سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات تالش

تالش یکی از سرسبزترین شهرهای استان گیلان است. شهری که مناظر رویایی و جنگل‌های بکر آن، همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. حتما تا به حال اسم جنگل گیسوم را شنیده‌اید. جاده‌‌ای با درختان سربه‌فلک کشیده که به سمت هم آمده‌اند و تونلی سبز ساخته‌اند که انتهای آن به دریا می‌رسد! منظره‌ای تماشایی که انگار از دل یک عکس یا کارت پستال بیرون آمده است!

اما زیبایی‌های تالش فقط به مناظر آن ختم نمی‌شود. طبق منابع و شواهد بسیار، قدمت شهر تالش به قبل از مهاجرت اقوام آریایی به ایران می‌رسد. شهری با چنین قدمت و فرهنگ غنی، صنایع‌دستی و سوغات فراوانی دارد. در این مطلب از مجله گردشکری اتاقک، با ما به دنیای رنگارنگ سوغات و صنایع ‌دستی تالش سفر کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله تالش کجاست؟ را مطالعه کنید.

اصالت در صنایع دستی و سوغات تالش

تالش دومین شهر پرجمعیت استان گیلان پس از رشت است. این شهر از غرب به استان اردبیل، از شمال به آستارا، از جنوب به رضوانشهر و از شرق به دریای خزر و انزلی راه دارد. رطوبت در تالش بسیار زیاد است و باغ‌های وسیعی از درختان آلو، انار، ازگیل، زردآلو، گلابی و … در جای جای این شهر به چشم می‌خورد.

این شهرستان نام خود را از قوم تالش گرفته که بازمانده اقوام کادوس، کهن‌ترین مراکز تمدن دریای خزر هستند. قدمت و اصالت تالش از تنوع صنایع‌دستی و سوغات آن حکایت دارد. به شما قول می‌دهیم که خرید سوغاتی تالش از جذابیت‌های سفر شما خواهد بود، پس در سفر از یادآوری این مطلب مجله گردشگری اتاقک، غافل نشوید.

تولیدات دستباف پشمی

تولیدات پشمی جوراب و دستکش

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

یکی از هنرهای بومی و اصیل مردم تالش، تولیدات پشمی است. به دلیل رایج بودن صنعت دامداری در این شهر، پشم گوسفندان را با دستگاه‌های ریسندگی به نخ تبدیل می‌کنند، رنگ می‌زنند و با آنها جوراب، شال‌گردن، بلوز و دستکش می‌بافند. زنان هنرمند تالشی با وام گرفتن از طبیعت و قوه تخیل خود، طرح‌های جذابی روی این تولیدات پشمی می‌زنند که بر جذابیت آن‌ها اضافه می‌کند.

گلیم بافی

5 عدد گلیم در نقش ها و رنگهای متفاوت آویزان شده از یک میله آهنی
Glim-Talesh

مرغوب‌ترین گلیم‌های ایران را می‌توانید در تالش پیدا کنید. نقوش جذاب و منحصر‌به‌فرد هر گلیم، از شرایط اقلیمی، آب‌و‌هوا، علایق، باورها و رویاهای بافنده حکایت دارد. گلیم‌ها با پشم و پنبه بافته می‌شوند و رنگ آن‌ها طبیعی هستند.

زنان تالش برای این که به گلیم‌ها جلوه بیشتری ببخشند، آن‌ها را با چای و پوست گردو شسته که این کار به کهنه‌شدن رنگ هم کمک می‌کند. به عنوان یادگار از این دیار سرسبز، از خرید گلیم که بهترین صنایع‌ دستی تالش است، غافل نشوید!

شال بافی

در تالش حتما چشمتان به شال‌های بزرگ بافتنی و زیبا خورده است. آنها امضای استان گیلان و به خصوص تالش هستند! اهالی تالش در قدیم کوچ‌نشین بودند و برای در امان ماندن از سرما، با استفاده از پشم گوسفندان خود، شال و لباس‌های پشمی می‌بافتند. این شال‌ها در برابر رطوبت و سرما نفوذ‌ناپذیر هستند و به همین دلیل پوشش همیشگی ساکنین مناطق کوهستانی و ییلاقی به شمار می‌روند.

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

سفال‌گری

کاسه، جام، گلدان و تعداد زیادی ظروف سفالی دیگر چیده شده در کنار هم

یک جمله معروف هست که می‌گوید: هنر هر سرزمین را با هنر سفال‌گری آن قوم می‌توان سنجید. سفال‌گری در تالش به دلیل تاریخچه کهن آن، از صنایع‌دستی اصیل به شمار می‌رود و ظرافت آثار خلق شده به دست سفالگران تالشی، آن را به محبوب‌ترین صنایع دستی تالش بدل کرده است! چیزی که هنر سفال‌گری تالش را منحصربه‌فرد کرده، نوع خاک آن و نقوش محلی این منطقه است. تالش دارای خاک رس قرمز متمایل به اُخرایی است که رنگ کمیابی محسوب می‌شود. هنرمندان تالشی با تزیین این سفال‌ها به صورت نقش‌های مشبک، به آن‌ها روح می‌بخشند و آثار منحصربه‌فردی خلق می‌کنند.

مرواربافی

مرواربافی سبد، گلدان و غیره

در بازارهای تالش که قدم بزنید، حتما سبدهای میوه، سرویس‌های میز و صندلی، جالباسی و عروسك‌هایی را می بینید که جنس خاصی دارند و به آنها مرواربافی می‌گویند. مروار یک نوع چوب ترکه‌ای است که هنرمندان تالشی آن‌ها را به سه یا چهار قسمت تقسیم می‌کنند، با آب می‌جوشانند و پس از خشک شدن آثار جذابی خلق می‌کنند.

با اینکه مرواربافی از صنایع‌دستی جدید تالش به شمار می‌رود، اما در همین مدت کوتاه شهرت آن جهانی شده و حتی به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود. شما هم می‌توانید نمونه آثار مرواربافی را به عنوان سوغاتی تالش به عزیزانتان هدیه بدهید و آن‌ها را در سفرتان شریک کنید.

سوغات تالش

از صنایع دستی تالش که بگذریم، به سوغاتی‌های خوشمزه این شهر می‌رسیم. سوغاتی‌های که نام آن با تالش گره خورده‌اند و اغلب افراد در سفر به تالش خرید این سوغاتی‌ها را در برنامه سفر خود قرار می‌دهند.

پنیر سیاهمزگی

یک کاسه چینی پر از پنیرسیاه مزگی

اگر به تالش بیایید و این پنیرمحلی را امتحان نکنید، یعنی لذتی از تالش و جذابیت‌های آن نبرده‌اید!  بله به همین قاطعیت به شما می‌گوییم که در سفر به تالش، به هیچ‌وجه از خرید این پنیرغافل نشوید. پنیر سیاهمزگی که به پنیر زرد، پنیرموشی و پنیرتالشی معروف است، طرفداران بسیاری دارد. خواستگاه این پنیر، روستایی به همین نام است که اهالی روستا آن را به روش سنتی و از شیر گوسفند تهیه می‌کنند و همین باعث خوشمزه بودن آن می‌شود. اهالی تالش، با این پنیر چرب و شور خود، شما را برای همیشه نمک‌گیر می‌کنند و طولی نمی‌کشد که دوباره هوای سفر به آنجا را می‌کنید! پس چه بهتر که پنیرسیاهمزگی را هم در لیست بلندبالای سوغاتی‌ تالش قرار بدهید!

عسل تالش

زنبوردار با لباس مخصوص مشغول چک کردن یک کندوی باز شده پر از زنبور

آیا می‌دانستید که تالش سومین قطب تولید عسل در کشور است؟! زنبورداران تالشی کلنی‌ها را در جنگل مستقر می‌کنند و همین باعث کیفیت خیلی خوب عسل تالش می‌شود. تولید عسل یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی تالش است و امروزه زنان و دختران جوان هم به حرفه زنبورداری روی آوردند.

بعید می‌دانیم کسی بتواند از طعم عسل طبیعی که در دل جنگل‌های بکر گیلان به عمل آمده، بگذرد. در سفر به تالش، خوردن صبحانه مفصل با پنیر و عسل طبیعی را از دست ندهید!

مرکبات تالش

باغبان در حال چیدن پرتقال از درخت

حیف است که به تالش بیایید و بدون محصولات درختان سبز و پربار آن، به خانه برگردید! خاک حاصل‌خیز تالش و بارندگی‌های فراوان باعث رشد و پرورش چندین هزارهکتار باغ‌های مرکبات شده که از مرغوب‌ترین مرکبات ایران به شمار می‌روند. اگر سری به بازار هشت‌پر و یا پنج شنبه‌بازار تالش بزنید، انواع مرکبات مثل پرتقال، نارنگی و نارنج را خواهید یافت که با قیمت مناسبی هم عرضه می‌شوند.

سوغاتی‌های دیگر تالش

از دیگر سوغات تالش می‌توانیم به برنج، چای و انواع لبنیات مثل کره و خامه اشاره کنیم. عطر و طعم چای و برنج گیلانی زبانزد خاص و عام است. توصیه می‌کنیم حتما مقداری برنج خریداری کنید تا عطر خاصی به غذاهایتان ببخشد و همینطور چای تالش تمام خستگی‌ها را از وجودتان برطرف کند.

سخن پایانی

سفر به استان گیلان، فصل و ماه نمی‌شناسد! گیلان همیشه آغوشش برای همه مسافران باز بوده و تالش به دلیل مناظر بکر و جنگل‌ها و دریاچه‌های خاص آن، همیشه در لیست مقاصد گردشگری است. قبل از این سفر یادتان نرود که حافظه گوشی و دوربین خود را برای ثبت دیدنی‌های تالش خالی کنید و چندروزی را برای قدم‌زدن در بازارهای محلی و خرید سوغات و صنایع‌ دستی تالش درنظر بگیرید. می‌دانیم که شما هم برای سفر به این دیار زیبا وسوسه شده‌اید. فقط کافی است برای رزرو اقامتگاه خود به وبسایت اتاقک سر بزنید و تنها با چند کلیک، اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید. حالا همه چیز برای تجربه یک سفر جذاب و رویایی آماده است! سفر خوبی داشته باشید!

3.5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *