آبشار هاجاهای دیدنی

همه چیز درباره آبشار لاتون | ماجراجویی در بلندترین آبشار گیلان

عشق من به ماجراجویی زمانی آغاز شد که برادرم به عنوان هدیه ویژه تولد 9 سالگی، یکی از کمیک بوک‌های قدیمی تن تن خودش را به من هدیه داد. من در آستانه نوجوانی بودم و برایم خیلی جذاب بود که ببینم یک پسر نوجوان، به همراه سگش به ماجراجویی‌های خطرناک و دورودراز می‌رود و هر بار صحیح و سالم باز می‌گردد. بعدها این عشق با خواندن کتاب‌های ژول ورن شعله‌ورتر شد.

از آن زمان تاکنون سعی کردم تا مثل تن تن سرم فقط برای ماجراجویی درد کند و به سفر به جاهای ناشناخته و کمتر شناخته شده نه نگویم. وقتی در مورد آبشار لاتون و مسیر دسترسی چالش‌برانگیز آن شنیدم و فهمیدم که طی کردن این مسیر ارزش دیدن زیبایی‌های بلندترین آبشار ایران را دارد، دیگر نتوانستم برای سفر به آبشار لاتون صبر کنم. آنچه در ادامه می‌خوانید، تمام تجربه من از این سفر شگفت‌انگیز و پرماجراست.

آبشار لاتون کجاست؟

آبشاز لاتون کجاست؟
عکاس: محمد آقازاده

اگر بخواهم به قلبم رجوع کنم، باید بگویم ابشار لاتون جایی است که به شما شانس زندگی در عکس‌های کارت‌پستالی را می‌دهد. جایی که جنگل‌های مه‌آلود، دشت‌های فراخ و سبز و زیبایی‌های کشف نشده زیادی دارد و هر گوشه‌اش می‌تواند دلتان را حسابی ببرد، به حدی که اگر از زندگی شهری خسته شده باشید احتمالاً بعد از سفر دلتان می‌خواهد زندگی‌تان را جمع کنید و به اینجا بیاورید. تصاویر آبشار لاتون چیزی فراتر از حد تصور همه ماست.

اگر هم بخواهم منطقی آدرس بدهم، باید بگویم آبشار لاتون یکی از جاهای دیدنی آستارا و استان  گیلان است که با 105 متر ارتفاع، توانسته عنوان بلندترین آبشار کشور را از آن خود کند. این آبشار در 15 کیلومتری شهر لوندیل (از شهرهای ساحلی استان گیلان) و 6 کیلومتری روستای کوته کومه قرار دارد که هر 2 فاصله کمی تا شهر آستارا دارند.

آبشار لاتون از کوه اسپیناس سرچشمه می‌گیرد که در گویش محلی به آن اسپینه می‌گویند. این کوه در مرز استان گیلان و اردبیل قرار دارد و به همین دلیل است که از هر 2 استان گیلان و اردبیل می‌توانید به این آبشار برسید. کوه اسپیناس دریاچه‌ها، مراتع و آبشارهای متعددی دارد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند شما را ساعت‌ها مسحور خود کنند.

آبشار لاتون در حقیقت از 5 آبشار کوچک‌تر تشکیل شده که کنار هم قرار گرفتن آن‌ها باعث شده تا یکی به نظر برسند. یک آبشار عریض‌تر از آبشار لاتون با ارتفاع 65 متر در نزدیکی آن قرار دارد و در بالادست آبشار لاتون هم می‌توانید 3 حوضچه طبیعی با ارتفاع 10 متر پیدا کنید.

با این اوصاف در سفر به این آبشار زیبا انتخاب با خودتان است، هم می‌توانید در نزدیکی آبشار لاتون توقف کنید و جاذبه‌های نزدیک به آن را ببینید، یا پس از توقفی کوتاه حرکت کنید و سایر جاذبه‌های کوه اسپیناس را تا جایی که پاهایتان و زمان اجازه می‌دهد، کشف کنید. پیش از این کار هم می‌توانید با کمک اتاقک نسبت به اجاره ویلا شمال اقدام کنید.

خوشبختانه این آبشار که در فهرست جذاب‌ترین آبشارهای گیلان هم قرار دارد، در سال 1399 در فهرست آثار ملی ثبت شد و انتهای مسیر آن به رودخانه لوندویل و دریای خزر می‌رسد.

آب و هوای آبشار لاتون

آبشار لاتون در منطقه‌ای قرار دارد که از شمال به کوه اسپیناس (با ارتفاع 2105 متر) و از جنوب به دریای خزر محدود شده و به همین دلیل، در فصول گرم یعنی اواسط بهار تا اواخر تابستان آب‌وهوایی گرم و شرجی دارد و در فصل زمستان نیز سرد است. به همین دلیل بهترین فصل برای بازدید از این آبشار اوایل بهار و پاییز است.

اگر در فصل پاییز به این منطقه بروید، شانس دیدن جنگل‌های مه‌آلود اطراف را هم خواهید داشت. برای سفر به آبشار لاتون در بهترین زمان ممکن، می‌توانید با کمک اتاقک نسبت به اجاره ویلا در رشت یا آستارا اقدام کنید.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

نحوه دسترسی به آبشار لاتون

مهم‌ترین چیزی که در سفر به آبشار لاتون باید بدانید، نحوه دسترسی به آن است و اینکه مسیر آبشار لاتون چگونه است؟ قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که حتی اگر ماشین دو دیفرانسیل هم داشته باشید، باید بخشی از مسیر دسترسی به آبشار لاتون را پیاده بروید؛ یعنی اگر حوصله و همت پیاده‌روی‌های طولانی را ندارید، بهتر است قید رفتن به این آبشار را بزنید. البته به نظر من که حیف است خودتان را از دیدن این همه زیبایی محروم کنید.

برای رفتن به آبشار لاتون، 2 راه وجود دارد:

1. مسیر استان گیلان: از لوندویل تا آبشار لاتون

 دشتی سرسبز با کوهها و اسب هایی که در این دشت می‌خرامند. دسترسی به آبشار لاتون از لوندویل
عکاس: محمدرضا یعقوبی

اگر می‌خواهید از این مسیر به ابشار لاتون بروید، باید اول خودتان را به شهر ساحلی لوندویل برسانید که تا یکی از شهرهای مرزی ایران یعنی آستارا، 12 کیلومتر فاصله دارد. بعد از رسیدن به لوندویل، باید وارد جاده لوندویل به روستای کوته کومه شوید که آسفالت شده و به‌راحتی با هر ماشینی می‌توانید آن را طی کنید.

از روستای کوته کومه تا یک‌کیلومتری آبشار یک جاده خاکی 14 کیلومتری وجود دارد که طی کردن آن با پای پیاده حدود 1 ساعت و 50 دقیقه طول می‌کشد و اگر خودروی مجهز و دو دیفرانسیل داشته باشید، پیمودن این مسیر به 15 دقیقه زمان نیاز دارد. اگر هم چنین خودرویی ندارید، نگران نباشید، می‌توانید از اهالی روستا بخواهید تا در ازای پرداخت مبلغی شما را تا انتهای مسیر برسانند.

یک کیلومتر انتهایی مسیر دسترسی به آبشار را فقط باید با پای پیاده و از میان جنگل بروید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

2. مسیر استان اردبیل، از روستای سوها تا آبشار لاتون

تصویر زیبای کوه و دشت بابونه، دسترسی به آبشار لاتون از روستای سوها
عکاس: حسین نوری

اگر از اهلی غرب و شمال غرب کشور هستید یا مثل من دلتان ماجراجویی بیشتر می‌خواهد، می‌توانید این مسیر را انتخاب کنید. برخلاف مسیر دسترسی قبلی، در این مسیر جاده مشخصی وجود ندارد و تقریباً تمامی مسیر از روستای سوها تا آبشار لاتون را هم باید پیاده بروید. البته پیمودن این مسیر سخت به دیدن برخی جاذبه‌های خاص که در بخش بعدی آن‌ها را معرفی کرده‌ام، می‌ارزد.

برای استفاده از این مسیر برای رفتن به آبشار لاتون، ابتدا باید خودتان را به شهر اردبیل برسانید و از آنجا به شهر آبی‌بیگلو بروید. بعد از آبی بیگلو، باید از 3 روستا در شمال آن عبور کنید تا به روستای سوها برسید. بعد از روستای سوها، باید باز هم به سمت شمال بروید تا به دریاچه زیبای سوها برسید. مسیر روستا تا دریاچه حدود 3 کیلومتر است و اینجا هم می‌توانید از اهالی روستا کمک بگیرید.

بعد از دریاچه سوها، مسیر مشخصی به سمت ابشار لاتون وجود ندارد و توصیه می‌کنم که از اینجا به بعد را با کمک راهنمای محلی یا GPS سفر کنید. این مسیر آبشار لاتون هیجان و زیبایی‌های بیشتری دارد، اما مثل لول Professional یا Hard در بازی‌های رایانه‌ای است و اگر بلد راه نباشید، ممکن است با خطر مواجه شوید.

جاهای دیدنی اطراف آبشار لاتون

خود مسیرهای دسترسی به آبشار لاتون به اندازه کافی زیبایی و جاذبه دیدنی دارند، مثلاً در این مسیرها می‌توانید گونه‌های جانوری مختلفی مثل جوجه‌تیغی، اسب‌های وحشی و پرندگان مختلف را ببینید. البته این منطقه زیستگاه گرگ، خرس و گراز هم هست که اگر از مسیرهای مشخص شده تردد کنید، احتمال مواجهه با آن‌ها را کاهش می‌دهید.

جدا از گونه‌های جانوری، تماشای طبیعت و سفر به منطقه‌ای که به دلیل جمعیت کم دست‌نخورده باقی مانده و آرام است، لطف خاص خود را دارد. در ادامه، با مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف آبشار لاتون آشنا می‌شوید و توصیه می‌کنم اگر زمان بیشتری داشتید، حتماً به این مکان‌ها هم سری بزنید:

روستای کوته کومه

روستای کوته کومه
عکاس: نیما فرود

روستای کوته کومه یکی از نقاط عطف مسیرهای دسترسی به آبشار لاتون است که حیف است در آن توقف نکنید و از زیبایی‌های آن لذت نبرید. این روستا فقط 2 خانوار دارد که همگی سنی‌مذهب هستند و از طریق دامداری و کشاورزی امرارمعاش می‌کنند. می‌توانید در کنار لذت بردن از طبیعت، از محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی اهالی هم بخرید تا به اقتصاد روستا کمک کنید.

آبگرم کوته کومه

آب گرم کوته کومه
عکاس: مجید پرستاش

این آبگرم در نزدیکی روستای کوته کومه و ابتدای مسیر صعود به لاتون قرار دارد و تنها آب گرم جنگلی کشور محسوب می‌شود. استفاده از این آبگرم هم برای روح و هم برای جسم شما مفید است؛ چون می‌توانید حین استفاده از آبگرم از چشم‌انداز زیبای کوه و جنگل هم لذت ببرید. این آبگرم پارکینگ و بوفه دارد.

قله اسپیناس

قله اسپیناس
عکاس: آتیلا دیبا

قله ‌کوه اسپیناس در نزدیکی آبشار لاتون قرار دارد و به دلیل دیواره‌های سنگی و عمودی، از دور شبیه یک قلعه به نظر می‌رسد. البته بعضی بر این عقیده هستند که بابک خرمدین روی این قله یک قلعه ساخته بوده و در گذشته ویران شده است.

دشت نیارق

دشت نیارق
عکاس: آتیلا دیبا

دشت نیارق هم در دامنه جنوبی کوه اسپیناس واقع شده است؛ یعنی هر چه از آبشار لاتون و قلعه اسپیناس دور شوید و به سمت جنوب بروید، درختان کمتری می‌بینید و در عوض، دشت‌های سرسبز و زیبا انتظار شما را می‌کشند، دشت‌هایی که شاید بیشتر آن‌ها را در عکس‌ها و فیلم‌ها دیده باشید.  این سرسبزی‌های وسیع و دیدنی، بیشتر چراگاه دام اهلی روستاهای اطراف هستند که توقف در آن‌ها و گوش سپردن به صدای زنگوله دام‌ها، تبدیل به خاطراتی می‌شود که می‌توانید شب‌ها با مرور آن‌ها به خوابی خوش بروید.

دریاچه سوها

دریاچه سوها
عکاس: صالح ابروش

همان‌طور که گفتم، دریاچه سوها در یکی از مسیرهای دسترسی به ابشار لاتون قرار دارد و باید از سمت استان اردبیل خودتان را به آن برسانید. دریاچه سوها در دل کوه قرار دارد و آن را سرآغاز دسترسی به جنگل‌های افسانه‌ای گیلان می‌دانند. خود این دریاچه به‌تنهایی یک مقصد ایدئال برای سفر در تابستان و فرار از گرمای شهرهای بزرگ است؛ چون در ۶ماهه اول سال آب و هوای مطبوعی دارد و در تیرماه هم مه روی آن را می‌پوشاند.

از تفریحات معروف این دریاچه می‌توانم به ماهیگیری و قایق‌سواری اشاره کنم.

جنگل فندقلو و جنگل‌های اطراف لاتون

جنگل فندقلو
عکاس: ایمان حبیبی

اگر مسیر دسترسی دوم را برای رسیدن به ابشار لاتون انتخاب کردید و خواستید بیشتر ریسک کنید و زیبایی‌های بیشتری را ببینید، می‌توانید راهتان را کمی کج کنید تا بخشی از جنگل شگفت‌انگیز فندقلو را هم ببینید.  این جنگل در دل دشت‌های زیبا قرار دارد و پر از درختان فندق و تمشک است. در فصل بهار منطقه فندقلو پر از گل و صدای پرندگان است. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید مارال‌های رها شده در این دشت را هم ببینید و با دوربینتان آن‌ها را شکار کنید.

اقامت در نزدیکی دریاچه لاتون

در سفر به دریاچه لاتون، می‌توانید نسبت به اجاره روزانه خانه و ویلا در آستارا اقدام کنید که فاصله چندانی با مقصد موردنظرتان ندارد. تعداد و تنوع اقامتگاه‌های شهر آستارا و اطراف آن در اتاقک زیاد است و می‌توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود، خانه، آپارتمان، ویلا یا کلبه چوبی در این شهر رزرو کنید و با خیال راحت به دیدن آبشار لاتون و جاذبه‌های اطراف آن بروید.

نکاتی که در سفر به دریاچه لاتون باید بدانید

تجربه من می‌گوید که در سفر به دریاچه لاتون، باید نکات زیر را حتماً رعایت کنید:

  • اگر قصد دارید بیشتر مسیر را با خودروی شخصی طی کنید، حتماً قبل از سفر از سلامت آن مطمئن شوید.
  • دیدن این دریاچه خواه‌ناخواه به پیاده‌روی در میر سنگلاخی نیاز دارد و به همین دلیل، بهتر است که کفش و لباس مناسب همراه خود ببرید.
  • اکثر کلبه‌ها و استراحتگاه‌ها فاصله زیادی تا آبشار دارند؛ پس حتماً آب‌معدنی و خوراکی همراه داشته باشید.
  • در پیاده‌روی‌های طولانی هرچه بارتان سبک‌تر باشد، کمتر خسته می‌شوید و بیشتر از مسیر لذت می‌برید. پس فقط یک کوله‌پشتی کوچک همراه ببرید و آن را فقط با لوازم ضروری پر کنید.
  • اگر کوهنورد حرفه‌ای نیستید، حتماً از مسیرهای مشخص شده استفاده کنید.
  • از نزدیک شدن به حیواناتی مثل خرس، گرگ و گراز پرهیز کنید.
  • تا جایی که می‌توانید سعی کنید فقط گونه‌های جانوری را تماشا کنید و از دور از آن‌ها عکس بگیرید.
  • تا جای ممکن از کمپ کردن در مسیر خودداری کنید تا هم ایمنی خودتان به خطر نیفتد و هم طبیعت بکر منطقه را خراب نکنید.

سؤالات متداول درباره آبشار لاتون

آبشار لاتون در کدام استان است؟

۱۵ کیلومتری جنوب آستارا، شهر لوندیل

چه لوازمی برای سفر به آبشار لاتون لازم است؟

کفش کوهنوردی، کوله‌پشتی کوچک، آب‌معدنی و خوراکی

بهترین فصل سفر به آبشار لاتون چه زمانی است؟

اوایل بهار و پاییز

چگونه می‌توان به آبشار لاتون رفت؟

از 2 مسیر: استان گیلان، شهر لوندویل، روستای کوته کومه و استان اردبیل، شهر آبی بیگلو، روستای سوها، دریاچه سوها

کدام جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی آبشار لاتون قرار دارند؟

روستای کوته کومه، آب گرم کوته کومه، قله اسپیناس، جنگل فندقلو، دریاچه سوها، دشت نیارق

4.5/5 - (13 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. با درود بنده قبلا رفتم از راه سوها مسیر کوهنوردی و خواستم از شما تشکر کنم و مطلب نوشتم / ممنون

  2. سلام محمدرضا هستم از مشهد دراردیبهشت سال جاری به همراه همسرم راهی آبشار لاتون شدیم بعداز حدود دو ساعت تلاش در یک هوای مه آلود و بارانی به آبشار رسیدیم متاسفانه بدلیل مه زیاد موفق به دیدن کل آبشار نشدیم

  3. سلام من در مرداد ۱۴۰۱ همراه دوستانم (۷ نفر خانم )ناخواسته به این مسیر ( مسیر جنگلی آبشار لاتون )کشیده شدیم . اول قرار بود بریم آبشار دوقلوی زمرد اما راننده ماشین مارا در مسیر آبشار لاتون در روستای کوته کومه پیاده کرد . از همان اول ورود به جنگل باران نم نمی شروع به باریدن کرد . ما بدون راهنما و بدون اینکه بدونیم کجا داریم میریم در مسیر پا کوب رفتیم . در راه با روستای دیگری مواجه شدیم و با خانم های اونجا هم صحبت کردیم . راهمون را ادامه دادیم و هر از گاهی افرادی را می‌دیدیم که از آبشار برمی‌گشتند و آنجا بود که فهمیدیم به سمت لاتون میرویم . هوا فوق العاده زیبا ، مه آلود و بارانی بود . بعد از ساعتها پیاده روی در باران و زمینهای گلی ( که زمین خوردنهامون کلی خاطره ی خنده دار برامون ساخت ) به آبشار زیبای لاتون رسیدیم . هر چه از زیبایی آنجا بگویم کم گفتم . آن روز یکی از خاطره انگیز ترین روزهای عمرمون شد .
    خدایا شکرت بینهایت که به ما این قدرت را دادی تا یکی از زیبایی های طبیعت را ببینیم .

    1. سلام
      ممنون از کامنتی که گذاشتین و تجربه‌تون رو با ما در میان گذاشتین.
      خیلی خوشحالیم که تجربه خوبی رو پشت‌سر گذاشتین، هرچند همراه با ریسک بوده و پیشنهاد می‌کنیم جانب احتیاط رو همیشه نگهدارید و با شناخت و اطلاعات از منطقه وارد اونجا بشید.

  4. سلام بزرگترین آبشار ایران واقع در شهرستان عنبرآباد و روستای رودفرق از استان کرمان به نام آبشار وروار است که 176 متر طول دارد.بهتره قبل از انتشار هر مطلبی بیشتر تحقیق و بررسی کنید ممنون .در ضمن هر کسی از دوستان پایه بود و خواست از این آبشار دیدن کند بنده درخدمتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *