تجربه سفرجاهای دیدنیشهرها

تالاب عینک رشت | دومین تالاب بزرگ گیلان بعد از تالاب انزلی

تالاب‌ها مثل افرادی هستند که نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند، چراکه در تعریف تالاب آمده است: «تالاب محیطی است بین خشکی و آب که بسته به شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی‌اش گاهی پر از آب است و گاهی خشک می‌شود.» به همین خاطر گفتم که تالاب‌ها شخصیت ثابتی ندارند و مدام در حال شک و تردید هستند. حالا از این تشبیه‌ها که بگذریم، می‌خواهم شما را به یکی از تالاب‌های عجیب شمال ایران یعنی تالاب عینک رشت ببرم. احتمالاً اولین سؤالی که در ذهن شما شکل می‌گیرد این است که چرا به این تالاب، تالاب عینک می‌گویند؟ من هم برای این‌که سفر مجازی‌مان به تالاب عینک کمی طولانی‌تر شود، شما سریع ما را ترک نکنید و این صفحه را نبندید، در قسمت‌های بعد دلیل نام‌گذاری تالاب را می‌گویم. پس با من همراه باشید:

تالاب عینک رشت کجاست؟

تالاب عینک رشت در بافت شهری این شهر و منطقه 4 قرار دارد.
تالاب عینک رشت در منطقه 4 این شهر قرار دارد. – عکاس: علیرضا خوش اخلاق

تالاب عینک رشت همان‌طور که از نامش پیداست در استان گیلان و شهر رشت قرار دارد؛ اما برای کسی که واقعاً می‌خواهد از این تالاب دیدن کند (مثل ما که یک سفر مجازی را شروع کردیم)، این آدرس یک آدرس کامل نیست چون شهر رشت شهر کوچکی نیست و 136 کیلومترمربع مساحت دارد. پس برای این‌که بتوانیم بهتر بدانیم که تالاب عینک رشت کجاست باید آدرس دقیق‌تری داشته باشیم.

تالاب عینک رشت در منطقه 4 شهر رشت قرار دارد. این تالاب از جنوب به پارک دانشجو، از شمال به بلوار شهید افتخاری، از شرق به شهدای گمنام و از غرب به شرکت دخانیات رشت می‌رسد. پس با این تفاسیر متوجه شدیم که تالاب عینک در بافت شهری است و دسترسی به آن کار چندان سختی نیست.

تالاب عینک حدود 163 هکتار پهنه خشکی و ساحلی دارد و مساحت تقریبی آن‌هم 44 هکتار است. دلیل اصلی شکل‌گیری این تالاب هم بارش‌های فصلی، آب مازاد کشاورزی و موقعیت جغرافیایی آن یعنی سطح غیر مرتفع بوده است.

آب‌وهوای تالاب عینک رشت

آب‌و‌هوای تالاب عینک رشت در بهار و پاییز دلبری می‌کند.
آب‌و‌هوای تالاب عینک رشت شبیه آب‌و‌هوای رشت است. – عکاس: علیرضا پورقربان

از آنجایی که تالاب عینک در داخل این شهر است، پس می‌توان حدس زد که آب‌وهوای تالاب شبیه آب‌وهوای رشت باشد. به این معنا که تالاب عینک رشت، بهار و پاییزی بارانی و پر آب دارد. در تابستان‌ها آب‌وهوای تالاب شرجی و مرطوب است و در زمستان‌ها سرد است. برای اینکه موقع سفر اطلاعات دقیق‌تری از آب‌وهوای تالاب عینک رشت داشته باشید، توصیه می‌کنم قبل از سفر آب‌وهوای رشت را بررسی کنید.

مسیر دسترسی به تالاب عینک رشت

اگر در این مقاله قدم‌به‌قدم همراه من بوده باشید، الآن خودتان بهتر از من میدانید که مسیر دسترسی به تالاب عینک چیست. با این‌حال اگر کمی عجله داشتید و می‌خواستید سریع‌تر با مسیر دسترسی به تالاب عینک رشت آشنا شوید و سراغ این بخش آمدید، پس مسیر زیر را به خاطر داشته باشید:

از هر نقطه ایران که قصد سفر به تالاب عینک را دارید، باید خودتان را به شهر رشت برسانید. برای مسافران از مقصد تهران بهترین مسیر آزادراه تهران-کرج، آزادراه قزوین-رشت و بعد ادامه مسیر تا رسیدن به شهر رشت است. بعدازاینکه به شهر رشت رسیدید کافی است راهی بلوار شهید افتخاری در غرب رشت شوید تا به تالاب عینک برسید.

الوعده وفا، در اول مقاله بهتان قول دادم که بگویم چرا به این تالاب، تالاب عینک می‌گویند و باید بگویم جوابش ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کند. دلیل نام‌گذاری این تالاب به تالاب عینک این است که در تصاویری که از بالا از این تالاب گرفته شده است، شکل این تالاب شبیه عینک بوده است!

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

بهترین زمان سفر به تالاب عینک رشت

بهار و 2 ماه اول پاییز بهترین زمان سفر به تالاب عینک رشت است.
بهترین زمان سفر به تالاب عینک رشت بهار و اوایل پاییز است. – عکاس: حسام یوسفی

تالاب عینک در بافت شهری قرار دارد و به همین خاطر بهترین زمان سفر به تالاب عینک رشت همان بهترین زمان سفر به رشت است. حالا می‌پرسید بهترین زمان سفر به رشت چیست که باید بگویم شهر رشت در 2 ماه اول سال آب‌وهوایی خنک و مطبوع دارد و از خرداد تا اواخر شهریور هوای رشت شرجی است. به همین خاطر ممکن است کمی آزاردهنده باشد. پاییز رشت به‌خصوص تا اواسط آذر آب‌وهوایی دل‌نشین، بارانی و کمی سرد دارد و زمستان‌های این شهر هم سرد است.

با این اوضاع بهترین زمان سفر به تالاب عینک رشت بهار و اوایل پاییز است. البته اگر می‌خواهید سفری ارزان‌تر به رشت داشته باشید یا از شلوغی خوشتان نمی‌آید، بهترین زمان سفر به تالاب عینک تابستان یا زمستان است که تعداد مسافران به این شهر کمتر می‌شود.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای تفریحی نزدیک به تالاب عینک رشت

ازآنجایی‌که تالاب عینک در داخل شهر رشت قرار دارد، پس می‌توانید قبل یا بعد از بازدید از تالاب، سراغ موارد زیر بروید که فاصله چندان زیادی با آن ندارند:

میدان شهرداری رشت

در بازدید از تالاب عینک رشت از میدان شهرداری رشت غافل نشوید.
میدان شهرداری رشت از جاهای تفریحی و دیدنی نزدیک به تالاب عینک – عکاس: دانیال سهیلی

گل سرسبد جاهای دیدنی رشت میدان شهرداری است. این میدان تعریفی جدید از مفهوم میدان را به گردشگران و مسافران نشان می‌دهد و جوری در دل آن‌ها جا خوش می‌کند که بیشتر مسافران، هر سال دل‌تنگش می‌شوند. در بازدید از تالاب عینک توصیه می‌کنم سری هم به مجموعه میدان شهرداری رشت بزنید و از ساختمان‌های اطرافش مثل هتل ایران، ساختمان تلگراف‌خانه و … دیدن کنید. راستی عکاسی با مجسمه‌های اطراف میدان شهرداری و نوشیدن چای زغالی را هم فراموش نکنید.

آدرس میدان شهرداری رشت: گیلان، رشت، خیابان شریعتی، میدان شهرداری رشت (البته از خیابان امام، علم الهدی و سعدی هم می‌توانید به میدان شهرداری رشت برسید.)

بازار رشت

بازار رشت یکی از جذاب‌ترین جاهای تفریحی نزدیک به تالاب عینک رشت است.
بعد از بازدید از تالاب عینک اگر دلتان هوس شور و هیجان کرد به بازار رشت بروید. – عکاس: فرزاد فیض

حالا که قبل یا بعد از بازدید از تالاب عینک به تماشای میدان شهرداری آمده‌اید، توصیه می‌کنم به سمت خیابان امام خمینی بروید و حتماً از بازار رشت هم دیدن کنید. بازار رشت یکی از جذاب‌ترین بازارهای ایران است که موقع گشت‌وگذار در آن متوجه گذشت زمان نمی‌شوید. پیشنهاد می‌کنم حتماً از این بازار میوه تازه، پنیر سیاه مزگی و هر خوراکی یا سوغاتی که دوست داشتید بخرید و به یادگار با خودتان به منزل بیاورید.

آدرس بازار رشت: گیلان، رشت، میدان شهرداری، خیابان امام خمینی، بازار رشت

بوستان مفاخر رشت

بوستان مفاخر نزدیک‌ترین همسایه دیدنی به تالاب عینک رشت است.
بوستان مفاخر رشت یکی از نزدیک‌ترین جاهای تفریحی به تالاب عینک – عکاس: rafa

اگر از آن دسته افرادی هستید که در سفر به دنبال آرامش هستید، پس حتماً بعد از بازدید از تالاب عینک رشت، سری به بوستان مفاخر این شهر بزنید. بوستان مفاخر رشت همان‌طور که از نامش پیداست پر از تندیس‌هایی از افراد مشهور و تأثیرگذار است. قدم زدن در بوستان مفاخر رشت و رد شدن از کنار درختان توسکا و افرا آن‌هم وقتی هوا بارانی باشد، یکی از زیباترین بخش‌های سفر شما به رشت و بازدید از تالاب عینک خواهد بود.

آدرس بوستان مفاخر رشت: گیلان، رشت، بلوار شهید بهشتی، خیابان باهنر، بوستان مفاخر رشت

فعالیت‌هایی که می‌توان در تالاب عینک رشت انجام داد

قایق‌سواری، تماشای طبیعت و کمپینگ محبوب‌ترین فعالیت‌ها در تالاب عینک رشت
بررسی فعالیت‌ها و تفریحات در تالاب عینک رشت – عکاس: علی قربان پور

خاک حاصلخیز و آب‌وهوای مناسب تالاب عینک باعث شده است که پوشش گیاهی این منطقه غنی باشد، طوری که از تماشای آن‌ها در همسایگی تالاب یا حتی داخل آن سیراب نمی‌شوید. به همین خاطر یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت این تالاب، پوشش گیاهی اطراف آن است.

دومین دلیل محبوبیت تالاب عینک، پرندگان مهاجری هستند که از سیبری می‌آیند و این تالاب را برای گذران بخشی از زندگی خود انتخاب می‌کنند؛ اما متأسفانه در سال‌های اخیر تعداد این پرندگان مهاجر کمتر شده است. البته به‌جز پرندگان مهاجر، تالاب عینک رشت محل زندگی باکلان کوچک، پلیکان خاکستری و … هم است. پس موقع بازدید از تالاب به همه گوشه‌های آن با دقت نگاه کنید.

اگر اهل قایق‌سواری هستید یک خبر خوب برایتان دارم. در تالاب عینک رشت امکان قایق‌سواری هم دارید و می‌توانید این تفریح لذت‌بخش را در تالاب عینک رشت تجربه کنید.

راستی قدم زدن در اطراف تالاب در هوای بی‌نظیر رشت در بهار و پاییز، لذتی وصف‌نشدنی دارد که باید خودتان آن را امتحان کنید.

اقامت در نزدیکی تالاب عینک رشت

محوطه اطراف تالاب عینک رشت و قرار گرفتن آن در سطح غیر مرتفع شهری، این امکان را برای طرفداران کمپینگ به وجود آورده است که در حوالی تالاب کمپ برپا کنند. از طرفی نزدیکی این تالاب به بافت شهری هم تا حدودی خاطر مسافران را بابت امنیت راحت می‌کند، پس اگر طرفدار کمپینگ هستید و وسایلتان کامل است، به این شکل اقامت در اطراف تالاب فکر کنید.

اگر هم دلتان می‌خواهد در خانه یا ویلا باشید، پس به‌راحتی و بدون اینکه زمان عزیزتان را صرف پیدا کردن اقامتگاه بگذارید، از گزینه اجاره ویلا و سوئیت در رشت استفاده کنید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به تالاب عینک رشت بدانید

بررسی نکات مهم در سفر به تالاب عینک رشت
مهم‌ترین نکات در سفر به تالاب عینک رشت چیست؟ – عکاس: علی پور قربان
  • اگر قصد کمپینگ ندارید، قبل از سفر به تالاب عینک رشت اقامتگاه خود را از قبل رزرو کنید. به‌خصوص در زمان اوج سفر به این شهر یعنی بهار و اوایل پاییز.
  • قبل از سفر به رشت از وضعیت جاده باخبر شوید. برای این کار می‌توانید با سامانه 141 تماس بگیرید یا از طریق گوگل مپ از ترافیک جاده باخبر شوید.
  • اگر قصد سفری مقرون‌به‌صرفه به رشت را دارید در تابستان یا اواخر پاییز و زمستان راهی رشت و تالاب عینک شوید.
  • حواستان به محیط‌زیست تالاب عینک باشد. شما مهمان این تالاب هستید و نباید هیچ رد پایی از خودتان به‌جا بگذارید.
  • در سفر به هر شهری به عقاید و شیوه زندگی مردم آن شهر احترام بگذارید.

 سخن آخر

در این مقاله راهی یک سفر مجازی به تالاب عینک رشت شدیم. تالابی که در بافت شهری رشت قرار دارد و می‌توان به‌راحتی در سفر به شهر رشت از آن دیدن کرد. این تالاب در فاصله نه‌چندان زیادی با معروف‌ترین جاهای دیدنی رشت یعنی بوستان مفاخر، میدان شهرداری، بازار رشت و … قرار دارد و یک مکمل بی‌نظیر در بازدید از جاذبه‌های رشت است. در تالاب عینک  با هم عکس‌های زیبا گرفتیم و از تماشای طبیعت لذت بردیم. نگران گذر زمان و تاریکی هم نبودیم، چون می‌دانستیم اقامتگاهی که با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک رزرو کرده بودیم، منتظر ماست تا خاطرات بازدیدمان از تالاب را بشنود.

سؤالات متداول

تالاب عینک رشت کجاست؟

تالاب عینک رشت در منطقه 4 این شهر قرار دارد و برای رسیدن به آن باید راهی غرب این شهر شوید و به سمت بلوار افتخاری حرکت کنید.

فاصله رشت تا تالاب عینک رشت چقدر است؟

تالاب عینک رشت در منطقه 4 شهر رشت واقع شده است و فاصله شما با توجه به مبدأ حرکت تا تالاب عینک متفاوت است.

آیا ماهیگیری در تالاب عینک رشت مجاز است؟

در مورد ماهیگیری در تالاب عینک رشت اطلاعات کافی وجود ندارد. اگر شما در این مورد اطلاعاتی دارید با ما به اشتراک بگذارید.

4.9/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *