جاهای دیدنی

جاهای دیدنی بویین میاندشت | از چشمه و آبشار تا تاریخ و هنر

اگر می‌خواهید هوایی به سرتان بخورد، خوش بگذرانید و از گرمای هوا فرار کنید، به غرب اصفهان بیایید. یکی از شهرستان‌های خوش‌ آب‌و‌هوای نصف جهان، بویین میاندشت نام دارد. امروز می‌خواهیم به این شهر کوچک و زیبا سفر کنیم و گشتی در جاهای دیدنی بویین میاندشت بزنیم. با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله بویین میاندشت کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی بویین میاندشت

شهرستان بویین میاندشت از غربی‌ترین شهرستان‌های استان اصفهان است، از شمال با شهرستان خوانسار و از جنوب شهرستان فریدونشهر و از شرق با شهرستان فریدن و از غرب با استان لرستان و شهرستان الیگودرز هم مرز است. و دارای آب و هوای کوهستانی است.

جاهای دیدنی بویین میاندشت

بویین میاندشت جایی که دارای جاذبه‌های طبیعی و بکر فراوانی است و در جوار رشته کوه‌های زاگرس جا خوش کرده است. در این مقاله به بویین میاندشت سفر می کنیم و قدم به قدم جاذبه‌هایش را معرفی می‌کنیم.

آبشار نوغان

آبشار یکی از ویژه‌ترین ژانرهای طبیعت است که کمتر پدیده‌ای به طراوت و شکوه آن پیدا می‌شود. در بویین میاندشت هم آبشاری به نام نوغان از رشته‌‌کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه گرفته است که تماشای آن خستگی زندگی شهری را در از تن‌تان می‌زداید.

این آبشار در امتداد قم‌رود و در ۱۵ کیلومتری غرب بویین میادندشت است و در پایین دست آن درختان سر به فلک کشیده‌ای مثل بید و صنوبر خودنمایی می‌کنند. اگر گذرتان به این شهر افتاد، حتما به دیدن این جاذبه دیدنی بویین میاندشت بروید و در طبیعت اطراف آبشار نفس تازه کنید.

سد و سرچشمه افوس

رودی بزرگ که اطراف آن کمی درخت و چمن است و افرادی در کنار آن نشسته در حال تفریحدنبال جایی برای تفریح و اتراق کردن، می‌گردید؟ به جنوب غرب شهر بویین میاندشت بروید و در نزدیکی شهر افوس، سد و سرچشمه افوس را پیدا کنید. جایی که می‌توانید روی سکوهای مسقف بساط ناهار را برپا کنید و به تماشای جریان آب سرچشمه که از میان این مجتمع تفریحی می‌گذرد، چشم بدوزید.

در این منطقه امکانات رفاهی و پارکینگ برای رفاه حال گردشگران مهیا شده است تا روزی شاد و پرانرژی را در کنار سرچشمه افوس که از ارتفاعات زاگرس جریان می‌یابد، بسازند.

اجاره اقامتگاه در بویین میاندشت با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

تفرجگاه دره حوض

رودی در حال گذر کردن از طبیعت و گیاهانی روییده در اطراف آنتفرجگاه دره حوض از زیباترین جاهای دیدنی بویین میاندشت است که برای گذراندن یک روز کامل سفر باید روی آن حساب کنید. این تفرجگاه طبیعتی بکر و دست‌نخورده دارد که شامل کوه‌ها، درختان سر به فلک کشیده و رودی پرآب است.

 کنار رود و کوهستان اتراق کنید، در هوای پاک نفس بکشید و پرندگان را در آسمان ببینید تا حال و هوای‌تان عوض شود و از دغدغه‌های زندگی شهری فاصله بگیرید. تفرجگاه دره حوض در ۲۵ کیلومتری غرب بویین میاندشت قرار دارد.

دشت لاله‌های واژگون

تعدادی گل لاله واژگون قرمز رنگ در علفزار سبز رنگ و آسمان آبی در فصل بهار گردش و تماشای دشت لاله‌های واژگون در روستای ماهورستان بویین میاندشت، بی‌نظیر است. آب‌و‌هوای خنک در کنار هزاران گل لاله شما را به وجد خواهد آورد. در این دشت که بیش از هزار کیلومتر است، گردش کنید و عکس‌های یادگاری بگیرید. چراکه لوکیشنی به این ایده‌آلی برای عکاسی پیدا نخواهید کرد!

بیشه‌زار پیلستون

در سفر به بویین میاندشت، به بیشه‌زار پیلستون بروید. جایی که با درختان خودرو و بوته‌های میوه به یکی از سرسبزترین مناطق شهر تبدیل شده و خانه پرندگان و جانوارن بویین میاندشت است.

این بیشه‌زار در امتداد رودخانه‌ای که از ارتفاعات زاگرس و سراب در روستای آغچه سرچشمه گرفته است، قرار دارد و در ۱۵ کیلومتری شهرستان بویین میاندشت می‌توانید آن را پیدا کنید.

سد (سراب) و سرچشمه آغچه

دریاچه در میان طبیعت سرسبز، کوهستان هایی که هنوز رگه هایی از برف روی آن وجود دارد.اگر برای هواخوری به شهرستان بویین میاندشت سفر کرده‌اید، پس حتما باید سد و سرچشمه آغچه را از نزدیک ببینید. به واسطه وجود آب در این جاذبه دیدنی، هوایی خنک‌تر را تجربه خواهید کرد. حتی در وسط تابستان هم نسیم خنکی در این منطقه جریان دارد که حسابی حال‌تان را جا می‌آورد.

 سد آغچه از سرچشمه‌های رودخانه‌های دائمی بویین میاندشت به شمار می‌رود که پس از طی مسیری طولانی به سد گلپایگان ختم خواهد شد.

حسینیه بویین

دو نفر در حال اجرای تعزیه و افرادی در حا تماشای ان ها۲۵۰ سال پیش بنایی زیبا در شهرستان بویین میاندشت ساخته شد که حالا به یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این شهر تبدیل شده است.

این بنای تاریخی به عنوان حسینیه، هر سال به خصوص در ماه محرم میزبان زائران و نمازگزاران بسیاری است. اگر در ایام محرم به بویین میاندشت سفر کردید، به این حسینیه تاریخی بروید تا از نزدیک یک تعزیه سنتی را تماشا کنید. در حسینیه بویین  دست‌نوشته‌های تاریخی متعددی وجود دارد که قدمتی چند صد ساله دارند!

حمام قدیمی بویین میاندشت

داخل یک خمام قدمی خشتیدر محله میاندشت یکی از قدیمی‌ترین دیدنی‌های تاریخی شهرستان بویین میاندشت قرار دارد. این بنا یک حمام قدیمی بوده که سبک معماری آن بسیار خاص است. در زمان‌های گذشته که همه خانه‌ها حمام نداشته‌اند، مردم محلی از این حمام عمومی که شکل و ظاهر زیبایی هم داشته، استفاده می‌کردند.

در حال حاضر، این بنای باستانی محلی برای بازدید از بقایای تاریخی بویین میاندشت شده است و گردشگران می‌توانند در این محل با تاریخ منطقه آشنا شوند.

خانه تاریخی رئیسی

ایوان خانه ای با دو ستون و آجر نما، کاشی کاری هایی آب رنگ یکی دیگر از بناهای تاریخی بویین میاندشت در روستای ماربر این شهرستان واقع شده است. ماربر یکی از قدیمی‌ترین روستاهای این شهرستان محسوب می‌شود که آثار تاریخی فراوانی دارد.

 خانه تاریخی رئیسی نیز یکی از آن‌ها است که مردم محلی نام آن را با قالا می‌شناسند. این بنا در سال‌های گذشته به یکی از خان‌های منطقه به نام آقای قهرمانی تعلق داشته و پس از آن به فردی با نام خانوادگی رئیسی می‌رسد.

 مساحت این بنای تاریخی ۸۰۰ مترمربع است و در باغ آن نیز درختان میوه فراوانی را خواهید دید که در فصل بهار زیبا و تماشایی خواهند بود.

قلعه باستانی هژبرپور

برج دیدبانی خشتی باقی مانده از قلعه قدمی به نام هژبرپوردر شهرستان بویین میاندشت هم روستای پلکانی مثل ماسوله گیلان پیدا می‌شود. این روستا تخماقلو نام دارد و دارای قدمتی چند هزار ساله است.

 این روستا در ابتدا به علت وجود هزاران درخت سنجد به سنجدستان مشهور بود اما با تسلط قوم آق‌قو‌یو‌نلوها به تخماقلو تغییر نام داد. در قلب این روستای تاریخی، قلعه‌ای قدیمی به نام هژبرپور وجود دارد که چهارگوش و مستطیل شکل است. در اطراف قلعه بقایای برج‌های دیده‌بانی و تیراندازی قرار دارند که گویای نظامی بودن آن در گذشته هستند.

قلعه هژبرپور در دو طبقه با ۲۰ اتاق ساخته شده که هر کدام از اتاق‌های آن دارای کاربری مشخصی بوده‌اند. این قلعه یادگار دوران صفویه است که تا به حال پابرجا مانده و در فهرست آثار ثبت‌شده شهرستان بویین میاندشت نیز قرار گرفته است.

جالب است بدانید که شهرستان بویین میاندشت حدود ۴ هزار سال قدمت دارد و تاکنون تپه‌ها و سفالینه‌های بسیاری از آن کشف شده است. در این شهرستان می‌توانید از ۶ حمام تاریخی دوره قاجاریه، یک کلیسا، ۴ مسجد قدیمی، دو پل تاریخی و ۵ خانه تاریخی دیدن کنید. تنها ۵ اثر از این دیدنی‌های تاریخی به ثبت ملی رسیده‌اند.

همچنین از دو پارک طبیعی این شهرستان به نام پارک جنگلی محله بویین و پارک جنگلی محله میاندشت هم نباید غافل شوید. این شهرستان تا دلتان بخواهد جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی دارد تا هیچ وقت حوصله‌تان سر نرود. سفر خوش!

سخن آخر

شهر بویین میاندشت ترکیبی از جاهای تاریخی و مناظر طبیعی است، بنابراین اگر می خواهید به حایی سفر کنید که هم جاههای دیدنی و هم جاهای تاریخی داشته باشد، بویین میاندشت مقصد مناسبی است. سفر کنید و بهترین خاطرات را برای خود بسازید.

4.4/5 - (133 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. عزیز جان هیچ کسی جیب ندوخته ازکسی پول بگیره لطفاً تو خونه خودت بمون وطبیعت را پراز ذوباله نکنید هیچ کسی ازتون پول نمیخاد

  2. عزیز جان هیچ کسی جیب ندوخته ازکسی پول بگیره لطفاً تو خونه خودت بمون وطبیعت را پراز ذوباله نکنید هیچ کسی ازتون پول نمیخاد

  3. جاهای خوبیه با طبیعت خوب اما حیف ک ی مشت ادم جیب دوختن تا از ملت پول بگیرن برای طبیعت خداوند.افسوس که همه بفکر سرکیسه کردن هم نوع خودشونن

  4. جاهای خوبیه با طبیعت خوب اما حیف ک ی مشت ادم جیب دوختن تا از ملت پول بگیرن برای طبیعت خداوند.افسوس که همه بفکر سرکیسه کردن هم نوع خودشونن

  5. جاهای خوبیه با طبیعت خوب اما حیف ک ی مشت ادم جیب دوختن تا از ملت پول بگیرن برای طبیعت خداوند.افسوس که همه بفکر سرکیسه کردن هم نوع خودشونن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *