سوغات و صنایع دستی

سوغات و صنایع دستی لیسار | یادگاری از بهشت گیلان

معرفی سوغات و صنایع دستی لیسار

حیف است به شهری گیلانی سفر کنیم و گشت‌و‌گذار در بازار آن را از دست بدهیم. یکی از آبادی‌های بسیار زیبای گیلان، لیسار است. جایی که عطر گل‌وگیاهان را برای‌تان به ارمغان می‌آورد و همانند یک تابلوی نقاشی بی‌نظیر، می‌درخشد. سوغات و صنایع دستی لیسار نیز کم از مناظر طبیعیِ بی‌نظیر آن ندارند. در این دهستان، مردمانی زندگی می‌کنند که زمستان‌های سرد را با دست‌بافته‌های‌شان به گرما پیوند می‌دهند و هرچه برای زندگی لازم است را با دست خودشان تولید می‌کنند. از طرفی خوراکی‌های خوش رنگ و بویی دارند که طبیعت گیلان پیکش‌شان کرده است. حال بیایید با هم سری به دنیای جذاب سوغات لیسار بزنیم و ببینیم از این چمنزار سرسبز چه می‌توانیم به یادگار ببریم!

برای آشنایی بیشتر مقاله لیسار کجاست؟ را مطالعه کنید.

دستبافته‌های پشمی

جورابهای دست بافت پشمی اغلب اهالی لیسار به دامداری یا کشاورزی مشغولند. با سفر به این منطقه، روی تپه‌های سرسبز و مناظر زیبای کوهستان، گوسفندان و گاوها را در حال چرا خواهید دید. زنان و مردان لیساری با هنرمندی هر چه تمام‌تر، پس از چیدن پشم دام‌ها، با دستگاه ریسندگی نخ درست می‌کنند. سپس این نخ‌ها رنگ‌رزی می‌شوند و با الهام از طبیعت زیبای اطراف، دست‌بافته‌های زیبایی تولید می‌شود. جوراب‌های رنگارنگ، بالاپوش، شال و دستکش‌های خوش نقش و نگار بافتنی از جمله‌ی این بافته‌های ارزشمند هستند. شما می‌توانید این لباس‌های پشمی خوش طرح و نقش را به عنوان سوغات شهر لیسار خریداری کنید.

گلیم بافی

گلیم بسیار زیبا از پشم و پنبه اهالی لیسار از پشم و پنبه گلیم نیز می‌بافند. این گلیم‌ها روایت رویاهای بافندگان آن هستند و نقوشی بسیار زیبا دارند. از طرفی رنگ این بافته‌ها طبیعی است و به همین خاطر بسیار چشم‌نوازند. زنان هنرمند منطقه این دستبافته‌ها را با چای و پوست گردو شست‌و‌شو می‌دهند تا رنگ‌های آن ثابت شود. گلیم یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی لیسار است که در سفر به این خطه‌ی سرسبز نباید از آن غافل شوید!

شال بافی

شال بایفی از سوغات و صنایع دستی لیساردر شالیزارهای لیسار حتما چشم‌تان به شال‌های زیبایی که زنان روی کمر می‌بندند، خواهد خورد. شال‌های رنگارنگی که نماد گیلانی‌ها محسوب می‌شود و برای در امان ماندن از سرما به کار می‌بندند. علاوه بر این، این شال‌ها رطوبت را نیز جذب می‌کنند و دست‌بافته‌ای بسیار زیبا هستند. در بازارهای محلی لیسار می‌توانید این شال‌های جذاب را خریداری کنید و در زمستان زیباتر به چشم بیایید. همچنین این بافته‌های رنگارنگ به عنوان صنایع دستی لیسار، سوغاتی ارزشمند برای عزیزانتان خواهند بود.

سفال‌گری

سفالگری، کوزه ها و بشقاب های سفالیمحصولات سفالی از دیگر صنایع دستی مرغوب لیسار و شهرهای اطراف آن هستند که قدمت بسیاری دارند. این هنر کهن، به دلیل وجود خاک رس قرمز منطقه که به رنگ اخرایی نزدیک است، بسیار موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرد. هنرمندان لیساری با طرح و نقشی که روی گلدان‌های سفالی، کوزه‌ها و ظروف مختلف ایجاد می‌کنند، آثار منحصربه‌فردی را به‌وجود می‌آورند. یک کوزه‌ی کوچک سفالی، سوغاتی جذاب برای عزیزانتان خواهد شد!

مرواربافی

مروار بافی سبددر لیسار حتما سبدهای حصیری را خواهید دید. این ظروف با مروار بافته می‌شوند. مروار در واقع یک نوع چوب نازک است که با آب جوشانده می‌شود و سپس توسط هنرمندان لیساری، به آثاری کاربردی و زیبا تبدیل خواهد شد. آوازه‌ی هنر مرواربافی حتی در آن طرف آب‌ها هم پیچیده است و این آثار به خارج از کشور نیز صادر می‌شوند. شما نیز در سفر می‌توانید عروسک، میز، صندلی، جالباسی و… مرواربافی‌شده را به عنوان سوغاتی لیسار خریداری کنید.

پنیر محلی

یک کاسه پر از پنیر محلیهمانطور که گفتیم، دامداری از مشاغل اصلی اهالی لیسار است. به همین‌خاطر لبنیات محلی این منطقه بسیار تازه و خوشمزه هستند. در سفر به لیسار، حتما پنیر محلی آن را که به پنیر موشی شهرت دارد، خریداری کنید. این پنیر به نام‌های دیگری مثل پنیر زرد، پنیر سیاهمزگی و پنیر تالشی نیز معروف است. پنیر موشی از شیر گوسفند تهیه می‌شود و به همین خاطر بسیار خوشمزه و چرب است. اگر این پنیر خاص را امتحان کنید، مشتری دائمی آن خواهید شد!

عسل طبیعی

عسل مرغوب و اصل می‌خواهید؟ به لیسار سفر کنید. زنبورداران لیسار و اطراف آن، در مناطق جنگلی کلنی‌ها را مستقر می‌کنند و به همین علت عسلی خوش طعم و متفاوت تولید می‌شود. یکی از روزهای سفرتان را با خوردن عسل طبیعی شروع کنید و از محصول طبیعی جنگل‌های گیلان لذت ببرید. مطمئن باشید که پس از چشیدن عسل این منطقه، متوجه تفاوت آن خواهید شد. این سوغاتی لیسار را به خانه ببرید تا با هر بار خوردن آن، لحظات خاطره‌انگیز سفر برای‌تان تداعی شود!

میوه‌های ارگانیک

گیلاس های آویزان از شاخهحیف است تا لیسار بروید و محصول درختان پربار آن را خریداری نکنید. این منطقه پر از باغات گیلاس است و این میوه‌ی بهاری با قیمتJ مناسبی در بازارهای لیسار عرضه می‌شود. بارندگی‌های فراوان و آب‌و‌هوای مناسب سبب خوش عطر و طعم شدن میوه‌ها در لیسار می‌شود و مرغوب‌ترین مرکبات را در سفر به این دهستان می‌توانید خریداری کنید. پرتقال، نارنگی و نارنج محلی را نیز می‌توانید از لیسار و شهرهای اطراف آن خریداری کنید.
از طرفی آلوچه‌های بوته‌ای نیز از خوشمزه‌ترین میوه‌های لیسار به شمار می‌روند. در اواخر تابستان آلوچه‌های رسیده را بچینید و از طعم ترش آن‌ها لذت ببرید. از این آلوچه‌ها می‌توانید لواشک خانگی نیز برای فرزندان‌تان تهیه کنید!

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی از محصولات لیساردر هنگام پیاده‌روی در جنگل و دشت و کوه‌های لیسار؛ عطر گل‌و‌گیاهان تازه را استشمام کنید. این گیاهان علاوه بر عطر و بوی خوش، خواص دارویی و درمانی نیز دارند. به طور مثال در کنار جوی‌های آب، پونه بچینید! مردم محلی ماست و سالاد را با این پونه‌های خوشبو میل می‌کنند‌. بهار و تابستان زمان چیدن پونه است.
از سوی دیگر، گیاه گلپر نیز در این منطقه به‌وفور می‌روید. روستاییان پس از چیدن گلپر، این گیاه پرفایده را به استان‌های دیگر صادر می‌کنند. یکی دیگر از گیاهان لیسار، بومادران است که این گیاه در درمان بواسیر و تب بسیار موثر واقع می‌شود. پس در سفر به لیسار، از فرصت استفاده کنید و در هنگام پیاده‌روی این گیاهان دارویی را بچینید!

سایر سوغاتی‌های لیسار

برنج ایرانی و چای از دیگر سوغاتی‌های معروف لیسار هستند که طرفداران فراوانی دارند. اگر به لیسار رفتید، خرید یک کیسه برنج را در برنامه‌ی سفرتان قرار دهید تا عطر و طعمی فوق‌العاده به غذاهای‌تان ببخشید. علاوه بر این، قارچ سفید نیز در جای جایِ لیسار می‌روید که برای چیدن آن‌ باید از محلیان کمک بگیرید. چراکه تشخیص سمی و غیرسمی بودن آن‌ها مهارت و تجربه کافی می‌خواهد‌. همچنین برای خرید راحت‌تر از روستاییان، بهتر است به جای کارت بانکی، پول کافی همراه خود داشته باشید.
سایت اتاقک نیز برای اجاره‌ی آنلاین خانه‌ای مناسب و امن در اختیارتان قرار دارد. کافیست نام لیسار را در سایت سرچ کنید تا تصاویر انواع خانه‌های محلی چوبی و ویلاهای لیسار را ببینید. سپس می‌توانید قیمت‌ها را با هم مقایسه کرده و اقامتگاهی متناسب با بودجه و سلیقه خود رزرو کنید. سفرتان خوش!

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن