شهرها

درباره شهر نمین | زیباترین شهر مرزی استان اردبیل و استان گیلان

نمین یکی از شهرهای زیبای استان اردبیل است. این شهر جزو شهرهای کوهستانی ایران محسوب می‌شود و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. امروزه در این مطلب از اتاقک به معرفی شهر نمین پرداخته‌ایم و راهنمای سفر جامعی ارائه کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

نمین کجاست؟

نمین یکی از شهرهای استان اردبیل است. این شهر زیبا در نزدیکی دریای خزر و جنگل‌های شمال قرار دارد و ارتفاع شهر از سطح دریا 1700 متر است. نمین با مرکز استان اردبیل در حدود 25 کیلومتر فاصله دارد. این شهر تاریخچه طولانی دارد، اشیایی با قدمت پنج‌هزار ساله در اطراف نمین یافت شده است. به همین دلیل نمین جزو شهرهای قدیمی ایران محسوب می‌شود. نام نمین از طبیعت شهر الهام گرفته شده است. این منطقه به دلیل نزدیکی به دریای خزر، هوای مرطوب و بارانی داشته و بر‌ همین اساس به آن نمین یعنی مکانی نمناک می‌گفتند.

معرفی نمین

آب و هوای نمین

نمین در منطقه کوهستانی قرار دارد و همین باعث شده، آب و هوای نمین نیز کوهستانی باشد. هوای نمین در روزهای اولیه بهار، سوز سرمای زمستان را دارد و با نزدیک شدن به تابستان، دمای هوا افزایش می‌یابد. در اردیبهشت بهترین هوای نمین را تجربه خواهید کرد. تابستان نمین هوا مطبوع و معتدل است و کمتر خانواده‌ای در نمین نیاز به وسایل سرمایشی مانند کولر و پنکه دارد. با شروع پاییز، دمای هوا کاهش می‌یابد و بارش‌ها شروع می‌شود. پاییز و زمستان نمین سرد و پر بارش است. در روزهای زمستان بارش‌ها به برف تبدیل می‌شوند و در بیشتر روزها شاهد یخبندان هستیم.

آب و هوای نمین

بهترین فصل سفر به نمین

بهترین فصل سفر به نمین، بهار و تابستان است. در فصل بهار و تابستان بسیار مطبوع می‌گردد و خبری از سرمای سخت و سوزناک زمستان نیست. همچنین روزهای آفتابی تابستان زمان مناسبی برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی نمین است. البته اگر از سرما لذت می‌برید و تمایل دارید که از پیست‌های اسکی نزدیک نمین استفاده کنید، فصل زمستان و پاییز می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. اما حتما پیش از شروع سفر، تمام موارد را بررسی و راهی سفر شوید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

دیدنی های نمین

دسترسی به نمین

برای سفر به نمین راه‌های مختلفی وجود دارد. زیباترین راه گردنه حیران است. اگر از سمت استان گیلان (شرق) به سمت نمین سفر می‌کنید، می‌توانید از گردنه زیبایی حیران وارد این شهر شوید. اما از اردبیل تا نمین نیز مسیری وجود دارد که در حدود 25 کیلومتر است.

راه های دسترسی به نمین

در صورتی که با ماشین شخصی سفر نمی‌کنید، از اتوبوس می‌توانید استفاده کنید. از مراکز استان‌ها به نمین اتوبوس وجود دارد و اگر از شهر شما به نمین اتوبوسی وجود ندارد، می‌توانید به اردبیل بروید و از آنجا با تاکسی خود را به نمین برسانید.

مسیر رسیدن به نمین

جاذبه‌های گردشگری نمین

نمین به دلیل نزدیکی به دریای خزر طبیعت متفاوتی با دیگر شهرهای استان اردبیل دارد. جاهای دیدنی نمین نیز در میان مکان های گردشگری طبیعی و تاریخی ایران طبقه‌بندی می‌شود. در ادامه مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری نمین را معرفی کرده‌ایم.

گردنه حیران

در میان زیباترین جاده‌های ایران، گردنه حیران با تقریب بالایی در صدر جدول قرار می‌گیرد. این جاده زیبا که از میان ارتفاعات البرز و جنگل‌های شمال می‌گذرد، استان اردبیل را به استان گیلان وصل می‌کند. گردنه حیران در فصل بهار و پاییز به اوج زیبایی خود می‌رسد و زیباترین چشم‌انداز‌های را به گردشگران و مسافران ارائه می‌دهد. اگر پاییز به سمت گردنه حیران رفتید، آب و هوا را چک کنید. در بیشتر روزهای پاییز گردنه حیران در میان مه غرق می‌شود و می‌تواند برای رانندگی خطرناک باشد.

گردنه حیران

جنگل فندوقلو

جنگل‌های فندوقلو در ادامه جنگل‌های استان گیلان است که تا استان اردبیل نیز کشیده شده است. این جنگل زیبا در 30 کیلومتری شهر اردبیل و در 10 کیلومتری نمین قرار دارد. وسعت جنگل‌های فندوقلو در حدود 16 هزار هکتار است. در اواخر بهار که هوا آرام‌آرام گرم‌تر می‌شود، جنگل فندوقلو پوشیده از گل‌های بابونه می‌شود. در این زمان، زیباترین منظره‌ها را در این جنگل شاهد خواهید بود.

جنگل فندقلو

چشمه مشه‌سویی

احتمالا استان اردبیل را با چشمه‌های آبگرم می‌شناسید. در نمین نیز چشمه آبگرم بکری وجود دارد. چشمه مشه‌سوی در روستایی به نام گیلده (گیلاده) قرار گرفته است و با بالا رفتن از شیب تند روستا و گذر از جنگل‌های زیبا، در انتهای معدن سنگی، چشمه را خواهید یافت. چشمه مشه‌سویی یا مشه ایستی سویی به معنی آبگرم جنگلی است. آب این چشمه خاصیت درمانی دارد و دمای آب چشمه در  حدود 25 درجه سلسیسوس است. چشمه مشه‌سویی با تراشیدن صخره کوه وارد حوضچه‌ای 4در 6 متری با عمق 60 سانتی می‌شود.بهترین فصل بازدید از این چشمه، بهار و تابستان است. در نزدیکی چشمه، کافه کوهستانی برای کوهنوردان به چشم می‌خورد.

چشمه مشه سویی

آبشار شورشورنه

آبشار شورشورنه یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی نمین است. این آبشار زیبا در میان گردنه حیران و منطقه عنبران واقع شده و با نمین 10 کیلومتر فاصله دارد. آب آبشار از میان صخره‌های زیبا به سمت زمین جاری است و در پشت آب‌های آبشار نیز غاری وجود دارد. محیط اطراف آبشار و ابهت آبشار می‌تواند هر بیننده را به وجد آورد.

آبشا شورشورنه نمین

بقعه پیر بدرالدین

پیر یا سیخ بدرالدین یکی از شیوخ مشهور زمان خود بوده است. شیخ بدرالدین در زنجان زندگی می‌کرده و ابتدا به آستارا و سپس به نمین مهاجرت می‌کند. گفته می‌شود شیخ بدرالدین از نوادگان شیخ صفی‌الدین اردبیلی بوده است. نمای بیرونی مقبره پیربدرالدین یا شیخ بدرالدین آجری و عاری از تزئینات خاصی است. در قسمت داخلی تزئیناتی بر گنبد و طاق‌نماها وجود دارد.

آرامگاه شیخ بدرالدین

موزه نمین (صارم السلطنه)

موزه نمین در خانه تاریخی متعلق به دوران قاجار قرار دارد. ساختمان موزه معروف به عمارت صارم‌السلطنه است. این خانه زیبا در سال 1240 توسط معمار روس به دستور صارم السلطنه (میرکاظم خان، حاکم حکومت محال ثلاثه مرزی) ساخته شده است. عمارت صارم‌السلطنه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که می‌توان به سردر هشتی، حیاط، حوض شش ضلعی، اتاق تخت بنا، اتاق شیروانی و بخش خدماتی اشاره کرد. این عمارت امروزه به موزه نمین تغییر کاربری داده و در آن آثار تاریخی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی منطقه نمین به نمایش گذاشته شده است.

موزه نمین
عکس از ایرنا

عنبران

یکی از زیباترین مناطق نمین، شهر عنبران است. روستاهای عنبران معماری پلکانی دارد و مردم آن به زبان تالشی صحبت می‌کنند. گلیم این منطقه شهرت جهانی دارد و بسیاری از مردم به بافت گلیم مشغول هستند. در این روستاهای زیبا علاوه بر طبیعت زیبا، آثار تاریخی مانند مقبره پیر و باباها و پیکره سنگی پیر داوود وجود دارد. اگر به روستای عنبران سفر کردید، نگران اقامتگاه خود نباشید. در این روستا می‌توانید با اجاره اقامتگاه بومگردی در میان مردم محلی تجربه‌ای شگفت‌انگیزی را تجربه کنید.

پیکره سنگی پیرداوود

روستای گلشن

یکی از روستای عجیب وز یبای نمین، روستای گلشن است. روستای گلشن در شرق نمین قرار دارد و جزو روستاهای مرزی ایران به حساب می‌آید. روستای گلشن با کشور آذربایجان مرز مشترک دارد و حدودا 2 کیلومتر تا خط مرزی فاصله دارد. مردم در این روستا به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. زبان آن‌ها تالشی است و در طبیعت بی‌نظیری زندگی می‌کنند. در این روستای زیبا جاذبه‌های تاریخی متعددی وجود دارد. از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی روستای گلشن می‌توان به مقبره پیر جماعت (پیر جماد)، درختی مثمر (درخت هلو) منطقه شینه جان، چشمه شفا، مسجد پیر عمه و مسجد غریب السید اشاره کرد.

دریاچه سوها

دریاچه سوها که به زبان محلی به سوآ مشهور است در نزدیکی نمین قرار دارد. نام دریاچه از روستای نزدیک دریاچه گرفته شده است. آب دریاچه از چشمه‌ها و آب شدن برف‌های کوه‌های اطراف تامین می‌شود. دریاچه سوآ یا سوها به منظور تامین آب روستای سوها ایجاد شده است و در نگاه اول آبگیری کوچک به نظر می‌رسد. عمق دریاچه در حدود 6 متر و پهنای آننیم کیلومتر است. زمانیکه دمای هوا افزایش می‌یابد، اطراف دریاچه پوشیده از بابونه می‌گردد و فضای فوق‌العاده برای عکاسی ایجاد می‌شود.

دریاچه سوها نمین

صنایع دستی و سوغات نمین

از مهم‌ترین صنایع دستی نمین می‌توان به قالی، گلیم و جاجیم اشاره کرد. عنبران که از روستاهای نمین محسوب می‌شود، مهد گلیم‌بافی ایران به حساب می‌آید و گلیم‌های عنبران شهرت و محبوبیت جهانی دارد. طرح‌ها و نقشه‌های گلیم‌های عنبران و دیگر نقاط نمین از طبیعت کوهستانی منطقه الهام گرفته شده و بسیاری از این نقشه‌ها ذهنی بافته می‌شوند. از دیگر سوغاتی‌های نمین می‌توان به عسل، برگه زردآلو، نان‌های محلی و محصول لبنی ارگانیک اشاره کرد.

گلیم عنبران

مراکز خرید نمین

یکی از بهترین مکان‌های برای خرید صنایع دستی و سوغات نمین، بازارهای محلی نمین است. یکی از بازارهای روز نمین، یکشنبه بازار است. در این بازار فروشندگان محصولات خود را عرضه می‌کنند و اغلب فروشندگان از روستاهای اطراف به این بازار می‌آیند. این بازار هفتگی در محله‌ای به نام سرا تشکیل می‌شود. علاوه بر بازار هفتگی می‌توانید به بازار سنتی نمین نیز سر بزنید. در این بازار، گلیم‌ها و قالی‌های صادراتی و زیبای نمین را خواهید یافت. یکی از بازارهای متفاوت نمین که می‌‌تواند جاذبه عجیبی برای گردشگران باشد، بازار احشام است. این بازار در کنار بازارهای هفتگی  ایجاد می‌شود و فروشندگان دام‌های خود می‌فروشند.

بازارهای نمین

غذاهای محلی نمین

غذاهای محلی براساس آب و هوا و طبیعت در هر شهر و روستا متفاوت است. نمین یکی از شهرهای کوهستانی ایران به حساب می‌آید و همین امر باعث شده تا اغلب غذاهای مناسب مناطق کوهستانی توسط مردم طبخ شود. از مهم‌ترین غذاهای محلی نمین می‌توان به آش‌های متنوع مانند آش دوغ اشاره کرد. همچنین مردم نمین در بیشتر غذاهای خود از گوشت قرمز استفاده می‌کنند. از جمله غذاهای محلی نمین با گوشت قرمز می‌توان به سرداشی نمین، ساطری پلو و پیچاق قیمه اشاره کرد.

غذاهای محلی نمین

اقامت در نمین

برای اقامت در نمین، انتخاب‌های متفاوتی دارد. اگر قصد اقامت در روستاهای نمین دارید باید به سراغ اجاره روزانه سوئیت در نمین بروید. اگر از اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی لذت نمی‌برید، می‌تواند به سراغ اقامتگاه‌های مانند هتل، هتل آپارتمان بروید. همچین در نمین امکان اجاره و رزرو سوئیت و خانه مبله نیز وجود دارد.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.9/5 - (141 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام. ممنون از نظرات سازنده شما. البته برای معرفی مناطق گردشگری آن ناحیه و گسترش صنعت توریسم سعی شده مطالب جامع تر نگارش شوند.

  2. مطالب مطروحه داراي ايراد است شما موارد مربوط به بخشهاي شهرستان نمين را به نام شهر نمين ثبت کرده ايد . تصاوير و اطلاعات بازار و چهره زمستان و …. را که مثالا مربوط به بخش عنبران است و يا ديگر روستاها باسم شهر نمين منتشر کرده ايد . اين نشر زماني ارزشمند است که صحيح و بدون نقص باشد

    1. سلام همه جای من ایران است. ایران راعشق است بنده با مطالعه این گذارش هم استان اردبیل و شهرنمین وعنبران وروستاها وجازبه های گردشگری اش رابایک نگاه سفرخوشی برای خودم آرزوکردم البته أگر عمر وفا کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *