شهرهاجاهای دیدنی

دره ستارگان قشم | هیاهوی باد میان حفره‌ها

باور به قصه ریختن ستاره‌ها روی زمین، منحصر به دوران کودکی نیست. جاهایی روی زمین است که شبیه هیچ جای دیگری نیستند و تفاوت‌های آن‌ها این تفکر را به‌وجود آورده که شاید روزی آن‌جا ستاره‌ای افتاده است. اگرچه در جهان واقعا چاله‌هایی از افتادن شهاب‌سنگ‌ها وجود دارد اما ما جاذبه‌ای را می‌شناسیم که فقط در نام‌گذاری، با آسمان پیوند خورده است. این مقصد گردشگری دره ستارگان در جزیره قشم است. دره‌ای پر از شکوه و آرامش که آب و باد در گذر هزاران سال، در آن پدیده‌ی فرسایش را تبدیل به اثر هنری کرده‌اند. در این مقاله از اتاقک برای‌تان از دره ستارگان و هرآنچه که باید درباره آن بدانید، گفته‌ایم.

دره ستارگان کجاست؟

دره ستارگان کجاست
دره ستارگان در شمال روستای برکه خلف قشم واقع شده است – عکاس: میثم گلزار

در شمال روستای برکه خلف در جزیره قشم، یک جاذبه زمین‌شناسی با صخره‌های متفاوت را می‌بینید که اهالی منطقه به آن دره ستارگان، استاره افته یا ستاره افتیده نیز می‌گویند. مردم قشم در گذشته‌ها فکر می‌کردند که این اشکال عجیب، به‌خاطر افتادن ستاره‌ای روی زمین شکل گرفته است. درواقع آن‌ها معتقد بودند که این دره آنقدر اسرارآمیز است که باید منشا ناشناخته و آسمانی داشته باشد.

آن‌ها برای این دره افسانه‌هایی هم ساخته بودند. مثلا اینکه موجودات ناشناخته در آن رفت‌وآمد دارند یا قبرستانی در دل آن است که نباید به سراغش رفت. مردم برای این افسانه‌ها دلایلی هم داشتند. نخست شکل عجیب صخره‌ها بود. کوه‌ها، ستون‌ها وحفره‌هایی که شبیه جای دیگری نبودند و حضورشان در این وسعت، عجیب به‌نظر می‌‎رسید. عامل دوم، بازی سایه‌ها روی سنگ‌ها بود. سایه‌هایی که به‌خصوص نزدیک غروب، شکل عجیبی می‌گرفتند و گاه ترسناک می‌شدند.

درکنار این‌ها، به‌سبب پیچیدن باد لابه‌لای صخره‌ها، صداهای ترسناکی به‌گوش می‌رسید. اصواتی که باعث می‌شد مردم قشم خودشان شب‌ها به دره ستارگان نروند و دیگران را هم از این سفر منع کنند. با گذر سال‌ها، رازهای بسیاری از این دره رمزگشایی شد. حالا دره ستارگان از مهم‌ترین دیدنی‌های قشم است و حتی شب‌ها هم گردشگران زیادی برای دیدن آسمان پرستاره، به‌آن سر می‌زنند.

برای اجاره سوئیت قشم می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره سوئیت در قشم با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخ و جغرافیای دره ستارگان

تاریخ و جغرافیای دره ستارگان
قدمت شکل‌گیری دره ستارگان به حدود 2 میلیون سال می‌رسد – عکاس: محمد رضایی

قدمت دره ستارگان احتمالا به زمانی بازمی‌گردد که دانشمندان زمین‌شناس نام آن دوره را نوزیستی یا سِنوزوئیک گذاشته‌اند. دوره ذکر شده، تقریبا 66 میلیون سال طول کشیده و در آن رویدادهای گوناگونی در بخش‌های مختلف زمین رخ داده است. مثلا فعالیت‌های کوهزایی آلپی به اوج رسیده و برخی دایناسورها هم منقرض شده‌اند. در همین دوره و تقریبا 2 میلیون سال پیش، دره ستارگان نیز کم‌کم شروع به شکل‌گیری کرده است. درآن زمان رگبارها، طوفان‌ و بارش‌ها کار فرسایش را آغاز کرده‎ و چهره دره ستارگان را شکل داده‌اند.

با گذر این زمان طولانی، هنوز بخش‌هایی از فلات اولیه باقی مانده و به زمین‌شناسان کمک می‌کند تحقیقات زیادی را درباره تاریخ زمین انجام دهند. این نکته را هم باید بدانید که بارش باران یا طوفان‌ها هنوز هم چهره دره ستارگان را تغییر می‌دهد. این دره به‌سبب اهمیت علمی و ریخت‌شناسی عجیبی که دارد، نه فقط در ایران بلکه در جهان نیز بسیار مورد اهمیت است و کاوش‌های گوناگونی در آن انجام می‌شود.

بهترین فصل دیدن دره ستارگان

بهترین فصل دیدن دره ستارگان
دو فصل پاییز و زمستان بهترین وقت برای دیدن دره ستارگان است – عکاس: حسین محمدی

بیشتر مسافران برای دیدن جزیره قشم و جاذبه‌های آن دو فصل پاییز و زمستان را انتخاب می‌کنند. قشم در این دو زمان تقریبا 10 درجه از تهران گرم‌تر است و بارش در آن به‌ندرت رخ می‌دهد. در این دو فصل، بهترین وقت برای دیدن دره ستارگان است و می‌توانید در هوایی خوب، از دیدن این جاذبه لذت ببرید.

بخش‌های مختلف دره ستارگان

بخش‌های مختلف دره ستارگان
دره ستارگان قشم یک مسیر سنگ‌چین شده مشخص برای بازدید از کل مجموعه دارد.

دره ستارگان دیدنی‌های زیادی دارد. قبل از ورود به دره، یک سکوی نفتی را می‌بینید که سال‌ها پیش از عربستان جدا شده و با مواج دریا به ساحل طلایی در حوالی دره ستارگان آمده است. بعد هم یکی از اقامگاه‌های قشم را می‌بینید که در فاصله کمی از دره ستارگان واقع شده است. سپس به ورودی دره می‌رسید. این‌جا یک مسیر مشخص پیش‌روی شماست که اطرافش سنگ‌چین شده است. می‌توانید این مسیر را پیاده یا اگر دوست داشتید با شتر، طی کنید.

این جاده شما را به نقاط گوناگون دره ستارگان می‌برد و کمک می‌کند بتوانید صخره‌ها، مسیرها، دالان‌ها، حفره‌ها و در مجموع عجایب و زیبایی‌های دره ستارگان را به‌خوبی ببینید. در انتهای مسیر هم فروشگاهی برای خرید سوغات و صنایع‌دستی را می‌بینید که محصولات ویژه جزیره قشم را می‌فروشند.

پس از آن  به بالای دره بروید. جایی که می‌توان شکوه و اعجاب این جاذبه گردشگری قشم را از نمایی کلی دید. خیلی از گردشگران معتقدند زیباترین عکس‌هایی که از قشم گرفته‌اند را از این جاذبه و از این بالا ثبت کرده‌اند. خوب است این را هم بدانید که دره زیبای ستارگان در ایران نظیر ندارد و اگر در دنیا به‌دنبال چیزی شبیه آن هستید، باید تا آمریکا سفر کنید. این دره به‌سبب ویژگی‌های خاص خود لوکیشن یکی از فیلم‌های معروف ایرانی «به‌نام اژدها وارد می‌شود» نیز بوده است.

جاهای دیدنی نزدیک به دره ستارگان

پس از دیدن دره زیبای ستارگان، می‌توانید به دیگر جاهای دیدنی قشم که در حوالی آن هستند نیز سر بزنید. این‌جا برای‌تان از این دیدنی‌ها گفته‌ایم.

جنگل حرا؛ ریشه در آب، شاخه در باد

جنگل حرا
جنگل حرا از دیدنی‌های قشم و محیطی مهم برای زندگی انواع گونه‌ها و پرنده‌هاست – عکاس: بهروز بروزویی

جنگل‌های حرا از زیباترین دیدنی‌های جزیره قشم هستند. این جنگل‌ها فقط در نقاط محدودی از دنیا دیده می‌شوند و از نظر علمی هم بسیار مهم هستند. موقع بالا آمدن آب، می‌توانید با قایق از میان جنگل‌ حرا عبور کنید، پرندگان مهاجر را ببینید و گاه با گله‌های شتر که مشغول خوردن برگ درختان هستند، مواجه شوید.

غار خربس؛ تونل اسرارآمیز قشم

غار خربس
غار خربس از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی جزیره قشم است که عده‌ای می‌گویند شاید نیایشگاه نیز بوده است – عکاس: آریو برزن

غارها از خاص‌ترین دیدنی‌های زمین هستند. حالا فکر کنید غاری در قشم است که احتمال می‌رود روزگاری نیایشگاه الهه‌ها بوده و در آن دیدنی‌های بسیاری است. به‌نظر می‌رسد ریشه زندگی در این غار به دوره مادها می‌رسد و هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که درباره این جاذبه گردشگری قشم نمی‌دانیم.

جزایر ناز؛ رویا در واقعیت

جزایر ناز
جزایر ناز تا ساحل قشم حدود یک کیلومتر فاصله دارند این فاصله گاهی خشک و گاهی پرشده از آب دریاست – عکاس: جعفر اسلامیه

جزایر ناز صخره‌هایی با فاصله یک کیلومتر از ساحل قشم هستند. جزر و مد روی آب اطراف این جزایر اثر دارد و می‌تواند کاری کند که گاه مثل قصه‌ها زیر آب بروند و گاه مسیری خشک به سمت ساحل داشته باشند. دیدن جزایر ناز در ساعات گوناگون روز از اتفاق‌های جذاب در جزیره قشم است.

روستای برکه خلف؛ همسایه دره ستارگان

روستای برکه خلف
برکه خلق نزدیک‌ترین روستا به دره ستارگان قشم است – عکاس: احسان

برکه خلف از خاص‌ترین روستاهای قشم است. این‌جا فاصله خیلی کمی تا دره ستارگان دارد. در این روستا می‌توانید اقامتگاه‌ و دیدنی‌های گوناگون از جمله فروشگاه صنایع‌دستی، برکه‌هایی برای جمع‌آوری آب شیرین و یک صدف درحال انقراض را ببینید.

مسیر دسترسی به دره ستارگان

مسیر دسترسی به دره ستارگان
دره ستاره‌های قشم از خود شهر قشم تقریبا 20 کیلومتر فاصله دارد – عکاس: سیاوش نعمتی

برای دیدن دره ستارگان باید به‌سمت جنوب جزیره بروید. بعد به‌سمت غرب و مسیر روستای برکه خلف راه‌تان را ادامه دهید. آن‌جا تابلوی ورودی به دره ستاره‌ها را خواهید دید. ماشین‌ها قبل از دره پارک می‌کنند و بقیه راه را باید پیاده بروید. دره ستارگان تا خود شهر قشم که در آن پاساژها و مراکز خرید هستند، تقریبا 20 کیلومتر و تا درگهان که به بازارهایش شهرت دارد، تقریبا 22 کیلومتر فاصله دارد.

قیمت بلیت دره ستارگان ۱۴۰۲ + ساعت کاری دره ستارگان

قیمت بلیت دره ستارگان
برای دیدن دره ستارگان قشم باید تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب خودتان را به مجموعه برسانید – عکاس: سودابه بیگلری

برای ورود به دره دیدنی ستارگان باید بلیت تهیه کنید. قیمت بلیت این مجموعه درحال حاضر بیست هزار تومان برای هر نفر است. برای دیدن دره ستارگان از حدود 8 صبح می‌توانید مراجعه کنید. مسئولین مجموعه تقریبا 1 ساعت قبل از غروب آفتاب، دیگر اجازه ورود نمی‌دهند و تا قبل از تاریکی هوا، باید تمام دره تخلیه شود. در ضمن اگر بارندگی شدید رخ بدهد، دره ستارگان احتمالا بسته می‌شود و نمی‌توانید داخل آن را ببینید.

نکات مهم موقع بازدید از دره ستارگان

نکات مهم موقع بازدید از دره ستارگان
برای دیدن دره ستارگان قشم کفش و لباس راحت را فراموش نکنید – عکاس: هادی

برای دیدن دره زیبای ستارگان حتما کفش راحت و مناسب بپوشید. این‌جا با صندل و دمپایی، نمی‌توانید خیلی راه بروید و ممکن است حتی زمین بخورید. برای دیدن دره ستارگان حداقل 40 دقیقه وقت نیاز دارید و اگر بخواهید خوب همه‌جا را ببینید، حدود دو ساعت باید زمان بگذارید. مسیر دره خیلی سخت نیست اما معمولا این‌جا را برای کودکان و سالمندانی که مشکل راه رفتن دارند، مناسب نمی‌دانند.

در مجموعه یک بوفه کوچک برای تهیه آب و نوشیدنی هست. اما بهتر است با خودتان حداقل یک بطری آب ببرید تا موقع پیاده‌روی به مشکل برنخورید.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک برای‌تان از دره زیبای ستارگان یکی از عجایب و زیبایی‌های جزیره قشم گفتیم. این دره یکی از آثار معماری زمین است و هنوز تحولات و تغییرات در آن ادامه دارد. اگر قصد سفر به قشم را دارید و می‌خواهید بدون دغدغه دیدنی‌های آن را ببینید، اتاقک با امکان رزرو اقامتگاه، اجاره سوئیت و ویلا در قشم همراه شماست. با اتاقک سفری جذاب به قشم خواهید داشت.

سوالات متداول

فاصله دره ستارگان تا قشم چقدر است؟

دره ستارگان تا خود شهر قشم تقریبا 20 کیلومتر و تا درگهان که به بازارهایش شهرت دارد، تقریبا 22 کیلومتر فاصله دارد.

تاریخچه دره ستارگان چیست؟

قدمت دره ستارگان تقریبا به 2 میلیون سال پیش می‌رسد. فرسایش در این دره هنوز ادامه دارد و بارش‌ها می‌توانند ظاهر دره ستارگان قشم را تغییر دهند.

ساعت بازدید از دره ستارگان چگونه است؟

برای دیدن دره ستارگان تقریبا از 8 صبح تا 1 ساعت قبل از غروب آفتاب می‌توانید مراجعه کنید. پس از تاریکی هوا اجازه بازدید بدون مجوز امکان ندارد.

نزدیک‌ترین روستا به دره ستارگان کجاست؟

روستای برکه خلف قشم که به آن تمیزترین روستای این جزیره هم می‌گویند، نزدیک‌ترین آبادی به دره ستارگان است.

دره ستارگان قشم و داستان اجنه چیست؟

در دوران قدیم به سبب پیچیدن صدای باد و شکل خاص صخره‌ها، افسانه‌هایی درباره وجود اجنه در دره ستارگان قشم روایت می‌شد.

3/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *