جاهای دیدنی

طعم خوشایند غذاهای محلی استان اردبیل

آشنایی با غذاهای محلی استان اردبیل

آش دوغ و پیچاق قیمه غذاهای معروفی‌اند که بیشتر ایرانی‌ها با طعمشان آشنایی دارند. استان اردبیل همان طور که با طبیعت بی‌نظیرش شناخته می‌شود مهد غذاهای لذیذی است که طرز تهیه آن‌ها آسان است و مواد اولیه‌شان هم در دسترس است. هر گردشگری که به این استان سفر کرده است در کنار خاطرات خوشایندی مانند استفاده از چشمه‌های آب گرم و بازدید از مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی خاطره خوبی از چشیدن طعم غذاهای این استان دارد.

اگر تا به حال غذاهای محلی اردبیلی را نخوردید و قصد سفر به این استان و شکم‌گردی در رستوران‌هایش را دارید، قبل از شروع سفر و اجاره ویلا، با خواندن این متن با غذاهای آن بیشتر از قبل آشنا شوید.

غذاهای محلی استان اردبیل
عکس از گوگل

آش میوه

آش میوه یا آش رشته اردبیلی یکی از غذاهای محلی استان اردبیل است که برای درست کردن آن علاوه‌بر حبوباتی مانند نخود، عدس و لوبیا قرمز از آلبالو، زغال‌اخته، آلو بخارا، آلو سیاه، آلو جنگلی و برگه زردآلو هم استفاده می‌شود. نکته جالب در تهیه آش میوه این است که برای پختن آن از سبزی استفاده نمی‌کنند. آش میوه معمولاً در چهارشنبه‌ سوری پخته می‌شود.

آش میوه آش محلی اردبیل
عکس از گوگل

آش دوغ

یکی از غذاهای سنتی و معروف استان اردبیل آش دوغ است که به دلیل طعم خوشایند آن گردشگران هنگام سفر به اردبیل برای یک بار هم که شده این آش را نوش جان می‌کنند. آش دوغ اردبیل در خیلی از شهرهای دیگر مثل همدان، ارومیه و ایلام نیز پخته می‌شود که در مواد اولیه و شیوه پخت با هم تفاوت‌هایی دارند.

موادی مثل نخود و سبزی در همه آش دوغ‌ها ثابت است. برنج، گوشت چرخ‌کرده (کوفته ریزه)، ماست و کره محلی موادی‌اند که با توجه به روش تهیه آش از آن‌ها استفاده می‌شود.

آش دوغ اردبیل
عکس از گوگل

آش شیر

در شهر اردبیل تنوع زیادی در غذاهای آبکی و آش‌ها وجود دارد که همه آن‌ها طعمی دلپذیر و ارزش غذایی بالایی دارند. آش شیر یکی از آش‌های سنتی است که با استفاده از شیر،‌ گندم بدون پست، نخود، گردو، کشمش، بادام، فلفل و نمک پخته می‌شود. به دلیل استفاده از شیر، این آش کلسیم زیادی دارد و برای رشد استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان مفید است.

غذاهای محلی استان اردبیل
عکس از گوگل

آش گیلدیک آذری

در زبان ترکی اردبیلی گیلدیک به معنی نسترن وحشی است. آش سنتی گیلدیک با استفاده از همین گل تهیه می‌شود و طعم ترش و لذیذی دارد. به جز نسترن وحشی برای طبخ این آش به موادی مثل سبزی آش، گوشت چرخ‌کرده، نخود، لوبیا چیتی، برنج، برگه زردآلو، آلوچه، مغز گردو، پیاز رنده‌شده، پیازداغ و نعناداغ نیاز دارید.

غذای اصلی اردبیل
عکس از گوگل

پیچاق قیمه | غذای اصلی اردبیل

پیچاق قیمه یا خورشت بادام غذایی محلی از استان اردبیل است که با استفاده از گوشت گوسفندی تهیه می‌شود. خلال بادام، تخم‌مرغ، پیاز، زعفران، برگ بو، آب‌غوره، ادویه و کره محلی مواد دیگر تشکیل دهنده این غذای لذیذند. این غذا برای پخته شدن نزدیک به یک ساعت زمان لازم دارد و می‌توانید با برنج نوش جان کنید.

غذای محلی اردبیل با تخم مرغ
عکس از گوگل

چیغیرتما

در زبان ترکی به اضافه کردن تخم‌مرغ در آخرین مراحل درست کردن یک غذا «چیغیرتما» می‌گویند. چیغیرتمای تخم‌مرغ یکی از غذاهای محلی استان اردبیل است که بی‌شباهت به املت گوجه‌فرنگی نیست. گوشت سینه مرغ بدون استخوان، گوجه‌فرنگی، پیاز، تخم‌مرغ، کره، فلفل و نمک برای درست کردن این غذای لذیذ استفاده می‌شوند.

اگر می‌خواهید چیغیرتمای شما شبیه به املت باشد باید گوشت مرغ را از آن حذف کنید. این غذا را می‌توانید با نان تازه، پیاز، سبزی و یا ماست میل کنید.

چیغیرتما
عکس از گوگل

خورشت ترشی قورمه

خورشت ترشی قورما یا قورمه غذایی سنتی است که اردبیلی‌ها آن را در روزهای ماه رمضان می‌پزند. برای درست کردن ترشی قورمه به گوشت مرغ یا گوشت قرمز، لوبیا چشم‌بلبلی،‌ آلوچه، پیاز، آب‌غوره یا آبلیمو، زعفران دم‌کرده، روغن، ادویه و نمک نیاز دارید. راز خوشمزه‌تر شدن این غذا در استفاده زیاد از پیازداغ است.

ترشی قرمه
عکس از گوگل

تاس کباب خوراکی

تاس کباب غذای شناخته‌شده‌ای است اما اگر به سبک اردبیلی آن را درست کنید طعم جدیدی از این غذا را تجربه خواهید کرد. اردبیلی‌ها برای درست کردن تاس کباب از این مواد استفاده می‌کنند؛ گوشت مرغ، روغن زیتون، موسیر، سیر، زنجبیل، پودر زیره، تخم گشنیز، چوب دارچین، گردوی آسیاب‌شده، عصاره مرغ و عسل.

تاس کباب از غذاهایی است که با نان خورده می‌شود و برای وعده‌های ناهار و شام مناسب است.

تاس کباب اردبیلی
عکس از گوگل

یرکوکی خورشی

یرکوکی خورشی همان خورشت هویج است، که علاوه‌بر طعم لذیذش، به دلیل وجود هویج ارزش غذایی زیادی دارد. در استان اردبیل خورشت هویج یا همان یرکوکی را با استفاده از گوشت قرمز، هویج خلالی شده، رب، زعفران، آبلیمو، روغن و پیاز درست می‌کنند. برخلاف تصور خیلی‌ها طعم این غذا ملس است و شیرین نیست. برای خوشمزه‌تر شدن یرکوکی از آلو بخارا یا آلو خورشتی هم می‌توانید استفاده کنید.

یرکوکی غذای محلی اردبیل
عکس از گوگل

دمی یارما

 می‌توانیم از دمی یارما به‌عنوان یکی از غذاهای خوشمزه استان اردبیل نام ببریم. این غذای اصیل از بلغور گندم، هویج،‌ سیب‌زمینی، رب گوجه‌فرنگی، پیاز، روغن، آب، فلفل و نمک تهیه می‌شود. یکی از نکته‌های مهم برای طعم بهتر دمی یارما استفاده از مقدار مناسب مواد غذایی است که از هر کدام به اندازه کافی و متناسب با همدیگر استفاده شود.

دمی یارما
عکس از گوگل

باسترماپلو

در زبان ترکی باسترما معنی پنهان و مدفون کردن می‌دهد. باسترماپلو غذایی اردبیلی است که به‌صورت یک‌نفره در قابلمه‌های کوچک پخته می‌شود. این غذا از گوشت ران مرغ، برنج ایرانی، کره، زعفران، روغن، نمک و فلفل درست می‌شود. برای پختن این غذا سیب‌زمینی را ته قابلمه می‌گذارند و بقیه مواد را داخل قابلمه و زیر برنج‌ها دفن می‌کنند.

باسترما پلو
عکس از گوگل

قیساوا

قیساوا یک غذای خوشمزه اربیلی است که با تفت دادن خرما، تخم‌مرغ، گردو و کره درست می‌شود. این غذای خوشمزه  ارزش غذایی بالایی دارد و انتخاب خوبی برای صبحانه است. قیساوا را با نان تازه و گرم در کنار چای تازه‌دم نوش جان کنید.

قیساوا
عکس از گوگل

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

4.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *