شهرها

تالش کجاست؟ | طبیعت شگفت‌انگیز گیلان

طبیعت بکر و ناشناخته‌ی تالش همان جایی است که از تماشایش انگشت به‌دهان می‌مانید! این سرزمین شگفت‌انگیز آن قدر دلفریب است که گویی خواب می‌بینید یا در رویا به سر می‌برید. اما تالش کجاست؟ بیایید با هم گردشی کوتاه در این سرزمین سرسبز و بکر داشته باشیم و نفسی تازه کنیم!

تالش کجاست؟

نمای کوهستان و جنگل شهر تالش

برای شروع گشت‌وگذارمان اول از همه باید بدانیم تالش کجاست؟ پس در نقشه‌ی ایران به سراغ غرب استان گیلان می‌رویم تا نرسیده به آستارا، این شهر سرسبز را مابین کوه و دشت و دریا پیدا کنیم! بله؛ تالش یک شهر شمالی تمام‌عیار است. جایی که از شرق به دریا، از غرب به کوهستان و ییلاق‌های خلخال، از جنوب با رضوانشهر و از شمال به آستارا راه دارد. اگر تهران را مبدا سفر در نظر بگیریم، از اتوبان قزوین به رشت می‌توانید ۶ ساعته به تالش زیبا برسید و روح و جان‌تان را از عشق به طبیعت لبریز کنید! شهرستان تالش با ارتفاع 80 متری از سطح دریا، در شمال غربی استان گیلان واقع شده و دارای مساحتی حدود ۲۳۷۳ کیلومتر مربع است و یک چهارم خاک استان را دربرگرفته است.

ناگفته نماند که در روزگاران گذشته منطقه تالش از شمال قفقاز تا شرق امتداد داشته است. برای همین هم درحال‌حاضر بسیاری از مردمان تالشی در آذربایجان و بخش‌هایی از روسیه به سر می‌برند. اهالی تالش امروزی نیز به زبان‌های مختلفی از جمله تالشی، ترکی آذری و گیلکی صحبت می‌کنند.

تاریخچه تالش

شهرستان تالش قدمتی طولانی دارد و همواره از آن به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت استان گیلان با جمعیت ۲۰۰۶۴۹ نفر، یاد می‌شود. اهالی تالش از اقوام ایرانی تبار هستند و در زمان‌های قدیم محل سکونت خود را از البرز غربی در بخش جنوب شرقی جمهوری آذربایجان تا شمال غربی استان گیلان و استان اردبیل انتخاب کرده بودند. حدود سال‌های 360 میلادی اردشیر سوم به قوم تالش که در آن زمان با نام کادووس شناخته می‌شد، حمله کرد و همین امر باعث شد تالشی‌ها استقلال خود را از دست بدهند و به ناچار تحت حمایت دولت هخامنشیان درآیند. در دوره بعد از اسلام هم، مردم تالش که با نام طلیسان شناخته می‌شدند، اداره ولایت‌های مختلف شهرستان تالش را برعهده گرفتند و بر همین اساس، سلسله علویان روی کار آمدند. مردمان این سرزمین، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری حکومت صفویان داشتند و طبق عهدنامه ترکمن‌چای هم بخش شمالی تالش از ایران جدا شد و به روسیه واگذار شد. مدت زمانی اندک هم تالش حکومتی خودگردان به ریاست جمهوری علی‌اکرم همت‌زاده داشت که از نظر جغرافیایی، جمهوری خودگردان تالش-مغان، همه مناطق پایین رود ارس در جمهوری آذربایجان را در برگرفته بود.

فرنگ و آداب و رسوم تالش

مردم تالش فرهنگی اصیل و قدیمی دارند که با گذر تاریخ و هجوم بیگانگان به مرز و بومشان، باز هم اصالت خود را حفظ کرده‌ و هم‌چنان استوار باقی مانده است. این مردم مهربان و غیور، با زبان تالشی صحبت می‌کنند و مسلمان هستند. البته نیمی از مردم تالش مسلمانِ شیعه هستند و نیم دیگر آن‌ها سنی‌اند. جالب است بدانید، برگزاری آداب و رسوم در قوم تالش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و مردم این دیار در برگزاری این آیین‌ها بسیار پایدارند و در شهرها و روستاهای این دیار شاهد برپایی این آیین‌ها در زمان‌ها و به  مناسبت‌های مختلف هستیم. در این‌جا به برخی از این آداب و رسوم اشاره می‌کنیم.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

افسانه چهارشنبه خاتون

افسانه چهارشنبه خاتون در شهرستان تالش به این صورت است که در صبح روز چهارشنبه سوری، خاتونی از چاه بیرون می‌آید و به خانه‌ها سرکشی می‌کند. این خاتون نمادی زنانه است و سلامتی افراد آن دیار برایش اهمیت دارد؛ بنابراین ترکه‌ای از چوب سیب به دست کهنسال‌ترین فرد خانواده می‌سپارد تا با ضربه‌ای اهالی خانه را از خواب بیدار کند، به امید آن‌که در طول سال سلامت و تندرست باشند. تالشی‌ها بر این باورند، عنصر خاتون چهارشنبه، آب است که از چاه بالا می‌آید و به پاکیزگی تاکید دارد و به خانه‌های تمیز  برکت و رزق و روزی می‌دهد؛  هم‌چنین اعتقاد داشتند چهارشنبه خاتون حاجات را برآورده می‌کند و حتی مقداری غذای چهارشنبه‌سوری مانند کوکوسبزی و ترش تره را در گوشه‌ای از حیاط و یا در دامنه خانه قرار می‌دادند تا چهارشنبه خاتون آخر شب این غذاها را بخورد و به روزی اهل خانه برکت دهد .

آگله مزا یا بازی با تخم ماکیان

دراین مراسم کودکان و نوجوانان از روز چهارشنبه‌سوری تا سیزدهم عید، تخم ماکیان مانند مرغ، اردک، غاز و بوقلمون را در دست داشتند و با هم‌سن‌وسال‌های خود بازی می‌کردند.  نحوه بازی هم به این‌گونه بود که هر فرد باید به نقطه خاصی از تخم‌ ضربه می‌زد تا ترک بردارد و در نهایت بازنده بازی کسی است که هر چهار طرف تخم ماکیانش، بر اثر ضربه شکسته شود.

مراسم آغاز سال نو

مردم تالش سال نو را اندکی متفاوت با دیگر شهرهای ایران آغاز می‌کنند. دختران و پسران تالشی با شروع سال نو کیسه‌ای به دست می‌گیرند و برای جمع کردن شکلات به درب خانه‌ها می‌روند. در ایام نوروز هم اهالی تالش، سفره‌ای بزرگ پهن می‌کنند و در آن انواع شیرینی‌جات و ملزومات پذیرایی را قرار می‌دهند. در دید و بازدیدهای ایام عید، افراد برای پذیرایی پای این سفره می‌نشستند. زمان جمع کردن سفره هم بعد از بازگشتن اهالی این شهر از سیزده‌به‌در بود.

شهرها یا روستاهای تالش

این شهرستان دارای ۴ بخش و ۱۰ دهستان است.

  • بخش مرکزی شهرستان تالش، از شهر هشتپر با سه دهستان ساحلی جوکندان، طولارود و کوهستانی تالش تشکیل شده است.
  • بخش کرگان‌رود شمالی هم از شهر لیسار و دو دهستان لیسار و خطبه‌سرا تشکیل شده است.
  • بخش اسالم دارای شهر اسالم و دهستان‌های اسالم، خاله‌سرا و ناو است.
  • بخش حویق نیز متشکل از دو شهر حویق و چوبر و دو دهستان با همین نام است.

اقتصاد تالش

مردمان تالش، بیشتر از طریق کشاورزی و دامپروری روزگار می‌گذرانند و امرار معاش می‌کنند؛ بنابراین بخش عظیمی از اقتصاد این شهر با تولید محصولات دامی، برنج، جو، گندم، چای ، تنباکو، توتون، مرکبات، انواع میوه و… تامین می‌شود؛ همچنین تولید انواع صنایع دستی زیبا که شامل جوراب‌بافی، بافت انواع لباس‌های پشمی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، پرورش کرم ابریشم و… بخش دیگری از اقتصاد تالش را شامل می‌شوند و حتی بسیاری از گردشگران این محصولات را برای سوغاتی و یادگاری خریداری می‌کنند

آب‌و‌هوای تالش

ییلاق کوهستانی سوباتان و دشت پر از سبزه و گوسفندانی در حال چرا

تالش دارای آب‌و‌هوایی مرطوب و معتدل خزری است. جایی که خنکای هوا در ییلاقات آن حال‌تان را جا می‌آورد و باران‌های گاه‌وبیگاه آن در بهار و پاییز مرهمی است برای ریه‌هایتان! اما در زمستان ییلاقات تالش پر از برف می‌شوند و کوه‌ها یکدست لباس سفید زمستانی به تن می‌کنند.

بهترین فصل سفر به تالش

اگر از عشاق سینه‌چاک باران هستید، بهار و پاییز را برای سفر به تالش انتخاب کنید. در این دو فصل بارش‌های فراوان، طراوتی وصف‌ناپذیر به طبیعت منطقه می‌دهند و تصویری رویایی از گیلان زیبا در ذهنتان ثبت می‌کنند. برای اقامت در ییلاقات مشهور تالش مثل سوباتان، فصل بهار و تابستان بهترین زمان است. چراکه در دیگر مواقع سال هوا بسیار سرد و برفی می‌شود.

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی‌ تالش

تالش شهری در میان جنگل، دشت و دریا است. شهری شمالی که هر چه از طبیعت بخواهید، برایتان دارد. صبح‌تان را با جنگل‌گردی شروع کنید، ظهر را در ییلاق، میهمان روستاییان باصفای تالش باشید و ناهارتان را در رستوران‌های محلی نوش‌جان کنید. پس از آن تنی به آب زدید، لذت بازی در سواحل را به کوچولوهایتان هدیه دهید. حال اگر می‌خواهید بدانید دیدنی‌های تالش کجاست، در ادامه همراه ما باشید تا گشت‌و‌گذارمان را در این شهر شمالی شروع کنیم!

منطقه ییلاقی سوباتان

کوه های جنگلی در انتهای تصویر و چندین درخت در ابتدای تصویر

اگر یک جا در تالش باشد که حتما باید آن را ببینید، ییلاق سوباتان است. جایی شبیه به یک تابلوی نقاشی که مه‌آلودی هوا، کلبه‌های چوبی روی دامنه کوه و دام‌های محلیان در گوشه و کنار آن، این منطقه را دلفریب‌تر از آن چه هست، جلوه می‌دهند. مسیر دسترسی به این بهشت ثانی آسان نیست. باید از مسیری خاکی گذر کنید و اگر هوا بارانی باشد، عبور از این جاده دشوار می‌شود. ناگفته نماند که بهترین موقع برای سفر به سوباتان اردیبهشت تا شهریورماه است. در دیگر مواقع سال، هوای این ییلاق به‌شدت سرد می‌شود و برف و بوران اجازه تردد به شما نمی‌دهند!

این ییلاق در ۲۲ کیلومتری غرب منطقه لیسار تالش قرار دارد. سوباتان از غرب به ییلاقات اردبیل و دریاچه نئور می‌رسد و از شرق به جنگل‌های انبوه و بکر تالش محدود می‌شود. رود خروشان لیسار نیز از بالای سر سوباتان می‌گذرد و ییلاقات خطبه‌سرا در شمال این منطقه قرار دارند. از جنوب به ییلاقات دیگری به نام آسبومار جوکندان متصل می‌شود تا شگفتی سوباتان به اوج زیبایی برسد!

غار سوباتان

غار گنج خانه سوباتان و آبشاری که از بالای کوه به زمین میریزد

در شمال شرق سوباتان، غاری با همین نام وجود دارد که برای دیدن آن باید ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید. برخی از مردم محلی معتقدند این غار طلسم شده است و هرکس وارد آن شود قطعا آسیب می‌بیند! برای همین هم کمتر کسی جرات می‌کند وارد این جاذبه‌ی مرموز شود؛ اما در مسیر رسیدن به دهانه این غار، منظره‌ای بی‌نظیر از گل‌ها و دشتی سرسبز را می‌بینید که دل و جان‌تان را صفا می‌بخشد. این غار را با نام گنج خانه نیز می‌شناسند.

دریاچه سراگاه

دریاچه‌ی طبیعی سراگاه با درختان و فضای سبز اطراف آن

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تالش، دریاچه‌ی طبیعی سراگاه است. این دریاچه از چشمه‌های زیرزمینی متعدد تغذیه می‌کند و آبی بسیار شفاف و زلال دارد. ماهی‌هایی نیز در این دریاچه زندگی می‌کنند که بر زیبایی آن می‌افزایند. اتراق کردن در حوالی دریاچه لذتی وصف‌ناپذیر را به شما هدیه می‌کند و امکان اقامت در نزدیکی دریاچه نیز وجود دارد.

برای رسیدن به دریاچه از میدان هشتپر به سمت کوه‌های تالش و یادبود شهیدان گمنام حرکت کنید. به روستای نعلبند بروید و وارد جاده‌‌ی روستای سراگاه شوید تا دریاچه پیش چشمتان نمایان شود!

رودخانه کرگان رود

رودخانه کرگان رود در حال عبور بین دو باغ و سنگ های بزرگی که سر راهش قرار دارند.

کرگان‌رود یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های گیلان است که از پیوستن سه رود آق‌اولر، وزنه سر و رزه‌چای تشکیل می‌شود. این رود پس از گذر از میان شهر در ۶ کیلومتری شرق تالش و در روستای قروق به دریای خزر می‌ریزد. ناگفته نماند که ماهی سفید و ماهی آزاد را در این رودخانه می‌توانید ببینید!

پارک جنگلی گیسوم و ساحل دریا

جاده باریک در میان انبوهی از درختان بلند در پارک جنگلی گیسوم

تونلی جنگلی را تصور کنید که پر از درختان سربه‌فلک‌کشیده است و نسیم خنک کوهستان تالش از لابه‌لای درختان صورتتان را نوازش می‌کند. همینطور پیش بروید تا دریای بزرگ خزر را پیش روی‌تان ببینید. گیسوم جایی است که جنگل و دریا را به هم پیوند می‌دهد. اگر بهار را برای سفر به این جاذبه گردشگری تالش انتخاب کنید، با صحنه‌ای بهشتی از جنگل روبه‌رو خواهید شد. اما دالان جنگلی گیسوم در پاییز و زمستان نیز بسیار دیدنی است. زمانی که پوشش گیاهی منطقه سفیدپوش از برف می‌شود، سکوتی لذت‌بخش شکل می‌گیرد که مرهمی برای رسیدن به آرامش خواهد بود.

اگر می‌خواهید بدانید جنگل گیسوم تالش کجاست، کافی است به جاده رشت به آستارا بروید و در ۱۰ کیلومتری جاده اسالم به خلخال، گیسوم بهشتی را پیدا کنید. این تفرجگاه دیدنی امکانات رفاهی بسیاری شامل رستوران، بازار و آلاچیق دارد. همچنین دارای امکانات تفریحی مناسبی برای جت اسکی، قایق سواری، دوچرخه‌سواری، پاراگلایدر، اسب‌سواری و زمین بازی برای کودکان است.

آبشار ورزان

آبشار ورزان که از صخره‌های عظیم‌الجثه جاری است و ارتفاع آن به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد!

اگر ۳۶ کیلومتر از شمال غرب تالش دور شوید به روستایی باصفا به نام ورزان خواهید رسید. این روستا تنها ۴ کیلومتر با ییلاق سوباتان فاصله دارد و همانند این منطقه دارای آب‌و‌هوای کوهستانی و مطبوع است. از طرفی آبشاری از صخره‌های عظیم‌الجثه این روستا جاری است که ارتفاع آن به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد! این آبشار دیدنی منظره‌ای خارق‌العاده در روستای ورزان ایجاد کرده است و در میان پرطرفدارترین جاهای دیدنی تالش قرار دارد.

روستای شیله‌ وشت

ییلاق روستای شیله‌ وشت پوشیده از مه است و آبشار سه‌ طبقه‌ ای در آن جریان دارد. تمام مسیر پر شده از گل های صورتی

در ۲۸ کیلومتری تالش یکی از زیباترین روستاهای ایران، شیله وشت قرار گرفته که مردمان آن به مهربانی و مهمان‌نوازی مشهورند. ییلاقی بکر و سرسبز که همیشه پوشیده از مه است و آبشار سه‌ طبقه‌ی آن روح‌تان را به آرامشی ژرف می‌کشاند. این روستای زیبا از بهترین محل‌ها برای اجاره ویلا و سوئیت در تالش است.

پارک جنگلی سیاه‌داران

پارک جنگلی سیاه‌داران

دلتان می‌خواهد در دل جنگلی بکر سورتمه‌سواری کنید؟ منطقه سیاه‌داران بهترین انتخاب برای عاشقان جنگل است. جایی که آهو و غزال را در طبیعت بکر آن خواهید دید و کافه و رستوران‌های فراوان آن خستگی را از تنتان می‌گیرند. هیجان‌انگیزترین قسمت سفرتان را هم با سورتمه ریلی آن می‌توانید تجربه کنید. حتی تصور حرکتی سریع در دل جنگل هم بسیار لذتبخش است. چه برسد که واقعی شود! برای اینکه بدانید پارک جنگلی تالش کجاست به سمت جنوب غربی شهر بروید تا تابلوهای راهنما به سمت سیاه‌داران را ببینید.

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

منطقه ییلاقی دوخاله کوه تالش

یکی دیگر از ییلاقات زیبای تالش، دوخاله کوه نام دارد. آب‌‌وهوای پاک و چشم‌انداز زیبای کوهستانی مه‌گرفته و سرسبز بهترین هدیه‌ای است که می‌توانید از طبیعت تالش دریافت کنید! برای اقامت در ییلاقات تالش می‌توانید از سایت اتاقک به‌راحتی و تنها با چند کلیک اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید. به این ترتیب از شهرتان مستقیم عازم خانه‌‌ای روستایی در دامنه کوهستانی سرسبز خواهید شد!

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی تالش را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی تالش

سوغات تالش

در سفر به تالش فرصت خرید خوراکی‌های خوشمزه شمالی را غنیمت شمرید که در جای دیگر این چیزها را پیدا نخواهید کرد. انواع لبنیات مثل پنیر و کره محلی که طعمی بی‌نظیر دارند را تهیه کنید تا مزه واقعی محصولات دامی روستایی را درک کنید! عسل طبیعی تالش نیز یکی دیگر از سوغاتی‌های این شهر است. از طرفی برنج، مرکبات، چای، سبزیجات تازه و ماهی را هم از بازارهای محلی این شهر می‌توانید خریداری کنید. برای تهیه یک سوغاتی زیبا و ماندگار، صنایع دستی تالش بهترین گزینه است. عروسک‌های پارچه‌ای، گلیم، قالی، دست‌بافته‌های پشمی که همگی آن‌ها توسط هنرمندان روستایی منطقه بافته می‌شوند، بهترین هدیه برای عزیزانتان خواهند بود.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی تالش را مطالعه کنید.

غذاهای محلی تالش

غذاهای محلی تالش

کافیست یک بار غذاهای محلی تالش را امتحان کنید تا متوجه منحصربه‌فرد بودن طعم این غذاها شوید. از آن پس دیگر سفرتان را به قصد خوردن غذاهای محلی این خطه آغاز خواهید کرد و هر فرصتی پیدا کنید به رستوران‌های محلی تالش خواهید آمد! یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای محلی تالش، گوزلی بریان یا همان بره بریان است. در این غذای تشریفاتی شکم بره را با سبزیجات مخصوص گیلانی و گردو و ادویه‌ها پر می‌کنند و سپس می‌پزند. از دیگر غذاهای خوشمزه این خطه می‌توان به آش تالشی، اناردون، قورتماج، سیرجینه، بادمجان شکم‌پر، سوجا دیله، کوکوی گردو و دوآش یا آش دوغ اشاره کرد.

رستوران‌های تالش

جاذبه های تالش

مگر می‌شود به شهرهای گیلانی برویم و وسوسه خوردن غذاهای محلی دست از سرمان بردارد؟ برای امتحان کردن طعم‌های به‌یادماندنی غذاهای گیلانی، باید بدانیم که رستوران‌های تالش کجاست و بهترین‌ جا برای یک وعده شام یا ناهار کجاست! در ادامه بهترین رستوران‌های این شهر را معرفی می‌کنیم.

رستوران آق‌اولر

دلتان می‌خواهد کباب‌ ترش، کته‌ کباب و میرزاقاسمی خوش‌طعم را امتحان کنید؟ به رستوران آق‌اولر تالش بروید و از آلاچیق‌های آن در فضای باز لذت ببرید.

آدرس: ایران، گیلان، تالش، بلوار نیایش

شماه تماس: 01344234419

ساعت کار: 10 صبح تا 1 نیمه شب

رستوران خانه با کرم

کباب بره، ماهی کبابی و اکبرجوجه‌ی رستوران خانه با کرم تالش را امتحان کنید تا لذت سفر به شمال به جان‌تان بنشیند! این رستوران بیش از ۳۵ سال قدمت دارد!

آدرس: گیلان، تالش، هشت‌پر،بلوار امام خمینی

ساعت کار: 7 صبح تا 12 شب

رستوران شاطرعباس

به‌دنبال غذای اصل تالشی هستید؟ رستوران شاطرعباس بهترین انتخاب است. در این غذاخوری انواع غذاهای محلی گیلانی و تالشی با کیفیتی بسیار بالا سرو می‌شوند.

آدرس: گیلان، تالش، طولارود، بلوار تالشان

شماره تماس: ۰۱۳۴۴۲۴۱۴۸۲

ساعت کار: 9 صبح تا 12 شب

رستوران خوش‌پزان

اگر می‌خواهید هنگام خوردن غذا هم طبیعت تالش را نظاره کنید به رستوران خوش‌پزان بروید‌. جایی که هنگام نوش‌جان کردن میرزاقاسمی یا انواع کباب‌های بی‌نظیرش می‌توانید دامنه‌ی سرسبز کوهستان را نیز تماشا کنید!

آدرس: گیلان، تالش، جاده آستارا به تالش، نرسیده به شهر تالش

شماره تماس: 01344288425

مراکز خرید تالشبازار محلی تالش

جذاب‌ترین قسمت یک سفر شمالی، بازارگردی است. یکی از بهترین بازارهای تالش، بازار هفتگی هشتپر نام دارد. محصولات تروتازه توسط مردان و زنان بومی در این بازار به فروش می‌رسند. اول صبح روز پنجشنبه را برای بازارگردی و خرید در هشتپر انتخاب کنید، چراکه اجناس مرغوب این بازار طرفداران زیادی دارند و به‌سرعت فروش می‌روند! سبزیجات تازه، برنج گیلان، میوه‌هایی مثل ازگیل، انار و گیلاس جنگلی را از پنجشنبه بازار سرزنده و پرهیاهوی تالش خریداری کنید. این بازار در نزدیکی پل تالش است و هر هفته برپا می‌شود. یکی از مراکز خرید مدرن این منطقه نیز  پردیس تالش نام دارد. در این مجتمع تجاری می‌توانید انواع اجناس و کالاهای موردنیازتان را تهیه کنید.

اقامت در تالش

اقامت در تالش
سوباتان بهشت زیبای ایران}4@zhU

بی‌شک سفر به تالش، یکی از خاطره‌انگیز‌ترین سفرهای‌ عمرتان خواهد شد. مگر می‌شود به این شهر سرسبز رفت و زود از آن دل کند؟ حداقل باید یک شب را در طبیعت بکر تالش بگذرانید و خوابی عمیق را در هوایی رویایی تجربه کنید. صبح با صدای آواز پرندگان، زنگوله ببعی‌ها و موسیقی آبشار و رودخانه از خواب برخیزید و خستگی زندگی شهری را با صبحانه‌ای محلی دور بریزید. برای اقامت در تالش انواع اقامتگاه‌های مختلف مثل ویلاهای لوکس، سوئیت‌های ارزان و تمیز، کلبه‌های چوبی و آپارتمان‌های مبله در اختیارتان قرار دارند. برای اجاره ویلا و سوئیت در تالش پیش از سفر و متناسب با جیب و سلیقه‌تان در سایت اتاقک اقامتگاه خود را انتخاب کنید تا سفری بی‌دردسر را به این شهر بهشتی گیلان آغاز کنید. خوش بگذرد!

راه‌های دسترسی به تالش

دسترسی به تالش

تالش شهری در ۴۲۴ کیلومتری تهران است و با رشت ۱۱۵ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به تالش علاوه بر خودروی شخصی؛ تاکسی، اتوبوس و حتی قطار و هواپیما در اختیارتان قرار دارند. تنها فرودگاه گیلان، در رشت است. پس اگر پرواز را برای سفر انتخاب کنید باید از رشت تا تالش را با تاکسی یا اتوبوس طی کنید. از طرفی برای سفری اقتصادی و ارزان‌تر، اتوبوس‌های بین‌شهری گزینه مناسبی هستند تا شما را یک‌راست تا مقصد برسانند. اگر از سمت شهرهای مرزی به تالش می‌روید نیز از خط‌آهن باکو به آستارا می‌توانید استفاده کنید. همچنین در صورت استفاده از خودروی شخصی می‌توانید از پایتخت با حدود ۶ ساعت رانندگی در اتوبان قزوین-رشت به تالش برسید.

نکاتی که در سفر به تالش لازم است بدانید.

گشت‌وگذار در شهر زیبای تالش می‌تواند به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمرتان تبدیل شود، اگر در زمان سفر نکات لازم را رعایت کنید و تجهیزات مناسبی را به همراه داشته باشید. به عنوان نمونه در سفر به این شهر زیبای شمالی متناسب با فصل، البسه انتخاب کنید و از آن‌جایی که میزان بارندگی در تالش بسیار زیاد است، همراه داشتن چتر، لباس بارانی و غیره را فراموش نکنید. همچنین ملزومات شخصی مانند کفش مناسب پیاده‌روی، کرم ضدآفتاب، حوله، شارژر و غیره  را به همراه داشته باشید و متناسب با نوع سفر و مدت زمان اقامتتان دیگر لوازم مورد نیازتان را تهیه کنید.

از سویی دیگر شناخت مناطق دیدنی، مراکز خرید و رستوران‌های شهرستان تالش از دیگر نکاتی است که باید در نظر بگیرید تا در زمان سفر دچار سردرگمی نشوید و زمان خود را از دست ندهید. رزرو اقامتگاه قبل از حرکت هم به شما کمک می‌کند تا نگران محل اقامت خود به ویژه در ایام تعطیلات و پیک مسافرت نبوده و آسوده خاطر سفر کنید.

پرسش‌های متداول درباره تالش

تالش کجاست؟

تالش شهری در ۴۲۴ کیلومتری تهران است و با رشت ۱۱۵ کیلومتر فاصله دارد و تالش در غرب استان گیلان قرار دارد و با رشت ۱۱۵ کیلومتر فاصله دارد، تالش از شرق به دریا، از غرب به کوهستان و ییلاق‌های خلخال، از جنوب با رضوانشهر و از شمال به آستارا راه دارد.

بهترین زمان سفر به تالش کی است؟

بهار و پاییز

معروف‌ترین جاهای دیدنی تالش کدامند؟

منطقه ییلاقی سوباتان، پارک جنگلی گیسوم و ساحل دریا، روستای شیله‌ وشت

معروف‌ترین رستوران‌های تالش کدامند؟

رستوران آق‌اولر، رستوران خانه با کرم، رستوران شاطرعباس

چطور به تالش برویم؟

اگر تهران را مبدا سفر در نظر بگیریم، از اتوبان قزوین به رشت می‌توانید با خودروی شخصی ۶ ساعته به تالش زیبا برسید . فرودگاه گیلان و اتوبوس‌های شهری نیز گزینه‌های دیگر سفر به تالش هستند.  اگر از سمت شهرهای مرزی به تالش می‌روی از خط‌ راه‌آهن باکو به آستارا نیز می‌توانید استفاده کنید.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.6/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام و عرض ادب .من میخواستم یه اپارتمان در تالش بخرم و همونجا زندگی کنم .میشه بفرمایید برای زندگی از نظر مردمانش و امکاناناتش چطور جاییه ؟

    1. با سلام
      نمیدونم کسی راهنمایی کرده یا نه ولی تالش از لحاظ مردمان و طبیعت بسیار عالی است در کل خودتون هم باید چند روزی در این شهر باشید و هز نزدیک بسنجیداگر سوالی بود در خدمتم
      Shakibafariborz3@gmail.com
      و اینستاگرام اینجانبfarsh_farahi_talesh1

  2. سلام اولا آشنایی و نشان دادن جاهای مختلف ومکان های گردشگری کشورمان بسیار عالی است ولی از آنجایی که باید مردم بااین شرایط بد اقتصادی هزینه‌های خود را مدیریت نمایند لطفاً هزینه های مختلف از قبیل جا ومکان یا امکانات خورد خوراک و…. ضمنا خانه ومکانی که برای اطراق کردن نفرات مختلف را در نظر بگیرید مثلا من وهمسرم دونفر هستیم و کلبهای تر وتمیز وبهداشتی وبا سکوت بور از شلوغی لازم داریم البته سرویس‌های بهداشتی هم که برای کسانی مثل من که مشکل زانو درد دارند از اهميت خاصی برخوردار است حالا اگر صندلی مخصوص میگذارند طبیعتا باید در حد نو وخیلی بهداشتی باشد در مجموع میخواهم عرضنمایم کاری باید این قبیل مهمانسرا ها نمایند که طرف همیشه هم تبلیغات خوبی برایتان نماید وهم ارزش اینکه چیزی نزدیک به 500کیلومتر رفت را برایش داشته باشد یعنی دو یا سه روز فقط توی راه است….

  3. سلام بالا و پایین صقحه تبلیغ پایین هم که یه آدمک گذاشتید نمی «آره خوب خوانده شود یا از مطلب عکس بگیریم به امید اینکه به این انتقادات گوش دهید و تغییرات اعمال کنید

    1. سلام. بله حتما در تغییرات آینده نظر شما دوست و همراه گرامی را اعمال می کنیم. با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *