شهرها

سنگر کجاست؟ | شهر آرام و سبز شمالی

سنگر کجاست؟ آیا با آب و هوای این شهرستان آشنایی دارید؟ فاصله سنگر تا دریا چقدر است؟ بهترین روستاهای شهرستان سنگر کدام‌ها هستند؟

 سنگر کجاست؟

شهر زیبای سنگر در 15 کیلومتری رشت واقع شده است که یکی از شهرهای موردعلاقه مسافران و گردشگران است. این شهر ابتدا کهدم نام داشت اما در زمان قزاق‌ها، مردم برای دفاع از خود در برابر روسها جاده‌های پیچ در پیج ساختند و از آن برای دفاع از خود استفاده کردند به همین خاطر این شهر به سنگر تغییر نام پیدا کرد.

مردم شهر بیشتر به زبان گیلکی صحبت می‌کنند و شغل اکثر آنها کاشت برنج و پرورش ماهی در آب‌های شیرین است. البته به‌غیر از گیلک‌ها، عده‌ای از تالشی‌ها و ترک‌ها هم در این شهر زندگی می‌کنند که مردمان تالشی به دامداری و ترک‌ها به کارهای ساختمانی مشغول هستند.

در این مقاله به طور کامل شما را با تمامی ویژگی‌های شهر سنگر از جمله: آب‌وهوا، جاذبه‌های گردشگری، سوغات و صنایع‌دستی، مراکز خرید، غذاهای محلی، رستوران‌ها و اقامتگاه‌های آن آشنا می‌کنیم.

آب‌وهوای شهر سنگر

شهر سنگر به دلیل قرارگرفتن در میان ارتفاعات البرز و مجاورت دریای خزر در طول سال روزهای بارانی زیادی را به خود می‌بیند.

این شهر در بهار و پاییز، دارای آب‌وهوای معتدل و مرطوب است و تابستان‌ها، هوا گرم و شرجی می‌شود. در زمستان هم هوای سرد و مرطوبی در منطقه حاکم است که این امر باعث شده که هر فصل زیبایی‌های خاصی برای گردشگران داشته باشد.

بهترین فصل سفر به سنگر

فصل‌های بهار و پاییز بهترین زمان ممکن برای سفر به سنگر است به همین خاطر است که بیشتر گردشگران و مسافران در همین موقع سال به سنگر مسافرت می‌کنند. دلیل این امر همان‌طور که گفتیم آب‌وهوای معتدل در این دو فصل است.

البته در فصل‌های تابستان هم به دلیلی تعطیلی مدارس خانواده‌های زیادی به این شهر مسافرت می‌کنند اما هوای شرجی و رطوبت بالای آن باعث شده که نسبت به فصل بهار و پاییز تعداد مسافران کمتر باشد.

معمولاً گردشگران به دلیل سرمای هوا و بارش برف در زمستان به این شهر و شهرهای دیگر شمال مسافرت نمی‌کنند اما دیدن این شهر و طبیعت زیبای آن در زمستان هم خالی‌ از لطف نیست.

سؤالی که بسیاری از گردشگران دارند این است که فاصله سنگر تا دریا چقدر است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که شهرستان سنگر در مجاورت دریا خزر قرار دارد و تقریباً از دریا 45 الی 50 کیلومتر از دریا دور است.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/sangar” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در سنگر کلیک کنید[/button]

جاذبه‌های شهر سنگر

سنگر باوجوداینکه شهر کوچکی است و مساحت کمی دارد اما جاذبه‌های مکان‌های گردشگری زیادی دارد که هرساله گردشگران زیادی را به این شهر می‌کشد که در ادامه مطلب به معرفی جاذبه‌های گردشگری سنگر می‌پردازیم.

دریاچه سد سنگر

دریاچه سد سنگر از جاهای دیدنی شهرستان سنگر

در سال 1341 بر روی دریاچه سپیدرود، سد سنگر را احداث کردند که بعدها به یکی از جاذبه‌های این منطقه تبدیل شد. این سد در 5 کیلومتری شهر سنگر واقع شده است مکانی بسیار زیبا با منظره‌ای شگفت‌انگیز است. حاشیه رودخانه سپیدرود نیز مکانی بسیار مناسب برای پیک‌نیک و عکاسی گردشگران است.

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان از جاهای دیدینی سنگریکی دیگر از جنگل‌های بسیار زیبای استان گیلان، پارک جنگلی سروان است که به دلیل داشتن؛ مناظر زیبا، درختان تنومند و بلند، رودخانه‌های زیبا و خروشان و همچنین وجود مرداب سراوان به مکانی رؤیایی و پرطرف‌دار بین گردشگران تبدیل شده است.

اگر هنگام صبح به‌طرف مرداب سروان بروید با مه غلیظی روبرو می‌شوید که منظره‌ای بسیار جذاب برای عکاسی و پیاده‌روی گردشگران فراهم می‌کند.

در این پارک جنگلی برای ورود هر ماشین 8 هزار تومان باید پرداخت کرد و در تمام طول 24 ساعت شبانه‌روز می‌توان به این مکان رفت. جالب است بدانید که در این جنگل، جاده‌هایی وجود دارد که می‌توان با ماشین در میان درختان سر به فلک کشیده‌اش رانندگی کرد.

باغ عمارت چوکام

باغ عمارت چوکام از جاذبه های دیدنی سنگریک بنای بسیار زیبا با مساحتی نزدیک به 42 هزار متر که در فاصله 30 کیلومتری شهر سنگر واقع شده و بناهایی است که از دوران قاجار به‌جامانده است. درختان بلند و قدیمی، عمارت‌های داخل آن و رودخانه پرآبی که در این مکان زیبایی خاصی به این عمارت بخشیده است.

خانه موزه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه موزه میرزا کوچک خان جنگلی از جاهای دیدنی شهرستان سنگردر فاصله 18 کیلومتری از شهر سنگر خانه موزه میرزا کوچک خان جنگلی واقع شده که اصالت و ارزش تاریخی بسیار زیادی دارد و و قدمت آن به 200 سال قبل برمی‌گردد.

در این عمارت قدیمی می‌توان سبک سنتی خانه‌های قدیمی رشت و همچنین لباس‌ها و لوازم جنگلی میرزا کوچک خان را دید و شما را هرچه بیشتر با تاریخ و تمدن این منطقه آشنا می‌کند.

در اطراف این خانه؛ هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و انواع موزه‌های دیگر از جمله: موزه شهرداری رشت و موزه مردم‌شناسی رشت بافاصله نزدیک به هم جود دارند.

چشمه آب‌معدنی چشماگل

چشمه آب‌معدنی چشماگل از جاهای دیدنی سنگردر روستای طالم سه‌شنبه از توابع شهر سنگر یک رودخانه بسیار زیبا به اسم چشماگل وجود دارد که دارای منظره و آب‌وهوای بسیار خوبی است که این مکان را به تفرجگاه مناسبی برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است. همچنین به گفته اهالی این روستا، آب چشمه برای در درمان بیماری‌های پوستی مؤثر است.

مسجد جامع امشه

این بنا مربوط به دوران قاجار است که در دهکده امشه واقع شده و دارای معماری قدیمی و بسیار جذابی است. از ویژگی‌های این مسجد می‌توان به؛ پنجره‌های چوبی، طاقچه‌های قدیمی، کتیبه هفت‌بند محتشم کاشانی و آیات قرآنی گچ بری اشاره کرد.

بقعه آکاشاه (عکاشه)

بقعه آکاشاه از دیگر جاذبه‌های مذهبی شهر سنگر است که در روستای رود برده که یکی از بهترین روستاهای شهرستان سنگر است، واقع شده این بقعه آرامگاه آشیخ علی بن آکاشاه، پسر قیس از صحابه‌های حضرت رسول (ص) است. طبق کتیبه‌های موجود در بقعه، قدمت آن به سال 920 ق برمی‌گردد.

همچنین در اطراف این بقعه زیارتگاه‌های تاریخی دیگری نیز وجود دارند که در صورت علاقه می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

راه‌ های دسترسی به سنگر

جاده سنگر به سیاهکلگردشگران و مسافران برای رسیدن به شهر سنگر از چهار مسیر می‌توانند خود را به این شهر برسانند.

  • مسیر اول جاده هراز است که از این مسیر وارد مازندران شده و با گذر کردن از شهرهای کنار دریای خزر به لاهیجان و از آنجا وارد رشت می‌شوید. بعد از طی ۱۵ کیلومتر به شهر سنگر می‌رسید.
  • مسیر دومی که می‌توانید از طریق آن به سنگر بروید، جاده ۴۹ یا همان اتوبان قزوین رشت است که قبل از رسیدن به رشت در تقاطع جاده فومن – سراوان از طریق جاده ۳۱۵ به شهر سنگر می‌رسید.
  • مسیر سوم از سمت غرب شهر رشت است که به جاده ۲۲ معروف است که مناسب شهرهای شمال غرب کشور است.
  • مسیر چهارم که از سمت شمال به شهر رشت می‌رسد و تمام شهرهای شمالی از آستارا تا بندر انزلی را در بر می‌گیرد

سوغات و صنایع‌دستی سنگر

سوغات و صنایع‌دستی سنگربهترین و جذاب‌ترین بخش سفر به سنگر، گشت‌وگذار در بازارهای شهر و خرید سوغاتی و صنایع‌دستی این شهر است که سوغاتی‌های بسیار زیبا و خوشمزه‌ای دارد.

سوغاتی‌های خوراکی این منطقه عبارت‌اند از: برنج اعلای شمال، چای لاهیجان، کلوچه، فندق، زیتون‌ پرورده، نان‌ های محلی، انواع ترشیجات، انواع لواشک و رب، انواع مربا و سبزی‌های محلی و دارویی که در سراسر ایران محبوبیت خاصی دارند.

صنایع‌دستی سنگر و استان گیلان هم در نوع خود زیبا و دوست‌داشتنی هستند، از مهم‌ترین صنایع‌دستی می‌توان به: حصیربافی، عروسک بافی، سفالگری، صنایع چوبی، دست بافته‌های پشمی، شال‌بافی، رشتی دوزی و گلیم‌بافی اشاره کرد.

مراکز خرید سنگر

بازار هفتگی سنگرشهر سنگر دارای فروشگاه‌ها و مراکز خرید زیادی است و به دلیل نزدیکی به شهر رشت می‌توان به‌راحتی به تمام مراکز خرید آن دسترسی داشت.

مهم‌ترین مراکز خرید شهر سنگر عبارت‌اند از:

  • فروشگاه مظفری واقع در خیابان امام خمینی
  • پاساژ هاشمی واقع در میدان شورا
  • مرکز خرید داداشی واقع در خیابان شریعتی
  • کارخانه برنج‌کوبی علی خوشحال واقع در خیابان دهخدا

علاوه بر این مراکز، در شهر سنگر بازارهای هفتگی بسیار جذابی برپا می‌شود که عبارت‌اند از:

  • دوشنبه‌بازار سنگر که از پرسابقه‌ترین بازارهای گیلان است و در آن صنایع دستی سنگر و شهرهای اطراف برای خرید موجود است و عمده محصولات این بازار برنج است.
  • پنج‌شنبه بازار شاقاجی (اسلام‌آباد): شهرک شاقاجی در ۵ کیلومتری سنگر قرار دارد که اهالی این شهرک معتقد هستند؛ بازار شاقاجی قدیمی‌تر از بازار سنگر است. در این بازار هم صنایع و محصولات روستاهای شهرستان سنگر برای خرید موجود است و با قیمت مناسب می‌توان آن‌ها را تهیه کرد.

غذاهای محلی سنگر

میرزاقاسمی از غذاهای محلی سنگرغیرممکن است که به سنگر و رشت بیایید و عاشق غذاهای محلی این منطقه نشوید. حتی برخی از غذاهای این شهر در مرحله ثبت ملی هستند.

از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کته کباب، کباب ترش، مرغ ترش گیلانی، میرزاقاسمی، ترش تره، شوید قورمه، آلو مسما، خورشت فسنجان، واویشکا، انار بیج، سیر قلیه، کویی تره، فسنجان ماهی، باقلاقاتق و…

رستوران‌ های شهر سنگر

رستوران زندگی زیباست جاده سیاهکل به سنگرشهر سنگر به‌خاطر رفت‌وآمد مسافران و گردشگران، رستوران‌ها و غذاخوری‌های باکیفیتی دارد که آماده پذیرایی از میهمانان شهر است که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • رستوران زندگی زیباست واقع در جاده سنگر به سیاهکل، بعد از سد سنگر
  • تهیه غذا و رستوران بانو واقع در خیابان امام حسین
  • رستوران جاوید واقع در کیلومتر 2 سنگر جنب پمپ‌بنزین
  • رستوران امیر سالار واقع در خیابان امام حسین
  • فست‌فود همایون واقع در خیابان امام خمینی، روبروی کوچه آموزش‌وپرورش

اقامت در سنگر

برای اقامت در شهر سنگر، مانند سایر شهرهای شمالی با انتخاب‌های زیادی روبرو هستید. هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، سوئیت‌های متنوع سطح شهر، تمامی امکانات را برای اقامت گردشگران فراهم کرده‌اند.

قبل از سفر می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید و محل اقامت خود را انتخاب کرده و آن را برای روز موردنظر خود رزرو کنید.

سخن نهایی

در این مقاله به طور کامل به معرفی سنگر پرداختیم و تمامی اطلاعاتی که برای سفر به این شهر نیاز دارید را در اختیار شما گذاشتیم تا بدون هیچ مشکلی و با خیال راحت سفری به‌یادماندنی را سپری کنید. اگر درباره سفر به شهر سنگر سؤالی دارید یا از سفر به این شهر زیبا تجربه‌ای دارید در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بزارید.

4/5 - (23 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *