شهرهاجاهای دیدنیدریاچه‌ها

معرفی کامل دریاچه سقالکسار | پاک‌ترین دریاچه گیلان

اجازه بدهید اول داستان دریاچه سقالسکار را برایتان بگویم، روزی روزگاری، کشاورزی زحمت‌کش به اسم جعفر خوشحال در روستایی نزدیکی شهر رشت زندگی می‌کرد. سخت‌کوشی و زراعت پربرکت آقای خوشحال زبانزد عام و خاص بود. تا اینکه بالاخره یک سال به عنوان کشاورز نمونه انتخاب شد. از او خواستند به تهران و دفتر ریاست جمهوری برود تا هم از او قدردانی کنند و هم اگر خواسته‌ای دارد، آن را مطرح کند. در آن زمان، خشکسالی بر کشور احاطه کرده بود و آقای خوشحال می‌دید که کشاورزان روستا چقدر برای آبیاری زمین‌هایشان با مشکل مواجه هستند.

به همین خاطر فرصت را غنیمت شمرد و مشکل همسایگانش را مطرح کرد. مسئولین هم بعد از بررسی این موضوع، سدی خاکی احداث کردند تا آبیاری زمین‌های چای و برنج برای اهالی روستا آسان‌تر شود. با ایجاد این سد، یک دریاچه کوچک؛ اما خیلی زیبا هم در این روستا به وجود آمد که تا به امروز، باعث برکت و خوشحالی در زندگی افراد روستا می‌شود.

این داستان که شنیدید کاملا واقعی بود و در سال 1362، در روستای کوچک سقالکسار اتفاق افتاد. حتی تندیسی از آقای جعفر خوشحال در ورودی این سد بنا شده تا از زحماتش برای احداث آن قدردانی شود. در واقع این داستان به وجود آمدن دریاچه سقالکسار بود که امروزه به یک محل فوق‌العاده برای گردش و لذت بردن از طبیعت تبدیل شده است. در این مقاله سعی دارم داستان این روزهای دریاچه را برایتان تعریف کنم، پس با من همراه باشید تا کلی اطلاعات بیشتر راجع به دریاچه سقالکسار رشت کسب کنید.

دریاچه سقالکسار کجاست؟

دریاچه سقالکسار کجاست
طبیعت پاکیزه و زیبای سقالکسار – عکاس: محمد رسایی

یک دریاچه نه چندان بزرگ؛ اما رویایی را تصور کنید که دورتادورش با جنگلی از درختان بلوط احاطه شده است. آنقدر این دریاچه پاک و تمیز است که تصویر درختان کاملا در آب دریاچه دیده می‌شود. اطرافتان پر از قارچ‌های خودروی رنگارنگ است و هیچ نشانه‌ای از زباله دیده نمی‌شود. دریاچه سقالکسار دقیقا چنین جاییست که به عنوان دریاچه پاک هم شناخته می‌شود. این پاکیزگی دریاچه هم جریان خودش را دارد که جلوتر برایتان تعریف می‌کنم. ولی قبلش بیایید دقیق‌تر دریاچه را معرفی کنیم.

دریاچه سقالکسار در روستایی به همین اسم در شهرستان رشت و دهستان لاکان واقع شده است. این روستا که حدود 50 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، فاصله‌ دریاچه سقالسکار تا شهر رشت به 15 تا 20 کیلومتر می‌رسد. شاید اسم سقالکسار اولش سخت به نظر برسد ولی زمانی که معنی آن را متوجه شوید، عبارتش در ذهنتان حک می‌شود. سقا که به معنی آبخوری است و لک و سار هم دو نوع پرنده خیلی زیبا هستند. بومی‌های منطقه می‌گویند در گذشته، پرندگان مهاجر برای سیراب شدن به این دریاچه می‌آمده‌اند. اما متاسفانه سال‌هاست که به دلیل شکار بی رویه، دیگر خبری از این پرنده‌ها نیست.

این دریاچه یک اسم آسان‌تر هم دارد که قبل‌تر به آن اشاره کردم. بله، دریاچه پاک. زمانی که می‌خواهید وارد این دریاچه شوید و مبلغی بابت ورودی پرداخت کنید، یک موضوع خیلی جالب توجهتان را جلب خواهد کرد. در ورودی به شما یک کیسه زباله می‌دهند تا یادتان باشد که در محوطه اطراف دریاچه آشغال نریزید. تازه اگر هنگام برگشتن، کیسه را پر به آن‌ها تحویل بدهید، مقداری از مبلغ ورودی را به شما برمی‌گردانند. قضیه دریاچه پاک هم همین است.

دریاچه سقالکسار علاوه‌بر طبیعت زیبایش، امکانات خیلی خوبی هم دارد. آلاچیق‌های متعدد، قایق‌های پدالی و موتوری، کافه، رستوران و سرویس‌بهداشتی از جمله امکاناتی هستند که در این منطقه فراهم شده تا شما سفر راحت‌ و لذت‌بخشی داشته باشید. ضمنا اگر دوست دارید در مورد جاهای دیدنی رشت بیشتر بدانید؛ پیشنهاد می‌کنم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

آدرس دریاچه سقالکسار: شهرستان رشت، فلکه انتظام، حدود 10 کیلومتری جاده جیرده، بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار، دریاچه سقالکسار

فاصله تهران تا دریاچه سقالکسار

اگر از یاپتخت ایران می‌خواهید راهی دریاچه سقالکسار شوید، حدود 326 کیلومتر باید رانندگی کنید. به طور کلی، می‌توان گفت با سرعت حدود 100 کیلومتر در ساعت می‌توانید در حدود 3 و نیم تا 4 ساعت به دریاچه بکر برسید.

فاصله انزلی تا دریاچه سقالکسار

از شهر زیبای انزلی تا دریاچه دلربای سقالکسار حدود 57 کیلومتر فاصله وجود دارد. اگر سرعت میانگین رانندگی شما حدود 100 کیلومتر بر ساعت باشد می‌توانید در حدود نیم ساعت تا 40 دقیقه به این مکان برسید.

فاصله دریاچه سقالکسار تا ماسوله

و در نهایت اگر از ماسوله زیبا و همه چیز تمام می‌خواهید خود را به دریاچه سقالکسار برسانید، باید حدود 58 کیلومتر رانندگی کنید. با احتساب سرعت میانگین رانندگی 100 کیلومتر بر ساعت می‌توانید در حدود نیم ساعت تا 40 دقیقه به این مکان دلنشین برسید.

آب‌وهوای دریاچه سقالکسار

آب‌وهوای دریاچه سقالکسار
نشستن زیر درختان اطراف دریاچه در فصل بهار، صفای خاص خودش را دارد – عکاس: سمیر احمدی

سقالکسار از آن جاهاییست که نصف سال باران می‌بارد! مخصوصا در فصل پاییز و زمستان، بارش نعمت الهی باعث می‌شود که آب دریاچه به بیشترین میزان خود برسد. در زمستان هوا مسلما سردتر است و تصویر درختان عریان، زیبایی خاصی به این منطقه می‌دهد. با گرم‌تر شدن تدریجی هوا در فصل بهار، درختان شکوفه کرده و صدای آواز پرندگان در روستا به گوش می‌رسد.

شاید معتدل‌ترین هوا در سقالکسار را در اردیبهشت ماه تجربه کنید. دریاچه در تابستان، آب‌وهوای مرطوب خود را حفظ می‌کند و به سمت شرجی شدن می‌رود. این موضوع شاید آزاردهنده به نظر برسد، اما توجه داشته باشید که این منطقه در تابستان در سرسبزترین حالت خود خواهد بود.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

مسیر دسترسی به دریاچه سقالکسار

مسیر دسترسی به دریاچه سقالکسار
تمامی مسیر دریاچه سقالکسار آسفالت و هموار است – عکاس: هادی ایروانی

خوشبختانه برای رسیدن به دریاچه سقالکسار، مسیرهای زیادی پیش رویمان است. اگر در شهر رشت هستید که چه عالی! ولی اگر از تهران حرکت می‌کنید، باید ابتدا وارد آزادراه تهران کرج شده و سپس به سمت قزوین بروید. بعد از آن لازم است اتوبان قزوین- رشت را ادامه بدهید تا به شهر زیبای رشت برسید. اینجای کار 3 مسیر برای رسیدن به سقالکسار وجود دارد که همه آن‌ها هم آسفالت و هموار هستند. اگر از رشت می‌خواهید به دریاچه بروید که انتخاب مسیر به موقعیت خودتان بستگی دارد. ولی اگر تهران هستید، با انتخاب مسیر سوم سریع‌تر به دریاچه سقالکسار می‌رسید.

مسیر اول: در این مسیر باید ابتدا به میدان گاز بروید و سپس از آنجا وارد جاده لاکان شوید. برای رسیدن به انتهای جاده لاکان حدود ۱۰ کیلومتر پیش بروید. در این مرحله، جاده منتهی به فومن را پیش بگیرید تا به بقعه آقا سید شریف برسید. مسیر ورودی به روستا در سمت چپ این بقعه قرار دارد.

مسیر دوم: مسیر فلکه رازی هم برای رسیدن به سقالکسار انتخاب خوبی است. بعد از رسیدن به فلکه رازی، جاده شیون فومنی را پیش بگیرید. در ادامه مسیر وارد جاده جیرده شوید و تا رسیدن به روستای سقالکسار به راهتان ادامه دهید.

مسیر سوم: و اما مسیر تهرانی‌ها! زمانی که عوارضی رشت را رد کردید، دنبال تقاطع روگذر به سمت فومن بگردید. 14 کیلومتر که در این مسیر پیش بروید، بقعه آقا سید شریف را خواهید دید. همان‌طور که اشاره کردم، روستای سقالکسار در سمت چپ این بقعه قرار دارد که فاصله آن با ماشین، چند دقیقه‌ای بیشتر نیست.

بهترین زمان سفر به دریاچه سقالکسار

بهترین زمان سفر به دریاچه سقالکسار
نمایی از دریاچه زیبای سقالکسار در فصل تابستان – عکاس: بیژن مسعودی

دریاچه سقالکسار یک منطقه چهارفصل است و در تمام ایام سال، زیبایی‌های خاص خودش را دارد. ولی بیشتر طرفداران این دریاچه در فصل‌های بهار و تابستان به آن سر می‌زنند. علتش هم این است که در نیمه اول سال، اطراف دریاچه با درختان و شکوفه‌های زیبایش، برای چادر زدن و لذت بردن از طبیعت فوق‌العاده است. البته اشاره کردیم که ممکن است در فصل تابستان کمی هوا شرجی باشد، پس بهار می‌تواند انتخاب بهتری برای سفر به دریاچه سقالکسار باشد. هر چقدر از نشستن زیر سایه درختان و نسیم خنک بهاری در این منطقه بگویم، کم گفته‌ام.

اگر روزهای آخر هفته یا تعطیلات را برای بازدید از دریاچه انتخاب کنید، باید انتظار جمعیت خیلی زیادی را هم داشته باشید. من که در محیط‌های خیلی شلوغ نمی‌توانم آن‌طور که باید از طبیعت لذت ببرم و قدم زدن کنار دریاچه در ایام خلوت‌تر را ترجیح می‌دهم. اما اگر شما مشکلی با این موضوع ندارید، می‌توانید حتی در روزهای تعطیل به این دریاچه سر بزنید.

رفت‌وآمد به این دریاچه در اواخر فصل پاییز و ماه‌های سرد زمستان کم‌تر است. به همین دلیل هم در این ایام از شما هزینه ورودی گرفته نمی‌شود. اما بهتر است از زیبایی‌های دریاچه در فصل‌ پاییز غافل نشوید. تغییر رنگ برگ درختان و مه قشنگی که در این فصل اطراف دریاچه را فرا می‌گیرد، زیبایی خاصی به این منطقه می‌دهند. همچنین لذت خوردن آش دوغی که در کافه‌ این دریاچه سرو می‌شود، در روزهای بارانی پاییز دوچندان خواهد بود.

پس انتخاب بهترین زمان سفر به دریاچه سقالکسار واقعا به سلیقه خود شما بستگی دارد. حتی تصویر برف نشسته روی تنه درخت‌های عریان باعث می‌شود در زمستان هم بخواهید از این منطقه بازدید کنید. ضمنا برای اجاره ویلا رشت می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای تفریحی نزدیک دریاچه سقالکسار

حیف است تا دریاچه سقالکسار بیایید و از جاهای دیدنی اطراف آن غافل بمانید. استان گیلان آنقدر جاذبه‌های دیدنی و تفریحی زیادی دارد که آدم نمی‌داند از کدام‌یک صحبت کند. من در این بخش، چند جای دیدنی اطراف دریاچه سقالکسار را به شما معرفی می‌کنم که هم فاصله زیادی با دریاچه ندارند و هم به اندازه خود آن جذاب هستند.

چشمه آب شور لاکان

چشمه آب شور لاکان
آب شور این چشمه برای درمان بیماری‌های پوستی معجزه می‌کند – عکس از سایت: gila2r

اگر اهل ماجراجویی هستید و حاضرید سختی راه را برای رسیدن به یک چشمه فوق‌العاده به جان بخرید، چشمه آب شور لاکان را به شما معرفی می‌کنم. برای رسیدن به روستای بالاشیخان که چشمه لاکان در آن قرار دارد، باید به انتهای جاده رشت- لاکان بروید. بومی‌های این منطقه اعتقاد دارند که آب شور این چشمه برای درمان بیماری‌های پوستی معجزه می‌کند. در فصل تابستان، آب‌تنی در این چشمه شفابخش، تجربه بی‌نظیری خواهد بود. اما همان‌طور که اشاره کردم، رسیدن به این منطقه سرراست نیست و باید پس از طی کردن جاده خاکی روستای آقا دانا پیر، از محلی‌ها کمک بگیرید تا به مقصد برسید.

تالاب اژدراک

تالاب اژدراک
ترکیب صحنه آسمان و کوه‌های سرسبز اطراف تالاب، تصویری خیره‌کننده را به وجود می‌آورد – عکاس: نیلوفر ورزش نژاد

کمی قبل‌تر راجع به شلوغ بودن دریاچه سقالکسار صحبت کردم. اگر یک منطقه خلوت‌تر را ترجیح می‌دهید، جایگزینی خوبی برایتان سراغ دارم. تالاب کم‌تر شناخته شده اژدراک کم‌تر از یک کیلومتر با دریاچه فاصله دارد و محیطش بسیار خلوت‌تر است. به طوری که صدای پرنده و مرغ و خروس‌ها را به راحتی می‌شنوید. در روزهای ابری و کمی مه‌آلود، ترکیب صحنه آسمان و کوه‌های سرسبز اطراف تالاب، تصویری خیره‌کننده را به وجود می‌آورد. البته به خاطر داشته باشید که در فصل‌های بارانی مثل پاییز، اطراف تالاب گلی خواهد بود و نیاز به چکمه دارید. اما از نظر نظافت، این تالاب هم درست مثل دریاچه سقالسکار، پاکیزگی خود را حفظ کرده و در آن خبری از زباله نیست.

قلعه رودخان

قلعه رودخان
مسیر ورودی به قلعه آنقدر جذاب است که سختی راه را فراموش می‌کنید – عکاس: عکاس: سیروس محمدنیا

حدود 37 کیلومتر دورتر از دریاچه سقالکسار، بزرگ‌ترین قلعه آجری ایران قرار دارد. این قلعه که در واقع بر فراز ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات واقع شده، حدود 1600 پله می‌خورد! شاید با تصور این همه پله، طی کردن راه برایتان خیلی سخت به نظر برسد. اما مسیر ورودی به قلعه آنقدر جذاب است که این چیزها را فراموش می‌کنید. در همان ابتدای مسیر، بازاری رنگارنگ خواهید دید که آدم‌ را یاد خانه‌های چینی و ژاپنی می‌اندازد. در این بازار هم خوراکی‌های محلی خوشمزه‌ای پیدا می‌شوند و هم لباس‌های محلی زیبایی وجود دارد که می‌توانید برای عکس گرفتن از آن‌ها استفاده کنید.

خلاصه بگویم، این مسیر هم فال است و هم تماشا! از آنجایی که موقعیت جغرافیایی این منطقه مشابه دریاچه است، در فصل‌های پاییز و زمستان، باران و برف زیادی می‌بارد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم فصل‌های بهار و تابستان را برای بازدید از این یادگار دوران ساسانی انتخاب کنید. برای مشاهده این قلعه تاریخی باید به 23 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن بروید تا به بخش مرکزی روستای رودخان برسید. بومی‌های منطقه که به قلعه رخون هم می‌گویند، در رسیدن به آن به شما با مهربانی کمک خواهند کرد.

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان
سراوان، از قدیمی‌ترین جنگل‌های شمال کشور – عکاس: محمد اخلاقی

یکی دیگر از جاهای دیدنی در جاده فومن، پارک جنگلی سراوان است که کم‌تر از 30 دقیقه با دریاچه سقالکسار فاصله دارد. در این پارک علاوه‌بر طبیعت چشم‌نواز و درختان سرسبز، امکانات تفریحی زیادی وجود دارد. اگر اصولا آدم اهل هیجانی هستید و از شنیدن تفریحاتی مثل موتورسواری، قایق‌سواری و پینت‌بال به وجد می‌آیید، حتما بعد از دریاچه به این جنگل هم سری بزنید.

افرادی که با گیلان آشنا هستند، می‌دانند که جنگل‌های سراوان از قدیمی‌ترین جنگل‌های شمال کشور هستند. اما در سال 1370 بود که قسمتی از این منطقه به پارک جنگلی تبدیل شد و از آن موقع، پذیرای مهمانان زیادی بوده است. جالب است بدانید موزه میراث روستایی گیلان هم در این همین پارک واقع شده که فرهنگ و سنت اصیل گیلانی را به بهترین شکل به نمایش می‌گذارد. اگر هنوز برای دوستان و اقوامتان سوغاتی تهیه نکرده‌اید، می‌توانید از بخش صنایع‌دستی این موزه خرید کنید.

عکس‌های دریاچه سقالکسار

بیایید با یکدیگر تعدادی از عکس‌های دریاچه سقالکسار را در فصل‌های مختلف سال ببینیم.

دریاچه سقالکسار در بهار

دریاچه سقالکسار در بهار
عکاس: Reza Sina

دریاچه سقالکسار در تابستان

دریاچه سقالکسار در تابستان
عکاس: Alireza Moghadam

دریاچه سقالکسار در پاییز

دریاچه سقالکسار در پاییز
عکاس: SAJJAD NAZI

دریاچه سقالکسار در زمستان

دریاچه سقالکسار در زمستان
عکاس: عباس مرادی

اقامت در دریاچه سقالکسار

اقامت در دریاچه سقالکسار
اقامتگاه بوم‌گردی در چند قدمی دریاچه – عکاس: احمد کریمی

خیلی‌ها دوست دارند کنار دریاچه چادر بزنند و شب را در طبیعت فوق‌العاده سقالکسار بگذرانند. اما متاسفانه امکان شب‌مانی در دریاچه سقالکسار وجود ندارد و حداکثر تا ساعت 11 شب می‌توانید در نزدیکی دریاچه چادر بزنید. اما نگران نباشید، چون اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعددی در فاصله نزدیک دریاچه و روستای سقالکسار وجود دارند. همچنین به تازگی یک هتل در چند قدمی دریاچه ساخته شده که اقامت را برای شما راحت می‌کند. از آنجایی که از دریاچه تا شهر رشت راهی نیست، شما حتی می‌توانید در این شهر هم اقامت داشته باشید. هتل، ویلا، خانه و اقامتگاه‌های متعددی در رشت وجود دارند که می‌توانید با توجه به بودجه خود از بین آن‌ها انتخاب کنید.

سخن پایانی

من که تلاش کردم دریاچه را به بهترین نحو معرفی کنم، اما باید خودتان در محیط پاک و دل‌پذیر دریاچه قدم بزنید تا بفهمید چه می‌گویم. اگر در استان گیلان هستید یا قصد سفر به شمال کشور را دارید، حتما بازدید از دریاچه سقالکسار را در برنامه‌ خودتان قرار بدهید. اگر هم از نظر اقامت مشکلی داشتید، بدانید که سایت اتاقک کار را برایتان خیلی راحت کرده. کافی است از طریق این سایت اقدام کنید تا سفری بی‌دغدغه داشته باشید.

سوالات متداول

فاصله دریاچه سقالکسار تا رشت چقدر است؟

دریاچه سقالکسار تا رشت حدود 15 تا 20 کیلومتر فاصله دارد.

دریاچه سقالکسار کجاست؟

دریاچه سقالکسار در استان گیلان و جنوب شهر رشت واقع شده است.

آب‌وهوای دریاچه سقالکسار چطور است؟

آب‌وهوای دریاچه سقالکسار در فصل بهار خنک و معتدل، در تابستان گرم و مرطوب، در پاییز خنک و بارانی و در فصل زمستان سرد و مرطوب است.

معنی سقالکسار چیست؟

سقالکسار به معنی جای آبخوری لک و سار است. لک و سار از پرندگانی هستند که در گذشته به این دریاچه می‌آمده‌اند.

4.5/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

محمد ساکی زاده

محمد هستم، عاشق سینما، موسیقی، زبان‌های خارجی و البته نوشتن. نویسندگی رو به این دلیل دوست دارم که میتونی هم بخشی از درونت رو به اشتراک بذاری و هم میبینی که دیگران از اون افکار و معلومات تو استفاده می‌کنن و باهاش ارتباط برقرار می‌کنن. موقع سفر رفتن هم عادت دارم لیست بهترین جاهای دیدنی، رستوران‌ها و تفریحاتی که اون شهر داره رو پیدا کنم. با گره زدن این دو علاقه به هم، به تیم اتاقک پیوستم تا کلی اطلاعات مفید باهاتون به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. تابستون سال پیش اونجا بودیم.
    دم در فقط ازمون پول گرفتند. نه کسی پلاستیک زباله داد و نه کسی پسش گرفت!

    1. احتمالش هست که همه موقع های سال این کار رو انجام ندن، ولی تا جایی که خبر دارم روند نرمالشون به این شکل هست.

      1. من همین هفته و هفته قبل دوبار اونجا بودم و هیچ خبری از پلاستیک دادن نبود ولی خداییش تمییز بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *