سوغات و صنایع دستی

سوغات و صنایع دستی سنگر | سبدی رنگارنگ و مطبوع

معرفی سوغات و صنایع دستی سنگر

سوغات و صنایع دستی شهرها، از جمله مهم‌ترین مواردی است که لذت سفر را برای گردشگران و مسافران دوچندان می‌کند. شهرهای شمال کشور هم از این قاعده مستثنی نیستند و هرکدام از آن‌ها دارای سوغات و صنایع دستی بسیار زیادی هستند که همین امر باعث شده گردشگران قبل از آغاز سفر خود، اطلاعات خوبی درباره این موضوع کسب کنند.

شهر سنگر یکی از زیباترین شهرهای شمال است. به دلیل فاصله کمی که با شهر رشت دارد؛ معمولاً گردشگران در سفر خود به رشت و استان گیلان، به شهر زیبای سنگر هم می‌روند و از آن دیدن می‌کنند. صنایع دستی سنگر هم مانند صنایع دستی سایر شهرهای دیگر گیلان بسیار زیبا هستند و گردشگران در سفر خود به این شهر با سوغات و صنایع دستی جذابی روبرو می‌شود و تا جایی که برایشان امکان دارد؛ صنایع دستی سنگر را تهیه می‌کنند و به‌عنوان سوغات به خانه می‌برند.

در این مقاله قصد داریم که سوغات و صنایع دستی سنگر را به طور کامل معرفی کنیم تا در سفر خود به استان گیلان و شهر سنگر، اطلاعات خوبی درباره سوغات و صنایع دستی این شهر داشته باشید و هرکدام را که دوست داشتید تهیه کنید. پس اگر می‌خواهید بیشتر از پیش با صنایع دستی سنگر آشنا شوید؛ تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

شهر سنگر

شهر سنگر یکی از شهرهای زیبای استان گیلان است که در گذشته به آن کوهدم می‌گفتند. مردم این شهر به زبان گیلکی صحبت می‌کنند و عمده آن‌ها مشغول کار کشاورزی هستند. به دلیل وجود رودخانه‌های زیاد در این شهر، مشکلی بابت تأمین آب برای مزارع کشاورزی و شالیزارها ندارند. شاقاجی، سراوان و امامزاده هاشم سه بخش مختلف هستند که باهم شهر سنگر را تشکیل داده‌اند.

علاوه بر گیلکی‌ها، در این شهر اقوام ترک‌زبان و تالشی‌ها هم زندگی می‌کنند که عمدتاً به کار دامداری مشغول هستند. البته تعداد آن‌ها در مقایسه با گیلکی‌ها بسیار کم است و بیشتر مردم شهر سنگر را گیلکی‌ها تشکیل داده‌اند.

سوغات و صنایع دستی سنگر

سوغات و صنایع دستی سنگربه‌طورکلی استان گیلان توانسته در موضوع سوغات و صنایع دستی در تمام ایران خود را زبانزد خاص و عام کند. گردشگران در سفر خود به این استان زیبا می‌توانند انواع سوغاتی‌ها و صنایع دستی بسیار جذاب را مشاهده کنند و آن‌ها را برای آشنایان و اقوام خود تهیه کنند. شهر سنگر هم به دلیل نزدیکی بسیار زیاد به شهر رشت، دارای صنایع دستی و سوغاتی‌های بی‌نظیری است که مسافران و گردشگران بهتر است با تمام این سوغات‌ها آشنا شوند تا در سفر خود بهتر بتوانند وسایل موردنیازشان را خریداری کنند.

سوغات سنگر معمولاً دو نوع هستند؛ یک نوع آن‌ها خوراکی‌ها و مواد غذایی بسیار خوشمزه و باکیفیت آن است و دسته دیگر، وسایلی هستند که مردمان این شهر و روستاهای اطراف آن با دستان خود درست می‌کنند. در ادامه این مطلب تمام سوغات و صنایع دستی سنگر را معرفی خواهیم کرد.

سوغات شهر سنگر

سوغات سنگر دارای کیفیت و طعم بسیار خوبی هستند. در این شهر انواع خوراکی‌های خوشمزه برای تمام ذائقه‌ها وجود دارد و گردشگران در سفر خود به سنگر می‌توانند آن‌ها را امتحان کرده و هرکدام را که دوست داشتند؛ با قیمت بسیار مناسب خریداری کنند. از جمله مهم‌ترین سوغات سنگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

زیتون

زیتون از سوغات سنگرزیتون یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی در میان مردم ایران است که از آن در موارد مختلفی استفاده می‌کنند به همین دلیل زیتون باکیفیت هواداران زیادی در سراسر کشور دارند. گردشگران در سفر خود به استان گیلان و شهر سنگر می‌توانند از فرصت استفاده کنند و انواع زیتون را با قیمت بسیار مناسب هم به‌صورت بسته‌بندی شده و هم به‌صورت فله‌ای خریداری کرده و با خود به خانه ببرند.

ماهی

ماهی شمال از سوغات سنگردر تمام شهرهای شمال از جمله سنگر، به دلیل فاصله کمی که با دریا دارند؛ ماهی از جمله غذاهای محبوب این مناطق به شمار می‌آید. مردم ایران هم با استفاده از ماهی غذاهای خوشمزه زیادی درست می‌کنند و همیشه دوست دارند که آن را در بهترین کیفیت و با قیمت بسیار مناسب تهیه کنند.

در سفر به سنگر، گردشگران انواع ماهی‌های دریای خزر را با قیمت مناسب تهیه می‌کنند و در آنجا برای نهار یا شام میل می‌کنند. همچنین می‌توانند در روز آخر سفر خود این سوغات خوشمزه و درجه یک را با خود به خانه ببرند.

لبنیات محلی

لبنیات محلی از سوغات سنگرتعداد زیادی از مردم شهر سنگر به کار دامداری مشغول هستند که این امر باعث شده که لبنیات این منطقه از جمله بهترین و خوشمزه‌ترین سوغات آن به شمار بیاید. مردمان اطراف سنگر معمولاً لبنیات محلی خود را برای فروش به بازارهای سنگر و حتی شهر رشت می‌برند.

گردشگران و مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند؛ معمولاً برای صرف صبحانه از این لبنیات محلی استفاده می‌کنند. این نوع از مواد غذایی در شهر سنگر، هم طعم متفاوت و خوشمزه‌ای دارند و هم می‌توان با قیمت مناسب آن‌ها را خریداری کرد.

کلوچه فومن

کلوچه فومن از سوغات سنگرهمان‌طور که گفتیم؛ علاوه بر صنایع دستی سنگر خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ای هم در این شهر وجود دارد که مسافران آن‌ها را به‌عنوان سوغات به شهر خود می‌برند. یکی از این خوراکی‌های بسیار خوشمزه، کلوچه فومن است. این نوع از کلوچه در سراسر استان گیلان به‌عنوان سوغات به فروش می‌رسد و شهر سنگر هم از این قاعده مستثنی نیست. کلوچه فومن هم به‌صورت بسته‌بندی شده و هم به‌صورت فله‌ای با قیمت بسیار مناسب برای خرید وجود دارد.

برنج و چای

برنج از سوغات سنگربرنج و چای از محصولاتی هستند که با شهرهای شمال کشور پیوند خورده‌اند و اگر کسی بخواهد که این محصولات را در بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تهیه کند؛ قطعاً به سراغ شهرهای شمال کشور می‌رود. در شهر سنگر هم می‌توان انواع برنج و چای باکیفیت را با مناسب‌ترین قیمت تهیه کرد و به‌عنوان سوغات برای آشنایان به خانه برد.

انواع ترشیجات و رب انار

رب انار از سوغات سنگرمعمولاً در سفره خانواده‌های ایرانی، ترشی وجود دارد و در کنار غذا از آن استفاده می‌کنند. شهرهای شمال کشور بهترین مکان برای تهیه انواع ترشی‌های متنوع و درجه یک است. همچنین رب انار هم به‌عنوان سوغات استان گیلان و شهر سنگر به‎‌حساب می‌آید که گردشگران می‌توانند این محصول فوق‌العاده خوش طعم را در بهترین کیفیت تهیه کنند.

نان تیمیجان

نان تیمیجان از سوغات سنگرنان تیمیجان یکی از نان‌های محلی است که به آن نان برنجی هم گفته می‌شود؛ این نان بسیار خوشمزه را که حالت گرد و نازکی هم دارد؛ از آرد برنج تهیه می‌کنند. طعم نان تیمیجان با تمام نان‌های دیگر متفاوت است به همین دلیل در میان مردم طرف‌داران بسیار زیادی دارد.

صنایع دستی سنگر

تمام شهرهای ایران دارای صنایع دستی خاص خود هستند. یکی از جذابیت‌های استان گیلان و شهر سنگر هم صنایع دستی آن است که گردشگران در هنگام گشت‌وگذار در مراکز خرید آنها را تهیه می‌کنند و برای یادگاری به خانه می‌برند تا هر زمان این وسایل را دیدند؛ خاطرات سفر به شمال برای آن‌ها زنده شود. از جمله مهم‌ترین صنایع دستی سنگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حصیر بافی

حصیر بافی از سوغات و صنایع سنگرحصیر بافی یکی از کارهای رایج در اکثر شهرهای استان گیلان و سنگر است که معمولاً زنان شهر و روستاهای اطراف این وسایل را تولید می‌کنند. مواد اولیه موردنیاز برای درست‌کردن این حصیرها سوفت و لی نام دارد که در کنار آبگیرها و مرداب‌ها رشد می‌کند. با استفاده از این مواد، وسایل زیبایی مانند: زیرانداز، آبکش، انواع سبد و… ساخته می‌شود که علاوه بر کاربرد در کارهای شخصی، از آن‌ها می‌توان به‌عنوان وسایل زینتی هم استفاده کرد.

بامبوبافی

بامبو بافی از سوغات و صنایع دستی سنگربامبو به معنی خیزران یا نی است. بامبو یا نی معمولاً در اطراف مرداب‌ها رشد می‌کند و دارای خاصیت شکل‌پذیری زیادی است؛ به همین دلیل مردم استان گیلان با استفاده از آن‌ها وسایل بسیار زیبایی می‌سازند. زیبایی و کارایی این وسایل آن‌قدر زیاد است که مورد استقبال گردشگران قرار گرفته و به‌عنوان یکی از صنایع دستی‌های مهم استان گیلان و شهر سنگر به‌حساب می‌آید.

دست بافته‌های پشمی

دست بافته‌های پشمی هم از جذاب‌ترین وسایلی است که گردشگران در هنگام گشت‌وگذار در سنگر خواهند دید. در این شهر پشم حاصل از دام‌ها را بعد از چیده شدن، با استفاده از دستگاه به نخ تبدیل می‌کنند و زنان شهر و روستا از این نخ‌ها برای ساخت لباس، جوراب، دستکش و… استفاده می‌کنند. کیفیت این نوع از پوشاک در مقایسه با سایر نوع‌های آن بسیار بالاتر و از لحاظ قیمت هم بسیار مناسب است.

به همین دلیل است که مسافران و گردشگرانی که به سنگر و شهرهای استان گیلان سفر می‌کنند؛ دست بافته‌های پشمی را در تعداد بالا خریداری می‌کنند. همین امر موجب شده که دست بافته‌های پشمی از محبوب‌ترین صنایع دستی سنگر به شمار بیایند.

گلیم بافی

گلیم بافی از سوغات و صنایع دستی سنگرگلیم بافی از آن دسته هنرهایی است که در بیشتر شهرهای ایران رواج دارد و نمی‌توان گفت که این هنر فقط مختص شهرهای شمال است. اما در بیشتر جاهای استان گیلان از جمله سنگر، زنان زیادی مشغول گلیم بافی هستند و از این طریق روزگار خود را می‌گذرانند. اگر در مراکز خرید شهر دوری بزنید؛ گلیم‌های زیبایی را خواهید دید که حاصل زحمت مردمان شهر است.

گلیم‌هایی که توسط مردم شهر بافته می‌شود؛ محبوبیت زیادی در میان گردشگران دارد و همین امر باعث شده که از گلیم بافی به‌عنوان صنایع دستی سنگر و سایر شهرها و روستاهای استان گیلان نام‌برده شود.

رشتی دوزی

رشتی دوزی از سوغات و صنایع دستی سنگررشتی دوزی قدیمی‌ترین صنایع دستی سنگر و استان گیلان به شمار می‌رود که در میان تمام شهرهای استان هم طرف‌دارهای زیادی دارد. رشتی دوزی یک نوع کار تزئینی بر روی پارچه‌های ضخیم است که در موارد زیادی کاربرد دارند. زیبایی و جذابیت این هنر باعث شده که مردم از طریق فروش آن درآمد خوبی داشته باشند.

چادرشب بافی

چادر شب بافی از سوغات و صنایع سنگرچادرشب یک نوع پارچه بسیار زیبا و سنتی است که معمولاً در ابعاد 2 در 2 تولید می‌شوند. در قدیم چادرشب را از ابریشم خالص درست می‌کردند و برای این کار از دستگاهی چوبی به اسم پاچال استفاده می‌کردند. اما امروزه از پشم؛ الیاف و نخ مصنوعی برای این کار استفاده می‌کنند.

سخن نهایی

صنایع دستی شهرهای مختلف از آن دسته مواردی است که گردشگران و مسافرها بسیار به آن علاقه دارند و دوست دارند که درباره آن‌ها اطلاعات کاملی داشته باشند. در این مقاله به طور کامل صنایع دستی سنگر را به همراه سوغاتی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه آن معرفی کردیم تا بهتر با آن‌ها آشنا شوید و در سفر خود به این شهر بتوانید خریدهای مناسب و خوبی انجام دهید.

اگر درباره صنایع دستی سنگر سؤالی دارید یا موارد دیگری را می‌شناسید که باید در این لیست جای بگیرند؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

 

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن