سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات برزک | زیبا و اصیل

تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده که با دیدن یک وسیله‌ی خاص هنری، به یاد یک شهر، کشور یا منطقه‌ی خاص بیفتید؟ صنایع دستی و سوغات هر شهر مانند امضای خاص هر منطقه است که خبر از اصالت، هنر و قدمت هر مکانی می‌دهد، به‌همین‌دلیل سوغات هر شهر اهمیت بسیاری برای گردشگران دارد و به‌عنوان یک هدیه‌ی ماندگار و زیبا معرفی می‌شود. در این مقاله از مجله‌ی گردشگری اتاقک قصد داریم شما را با سوغات و صنایع دستی برزک آشنا کنیم و بهترین یادگارهای این شهر را به شما نشان دهیم‌. اگر دوست دارید با صنایع دستی برزک آشنا شوید و در سفر به این شهر زیبا آ‌ن‌ها را تهیه کنید، در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید.

برزک کجاست؟

پیش از آنکه هنر زیبا و بومی بزرک را بشناسیم، بهتر است بدانیم برزک کجاست و در کدام منطقه قرار دارد.
برزک یکی از شهرهای زیبا و گردشگری استان اصفهان است که بخش بزرگی از آن در شهر کاشان قرار گرفته و میزان زیادی از گلِ منطقه را برای گلابگیری، در اختیار دارد.  برزک در فاصله‌ی ۵۶ کیلومتری کاشان واقع شده و اگر از کاشان به سمت این شهرستان زیبا به راه بیفتید پس از حدود ۵۰ دقیقه به آنجا خواهید رسید.

نوشته های مشابه

برای آشنایی بیشتر مقاله برزک کجاست؟ را مطالعه کنید.

بهترین صنایع دستی برزک را بشناسیم

برزک مانند دیگر شهرهای ایران، صنایع دستی و سوغات منحصربه‌فردی دارد که گردشگران زیادی را به خودش جذب کرده است. سوغات و هنر دستی و سنتی برزک آنقدر متنوع و زیباست با دیدن آن‌ها به‌وجد می‌آیید. مهم‌ترین صنایع دستی برزک را می‌توانید از میان هنرهای سنتی و بومی زیر جست‌وجو کنید:

گلیم‌بافی یا لب‌بافی

 دار گلیم نیمه بافته شده

یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین صنایع دستی برزک گلیم‌بافی یا لب‌بافی است. این هنر سنتی بی‌نظیر، حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد و در صد سال اخیر، رونق بسیاری در این منطقه یافته؛ تا‌جایی‌که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد مردم منطقه معرفی می‌شود. برای بافت مرغوب‌ترین گلیم‌ها در این شهر، از پشم و موی گوسفندان استفاده می‌شد و امروزه گلیم‌بافی با استفاده از نخ‌های پنبه‌ای مرسوم‌تر است.
اگر به شهر برزک سفر کردید، حتما هنر گلیم‌بافی این منطقه را تهیه کنید و آن را به‌عنوان یک یادگاری زیبا به شهر خود ببرید.

جوال‌دوزی

اگر دوست دارید بهترین و هنرمندانه‌ترین جوال‌ها را تهیه کنید، بهتر است به برزک بروید! جوال نیز از جمله بافته‌ها و صنایع دستی قدیمی برزک است که می‌توانید انواع گوناگون آن را به یادگار بخرید.
خوب است بدانید در گذشته که هنوز گونی و کیسه برای جمع‌آوری محصولات کشاورزی وجود نداشته، کشاورزان از جوال استفاده می‌کردند. جوال‌ها جنس بسیار ضخیمی دارند و در برابر ضربه بسیار مقاوم هستند، بنابراین بهترین وسیله برای نگهداری از وسایلی هستند که دوست دارید از آن‌ها در برابر هرگونه ضربه محافظت کنید.

پارچه‌بافی یا کرباس‌بافی

زنی مسن در حال پارچه بافی

زیباترین پارچه‌ها و مرغوب‌ترین نوع کرباس را می‌توانید از میان صنایع دستی برزک انتخاب کنید. این شهر قدمت طولانی و دورودرازی در بافت پارچه و کرباس دارد که به ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال پیش می‌رسد.
این هنر در میان زنان منطقه رواج بیشتری داشته و منبع درآمدی برای آن‌ها به‌شمار می‌رفته است. نخ‌های کرباس و پارچه از جنس پنبه بودند که پس از طی مراحل خاصی، آماده‌ی بافت می‌شدند. اگر به برزک سفر کردید و دوست داشتید بهترین صنایع دستی این منطقه را تهیه کنید، حتما پارچه‌ها و کرباس‌های مشهور این منطقه را بخرید.

اجاره اقامتگاه در برزک کاملا تمیز
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاجیم‌بافی

از دیگر هنرها و صنایع دستی برزک باید به جاجیم‌بافی اشاره کرد. جاجیم‌ها روانداز یا زیراندازهای ظریف با طرح‌های متنوع و زیبا و رنگ‌های خیره‌کننده هستند که کاربردهای متفاوتی دارند. جاجیم به‌کمک دستگاه بافته می‌شود و می‌توانید زیباترین انواع آن را در برزک پیدا کنید و به یادگار ببرید.

گیوه‌کشی یا گیوه‌چینی

دستان مردی در حال دوخت گیوه

گیوه یکی از قدیمی‌ترین کفش‌های ایرانی است که از دیرباز تاکنون در میان مردم و اقوام مختلف استفاده می‌شود. گیوه‌ها نوع خاصی از کفش هستند که رویه‌ای پارچه‌ای و بافته‌شده دارند و کف آن‌ها از چوب ساخته می‌شود.
گیوه‌کشی درواقع هنر تخت‌کوبی یا کف‌کوبی گیوه است که از ترکیب پارچه‌ی کرباس، موم عسل و تخته‌ی چوبی تهیه می‌شود و به‌عنوان کفه‌ی گیوه در بخش زیرین آن به کار می‌رود.
اگر دوست دارید یک جفت گیوه‌ی مرغوب، خوش‌بافت و زیبا داشته باشید، آن را در سفر به برزک تهیه کنید.

جوراب‌بافی

جوراب‌بافی نیز یکی دیگر از صنایع دستی برزک است که در طرح‌ها و رنگ‌های زیبا و متنوع وجود دارند. این هنر دستی از جمله یادگاری‌های زیبا و ماندگاری است که می‌توانید برای خود یا عزیزانتان تهیه و سفر به برزک را مانند یک خاطره‌ی شیرین در خاطره‌ی خود ثبت کنید.

سبدبافی

ی که دارد سبدی حصیری به رنگ قهوه ای تیره می بافد

اگر به برزک سفر کنید، تعداد زیادی از سبدهای بافته‌شده با دست را می‌بینید که یادگاری زیبایی از این منطقه است. سبدبافی نیز یکی از هنرهای دستی و قدیمی این منطقه با ۹۰ سال قدمت است که در میان مردان رواج بیشتری داشته. این سبدها از چوب‌های بسیار نازک و ظریف درختی به نام شمش یا بید بافته می‌شوند که در عین ظرافت و زیبایی، استحکام بسیاری خوبی دارند. در قدیم از این سبدها برای کار کشاورزی و برداشت محصول استفاده می‌شد و امروزه نیز کاربردهای تزئینی و مصرفی بسیاری دارند. اگر دوست دارید یکی از هنرمندانه‌ترین صنایع دستی برزک را در خانه‌ی خود داشته باشید، سبدهای بافت این منطقه بهترین انتخاب برای شماست.

قالی‌بافی

قالی در حال ریشه زنی

قالی‌های بافت کاشان شهرت بسیار زیادی در صنعت قالی‌بافی و فرش‌بافی دارند که مشهورترین انواع آن مخصوص منطقه‌ی برزک است. قالی‌بافی هم از جمله هنرهای سنتی این منطقه به‌شمار می‌رود که از دیرباز تاکنون در میان مردم منطقه رواج داشته و امروزه نیز طرفداران زیادی دارد. برای خرید یک قالی زیبا، منحصربه‌فرد و هنرمندانه، حتما به برزک سفر کنید و هنر بومی این منطقه را به یادگار ببرید.

سخن آخر

صنایع دستی و هنرهای بومی هر منطقه یکی از زیباترین یادگاری‌های هر شهر است که گردشگران را به خودش جذب می‌کند. هنرهای دستی و سوغات شهرها، نشانگر اصالت، قدمت، شیوه‌ زندگی و زیست مردمان آن منطقه است و اطلاعات جذاب و مفیدی را درباره‌ی شهرها به مسافران می‌دهد. در این مقاله تلاش کردیم صنایع دستی برزک و سوغات منحصربه‌فرد این شهر را به شما معرفی کنیم. اگر به کاشان و برزک سفر کردید، حتما یک یادگاری جذاب را از این شهر تهیه کنید. یادتان باشد به کمک اتاقک می‌توانید برای رزرو اقامتگاه در برزک اقدام کنید و سفری آسان و به‌یادماندنی به این شهر داشته باشید.

سوالات متداول درباره صنایع دستی برزک

برزک کجاست؟

برزک یکی از شهرهای گردشگری و پرطرفدار استان اصفهان است که در ۵۶ کیلومتری شهر کاشان قرار دارد.

صنایع دستی برزک چه چیزهایی هستند؟

جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، گیوه‌کشی، سبدبافی، جوراب‌بافی و ... از جمله صنایع دستی خاص برزک است.

قدیمی‌ترین هنر دستی برزک چیست؟

گلیم‌بافی به‌عنوان قدیمی‌ترین سوغات و صنایع دستی برزک معرفی می‌شود که حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد و منبع درآمد مردم این منطقه به‌شمار می‌رود.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن