جاهای دیدنی

جنگل فندق لو کجاست؟ | بهشت سرسبز ایران

جنگل فندق لو یکی از جنگل‌های زیبا و دیدنی ایران است که با داشتن طبیعتی منحصر به فرد، درختان سرسبز و گل‌های متنوع همچون نگینی درخشان جلوه‌ای خاصی را به استان اردبیل بخشیده است. این جنگل در 10 کیلومتری جنوب شهر ثمین در استان اردبیل واقع شده و به دلیل داشتن درختان متنوع، گونه‌های جانوری متعدد و نادرترین گل‌های دنیا، به مقصد بسیاری از مسافران تبدیل شده است. قدم زدن در مناظر طبیعی و سرسبز این جنگل و تماشای چشم‌اندازهای شگفت انگیز آن ازجمله آبشار، چشمه آب گرم، دشت‌های پر از گل، آن‌هم در فصل رویش گل‌ها لذت فراوانی دارد. اگر قصد سفر به این جنگل و تماشای این شاهکار طبیعت از نزدیک را دارید، با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید که قصد داریم سفری کوتاه و شیرین به این منطقه خوش آب و هوای ایران داشته باشیم.

جنگل فندق لو کجاست؟

دشتی سرسبز پر از گل های سفید و زرد

جنگل فندق لو یکی از دیدنی‌ترین و منحصربه‌فردترین جنگل‌های ایران است که در فاصله 30 کیلومتری استان اردبیل و 10 کیلومتری شهر ثمین واقع شده است. این جنگل از سمت شرق به گردنه حیران، از سمت غرب به روستای آبی بیگلو، از سمت جنوب به روستای نیارق و از سمت شمال به جاده قدیمی اردبیل-آستارا منتهی می‌شود. جنگل فندق لو حدود 16 هزار هکتار مساحت دارد و ارتفاع آن نیز از سطح دریا به 18850 متر می‌رسد. این جنگل از روستای خانقاه علیا از توابع شهر ثمین آغاز می‌شود و تا قسمت شرقی روستاهای آرپاتیه و خانقاه سفلی ادامه داشته و سپس در شرق روستای مهدی پستی خاتمه می‌باید.

تاریخچه جنگل فندق لو

جنگل فندق لو بخشی از جنگل‌های بزرگ و باشکوه هیرکانی است که قدمت آن به میلیون‌ها سال پیش برمی‌گردد. در این جنگل انواع گونه‌های جانوری ازجمله گاومیش، سمور، مارال، خرس قهوه‌ای، چکاوک، قرقاول، سمور، عقاب طلایی و همچنین انواع گونه‌های گیاهی و درختان مختلف ازجمله راش، بلوط، فندق، تمشک، سیب، ازگیل، گلابی، بیدمشک، بابونه، آویشن، گل‌گاوزبان و غیره به چشم می‌خورد. وجه تسمیه نام‌گذاری جنگل فندق لو که محلی‌ها به آن مشه نیز می‌گویند به سبب وجود درختان فندق است که حدود یک چهارم درختان این جنگل را پوشش می‌دهند.

اقتصاد جنگل فندق لو

جنگل فندق لو دنباله جنگل‌های هیرکانی استان گیلان است که به دشت‌های سرسبز استان اردبیل منتهی می‌شود. این جنگل به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد و نزدیکی به گردنه حیران در کانون توجه گردشگران و مسافران بسیاری قرار گرفته است، از این رو این منطقه قابلیت ممتازی در توسعه صنعت گردشگری، اکوتوریسم و به طور کلی اقتصاد استان اردبیل دارد.

آب و هوای جنگل فندق لو

جنگل فندق لو در منطقه‌ای کوهستانی و در تلاقی دو استان اردبیل با آب‌وهوای سرد و خشک و استان گیلان با آب‌وهوای مرطوب و پربارش واقع شده است و بیشتر روزهای سال هوای آن مه‌آلود است. این جنگل به سبب همین موقعیت جغرافیایی خود دارای آب و هوای مطبوع و خنک در تابستان‌ها و هوایی سرد و کوهستانی در زمستان‌ها است. از لحاظ بارندگی نیز این جنگل یکی از پر بارش‌ترین مناطق ایران به خصوص در فصل پاییز و زمستان، به شمار می‌رود، متوسط بارش سالیانه در این جنگل 379 میلی متر تخمین زده شده است. این جنگل به دلیل میزان بارندگی فراوان و آب و هوای مساعد از درختانی فراوان و پوشش گیاهی کم نظیر و ممتدی برخوردار است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

بهترین زمان سفر به جنگل فندق لو

جنگل فندق لو یکی از مناطق سردسیر استان اردبیل است و به دلیل واقع شدن در ارتفاعات، تابستان‌های مطبوع و خنک و زمستان‌های سرد و پربارش را تجربه می‌کند. اگر می‌خواهید در هوای خنک و عالی به دیدن این جنگل سرسبز با گل‌های زیبا و دیدنی بابونه و شقایق بروید، فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این منطقه است، در اوایل پاییز نیز که هوای این منطقه رو به سردی می‌رود بهار دوم این جنگل آغاز می‌شود. اگر تحمل هوای سرد را دارید تماشای جنگلی مه گرفته، استشمام بوی خاک باران‌زده، تماشای درختانی فندقی که به بار می‌نشینند و دشت‌هایی پر از گل‌ها و گونه‌های گیاهی و درختانی که به هزار رنگ تبدیل می‌شوند در نوع خود دیدنی است. فصل زمستان این منطقه به دلیل موقعیت کوهستانی خود بسیار سرد و پربارش است و برای سفر زمان مناسبی نیست.

جاهای دیدنی جنگل فندق لو

جنگل فندق لو یکی از بکرترین و زیباترین جنگل‌های ایران است که به دلیل برخورداری از جاذبه‌های شگفت انگیز جنگلی، گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب، دشت‌های پر از بابونه و پامچال، چشمه آب درمانی و همچنین هم‌جوار بودن با گردنه رویایی و زیبای حیران به یکی از پرگردشگرترین مناطق ایران تبدیل شده است. این بهشت سرسبز ایران پر است از جاذبه‌ها و مناظری که چشم هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند، از جمله جاهای دیدنی این جنگل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دریاچه نئور

دریاچه در ذز یک دشت با گل هاب زرد و پایین یک کوه

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی اطراف جنگل فندق لو دریاچه زیبای نئور است. این دریاچه در فاصله 48 کیلومتری استان اردبیل و در 80 کیلومتری جنگل‌های فندق لو واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا به حدود 2500 متر می‌رسد.

عمق این دریاچه حدود 5 متر است و در اطراف آن کوه‌هایی مرتفع واقع شده‌اند. دریاچه نئور از دو دریاچه بزرگ و کوچک تشکیل شده است که در فصل‌های پر بارش سال حجم آن‌ها افزایش یافته و دریاچه واحدی را تشکیل می‌دهند که در نوع خود دیدنی و بی‌نظیر است. تماشای این شاهکار طبیعت که همچون نگینی درخشان در میان کوه‌ها و دشت‌های سرسبز قرار گرفته، لذت وصف نشدنی دارد. کمپینگ نیز ازجمله امکانات تفریحی این دریاچه به شمار می‌رود که می‌توانید با راه‌اندازی بساط پیک نیک علاوه بر تماشای مناطق سرسبز اطراف دریاچه و لذت بردن از صدای آب رودخانه، ماهیگیری نیز در این مکان انجام دهید.

آدرس دریاچه نئور: ایران، مرز بین استان‌های اردبیل و گیلان، 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل

آب گرم مشه سوئی

چند مرد داخل یک حوضچه آبگرم طبیعی

آب گرم جنگل که در زبان محلی‌ها به آن آب گرم مشه سوئی می‌گویند یکی از جاذبه‌های دیدنی استان اردبیل است که در قلب جنگل‌های فندق لو واقع شده است. این آب گرم در حد فاصل 8 کیلومتری جنگل فندق لو و در بین دو روستای گیلده و آلادیزگه واقع شده است و هرساله بسیاری از گردشگران و مسافران هم برای تفریح و هم برای درمان، راهی این جنگل زیبا و دیدنی می‌شوند. با توجه به اینکه این آب گرم در دل کوه و جنگل واقع شده، برای دیدن آن باید یک مسیر پیاده روی دو ساعته را طی کنید، البته دیدن این آب گرم و مناظر حیرت انگیز اطراف آن ارزش این سختی را دارد.

آدرس: ایران، جاده اردبیل به آستارا، شهر ثمین، روستای گیلده

آبشار شوشورنه

آبشاری در حال جاری شدن از روی سنگ ها

آبشار شوشورنه یکی دیگر از جاهای دیدنی نزدیک جنگل فندق لو است که در 10 کیلومتری شهر ثمین و در روستای عنبران واقع شده است. این آبشار در داخل یک دره و مابین درختان و صخره‌ها قرار گرفته و دیواره آن پوشیده از گیاه است. سرازیر شدن آب از بلندای صخره‌ها و از لابه‌لای گیاهان، منظره‌ای زیبا و بدیع را در نوع خود به نمایش می‌گذارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

آدرس آبشار شوشورنه: ایران، اردبیل، 10 کیلومتری شهر نمین، روستای عنبران

گردنه حیران

جاده ای در میان کوهستان سرسبز و وخودروهای که پشت هم در حال عبور از این جاده باریک هستند

در 35 کیلومتری جاده اردبیل آستارا، گردنه‌ای زیبا و بی‌نظیر حیران با پیچ‌وخم‌های معروفش قرار دارد. این جاده که به خاطر زیبایی‌های بی‌نظیرش مقصد بسیاری از گردشگران شده است، تقریباً در تمام ایام سال پوشیده از مه و ابر است به‌ طوری‌که گاهی ارتفاع ابرها تا اندازه‌ای پایین است که جاده بالاتر از ابرها و مه قرار می‌گیرد. عبور از این جاده مه گرفته رویایی و پر پیچ و خم که از یک طرف به دره‌ای سرسبز که رود ارس از دل آن می‌گذرد و از طرف دیگر به کوه‌های سرسبز و جنگلی منتهی می‌شود، در نوع خود دیدنی است.

آدرس گردنه حیران: ایران، گیلان، آستارا، منطقه حیران

تفریحات جنگل فندق لو

در جنگل فندق لو در کنار طبیعت زیبا و سرسبز، تفریحات متنوعی نیز مهیا شده است تا سفری خاطره‌انگیز و مهیجی را برای گردشگران و مسافران رقم بزند.

پیست اسکی فندق لو

فردی با لباس و چوب مخصوص در حال اسکی کردن روی چمن ها

پیست اسکی روی چمن یکی از هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین تفریحات جنگل فندق لو است. این پیست دارای آب هوای معتدل و مرطوب و در یک منطقه کوهستانی واقع شده است. ارتفاع پیست اسکی روی چمن فندق لو از سطح دریا به 1700 متر می‌رسد و دارای استانداردهای بین‌المللی است.

آدرس پیست اسکی روی چمن: ایران، اردبیل، 25 کیلومتری، 10 کیلومتری ثمین، جنگل فندق لو

تله کابین حیران

دو کابین قرمز رنگ تله کابین بالا تر از ابرها

جنگل فندق لو علاوه بر طبیعتی بکر و دیدنی، دارای یک مجموعه تفریحی هیجان‌انگیز به نام تله کابین حیران است. این تله کابین که در نقطه‌ای از گردنه حیران واقع شده، مسیری به طول 1500 متر را طی می‌کند و از جنوب و غرب به جنگل‌های فندق لو، از شرق به گردنه حیران و دریای خزر و از شمال نیز به مرز جمهوری آذربایجان منتهی می‌شود. این تله کابین از بالای جنگل فندق لو عبور می‌کند و  با استفاده از آن می‌توانید مناطق سرسبز و چشم اندازهای بی‌نظیر این جنگل را از بالا نظاره‌گر باشید.

آدرس تله کابین حیران: ایران، اردبیل، جاده آستارا به اردبیل، منطقه گردشگری و توریستی حیران

پیاده روی در جنگل

مرتغی سر سبز و تپه هایی پوشیده از گیاهان

پیاده روی در جنگل و تماشای مناظر شگفت‌انگیز آن یکی از تفریحات بدون هزینه و در عین حال شیرین در سفر به جنگل فندق لو است. می‌توانید ساعت‌ها در میان درختان سر به فلک کشیده این جنگل قدم بزنید یا در دشت‌های پر از گل‌های پامچال آن بنشینید و هوایی مطلوبی را وارد ریه‌هایتان کنید؛ علاوه بر این می‌توانید حین قدم زدن در طبیعت زیبا از شگفتانه‌های اطراف این جنگل نیز عکاسی و خاطرات خوشی را برای خودتان ثبت کنید.

سوغات جنگل فندق لو

چند میوه ازگیل بر روی شاحه درخت

جنگل فندق لو به دلیل آب‌وهوای مناسب دارای پوشش گیاهی متنوع و درختان میوه بسیاری ازجمله فندق، تمشک، توت فرنگی، سیب وحشی، ازگیل و گوجه‌سبز است. اگر در فصل میوه دهی به این جنگل سفر کنید می‌توانید میوه‌های خوش طعم و خوشمزه آن را نوش جان کنید. بعضی از این میوه‌های جنگلی و کوهی توسط دست‌فروش‌ها در کنار جاده جنگل به فروش می‌رسند که می‌توانید به عنوان سوغات خوراکی این جنگل خریداری کنید.

همچنین این جنگل دارای گل‌های بابونه حیرت‌انگیزی است و به داشتن دشت‌های وسیع بابونه مشهور است، به همین دلیل هرساله در ماه خرداد جشنواره گل‌های بابونه در این منطقه برگزار می‌شود که علاقه‌مندان بسیاری از اقصی نقاط ایران برای دیدن این جشنواره در فصل بهار راهی جنگل فندق لو می‌شوند. در این جشنواره صنایع دستی و کارهای هنری متنوعی که همگی به‌دست هنرمندان ساخته شده‌اند نیز در معرض عموم قرار می‌گیرد که این صنایع دستی به عنوان سوغات گزینه مناسبی به شمار می‌روند.

اقامت در جنگل فندق لو

برای اقامت در جنگل فندق لو گزینه‌های متعددی وجود دارد یکی از این گزینه‌ها کمپ کردن در جنگل و چادر زدن در دل طبیعت است که تجربه‌ای متفاوت از سفر را برای شما رقم میزند. علاوه بر این، در این جنگل مجموعه‌های اقامتی کوچکی با امکانات رفاهی مناسب نیز برای گردشگران مهیا شده و امکان اقامت شبانه روزی در آن فراهم است. اجاره ویلا و سوئیت در شهر ثمین و در نزدیکی جنگل فندق لو نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای این کار می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید و تمامی محل‌های اقامت این شهر را همراه با تصاویر و اطلاعات کامل مشاهده نمایید و متناسب با بودجه و نیازی که دارید ازجمله تعداد نفرات، تعداد شب اقامت و تعداد اتاق خواب، اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

راه‌های دسترسی به جنگل فندق لو

برای رفتن به جنگل فندق لو و تماشای این شاهکار طبیعت گزینه‌های متعددی وجود دارد، یکی از این راه‌ها استفاده از هواپیما است. برای این کار از هر کجای ایران که هستید ابتدا خود را به اردبیل برسانید و از آن‌جا با خودروهای سواری به جنگل فندق لو بروید. اگر علاقه به کوهنوردی دارید یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به این جنگل کوه‌پیمایی است که برای کوه پیمایی نیز دو مسیر وجود دارد. آبشار لاتون و دریاچه سوها دو مسیر پر رفت و آمد و رایج هستند، هر کدام از این مسیرها را که انتخاب کنید در نهایت به چشمه آب گرم مشه سویی می‌رسید و از آنجا می‌توانید به جنگل بروید؛ اما اگر می‌خواهید با ماشین شخصی خود راهی این منطقه شوید دو مسیر جاده‌ای وجود دارد.

مسیر اردبیل به آستارا

این مسیر از سمت اردبیل به آستارا است. ابتدا وارد جاده اردبیل به آستارا شوید و قبل از رسیدن به شهر ثمین از طریق جاده فرعی وارد روستای دودران شوید. پس از عبور از این روستا همین جاده را ادامه داده و با گذشتن از روستاهای آرپاتیه و خانقاه سفلی به چهارراهی خواهید رسید. از سمت چپ چهارراه وارد خیابان شوید و با طی 4 کیلومتر به پارکینگ جنگل فندق لو برسید.

مسیر آستارا به اردبیل

این مسیر برعکس مسیر قبلی و از سمت گیلان به اردبیل است. این جاده کمی طولانی است اما به دلیل وجود گردنه حیران در این مسیر، می‌توانید از طبیعت بکر لذت ببرید. برای دسترسی به جنگل فندق لو از این مسیر وارده جاده آستارا به اردبیل شوید و 200 متر مانده به تونل حیران وارده جاده فرعی شوید. با طی این مسیر که حدود یک کیلومتر است به یک دوراهی خواهید رسید. مسیر سمت راست به اردبیل منتهی می‌شود و مسیر سمت چپ نیز با عبور از ایستگاه تله کابین و رستوران حیران به جنگل فندق لو می‌رسد.

فاصله جنگل فندق لو از شهرهای مهم چند کیلومتر است؟

  • فاصله جنگل فندق لو تا تبریز 524 کیلومتر
  • فاصله جنگل فندق لو تا اردبیل 30 کیلومتر
  • فاصله جنگل فندق لو تا آستارا 67 کیلومتر
  • فاصله جنگل فندق لو تا تهران 626 کیلومتر
  • فاصله جنگل فندق لو تا مشکین شهر 132 کیلومتر
  • فاصله جنگل فندق لو تا سرعین 70 کیلومتر

 نکاتی که در سفر به جنگل فندق لو لازم است بدانید.

  • با توجه به موقعیت جغرافیایی جنگل فندق لو، آب و هوای این منطقه در نیمه دوم سال سرد کوهستانی است، بنابراین اگر در فصل زمستان قصد سفر به این جنگل را دارید، حتماً لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.
  • در این جنگل درختان سرسبز قدیمی و گونه گیاهی متنوع و نادری قرار دارند، بنابراین در هنگام طبیعت‌گردی در این جنگل سعی کنید به طبیعت و اکوسیستم آسیبی نرسانید.
  • تا حد ممکن از روشن کردن آتش در جنگل فندق لو خودداری کنید چرا که یک لحظه غفلت می‌تواند قسمت اعظمی از جنگل‌ها و مراتع را نابود کند.
  • در جنگل فندق لو لباس و کفش‌های مناسب پیاده‌روی در طبیعت را بپوشید.
  • اگر قصد کمپ کردن و چادر زدن در دل جنگل فندق لو را دارید، حتماً قبل از سفر وسایل و تجهیزات مخصوص کمپ را با خود به همراه داشته باشید و احتیاط‌های لازم را به عمل بیاورید.

سؤالات متداول درباره جنگل فندق لو

جنگل فندق لو کجاست؟

جنگل فندق لو در فاصله 30 کیلومتری استان اردبیل و 10 کیلومتری شهر ثمین واقع شده است.

بهترین زمان سفر به جنگل فندق لو کی است؟

اگر از کسانی هستید که به سرما علاقه ندارید، بهترین زمان سفر به این جنگل فصل بهار و تابستان است که هوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.

معروف‌ترین جاهای دیدنی جنگل فندق لو کدام‌اند؟

دریاچه نئور، آب گرم مشه سوئی، تله کابین حیران، آبشار شوشورنه، گردنه حیران، پیست اسکی چمن فندق لو

چطور به جنگل فندق لو برویم؟

اگر قصد سفر با خودروی شخصی دارید دو مسیر جاده‌ای اردبیل به آستارا و جاده آستارا به اردبیل برای رسیدن به این منطقه وجود دارد. کوه‌پیمایی و سفر با هواپیما نیز راه‌های دیگر سفر به جنگل فندق لو هستند.

1/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *