جاهای دیدنی

جاهای دیدنی جرقویه | با قدمت دور و دراز

شهرستان جرقویه یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران است. در دل این شهر زیبا جاذبه‌های گردشگری، جاهای دیدنی و اماکن تاریخی متعددی قرار گرفته‌اند که همگی نشان از قدمت دور و دراز این منطقه دارند. قلعه‌های تاریخی، عمارت‌های باشکوه به جای مانده از گذشته، چشمه‌هایی که از دل کویر می‌جوشند، کوه‌های سر به فلک کشیده و روستاهای زیبای جرقویه همگی از دلایلی هستند که این شهر را به مقصد سفر بسیاری از مسافران و گردشگران تبدیل کرده‌اند. اگر شما هم قصد سفر دارید و جرقویه را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کرده‌اید، با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید تا شما را با جرقویه و شگفتی‌هایی که در دل خود جای داده، آشنا کنیم.

درباره جرقویه

شهرستان جرقویه یکی از شهرستان‌های زیبا و دیدنی ایران است که در 52 کیلومتری جنوب شرقی استان پهناور اصفهان واقع شده. این شهرستان آب‌وهوای گرم و خشکی دارد و به سبب موقعیت جغرافیایی خود و قرارگیری در منطقه کویری، تابستان‌های گرم و سوزان و زمستان‌های سرد و خشک را تجربه می‌کند؛ بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و پاییز است که آب‌وهوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.

این شهرستان با مرکزیت شهر نیک آباد، از شمال به شهرستان‌های ورزنه و هرند، از سمت غرب به شهرستان شهرضا، از جنوب به شهرستان آباده استان فارس و از شرق به شهرستان‌های اردکان و میبد منتهی می‌شود. مردم این شهرستان به گویش بومی گرگویه صحبت می‌کنند و توسعه اقتصادی آنان مبتنی بر دامداری، کشاورزی، قالی‌بافی و کار کردن در معدن سنگ نمک و معدن سنگ ساختمانی است.

نوشته های مشابه

برای آشنایی بیشتر مقاله جرقویه کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی جاهای دیدنی جرقویه اصفهان

سفر به شهرستان جرقویه با آب‌وهوای گرم و خشک، مردمی مهمان‌نواز و خونگرم، تاریخی غنی و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی فراوان، انتخاب مسافران و گردشگران بسیاری است. این شهرستان در دل خود نادیده‌های بی‌شماری را جای داده که در سفرتان به این شهر باید از آن‌ها دیدن کنید. اگر می‌خواهید با این جاذبه‌ها آشنا شوید ما با همراه باشید که قرار است سفری کوتاه و شیرین به تمام جاذبه‌های دیدنی جرقویه داشته باشیم.

دژ قارنه

دژ قارنه

دژ باشکوه و دیدنی قارنه در روستای زیبا و تاریخی قارنه که آن را موزه‌ی معماری-روستایی کویر ایران می‌نامند، واقع شده است. این دژ در گذشته جهت اهداف نظامی ساخته شده بود و قدمت آن به دوره پیشدادیان بازمی‌گردد. وجه تسمیه نام‌گذاری این دژ به قارنه نیز به دلیل این است که این قلعه به دستور قارن پسر کاوه آهنگر ساخته شده بود. بخش‌های زیادی از این دژ باشکوه در دوره‌ها و زمان‌های مختلف تخریب و از بین رفته بود که هم‌اکنون مجدد بازسازی و مرمت شده و سالانه میزبان بسیاری از گردشگران و تاریخ‌دوستان است.

آدرس دژ قارنه: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، روستای قارنه

باغ میر

باغ میر

باغ میر که به عمارت میر نیز معروف است در بافت قدیمی شهر محمدآباد جرقویه واقع شده است. این عمارت با قدمتی 200 ساله یکی از اماکن تاریخی و دیدنی جرقویه است که پیشینه آن به دوره قاجار باز می‌گردد. این باغ دارای مساحتی معادل 18 هزار مترمربع است و در ضلع جنوبی آن ساختمانی با بادگیرهای بسیار مرتفع به چشم می‌خورد. معماری این بادگیرها بسیار زیبا و دیدنی و به سبک معماری بادگیرهای شهر یزد ساخته شده‌اند. در اطراف این عمارت هفت برج مرتفع قرار دارند که در گذشته از آن‌ها برای نگهبانی و دیده‌بانی از باغ استفاده می‌کردند. دورتادور این بنا به وسیله دیوارهایی بلند حصارکشی شده‌اند و داخل این دیوارها نیز روزنه‌هایی کوچک به چشم می‌خورند، این روزنه‌ها به‌منظور دید داشتن به بیرون و تیراندازی ایجاد شده بودند. در داخل باغ نیز ساختمانی با اتاق‌های متعدد قرار دارند، این اتاق‌ها دارای شیشه‌های تزئینی، درب‌های ساخته شده از چوب و سقف‌های گچی هستند و به وسیله راهرو با یکدیگر ارتباط دارند.

آدرس باغ میر: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، شهر محمدآباد.

اجاره بومگردی در ورزنه با کیفیت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

مسجد جامع پیکان

مسجد جامع پیکان

مسجد جامع پیکان یکی از اماکن مقدس و تاریخی جرقویه به‌شمار می‌رود که در روستای پیکان واقع شده است. این مسجد قدیمی و باارزش در دوره سلجوقیان و در زمان پادشاهی سلطان سنجر سلجوقی ساخته شده است. مسجد جامع پیکان طراحی منحصربه‌فردی دارد و دارای دو طبقه زیرزمین و همکف است، هم ضلع شمالی و هم ضلع جنوبی آن قابل استفاده هستند. در طول قرن‌های مختلف شبستان‌های بسیار زیبای این مسجد تخریب شده بودند اما به همت خیرین، مجدد مرمت و بازسازی شده و هم‌اکنون به عنوان یکی از زیباترین مساجد تاریخی و یکی از جاذبه‌های دیدنی جرقویه در بین گردشگران شناخته شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، روستای پیکان

چشمه ترش حارث آباد

چشمه ترش حارث آباد

چشمه‌ ترش حارث آباد از جاذبه‌های دیدنی و معروف جرقویه به حساب می‌آید که در 40 کیلومتری روستای حارث آباد و در یک منطقه‌ای بیابانی واقع شده است. نوع آبی که در این چشمه وجود دارد آب معدنی کلر سدیم و سولفات کلسیم و از نوع آب شور است که از سطح زمین می‌جوشد. این چشمه یکی از پر رفت‌وآمدترین جاهای دیدنی جرقویه است و هرساله بسیاری از مسافران و گردشگران هم برای تفریح و هم برای درمان امراض مختلف ازجمله رماتیسم، دردهای مفصلی، امراض عضلانی، گوارشی و غیره راهی این منطقه زیبا و دیدنی می‌شوند. برای رفتن به این چشمه باید از جرقویه به روستای حارث آباد بروید و از روستا با طی جاده خاکی 40 کیلومتری به چشمه ترش برسید.

آدرس چشمه ترش: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، 40 کیلومتری روستای حارث اباد

غار فریدون

غار فریدون

غار فریدون یکی از جاهای پر رمز و راز و شگفت‌انگیز است که در 18 کیلومتری غرب روستای پیکان از توابع شهرستان جرقویه واقع شده. این غار در دل کوه قرار دارد و داخل آن نیز تونلی طولانی وجود دارد که به دست مردمان در طی دوران باستان حفر شده است. یکی از عجایب و پر رمز و راز بودن این غار نیز به دلیل حفر تونل آن توسط انسان است، چراکه کندن این تونل به وسیله ابزارهای امروزی نیز بسیار دشوار است. در روزگاران گذشته فریدون پیشدادی از ظلم و ستم ضحاک فرار کرده و مدتی را در این غار ساکن شده، به همین دلیل نام آن را غار فریدون گذاشته‌اند. رفتن به داخل این غار و بازدید از آن دشوار است و نیاز به ابزار و تجهیزات غارنوردی و راهنمایی دارد. قندیل‌های زیبا و چند هزار ساله داخل این غاز بسیار با ارزش هستند، لذا در حین بازدید از این غار و این قندیل‌ها احتیاط‌های لازم را به عمل آورید.

آدرس: ایران، 70 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان، 18 کیلومتری روستای پیکان

چشمه حسن آباد جرقویه

چشمه حسن آباد جرقویه

چشمه حسن آباد جرقویه که به چشمه دستگرد نیز معروف است، در 100 کیلومتری جنوب شرق اصفهان و مابین شهر حسن آباد و روستای دستجرد جرقویه علیا واقع شده است. این چشمه زیبا و پرآب به سبب اینکه در منطقه‌ای گرم و خشک و در دل کویر تشکیل شده ، از شگفتی‌ها و عجایب طبیعت به شمار می‌رود. با توجه به یافته‌ها و مطالعات باستان شناسان قدمت این چشمه به زمان زرتشتیان باز می‌گردد. چشمه دستگرد بسیار پر آب و تأمین کننده آب کشاورزی چندین روستا است و باعث سرسبز شدن مزارع اطراف در ناحیه کویری شده که دیدن آن خالی از لطف نیست. برای رفتن و بازدید از این چشمه ابتدا باید از اصفهان به سمت زیار و شهر حسن آباد بروید، در شهر حسن آباد، به سمت روستای زیبای دستجرد که چشمه و آتشکده دستجرد در آن واقع شده است، حرکت کنید.

آدرس چشمه حسن آباد جرقویه: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، شهر حسن آباد، روستای دستجرد

 آتشکده دستگرد

 آتشکده دستگرد

شهرستان جرقویه به سبب قدمت دور و درازی که دارد، بناهای تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است. این شهرستان دارای چهار آتشکده بود که از میان آن‌ها فقط یکی از آتشکده‌ها در روستای دستگرد باقی مانده است. آتشکده دستگرد یک بنای چهارطاقی به جای مانده از دوران ساسانیان است که در مجاورت چشمه دستگرد و بر فراز تپه واقع شده است. یافته‌ها و مطالعات باستان‌شناسان و شواهد به دست آمده حاکی از آن است که این آتشکده مربوط به آتشکده زرتشتیان در دوره گرشاسب پیشدادی است و اهمیت زیادی برای ساکنان در ادوار مختلف داشته است. امروزه نیز مردم زیادی به‌ویژه ساکنان روستاهای جرقویه سالانه به محل این عمارت باشکوه چهارطاقی و چشمه‌ای که در نزدیکی آن است جمع می‌شوند و مراسمات و جشن‌های آیینی مختلفی را برگزار می‌کنند. هم‌اکنون از این بنای چهارطاقی ارزشمند ساخته شده از سنگ و خشت، ویرانه‌ای بر جای مانده اما هنوز هم در نوع خود دیدنی است.

آدرس آتشکده دستگرد: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، شهر حسن آباد، روستای دستجرد

خانه تاریخی سرهنگ جرقویه

خانه تاریخی سرهنگ جرقویه

خانه تاریخی اعیانی، مشهور به خانه سرهنگ یکی از بناهای تاریخی به جای مانده ازدوران قاجار به‌شمار می‌رود که در شهر محمد آباد جرقویه واقع شده است. این خانه تاریخی که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، در قلعه قدیمی قرار دارد و به همت شهرداری اکنون به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. این خانه دارای هشتی ورودی، سردر و یک حیاط بزرگ است. حیاط این خانه یک حوض کوچک در وسط دارد و چهار باغچه به همراه درختان در اطراف حوض قرار گرفته است، دورتادور حیاط نیز اتاق‌های متعدد قرار گرفته‌اند. هر یک از اتاق‌های این بنا دارای ایوان‌هایی هستند که به سمت حیاط باز می‌شوند. این بنای ساخته شده از آجر همچنین دارای در و پنجره‌های مشبک از جنس چوب با شیشه‌های رنگی هستند که در نوع خود دیدنی است.

آدرس خانه تاریخی سرهنگ جرقویه: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، شهر محمدآباد جرقویه

آکواریوم طبیعی مالواجرد

آکواریوم طبیعی مالواجرد

آکواریوم طبیعی مالواجرد یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی جرقویه است که در مرکز روستای تاریخی مالواجرد واقع شده. این آکواریوم در نزدیکی قلعه تاریخی این روستا قرار گرفته و حاصل جوشش چشمه‌های کویری است. در این آکواریوم ماهی‌های آکواریومی و زینتی مختلفی قرار دارند که به علت خواص آب چشمه به طور شگفت‌انگیزی در حال زادوولد و بزرگ شدن هستند. تماشای شنا کردن ماهی‌های مختلف در آب زلال این چشمه آن هم در یک منطقه کویری لذت وصف‌ناپذیری دارد. مردم روستا از این چشمه و ماهی‌های آن که همچون گنجینه‌ای در دل کویر است محافظت می‌کنند و هیچ‌کس اجازه صید از چشمه را ندارد.

آدرس آکواریوم طبیعی مالواجرد: ایران، 129 کیلومتری جنوب شرقی استان اصفهان، 12 کیلومتری شهر حسن آباد جرقویه، روستای مالواجرد

کوه محمد نوجوان

کوه محمد نوجوان یکی از رشته‌ کوه‌های معروف و شناخته شده جرقویه است که در روستای پیکان واقع شده. این کوه ادامه رشته کوه‌های ناپیوسته زاگرس است و ارتفاع آن از سطح زمین به 2073 متر می‌رسد. در مسیر کوهنوردی از این کوه می‌توانید درختان متنوعی ازجمله درخت انجیر و بادام‌کوهی و گیاهانی همچون آبشم و کتیرا را ببینید. علاوه بر پوشش گیاهی، این رشته کوه محل زندگی گونه‌های جانوری متنوعی ازجمله مار، پلنگ، یوزپلنگ، روباه، خرگوش، آهو و غیره است. در این رشته کوه چشمه‌های متعددی نیز وجود دارند که یکی از شناخته‌شده‌ترین چشمه‌ها، چشمه محمد نوجوان است. طبق گفته مردم محلی رودخانه فصلی نیک آباد نیز از این کوه سرچشمه می‌گیرد و به مرداب گاو خانی می‌ریزد.

آدرس کوه محمد نوجوان: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، روستای پیکان

قلعه محمد آباد جرقویه

قلعه محمد آباد جرقویه

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرستان جرقویه قلعه محمد آباد است که در قسمت شمالی شهر محمدآباد واقع شده است. این قلعه دارای مساحتی برابر با هفت هزار مترمربع است و قدمت آن به دوره صفویان می‌رسد و از یک برج باروی بلند مرتفع به ارتفاع 10 متر و هشت برج دیده‌بانی تشکیل شده است. داخل قلعه پنج خانه بزرگ، حوض سنگی، یک اسطبل مرکزی و باغچه بزرگ قرار دارد. یک ساختمان دوطبقه نیز در قسمت جنوبی قلعه واقع شده است. طبقه اول این ساختمان دارای چهار اتاق به همراه یک راه‌پله است که به طبقه بالا متصل می‌شود. در طبقه بالا نیز سه اتاق با یک ایوان زیبا قرار دارند که به زیبایی هر چه تمام نقاشی و گچ‌بری شده‌اند. حیاط این قلعه تاریخی نیز دارای یک حوض در وسط و درختان و باغچه‌های متعددی است که در اطراف حوض قرار گرفته‌اند. این قلعه علاوه بر اینکه جهت بازدید به روی عموم باز است، امکانات مناسبی را نیز جهت اقامت گردشگران فراهم کرده تا خاطرات خوشی را برای آنان رقم بزند.

آدرس: ایران، 65 کیلومتری استان اصفهان، شهر محمود آباد.

نمکزار خارا

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان جرقویه، نمکزار خارا است. این نمکزار در 120 کیلومتری اصفهان و در روستای خارا از توابع شهرستان جرقویه واقع شده است. این دریاچه، بازمانده دریاچه‌ای در شرق جرقویه است و به عنوان بزرگترین معادن نمک ایران به شمار می‌رود و سالانه چندین تن نمک از آن استخراج می‌شود. این دریاچه سفید پوش از نمک، به علت خشکی زاینده‌رود بسیار کم آب است. در فصل بهار و تابستان با تابش آفتاب و تبخیر آب منظره شگفت‌انگیزی از اشکال هندسی حاصل از رسوبات نمک در سطح دریاچه نمایان می‌شود که در نوع خود دیدنی و بی‌نظیر است. برای رفتن به این نمکزار باید از اصفهان به سمت زیار و شهر حسن آباد بروید و در شهر حسن آباد، به سمت روستای خارا حرکت کنید.

آدرس نمکزار خارا: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، شهر حسن آباد، روستای خارا

سخن آخر

اگر قصد سفر دارید پیشنهاد می‌کنیم جرقویه را در برنامه خود قرار دهید. این شهر دارای جاهای دیدنی بی‌شماری است که قطعاً در سفرتان با دیدن آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. جاذبه‌های دیدنی فراوان جرقویه بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفته و سالانه مسافران بسیاری برای دیدن این جاذبه‌ها راهی استان اصفهان می‌شوند. سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی متعددی نیز برای مسافران مهیا شده تا اقامت آن‌ها هم مانند هر تجربه دیگری از تفریحات و جاهای دیدنی این شهر، به‌یادماندنی باشد. اگر به دنبال یک اقامتگاه مناسب هستید می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید و پس از مشاهده انواع اقامتگاه‌های موجود در شهرستان جرقویه، مناسب‌ترین گزینه را با توجه به شرایط و نیازتان انتخاب و رزرو نمایید و سپس سفر خود را به این شهر زیبا آغاز کنید.

4.7/5 - (298 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *