شهرهاجاهای دیدنیدریاچه‌ها

همه چیز درباره دریاچه سوها | سفر به طبیعت بکر اردبیل

معمولا هر شهری با جاذبه‌های گردشگری یا دیدنی خاص خودش شناخته می‌شود. برای مثال، امکان ندارد اسمی از کاشان بیاید و من یاد گلاب و گلاب‌گیری نیفتم. یا شهرهای اصفهان و شیراز که با جاذبه‌های تاریخی خود و شهر مشهد که با حرم امام‌رضا (ع) و زیارت کردن عجین شده‌اند. گاهی وقت‌ها این موضوع باعث می‌شود که ما از بقیه نکات مثبتی که آن شهر دارد غافل بشویم. مثلا شهر اردبیل را در نظر بگیرید.

اکثرا افراد برای دیدن بناهای تاریخی و معماری زیبایی که در این شهر وجود دارد به آن سفر می‌کنند و کم‌تر کسی به یاد جاذبه‌های طبیعی آن می‌افتد. به همین دلیل جاهای بسیار قشنگی در این شهر، مثل جنگل فندقلو و دریاچه سوها، به نسبت ناشناخته می‌مانند. اما اگر یک بار به این مناظر طبیعی سر بزنید، می‌بینید که دست کمی از طبیعت زیبای گیلان و مازندران ندارند. در این مقاله می‌خواهم توجه‌تان را به سمت دریاچه سوها جلب کنم که از جاذبه‌های چشم‌نواز اطراف اردبیل محسوب می‌شود.

دریاچه سوها کجاست؟

دریاچه سوها کجاست
دریاچه سوها در شهر نمین واقع شده و حدود 35 کیلومتر با شهر اردبیل فاصله دارد – عکاس: یونس کسری

یک چمنزار وسیع را تصور کنید که انگار مخصوص بازی گلف طراحی شده. یک گله گوسفند و تعدادی اسب‌ وحشی هم در این منطقه در حال چرا هستند. به دوردست که نگاه می‌کنی یا کوه می‌بینی یا جنگل. وسط این همه طبیعت چشم‌نواز، دریاچه‌ای نه چندان بزرگ وجود دارد که زیبایی‌اش توجه همه را به خود جلب می‌کند. دریاچه سوها دقیقا چنین جایی است. این دریاچه زیبا در شهر نمین واقع شده و حدود 35 کیلومتر با شهر اردبیل فاصله دارد. زمانی که از دهستان سوها عبور کنید، دریاچه به چشم می‌خورد. جالب است بدانید جنگل‌های اطراف این دریاچه در واقع نقطه شروع جنگل‌های استان گیلان هستند.

همان‌طور که اشاره کردم، طبیعت زیبا و دشت‌های بابونه اطراف دریاچه منزل بسیاری از حیوانات مثل اسب، گاو و گاومیش هستند. حتی حیواناتی وحشی مثل گراز، گرگ و جوجه تیغی هم شب‌ها و مواقع خلوت‌ به این دشت‌ها می‌آیند. پوشش گیاهی غنی و سرسبز بودن منطقه باعث شده که خیلی‌ها مسیر دریاچه سوها را پیاده طی کنند و از عطر زندگی که در هوای اطراف دریاچه پخش شده لذت ببرند.

خیلی‌ها وقتی اسم دریاچه می‌آید، به یاد شنا کردن و آب‌تنی می‌افتند. ولی از همین الان باید بگویم که دل خودتان را برای شنا کردن صابون نزنید. دریاچه سوها که مردم محلی به آن دریاچه سوآ هم می‌گویند، در اصل آبیست که پشت سد سوها جمع شده و یک آبگیر را تشکیل می‌دهد. به همین خاطر هم آب دریاچه راکد بوده و امکان آب‌تنی در آن وجود ندارد. ولی همین موضوع هم باعث شده که ماهیگیری برای کسانی که مهارتش را دارند، امکان‌پذیر باشد. پس اگر خودتان را یک ماهیگیر حرفه‌ای می‌دانید، ابزار صید ماهی خود را فراموش نکنید. شاید خوش‌شانس بودید و از ماهی‌های قزل آلای این دریاچه به تورتان خورد.

حالا که از حرف از خوراکی شد، بهتر است موادغذایی و رفاهی مورد نظر خودتان را از فروشگاه‌های بومی روستای سوها خریداری کنید. در نزدیکی خود دریاچه امکانات خاصی وجود ندارد و باید با توشه آماده به دیدن این منطقه زیبا بروید. همچنین باید اشاره کنم که در اطراف دریاچه، آنتن‌دهی مناسبی برای تلفن همراه وجود ندارد.

این موضوع از این جهت که برای چند ساعتی از دنیای مجازی و موبایل دور می‌شویم خوب است، اما در مواقع ضروری می‌تواند مشکل‌ساز باشد. با توجه به این کمبودها، پیشنهاد می‌کنم حتما با یک راهنما یا کسی که تجربه کمپ زدن و طبیعت‌گردی را دارد، همسفر شوید. با این کار می‌توانید با خیال راحت از دریاچه سوها و زیبایی شگفت‌انگیز آن لذت ببرید. اگر دوست دارید در مورد نمین و زیبایی‌هایش بیشتر بدانید؛ می‌توانید مقاله نمین را بخوانید.

آب‌وهوای دریاچه سوها

آب‌وهوای دریاچه سوها
تصویری از طبیعت سرسبز سوها در فصل بهار – عکاس: مهدی مهرانی

زمانی که به دریاچه سوها بروید، خواهید دید که این دریاچه توسط کوه‌هایی سرسبز احاطه شده است. همین موقعیت کوهستانی باعث می‌شود که دریاچه سوها همیشه هوایی خنک‌تر از سایر مناطق اطراف داشته باشد. در فصل بهار و تابستان، هوا نشاط و طراوت تازه‌ای دارد و جنگل‌های تنک منطقه در سرسبزترین حالت خود خواهند بود. همچنین در فصل بهار، اطراف دریاچه کمی مه‌آلود است که باعث خلق شدن منظره‌ای رویایی می‌شود. تا اوایل فصل پاییز، این آب‌وهوای مطلوب باقی می‌ماند ولی بعد از آن، هوا بسیار در این منطقه سرد خواهد بود. در حدی که کم‌تر کسی در زمستان به دریاچه سر می‌زند.

مسیر دسترسی به دریاچه سوها

مسیر دسترسی به دریاچه سوها
روستای سوها تا دریاچه فقط 4 کیلومتر فاصله دارد – عکاس: بهمن پناهی

اول از همه باید بگویم که فاصله دریاچه سوها تا تهران چیزی حدود 625 کیلومتر است که طی کردن آن، بسته به مسیری که انتخاب می‌کنید، بین 8 تا 10 ساعت طول خواهد کشید. اگر از تهران حرکت می‌کنید، اولین مقصدی که باید در نظر داشته باشید شهر اردبیل است. می‌توانید از مسیر قزوین به سمت زنجان خود را به اردبیل برسانید. البته جاده رشت و آستارا برای این مسیر بسیار زیباتر و سرسبزتر است.

ولی در این مسیر بین 2 تا 3 ساعت دیرتر به اردبیل می‌رسید. بعد از رسیدن به شهر، حدود 35 کیلومتر دیگر تا دریاچه سوها فاصله دارید. در اینجا باید اولین میدان را به سمت شرق بپیچید تا به سمت روستای بریس بروید. در این جاده تابلوهای مربوط به روستای سوها را خواهید دید. روستای سوها تا دریاچه فقط 4 کیلومتر فاصله دارد، ولی متاسفانه جاده‌اش خاکی است. شما می‌توانید هم با خودرو این مسیر را طی کنید و هم در طبیعت زیبای سوها پیاده‌روی کنید تا به دریاچه برسید.

بهترین زمان سفر به دریاچه سوها

بهترین زمان سفر به دریاچه سوها
اطراف دریاچه سوها حتی در تابستان هم خنک است – عکاس: محسن محمدزاده

اکثر افراد فصل‌های‌ بهار و تابستان را برای بازدید از دریاچه سوها انتخاب می‌کنند. همان‌طور که گفته شد، آب‌وهوای کوهستانی این منطقه باعث می‌شود که اطراف دریاچه حتی در تابستان هم خنک باشد. در فصل بهار، کره اسب‌های وحشی در دشت‌های زیبای اطراف دریاچه به بازی مشغول‌اند. همچنین در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد، این دشت‌ها پر از بابونه شده و صحنه‌ای رویایی را خلق می‌کنند.

این ایام مخصوصا برای پیاده‌روی به سمت آبشار لاتون فوق‌العاده خواهد بود. البته از فصل پاییز و اوایل بهار هم نباید غافل شد. لذت خوردن آش دوغ محلی که می‌توانید از آش‌فروشی‌های روستا تهیه کنید، در هوای سرد دریاچه صفای خاص خودش را دارد. ضمنا برای اجاره ویلا نمین می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای دیدنی نزدیک دریاچه سوها

خیلی‌ها دریاچه سوها را به خاطر اینکه در مسیر رسیدن به آبشار لاتون قرار دارد می‌شناسند. در واقع این دریاچه مبدا مسیر پیاده‌روی به سمت آبشار لاتون و جاهای دیدنی دیگر محسوب می‌شود. پس اگر بعد از گردش در دریاچه سوها هنوز پرانرژی بودید، جاذبه‌های دیدنی دیگری هم وجود دارند که می‌توانید به آن‌ها سر بزنید.

آبشار لاتون

آبشار لاتون
لاتون، بزرگ‌ترین آبشار ایران – عکاس: احسان کاهوکار

آبشار لاتون از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است که برای رسیدن به آن باید از روستای سوها بگذرید. رفتن به این آبشار به همین سادگی‌ها نیست و باید حتما با کمک راهنما یا GPS این مسیر را طی کنید. اما زمانی که بزرگ‌ترین آبشار ایران را از نزدیک ببینید، خستگی راه از تنتان بیرون می‌آید. اگر در اوایل فصل بهار به این آبشار سر بزنید، از آب‌وهوای دلنشین لذت خواهید برد. همچنین در اوایل پاییز این منطقه مه‌آلود بوده و برای عکاسی فوق‌العاده است. اگر راجع به این آبشار کنجکاو شده‌اید، حتما مقاله همه چیز درباره آبشار لاتون را بخوانید.

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو
دوچرخه‌سواری در جنگل فندقلو و طبیعت زیبایش فوق‌العاده خواهد بود – عکاس: مهدی گنجه

اگر عاشق دیدن جنگلی بکر و دشتی پر از گل‌های بابونه هستید، حتما بعد از دیدن دریاچه سوها به سمت جنگل فندقلو بروید. این جنگل که به آن مشه هم گفته می‌شود، در استان اردبیل و شهر نمین قرار دارد. برای رسیدن به این منطقه، مسیرهای ماشین‌روی متعددی وجود دارد. اما زیباترین و لذت‌بخش ترین مسیر، عبور از مسیر راهپیمایی دریاچه سوها و آبشار لاتون است. این جنگل وسعتش به 16 هزار هکتار می‌رسد و به خاطر بی‌شمار درخت فندقی که در آن وجود دارد، به عنوان جنگل فندقلو شناخته می‌شود.

اگر در اواخر فصل بهار و اوایل تابستان به این جنگل بروید، احتمالا به جشنواره گل‌های بابونه هم برسید که هر ساله در این منطقه برگزار می‌شود. در این جشنواره هم می‌توانید از مراتع وسیع بابونه دیدن کنید و هم از تماشای گلیم‌ها، جاجیم‌ها و سایر صنایع دستی این منطقه لذت ببرید.

قله اسپیناس

قله اسپیناس
قلعه شیندان روی بلندترین قله کوه اسپیناس بنا شده است – عکاس: صادق کی‌قبادی

اگر دوست دارید بعد از گردش در طبیعت به اماکن تاریخی هم سری بزنید، خبرهای خوبی برایتان دارم. قلعه اسپیناس که در 17 کیلومتری شهر لندویلِ آستارا قرار دارد، از دیگر جاهای دیدنی اطراف دریاچه سوهاست. البته رسیدن به قلعه اسپیناس به این آسانی‌ها نیست. این قلعه روی بلندترین قله کوه اسپیناس بنا شده و از بالای آن می‌توانید چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای را مشاهده کنید.

قلعه تاریخی اسپیناس به عنوان شیندان یا سندان هم شناخته می‌شود و در گذشته به عنوان آتشکده‌ از آن استفاده می‌کرده‌اند. در هنگام بازدید از این قلعه زیبا، احتمالا سنگ‌های خاص آن توجه شما را جلب کنند. برای سنگ و ملات قلعه شیندان از ساروج استفاده شده که به زیبایی نمای این قلعه در میان پوشش گیاهی سرسبز اسپیناس می‌افزاید.

رسیدن به کوه‌ اسپیناس از مسیر آستارا راحت‌تر است؛ ولی مسیر اردبیل و روستای سوها جذابیت بیشتری دارد. در این مسیر نیاز به پیاده‌روی بیشتری خواهید داشت؛ اما مشاهده انواع گیاهان و جانوران مختلف می‌تواند خاطراتی فراموش‌نشدنی برای شما رقم بزند. جالب است بدانید آبشار لاتون که کمی قبل‌تر آن را معرفی کردیم، در واقع از کوه اسپیناس سرچشمه می‌گیرد.

اقامت در نزدیکی دریاچه سوها

اقامت در نزدیکی دریاچه سوها
اگر تجربه زیادی در طبیعت‌گردی ندارید، بهتر است شب را در این منطقه نمانید – عکاس: mos you

خیلی‌ از افراد با دیدن منظره زیبا و آب‌وهوای فوق‌العاده دریاچه سوها، ابتدا تصمیم به کمپ زدن در این منطقه می‌گیرند. ولی نکته اینجاست که شب‌ها در اطراف دریاچه، سر و کله حیوانات وحشی مثل گراز، گرگ و مار پیدا می‌شود که چادر زدن در منطقه را خطرناک می‌کنند. همچنین امکانات رفاهی زیادی در اطراف دریاچه وجود ندارد و ممکن است برای تهیه مایحتاج خود به زحمت بیفتید.

با توجه به نکاتی که گفتم، منطقی است که برای اقامت به دنبال ویلا، اقامتگاه یا خانه در نزدیک‌ترین شهر یعنی نمین باشید. همچنین از آنجایی که شهر اردبیل خیلی از این منطقه دور نیست، می‌توانید بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌ها را در این شهر رزرو کنید.

سخن پایانی

دریاچه‌ سوها شاید طبیعی نباشد، ولی آب‌وهوای کوهستانی و موقعیت مکانی‌اش نسبت به سایر جاهای دیدنی اطراف باعث شده که طرفداران زیادی بین گردشگران داشته باشد. همان‌طور که اشاره کردم، هم خود این دریاچه بسیار دیدنیست و هم در مسیر جاذبه‌های شگفت‌آوری مثل آبشار لاتون و جنگل فندقلو قرار دارد. پس اگر اصولا اهل پیاده‌روی و طبیعت‌گردی هستید، بازدید از دریاچه سوها را از دست ندهید. اگر هم برای اقامت مشکلی داشتید، از طریق سایت اتاقک برای رزرو ویلا یا اقامتگاه اقدام کنید تا کارتان راحت شود.

سوالات متداول

دریاچه سوها کجاست؟

دریاچه سوها در شهر نمین واقع شده و حدود 35 کیلومتر با شهر اردبیل فاصله دارد.

فاصله اردبیل تا دریاچه سوها چقدر است؟

دریاچه سوها که در شهرستان نمین قرار دارد، فاصله‌اش تا اردبیل حدود 35 کیلومتر است.

آیا امکان ماهیگیری در دریاچه سوها وجود دارد؟

به علت راکد بودن آب دریاچه، امکان ماهیگیری در آن وجود دارد. ولی صید ماهی در این منطقه راحت نیست و باید مهارت کافی داشته باشید.

سرعین تا دریاچه سوها چقدر فاصله دارد؟

سرعین تا نمین حدود 56 کیلومتر فاصله دارد. این فاصله تا دریاچه به بیش از 60 کیلومتر می‌رسد.

2.2/5 - (80 امتیاز)

اتاقک

محمد ساکی زاده

محمد هستم، عاشق سینما، موسیقی، زبان‌های خارجی و البته نوشتن. نویسندگی رو به این دلیل دوست دارم که میتونی هم بخشی از درونت رو به اشتراک بذاری و هم میبینی که دیگران از اون افکار و معلومات تو استفاده می‌کنن و باهاش ارتباط برقرار می‌کنن. موقع سفر رفتن هم عادت دارم لیست بهترین جاهای دیدنی، رستوران‌ها و تفریحاتی که اون شهر داره رو پیدا کنم. با گره زدن این دو علاقه به هم، به تیم اتاقک پیوستم تا کلی اطلاعات مفید باهاتون به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

‫41 دیدگاه ها

  1. نگارنده محترم اتاقک لطفا قبل از هر نوع گزارش در مورد طبیعت و مناطق گردشگر پذیر تقسیمات کشوری را بعنوان تنها سند معتبر در جغرافیای کشور مورد استفاده قرار دهید
    با یک بررسی ساده و استعلام برای شما محرز خواهد شد که دریاچه سوها در محدوده تقسیمات شهرستان آستارا واقع شده است وبا توجه به حساسیت های بوجود آمده در خصوص تقسیمات آستارا و اردبیل استخراج موقعیت از گوگل و یا بر اساس شنیده ها سندی معتبر منی باشد
    بویژه که اخیرا گوگل مپ بازیچه عده ای در داخل کشور شده که منشا داخلی هم ندارند .

    1. داداش واسه ما کتاب ننویس سوها مال اردبیله اگه ماله گیلان بود از همه عوارضی میگرفتن شما ها برین دلتونو واسه کلوچه هاتون خوش کنید کمتر به اردبیل حسادت کنید و سرتون تو لاک خودتون باشه

  2. سلام بنده یکی از ساکنان روستای سوها هستم واینکه سوها مال اردبیل دراین شکی نیست
    ولی ازموقعی که پای گردشگرا به این روستا باز شده دیگه طبیعت نابود کردن هر قدمی که برمیداری جای اجاقی که باهیزم درس کردن چمنهارو از بین بردن اونقدر حجم اشغالا زیاده که متاسفانه گاو وگوسفندا میخورن وتلف میشن آسایش و آرامشی که داشتیم از بین رفته

  3. سلام
    اخه اگه برای گیلان یا مازندران یاتهران بود حتما براش یه عوارض میزاشتن
    فرقش اینه دوست من

  4. سلام. در تیر ماه‌ ۱۴۰۲به جنگل فندقلو رفتم از نظر پوشش‌ گیاهی بسیار خوب بود ولی متاسفانه مردمی که‌ از اين محیطها استفاده می‌کنند به هيچ وجه اصول نظافت محیط را رعايت نمی‌کنند وباعث نابودی محیط زیست و گردشگری می‌شوند.

  5. سلام . من از تبریز میخوام برم دریاچه سوها . میخواستم بدونم جایی برای اجاره کردن برای شب هست.

    1. سلام.
      بله شما هم میتونید در شهرستان نمين که نزدیک دریاچه هست اقامتگاه بگیرید هم شهر اردبیل. از طریق سایت اتاقک میتونید اقامتگاه های مورد نظر خودتون رو اجاره کنید.

  6. دریاچه سوهان با اون جاده درب داغون اصلا نرید ماشین جفت دف میتونه برند والا سواری را داغون میکنه . تازه مردمشم چی بگم آدمای عصر حجر و همشونم فقط از طریق سوزاندن درختان و تبدیل ب زغال زندگی می‌کنند دوبار رفتم هر بار از دره جنگل دود زغال گرفته .محیط بانان بیچاره را هم کتک می‌زنند. کلا ماشین نیسان و جفت دیفر دارید برید. بهتر از اونجا جنگل سقزچی است همیشه آنجا میروم جنگل خوب با آدمای محلی خوب و مهربان و جاده خوب

  7. نظر بنده با اون دسته از دوستان عزیز هست که دارن بخاطر تقسیمات جغرافیایی با هم بحث میکنند
    دوستان عزیز دریاچه سوها چه برای گیلان باشه یا برای اردبیل فرقی نمیکنه مهم این هست که برای ایران زیبا و عزیزمون هست
    باید این برای ما مهم باشه که وقتی تو طبیعت های زیبای ایران پا میذاریم
    زباله اونجا نریزیم و طبیعت اونجارو نابود نکنیم
    مگر نه شمال و جنوب و شرق و غرب نداره همه ما ایرانی هستیم و به تموم اقوام ایرانی هم احترام میذاریم

    با تشکر❤️

    1. سلام
      اخه اگه برای گیلان یا مازندران یاتهران بود حتما براش یه عوارض میزاشتن
      فرقش اینه دوست من

  8. دوستان عزیز آنقدر که توریست از کشورهای خارجی میاد به سد و جنگل سوها از شهرستانها و استان‌های دیگر نمیاد؟ کافیه صحت گفته ام را امتحان کنید

  9. سد سوها با اردبیل ۳۵ کیلومتر راه داره چطور میشه مال گیلان باشه که با رشت ۳۰۰ کیلومتر راه داره.

    1. روستای سوها در بخش ویلکیج شهر نمین در استان اردبیل هست
      همسایگان سوها روستای نیارق و گرمه چشمه
      این روستا بعد از شهر کوچک آبیبیگلو در دامنه کوه آسپیناس و گوگئیر قرار داره
      بسیار زیبا و منحصر به فرد هست
      از دریاچه سوها دریای خزر و شهر آستارا دیده میشه

  10. با درود فراوان.واقعا عجیب نیست که چرا اردبیلی ها عاشق ییلاقات گیلان هستند ما این مشکل رو فقط با اردبیلی ها داریم در استان ما هم کرد ها و هم لرها ساکن هستند همه در کنار هم مثل انسان در حال زندگی هستند اما این قشر بشدت متوهم بار ها بارها قسمت‌های مختلف گیلان رو به نام خودشون ثبت میکنن.این منطقه در کوهای تالش شهرستان آستارا قرار داره دریاچه سوها در خاک گیلان هست طبق تقسیمات کشوری.این مردم نه به تقسیمات جغرافیایی احترام میکنند نه به از قانون چیزی می‌دونن.هر یه گند دیگه.لطفا به گوگل مپ مراجعه کنید.و شاخ محبت رو کلا از سمت شمال کشور بکشید.جزع ویرانی و خرابی محیط زیست هیچ چیز مثبتی دیگری ندارید

    1. با سلام درود اقای جغرافی دان آب سد سوها بطرف اردبیل میرود یا بطرف گیلان ماازآب ان سالهاست برای کشاورزی استفاده میکنیم چطوری مال شماست

      1. آخه این چه منطقه، که چون ما داریم از آب اون سد استفاده می کنیم یا به ما نزدیک تره پس جزء استان ماست، با این معیار که کل تقسیمات کشوری استان های کشور جابجا میشه، به عنوان مثال با این منطق رامسر، تنکابن و چالوس جزء استان گیلان میشن! دوستانی که اهل گردشگری هستند با سرچ ساده در گوگل مپ میتونن متوجه بشن.

      2. آخه این چه منطقه، که چون ما داریم از آب اون سد استفاده می کنیم یا به ما نزدیک تره پس جزء استان ماست، با این معیار که کل تقسیمات کشوری استان های کشور جابجا میشه، به عنوان مثال با این منطق رامسر، تنکابن و چالوس جزء استان گیلان میشن! دوستانی که اهل گردشگری هستند با سرچ ساده در گوگل مپ میتونن متوجه بشن.

    2. دقیقا به عنوان‌ نمونه دریاچه های نئور و سوها در در سرزمین تالش بزرگ ودر رشته کوه تالش قرار دارد نمی دانم چطور باید این را به البته بعضی ها حالی کرد .
      با احترام شهرام خالیاری چروده تالش

      1. از نظر تقسیمات منطقه ای دریاچه سوها جزو استان اردبیل هست
        و آبشار باتون برای تالش

      2. سلام،دریاچه نئوردر درتقسیمات کشوری جز اردبیل است،دریاچه سوهاجزگیلان،مردمان شهرستان آستارا به زبان ادری حرف میزنندوزبان کوچه بازارهشتپر آذری استوبیشترمراودات اقتصادی این دوشهر بااردبیل خلخال است چون در رشت کسی خریدار زبان تالشی نیست و رشتی ها تالش ها را درجه دوم محسوب میکنند

    3. تنها چیزی که از پیام شما مشخصه ، اوج نژاد پرستی شما هستش . حتما ادعای بافرهنگ بودن هم دارین . در مورد ادعاهایی هم که کردین فقط میشه خندید ، اصلا برا گیلان باشه خب که چی آخرش ؟؟!

    4. داداش فشار نیار به خودت من خودم سوها زندگی میکنم آب و نونمون از اردبیل میاد شما گیلانی ها اصلا مسیر سوهارو بلد نیستین چه برسه به این که مال گیلان بدونینش .فقط یک مسیر بگین از گیلان به سوها ؟ اردبیلی تو باغچشم سبزی دربیاد شما میگی مال ماس نمیدونم این حسادت از کجا میاد

    5. داداش فشار نیار به خودت من خودم سوها زندگی میکنم آب و نونمون از اردبیل میاد شما گیلانی ها اصلا مسیر سوهارو بلد نیستین چه برسه به این که مال گیلان بدونینش .فقط یک مسیر بگین از گیلان به سوها ؟ اردبیلی تو باغچشم سبزی دربیاد شما میگی مال ماس نمیدونم این حسادت از کجا میاد

      1. تقصیم ارازی نکنید مال هر شهری هست تبلیغ کنید مسافر بیاد رونق بگیره البته با رعایت نریختن زباله در کوه و جنگل

    6. دوست عزیز من در اردبیل باغ دارم احیانا مال گیلانی ها نباشه مشغوالزمبه بشم؟ اگه مال گیلان هست بیاید ببرید؟ التماس تفکر

    7. دوست من سلام،دریاچه سوها در نزدیکی روستای به همین نام است،گرچه در تقسیمات کشوری جرگلان است ولی تنها از اردبیل میشود آنجا رفت،در ثانی اگر تاریخ تقسیمات کشوری را بدانیم باید متوجه شویم آستارا تا حدود۵۵سال پیش یک بخش وجزشهرستان اردبیل بود،علاوه بر ان چه فرقی میکند جزکدان استان است،مثلا کوه دماوند جز استان مازندران است درحالی که بیش از نود درصد کوهنوردان دماوند را تهرانی ها تشکیل میدهند….همه جای ایران سرای من است

    8. شما گیلکی ها باز شر میگید در یاچه نئور و سوها برای اردبیل هستش و در تقسیمات استانی جزو اردبیل و نمین هستش شماها ادم نیستید

  11. با تشکر از شما جناب اقای ساکی زاده من چند ساله که معمولا به جنگلهای فندوقلو میروم و متاسفانه داخل جنگل که می روید زیر هر درخت بقایای خوراکی پلاستیک ظروف یکبار مصرف و شیشه نوشابه و هر اشغالی که میشناسید روح و روان هر آدم دلسوزی را بدرد میاره بنابر این با تشکر از همه دوستداران طبیعت میخواهیم لوکیشن و ادرس این جاها را ندهید که وضع از این بدتر نشود

    1. بله واقعا این زباله ریختن آدم رو اذیت میکنه و من خیلی وقت ها در نوشته هام به موضوع حفظ محیط زیست اشاره میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *