شهرها

لیسار کجاست؟ | بهشتی در قلب تالش

حتما در فضای مجازی چشمتان به عکس طبیعت سوئیس و دیگر کشورهای اروپایی خورده است. آن‌هایی که نمی‌دانند لیسار کجاست، آرزوی دیدن طبیعت این کشورهای خارجی را در سر دارند. غافل از آنکه این شهر گیلانی طبیعتی خارق‌العاده و بکر دارد که در دنیا تک است!

همه‌ی ژانرهای طبیعت از دریا و جنگل گرفته تا ییلاق و تپه‌های سرسبز را در لیسار پیدا خواهید کرد. جایی که نغمه‌ی پرندگان موسیقی متن زندگی‌تان می‌شود و صدای پای آب روح‌تان را جلا می‌بخشد. در این منطقه از تماشای سرسبزی کوهستان، مه غلیظ صبحگاهی، دریای لایتناهی، جنگل سرسبز و آبشارهای فراوان سرشار از انرژی و سرمستی خواهید شد. به طوری که بی‌میل‌ترین افراد به سفر هم نمی‌توانند دل از این بهشت زمینی بکنند!

حال برای اینکه با این شهر رویایی و سرسبز بیشتر آشنا شوید؛ با هم سوار اتوبوس مجازی اتاقک می‌شویم و دل به دلِ سبزیِ بی‌انتهای گیلان می‌دهیم. با ما همراه باشید

لیسار کجاست؟

برای اینکه بدانید لیسار کجاست، باید به سمت شمال ایران بروید. جایی در کنار دریای خزر و در شهرستان تالش به لیسار خواهید رسید. این شهر در سر راه ترانزیتی تهران-رشت-آستارا قرار دارد و فاصله آن تا تهران ۴۴۱ کیلومتر است. لیسار در شمال شهرستان تالش قرار دارد و هر چه بخواهید از کوه و دریا و دشت و سرسبزی را در اختیارتان قرار می‌دهد. مساحت لیسار نیز ۲۹۵ کیلومتر مربع است و بیش از ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد.

تاریخچه شهر لیسار

قلعه تاریخی صلصاللیسار را با قلعه تاریخی صلصال که متعلق به دوران سلجوقیان است، می‌شناسند. این نماد تاریخی در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و قدمت آن به هزار سال می‌رسد. این شهر باستانی در طول تاریخ همواره صحنه‌ی مقاومت و ارتباط مستقیم با سربازان خارجی بوده است. در حال حاضر نیز اغلب مردمان بومی شهر به کار کشاورزی و ماهیگیری مشغولند و مهمان‌نوازی در خونشان است!

روستاهای لیسار

لیسار دارای ۳۸ آبادی و روستا است که در مناطق جلگه‌ای و کوهستانی واقع شده‌اند. این اختلاف ارتفاع سبب به‌وجود آمدن تنوع آب‌و‌هوایی خوبی در روستاهای لیسار شده است. در ادامه اسامی اغلب روستاهای لیسار را آورده‌ایم:

  • روستای اوتار
  • روستای سیدلر
  • روستای محمود آباد
  • روستای اگري بوجاق
  • روستای امیر بیگلو
  • روستای نمازي محله
  • روستای برون محله
  • روستای برون بالا
  • روستای برون پایین
  • روستای بئون
  • روستای پی سرا
  • روستای تخته
  • روستای زرمی
  • روستای سیاه جعفر
  • روستای قلعه بین یوردي
  • روستای گل لباقاصدق
  • روستای لتن پرت
  • روستای مریمگلشن
  • روستای هماشر
  • روستای هوتیش
  • روستای مشگدي
  • روستای نومندان
  • روستای هره دشت
  • روستای داوان
  • روستای سیاه کت
  • روستای قلعه بین
  • روستای قلعه دوش

اقتصاد شهر لیسار

مناطق جلگه‌ای لیسار زمین‌های بسیار حاصلخیزی دارند. برای همین هم محصولات کشاورزی این منطقه حرف ندارد. باغداری و پرورش زنبور عسل نیز از دیگر مشاغل مردمان لیسار است که به سفره‌های‌شان رونق می‌بخشد. محصولاتی مثل برنج، گردو و مرکباتی مثل پرتقال و ازگیل را می‌توانید از بازارهای محلی لیسار خریداری کنید. علاوه بر این، مشاغل حوزه دامپروری نیز در روستاهای این منطقه وجود دارد. لبنیاتی مثل کشک، پنیر و کره را در فصول مختلف سال از دامداران این خطه می‌توان تهیه کرد.

به طور کلی آب رودخانه‌ی لیسار، باد خنک ییلاق و گرمای مرطوب دریا، فضای بسیار مطلوبی را برای دامداری و کشاورزی به‌وجود آورده‌اند.

اما نزدیکی به دریا، وسوسه ماهیگیری را نیز در سر مردم شهر انداخته است و شماری از مردمان این منطقه به صیادی مشغولند. ساخت و فروش سوغات و صنایع دستی لیسار نیز از دیگر کانال‌های اقتصادی شهر محسوب می‌شود.

آب و هوای لیسار

جاده ی خاکی میان دشت بزرگ که از دو طرف حصار کشیده شده و مستقیم به سمت جنگل ابر و کوههای سر به فلک کشیده میرودلیسار از یک طرف به دریای خزر و از طرف دیگر به کوهستان می‌رسد. به همین خاطر خنکی کوهپایه و رطوبت دریا را باهم دارد. از سوی دیگر کوهستان همانند سدی بزرگ مانع انتقال رطوبت به شهرهای دیگری همچون اردبیل می‌شود و این رطوبت به ناچار به شکل باران بر سر شهر فرو می‌ریزد!

بهترین زمان سفر به لیسار

لیسار تابلوی سحرانگیز طبیعت است. جایی که مناظر طبیعی از دریا و جنگل گرفته تا ییلاق و کوهستان در آن خودنمایی می‌کنند. با آغاز بهار هوای این شهر و دیار رو به خنکی می‌رود و با آمدن تابستان گرمایی لذت‌بخش لیسار را فرامی‌گیرد. اما پاییز و زمستان باد و باران مهمان شهر هستند و حسابی سفرتان را تحت تاثیر قرار خواهند داد. از طرفی هر چه از دریا به سمت ییلاقات لیسار حرکت کنید، هوا سردتر می‌شود و برای سفرهای تابستانی ارتفاعات بسیار مناسب خواهند بود.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/lisar” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در لیسار کلیک کنید.[/button]

 

جاهای دیدنی لیسار

لیسار بهشتی پنهان در دل تالش است. جایی که جنگل و دریا و کوهستان یک جا جمع شده‌اند و گردشگران را به مهمانی طبیعت می‌برند. رودهای پر آب آن نیز زمین‌های کشاورزی را سیراب می‌کنند و ییلاقات آن میزبان مه و ابر غلیظ هستند. حال بیایید با هم در جاهای دیدنی لیسار گشت و گذار کنیم و به طبیعتی بکر پای بگذاریم!

روستای سوباتان

ییلاق سوباتان و اسب های قهوه ای ، سفید و سیاه در حال چرا درون دشت پهناوردر ۲۰ کیلومتری لیسار، روستایی رویایی و زیبا به نام سوباتان قرار دارد که در اوج تابستان نیز هوای خنک کوهستان، دست از سرش برنمی‌دارد. این روستا در ارتفاعات کوهستان واقع شده و پر از آبشارهای خروشان، دشت‌های پر گل و گله‌های اسب وحشی است. ییلاق سوباتان درست شبیه به یک تابلوی نقاشی به نظر می‌رسد که از تماشای طبیعت آن سیر نمی‌شوید. سوباتان منطقه‌ای رویایی است که در سفر به لیسار حتما باید از آن دیدن کنید!

قلعه باستانی صلصال

قلعه باستانی صلصال روی کوه بلند واقع شده استدر یک کیلومتری لیسار، مهم‌ترین اثر تاریخی آن قرار دارد که یادگار دوران سلجوقیان است. قلعه تاریخی صلصال دو بخش داخلی و خارجی دارد که در بخش خارجی آن حیاط دژ قرار گرفته است. جایی که شکوه و جلال تاریخ لیسار را می‌توانید از آن جا ببینید. پس از آن به سراغ بخش داخلی قلعه می‌رویم که شامل ارگ دژ، درگاه اصلی، محل نگهبانان و آب انبار است. تاریخچه قلعه صلصال نشان می‌دهد که بنای آن بیش از هزار سال قدمت دارد!

غار گنج خانه

ورودی غار گنج خانهدر ییلاق سوباتان به سمت ارتفاعات پیاده‌روی کنید تا حدود یک ربع بعد به غار گنج خانه برسید‌. جایی که روایت‌های مختلفی از آن نقل شده است و گفته می‌شود که در آن گنجی پنهان قرار دارد که طلسم شده است. همچنین مسیر رسیدن به این غار نیز بسیار چشم‌گیر و رازآلود است!

جنگل‌های لیسار

جنگل‌های لیسارجنگل‌های انبوه لیسار در محله خطبه‌سرا تا جوکندان که در شرق سوباتان است، قرار دارند. این مناطق جنگلی پر از دار و درختانی مثل راش، افرا، سرخدار، توسکا، ملج، گردو، انجیر، لیلکی، آزاد، ممرز، بلوط، لرگ و… هستند. در این جنگل‌ها از آوای خوش بلبلان و عطر خوش گیاهان تروتازه لذت ببرید تا خاطرات سفر به لیسار در ذهنتان ابدی شود! 

ساحل لیسار

لیسار کجاست- ساحل لیساردر شمال ایران چه چیزی خاطره‌انگیزتر از دریای خزر وجود دارد؟ جایی که تماشای طلوع و غروب خورشید را لذت‌بخش می‌کند و آبتنی در آن خاطرات کودکی‌مان را تداعی خواهد کرد!

در ساحل ماسه‌ای و آرام لیسار بنشینید و از آرامش دریا غرق در آرامش شوید. خوب است بدانید که در جوار ساحل لیسار غذاخوری و سوئیت‌های تروتمیزی وجود دارند که می‌توانید از امکانات آن‌ها استفاده کنید.

از دیگر تفریحات و جاذبه‌های گردشگری لیسار می‌توان به چشمه باتمان بلاق، آبشار ورزان، دشت شقایق، بازار سنتی سوباتان، زمین اسب‌دوانی سوباتان، پارک جنگلی آلچالق، دره‌های سرسبز، روستای قلعه دوش، رودخانه هره دشت و چشمه حاج آقا بلاغی اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی لیسار را مطالعه کنید.

آداب و رسوم مردمان لیسار

لیساری‌ها آداب و رسوم جذابی دارند که بسیار به آن‌ها پایبند هستند. مثلا یکی از مراسم‌های جذاب اهالی شهر در روز چهارشنبه‌سوری، چهارشنبه خاتون است. در این روز خانم‌های خانه تشتی پر از آب را در ایوان می‌گذارند و معتقدند که خاتونی صبح زود این آب را متبرک می‌کند‌. سپس اهالی خانه مشتی از این آب را بر سر می‌ریزند تا حاجت‌های‌شان روا شود!

بازی نوجوانان محله نیز آگله مزا است. از چهارشنبه‌سوری تا ۱۳ فروردین بچه‌ها این بازی را انجام می‌دهند. در این بازی آن‌ها تخم مرغ یا تخم سایر ماکیان را به سمت هم پرتاب می‌کنند و شخصی که تخم‌مرغ او از چهار جهت بشکند، بازنده است. جالب است بدانید که لیساری‌ها برخلاف اغلب شهرهای گیلانی، به زبان ترکی آذربایجانی یا تالشی صحبت می‌کنند!

سوغات و صنایع دستی لیسار

گیاهان دارویی از سوغات لیساربرنج بومی لیسار مهم‌ترین سوغات این شهر است که نباید راحت از آن بگذرید! در سفر به این شهر یک کیسه برنج لیساری بخرید تا طعم واقعی برنج گیلانی زیر زبان‌تان برود.

علاوه بر این، میوه‌های خوشمزه و ارگانیک باغ‌های لیسار نیز حسابی دلبری می‌کنند. از آلوچه‌های ترش و جنگلی گرفته تا گیلاس، پرتقال و نارنج را می‌توانید از این شهر تهیه کنید.

از دیگر سوغاتی‌های لیسار می‌توان به عسل طبیعی، لبنیات تازه، گیاهان دارویی و… اشاره کرد.

در بازارهای محلی، از دست‌سازه‌های زنان و مردان هنرمند لیسار نیز می‌توانید دیدن کنید و یادگاری‌های ماندگاری از سفر به این شهر بخرید. جوراب و دستکش‌های پشمی، شال‌های رنگارنگ دست‌باف، کوزه، سبدهای حصیری و محصولات مرواربافی از جمله‌ی این سوغاتی‌ها هستند.

غذاهای محلی لیسار

لیسار کجاست- اناردون غذای محلی لیساریکی از بهترین‌ بخش‌های سفر به شهرهای گیلانی، رستورانگردی است. چشیدن غذاهای خوشمزه و خوش‌عطر این خطه تجربه‌ای است که در لیسار نباید از دست بدهید. از جمله غذاهای محلی لیسار می‌توان به بادمجان شکم‌ پر، اناردون، سوجا دیله، کوکوی گردو، کته نون، سیرجینه، گوزلی بریان، دوآش و… اشاره کرد. همچنین ترشی آلو، ماست چکیده و کره‌ی محلی در کنار غذاهای محلی این شهر سرو می‌شوند و لذت غذا را چندین برابر می‌کنند!

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی لیسار را مطالعه کنید.

رستوران‌های لیسار

برای چشیدن طعم غذاهای محلی لیسار باید به رستوران‌های سنتی آن مراجعه کنید. در ادامه چند رستوران این شهر را معرفی می‌کنیم:

رستوران منظریه

غذاهای محلی لیسار را همراه با برنج اصیل گیلانی در رستوران منظریه نوش جان کنید. این رستوران در جاده تالش به آستارا و خروجی شهر لیسار، بعد از برنجکوبی نصرت قرار دارد.

رستوران طبیعت لیسار

در حوالی روستای قلعه‌بین، رستوران دیگری قرار دارد که غذاهای سنتی و با کیفیتی سرو می‌کند. این رستوران در خیابان امام‌ خمینی لیسار واقع شده است.

کافه و رستوران قلعه

اگر می‌خواهید یک غذا یا نوشیدنی خوب را همراه با تماشای طبیعت لیسار نوش جان کنید، به رستوران قلعه بروید. این رستوران صبحانه، ناهار و شام را در ورودی قلعه صلصال سرو می‌کند.

مراکز خرید لیسار

بازار هفتگی لیسار دوشنبه‌ها بر پا می‌شود. جایی که محصولات تر و تازه‌ی کشاورزی در عطرها و رنگ‌های مختلف عرضه می‌شوند. به دلیل اینکه این محصولات مستقیم از تولیدکنندگان این شهر به دست شما می‌رسند، قیمت مناسبی دارند. رب آلوچه، ترشیجات و مرباهای محلی را از این بازار تهیه کنید و دست‌بافته‌های زنان بومی را به عنوان سوغاتی لیسار با خود به خانه ببرید. علاوه بر این از پنجشنبه بازار تالش و مراکز خرید آستارا در اطراف لیسار نیز می‌توانید دیدن کنید. مطمئن باشید که بازارگردی در گیلان به اندازه طبیعت‌گردی در آن لذت‌بخش است!

اقامت در لیسار

معرفی لیسار- اقامت در لیسارلیسار را باید گشت. در لیسار که همانند طبیعتی ناشناخته و سحرانگیز است، باید ماند و نفس کشید. خوشبختانه این شهر تا دلتان بخواهد خانه برای گردشگران دارد. از ویلا و سوئیت گرفته تا کلبه‌های چوبی و خانه‌های بومگردی در اختیارتان قرار دارند. جایی در دلِ روستاهای جنگلی و بکر یا در هوای کوهستانی ییلاق نفس تازه کنید و زندگی شهری را به فراموشی بسپارید. در سایت اتاقک انواع و اقسام اقامتگاه‌های لیسار همراه با جزئیات امکانات، تصاویر و قیمت وجود دارند. در اتاقک می‌توانید جایی منطبق بر سلیقه‌ و اندازه جیب‌تان رزرو کنید و به این ترتیب هنگام رسیدن به لیسار برای تجدیدقوا مستقیم به اقامتگاه خود بروید!

راه‌های دسترسی به لیسار

معرفی لیسار- راه های دسترسی به لیساراز شهرهای رشت، اردبیل و آستارا می‌توانید به لیسار برسید. از تهران تا لیسار نیز چیزی حدود ۶ ساعت راه است. اگر با خودروی شخصی به لیسار می‌روید، در مسیر تالش به آستارا به مقصد خواهید رسید. همچنین با اتوبوس‌های بین‌شهری یه مقصد تالش یا آستارا نیز می‌توانید به لیسار برسید. اگر اهل سفر هوایی هستید نیز فرودگاه رشت در اختیارتان قرار دارد. فاصله رشت تا لیسار را نیز می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس طی کنید.

نکاتی که در سفر به لیسار لازم است بدانید

  • در هنگام پیک‌نیک در جنگل‌های لیسار، آتش روشن نکنید. چراکه بادهای این منطقه به راحتی آتش را پخش خواهند کرد و سبب آتش‌سوزی جنگل می‌شوید.
  • هنگام ساحل‌گردی حتما از کلاه و ضد آفتاب استفاده کنید تا آفتاب تند و تیز تابستان به پوستتان آسیب نزند.
  • برای گردش در ییلاقات لیسار یا جنگل‌های آن، یک نایلون پلاستیکی برای جمع‌آوری زباله‌های‌تان همراه داشته باشید و زباله‌هایتان را با خود به شهر بیاورید.
  • در گوشه و کنار طبیعت لیسار ممکن است جانداران بی‌آزاری را ببینید. هرگز آن‌ها را از محل زندگی‌شان دور نکنید و اجازه دهید به حال خودشان باشند.
  • گیاهان دارویی ییلاقات لیسار را از ساقه‌ بچینید. چراکه با چیدن آن‌ها از ریشه باعث نابودی و کم شدن این گیاهان پرفایده خواهید شد.
  • در اخر طبیعت لیسار دست شما امانت است و محافظت از آن باعث ماندگاری بیشتر جنگل‌ها و سرسبزی شمال می‌شود. پس از این موهبت گرانبها محافظت کنید. سفرتان خوش!

4.7/5 - (139 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *