شهرها

معرفی کامل مشگین شهر | شهر شگفتی‌های ایران

 مشگین‌شهر کجاست؟

مشکین شهر یا مشگین شهر در شمال غربی ایران و در مرکز استان اردبیل قرار دارد. فاصله آن با تهران ۸۳۹ کیلومتر است. مشگین شهر به عنوان دومین شهر بزرگ استان اردبیل نیز شناخته می‌شود. جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر باعث شده است تا سالانه هزاران گردشگر از سراسر جهان به این شهر زیبا سفر کنند. از جمله مناظر چشم نواز مشکین شهر می‌توان به منظره قله سبلان در جنوب شهر اشاره کرد.

قدمت این شهر به قرون اولیه اسلام برمی‌گردد، اما این شهر در عصر صفویه به رونق و شکوفایی رسید. مشگین شهر بخاطر فرش‌های آذربایجانی و چشمه‌های معدنی‌اش شناخته می‌شود. وجود رودخانه‌های پر آبی مثل انار، خیاو، مشکین چای و چندین رود دیگر باعث شده است تا این منطقه از جاذبه‌های طبیعی چشم نوازی برخوردار باشد. ما در این مطلب اتاقک سعی داریم تا مشگین شهر زیبا را به صورت کامل معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

 مشگین‌شهر کجاست؟

درباره مشگین شهر (مشکین شهر)

مشگین شهر دارای فاصله کمی تا کوه سبلان است. کوه سبلان دارای ارتفاع ۴۸۱۱ متری است و مشکین شهر نیز در ارتفاع بالایی نسبت به سطح دریا قرار دارد. این شهر گردشگری دارای ۹ چشمه آبگرم طبیعی، ۱۱ مجتمع آبدرمانی، آبشار، مناظر صخره ای، رودخانه، دشت، بیشه زار، جنگل و… است و مقصدی جذاب برای دوستداران طبیعت به شمار می‌رود. ۶۰۰ اثر تاریخی و باستانی، بی‌نظیرترین پل معلق خاورمیانه و سایت‌های پرواز پاراگلایدر قابل استفاده برای گردشگران نیز باعث شده تا مشکین شهر مقصدی ایده‌آل برای ماجراجویی محسوب شود.

دشت مغان در شمال غرب، همسایگی با کشور آذربایجان در شمال شرق، شهر اردبیل در جنوب شرق، و البته شهرستان تبریز و اهر در جنوب غربی از ویژگی جغرافیایی این شهر به شمار می‌روند. این شهرستان دارای ۵ بخش ارشق، مرکزی، مشگین شرقی، قصابه و مرادلو، ۱۲ دهستان ارشق مرکزی، ارشق شمالی، مشگین غربی، مشگین شرقی، لاهرود، ارشق غربی، نقدی، قره سو، نقدی صلوات، یافت، شعبان همچنین ۶ شهر رضی، فخرآباد، مشگین شهر، قصابه مرادلو، لاهرود است.

درباره مشگین شهر (مشکین شهر)

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آب‌و‌هوای مشگین شهر

مشگین شهر به دلیل مجاورت با کوه مرتفع سبلان دارای آب‌و‌هوایی کوهستانی است. همین امر باعث شده تا در فصل‌های گرم شاهد آب‌و‌هوایی بسیار خنک و در فصل‌های سرد نیز شاهد اقلیم بسیار سرد و البته یخبندان باشیم. نیمه دوم سال در مشگین‌شهر شاهد بارش برف و باران هستیم و اغلب روزها هوا ابری است. اما روزهای تابستان در مشگین‌شهر آفتابی و البته خنک می‌شود. بهار در مشگین‌شهر همزمان با اردیبهشت شروع می‌گردد و روزهای فروردین همچنان سرمای زمستان را همراه دارند.

به طور کلی در مناطق مختلف این شهرستان می‌توان چهار اقلیم؛ مدیترانه‌ای معتدل، گرم و خشک، استپی سرد و کوهستانی سرد را یافت. متوسط میزان بارندگی سالانه معادل با ۳۰۰ میلی لیتر بوده و در طول ۵ تا ۸ ماه سال نیز خشک یخبندان و نیمه خشک است.

دیدنی های مشگین شهر

بهترین زمان سفر به مشگین شهر

با توجه به وضعیت آب‌و‌هوای این منطقه بهترین زمان سفر به مشکین شهر را می‌توان اواخر بهار و فصل تابستان دانست. در این زمان شما می‌توانید از آب‌و‌هوای خنک مشکین شهر لذت ببرید و همچنین اغلب روزها نیز هوا آفتابی است.

جاذبه‌های گردشگری مشکین شهر

مشگین شهر دارای جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیاری است. همین امر باعث شده تا این شهر به عنوان نگین استان اردبیل شناخته شود. در ادامه با برخی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مشگین شهر آشنا می‌شویم.

کتیبه شاپور ساسانی

این کتیبه حدود ۱۰۰ متر در شرق میدان اصلی مشکین شهر (مشگین شهر) و در دره‌ای به نام دره باق نوروز قرار دارد. کتیبه متعلق به سال ۲۷ سلطنت شاپور دوم (۳۰۹-۳۷۹)، پسر هرمز دوم (۳۰۲-۳۰۹)، نوه نارسه (۲۹۳-۳۰۲) است. شهر مشکین شهر در مناطق تپه‌ای قرار گرفته و تعداد زیادی تخته سنگ بزرگ در آن وجود دارد. کتیبه شاپور ساسانی روی یکی این تخته سنگ‌ها پیدا شده است.

جاذب های تاریخی مشگین شهر
عکس از ویکی‌پدیا

قلعه کهنه مشگین شهر

در دامنه شرقی دره باق نوروز در مشکین شهر، قلعه‌ای در کنار رودخانه وجود دارد. در این قلعه کتیبه‌ای با خط پهلوی متعلق به دوره ساسانیان دیده می‌شود. به احتمال زیاد این قلعه به جای قلعه باستانی ساسانیان ساخته شده است. این قلعه به نام‌های مختلفی از جمله قلعه کهنه، کهنه قالا و قلعه ارشق معروف می‌باشد. قلعه کهنه بنای باستانی در مساحت تقریبی ۱۵۰۰۰ مترمربع بر فراز تپه‌ای با ارتفاع ۵۰ متر ساخته شده است. ارتفاع این قلعه از سطح دریا بیش از ۱۴۰۰ متر می‌باشد.

قلعه های تاریخی مشگین شهر

آرامگاه شیخ حیدر

ارتفاع آرامگاه شیخ حیدر ۱۸ متر است. تخمین زده می‌شود که ساختار استوانه‌ای آن متعلق به اواخر قرن ۷ یا ۹ هجری باشد. اغلب تزیئنات ساختمان در نمای ساختمان دیده می‌شود. درگاه و نمای ساختمان با ظرافت با کاشی‌کاری، آجر‌کاری، کتیبه‌های با نام‌های مقدس و غیره تزئین شده‌اند.

دیدنی های مشگین شهر
عکس از کجارو

زیستگاه شیروان درهسی

این زیستگاه با مساحت ۷۵ کیلومتر مربع دارای ارتفاع ۲۲۰۰ متر و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشکین شهر واقع شده است. این منطقه زیستگاه بز وحشی، گوسفند وحشی ارمنی، روباه، گرگ، خرگوش، کبک، لاک پشت، رینگدو و دیگر گونه‌های پرندگان مهاجر است. زیستگاه شیروان درهسی یکی از جاذبه‌های طبیعی قابل‌توجه مشکین شهر به شمار می‌رود.

مناطق حفاظت شده مشگین شهر
عکس از کجارو

مناطق حفاظت شده حیات وحش مشگین شهر

از دیگر زیستگاه‌های مهم و مناطق حفاظت شده مشگین شهر می‌توان به مناطق حفاظت شده حاجیلو، تنبق، ارباب کندی و مناطق مسکونی تابستانی و زمستانی مشکین شهر، جنگل‌های فادقلو در اطراف اردبیل، منطقه اقامتی تابستانی شقله دره در اردبیل – جاده آستارا، غار هفت خانه در روستای گرم خانه (خلخال)، غار دارو در شاهرود – جاده خلخال و منطقه تفریحی خلخال اشاره کرد.

قبرستان اونار

قبرستان اونار در ۲۴ کیلومتری روستای اونار قرار دارد. این قبرستان تاریخی مشکین شهر به دلیل سنگ‌های قبرهای خود شهرت دراد. برخی از  سنگ قبرهایی قبرستان با طرح ستاره یا تزیینات دیگر ساخته شده‌اند. در این قبرستان چندین اشیاء تاریخی پیدا شده است.

دیدنی های مشگین شهر

چشمه‌های آب گرم

چشمه‌های آب گرم  مشگین شهر، از جمله مهم‌ترین دیدنی‌های مشگین شهر محسوب می‌شوند و دارای طرفداران ویژه نیز هستند. در این منطقه تعداد زیادی چشمه‌های آب گرم با خاصیت‌های درمانی مختلف وجود دارد. از جمله مهم‌ترین چشمه‌های آب گرم این ناحیه که کمتر شناخته‌شده هستند، می‌توان به چشمه ایلاوند، چشمه شابیل، چشمه آبگرم قینرجه، چشمه دودو،  آبگرم قوتورسویی، چشمه حرارتی مول در مشکین شهر، چشمه حرارتی برجلو، چشمه آب گرم در روستای گرمخانه (خلخال)، چشمه سردابی در روستای سرداب (اردبیل)، هفت بلوک، آب پهن و آب یال سوئی اشاره کرد.

قلعه آقچه

یکی از کوه‌های اطراف منطقه مشگین شهر، قلعه اقچه است. این کوه علاوه طبیعت زیبا، دارای اهمیت تاریخی نیز می‌باشد. اشیاء سرامیکی و سفالی یافت شده در این منطقه متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است. این کوه در منطقه صخره‌ای در نزدیکی دره چاتین و روستای قره قیه قرار دارد.

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر به عنوان طولانی‌ترین پل معلق کابلی خارومیانه شناخته می‌شود. این پل در ارتفاع 80 متری از رودخانه خیاوچایی احداث شده و 2 متر عرض و 365 متر طول دارد.

پل معلق مشگین شهر
عکس از کجارو

امامزاده سید سلیمان

امامزاده سید سلیمان، یکی از مکان‌های مهم مذهبی و البته تاریخی مشکین شهر به شمار می‌رود. این مقبره در روستای فخر آباد مشکین شهر واقع شده است. نمای ساختمان با سنگ‌های سیاه و آجر به شکل فوق العاده زیبایی تزئین شده‌اند و فضای داخلی ساختمان نیز مزین با گچ و نقاشی است. قدمت ساخت این بنای ارزشمند به به سال ۱۲۴۴ هجری شمسی برمی‌گردد.

شهریری یا شهر یئری

شهر یری یا شهر یئری یکی از مشهورترین و البته عجیب‌ترین جاهای دیدنی مشگین‌شهر است. بعد از کشف این منطقه در سال ۱۹۷۸ میلادی حفاری‌های گسترده‌ای در منطقه صورت گرفت. حفاری‌ها منجر به کشف اشیای باارزش از داخل گورهای آن شد. این منطقه در فاصله ۳1 کیلومتری شرق شهرستان مشگین شهر و در کنار رودخانه قره‌سو قرار گرفته است. محوطه شهر یئری از سه قسمت معبد، قوشاتپه و قله تشکیل شده و سنگ‌افراشت‌های این محل با فرسایش و تخریب زیادی روبه‌رو شده‌اند.

شهر یری مشگین شهر

صنایع دستی و سوغات مشگین شهر

مشگین شهر به مانند دیگر شهرهای استان اردبیل از صنایع دستی غنی برخودار است. بسیاری از این صنایع توسط زنان تولید می‌شوند و قدمت آن‌ها بسیار طولانی است. برخی از صنایع دستی مشگین شهر شهرت جهانی دارد مانند قالی و ورنی‌های مشگین شهر. از مهم‌ترین صنایع دستی مشگین شهر می‌توان به ورنی‌بافی، قالی بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی، منبت و معرق چوب، سفالگری و نمدمالی اشاره کرد.

برای تهیه سوغات نیز می‌توانید به سراغ صنایع دستی این شهر بروید. اما با توجه به گران بودن برخی از صنایع دستی، امکان تهیه به عنوان سوغات وجود ندارد. بسیاری از مسافران برای سوغات مشگین شهر به سراغ خوراکی‌ها و شیرینی‌های محلی این شهر می‌روند. از جمله مهم‌ترین سوغات مشگین شهر می‌تواند به حلوا سیاه اشاره کرد.

صنایع دستی مشگین شهر

مراکز خرید مشگین شهر

مشگین‌شهر به دلیل گردشگر پذیر بودن، مراکز خرید متعددی دارد. هر ساله نیز به تعداد این مراکز افزوده می‌شود. اغلب گردشگران برای تهیه سوغات و یادگاری به سراغ مراکز خرید مشگین شهر می‌روند. از مهمترین مراکز خرید مشگین شهر می‌توانیم به مرکز خرید ساوالان، مرکز خرید گلستان، مرکز خرید آویس و مرکز خرید توحید اشاره کرد.

مراکز خرید مشگین شهر

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در مشگین شهر

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره سوئیت در مشگین‌شهر و یا اجاره روزانه خانه، خانه روستایی در مشگین‌شهر می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.6/5 - (131 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. شهرستان مشگین‌شهر یکی از شهرستان‌های استان اردبیل است. این شهر بعد از مرکز استان دومین شهر بزرگ استان است. مرکز این شهرستان، شهر مشگین‌شهر است. شهرستان مشگین‌شهر با وسعت ۳۸۲۵ کیلومترمربع بزرگترین شهرستان استان اردبیل است و دارای پنج بخش و هفت شهر است و از نظر موقعیت جغرافیایی در ایران، در شمال غربی ایران و ۵۰۰ کیلومتری تهران واقع شده‌است و جمعیتی بالغ بر ۱۸۱۱۵۶ نفر را در خود جای داده است. آب و هوای این شهرستان معتدل کوهستانی است.

  2. شهرستان مشگین‌شهر با جمعیت ۱۸۱٫۵۱۶، دومین شهرستان پرجمعیت و وسیع‌ترین شهرستان استان اردبیل است. مشگین‌شهر مناطق تاریخی فراوانی دارد و جزو ۵ شهر متمدن در توسعه آذربایجان بوده است.

  3. سلام. من پنجشنبه 8دیماه مشکین شهر بودم رفتم‌قینرجه خیلی خوش گذشت ‌‌کبابمشکین شهر هم کنار ترمینال بود خیلی خوشمزه بود جای همه خالی

  4. کاش مینوشتید که شهریئری در منطقه دو روستای ارجق و پیرازمیان واقع شده ،درسته که ارجق معروفه و درکنار جاده مشکین واقع شده ولی در نوشتارها باعث میشه مردم به سمت این دو روستا و در نهایت دیدن شهر یئری برن. متشکرم

    1. سلام
      اگه ممکنه بفرما
      خونه برا اقامت تو مشکین شهر آدرس یا ش تماس دارید؟ممنون

      1. سلام دوست گرامی می‌تونید به صفحه اقامتگاههای مشکین شهر در سایت اتاقک مراجعه کنید و موارد مختلف رو ببینید.

    2. نام اصلی این محوطه تاریخی طبق اسناد موجود در میراث فرهنگی تهران قلعه ارجق هست .که توسط چارلز برنی درسال ۱۹۷۶ نامگذاری وبثبت تاریخی رسیده متاسفانه آقای دکتر نوبری درسال ۱۳۸۳ به شهرئیری تغیر داده اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *