جاهای دیدنی

جاهای دیدنی اصفهان | معرفی بیش از ۶۰ جاذبه تاریخی، طبیعی، مذهبی و تفریحی اصفهان همراه با آدرس و زمان بازید

اصفهان از محبوب‌ترین شهر‌های ایران و مرکز استان اصفهان است. با نگاهی گذرا به هر گوشه از این شهر شاهد عظمت و شکوه هنر و معماری ایرانی خواهیم بود. کویرها و رودهای بی‌همتا در کنار بناهای تاریخی، سفر به شهر اصفهان را به یکی از ماندگارترین سفرها تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید یک اقامت ارزان در اصفهان داشته باشید با اجاره آپارتمان مبله در اصفهان به صورت روزانه راهی یک سفر به‌یادماندنی شوید و از گردش در این شهر جذاب لذت ببرید. در ادامه با اتاقک و معرفی جاهای دیدنی اصفهان همراه باشید.

درباره اصفهان

شهر اصفهان که در میان عموم مردم با‌عنوان نصف جهان شناخته شده است، از طبیعتی بکر و بناهای تاریخی بی‌شمار برخوردار است. این شهر تاریخی در مرکز ایران واقع شده و به‌نوعی پل ارتباطی بین شمال و جنوب کشور است. این شهر دارای آب‌و‌هوایی معتدل و نیمه‌خشک بوده و از فصل‌های نسبتاً منظمی برخوردار است. بنابراین اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، بهترین زمان برای سفر، از اواخر اسفند تا اواخر اردیبهشت و از اواخر شهریور تا پایان مهرماه است.

برای آشنایی بیشتر مقاله اصفهان کجاست؟ را مطالعه کنید.

معرفی جاذبه‌های گردشگری اصفهان

شهر اصفهان مملو از آثار تاریخی و مکان‌های گردشگری بسیار زیاد است و همین امر باعث می‌شود سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب کند. در این مقاله می‌خواهیم درباره آثار تاریخی، طبیعی و تفریحی  اصفهان صحبت کنیم.

جاهای تاریخی اصفهان

شهر اصفهان را می‌توان به یک تصویر بی‌نقص از تاریخ شباهت داد که در آن ذوق و هنر اصیل ایرانی به وضوح دیده می‌شود و همین امر باعث شده تا اصفهان را نصف جهان بنامند. البته بیشترین جاهای تاریخی اصفهان متعلق به دوران صفویه است. زیرا در این دوران اصفهان، به عنوان پایتخت ایران شناخته شده بود و شاه عباس اول در راستای آبادانی آن بسیار کوشید

. بسیاری از جاذبه‌های تاریخی اصفهان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اند و برخی از آن‌ها هم در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارن، جاذبه‌هایی که بهتر است حداقل یک بار در طول عمر خود از آن‌ها دیدن کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا سیری در جاهای تاریخی اصفهان بزنیم و قدمی در دل تاریخ اصفهان بزنیم.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
اجاره سوئیت اصفهان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

میدان نقش‌جهان، نگین ارزشمند تمدن ایرانی

ساختمان و حوض میدان نقش جهانمیدان نقش جهان یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های دنیا و از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری اصفهان است. اطراف این میدان بازار سنتی و بناهای تاریخی مانند مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی‌قاپو، مسجد امام، سردر بازار قیصریه و دروازه سنگی چوگان قرار گرفته‌اند. درشکه‌سواری تفریحی دلنشین است که می‌توانید در کنار بازدید از بناهای تاریخی و خرید از بازار سنتی میدان نقش جهان تجربه‌اش کنید. در این میان آشنایی با سوغات و صنایع دستی استان اصفهان می تواند راهنمای شما در بازارگردی‌هایتان برای خرید باشد.

ساعت بازدید از میدان نقش‌جهان: به صورت شبانه روزی است

کاخ هشت بهشت، مروارید درخشان نصف جهان

عمارت دو طبقه اب قئیمی با یک حوض بزرگ وسط حیاط  

اوج هنر معماری را می‌توان با یک نگاه در کاخ هشت‌ بهشت دید. ساختمانی هشت‌ضلعی که با  طراحی هنرمندانه‌اش چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. سقف داخلی کاخ طراحی بسیار زیبایی دارد. کاخ هشت بهشت در باغی سرسبز و دلگشا با درختانی کهن و حوضی بزرگ قرار دارد. این باغ از زیباترین جلوه‌های هنر ایرانی و مقصد گردشگران زیادی است.

آدرس: اصفهان، استانداری، سعدی، میدان نقش جهان

ساعت بازدید از کاخ هشت بهشت: همه روزه 09:00 الی 17

چهل ستون

عمارت چهل ستون و حوض بزرگ مستطیل شکلی که انعکاس ستون ها در ان افتاده است

این مورد از دیدنی های شهر اصفهان به‌اندازه‌ای پرآوازه است که کمتر کسی نام آن را نشنیده. این باغ با گستره‌ی 67 هزار متر مربع سالیان سال را برای ساخت و بهره‌برداری سپری کرد و سپس به یکی از زیباترین نمونه‌های معماری اصفهان تبدیل شد. در گذشته این باغ را با نام «باغ جهان‌نما» می‌شناختند

کم‌وبیش همه می‌دانند چهل ستون در واقع از بیست ستون تشکیل شده و این بازتاب آن‌ها در نور آب است که تصویر چهل ستون را به وجود می‌آورد. از ویژگی‌های اصلی این بنا می‌توان به آینه‌کاری‌ها، نقاشی‌های بزرگ و بی‌نظیر دیواری، و همچنین ستون‌های چوبی باشکوه اشاره کرد که در کنار حوض درختان سرسبز منجر به پیدایش فضای بسیار چشم‌نوازی شده‌اند.

آدرس: اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری

ساعت بازدید از چهل‌ستون:

بهار و تابستان: همه روزه از ساعت 09:00 الی 18:00

پائیز و زمستان: همه روزه از ساعت 09:00 الی 16:00

منارجنبان

ساختمان و دو مناره از منار جنبان اصفهانگردشگران بسیاری با بنای تاریخی و کهن منارجنبان آشنا هستند. منارجنبان یکی دیگر از دیدنی های شهر اصفهان است که در سال 716 هجری قمری ساخته شده و عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» در آن دفن شده است.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد درباره‌ی این بنای تاریخی این است که با حرکت دادن یک مناره، مناره دیگر نیز به حرکت و جنب و جوش درمی‌آید و به همین دلیل «منارجنبان» نامیده می‌شود. نکته‌ی جالب دیگر این است که هر مناره دارای پهنای 9 متری و بلندای 17 متری است، در سفرتان به شهر اصفهان حتما سری به این بنای خاص و عجیب و غریب بزنید!

آدرس: اصفهان، جاده آتشگاه به سوی نجف آباد

ساعت بازدید از منارجنبان :

بهار و تابستان: همه روزه از ساعت 09:00 الی 20:00

پاییز و زمستان: همه روزه از ساعت 09:00 الی 16:00

مدرسه‌ چهارباغ

مدرسه چهارباغ که با نام‌های مدرسه سلطانی، مدرسه مادرشاه و مدرسه علمیه امام صادق نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از دیدنی های شهر اصفهان و آخرین بنای تاریخی باشکوه دوران صفوی در این شهر است که برای آموزش و پرورش طلاب علوم دینی در دوره شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی، از سال ۱۱۱۶ تا ۱۱۲۶ هجری قمری ساخته شد و مورد بهره‌وری قرار گرفت. مدرسه چهار باغ که به قول بسیاری از محققین هم مدرسه و هم مسجد بوده، با گستره‌ی ۸۵۰۰ متر مربع در ضلع شرقی خیابان چهارباغ قرار دارد.

این مدرسه از نمای بسیار زیبایی برخوردار است؛ کاشی‌های ظریف و زیبا، به همراه طلا و نقره‌کاری‌های چشم‌نواز، زیبایی دوچندانی به این بنا داده‌اند. افزون‌بر این، مدرسه چهارباغ در دی 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی

ساعت بازدید مدرسه‌ چهارباغ: همه روزه از ساعت 08:00 الی 17:00

پل خواجو

پلی بزرگ و قدیمی بر روی رودخانه زاینده رود این پل از شاهکارهای جاودانه معماری ایرانی – اسلامی مربوط به دوره صفویه است و به‌عنوان یکی از زیباترین پل‌های جهان شناخته شده است. پل خواجو به دستور شاه عباس دوم، در سال ۱۰۶۰ قمری ساخته شد. طول این پل ۱۳۳متر بوده و عرض آن نیز به ۱۲متر می‌رسد. برای این پل ۱۶ دریچه تخلیه آب طراحی شده است و در بدنه آن از شیارهایی استفاده شده که با کاشی‌کاری‌های فراوان مزین شده است.

آدرس: اصفهان، خیابان کمال اسماعیل

ساعت بازدید پل خواجو: ۲۴ ساعته باز است.

پل چوبی

پلی سنگی و قدیمی و طاقی شکل به نام پل چوبیپل چوبی با پهنای کم و طول 147 متر از دیگر پل‌های تاریخی دوران صفویه است. دستور ساخت آن در سال 1065 توسط شاه عباس دوم داده شد. این پل بین سی‌و‌سه پل (پل الله وردی خان) و پل خواجو قرار گرفته است.
جالب است بدانید استفاده از پل چوبی برای عبور و مرور عموم مردم آزاد نبوده ‌است، بلکه از آن به‌عنوان یک راه ارتباطی برای خانواده‌های سلطنتی بین باغ‌های سلطنتی دو کناره شمالی و جنوبی رودخانه یعنی باغ معروف به «باغ دریاچه» با باغ‌های گسترده سعادت آباد و بناهای با شکوه کاخ هفت‌‌دست و کوشک آیینه‌ خانه و کشکول و نمکدان استفاده می‌شد.

آدرس: اصفهان، خیابان کمال‌اسماعیل، پل چوبی

ساعت بازدید پل چوبی: ۲۴ ساعته باز است.

پل مارنان

پلی روی رودخانه ای خروشان ین پل، محل اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه زاینده رود، در غربی‌ترین قسمت شهر اصفهان بوده است. نام این پل در اصل ماربین بوده که دگرگون شده واژه  «مهربین» از فرهنگ اوستایی است. تعداد دهانه‌های پل مارنان اصفهان، اکنون به هفده دهانه می‌رسد، اما در گذشته بیش از هفده دهانه وجود داشته که در حال حاضر این دهانه‌ها بسته شده است.

آدرس: اصفهان، خیابان سعدی، پل مارنان

ساعت بازدید پل مارنان: ۲۴ ساعته باز است

سی‌و‌سه پل

پلی دو طبقه و قدیمی و سنگی و دو طبقه به نام سی و سه پلسی‌وسه پل از دیگر آثار تاریخی اصفهان است که در زمان حکومت شاه عباس اول صفوی ساخته شد. سی‌وسه پل ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و به‌عنوان طولانی‌ترین پل اصفهان بر روی زاینده‌رود معرفی شده است. سی‌و‌سه پل دارای دو پیاده رو در بالا و پایین است. پیاده‌رو پایین که سرپوشیده است، میان پایه‌های مرکزی پل و به فاصله کمی از رودخانه ایجاد شده است. سی و سه پل در طول تاریخ مکانی برای اجتماع شاعران، بزرگان، رجال و سایر مردم و همچنین برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های مختلف بوده است،

بهترین زمان برای بازدید از سی و سه پل زمانی است که زاینده رود پرآب است و می‌تواند زیبایی خود را به رخ شما بکشد. اگر چه در روز امکان تماشای جزئیات بیشتری وجود دارد اما شب‌های سی و سه پل هم با نورپردازی زیبایی خودش را دارد. با این‌حال اگر قصد عکاسی دارید، در ساعات روشنایی روز می‌توانید عکس‌هایی با کیفیت بهتر بگیرید.

آدرس: اصفهان، میدان انقلاب، سی‌و‌سه پل

ساعت بازدید سی‌و‌سه پل: ۲۴ ساعته باز است.

چهارباغ عباسی

پارکی پاییزی که مردم در حال تردد هستند.

خیابان چهارباغ عباسی مجموعه‌ای از چند چهارباغ است که در اطراف یک خیابان اصلی قرار گرفته است و خود به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود. جالب است بدانید، چهار باغ پایین در دوره حکومت شاه عباس اول و چهار باغ بالا در دوره حکومت رضاخان پهلوی ساخته شده و این دو بخش توسط سی‌و‌سه پل به هم متصل شده‌اند.

خیابان چهارباغ عباسی به‌دلیل وجود درختان تنومند و سربه‌فلک‌کشیده، جلوه‌ای چشمگیر و متمایز به خود گرفته است و از آن‌جایی که بسیاری از آثار تاریخی، رستوران‌ها و بریانی‌ها، سینماها، کافه‌ها و مراکز خرید را در خود جای داده است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آدرس: اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی

ساعت بازدید چهارباغ عباسی: به صورت شبانه روزی است.

آرامگاه صائب تبریزی

مجسمه ای از شاعر بزرگ صائب تبریزی در آرامگاه وی رو به روی حوضی فواره دار

آرامگاه صائب تبریزی از دیگر آثار تاریخی اصفهان است که در یکی از مسیرهای پرتردد اصفهان بنا شده است. از زیبایی های این بنا وجود حوض و آبنما در مقابل ایوان آن است. جالب است بدانید، پس از مرگ این شاعر گران‌قدر، مدت‌ها قبر وی ناشناخته مانده بود، تا این‌که در قرن اخیر (سال 1317)، مزار این شاعر بزرگ قرن ۱۱ هجری قمری، توسط جلال الدین همایی در باغ مسجد محله لنبان کشف و بنای زیبایی برای آن ساخته شد. این مقبره با قدمتی که به دوره پهلوی بازمی‌گردد، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: اصفهان، محله لنبان، خیابان صائب

ساعت بازدید آرامگاه صائب تبریزی: به صورت شبانه روزی است.

بازار قیصریه

بازاری مسقف و قدیمی با حجره هایی قدیمی به نام بازار قیصریه

بازار بزرگ قیصریه، شکوه، فرهنگ و هنر اصفهان را به‌صورت یک‌جا به نمایش گذاشته است. این بازار طویل از سردر قیصریه شروع شده، به بازار چیت‌ساز‌ها می‌رسد و از آن‌جا به بازار دارالشفا ختم می‌شود. بازار قیصریه بi دستور شاه عباس اول در سال‌های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ ساخته شد و به‌خاطر معماری زیبا و نمای منحصر‌به‌فردش تبدیل به یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی اصفهان در دوران صفویه شده است.
سر در قیصریه که درب اصلی بازار محسوب می شود، با نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های شگفت‌انگیزش جلوه‌ای زیبا به بازار بخشیده است. البته زیبایی بازار فقط به سردر آن ختم نمی شود. به عنوان مثال در وسط بازار که چارسو نام دارد، در محیطی مدور شکل، گنبدی زیبا با تزیینات شکیل و مقرنس‌های اسیمی به‌چشم می‌خورد. در بخش غربی بازار هم، کاروانسراى باشکوه و دو طبقه شاهى با ۱۵۰ حجره قرار گرفته است و یا در شرق بازار ضرابخانه‌ای قرار دارد که در حال حاضر یکی از بانک‌های استان اصفهان در آن مشغول به کار است.
جالب است بدانید این بازار طویل در دو طبقه ساخته شده است. در گذشته طبقه اول آن بیشتر به فروش پارچه و فرش‌های گران‌بها اختصاص داشت و طبقه دوم آن هم معمولا در اختیار شرکت‌های خارجی و دیگر تجار شهر اصفهان برای رسیدگی به امور دفتری و بازرگانی‌شان قرار گرفته بود. اما امروزه در هر بخش از این بازار تاریخی، از اشیا گران‌قیمت و نفیس تا کالاهای مصرفی به فروش می‌رسد.
البته حجره‌های صنف‌های مختلف هر کدام در راسته‌‌ای مخصوص به خود قرار دارند و زمان خرید از این بازار بهتر است، از قبل مشخص کنید که به کدام راسته می‌خواهید بروید و اگر هم قصد بازدید از این بنای تاریخی را دارید، حدود 5 الی 6 ساعت زمان نیاز خواهید داشت و در بازه زمانی 10 صبح تا 11 شب می‌توانید برای خرید یا بازدید از بازار به آن مراجعه کنید.

آدرس: اصفهان، بازار، خیابان عبدالرزاق، خیابان حکیم

ساعت کاری بازار قیصریه: شنبه تا پنج شنبه ز ساعت ۱۰ صبح الی ۲۲

حمام شیخ بهائی

داخل یک حمام قدیمی که باز سازی شده و مجسمه هایی که در ان قرار داده اند

این حمام تاریخی، در زمان صفوی و در سال ۱۰۲۵ قمری به دستور شاه عباس اول و توسط شیخ بهائی ساخته شده و به دلیل ویژگی منحصربه‌فردش از آن به‌عنوان حمام اسرار‌آمیز یاد می‌شود. حمام شیخ بهایی، چون دیگر حمام‌های تاریخی، دو سربینه مردانه و زنانه دارد و در داخل آن استخر، چند خزینه و آب انبار به‌چشم می‌خورد. اما چیزی که آن را نسبت به دیگر حمام‌های تاریخی متمایز می‌کند، سیستم گرمایشی آن است. راز حمام شیخ بهایی، گرم شدن مخزن آن با یک شمع و روشن بودن دائمی آن است.

آدرس: اصفهان، عبدالرزاق، بازار سنگ تراش ها، شیخ بهایی

ساعت بازدید حمام شیخ بهائی: در حال حاضر (سال ۱۴۰۱) این بنا به ویرانه‌ای متروک بدل شده که امکان بازدید از آن وجود ندارد.

حمام علی‌قلی‌آقا

خزینه ای در یک حمام قدیمی که دیوار هایی کاشی کاری شده دارد

حمام علی‌قلی‌آقا از دیگر آثار تاریخی اصفهان و مربوط به دوره صفویه است. بنای کلی حمام طبق اصول معماری صفویه ساخته شده است و از دو قسمت حمام بزرگ و کوچک تشکیل شده است. ‏البته تابلوها و نقاشی‌هایی که در این حمام به چشم می‌خورند در دوران قاجار به آن اضافه شده است.‏ گرم خانه حمام هم با سنگ های مرمر مزین شده است و در زیر آن زنبورک‌های مختلف وجود ‏داشته تا همیشه کف آن گرم باقی بماند.

آدرس: اصفهان، خیابان جامی، خیابان تگریان، خیابان بازارچه علی قلی آقا

ساعت بازدید حمام علی‌قلی‌آقا: از ساعت ۷ صبح تا ۲۱ 

عصارخانه شاهی

داخل ساختمانی قدیم در ان عصاره گیری انجام میشد  واژه عصارخانه به‌معنای محل عصاره‌گیری است و کارکرد این عصارخانه‌ها را می‌توان شبیه به کارخانه‌های روغن‌کشی دانست، در واقع عصارخانه شاهی نمادی صنعتی از اصفهان در زمان‌های قدیم است. عصارخانه شاهی در سال ۱۰۲۱ هجری قمری به دستور شاه عباس اول ساخته شد. این مکان تاریخی دارای مساحتی حدود ۳۸۰ متر مربع است و از بخش‌های مختلفی نظیر پیشخوان، بارانداز، شترخان، گرم‌خانه و تیرخانه تشکیل شده است. در حال حاضر هم عصارخانه شاهی به‌عنوان اولین پایگاه تخصصی مطالعات فرهنگ عامه در کشور، فعالیت می‌کند.

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان، جنب ورودی بازار قیصریه، بازار قنادها، بازار عصاری

ساعت بازدید حمام علی‌قلی‌آقا: همه روزه ساعت ۷ صبح تا ۲۱ 

انگورستان ملک

اتاقی که گچ کاری و آینه کاری شده است

خانه امین التجار ملقب به خانه انگورستان ملک، از خانه‌های تاریخی اصفهان و مربوط به دوران قاجاریه است. خانه انگورستان دارای دو طبقه مجزا و ۱۴ اتاق است. در نمای داخلی ساختمان، گچ‌بری‌های سنتی، خاتم‌کاری، منبت‌کاری، شیشه‌های رنگی و آیینه‌کاری دوره قاجار دیده می‌شود. جالب است بدانید در خانه امین‌التجار یکی از پرآوازه‌ترین بانوان اصفهان، بانو نصرت بیگم امین (مشهور به مجتهده امین) متولد شد. این خانه تاریخی متعلق به محمدعلی امین‌التجار از تجار معروف و مشهور اصفهانی بوده و بعد از وی به پسرش حبیب‌الله رسید.

آدرس: اصفهان، محله شیخ یوسف، خیابان ملک، محله شیخ یوسف

ساعت بازدید انگورستان ملک: همه روزه ساعات 9 صبح تا ۱۴

خانه مشروطه اصفهان

خانه ای زیبا و قیدیمی با پنجره هایی بلند و چوبی خانه مشروطه اصفهان با نام خانهٔ نورالله نجفی اصفهانی نیز شناخته می‌شود و در حال حاضر به موزه‌ای تاریخی پیرامون موضوع نهضت مشروطیت در شهر اصفهان تبدیل شده است. این خانه تاریخی دارای دو شاه‌نشین در جبهه شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و دوازده اتاق است.

آدرس: خیابان نشاط، کوچه مقصود بیک، پشت مسجد شاه

ساعت بازدید خانه مشروطه اصفهان: همه روزه از ساعت ۸ الی ۱۴ و ۱۶ الی ۲۰

خانه‌های تاریخی اصفهان

عمارتی سفید و زیبا با در و پنجره هایی چوبی زیبا و حیاطی گل کاری شده خانه‌های تاریخی در اصفهان کم نیستند و در واقع این اماکن قدیمی، اصالت، تاریخ دیرینه و شکوه اصفهان در ادوار گذشته را نشان می‌دهند. زیبایی این خانه‌ها به قدری منحصر‌به‌فرد و چشم‌نواز است که هوش از سر هر بیننده‌ای را می‌برد. در این بخش خانه‌های تاریخی اصفهان را معرفی می‌کنیم که البته امروزه تبدیل به مکان‌های گردشگری، موزه یا محل اقامت برای گردشگران داخلی و خارجی شده است.

اسامی این خانه‌های تاریخی به شرح زیر است:

  • خانه باستانی نیلفروشان
  • خانه آیت‌الله عالمه فانی
  • خانه مارتا پیترز (دانشگاه هنر اصفهان)
  • خانه بنکدار
  • خانه همدم السلطنه (رستوران)
  • خانه لطفی
  • خانه علافچیان
  • خانه جمالیان
  • اقامتگاه خانه کشیش
  • خانه تاریخی هوانس (رستوران ترنج اصفهان)
  • خانه مصورالملکی
  • خانه قدیمی سرای بدیع
  • خانه تاریخی مشیرالممالک
  • خانه تاریخی شیخ بهایی
  • خانه دکتر اعلم اصفهان
  • خانه کیانپور
  • خانه قدسیه
  • خانه جناب
  • خانه سوکیاس
  • خانه اخوان حقیقی
  • خانه سرتیپ سدهی
  • مجموعه خان خوراسگان
  • خانه شهشهانی
  • خانه ملاباشی
  • خانه مشروطیت اصفهان
  • خانه وثیق انصاری
  • خانه تاریخی بخردی
  • خانه شیخ الاسلام
  • خانه کهکشان،
  • خانه نظام‌الاسلام
  • خانه مشروطه اصفهان

جاذبه های طبیعی اصفهان

طبیعت زیبای اصفهان در کنار مکان‌های گردشگری و آثار تاریخی‌اش، جلوه بسیار زیبایی به این شهر بخشیده است. این مناظر طبیعی، زاییده عبور زاینده‌رود از وسط شهر است و همین امر منجر به آبادانی اصفهان شده است. جاهای طبیعی اصفهان به‌قدری جذاب و زیبا هستند که گردشگران، بخشی از وقت خود را برای تماشای آن سپری خواهند کرد.

کوه صفه

کوهی بزرگ و بلند و محوطه هایی سبز اطراف آن و آسمان آبیکوه صفه منطقه‌ای خوش‌ آب‌و‌هواست که در جنوب اصفهان قرار دارد. به دلیل وجود صخره‌های غول‌آسا این کوه یکی از مهم‌ترین مقصدهای کوهنوردی و صخره‌نوردی در ایران است. پارک صفه، تله‌کابین صفه و چشمه‌های اطراف آن از جاذبه‌های دیدنی این منطقه زیبا هستند. قلعه شاهدژ یا قلعه دیو یکی از شناخته‌شده‌ترین قسمت‌های کوه صفه است. 

آدرس: اصفهان، بلوار شهدای صفه

ساعات کار مجموعه امکانات کوه صفه: شنبه تا چهارشنبه 16:00 تا 24:00 و پنجشنبه و جمعه 10:00 تا 24:00

پارک ملی قمیشلو

سه گوزن شاخ دار در پارک ملی قمیشلوتاریخ کهن ایران بر هیچ‌کس پوشیده نیست. پارک ملی قمیشلو هم یکی از قدیمی‌ترین منطقه‌های حفاظت‌شده ایران و از بزرگ‌ترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش است که از دوران قاجار تا به‌ حال شکار در این منطقه ممنوع بوده است وجود زیستگاه‌ها و گونه‌های جانوری متنوع این منطقه را به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی و تفریحی اصفهان تبدیل کرده است.

آدرس: ۴۵ کیلومتری شمال غرب اصفهان

ساعت بازدید از پارک ملی قمیشلو: ۲۴ ساعته باز است.

آتش‌گاه

ساختمان آجری و قدیمی به نام آتشگاه در بالای یک کوه آتش‌گاه یا همان کوه آتش‌گاه یادگاری از ایران باستان و زرتشتیان کهن این سرزمین به حساب می‌آید. نام اصلی این بنا در واقع مهربین یا دژ مهربین بوده و پرستش‌گاه مردم زرتشتی به شمار می‌رفته است.

این آتشکده در خیابان آتش‌گاه، واقع در بخش غربی اصفهان و هشت کیلومتری مرکز این شهر جای گرفته و چشم‌به‌راه مسافران ایرانی از سراسر کشور است.

آدرس: اصفهان،خیابان فردوس، دژ ماربین

ساعت بازدید آتش‌گاه: همه روزه از ساعت 09:00 الی 21:00

جاذبه های تفریحی اصفهان

اصفهان به‌دلیل عبور زاینده رود از وسط شهر و زیبایی منحصر‌به‌فردش از مکان‌های تفریحی و گردشگری متعددی برخوردار است که هر روز، بر کیفیت و تنوع آن‌ها افزوده می شود. بنابراین اگر قصد سفر به اصفهان را دارید، بد نیست در کنار بازدید از جاهای تاریخی‌اش به مراکز تفریحی اصفهان هم سری بزنید و بر لذت سفر خود بیفزایید.

باغ پرندگان اصفهان

تعدادی فلامینگو در حال خوردن آب در باغ پرنگان

باغ‌های پرندگان از نقاط گردشگری بسیار خوبی هستند که هر نوع گردشگر، به‌ویژه عاشقان جانوران و حیات وحش را به‌سوی خود می‌کشانند و راهی ایران‌گردی می‌کنند. باغ پرندگان اصفهان یکی از زیباترین باغ‌های پرندگان ایران به شمار می‌رود و با گستره‌ای برابر با 55 هزار متر مربع در چهار کیلومتری غرب پل وحید اصفهان واقع شده است.

این باغ در سال ۱۳۷۵ افتتاح شد و نزدیک به ۴۰۰۰ پرنده از ۱۳۰ گونه مختلف در آن زندگی می‌کنند. هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر می‌توانید از باغ پرندگان بازدید کنید و هزینه ورودی آن ۱۰ هزار تومان است. باغ خزندگان هم در نزدیکی این باغ قرار دارد و می‌توانید انواع خزنده‌ها با نژاد‌های مختلف را هم آن جا ببینید. اگر از دیدن پرندگان رنگارنگ و مسحورکننده لذت می‌برد، باغ پرندگان اصفهان را در فهرست برنامه‌های سفرتان قرار دهید.

آدرس: اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت

ساعت بازدید باغ پرندگان اصفهان: همه روزه از ساعت 8:30 الی 18:30

تله سیژ ناژوان

یکی دیگر از مراکز تفریحی اصفهان، تله سیژ پارک ناژوان است. این تله سیژ در ابتدای جاده الفت و در ورودی پارک جنگلی ناژوان قرار دارد و گردشگران می‌توانند بر روی آن تصاویر زیبای از خود ثبت کنند.

با این تله سیژ می‌توانید مسیری 2 کیلومتری را بر فراز پارک جنگلی ناژوان پشت سر بگذارید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید. جالب است بدانید که تله سیژ ناژوان دارای دو ایستگاه است. ایستگاه اولش در ورودی پارک ناژوان قرار گرفته است و ایستگاه دوم آن در جنوب زاینده‌رود و کنار باغ پرندگان واقع شده است.

آدرس: اصفهان، اتوبان شهيد حبيب اللهی، ميدان سهروردی، خيابان الفت

ساعات کاری تله سیژ ناژوان: یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت 11:00 الی 14:00 و 16:00 تا غروب آفتاب، پنج‌شنبه و جمعه از ساعت 11:00 الی غروب آفتاب

باغ موزه پروانه‌ها

پروانه هایی خشک شده داخل قاب هایی بر روی دیوار و مردم در حال بازدید از انها در موزه پروانه ها

در باغ موزه پروانه‌های اصفهان می‌توانید بیشتر از ۲۲۰۰ نوع پروانه تاکسیدرمی شده را ببینید. این باغ فضایی برابر با ۲۰۰۰ متر‌مربع دارد که در آن صدها گونه گل و گیاه هم وجود دارد و لطافت محیط را دو چندان کرده‌اند. باغ موزه پروانه‌ها در پارک جنگلی ناژوان قرار دارد. 

آدرس: اصفهان، اتوبان شهيد حبيب اللهی، ميدان سهروردی، خيابان الفت، پارک جنگلی ناژوان

ساعت بازدید باغ موزه پروانه‌ها: همه‌روزه از ساعت 9 تا 19

آکواریوم اصفهان

تونل آکواریومی و ماهی هایی که درون آن مشخص است

دیدن زندگی آبزی‌ها در اعماق دریاها و اقیانوس‌ها می‌تواند برای بسیاری از افراد، رویایی دست نیافتنی باشد. اگر دوست دارید انواع ماهی‌ها و آبزی‌های شگفت‌انگیز را از نزدیک ببینید و امکان غواصی هم ندارید می‌توانید به آکواریوم اصفهان بروید و با آن‌ها آشنا شوید.

این آکواریوم با توجه به اینکه در شهری کویری قرار دارد یکی از بهترین مکان های تفریحی اصفهان است و طرفداران زیادی پیدا کرده.  برای دیدن آکواریوم اصفهان باید ۷ متر به زیر زمین بروید. در این جا ۳۳ تونل بزرگ به طول ۵ تا ۱۰ متر وجود دارد که در آن ۶۵۰۰ گونه آبزی نگهداری می‌شود. با توجه به ابعاد این آکواریوم‌ها امکان غواصی هم در آن‌ها وجود دارد. آکواریوم اصفهان هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر باز است و هزینه بازدید از آن ۲۱۰۰۰ تومان است.

آدرس: اصفهان، خیابان الفت، پارک ناژوان

ساعت بازدید آکواریوم اصفهان: همه روزه ساعت 9 صبح الی 19 شب

شهربازی شهر رویاها

تعداد آدم سوار بر ترن در شهر بازی

فرقی نمی‌کند چند سال داشته باشید چون شهربازی‌ها همیشه برای همه افراد در سن‌های مختلف مکان خوبی برای تفریح و سرگرمی‌اند. شهر رویاها در اصفهان یکی از شهربازی‌های مدرن است که در آن وسایل بازی متنوع و پر از هیجانی وجود دارد. 

ترن هوایی معلق، دنیای وحشت ۹ بعدی شهر واژگون، دنیای زیر آب و سینمای ۴ از پرطرفدارترین وسیله‌های هیجان‌انگیز در این شهربازی‌اند.

آدرس: اصفهان، بزرگراه کمربندی شرق اصفهان، پس از روشن دشت، نرسیده به دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان

ساعت بازدید شهربازی شهر رویاها: همه روزه به جز شنبه‌ها از از ساعت 17 تا ساعت 24

باغ گل‌ها در اصفهان

محوطه سر سبز و زیبا از درختان تزیینی و گل ها در باغ گل اصفهان

طبیعت و گیاهان همیشه منبع آرامش و لطافت بوده‌اند. باغ گل‌های اصفهان هم یکی از همین مکان‌های تفریحی اصفهان است که می‌توانید در آن به آرامشی رویایی دست پیدا کنید و برای لحظه‌هایی تصور کنید که در باغی بهشتی قدم می‌زنید. 

آشنایی با گونه‌های مختلف گیاهی، تماشای برکه‌های آب که پرنده‌ها در آن مشغول شنا و بازی‌اند،‌ نسیم خنکی که پوستتان را نوازش می‌دهد و عطر گل که در سراسر باغ پیچیده است لحظه‌هایی به‌یاد‌ماندنی برایتان می‌سازد.

آدرس: اصفهان، خیابان نورباران، خیابان سلمان فارسی، خیابان مشتاق

ساعت بازدید باغ گل‌ها در اصفهان: همه روزه از ساعت ۷ تا ۲۱

موزه موسیقی اصفهان

مکانی پر از ابزار الات موسیقی به نام موزه موسیقی اصفهانیکی از جالب‌ترین مکان‌های تفریحی اصفهان، موزه موسیقی است. موسیقی در اصفهان اهمیت زیادی دارد، یکی از مقام‌های موسیقی و یکی از آوازهای پنج‌گانه سنتی کشور نیز به نام اصفهان است. موزه موسیقی اصفهان را دو تن از موسیقی‌دانان اصفهانی تاسیس کردند. این موزه تنها موزه موسیقی خصوصی کشور است و تفاوت بسیاری با دیگر موزه‌های ایران دارد. در این موزه 300 ساز موسیقی ایرانی به نمایش گذاشته شده است و اطلاعاتی در مورد نحوه و ساخت آن‌ها در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده‌اند.

آدرس: اصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی (مهرداد)، پلاک 74

ساعت بازدید موزه موسیقی اصفهان: همه روزه از ساعت 9:00 صبح تا 21:00

سینماهای اصفهان

صندلی های یک سینما

از دیگر مراکز تفریحی اصفهان می‌توان به مراکز سینمایی اصفهان اشاره کرد. سالن‌های سینماهای اصفهان تنوع بسیاری دارند. برخی از آن‌ها از گذشته دور در اصفهان مانده‌اند و برخی جزو سینما‌های جدید و مدرن ایران به حساب می‌آیند. از مهم‌ترین سینماهای اصفهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سینما سپاهان به آدرس: خیابان طالقانی، شهید ارفعی

مجتمع سینمایی چهارباغ به آدرس چرخاب، خیابان شیخ بهایی، خیابان چهارباغ عباسی

پردیس سینمایی ساحل به آدرس: عباس آباد، مرکز تجاری میدان انقلاب

سینما قدس به آدرس: عباس آباد، خیابان مطهری، خیابان پنجم

مکان های مذهبی اصفهان

در اصفهان شاهد مساجد و کلیساهای دوران صفویه هستیم و در واقع این اماکن، تنوع مذهب و فرهنگ غنی اصفهان را در آن دوران نشان می‌دهد. علاوه بر این در اصفهان تعداد زیادی از مقبره‌ی بزرگان و امامزادگان دیده می‌شود که خود قدمتی تاریخی داشته و به‌عنوان مکانی مقدس برای مردم اصفهان به‌شمار می‌آیند.

 مسجد جامع اصفهان

مسجدی زیبا و با کاشی کاری هایی هنرمندانه و آبی رنگ و حوض هایی در وسط حیات مسجد جامع اصفهان که با نام مسجد عتیق هم شناخته می‌شود دارای وسعتی در حدود 21000 متر مربع است.  قدمت این بنای تاريخی به دوره سلجوقی برمی‌گردد. این مسجد در فهرست آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این مجموعه دارای ۴۸۴ گنبد کوچک و بزرگ با طرح‌های متمایز است، از بخش‌های مختلف مسجد می‌توان به شبستان، گنبد تاج‌الملک، گنبد نظام‌الملک، ایوان‌های درویش، صاحب، استاد، شاگرد و عمر، مسجد و محراب الجایتو، شبستان زمستانی بیت‌الشتا و کتابخانه خواجه نظام‌الملک اشاره کرد.

آدرس: اصفهان، خیابان مصطفایی

ساعت بازدید مسجد جامع اصفهان: هر روز از ساعت ۱۱ الی ۹ و ۱۳ الی ۱۶:۳۰

مسجد شیخ لطف‌الله

گنبد و صحن ورودی یک مسجد با کاشی کاری هایی رنگی و زیبا مسجد شیخ لطف‌الله با کاشی‌کاری های بسیار زیبا مزین شده و از معماری فوق‌العاده‌ زیبایی برخوردار است این مسجد زیبا در دوران صفویه ساخته شده و با گنبد نخودی رنگش در میدان نقش جهان می‌درخشد. از دیگر ویژگی‌های مسجد شیخ‌ لطف‌‌الله می‌توان به مواردی نظیر راهروی ۲۸ متری ورودی مسجد، محراب، راهروی زیرزمینی، نورپردازی ویژه، شبستان اصلی، گنبد باشکوه، کتیبه‌ها و خطوط داخل مسجد و انعکاس هفت باره صدا اشاره کرد. آن‌چه این مسجد را نسبت به دیگر مساجد ایرانی متمایز کرده، نداشتن مناره و حیاط چهار ایوانی است.

آدرس: اصفهان، میدان نقش‌جهان

ساعت بازدید مسجد شیخ لطف‌الله:

بهار و تابستان 09:00 الی 18:00

پائیز و زمستان 09:00 الی 16:00

مسجد امام

مسجدی به نام مسجد امام با گنبدی آبی رنگ مسجد امام که با نام‌های دیگری چون مسجد جامع عباسی، مسجد سلطانی یا مسجد شاه شناخته شده است، در فهرست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و قدمت آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. در این مسجد هنر معماری اسلامی و نمونه‌‌های ارزشمندی از کاشی‌کاری و حجاری دیده می‌شود.

گنبد بزرگ جنوبی مسجد امام از مهم‌ترین گنبدهای دوپوش ایران است و از دیگر ویژگی‌های متمایز آن می‌توان به مناره‌های بلند، سنگ‌های مرمری یک‌پارچه و سنگاب‌های نفیس، کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ و تزیینات فراوان داخل مسجد اشاره کرد.

آدرس: اصفهان، میدان نقش جهان

بهار و تابستان 09:00 الی 21:00

پائیز و زمستان 09:00 الی 16:00

کلیسای بیت‌ اللحم

سقف یک کلیسا با نقاشی و کاشی کاری هایی زرد و آب و چلچراغی بزرگ در وسط

کلیسای بیت اللحم یکی دیگر از کلیسای‌های موجود در جلفای اصفهان است. در‌ واقع این مکان تاریخی، از باشکوه‌ترین و بلندترین کلیساهای اصفهان است که به‌واسطه داشتن گنبدی خاص، به شهرت رسیده است. معماری کلیسای بیت اللحم، از سبک‌های معماری ایرانی و صفوی تاثیر گرفته و نقاشی‌های دیواری این کلیسا جلوه خاصی به آن بخشیده است.

آدرس: اصفهان، توحید شمالی، نمازخانه مریم

ساعت بازدید کلیسای بیت‌ اللحم: همه روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰

کلیسای وانک

فضای داخلی و نقوش رنگارنگ کلیسای وانکجلفا یکی از قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان است. بناهای تاریخی و معماری منحصر‌به‌فرد آن‌ها این محله را به یکی از دیدنی‌ترین محله‌های اصفهان تبدیل کرده است. گل سرسبد این محله کلیسای تاریخی وانک است. این کلیسا تلفیقی از هنر معماری ایرانی و ارمنی است و همین موضوع فضای داخل این بنا را متمایز کرده است. کلیسای وانک در دوران شاه عباس دوم ساخته شده است و محلی ارزشمند برای نگهداری کتاب‌های خطی و اشیاء قدیمی کلیساست. نقاشی‌های داخل  کلیسا زیبایی این بنا را چند برابر کرده است.

آدرس: اصفهان، محله جلفا، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک

ساعت بازدید کلیسای وانک: تمام روزهای هفته بین ساعات ۹ صبح تا ۱۷ بعدازظهر

سخن آخر

اصفهان از جمله شهرهایی است که با گشت‌وگذار در آن، گویی در دل تاریخ پا‌نهاده‌ایم و در کنار آشنایی با آثار باستانی، از طبیعت زیبا و سرسبز اصفهان هم بهره‌مند خواهیم شد. حال برای این‌که از جای‌جای نصف جهان دیدن کنید و سفر به اصفهان تبدیل به خاطره‌ای ماندگار در ذهنتان شود، توصیه می‌شود اقامتی چند روزه در اصفهان را در برنامه سفر خود قرار دهید و برای مواجه نشدن با مشکل اسکان، بهتر است، محل اقامت خود را قبل از سفر مشخص کنید. برای این‌کار می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان در شب کدام‌اند؟

پل خواجو، چهل‌ستون، سی‌وپل، محله جلفا، پارک ناژوان، کوه صفه، میدان نقش جهان

معروف‌ترین جاهای تاریخی اصفهان کدام‌اند؟

سی‌و‌سه پل، چهارباغ عباسی، پل خواجو، منارجنبان، میدان نقش‌جهان

معروف‌ترین جاهای تفریحی اصفهان کدام‌اند؟

باغ پرندگان اصفهان، آکواریوم اصفهان، شهربازی شهر رویاها، باغ گل‌ها

معروف‌ترین جاهای طبیعی اصفهان کدام‌اند؟

کوه صفه، پارک ملی قمیشلو، آتش‌گاه

معروف‌ترین مکان‌های مذهبی اصفهان کدام‌اند؟

مسجد جامع اصفهان، مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، کلیسای وانک

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.7/5 - (61 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *