جاهای دیدنی

جاهای دیدنی انزلی | جاذبه های گردشگری و تفریحی بندر انزلی

من اسم بندر انزلی را که می‌شنوم، تصویر زیر در ذهنم شکل می‌گیرد:

سوار قایق هستم و از میان تالاب انزلی می‌گذرم، نیلوفرهای تالاب برای خوشامدگویی آمده‌اند، کاخ‌های قدیمی را می‌بینم و بعد از کنار کشتی‌های پهلوگرفته رد می‌شوم، مردمان محلی از روی پل برای من دست تکان می‌دهند، بعضی‌ها در حال ماهیگیری هستند و …

تصویر زیبای بالا را می‌توان همین‌طور ادامه داد، می‌توان به چایخانه‌ها و رستوران‌ها رفت، گشتی در بازار زد، ماهی تازه خرید، عطر سبزی‌های محلی را استشمام کرد و شب در یک اقامتگاه کنار بندر یا ساحل، با صدای موج‌های دریا خوابید.

 بندر انزلی همین‌قدر زیبا و تماشایی است. بندری قدیمی و تاریخی که در گوشه گوشه آن جاهای دیدنی مختلفی وجود دارد. این مقاله از مجله گردشگری اتاقک درباره معرفی جاهای دیدنی انزلی است. جاهایی که شما با بازدید از آن‌ها می‌توانید تصاویر ذهنی خودتان از بندر انزلی را به واقعیت تبدیل کنید.

معرفی انزلی

شهر انزلی در استان گیلان قرار دارد. بندر انزلی باعث شده که این شهر به یکی از شهرهای مهم تجاری و گردشگری تبدیل شود. بندر انزلی را به‌عنوان دروازه ایران و اروپا می‌شناسند که سفر به آن، در فهرست سفرهای به‌یادماندنی شما قرار می‌گیرد.

 اگر قصد سفر به این شهر دیدنی را دارید، می‌توانید با اجاره آپارتمان مبله در انزلی بار سفر را ببندید و راهی شوید. موج‌شکن‌ها، ساحل زیبای خزر و بازارهای محلی تنها گوشه‌ای از جاهای دیدنی بندری انزلی‌ هستند که نباید دیدنشان را از دست بدهید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

تالاب انزلی، قایق‌سواری با شیرینی تماشای تاریخ و طبیعت

 تالاب انزلی که روی آن پوشیده از برگ نیلوفر آبی، کنار تالاب پر از درختان پاییزی
تجربه‌ای متفاوت از قایق سواری

تالاب بین‌المللی انزلی نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا شناخته شده است. طبیعت زیبا و چشم‌نواز تالاب انزلی مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. نیلوفرهای آبی و نیزارها، منظره‌ای چشم‌نواز خلق کرده‌اند که بخش کوچکی از زیبایی‌های این تالاب است. آب شیرین تالاب انزلی باعث شده که پرندگان مهاجر و محلی این مکان را به‌عنوان زیستگاه خود انتخاب کنند. قایق‌سواری در تالاب امکان گردشگری در طول آن را ایجاد کرده است.

تالاب سرخانکل

تالاب سرخانکل و تعدادی پرنده مهاجر روی آن
تالابی با میزبان‌های متفاوت

تالاب سرخانکل بخشی از تالاب بزرگ انزلی و از مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست است. برای رسیدن به دشت لاله‌های دریایی باید از سرخانکل گذشت و وجود گیاهان دیگری مثل سه‌کوله و آزولا، جلوه خاصی به منطقه بخشیده است. سرخانکل در زمستان میزبان پرندگان مهاجر است؛ چراکه به خاطر وجود لاله مردابی، این تالاب محل مناسبی برای تخم‌گذاری پرستوها است.

پوشش گیاهی تالاب انزلی

پوشش گیاهی تالاب انزلی
تنوع پوشش گیاهی در تالاب انزلی – عکاس: اسد زرنوشه

اگر تا این بخش همراه من بوده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که تالاب انزلی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر است. یکی دیگر از جاذبه‌های تالاب انزلی، تنوع پوشش گیاهی آن است. بیشتر ما این تالاب را با نیلوفرهای آبی‌اش می‌شناسیم، درحالی‌که این گیاه نیلوفر آبی نیست و درواقع لاله مردابی است. هرچند این 2 گیاه شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند ولی 2 گونه گیاهی متفاوت هستند.

دم اسب، هزار نی، علف هفت بند، مریم آبی، توسکا قشلاقی و … تنها چند نمونه از معروف‌ترین گونه‌های گیاهی این تالاب هستند؛ البته این گیاهان هرکدام در یک بخش از تالاب می‌رویند و در دسته‌های مختلفی از گیاهان قرار می‌گیرند.

خانه های رنگی انزلی، فرصتی برای ثبت قشنگ‌ترین لحظه زندگی

خانه های رنگی بندر انزلی
فرصتی برای ثبت قشنگ‌ترین تصاویر

یکی از جاهای دیدنی انزلی، خانه‌های رنگی آن است. احتمالاً تصاویر این خانه‌ها را بارها در فضای مجازی دیده‌اید؛ اما دیگر تماشای آن‌ها از دور بس است. وقت آن رسیده خودتان دست‌به‌کار شوید و این جاذبه گردشگری انزلی را از نزدیک ببینید.

 خانه‌های رنگی انزلی به همت شورای شهر انزلی برای نوسازی فضای شهر ایجاد شدند. خانه‌های رنگی در واقع نمای پشت شنبه‌بازار انزلی است که هرکدام با یک رنگ و در کنار آب خودنمایی می‌کند. مغازه‌های شنبه بازار قدیمی انزلی همچنان فعال هستند و حالا با رنگ‌های قرمز، سبز، آبی و زرد جاذبه دیگری برای گردشگران ایجاد کرده است. به نظر من حتماً تماشای این خانه‌ها را در برنامه سفرتان قرار دهید. راستی یادتان نرود که قرار است در اینجا، یکی از قشنگ‌ترین عکس‌های زندگی‌تان را بگیرید.

برای دسترسی بهتر به خانه‌های رنگی این شهر، با کمک اتاقک نسبت به اجاره ویلا انزلی | اجاره ویلا ساحلی انزلی | اجاره ویلا استخردار انزلی اقدام کنید.

آبزیان و پستانداران ساکن تالاب انزلی

پوشش جانوری انزلی
در تالاب انزلی انواع آبزیان، پرندگان، خزندگان و پستانداران زندگی میکنند

من در آبان ماه به بندر انزلی سفر کردم. آن زمان قایق‌های تفریحی در این منطقه تورهای متفاوتی برای بازدید از مناطق مختلف تالاب داشتند من تصمیم گرفتم تور کاخ شاه، کشتی‌های روسی و جزیره را انتخاب کنم.

کاخ شاه یا کاخ‌موزه نظامی و کشتی‌های روسی جذابیت‌های تاریخی برای من داشتند، به‌خصوص وقتی برای تماشای آن‌ها باید از زیر یک پل با ارتفاع کم رد می‌شدیم.

لذت‌بخش‌ترین خاطره من از تالاب انزلی مربوط به زمانی است که به جزیره رسیدیم. این جزیره محل زندگی اسب‌های وحشی بود که واقعاً هیچ‌گاه تصاویرش از ذهنم پاک نخواهد شد. البته من فقط این اسب‌ها را دیدم، اما این تالاب و جزیره‌های آن زیستگاه جانوران دیگری مانند راسو، سمور، شغال، قورباغه پادراز ایرانی، انواع ماهی‌ها، مرغابی، غاز، قو، حواصیل و …هم است.

آدرس تالاب انزلی: استان گیلان، بندر انزلی، جنوب غربی بندر انزلی

بلوار ساحلی انزلی، قدم زدن در ایرانی به سبک اروپای شرقی

بندر انزلی بلوار ساحلی
تماشای کشتی‌های پهلو گرفته از بلوار ساحلی

تماشای موج‌شکن‌ها، بارگیری کشتی‌ها، ماهیگیری صیادان، پیاده‌روی در کرانه ساحل و صدها تجربه لذت‌بخش دیگر با رفتن به بلوار ساحلی انزلی امکان‌پذیر است. بلوار ساحلی قدمت بسیار زیادی دارد، طراحی و ساخت آن به سبک روسی و اروپایی است. گشت‌و‌گذار در بلوار ساحلی انزلی سفر به شهر انزلی را به خاطره‌ای خوش تبدیل خواهد کرد.

 معماری این بلوار و قدم زدن در آن به شما این احساس را می‌دهد که به یکی از کشورهای اروپای شرقی سفر کرده‌اید. تاریخ به صد سال پیش برگشته است، هنوز هیچ جنگ جهانی‌ای اتفاق نیافتده است و شما با یک دوست، با معشوقتان، با فرزندانتان یا با مادر و پدر، در حال قدم زدن در یک شب پرستاره هستید.

اگر به گردش در شهرهای اطراف انزلی علاقه دارید، به مکان‌های گردشگری و جاذبه‌های توریستی و تفریحی رشت هم سری بزنید که حضور و وقت‌گذرانی در آن‌ها یک تجربه به‌یادماندنی است.

آدرس بلوار ساحلی بندر انزلی: استان گیلان، بندر انزلی، بلوار ساحلی

اجاره ویلا در انزلی با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

حافظیه در انزلی

بنای ترنم موسیقی مشهور به حافظیه انزلی
در جوار حافظ از بندر انزلی

در سال ۱۳۱۱ به سفارش شهرداری انزلی، بنایی با عنوان ترنم موسیقی، در مجاورت شهرداری این شهر ساخته شد. این بنا محل برگزاری کنسرت‌ها و جشن‌های شهر انزلی است. شباهت بنای ساختمان ترنم موسیقی به حافظیه شیراز باعث شده که این مکان به حافظیه انزلی معروف شود. ساختمانی با ظرافت‌های معماری در کنار ساختمان قدیمی شهرداری از جاذبه‌های دیدنی و آثار ملی شهر انزلی است.

آدرس حافظیه در انزلی: استان گیلان، بندر انزلی، مجاور شهرداری انزلی

آکواریوم انزلی، فرصت تماشای زندگی زیر آب

راهرو آکواریوم که 2 غواص در آن هستند
آکواریوم بندر انزلی، یکی از بزرگ‌ترین آکواریم‌های ایران

آکواریوم انزلی یکی از بزرگ‌ترین و کامل‌ترین آکواریوم‌های ایران است. این آکواریوم که در سال 1397 افتتاح شد، امروزه به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی انزلی تبدیل شده است. در این آکواریوم بیش از 200 گونه مختلف آبزیان و بیش از 500 هزار خزنده، آبزی و پرنده وجود دارد که آن را به جامع‌ترین کلکسیون گونه‌های آبزیان ایران تبدیل کرده است. این مجموعه شامل آکواریوم‌های معمولی، آکواریوم‌های روباز، مینی آکواریوم و آکواریوم تونلی است. بخش آرواره، ساحل خلیج‌فارس، آمازون، تونل آکواریوم، دریای خزر و… هم سالن‌های مختلف این مجموعه دیدنی هستند. در این آکواریوم می‌توانید از امکانات تفریحی دیگری مثل لونا پارک، کافه، رستوران، گیفت شاپ و … هم که یا داخل مجموعه هستند یا در مجاورت آن قرار دارند استفاده کنید.

آدرس آکواریوم بندر انزلی: استان گیلان، منطقه آزاد انزلی، کیلومتر 5 بلوار شهید فاتحی، فاز تجارت و گردشگری، درب ورودی شماره یک

مناره انزلی، فانوس دریایی خزر

 فانوس دریایی سفید رنگ خزر
چراغی که خاموش شد، اما لحظه‌ها را دقیق نشان می‌دهد

ساختمان قدیمی مناره انزلی که در میان شهر خودنمایی می‌کند از بناهای قدیمی شهر است که قدمت آن به دوران فتحعلی شاه می‌رسد. در گذشته از این ساختمان برای راهنمایی کشتی‌ها به‌عنوان فانوس دریایی استفاده می‌شده است. این مناره در حال حاضر با نام برج ساعت شناخته می‌شود و به‌نوعی نماد شهر انزلی است. برج ساعت از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی این شهر است که هنوز هم ساعت را دقیق نشان می‌دهد.

شنبه‌بازار انزلی، اینجا یک بازار معمولی نیست!

شنبه بازار انزلی پر از انواع ماهی
فرصتی ناب برای تماشای سبک و سیاق به روش اهالی بندر انزلی

نه‌فقط در بندر انزلی، بلکه در تمام شهرهای ایران بازارهایی فعال هستند که فقط در یک روز خاص از هفته فروش دارند. در بندر انزلی هم روز شنبه همان روزی است که دست‌فروش‌ها برای فروش محصولات مختلفشان بازار برپا می‌کند. شنبه‌بازار بندر انزلی یکی از قدیمی‌ترین بازارهای این شهر است که تاکنون بیشتر از ۷۰ سال پابرجا بوده است.

اگر دوست دارید از اهالی انزلی خرید کنید و با سبک و سیاق مردم شهر آشنا شوید، روز شنبه به خیابان میرزا کوچک خان بروید. اگر آشپزی کردن با محصولات ارگانیک برای شما اولویت دارد با یک سبد بزرگ وارد این بازار شوید! چراکه تمام اهالی روستاهای بندر انزلی، محصولات باغ‌های خود را در این بازار به فروش می‌رسانند. از میوه و سبزی تازه بگیرید تا حصیر و زنبیل و رب انار؛ حتی مرغ و خروس زنده یا جوجه‌های آن‌ها هم در شنبه‌بازار به فروش می‌رسند.

این بازار را می‌توان به‌عنوان نمایشگاهی از تولیدات روستایی بندر انزلی به گردشگران و توریست‌ها معرفی کرد.

آدرس شنبه‌بازار بندر انزلی: استان گیلان، بندر انزلی، خیابان میرزا کوچک خان

اسکله انزلی، اسکله‌ای با عمر بیشتر از 100

اسکله بندر انزلی
اسکله بندر انزلی، صدساله اما قدرتمند

بندر انزلی یکی از بزرگ‌ترین بندرهای دریای خزر است. این بندر سال‌ها به‌عنوان بندر شماره یک کشور در حوزه صادرات و واردات کالا به کشورهای حاشیه دریای خزر شناخته می‌شد. به همین منظور اسکله انزلی همیشه پر از کشتی‌ها و قایق‌های باری است. هر موقع به این اسکله نگاه کنید تعداد زیادی از کشتی‏‌های رنگارنگ را می‌بینید که در کنار اسکله قرارگرفته‌اند و یا با فاصله از اسکله در حال نزدیک شدن، دور شدن یا محو شدن هستند. اسکله انزلی تقریباً از سال ۱۳۰۰ شروع به کار کرد و اولین کشتی که در آن پهلو گرفت، یک کشتی آلمانی بود.

آدرس اسکله بندر انزلی: استان گیلان، بندر انزلی، اسکله بندر انزلی

کلبه وحشت انزلی، مقصد محبوب ماجراجویان

کلبه وحشت انزلی
بهتر است تا شب نشده از جنگل خارج شوید!

در معرفی جاهای دیدنی بندر انزلی، وقت آن شده است که یک جای مرموز با داستان‌های ترسناک را معرفی کنم. کلبه وحشت جایی است در میان جنگل هفت دغنان که به گفته اهالی محلی بهتر است قبل از تاریک شدن هوا از آن خارج شوید. علت ترسناک بودن و حرف اهالی محلی، صداهای عجیبی است که از این بخش جنگل به گوش می‌رسد اما در ادامه، من از دلایل دیگر ترسناک بودن این کلبه میگویم!

در راستای ترسناک بودن این کلبه، باید بگویم که اهالی محلی بارها درب این کلبه را به دلیل اتفاقات ناگواری که در آن رخ‌داده پلمپ کرده و حتی از نزدیکی آن‌هم رد نمی‌شوند. در سال 1365 چهار پسر جوان تصمیم می‌گیرند یک شب را در این کلبه بگذرانند و به اهالی محلی ثابت کنند تمام این حرف‌ها خرافات است. اهالی محلی هم ترس از کلبه و شایعات خسته‌شان کرده بود، منتظر می‌مانند تا صبح شود و آن جوانان، راز کلبه را به آن‌ها بگویند. نیمه‌های شب 2 نفر از این گروه، ترسان از کلبه فرار می‌کنند و فردای آن روز هم از 2 نفر باقی‌مانده، متأسفانه یک نفر به خاطر ترس شدید جانش را از دست می‌دهد و نفر دیگر هم مجنون می‌شود.

مشابه این داستان چند سال بعد برای یک گروه دیگر اتفاق افتاد که دیگر نیازی نیست به آن اشاره کنم؛ چون فکر کنم به‌اندازه کافی ترسیده‌اید. به‌هرحال توصیه می‌کنم اگر می‌خواهید از این کلبه دیدن کنید در طول روز به آن سر بزنید. من شخصاً آن‌قدر شجاع نیستم و در طول روز هم به این کلبه نمی‌روم؛ اما میدانم ماجراجویان، بازدید از این کلبه را از دست نخواهند داد.

آدرس کلبه وحشت در بندر انزلی: استان گیلان، 25 کیلومتری غرب صومعه سرا، دهستان ضیابر، روستای بهمبر در نزدیکی بندر انزلی

کاخ‌موزه نظامی بندر انزلی، خشن اما مهربان

کاخ موزه نظامی بندرانزلی
کاخ موزه انزلی، به ظاهر جدی اما در باطن مهربان

کاخ‌موزه نظامی بندر انزلی، یکی از جاهای دیدنی و تاریخی در بندر انزلی است. من در سفرم به بندر انزلی فرصت بازدید حضوری از این کاخ را نداشتم و همان‌طور که در بخش قبل گفتم در تور تالاب، کاخ را از دور دیدم؛ اما همان تماشای کاخ از دور، شکوه آن را به من نشان داد. در فصل بهار، عطر بهارنارنج در کاخ‌موزه نظامی بندر انزلی مدهوشتان می‌کند و اشیای عتیقه و وسایل کاخ، جنبه خشن نظامی‌اش را پنهان می‌کنند.

 این کاخ مثل یک فرمانده جنگی است که دل مهربانی دارد. رو به شمال که بایستد دریای خزر را می‌بیند و به عقب که نگاه کند باغی سرسبز پیش چشمانش است.

آدرس کاخ‌موزه نظامی بندر انزلی: استان گیلان، بندر انزلی، بین 2 پل انزلی و غازیان

گورستان لهستانی‌ها، جایی برای تأمل

گورستان لهستانی ها انزلی
جایی برای تفکر

اگر سریال خاتون را دیده باشید، حتماً می‌دانید که در زمان جنگ جهانی دوم، تعدادی از لهستانی‌ها وارد ایران شدند. این افراد که توانسته بودند از حمله نازی‌ها در سال 1941 جان سالم به در ببرند به ایران پناه آورند و بعدها هم بسیاری از آن‌ها، در کشور ما زندگی کردند.

639 نفر از این مردم شریف، بعد از سال‌ها زندگی در گورستان لهستانی‌ها به خاک سپرده شدند. بازدید از این گورستان برای کسانی که به تاریخ و تفکر در مورد «چرایی زندگی» اهمیت می‌دهند، ارزشمند خواهد بود.

آدرس گورستان لهستانی‌های بندر انزلی: استان گیلان، بندر انزلی، خیابان طالقانی، خیابان نواب صفوی، خیابان شهید مطهری

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم جاهای دیدنی بندانزلی را به شما معرفی کنیم، به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر گذرتان به بندرانزلی نخورده است، حتما این شهر را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری خود انتخاب کنید و به آن سفر کنید و حتی خرید کنید. 

برای اجاره ویلا در بندرانزلی ارزان و با قیمت مناسب و اجاره ویلا اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

سؤالات متداول

جاهای دیدنی تاریخی در بندر انزلی کدامند؟

کاخ‌موزه نظامی، برج ساعت و گورستان لهستانی‌ها

خانه های رنگی بندر انزلی کجاست؟

برای بازدید از این خانه‌ها و عکاسی باید از تالاب انزلی بگذرید.

قیمت تورهای تالاب انزلی چقدر است؟

در تالاب انزلی، تورهای قایق‌سواری مختلفی برای بازدید از بخش‌های مختلف تالاب وجود دارد که قیمت آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

4.3/5 - (15 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *