شهرها

اصفهان کجاست؟ | تاریخچه، فرهنگ، بهترین زمان سفر + مسیرهای دسترسی

شهر اصفهان، در بین مردم سراسر دنیا با‌ عنوان نصف جهان شناخته می‌شود، اما باید بگوییم که این واژه تنها تا بخشی از زیبایی‌های شهر اصفهان را به تصویر می‌کشد. چرا‌ که اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر ایران‌زمین و البته شاهکارهای بدیع معماری مقصدی جذاب برای گردشگران محسوب می‌شود. این شهر زیبا با جاذبه‌های تاریخی بسیار هر مسافری را عاشق خود می‌کند و هرساله گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران و جهان را به سمت خود می‌کشاند. ما در این بخش سعی داریم نکاتی مهم و کاربردی را برای معرفی اصفهان به شما ارائه کنیم، پس با ما همراه باشید.

شهر اصفهان کجاست؟

اصفهان، با وسعت ۲۲۰ کیلومتر مربع به طور تقریبی در مرکز کشور قرار دارد و به‌عنوان چهاردهمین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه نیز شناخته شده است. اصفهان در ارتفاع ۱۵۷۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و از‌آن‌جایی‌که زاینده‌رود از وسط شهر، عبور کرده، اصفهان بر روی دشتی هموار واقع شده است.

یک پارک در فصل پاییز با درختانی با برگ های زرد و زمینی از باران خیس

این شهر که جز پنج شهر برتر گردشگری ایران به شمار می‌رود، در سال ۲۰۰۶ توانست عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را کسب کند. نزدیکترین مرکز استان به این شهر، شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری است و مسافران می‌توانند با ماشین شخصی خود با ۲ ساعت و نیم رانندگی بین این دو شهر به مقصد برسند. مسافران از تهران نیز با ماشین شخصی می‌توانند با طی‌کردن مسافت ۴۳۵ کیلومتری و البته حداقل ۵ ساعت زمان خود را به شهر اصفهان برسانند.

تاریخچه شهر اصفهان

اصفهان، از زمان‌های قدیم، یکی از مهم‌ترین مراکز شهر‌نشینی در فلات ایران به‌شمار می‌آمد. بنابراین در طول تاریخ تحولات بسیاری در این شهر رخ داده و همین امر باعث شده در کتب تاریخی از این شهر با نام‌های مختلفی یاد شود. البته تاریخ‌شناسان معتقدند که این ناحیه پیش از اسلام، به ویژه در دوران ساسانیان، مرکز گردآمدن سپاهیان بوده و به‌همین دلیل آن را اسپهان می‌نامیدند که بعدها به‌صورت اصفهان درآمده‌ است.

این شهر در سه نوبت دوران آل بویه، دوره سلجوقیان و دوره صفویان، به پایتختی ایران برگزیده شد، اما اوج شکوفایی اصفهان به زمان صفویان بر‌می‌گردد. در این دوران شاه عباس، پایتخت صفویه را به این شهر منتقل نمود و بسیاری از ابنیه‌های تاریخی در این دوره ساخته شد. ناصر خسرو در گذر از اصفهان، از آن به‌عنوان نیکوترین، جامع‏ترین و آبادترین شهر ایران یاد کرده است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

فرهنگ و آداب و رسوم اصفهان

معماری، هنر، تاریخ و آداب و رسوم اصفهان، ریشه در فرهنگی اصیل دارد. گویش مردم اصفهان به زبان فارسی و با لهجه اصفهانی است و مکالمات روزمره و رسمی خود را هم با همین لهجه شیرین انجام می‌دهند. از بارزترین ویژگی لهجه اصفهانی اضافه کردن حرف س به آخر واژگان است. این حرف به جای فعل «است» در جملات استفاده می‌شود.

پوشش سنتی زنان اصفهان شامل دامن‌های کوتاه و چین‌دار مخملی قرمز همراه با پیراهن‌های گلدوزی شده و شلوار مشکی است. آقایان هم از شلوارهای مشکی گشاد، پیراهن سفید، جلیقه‌های مشکی و کلاه‌های نمدی استفاده می‌کنند.

در شهر اصفهان و روستاهای اطراف آن هم، شاهد آداب و رسومی شاد و زیبا هستیم که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

جشن آبریزان در زاینده‌رود:

رسم آبریزان به این شکل انجام می‌شد که در سیزدهم  تیرماه هر سال، مردم اصفهان در کنار زاینده‌رود جمع می‌شدند. در این رسم زنان برای تماشا به بالای پل رفته و مردان با لباس‌های کهنه به درون آب می‌روند و با ظرف به یکدیگر آب می‌پاشیدند. گفتنی است، شخص شاه عباس هم علاقه خاصی به این جشن داشت و آن را با تشریفات بسیار برگزار می‌کرد.

آتش‌افروزى و جل جلانى :

در برخی از روستاهای اطراف اصفهان، در شب‌هاى هفدهم، هيجدهم و نوزدهم دى‌ماه کودکان در دسته‌هاى مختلف جمع شده و بر روی تپه‌های آبادى بوته و خار و هيزم آتش مى‌زنند تا شعله‌هاى آتش سراسر آبادى را روش کند. مردم روستا بر این باورند با رسیدن روشنایى به درختان، میزان باروری آن‌ها در آن سال بیشتر شده و آفات از بين مى‌رود. مردم  بعد از خاموش شدن آتش‌ها و تاريکى دوباره به ده برمى‌گردند و به يک نفر توبره بزرگى مى‌دهند تا به‌حالت گروهى به در خانه‌ها بروند.

شهرها یا روستاهای اصفهان

استان اصفهان به مرکزیت شهر اصفهان یکی از پهناورترین استان‌های کشور است و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری استان دارای ۲۴ شهرستان، ۵۱ بخش، ۱۰۶ شهر و ۱۳۱ دهستان می‌باشد.

شهرستان‌های استان اصفهان عبارتند از:

اصفهان، اردستان، برخوار، بویین و میاندشت، تیران و کرون، چادگان، آران و بیدگل، خمینی‌ شهر، خوانسار، خور و بیابانک، سمیرم، شاهین شهر و میمه، شهرضا، دهاقان، فریدون، فریدون شهر، فلاورجان، کاشان، گلپایگان، لنجان، مبارکه، نایین، نجف آباد و نطنز

اقتصاد اصفهان

همان‌طور که می دانیم، استان اصفهان، از نظر اقتصادی،  موقعیت بسیار خوبی دارد. زیرا ۷/۸ درصد از ذخایر معدنی کشور در این استان واقع شده و مقدار زیادی ذخایر مورد نیاز کشور از معادن این استان استخراج می‌شود. هم‌چنین محصولات حاصل از کارخانه‌های متعدد صنعتی واقع در اصفهان، از دیگر قطب‌های اقتصادی این استان به‌شمار می‌آیند.

 قسمت‌هایی از این استان از سرزمین‌های کوهستانی به همراه آب و هوای معتدل تشکیل شده است و همین امرهم باعث شده تا محصولات کشاورزی نظیر انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی، انواع سبزی و صیفی، گیاهان زینتی و میوه‌هایی نظیر سیب‌درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلو را تولید کند.

از سویی دیگر هر ساله گردشگران زیادی به اصفهان سفر می‌کنند و بخشی از چرخه اقتصاد این استان به‌واسطه حضور گردشگران و فروش صنایع دستی تامین خواهد شد.

آب‌و‌هوای اصفهان

پلی قدیمی دالان دالان به نام 33 پل در شب که انعکاس ان در آب روخانه زاینده رود مشخص است
عکس از Amirpashae

اصفهان از آب‌و‌هوایی معتدل و نیمه‌خشک برخوردار است. برخی از افراد سفر به اصفهان را در ماه اردیبهشت توصیه می‌کنند و این ماه را بهشت اصفهان می‌دانند. شما می‌توانید در شهر اصفهان زمستان‌های سرد و تابستان‌های بسیار گرم را تجربه کنید. در مناطق شمالی و شرقی این شهر می‌توان انتظار آب‌و‌هوای کویری داشته باشید و هر چه در راستای جنوبی این شهر حرکت می‌کنیم، آب‌و‌هوای شهر خنک‌تر می‌شود. می‌توان در تابستان انتظار دمای 40 درجه را نیز در اصفهان داشت.

بهترین زمان سفر به اصفهان

تصویر پیاده رویی که از برگ های رنگارنگ پاییزی پر شده و کمی به خاطر نم باران خیس است و دو طرف ان نیز درختانی هستند که کمی سبز و کمی قرمز شده اند.

همه فصول برای سفر به اصفهان مناسب است، اما بهترین زمان سفر از نظر آب و هوایی، از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت و از اواخر شهریور تا پایان مهرماه است. زیرا در این زمان‌ها، شرایط آب و هوایی مطلوب بوده و دما حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

البته نمی‌توانیم تاثیر فصل‌های مختلف را در معرفی اصفهان برای سفر به این شهر نادیده بگیریم. باید بگوییم که هیچ زمانی برای سفر به شهر اصفهان نامناسب نیست و در هر فصلی که به این شهر زیبا سفر کنید، یک ماجراجویی متفاوت و زیبا را تجربه خواهید کرد. اگر به دنبال کم‌کردن مخارج سفر خود به شهر اصفهان هستید، ما سفر در فصل زمستان را به شما توصیه می‌کنیم. سفر به این شهر در فصل زمستان می‌تواند هم برای مسافران از شهرهای سردسیری و هم برای مسافرانی از جنوب کشور دلپذیر باشد. همچنین اگر از آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید در زمان سفر به اصفهان این شهر را در خلوت‌ترین حالت ممکن ببینید، سفر در فصل زمستان را به شما توصیه می‌کنیم.

سفر در فصل برگ‌ریزان نیز چهره‌ایی متفاوت از اصفهان را به شما نشان می‌دهد. باور کنید که قدم زدن در گذرگاه‌های پوشیده از برگ‌های زرد پاییزی کنار زاینده‌رود تجربه‌ای به‌یادماندنی برای شما خواهد بود. علاوه براین می‌توانید از خنکی هوا در این فصل نیز لذت ببرید.

برای بسیاری از افراد برنامه‌ریزی سفر به اصفهان در فصل تعطیلات جذاب‌تر است. این سفر احتمالا یک سفر در گرمای دلچسب نصف جهان محسوب می‌شود. البته پیش از سفر باید بگوییم که در فصل تابستان اصفهان هوای بسیار گرم و البته خشک دارد. با این‌حال سفر در تابستان برای برخی از افرادی که آفتاب و گرما را دوست دارند، می‌تواند لذت‌بخش باشد.

اجاره سوئیت اصفهان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

اگر می‌خواهید شلوغ‌ترین چهره شهر اصفهان را ببینید، سفر در تعطیلات نوروز را به شما توصیه می‌کنیم و البته اگر قصد اقامت در این شهر تاریخی را دارید حتما قبل از شروع سفر به فکر اجاره سوئیت در اصفهان و یا آپارتمان مبله در اصفهان باشید. در این فصل طبیعت زیبای اصفهان جادوی خود را برای مدهوش کردن مسافران به نمایش می‌گذارد. سفر به اصفهان در فصل بهار نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین شده دارد و هزینه‌های سفر در این فصل بسیار بالاتر است.

 دیدنی‌های اصفهان

ا‌گر بخواهیم تمام جاهای دیدنی اصفهان را معرفی کنیم، باید نوشتن کتابی چند جلدی را شروع کنیم. بنابراین ما در این مقاله به معرفی چند مکان معروف از دیدنی‌های شهر اصفهان اکتفا می‌کنیم.

عمارت عالی قاپو

ساختمان عمارت عالی قاپو

می‌توان دوران صفویان را دوران طلایی برای هنر معماری ایرانی دانست، عمارت عالی قاپو اصلی‌ترین مدرک به‌جا‌مانده برای این ادعا است. این مکان مقابل مسجد شیخ‌لطف‌الله و در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان قرار دارد. زمان ساخت این بنا سعی شده سردر ورودی عمارت عالی قاپو به عنوان دروازه ورود به تمام بناهای سلطنتی در میدان نقش جهان باشد. البته ورود به این عمارت برای همگان ممکن نبود و مختص عبور و مرور شاه و اطرافیان وی بود. می‌توان ذوق و مهارت معماران دوره صفویه را در تالار موسیقی این عمارت دید. در این تالار تصاویر زیبایی از جام و ساز روی دیوارها را مشاهده خواهید کرد و دیوارها علاوه‌بر زیبایی مدهوش‌کننده، وظیفه انعکاس موسیقی در ساختمان را نیز برعهده داشتند. بنابراین صدا و موسیقی در این تالار در فضای کاخ به زیبایی شنیده می‌شود.

اما استفاده از تکنیک‌های مهندسی برجسته تنها محدود به تالار موسیقی نیست، حوض مسی ایوان کاخ که وطیفه آب‌رسانی به طبقه‌های بالا را بر عهده داشته، حتی در عصر حاضر نیز نمونه چشم‌گیری از مهندسی به حساب می‌آید. این حوض با استفاده از دم‌و‌بازدم هوا کار می‌کرد. البته طی سال‌های گذشته این حوض غیرقابل استفاده شده است.

میدان نقش جهان یا میدان امام خمینی (ره)

میدان نقش جهان اصفهان و محوطه سر سبز ان
عکس از Arad Mojtahedi

از دیرباز مسافران زیادی تنها برای درشکه‌سواری و بازدید از این میدان باشکوه به شهر اصفهان سفر می‌کردند. این میدان به دلیل تجمع بسیاری از بناها به یکی از زیباترین مکان‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است. میدان نقش جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و مسافران را به بازدید از تاریخ و طبیعت زیبای ایران‌زمین دعوت می‌کند. دور تا دور این میدان با حجره‌های تاریخی احاطه شده که امروزه به عنوان غرفه‌هایی برای فروش صنایع دستی شناخته می‌شوند. از یادگاری‌های تاریخی مهم این مکان می‌توان به دروازه قدیمی چوگان، مسجد جامع عباسی (مسجد امام)، عمارت عالی قاپو و سر در قیصریه اشاره کرد.

مسجد امام خمینی (ره) یا مسجد جامع عباسی

نمایی از محوطه و گنبد و گل دسته مسجد شاه اصفهان معماری مسجد امام اصفهان یکی از نمونه‌های بارز معماری در تاریخ اسلام است. این مکان که در فهرست آثار ملی و فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته و نشان‌دهنده فرهنگ و هنر مردم ایران زمین است. مسجد جامع امام به عنوان‌های دیگری نظیر مسجد جامع عباسی، مسجد سلطانی و مسجد شاه نیز شناخته می‌شود. این مسجد دارای چندین ورودی است، ورودی اصلی آن در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد. گنبدهای بزرگ این مسجد یکی از نشانه‌های شهری اصفهان به شمار می‌رود. کاشی‌کاری‌های زیبا و قابل‌توجه در تمام بنای این مسجد از جمله ویژگی‌هایی است که بازدیدکنندگان را مدهوش خود می‌کند. در طراحی و ساخت این مسجد به عناصر زیادی از جمله قرارگیری مسجد در سمت قبله و انعکاس صوت در مرکز گنبد بزرگ جنوبی دقت شده است.

کاخ چهل‌‌ ستون

کاخ چهل شتون اصفهان

کاخ چهل‌ ستون اصفهان، از مکان‌های تاریخی مربوط به دو دوره شاه عباس اول و دوم است. این بنا، با وسعت 67000 مترمربع، دارای کوشکی در میان باغ است و دارای سه در ورودی است که در قدیمی آن، رو به شرق قرار دارد و هنگام ورود به باغ از سردر اصلی آن، به استخر بزرگ جلوی عمارت و سپس به خود بنا خواهیم رسید.

از جاذبه‌های آن می‌توان به تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آیینه کاری و کاشی‌کاری دیوارها و سقف‌ها  اشاره کرد.

پل‌های تاریخی اصفهان (پل خواجو، پل سی‌وسه‌پل، پل جویی، پل شهرستان و پل مارنان )

نمایی از پل خواجو اصفهان در شب
عکس از Alireza-Obohat

از میان اصفهان زاینده‌رود رد می‌شود و همین امر باعث شده تا پل‌های متعددی بر روی زاینده‌رود احداث شود. در دوره‌های مختلف حکومت برای تردد و عبور و مرور مردم پل‌های متعددی بر روی زاینده‌رود ساخته شده است. برخی از این پل‌ها بر روی پل‌های تاریخی احداث شده‌اند و برخی بازمانده دوران گذشته اصفهان هستند. از مهم‌ترین پل‌های تاریخی اصفهان می‌توان به پل خواجو، پل سی‌وسه‌پل، پل جویی، پل شهرستان و پل مارنان اشاره کرد.

کلیساهای تاریخی اصفهان

نمایی از ورودی ساختمان قدمی کلیسا وانک و ساعت سر در آن
عکس از Robert Wielgórski

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر اصفهان، کلیساهای آن است. سالیان پیش در گوشه‌ای از شهر اصفهان به دستور شاه صفوی مردم ارامنه ساکن شدند. آن‌ها برای عبادت کلیساهایی برای خود ساختند، این کلیساها امروز علاوه بر محل عبادت، جزو دیدنی‌های اصفهان نیز به حساب می‌آیند. یکی از مهم‌ترین کلیساهای تاریخی اصفهان، کلیسا وانک است که در خیابان جلفا قرار دارد.

پارک‌های موضوعی

یک پل کوچک قرمز روی دریاچه ای کوچک در بین فضایی سر سبز با درختان بلند

یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های اصفهان پارک‌های موضوعی آن است. در اصفهان تعداد پارک‌های موضوعی به نسبت دیگر شهرهای ایران بیشتر است و همین امر باعث شده تا اصفهان برای گردشگران تفریحی نیز جذاب شود. در میان پارک‌های موضوعی اصفهان می‌توان به باغ گل‌ها، باغ پرندگان، آکواریوم اصفهان و پارک ناژوان اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی اصفهان را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی اصفهان

مغازه فروش وسایل مسی و انواع قابلمه و سینی و .. جلوی درب مغازه. مردی که جلوی در آن مشغول ساخت ظرف مسی است.

اصفهان به عنوان مهد صنایع دستی ایران شناخته می‌شود. در این شهر تاریخی، هنرهای دستی بسیار زیبایی نظیر قالی‌بافی، قلم‌زنی، خاتم‌کاری، مسگری، میناکاری، فیروزه‌کوبی، قلمکاری، عبا‌بافی، هنر مشبک، سوزن‌دوزی، صحافی، خوشنویسی، قلمدان‌‌سازی، گیوه‌‌بافی و گیوه‌‌دوزی، نگارگری، نقره و ملیله‌‌کاری، منبت‌‌کاری، زرباف و قلمکار‌سازی توسط هنرمندان عزیز اصفهانی خلق می‌شوند. هم‌چنین این شهر مرکز هنرهایی نظیر کاشی‌کاری، گچ‌بری، گره‌چینی، معرق‌‌کاری و نقاشی مینیاتور است که دیدن و ثبت تصاویر آن‌ها می‌تواند سوغاتی ارزشمند برای هنر دوستان سراسر جهان باشد.

این صنایع دستی به قدری زیبا و منحصر‌به‌فرد هستند که گردشگران آن‌ها را برای یادگاری یا سوغاتی خریداری کرده و به عزیزانشان هدیه می‌دهند. علاوه بر صنایع دستی می‌توان خوراکی‌های خوشمزه‌ای نظیر گز، پولکی، سوهان، سوهان عسلی، جوز قندی، شیرینی کرکی، برشتوک، نبات اصفهان و گوش‌فیل را هم به‌عنوان سوغاتی انتخاب کرد. جالب است که در زمان خرید این سوغات خوشمزه، حتی بسته‌بندی آن‌ها نیز خود یک سوغات ارزشمند محسوب می‌شود. همچنین جوز قندی به عنوان گران‌ترین سوغات خوشمزه اصفهان و البته منحصربه فرد سوغات شهر به شمار می‌رود. جوز قندی از میوه محلی به نام الگ و مخلوطی از پودر قند، هل، شکر و بادام تهیه می‌شود.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات اصفهان را مطالعه کنید.

غذاهای محلی اصفهان

یک نوع کباب با گوشت قرمز که روی ان با خلال بادام و پسته تزیین شده روی نان سنگک

به‌طور‌قطع تجربه چشیدن غذاهای محلی اصفهان یکی از دلپذیرترین تجربه‌های گردشگران اصفهان محسوب می‌شود. یکی از معروف‌ترین غذاهای شهر اصفهان، بریانی است.

از دیگر غذاهای معروف و خوشمزه این شهر می‌توان به حلیم بادمجان، کباب مشتی یا کباب زردک، خورش ماست اصفهان، اشکنه، شله بریان با زیره، یخمه ترش، آش شله قلمکار، آش اوج، کله جوش اصفهانی، یخنی لوبیا یا گوشت و لوبیا، کوفته شوید با باقالی، تاس کباب، کوفته کشک، کباب حسینی و دلمه برگ مو اصفهانی اشاره کرد.

رستوران های اصفهان

از‌ آن‌جایی‌که اصفهان، یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران محسوب می‌شود، رستوران‌های مدرن و سنتی مجلل با کیفیت غذایی بالا در آن احداث شده است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

رستوران بریانی اعظم

رستوران بریانی اعظم از بهترین رستوران‌های اصفهان است که در آن بریانی سرو می‌شود. قدمت این رستوران به سال ۱۲۹۵ برمی‌گردد و از همان موقع پاتوق طرفداران بریانی بوده است. از ویژگی اصلی این رستوران، وجود چهار شعبه در نقاط مختلف شهر اصفهان است.

آدرس شعبه اول:‌ اصفهان، دروازه دولت، ابتدای چهارباغ پایین

آدرس شعبه دوم: اصفهان، خیابان مسجد سید، جنب اداره پست

آدرس شعبه سوم: اصفهان، خیابان کمال اسماعیل، جنب پمپ بنزین

آدرس شعبه چهارم: اصفهان، خیابان چهارباغ بالا، چهارراه نظر، جنب پمپ بنزین

رستوران شهرزاد

رستوران شهرزاد با قدمتی 50 ساله، یکی از بهترین رستوران‌های اصفهان است. از ویژگی‌های بارز این رستوران، کیفیت بالای غذا، سرویس‌دهی عالی و دکور قدیمی و زیبای آن است. دکور رستوران شهرزاد ترکیب زیبایی از آینه‌های رنگی و نقاشی‌های دیواری قدیمی و اصیل است.

آدرس:‌ اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی، خیابان عباس آباد

رستوران جارچی‌باشی

ساختمان این رستوران در دوران صفویه و حدود سال ۱۰۱۹ شمسی ساخته شده و در آن زمان حمام عمومی بوده است. اما حاج سید احمد افتخاری در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ پس از مرمت و بازسازی این ساختمان تاریخی، آن را به رستوران و تالار پذیرایی با ظرفیت 250 تا 300 نفر تبدیل نمود. در این رستوران غذاهای ایرانی و سنتی سرو می‌شود.

آدرس: خیابان سپه، خیابان حکیم، کوچه باغ قلندرها، مجموعه تاریخی و اقامتی ملک سلطان جارچی باشی

مراکز خرید اصفهان

برای بسیاری از افراد معرفی اصفهان بدون معرفی مراکز خرید مهم آن ممکن نیست. شما می‌توانید سوغات‌های شهر اصفهان یا محصولاتی از معتبرترین برندهای جهانی را در این مراکز خرید بیابید. از جمله مهم‌ترین مراکز خرید اصفهان می‌توان به سیتی‌سنتر اصفهان، مجتمع تجاری اوسان اصفهان، غرفه‌های میدان نقش جهان، مجتمع پارک اصفهان، مجتمع تجاری اداری ارکیده اصفهان، مرکز خرید ارگ عظیم جهان‌نما، مرکز خرید جلفا اصفهان، مجتمع تجاری مارتین، مجتمع تجاری کوثر، مجتمع تجاری اداری آزادی، مجتمع تجاری مریم، بازار بزرگ اصفهان یا بازار قیصریه، بازار هنر، مجتمع تجاری نوژان اشاره کرد.

اقامت در اصفهان

با‌توجه به موقعیت جغرافیایی و قدمت تاریخی شهر اصفهان، همواره در تمام فصول سال گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران و جهان به این شهر سفر می کنند. به‌همین دلیل برای اقامت مسافران در اصفهان گزینه‌های مختلفی از جمله هتل و اجاره سوئیت و خانه مسافر و حتی اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی در‌نظر گرفته شده است. اما اگر می‌خواهید سفری چند روزه به این شهر داشته باشید و با خیالی آسوده سفر کنید، بهتر است قبل از سفر به اصفهان، محل اقامت خود را مشخص کنید.
بنابراین توصیه ما به شما مراجعه به سایت اتاقک، برای اجاره سوئیت، خانه مبله و یا آپارتمان در اصفهان است. از طریق این سایت می‌توانید قبل از رزرو، موقعیت مکانی و شرایط اقامتگاه‌های مختلف در این شهر را مشاهده کرده و پس از بررسی کامل، با گذراندن چند مرحله ساده، اقامتگاه مناسب خود را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

راه‌های دسترسی به اصفهان

زاینده رود طبیعت اطراف ان و پل خاجو از نمای بالاییاگر خواهان سفر هوایی به اصفهان باشید، فرودگاه بین‌المللی شهید‌بهشتی اصفهان میزبان شما خواهد بود. این فرودگاه که در بیرون از شهر اصفهان قرار گرفته، با اصفهان حدودا نیم ساعت فاصله دارد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که طرفدار سفر با اتوبوس هستید، یکی از ۴ ترمینال اتوبوس‌رانی شهر اصفهان منتظر شما خواهد بود. البته نمی‌توان از لذت سفر با قطار چشم‌پوشی کرد. با استفاده از قطار، یکی از راحت‌ترین و بی‌دغدغه‌ترین انواع سفر را تجربه خواهید کرد. ایستگاه راه‌آهن اصفهان در نزدیکی میدان آزادی اصفهان میزبان شما خواهد بود.

در نهایت اگر می‌خواهید با استفاده از ماشین خودتان به شهر اصفهان سفر کنید، اگر از تهران عازم اصفهان هستید، می‌توانید یکی از دو مسیر آزادراه قم، کاشان و شاهین شهر یا جاده قدیم تهران، قم و سلفچگان را انتخاب کنید. اگر در غرب کشور و شهرهایی مثل سنندج و کرمانشاه و ایلام ساکن هستید، مسیر همدان، ملایر، اراک و شاهین شهر، شما را به شهر توریستی اصفهان می‌رساند و برای سفر از جنوب کشور به اصفهان می‌توانید در مسیر سیرجان، شهر بابک، آباده، شهر رضا حرکت کنید. در صورتی هم که قصد سفر از شهرهای شرقی کشور نظیر بیرجند را دارید، با گذر از خوسف، طبس، خور و نایین به اصفهان خواهید رسید.

نکاتی که در سفر به اصفهان لازم است بدانید

برای سفر به اصفهان توصیه می‌شود، ملزوماتی نظیر دوربین عکاسی برای ثبت تصاویر در کنار آثار باستانی و مناظر طبیعی استان اصفهان، کفش پیاده‌روی مناسب، کرم ضد‌آفتاب، شارژر تلفن‌همراه، کمک‌های اولیه، کارت بانکی و دیگر لوازم شخصی را حتما به همراه داشته باشید. ملزومات دیگر مانند نوع لباس را هم باید با توجه به فصلی که برای سفر در‌نظر گرفته‌اید، انتخاب کنید.
با این‌که اصفهان در دسته شهرهای کم باران قرار گرفته، اما بازهم بد نیست در فصولی که احتمال بارندگی وجود دارد، چتر همراه داشته باشید.

سوالات متداول درباره اصفهان

شهر اصفهان کجاست؟

شهر اصفهان مرکز شهرستان اصفهان بوده و تقریبا در مرکز ایران واقع شده است.

بهترین زمان سفر به اصفهان چه زمانی است؟

با توجه به شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی استان اصفهان، بهترین زمان سفر از نظر آب و هوایی، از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت و از اواخر شهریور تا پایان مهرماه است.

معروف‌ترین جاذبه‌های شهر اصفهان کدام‌اند؟

در اصفهان جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی نظیر میدان نقش جهان، پل خواجو، سی‌و سه پل، عمارت هشت بهشت، عالی‌قاپو، باغ پرندگان، کلیسای وانک و غیره وجود دارد.

 معروف‌ترین رستوران‌های اصفهان کدام‌اند؟

 رستوران بریانی اعظم، رستوران شهرزاد و رستوران جارچی‌باشی

چگونه می‌توان به اصفهان سفر کرد؟

این منطقه مسیرهای دسترسی بسیار زیادی از نقاط مختلف کشور دارد، به‌همین دلیل به‌راحتی می‌توانید برای سفر به اصفهان با ماشین، هواپیما یا قطار برنامه‌ریزی کنید. برای توضیحات بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

2.6/5 - (9 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. توضیحات خوبی در مورد اصفهان داده بدید …واقعا اصفهان مهد زیبایی و هنر و معماری در ایرانه …به نظر من جذابترین و زیباترین شهر ایرانه ..افتخار هر ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *