فرصت لمس زندگی گیلانی‌ها

موزه میراث روستایی گیلان، فرصت لمس زندگی گیلانی‌ها
موزه میراث روستایی گیلان، موزه‌ای سر باز است که شامل خانه‌های مختلف به سبک گیلانی است

یکی از بخش‌های جذاب هر سفری، تماشای موزه‌های مختلف است. یکی از موزه‌های متفاوت رشت که پیشنهاد می‌کنم حتماً از آن دیدن کنید موزه میراث روستایی گیلان است. موزه میراث روستایی گیلان، موزه‌ای سر باز است که شامل خانه‌های مختلف به سبک گیلانی است. در ساخت این خانه‌ها از تکنیک‌های خاصی برای سازگاری با اقلیم گیلان استفاده شده است که برای علاقه‌مندان به هنر و معماری بسیار جذاب خواهد بود. تازه در محوطه این موزه می‌توانید لباس محلی اجاره کنید و با خانه‌های روستایی که یکی از یکی زیباتر هستند، عکس‌های یادگاری بگیرید.

آدرس موزه میراث روستایی: استان گیلان، رشت، 18 کیلومتری آزادراه رشت

موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت، تصور 3 بعدی از زندگی در گذشته

موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت
موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت در اصل خانه روزنامه‌نگاری به نام میرزا حسین‌خان کسمایی بوده است

اگر به تاریخ ایران و به‌خصوص گیلان علاقه‌مند باشید، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی رشت بهترین جا برای شما است. در این موزه می‌توانید مجسمه‌هایی از مردم محلی در حال کار و فعالیت را تماشا کنید و انواع ظروف، لباس محلی و زیورآلات قدیمی را ببینید.

این موزه در اصل خانه روزنامه‌نگاری به نام میرزا حسین‌خان کسمایی، از دوستان نزدیک به میرزای جنگلی بوده که کمی قبل از انقلاب به موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی گیلان تبدیل شده است.

آدرس موزه باستان شناسی و مردم شناسی: استان گیلان، رشت، سبزه‌میدان، خیابان طالقانی

جاهای دیدنی رشت در بهار

تصویری زیبا از بازار رشت در بهار
بازار رشت یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی رشت در بهار – عکاس: شکری محسوب

بهار یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به رشت است. جاهای دیدنی رشت در بهار به درجه‌ای از زیبایی و جلوه گری می‌رسند که می‌توانند خالق زیباترین خاطره‌های سفر شما به رشت باشند. کاروانسرای عباسی، پارک جنگلی سراوان، بازار رشت، مجموعه میدان شهرداری، باغ محتشم و پارک ملت رشت، در گروه بهترین جاهای دیدنی رشت در بهار قرار می‌گیرند.

برای اجاره ویلا و سوئیت در رشت می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

جاهای دیدنی رشت در تابستان

ییلاق زیبای ماسال در تابستان
ییلاق ماسال، یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی رشت در تابستان است. – عکاس: شکری محسوب

با اینکه آب‌وهوای رشت در تابستان کمی شرجی است ولی این شهر، به شهر باران معروف است و احتمال اینکه در سفر به رشت در تابستان هم باران ببارد، احتمال ضعیفی نیست. با این حال بهترین جاهای دیدنی رشت در تابستان برای اینکه گرمی هوا اذیتتان نکند، تالاب عینک، آرامستان سلیمان داراب، بوستان مفاخر، ساحل حاجی بکنده، دریاچه سقالسکار، جاده اسالم به خلخال، گشت‌وگذار در مراکز خرید رشت و دریاچه ویستان است.

جاهای دیدنی رشت در پاییز

تصویری زیبا از مجموعه میدان شهرداری رشت در پاییز
مجموعه میدان شهرداری رشت، مقصد محبوب گردشگران به رشت در پاییز – عکاس: وحید اصغر نژاد

از نظر من رشت در پاییز، بهترین نقطه جهان است. شهری که شب‌ها با صدای باران می‌خوابید و روزها هوای خنک حسابی حال و هوایتان را عوض می‌کند. شهری که پاییزش جان می‌دهد برای عاشقی، برای قدم زدن دور میدان شهرداری، سبزه‌میدان، جنگل نوردی در پارک جنگلی سراوان، سر زدن به موزه‌های رشت مثل موزه میرزا کوچک خان جنگلی، موزه میراث روستایی گیلان و … توصیه می‌کنم اگر تا به حال پاییز رشت را ندیده‌اید، حتماً برای سفر به رشت در اولین پاییز پیش رویتان برنامه‌ریزی کنید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

جاهای دیدنی رشت در زمستان

تصویری از رشت زمستانی وقتی سفیدپوش شده است.
رشت شهر چهار فصل است و زیبایی‌های آن وقتی سفیدپوش برف می‌شود خیره کننده است. – عکاس: حسین علی رحیمی

رشت شهری چهارفصل است که زیبایی‌های آن در هر فصل به یک شکلی در می‌آید. اگر دوست دارید در زمستان به رشت بروید می‌توانید فهرست زیر را به عنوان جاهای دیدنی رشت در زمستان به یاد داشته باشید:

  • کاروانسرای عباسی
  • موزه میراث روستایی گیلان
  • موزه باستان‌شناسی
  • مجموعه میدان شهرداری
  • باغ محتشم
  • بوستان مفاخر
  • بازار سنتی

جاهای دیدنی رشت در شب

هتل ایران در میدان شهرداری رشت
در رشت هرچه خورشید بیشتر خوابش می‌گیرد، در عوض چرت مردم می‌پرد و تازه راهی خیابان‌ها می‌شوند. – عکاس: بهرام صدری

یکی از لقب‌های رشت، شهر همیشه بیدار است. به نظر من که این لقب کاملاً برازنده رشت است. شهری که هرچه خورشید بیشتر خوابش می‌گیرد، در عوض چرت مردم می‌پرد و تازه راهی خیابان‌ها می‌شوند. شهری که میدان شهرداری را با آن‌همه ساختمان‌های مختلف دارد، شهری که بازار بزرگ و محلی‌اش سر ظهر جمع نمی‌شود و تا پاسی از شب فعال است، شهری که رستوران‌ها و خیابان‌هایش هیچ‌وقت نمی‌خوابد، باید هم به شهر همیشه بیدار معروف باشد. با خواندن جملات قبل حتماً متوجه شدید که معروف‌ترین جاهای دیدنی رشت در شب، مجموعه میدان شهرداری رشت، بازار سنتی و محلی، رستوران‌ها و سبزه‌میدان است.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردم در مورد جاهای دیدنی معروف رشت از جاهای تاریخی گرفته تا طبیعت بی‌نظیر و … بگویم. در ابتدا هم گفتم که معرفی همه جاهای دیدنی رشت به کتابی چند صدصفحه‌ای نیاز دارد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم قبل از سفر به رشت، نام این جاهای دیدنی را در ذهنتان نگه‌دارید و برای برنامه‌ریزی بهتر مقاله برنامه سفر ۲ روزه به رشت را هم مطالعه کنید

 اتاقک برای اجاره ویلا هم کنار شما است تا بتوانید در این شهر تاریخی و دیدنی، اقامتگاه موردنظرتان را به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا کنید. در سفر به رشت جای من را که یکی از طرفداران و عشاق این شهر هستم خالی کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی رشت

بهترین جاهای دیدنی رشت کدامند؟

مجموعه میدان شهرداری رشت، بازار روز رشت، دریاچه سقالسکار، باغ محتشم، پارک جنگلی سراوان

بهترین جاهای دیدنی رشت در شب کدامند؟

مجموعه میدان شهرداری رشت، بازار سنتی و محلی، رستوران‌ های رشت و سبزه‌میدان

بهترین جاهای دیدنی رشت در بهار کدامند؟

در بهار همه جای رشت زیباست اما کاروانسرای عباسی، پارک جنگلی سراوان، بازار رشت، مجموعه میدان شهرداری، باغ محتشم و پارک ملت رشت، در گروه بهترین جاهای دیدنی رشت در بهار قرار می‌گیرند.

بهترین جاهای دیدنی رشت در تابستان کدامند؟

تالاب عینک، آرامستان سلیمان داراب، بوستان مفاخر، ساحل حاجی بکنده، دریاچه سقالسکار، جاده اسالم به خلخال، گشت‌وگذار در مراکز خرید رشت و...

بهترین جاهای دیدنی رشت در پاییز کدامند؟

قدم زدن دور میدان شهرداری، سبزه‌میدان، جنگل نوردی در پارک جنگلی سراوان، سر زدن به موزه‌های رشت مثل موزه میرزا کوچک خان جنگلی، موزه میراث روستایی گیلان و …

بهترین جاهای دیدنی رشت در زمستان کدامند؟

کاروانسرای عباسی، موزه میراث روستایی گیلان، موزه باستان‌شناسی، مجموعه میدان شهرداری، باغ محتشم، بوستان مفاخر، بازار سنتی

4.3/5 - (40 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. ومنی که مهاجرهستم وساکن رشت هیچوقت نشده ازمیدان شهرداری وبازاروپیاده روی توخیابونهای این شهرخسته بشم بدون اینکه حس غربت داشته باشم کنارمردمی عالی وشاد.زنده بادزندگی زنده بادرشت

    1. منم می‌خوام مهاجرت کنم اما نگرانم لطفا راهنمایی م کنید که مایی که سمت غرب کشور زندگی میکنیم میتونیم اونجا دووم بیاریم!

  2. عالی بود مسعودجان
    من که لذت بردم از خواندن این مقاله
    چندین بار دیگر باید به رشت بروم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *