شهرهارستوران‌گردی

5 تا از آش فروشی‌های معروف تهران | واقعاً آشپز که دو تا شود آش شور می‌شود؟

بفرمایید آش نذری برایتان آوردیم. این جمله‌ خوشمزه و خوش حس را همه ما حداقل یک بار و به‌خصوص در محرم و صفر یا ماه رمضان شنیدیم و برایمان حسابی نوستالژیک است. آش در فرهنگ ما ایرانی‌ها حضوری پررنگ دارد. چون فقط یک غذای خوشمزه نیست، بلکه جایش را در ضرب‌المثل‌ها، مناسبت‌های مهم و فیلم و سریال‌ها هم باز کرده است. شاخص‌ترین آن‌ هم فیلم لیلا از مرحوم داریوش مهرجویی است که در اواسط فیلم صحنه‌هایی خوشمزه از پختن آش را می‌بینیم.

شروع قصه دل‌بستگی و ارادت ما به آش معلوم نیست. نمی‌دانیم اولین بار چه کسی آش پشت پا درست کرد تا عزیزش به‌سلامت سفر کند؟ چه کسی به مناسب دندان درآوردن فرزندش آش دندانی پخت؟ قطعاً نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سؤالات داد، اما در قسمت‌های بعد، حکایت ضرب‌المثل «یک آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش داشته باشد» را بهتان می‌گویم. چون اسناد تاریخی درباره صحت این روایت کم نیست.

در این مقاله قرار است سراغ 5 تا از آش فروشی‌ های معروف تهران برویم. وظیفه خودم می‌دانم که بگویم اگر در حال حاضر خیلی گرسنه هستید، خیلی وقت است آش نخورده‌اید، روزه هستید و … این مقاله را بعداً بخوانید. چون صحبت از آش رشته و آش شله‌قلمکار در این مقاله، آب دهانمان را راه می‌اندازد و صدای قاروقور شکم‌مان تا هفت کوچه آن ورتر می‌رود.

آش فروشی نیکو صفت

آش فروشی نیکو صفت
آش فروشی معروف انقلاب آش فروشی نیکو صفت است. – عکاس: MOHAMMAD SADEGHI (mHs)

در فهرست آش فروشی‌های معروف تهران، آش نیکو صفت یکی از پرطرفدارترین آش فروشی‌هاست. آش فروشی‌ای که کارش را از یک مغازه زیر پله بزرگ در ضلع شمالی میدان انقلاب شروع کرد. جایی که خیلی از هم‌نسلان من، در دوران دانشجویی به آن سر می‌زدند و عصرهای پاییز با یک کاسه آش رشته یا آش شله‌قلمکار، خستگی پیاده‌روی‌های طولانی را به در می‌کردند.

حالا چند سالی است که این آش فروشی از آن مغازه زیر پله بزرگ به اول خیابان جمال‌زاده جنوبی نقل‌مکان کرده است.

در بیشتر روزهای سال و به‌خصوص شب‌های سرد زمستان و سیزده‌بدر، این آش فروشی را با صف طولانی جلوی مغازه به‌راحتی پیدا می‌کنید. یادم می‌آید خودم فروردین همین سال و روز سیزده به در که انگار نحسی‌اش بدون آش رشته از بین نمی‌رود، چندساعتی در صف این آش فروشی ایستادم و درست زمانی که نوبتمان شد، آش تمام شده بود. امیدوارم این اتفاق ناخوشایند برای هیچ‌کدام از طرفداران آش نیافتد که بدجوری حال آدم را می‌گیرد!

آش فروشی نیکو صفت هیچ شعبه دیگری ندارد و در آشپزخانه آن آش رشته، آش شله‌قلمکار، آش دوغ، خوراک لوبیا و قارچ، عدسی، حلیم، فرنی، شیر برنج و شله‌زرد هم پخته می‌شود.

آش‌های این آش فروشی به‌صورت پرسی یا کیلویی فروخته می‌شوند. تازه می‌توانید از ساعت 7:30 صبح تا قبل از 10 شب، با مجموعه تماس بگیرید و با پرداخت شخصی هزینه پیک، آشی خوشمزه و تازه را در منزل نوش جان کنید.

این را هم اضافه کنم که قیمت آش‌های این مجموعه در مقایسه با کیفیت آن مناسب است و بدون شک ارزش دارد برای نوش جان کردن یک کاسه آش رشته با پیازداغ، سیرداغ، کشک و نعنا بیشتر هزینه کنیم.

آدرس آش فروشی نیکو صفت: خیابان انقلاب، اول خیابان جمال‌زاده جنوبی، پلاک 170

شماره تماس: 66929255، 66926638

ساعت فعالیت: هر روز از ساعت 5:30 صبح تا 10:30 شب

ساعت سفارش گیری تلفنی: هر روز از ساعت 7:30 صبح تا 10 شب

محدوده قیمت: متوسط تا گران

آدرس سایت: nikousefat.ir

آش سید مهدی

آش سید مهدی
آش فروشی سید مهدی یکی از آش فروشی‌های معروف تهران است که چندین شعبه دارد. –
عکاس: poya gharibi moshfegh

آش سید مهدی یکی دیگر آش فروشی‌های معروف تهران است. این آش فروشی چندین شعبه در نقاط مختلف تهران دارد که یکی از پرطرفدارترین آن‌ها شعبه خیابان ولیعصر و روبروی باغ فردوس است.

محال است روزی از سال به این محدوده بروید و ماشین‌های پارک شده کنار خیابان و صف جلوی آش و حلیم سید مهدی، توجهتان را جلب نکند. لذت نوش جان کردن یک کاسه آش شله‌قلمکار یا حلیم در زیباترین خیابان تهران، تجربه‌ای است که هرگز تکراری نمی‌شود. هر بار که راهی این سمت تهران شوید، ناخودآگاه دلتان هوس یک کاسه آش می‌کند، حتی اگر شب قبل آش نوش جان کرده باشید.

منو آش سید مهدی شامل آش رشته، آش شله‌قلمکار، آش دوغ، حلیم، عدسی، خوراک لوبیا و دسرهایی مانند شله‌زرد می‌شود.

آدرس آش سید مهدی شعبه باغ فردوس: خیابان ولیعصر، روبروی باغ فردوس

آدرس آش سید مهدی شعبه تجریش: میدان تجریش، ضلع جنوب غربی

آدرس آش سید مهدی شعبه اندرزگو: بلوار اندرزگو، نرسیده به میدان صالحی، روبروی مرکز خرید سانا

آدرس آش سید مهدی شعبه سعادت‌آباد: سعادت‌آباد، میدان کاج، ضلع جنوب شرقی

آدرس آش سید مهدی شعبه سهروردی: سهروردی، خیابان خرمشهر، نبش عشقیار 13

ساعت فعالیت: هر روز از ساعت 7:30 صبح تا 23:59 شب

شماره تماس: 1850

محدوده قیمت: متوسط

آدرس سایت: seyedmehdi.co

آشکده دارچین

آشکده دارچین
آشکده دارچین فقط یک شعبه در خیابان ستارخان دارد. – عکاس: Tehran Gard

در ادامه معرفی آش فروشی‌های معروف تهران به آشکده دارچین می‌رسیم؛ اما بگذارید قبل از این‌که بیشتر با این آش فروشی آشنا شویم، به قولی که اول مقاله دادم عمل کنم و قصه آن ضرب‌المثل معروف را تعریف کنم.

طبق روایت‌ها ریشه ضرب‌المثل «یک آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد» به زمان ناصرالدین‌شاه برمی‌گردد. گویا سلطان صاحب قران سالی یک بار به آشپزباشی دربار دستور می‌داد در چندین دیگ بزرگ آش بپزند. در این مراسم، رجال حکومتی هم برای چرب‌زبانی حضور پیدا می‌کردند و هرکدام گوشه‌ای از کار را می‌گرفتند. بعد از این‌که آش پخته می‌شد، آشپز با هماهنگی ناصرالدین‌شاه دستور می‌داد کاسه‌ای آش به در خانه این رجال ببرند.

نقطه عطف قصه اینجاست که این رجال حکومتی باید بعد از نوش جان کردن آش، کاسه آن را با اشرفی پر می‌کردند و به کاخ برمی‌گرداندند. روشن‌تر از روز است که هرکس کاسه‌اش کوچک‌تر بود، کمتر ضرر می‌کرد و آن کسی که کاسه‌ای بزرگ با یک وجب روغن برایش می‌بردند، وظیفه داشت اشرفی بیشتری داخل آن بریزد.

آشپزباشی با آگاهی از این موضوع، به کسانی که با آن‌ها مشکل داشت یا در طول سال اذیتش کرده بودند وعده می‌داد یک آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد؛ یعنی این‌که تقاص کاری که الآن انجام دادی را از تو خواهم گرفت.

حالا که فهمیدیم این ضرب‌المثل چه داستانی داشته است، برویم سراغ هدف اصلی این مقاله، یعنی معرفی آش فروشی‌های معروف تهران و آشنایی با آشکده دارچین.

این آشکده در سال 1385 فعالیتش را در یکی از خوشمزه‌ترین خیابان‌های تهران، یعنی خیابان ستارخان شروع کرد و هیچ شعبه دیگری ندارد. کیفیت و طعم آش‌های این آشکده در کنار قیمت مناسب آن باعث شده است که در طول این سال‌ها، نام آشکده دارچین برای خیلی از طرفداران آش نامی آشنا باشد.

در آشپزخانه آشکده دارچین، چراغ شعله پخت آش رشته، آش شله‌قلمکار، حلیم و آش دوغ همیشه روشن است. تازه می‌توانید با تماس با فروشگاه یا مراجعه به سایت، آش یا حلیمی را که هوس کردید، آنلاین سفارش دهید.

آدرس آشکده دارچین: خیابان ستارخان، نبش کوچه آفرند، پلاک 155

شماره تماس: 66919323

ساعت فعالیت: هر روز از ساعت 4 صبح تا 12 شب

محدوده قیمت: مناسب

آدرس سایت: ashdarchin.com

اگر قصد سفر به پایتخت را دارید، برای اجاره روزانه خانه در تهران به سایت اتاقک مراجعه کنید. با این کار خیالتان از بابت اقامتگاه راحت است و می‌توانید هر موقع که دوست داشتید، سری به آش فروشی‌های معروف تهران بزنید و یک کاسه آش رشته، آش دوغ و … نوش جان کنید.

آش و حلیم معنوی (حاج علی و پسران)

آش و حلیم معنوی
آش و حلیم معنوی با دو شعبه در خیابان پیروزی از بهترین آش فروشی شرق تهران به حساب می‌آید. –
عکاس: احسان معنوی

آش از آن غذاهایی است که طرفداران آن عجیب‌وغریب هستند. برای مثال خیلی از افراد و به‌خصوص آقایان معتقدند آش غذا نیست و حتماً باید کنارش یک غذای دیگر باشد، مگر این‌که بخواهیم برای وعده صبحانه سراغ آن برویم. گروه دیگر هم که معمولاً با این افراد همیشه بگومگو دارند، معتقدند آش به‌تنهایی یک وعده غذای کامل است. حالا شما در نظرات به ما بگویید جزو کدام دسته هستید.

در معرفی آش فروشی‌های معروف تهران وقت آن رسیده است راهی شرق پایتخت شویم و سری به آش و حلیم معنوی بزنیم. آش فروشی معنوی یک آش فروشی پرطرفدار در خیابان پیروزی، یکی دیگر از خیابان‌های خوشمزه تهران است.

در ضمن آش معنوی یکی از قدیمی‌ترین آش فروشی‌های معروف تهران هم است، چراکه از عمر فعالیت آن بیشتر از 40 سال می‌گذرد. همین موضوع مهر تأییدی است بر کیفیت آش‌های این مجموعه.

آش رشته، آش شله‌قلمکار و حلیم این مجموعه بسیار معروف هستند و پیشنهاد می‌کنم اگر گذرتان به جنوب شرق تهران خورد، حتماً یک کاسه آش شله‌قلمکار یا حلیم این آش فروشی را امتحان کنید.

آدرس آش و حلیم معنوی خیابان پیروزی، چهارصد دستگاه، بین خیابان محصل و عادلی، پلاک 483

شماره تماس: 33336562

ساعت فعالیت: هر روز از ساعت 4 صبح تا 11 ظهر و از ساعت 5 بعدازظهر تا 10 شب

محدوده قیمت: مناسب

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

آش مشتی شیرازی

آش فروشی مشتی شیراز
یکی دیگر از آش فروشی‌های معروف تهران در شرق پایتخت، آش مشتی شیراز است. – عکاس: Mohamad Por

برای آخرین مورد در معرفی آش فروشی‌های معروف تهران باز هم راهی شرق پایتخت می‌شویم تا به آش مشتی شیراز برسیم. آش فروشی‌ای که همان‌طور که از نامش پیداست، یکی از معروف‌ترین آش‌هایش، آش شیرازی است. آشی خوشمزه که اگر یک بار به شیراز رفته باشید، حتماً نام آن را بارها بر سر در تابلو رستوران‌ها و آش فروشی‌ها دیدید. آش سبزی شیراز ترکیبی از برنج، حبوبات، سبزی و گوشت است و اگر دل‌تنگ این آش شیرازی شدید، می‌توانید در شرق تهران نمونه باکیفیت آن را نوش جان کنید.

در آشپزخانه این آش فروشی به‌جز آش سبزی، آش گندم، آش رشته، سوپ جو، حلیم‌بادمجان و دسرهایی مانند حلوا زعفرانی و … هم پخته می‌شود. توصیه می‌کنم از آنجایی که ممکن است آش‌های این آش فروشی زود تمام شود، سر زدن به آش مشتی شیراز را به لحظات آخر کارشان موکول نکنید.

آدرس آش مشتی شیراز: تهرانپارس، بلوار شاهد، نرسیده به سیدالشهدا، نبش خیابان سیری، پلاک 176

شماره تماس: 09381329009

ساعت فعالیت: 5 صبح تا 11، 2:30 ظهر تا 9 شب

محدوده قیمت: مناسب

سخن آخر

در این مقاله از جایگاه آش در فرهنگ ایرانی گفتیم. بعد شما را با 5 تا از آش فروشی‌های معروف تهران آشنا کردیم و حکایت یک ضرب‌المثل معروف را هم گفتیم. امیدوارم نوش جان کردن یک کاسه آش داغ در این آش فروشی‌ها، به خاطره‌ای خوش در زندگی‌تان تبدیل شوید. خاطره‌ای که هر بار به یادش می‌افتید چشمانتان برق بزند و لب‌هایتان بخندد.

راستی در کامنت‌ها به ما بگویید به نظر شما آش یک وعده غذای کامل است یا باید کنار آن غذای دیگری هم درست کرد؟

سؤالات متداول درباره آش فروشی‌های معروف تهران

آش فروشی‌ های معروف تهران کدامند؟

آش فروشی نیکو صفت، آش و حلیم معنوی، آش سید مهدی، آش مشتی شیرازی و آشکده دارچین 5 تاز آش فروشی‌های معروف تهران هستند.

بهترین آش فروشی شرق تهران کدام است؟

آش معنوی در خیابان پیروزی و آش مشتی شیراز در تهرانپارس دو نمونه از بهترین آش فروشی شرق تهران هستند.

نام آش فروشی معروف انقلاب چیست؟

آش فروشی نیکو صفت از جمله آش فروشی معروف انقلاب است.

5/5 - (1 امتیاز)
اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *