جاهای دیدنی

جاهای دیدنی سنگر | کوچک اما پرجاذبه

اگر به شهرهای شمال کشور مسافرت کرده باشید؛ حتماً به این موضوع پی برده‌اید که تمام شهرهای این منطقه دارای جاذبه‌های دیدنی و خاص خود هستند. همین امر باعث شده که شمال کشور تا این‌ حد طرف‌دار داشته‌باشد. مسافران و گردشگران به هرکدام از این شهرها که قدم بگذارند؛ یک جای دیدنی و جذاب خواهند‌ دید.

شهر سنگر، یکی از این شهرهای زیبا است که به دلیل قرارگرفتن در کنار شهر رشت، در میان گردشگران محبوبیت خاصی دارد. یکی از دلایل این محبوبیت جاذبه‌های دیدنی سنگر است. در هنگام گشت‌وگذار در شهر سنگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیبایی را مشاهده خواهید کرد که لذت سفر را برایتان چندبرابر می‌کند.

در این مقاله قصد داریم جا‌های دیدنی سنگر را برایتان معرفی کنیم تا در سفر خود به این شهر زیبا از آنها بازدید کنید. علاوه بر جا‌های دیدنی سنگر، اطلاعات کاملی درباره شهر، مسیرهای دسترسی، اقامت در سنگر و سوغاتی‌های خوشمزه آن در اختیارتان خواهیم گذاشت. پس اگر می‌خواهید که جا‌های دیدنی سنگر را بیشتر بشناسید و درباره این شهر اطلاعات مفیدی کسب‌کنید؛ تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

معرفی شهرستان سنگر

سنگر یکی از شهرهای استان زیبای گیلان است که در فاصله 15 کیلومتری شهر رشت واقع شده و هرساله گردشگران زیادی را به‌طرف خود می‌کشاند. جا‌های دیدنی سنگر یکی از دلایلی است که گردشگران به این شهر می‌آیند. در این شهر انواع جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی وجود دارد که گردشگران می‌توانند از آنها لذت ببرند.

موقعیت مکانی شهر سنگر در انتهای دره سفیدرود و در میان یک دشت سرسبز قرار گرفته که این امر باعث شده منظره شهر سنگر بسیار زیبا و رؤیایی باشد. شهرستان سنگر از سه بخش اسلام‌آباد، سراوان و سنگر تشکیل شده است که در قدیم به آن کوهدم نیز می‌گفتند.

مردم سنگر به زبان گیلکی حرف می‌زنند و بیشتر جمعیت شهر را هم همین قوم گیلک تشکیل داده‌اند. اما علاوه بر گیلک‌ها، قوم‌های دیگری هم در این شهر زندگی می‌کنند. گالش‌ها، تالشی‌ها و تعداد کمی مردم ترک‌زبان دیگر اقوام شهر سنگر هستند که معمولاً اقوام گالشی و تالشی به دامداری و مردم ترک‌زبان به کار ساختمانی مشغول هستند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

راه‌های دسترسی به شهر سنگر

برای بازدید از جا‌های دیدنی سنگر، در هرجای ایران که هستید باید ابتدا خود را به استان گیلان و شهر رشت برسانید و از آنجا بعد از 15 کیلومتر رانندگی، می‌توانید به سنگر برسید. مسیرهای جاده‌ای به‌تنهایی یکی از جاذبه‌های دیدنی سنگر به‌حساب می‌آید که مسافران از دیدن آن و رانندگی در این مسیر لذت خواهند برد.

یکی از مسیرهایی که معمولاً مسافران و مردم پایتخت از آن برای رسیدن به رشت استفاده می‌کنند؛ اتوبان قزوین _ رشت است که یک مسیر فوق‌العاده زیبا و جذاب است. البته برای رسیدن به رشت مسیرهای زیبا و جذاب دیگری هم وجود دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به جاده هراز و جاده خلخال اشاره کرد.

جاذبه‌های دیدنی سنگر

اکنون که درباره سنگر اطلاعات خوبی کسب‌کردید و راه‌های دسترسی به آن را یادگرفتید؛ وقت آن رسیده که با جاهای دیدنی سنگر آشنا شوید. همان‌طور که گفتیم؛ در این شهر انواع جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی وجود دارد که مسافران و گردشگران در طول سفر خود می‌توانند از آنها بازدیدکنند و حسابی از این مکان‌های دیدنی لذت ببرند. از جمله مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی سنگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بقعه آکاشا (عکاشه)

بقعه آکاشاه از جاهای دیدنی سنگریکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی سنگر بقعه آکاشا (عکاشه) است که بر اساس شجره‌نامه‌ای که در داخل بقعه وجود دارد؛ این مکان را آرامگاه آشیخ علی بن آقا کاشاه پسر قیس معرفی کرده است. این فرد از جمله صحابه‌های بزرگ پیامبر اسلام (ص) بوده که آرامگاه آن میان مردم سنگر و اطراف آن دارای ارزش فراوانی است. اما بر طبق شجره نامه دیگری که وجود دارد؛ این فرد بزرگ یکی از پسران امام کاظم (ع) معرفی شده است.

بنای بقعه آکاشا یک ساختمان بسیار قدیمی است که از خشت ساخته شده و در چهار طرف آن ایوانی با سر ستون‌های زیبایی وجود دارد. قدمت این بنا بر اساس متنی که در کتیبه داخل بقعه وجود دارد؛ به سال 920 هجری قمری برمی‌گردد که باتوجه‌به آن می‌توان دریافت که چقدر این بنا قدیمی است.

همچنین در فاصله بسیار کوتاهی نسبت به بقعه آکاشا، دو مزار ساده وجود دارد که طبق گفته‌ها، مزار دو برادر از سادات به اسم‌های آقا سید احمد و آقا سید محمود است. آکاشا معلم این دو امامزاده بوده که پس از شهادت آنها، خود آکاشا این دو برادر بزرگوار را غسل می‌دهد.

برای رفتن به این مکان تاریخی باید به 5 کیلومتری شمال سنگر و روستای رودبره بروید. این روستای بسیار زیبا که در نزدیکی سنگر واقع شده؛ از توابع شهر رشت است. گردشگران در سفر خود به سنگر برای دیدن بقعه آکاشا و طبیعت زیبای آن، به این روستا سفر می‌کنند.

چشمه آب معدنی چشما‌گل

چشمه آب معدنی چشماگل از جاهای دیدنی سنگرگردشگران در سفر خود به شهرهای شمال کشور، علاوه بر مکان‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی را هم در نظر می‌گیرند و به وجود این نوع از جاذبه‌ها اهمیت فراوانی می‌دهند. یکی از دلایلی که گردشگران به شهر سنگر سفر می‌کنند؛ وجود جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا است که می‌توانند با رفتن به آنجا استراحت کرده و از طبیعت دلربای شهر لذت ببرند.

یکی از بهترین جاهای دیدنی سنگر، چشمه آب معدنی چشماگل است. قرار داشتن رودی به اسم چشماگل در کنار این چشمه زیبایی آن را چندبرابر کرده و باعث شده گردشگران عاشق طبیعت این مکان شوند. در کنار چشمه آب معدنی چشماگل یک درخت تنومند وجود دارد که مردمان سنگر و روستاهای اطراف، برای آن احترام زیادی قائل هستند. همچنین مردم این منطقه اعتقاد دارند که آب چشمه دارای خواص درمانی است و کسانی که مبتلا به بیماری‌های پوستی هستند و یا بر روی بدن و صورتشان جوش دارند؛ می‌توانند با استفاده از این آب آنها را درمان کنند.

برای رفتن به این جاذبه دیدنی سنگر، باید به روستای طالم سه‌شنبه بروید. این روستا در جنوب شرقی شهر سنگر و 12 کیلومتری جاده قزوین_ رشت واقع شده است.

دریاچه سد سنگر

سد سنگر از جاذبه های دیدنی سنگریکی دیگر از جا‌های دیدنی سنگر دریاچه سد سنگر است. در سال 1341 بود که ساخت این سد آغاز شد و 5 سال بعد یعنی در سال 1346 مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این سد را بر رودخانه سفیدرود ساختند و بیشتر آب موردنیاز برای آبیاری شالیزارها و مزارع کشاورزی واقع در شرق و غرب سفیدرود از این سد تأمین می‌شود.

آب این سد به دو کانال راست و چپ تقسیم می‌شود. کانال سمت راست 26 کیلومتر طول دارد و تا لنگرود هم می‌رسد. کانال سمت چپ هم با طولی به‌اندازه 30 کیلومتر تا اراضی فومنات خواهد رسید. به همین خاطر است که این سد برای شهرهای آستانه، لنگرود و لاهیجان دارای اهمیت بسیار زیادی است.

در اطراف این سد مناظر طبیعی بسیار زیبایی وجود دارند که زیبایی آنها باعث شده گردشگران و مسافران زیادی به این مکان بیایند و از طبیعت چشم‌نواز آن لذت ببرند. افرادی که قصد رفتن به این جاذبه طبیعی را دارند؛ باید به 6 کیلومتری جنوب شرقی شهر سنگر بروند.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/sangar” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در سنگر کلیک کنید.[/button]

مسجد آقا سیاه‌پوش

در اکثر شهرهای ایران مکان‌های تاریخی وجود دارد و این به‌خاطر تاریخ کهن ایران‌زمین است. گردشگران معمولاً در سفرهای خود علاقه زیادی دارند تا درباره تاریخ شهر موردنظر، اطلاعات خوبی کسب کنند. به همین دلیل به سراغ جاذبه‌های تاریخی می‌روند و درباره آنها اطلاعات خوبی به‌دست می‌آورند.

یکی از جا‌های دیدنی سنگر مسجد آقا سیاه‌پوش است که قدمتی تاریخی دارد. گردشگرانی که به مکان‌های تاریخی علاقه دارند؛ در سفر خود به سنگر می‌توانند از این مکان بازدید کنند. قدمت این مسجد به دوران قاجار برمی‌گردد و از آن زمان تا به امروز یکی از جاهای بسیار خاص شهر سنگر به شمارمی‌رود. نوع معماری مسجد به همراه بافت سنتی آن مردم را بیشتر از پیش برای دیدن این مکان ذوق‌زده خواهد کرد.

برای رفتن به این مکان تاریخی باید به یکی از دهکده‌های کنار سنگر به نام امشه بروید. این دهکده فاصله بسیار نزدیکی با سنگر دارد و لازم نیست مسافت زیادی را طی کنید.

شهربازی سرپوشیده پدر

شهربازی سنگر از جاهای دیدنی سنگروجود جاذبه‌های تفریحی در شهر، برای گردشگران و مسافران ارزش زیادی دارد و معمولاً تمام گردشگران به این نوع مکان‌ها رفته و چند ساعتی را به تفریح و انجام بازی‌های جذاب اختصاص می‌دهند. یکی از جاهای دیدنی سنگر شهربازی سرپوشیده آن است که در داخل شهر سنگر و نبش میدان شورا واقع شده است. این مجموعه دارای دوطبقه است که شامل گیم لند و بیبی لند می‌شود. در اینجا مکانی بسیار شاد و مفرح برای گردشگران و مسافران آماده شده است که می‌توانند از آن لذت ببرند.

صنایع دستی و سوغاتی‌های سنگر

سوغات سنگربخش جذاب و فوق‌العاده سفر، تهیه سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی شهر موردنظر است. در سفر به شهر سنگر می‌توان به مراکز خرید از جمله دوشنبه‌بازار سنگر رفت و انواع سوغات و صنایع‌دستی شهر را تهیه کرد. از جمله این سوغات‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کلوچه
  • نان محلی
  • ماهی سفید
  • برنج و چای
  • بادام‌زمینی
  • زیتون
  • حصیربافی
  • بامبوبافی
  • رشتی دوزی
  • مروار بافی

سخن نهایی

جاذبه‌های دیدنی شهرهای مختلف اولویت گردشگران و مسافران است و می‌خواهند قبل از آغاز سفر درباره این مکان‌ها اطلاعات جامعی داشته باشند. در این مقاله به طور کامل جا‌های دیدنی سنگر را معرفی کردیم تا در سفر به این شهر به تمام این جاذبه‌ها رفته و از آنها لذت ببرید. همچنین برای اطلاعات بیشتر، راه‌های دسترسی، محل اقامت و سوغات سنگر را هم شرح دادیم.

اگر درباره جا‌های سنگر سؤالی دارید و یا مکان دیگری را هم می‌شناسید که باید در این مطلب جای بگیرد؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

4.2/5 - (10 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. من شهروند سنگرم روی خدمات حساب نکنید اما طبیعت بی نظیر سنگر هرگز یادتون نمیره

    1. کدوم یک از روستاهای سنگر از لحاظ آب و هوایی و زیبایی برای سکونت مناسبتره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *