شهرهاجاهای دیدنی

معرفی خانه تیمورتاش | سردار بازگشته از جنگ

جنگ مولود ناشایستی است که از روزگاران کهن تا به امروز به بهانه‌های گوناگون متولد می‌شود. اتفاقی که با همه شومی موجب ایجاد سمت‌ها، جنگ‌افزارها و بخشی از تاریخ ملت‌ها شده است. خانه تیمورتاش در تهران نیز بخشی از تاریخ جنگ را در خود جای داده است. این خانه در دوره قاجار ساخته شده و بعد به یکی از پرنفوذترین افراد در دوره پهلوی رسیده است. بعدها در دست جنگ‌آوران بوده و حالا کهنه سرداری است که میراث تاریخ جنگ را بر سینه‌اش زده‌اند. این‌جا برای‌تان از این خانه تاریخی و دیدنی‌هایش بیشتر گفته‌ایم.

تاریخچه خانه تیمورتاش

تاریخچه خانه تیمورتاش
خانه تیمورتاش محل زندگی دو وزیر جنگ در دو دوره حکومتی مختلف بوده است – عکاس: احسان

اولین بنای خانه تیمورتاش در حدود 160 سال پیش، مصادف با حکومت احمدشاه قاجار گذاشته شد. در معماری خانه از آیینه‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها و تزییتات بسیار زیبایی استفاده شد. سپس این خانه را به غلامحسین خان سالار محتشم دادند. او از سران ایل بختیاری و در دو دوره وزیر جنگ ایران بود. او مردی ادیب و شجاع بود که پس از پایان دوره قاجار هم با احترام دولت پهلوی، مواجه شد. فرزندان وی نیز در دوره پهلوی به سمت‌های بالایی ازجمله نمایندگی مجلس و مدیرعاملی شرکت نفت دست پیدا کردند.

پس از سالار محتشم، خانه تاریخی ما به تیمورتاش رسید. او از دولت‌مردان دوره قاجار بود که در به قدرت رسیدن پهلوی نقش داشت. پدرش که از خان‌ها و زمین‌داران بزرگ در خراسان محسوب می‌شد، او را برای تحصیل به ترکمنستان و روسیه فرستاده بود. او خدمات گوناگونی در شهرهای مختلف انجام داده بود و در سال‌های آخر دوره قاجار به رضاشاه نزدیک شد و بالاخره وزیر دربار او شد.

تیمورتاش تا سال‌ها دومین فرد قدرتمند پس از رضاشاه، وزیر جنگ و با امکان نظارت بر تمام وزارت‌خانه‌های دیگر بود. اما این روال تقریبا 5 سال ادامه پیدا کرد. در سال 1311، دخالت بیش از حد، نفوذ بسیار و قدرت بالای تیمورتاش باعث شد رضاشاه دستور عزل و زندانی شدن وزیر جنگش را بدهد.

تیمورتاش دو ماه در همین خانه بازداشت بود و بعد هم به زندان قصر برده شد. درنهایت، توسط پزشک زندان که نامش احمدی بود به قتل رسید. اگرچه بعدها، ایران تیمورتاش، دختر تیمورتاش تا عراق دنبال پزشک احمدی رفت وتوانست او را دستگیر و به مقالات تحویل دهد اما هنوز هم در خانه تیمورتاش می‌توانید آن حس عمیق ترس و وحشت را پیدا کنید.

پس از مرگ تیمورتاش، در دوره پهلوی دوم این خانه مرکز فرماندهی و مدیریت دانشگاه جنگ شد. بعدها در سال 1392، خانه تیمورتاش تبدیل به موزه نظامی شد. سه سال بعد هم ساختمان فرماندهی کاملا این ساختمان را تخلیه کرد و آن را به وزارت میراث فرهنگی تحویل داد.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

خانه تیمورتاش کجاست؟

خانه تیمورتاش کجاست
خانه تیمورتاش در محوطه دانشگاه جنگ است.

در دوران قاجار و پهلوی، خانه تیمورتاش در محلی به نام باغ‍شاه بود. محوطه نظامی بزرگ که دانشگاه و فرماندهی‌ را در خود جای می‌داد. بیشتر آن کاخ‌ها حالا در اختیار دانشگاه جنگ هستند و استفاده‌های گوناگون از آن‌ها می‌شود. امروزه این خانه در دانشگاه جنگ، واقع در خیابان کارگر جنوبی، بالاتر از میدان حر، بلوار دانشگاه جنگ، میدان گلشن قرار دارد.

چگونه به خانه خانه تیمورتاش برویم؟

خانه تیمورتاش در طرح آلودگی هواست و در طرح دائم نیست. برای رسیدن به آن می‌توانید علاوه بر وسیله نقلیه شخصی، از مترو و اتوبوس نیز استفاده کنید. ایستگاه مترو حر به دانشگاه جنگ بسیار نزدیک است. ضمنا اتوبوس‌های بی‌آرتی در ایستگاه آذربایجان توقف دارند. این ایستگاه تا خانه تیمورتاش تقریبا ده دقیقه راه است.

روزهای بازدید و قیمت بلیت خانه تیمورتاش

روزهای بازدید و قیمت بلیت خانه تیمورتاش
موزه جنگ دوشنبه‌ها و جمعه‌ها امکان بازدید برای عموم را ایجاد کرده است – عکاس: سوگول

خانه تیمورتاش که به آن موزه جنگ هم می‌گویند، فقط دوشنبه‌ها از ساعت 14 تا 18 و جمعه‌ها از 9 صبح تا 18 امکان بازدید دارد. علاوه بر این، دو هفته‌ی ابتدایی فروردین نیز این موزه برای بازدید عموم باز است. برای دیدن خانه تیمورتاش نیاز به تهیه بلیت نیست و می‌توانید این خانه تاریخی زیبا را رایگان ببینید.

دیدنی‌های داخل خانه تیمورتاش

دیدنی‌های داخل خانه تیمورتاش
موزه جنگ برای نمایش انواع سلاح‌ها و ادوات جنگی نیز درنظر گرفته شده است – عکاس: سوگول

علاوه بر ابعاد تاریخی و قصه‌ مردانی که این‌جا زندگی کرده‌اند، خانه و موزه جنگ دیدنی‌های دیگری هم دارد. این‌جا برای‌تان بیشتر در این باره گفته‌ایم.

معماری خانه تیمورتاش

معماری خانه تیمورتاش
خانه تیمورتاش پر از زیبایی و ظرافت‌های هنری است – عکاس: مونا

این خانه یک بنای قاجاری است که به دست علی‌محمد معمارباشی صانعی، در دوطبقه، همراه با زیرزمین و یک محوطه بیرونی ساخته شده است. او دایی پسر سوم ناصرالدین‌شاه بود و علاوه بر نفوذ سیاسی، معماری زبردست و توانا به شمار می‌رفت. علاوه بر خانه تیمورتاش که در آن از شیشه‌های رنگی، سقف قوس‌دار، سرستون‌ها، گچ‌بری‌ها و آیینه‌کاری‌ها استفاده شده است، صاحبقرانیه، سلطنت‌آباد و عمارت کلاه‌فرنگی عشرت‌آباد از دیگر ساختمان‌هایی است که این معمار ساخته است.

در طبقه اول موزه تیمورتاش می‌توانید سلاح‌های جنگی که از زمان صفویه تا پهلوی تولید و استفاده شده‌اند را ببینید. علاوه بر این، ابزارها و وسایل دیگری ازجمله ذره‌بین‌ها و نقشه‌ها را در این‌جا برای نمایش گذاشته‌اند.

طبقه دوم خانه به نمایش سردیس‌ها و مجسمه‌های افراد مشهور اختصاص پیدا کرده است. ضمنا این‌جا اتاق‌هایی است که در دوره‌های قبل، در آن‌ها تصمیم‌های مهمی گرفته شده است و با همان آرایش، حفظ شده‌اند.

در موزه جنگ انواع تفنگ‌ها، چاقوها، شمشیرها، لباس‌ها و درجه‌های نظامی، کلاه‌خودها و … را نیز می‌توانید از پشت ویترین ببینید.

در زیرزمین خانه نیز معماری جذاب، یک آب‌انبار و فضایی برای استراحت وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

محوطه بیرونی خانه تیمورتاش

محوطه بیرونی خانه تیمورتاش
بیرون محوطه موزه جنگ می‌توانید جنگ‌افزارها و ماکت‌های زیادی را ببینید – عکاس: ساسان عبدی

بیرون خانه تیمورتاش نیز می‌توانید در فضای وسیع و سرسبز عکاسی کنید. ماشین‌های قدیمی را ببینید، با جنگ‌افزارهای بزرگ آشنا شوید و با هلی‌کوپتر و سلاح‌ها، عکس‌های یادگاری بگیرید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف تیمورتاش

پس از بازدید خانه تیمورتاش فرصت دیدن از چند جاذبه دیگر را دارید؟ پس این قسمت را از دست ندهید چرا که برایتان از چند جاذبه گردشگری در اطراف خانه تیمورتاش گفته‌ایم.

کاخ مرمر، موزه هنر ایرانی

کاخ مرمر
کاخ مرمر از دیدنی‌های بسیار خاص در تهران است.

یکی از زیباترین کاخ‌های تهران، کاخ مرمر است. بنایی که به تازگی امکان بازدید از آن اجرا شده است. این کاخ با خانه تیمورتاش، حدود 3 کیلومتر فاصله دارد و بر خیابان ولیعصر است.

موزه قرآن کریم، موزه پرآرامش

موزه قرآن کریم
موزه قرآن کریم از دیدنی‌های متفاوت در خیابان ولیعصر و نزدیک به میدان حر است – عکاس: سروش

تمام اشیای موزه قرآن کریم حول محور قرآن هستند. قدیمی‌ترین اشیای این موزه حدود 10 قرن قدمت دارند و از آن‌ها برای نمایش سیر تحول هنر نگارش این کتاب آسمانی بهره برده‌اند. موزه قرآن کریم تقریبا 3 کیلومتر با ماشین از خانه تیمورتاش فاصله دارد.

گل‌فروشی زعیم، غرق در عطر گل

گل‌فروشی زعیم
گل‌فروشی زعیم از قدیمی‌ترین و زیباترین گل‌فروشی‌های تهران است – عکاس: مرتضی پورمیرزایی

یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین گل‌فروشی‌های تهران، زعیم است. یک مجموعه بزرگ که در آن می‌توانید انواع دسته‌گل، سبدگل، تاج‌گل و … را سفارش دهید. زعیم یک قسمت مجزا برای فروش گیاهان آپارتمانی هم دارد. ضمنا فروشگاهی در انتهای گل‌فروشی برای خرید گلدان، انواع تزیینات، شمع و … فعالیت می‌کند. گل‌فروشی زعیم، تقریبا یک کیلومتر پیاده تا خانه تیمورتاش فاصله دارد.

کلیسای حضرت مارگیورگیز، کلیسای آشوری

کلیسای حضرت مارگیورگیز
کلیسای حضرت مارگیورگیز برای آشوریان مقیم ایران و تقریبا پشت بیمارستان روزبه است – عکاس: محمد فروغی

کلیسای حضرت مارگیورگیز (شرق آشوری) از دیگر جاهای دیدنی تهران است که می‌توانید در نزدیکی خانه تیمورتاش پیدایش کنید. این کلیسا تزیینات زیادی ندارد اما برای ساخت درب ورودی آن از در شهرقدیم بابل الهام گرفته‌اند. این کلیسا بیش از نیم قرن قدمت دارد. کلیسای حضرت مارگیورگیز تقریبا 2 کیلومتر پایین‌تر از خانه تیمورتاش است.

ساندویچی موسیو وارطان، طعم سرد قدیم‌ها

ساندویچی موسیو وارطان
موسیو وارطان از ساندویچی‌های قدیمی تهران است – عکاس: سعیده

یکی از قدیمی‌ترین ساندویچی‌های تهران که فقط ساندویچ سرد سرو می‌کند، موسیو وارطان است. کالباس‌های این مغازه انواع مختلف و کیفیت متوسط رو به بالا دارند. قیمت ساندویچ‌ها خیلی گران نیست. شب‌های تعطیل، صف طولانی برای خرید از این مغازه شکل می‌گیرد. از خانه زیبای تیمورتاش تا موسیو وارطان تقریبا 4 کیلومتر با ماشین راه است.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک برایتان از خانه تیمورتاش گفتیم. بنایی زیبا که دو وزیر جنگ دوره تاریخی را به چشم دیده‌اند. ساختمانی که پس از فراز و فرودهای بسیار، به اهل میراث فرهنگ و هنر رسیده و می‌تواند بخشی از تاریخ ایران را برایتان بازگو کند. اگر دوست دارید تهران و جاذبه‌های آن را ببینید، اتاقک با مجموعه‌ای کامل از اقامتگاه‌ها همراه شماست. کافی است بودجه و مدت سفرتان را تعیین کنید تا بهترین خانه‌ها و ویلاهای تهران و اطراف تهران را برایتان رزرو کنیم.

سوالات متداول

خانه تیمورتاش کجاست؟

این خانه در دانشگاه جنگ، واقع در خیابان کارگر جنوبی، بالاتر از میدان حر، بلوار دانشگاه جنگ، میدان گلشن قرار دارد.

ساعات و روز بازدید از خانه تیمورتاش چگونه است؟

فقط دوشنبه‌ها و جمعه‌ها، به‌علاوه دو هفته اول فروردین می‌توانید خانه تیمورتاش را ببینید.

هزینه بلیت بازدید از خانه تیمورتاش چقدر است؟

بازدید از خانه تیمورتاش رایگان است و لازم نیست هزینه‌ای بابت ورودیه بپردازید.

قدمت خانه تیمورتاش چقدر است؟

این بنای تاریخی در اواخر دوره قاجار ساخته شده و حالا تقریبا 160 سال سن دارد.

خانه تیمورتاش برای چه کسی بوده است؟

این خانه در ابتدا برای سالار محتشم، وزیر جنگ دوره قاجار و بعد برای تیمورتاش، وزیر جنگ پهلوی اول بوده است.

Rate this post

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *