جاهای دیدنیتجربه سفر

معرفی ۱۸ مورد از بهترین جاهای دیدنی ماسال | پرواز در میان اقیانوس ابرها

ماسال شهری است که حتی وقتی تصمیم می‌گیرید به آن سفر کنید یا در یک دورهمی درباره سفر به آن بحث می‌شود در دلتان پروانه‌ها شروع به پرواز می‌کنند! با دیدن اولین عکس از جاهای دیدنی ماسال دیگر نمی‌توانید فکر برنامه‌ریزی برای سفر به آن را از ذهنتان بیرون کنید. این لحظات را پشت سر گذاشته‌ام که می‌گویم، به‌محض این‌که هوای ماسال را تنفس کنید احساس می‌کنید زندگی آن روی خوبش را به شما نشان داده است و چه قدر کار خوبی کردید که سفر به این شهر را از لابه‌لای برنامه‌ریزی‌های تلنبار شده روی کاغذ نجات دادید و آن را به مرحله عمل رساندید.

ماسال یکی از شهرهای استان گیلان و از نزدیک‌ترین شهرها به کوه‌های تالش است. این شهر از سمت جنوب به ماسوله، از شرق به فومن، از شمال به شاندرمن و از غرب به خلخال می‌رسد. شهر ماسال در ارتفاع ۸۴ متری از سطح دریا قرار دارد و همین موضوع باعث شده که این شهر به یکی از منطقه‌های ییلاقی پرطرفدار در ایران تبدیل شود.

قبل از سفر حتماً در این مقاله با من همراه شوید که می‌خواهم معروف‌ترین و مهم‌ترین جاهاي ديدني ماسال را برایتان معرفی کنم و به شما بگویم جاهای دیدنی ماسال کجاست؟ تا خدای‌نکرده در سفر به این شهر زیبا جایی را از قلم نیندازید.

جاهای دیدنی ماسال

شهر ماسال جاذبه‌­های گردشگری مختلفی در دل طبیعت زیبای خود دارد که با رفتن به آنجا می­‌توانید غرق در زیبایی آفریده‌های خداوند شوید! طبیعت ماسال به قدری شما را مسحور می‌کند که می­‌توانید ساعت­‌ها به‌تنهایی در آنجا قدم زده و لذت و تفریحی فوق‌العاده داشته باشید.

سفر به ماسال از آن تجربه‌هایی است که هر بار به یادتان می‌آید، چشمانتان برق می‌زند و دلتان می‌خواهد به همه عزیزانتان توصیه کنید حتماً در برنامه سفرهایشان، شهر ماسال را در اولویت قرار دهند.

برای اجاره ویلا شمال و همچنین اجاره ویلا ماسال می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

ییلاق‌های ماسال، تجسم واقعی بهشت

یک خانه ویلایی که از یک سمت یه جنگل و از پایین به روخانه منتهی شده است از مکان های تفریحی ماسال
این شهر زیبا قدرت خلق یکی از زیباترین خاطرات سفر را برای هر گردشگری دارد.

شهر ماسال سراسر زیبایی و شکوه است که اقامت چندروزه در آن تجربه‌ای لذت‌بخش می‌آفریند. این ییلاق مرتفع که هم‌جوار با ابرهای سپید است قطعاً قدرت خلق یکی از زیباترین خاطرات سفر را برای هر گردشگری دارد. منطقه ماسال ییلاق‌های دیدنی مختلفی دارد که برای تماشای کامل هرکدام از آن‌ها شاید یک روز هم کافی نباشد، اما در ادامه تعدادی از معروف‌ترین ییلاقات ماسال را معرفی می‌کنم تا با توجه به برنامه سفر و علاقه‌تان، حداقل به تماشای یک یا 2 تا از آن‌ها بروید:

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ییلاق خان‌بند

ییلاقهای ماسال از جاهای دیدنی ماسال
این ییلاق همان‌جایی است که می‌توانید در زیبایی‌های بی‌نظیر ماسال غرق شوید.

اگر اهل پیاده‌روی و کوهنوردی هستید و دلتان می‌خواهد تا ارتفاع بیشتری در ماسال بالا بروید، ییلاق خان بند از دیگر دیدنی های ماسال برای شما جای مناسبی است. این ییلاق در ارتفاعات سرسبز ماسال قرار دارد و همان‌جایی است که می‌توانید در زیبایی‌های بی‌نظیر ماسال غرق شوید. در این ییلاق مناظری زیبا و سرسبز انتظار شما را می­‌کشند تا اوج مهمان­‌نوازی ماسال را به شما نشان دهند و خاطرات زیبایی را در ذهنتان ثبت کنند.

آدرس ییلاق خان‌بند: استان گیلان، ماسال، منطقه خان بند

ییلاق اولسبلنگاه

ییلاق اولسبلنگاه پوشیده شده از کوهستان و جنگل
ییلاق اولسبلانگاه در بالاترین نقطه ماسال قرار دارد.

بهشت در بهشت، عبارتی است که می‌توان از آن برای توصیف زیبایی روستای اولسبلنگاه استفاده کرد. روستای ییلاقی اولسبلنگاه از دیدنیهای ماسال در بالاترین نقطه ماسال قرار دارد و از مهم‌ترین جاهای دیدنی ماسال به شمار می‌رود.

خانه‌های چوبی که در این منطقه خوش‌ آب‌وهوا و مه‌آلود قرار گرفته‌اند از دیگر جاذبه‌های توریستی ماسال هستند. تماشای این ییلاق مثل این است که جادویی رخ‌داده و شما در حال قدم زدن در یک نقاشی زیبا هستید. راستی در این ییلاق لذت خرید از دکه‌های محلی گوشت، نان تازه و تخم‌مرغ را از دست ندهید و تا می‌توانید به جزئیات توجه کنید.

آدرس ییلاق اولسبلنگاه: استان گیلان، ماسال، 35 کیلومتری جاده گیلوان

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ییلاق سوئه چاله

جاهای دیدنی ماسال ییلاق سوچاله از جاهای دیدنی ماسال گیلان
سوئه چاله در زبان محلی به معنی جایی است که در آن گیاهان خنجری و گلپر می‌رویند.

ییلاق سوئه چاله یکی دیگر از ییلاق‌های معروف ماسال است. سوئه چاله در زبان محلی به معنی جایی است که در آن گیاهان خنجری و گلپر می‌رویند. یکی از نمادهای ییلاق سوئه چاله خانه‌های رنگارنگی است که در آن ساخته شده‌اند. به نظر من هر کسی باید یک‌بار آن‌هم حوالی غروب در این ییلاق قدم بزند تا با تماشای طبیعت بکر، فضای مه‌آلود و غروب خورشید بتواند تصورش از بهشت را واقعی‌تر کند.

آدرس ییلاق سوئه چاله: استان گیلان، ماسال، منطقه سوئه چاله

بام سبز ماسال، فرصتی برای خیال‌پردازی

بام سبز ماسال از جاهای دیدنی ماسال
بام سبز ماسال در یک کیلومتری شهر ماسال قرار گرفته است.

برای من تماشای شهر از ارتفاع آن‌هم دم دمای غروب وقتی چراغ خانه‌ها تک‌تک روشن می‌شود، آرامشی عجیب به همراه دارد. بام سبز ماسال همان‌جایی است که می‌توانیم در ذهنمان خیال‌پردازی کنیم و مثلاً بگوییم در فلان خانه عروسی است، از بهمان خانه بوی ترشی تره می‌آید، اهالی خانه سمت چپ دلشان گرفته است و …

بام سبز ماسال یکی از زیباترین چشم‌اندازهای شهر ماسال است که در یک کیلومتری شهر ماسال قرار گرفته است. این منطقه کوهستانی منحصربه‌فرد، از زیباترین مناطق گردشگری استان است و علاوه بر جلگه شهر ماسال، بخش‌هایی از مناظر زیبای شهرستان‌های صومعه‌سرا و بندر انزلی هم پیش چشمتان است.

آدرس بام سبز ماسال: استان گیلان، 1 کیلومتری شهر ماسال

روستای بیلگادول، روستای نجات‌یافته

روستای بیلگادول جاذبه های دیدنی ماسال
اینجا همان جایی است که جان می‌دهد برای عکس‌های زیبا

روستای بیلگادول از دیگر جاهای گردشگری ماسال از آن روستاهایی است که توانسته از هیاهوی زندگی شهری و پیشرفت تکنولوژی جان سالم به در ببرد، چون نه برق دارد و نه گاز. پس تا هوا روشن است از جاده خاکی پر دست‌انداز آن عبور کنید تا چشمتان به تپه‌های سرسبز کارتون هایدی بیفتد! بله؛ اینجا همان جایی است که جان می‌دهد برای عکس‌های زیبا. روی تپه‌ها خانه‌های روستایی قرار دارند و اسب‌ها و دام‌ها در حال چرا هستند. پرندگان بالای سرتان به پرواز در می‌آیند و سفرتان را به‌یادماندنی می‌کنند. اگرچه دل کندن از این روستا سخت است اما تا هوا تاریک نشده باید به محل اقامتتان برگردید. چون هم جاده پر فراز و نشیب است و هم بی‌برقی روستا نیازمند به همراه داشتن تجهیزات خواهد بود.

آدرس روستای بیلگادول: استان گیلان، ماسال، روستای بیلگادول

غارهای ماسال، زیباهای خفته ماسال

یکی از جاهای دیدنی ماسال غارهای زیبای آن است. در شهرستان ماسال  بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد که از جمله این غارها می‌توان به غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی، غار کلچال اشاره کرد.

جاذبه توریستی غار آویشو

نمای داخل غار آویشو که در بیرون آن چندین درخت قرار گرفته است
بهتر است با تجهیزات کامل سراغ این غار بروید.

غار آویشو از جاذبه های گردشگری ماسال، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین غار شهر ماسال است. از ابتدا تا انتهای غار آب در جریان دارد و به همین خاطر بهتر است با تجهیزات لازم سراغش بروید. به‌جز جریان آب، قندیل‌ها و آبشارها هم زیبایی بیشتری به این غار بخشیده‌اند. آویشو با قدمتی در حدود ۷۵ میلیون سال و منظره‌های شگفت‌انگیز، مقصد بسیاری از توریست‌ها و غارنوردان داخلی و خارجی است.

آدرس غار آویشو: استان گیلان، ماسال، شاندرمن، روستای سیاه مرد، روستای چاله سرا

آبشارهای ماسال، جایی برای تماشای قدرت طبیعت

درست است که ماسال به عنوان منطقه‌ای مرتفع و بکر با کلبه‌های چوبی  شناخته می‌شود، اما این شهر به خاطر وجود آبشارهای متنوع به شهر آبشار هم معروف است. آبشارهایی از قبیل آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی اولسبلنگاه در ماسال، آبشار خون با ارتفاع بیش از ۱۵ متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع ۱۰ متر از شناخته‌شده‌ترین آبشارهای این منطقه هستند.

آبشار رامینه

آبشار رامینه که از صخره بلند به زمین میریزد
صدای آب، وزش باد در میان درختان و آوای جانوران، آرامش بی‌نظیری به این منطقه داده است.

آبشارهای ماسال بسیار پرآوازه هستند. یکی از این آبشارهای معروف که حتماً باید در فهرست دیدنی‌های ماسال قرار بگیرد، آبشار رامینه است. این آبشار طبیعت بکر و شگفت‌‌انگیزی دارد و شما می‌توانید ساعت‌ها در آن خوش‌گذرانی کنید و خاطرات خوش و به‌یادماندنی برای خودتان رقم بزنید. صدای آب، وزش باد در میان درختان و آوای جانوران، آرامش بی‌نظیری به این منطقه داده است.

این آبشار خروشان و پرآب که در کنار جنگلی سرسبز و پربرگ قرار دارد، یکی از بهترین مقاصد گردشگری ماسال و حتی ایران محسوب می‌شود. پس حتماً در فهرست شخصی‌ای که برای خودتان از جاهای دیدنی ماسال تهیه می‌کنید، جایی هم برای تماشای آبشار رامینه کنار بگذارید.

آدرس آبشار رامینه: استان گیلان، ماسال، قبل از اسبه ریسه، روبروی هتل رامینه

آبشار ویوز

جاهای دیدنی ماسال آبشار ویوز
تماشای این آبشار، مثل تماشای سرگذشت دسته‌جمعی بی‌شمار قطره‌های آب است.

آبشار ویوز یکی از آبشارهای خروشان ماسال است که قدرت طبیعت را به رخ ما می‌کشد. تماشای آبشار، مثل تماشای سرگذشت دسته‌جمعی بی‌شمار قطره‌های آب است. قطره‌هایی آبی که اول یک رود را تشکیل دادند و آرام‌آرام از سرچشمه خود دور شدند. بعد تصمیم گرفتند مسیرشان را عوض کنند، گذشته‌شان را فراموش کنند و یک ریسک را به جان بخرند؛ آن‌هم این‌که دسته‌جمعی از بلندای کوه به پایین بیایند و سر نترس خود را به ما نشان دهند.

تماشای آبشارها به‌خصوص آبشار ویوز در شهر ماسال، احساسات عجیب و حتی متناقضی را در شما به وجود می‌آورد و اصلاً به نظر من یکی از لذت‌های سفر به ماسال تجربه همین احساسات متفاوت است.

آدرس آبشار ویوز: استان گیلان، ماسال، ییلاق اولسبلانگاه

رودخانه‌های ماسال، جوش‌وخروشی بی‌انتها

جاهای دیدنی ماسال رودخانه مرغک
رودخانه خالکایی ماسال از قله شاه معلم سرچشمه می‌گیرد و پس از طی 40 کیلومتر از ماسال عبور می‌کند.

یکی از دلایل زیبایی بی‌رقیب ماسال، 2 رودخانه خالکایی و مرغک شاندرمن هستند که از این منطقه عبور می‌کنند. علاوه بر این‌که تماشای این 2 رودخانه و کمپ در اطراف آن‌ها لذت‌بخش است، شما می‌توانید در این رودخانه‌ها از تفریحاتی مثل قایقرانی در آب‌های خروشان یا رفتینگ هم استفاده کنید. تفریحاتی که هیجان سفر را چند برابر می‌کنند. رودخانه خالکایی ماسال از قله مرتفع شاه معلم سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری حدود 40 کیلومتری از ماسال عبور می‌کند و درنهایت خودش را به دریای خزر می‌رساند.

در اطراف این رودخانه‌ها، یک پارک ساحلی هم وجود دارد که آن هم یکی از جاهای دیدنی ماسال به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در ماسال در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.
در سفر به ماسال بازدید از مکان‌های گردشگری و جاذبه‌های توریستی و تفریحی صومعه‌سرا را هم می‌توانید در برنامه گردش خودتان بگنجانید.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

قلعه کول

ماسال قلعه کول
قدمت این قلعه به سده‌های دوم و سوم هجری قمری برمی‌گردد.

یکی دیگر از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی ماسال، قلعه کول ماسال است که در روستایی به همین نام قرار دارد. این قلعه بر بالای تپه‌ای طبیعی به ارتفاع 30 تا 35 متر از سطح زمین قرارگرفته و قدمتش به سده‌های دوم و سوم هجری قمری برمی‌گردد. از قلعه کول آثار زیادی باقی نما‌نده است؛ اما برای علاقه‌مندان به تاریخ و کسانی که دوست دارند در جاهایی قدم بزنند که سال‌ها پیش مردم در آن زندگی فعالی داشتند، تماشای این قلعه حسابی لذت‌بخش است.

آدرس قلعه کول: استان گیلان، ماسال، روستای قلعه کول

یادمان میرزا کوچک خان جنگلی، سرگذشت عجیب مردی تأثیرگذار

یادبود میرزاکوچک خان در ماسال از جاهای دیدنی ماسال گیلان
میرزا کوچک خان برای رسیدن به خلخال از این روستا گذر کرده است.

ارتفاعات آلاله پشته محل درگذشت میرزا کوچک خان جنگلی است. آلاله پشته در ۴۵ کیلومتری شهر ماسال است که منطقه‌­ای بی‌نظیر به حساب می‌­آید. این منطقه علاوه بر طبیعت بکر، داستان‌ها و روایت‌های بسیاری دارد. میرزا کوچک خان برای رسیدن به خلخال از این روستا گذر می‌کند و بر اثر کولاک در ارتفاعات آلاله پشته از دنیا می‌رود. یک تکه سنگ به یاد میرزا کوچک خان در این منطقه قرار دارد و گردشگران برای ادای احترام به این منطقه سفر می‌کنند.

آدرس یادمان میرزا کوچک خان جنگلی: استان گیلان، ماسال، ییلاق اولسبلانگاه، ییلاق آلاله پشته

صخره نوردی در ماسال – دیوار سنگی اسب ریسه

صخره دیوار سنگی اسب ریسه در میان جنگل
دیواره سنگی اسبه ریسه از صخره‌های محبوب صخره‌نوردان محسوب می‌شود.

جغرافیای خاص استان گیلان باعث محبوبیت این استان برای علاقه‌مندان به رشته کوهنوردی و صعودهای ورزشی شده است. اگر شما هم اهل کوهنوردی و صخره‌نوردی هستید و تجهیزات لازم را دارید، می‌توانید برای تجربه یک صعود به یادماندنی به دیواره سنگی اسبه ریسه بروید و یک تجربه منحصربه‌فرد دیگر را به فهرست تجربه‌هایتان اضافه کنید. تازه می‌توانید به همسفرانتان که شاید مثل من کمی تنبل باشند و ترجیح بدهند کنار آبشارهای ماسال استراحت کنند فخر بفروشید.

دیواره سنگی اسبه ریسه از صخره‌های بلند سنگ‌نوردی در کشور به‌حساب می‌آید. بسیاری از صخره‌نوردان حرفه‌ای امیدوارند در آینده نزدیک این دیواره برای سنگ‌نوردی نه‌فقط در مقیاس ملی بلکه در مقیاس مسابقات منطقه‌ای و حتی جهانی مورداستفاده قرار گیرد.

آدرس: استان گیلان، ماسال، بعد از ییلاق رامینه، سه‌راهی اول، سمت چپ، 3 کیلومتر بعد از روستای ماسوله خانی

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دو بازار محلی پنجشنبه بازار و شنبه بازار

جاهای دیدنی ماسال بازار محلی
برای بیشتر مسافران این بازارها بیشتر جاذبه دیدنی هستند تا مرکز خرید.

از قدیم بازارهای محلی استان گیلان یکی از جاذبه‌های گردشگری تمام شهرها و بخش‌های گیلان بوده‌اند. برای بیشتر مسافران این بازارهای محلی فقط یک مرکز خرید سنتی نیستند بلکه جایی هستند برای تماشای شکل حقیقی زندگی مردم گیلان. شنبه‌بازار ماسال یکی از معروف‌ترین بازار روزهای این شهر است که در آن انواع فرآورده‌های دامی مثل پنیر، کره و… در کنار ترشی‌های محلی که زنان هنرمند این شهر درست کرده‌اند، سبزی‌های خوش عطر محلی، میوه‌های تازه و … به فروش می‌رسد. تازه در ایام عید انواع شیرینی‌ها و مرباهای خانگی هم در این بازار فروخته می‌شود.

پنجشنبه‌بازار شاندرمن یا پنجشنبه‌بازار ماسال هم در دهستان شاندرمن قرار دارد. این بازار محلی در میدان عمومی شهر برپا می‌شود و تا حاشیه چند خیابان هم ادامه پیدا می‌کند. در این بازار تنوع زیادی از محصولات روستایی به چشم می‌خورد که نه‌تنها مسافران بلکه اهالی روستاها و شهرهای اطراف هم برای فروش محصولاتشان یا خرید مایحتاج زندگی به آن می‌آیند.

آدرس شنبه‌بازار: استان گیلان، ماسال، بلوار انقلاب، بلوار ساحلی

آدرس پنجشنبه‌بازار: استان گیلان، ماسال، دهستان شاندرمن، حوالی میدان اصلی شهر

باغ پرندگان

تصویر یک کبک زیبا به رنگ قهوه ای و زرد در باغ پرندگان
تماشای پرندگان، دیدن پرواز و شنیدن آوایشان نوعی مدیتیشن است.

کسانی که به دنبال طبیعت‌گردی و گردشگری هستند، بدون شک رابطه مسالمت‌آمیزی با حیوانات و پرندگان دارند. اگر شما هم از این دسته مسافران به ماسال هستید پس در سفر به این شهر حتماً از باغ پرندگان دیدن کنید. اصلاً تماشای پرندگان، دیدن پرواز و شنیدن آوایشان نوعی مدیتیشن است.

در این منطقه می‌توانید پرندگان گوناگونی را ببینید که زیبایی دوچندانی به طبیعت ماسال داده‌اند. در این منطقه امکانات رفاهی و اقامتگاه‌های متنوعی هم وجود دارد که دیگر هیچ نگرانی‌ای برای اقامت، لذت بردن از طبیعت‌گردی و دیدن جانوران زیبای این منطقه به‌جا نمی‌گذارد.

سفر به این منطقه می‌تواند شما را با طبیعتی بکر، جانورانی مسحورکننده و اقامتگاه‌های دل‌چسب و مناسب روبه‌رو کند. پس پیشنهاد می‌کنم قبل از سفر به ماسال حتماً باغ پرندگان را در فهرست جاهای دیدنی ماسال با الویت بالا قرار دهید.

آدرس باغ پرندگان ماسال: استان گیلان، ماسال، بعد از ییلاق رامینه، سه‌راهی اول، سمت چپ، روستای ماسوله

پارک جنگلی ریزه مندان

راه پله طپلانی در پارک جنگلی ریزه مندان بین درختان
این پارک جنگلی حدود 200 هکتار وسعت دارد.

تا اینجا متوجه شدیم هیچ جای شکی وجود ندارد که ماسال پر از دیدنی‌های متنوع و جذاب است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند گردشگران بسیاری را راهی این شهر کنند. پارک جنگلی ریزه‌مندان ماسال یکی دیگر از جاهای دیدنی معروف در ماسال است.

این پارک جنگلی حدود 200 هکتار وسعت دارد و به خاطر امکانات رفاهی و تفریحی‌اش، جای خوبی برای یک پیک‌نیک عصرگاهی است. قدم زدن در این پارک، دیدن طبیعت آن و نفس کشیدن در هوای تازه می‌تواند جانی دوباره به شما بدهد و یکی از بهترین لحظات‌ عمرتان را به ارمغان بیاورد. پس بی‌معطلی این پارک را هم به فهرست جاهای دیدنی اضافه کنید.

آدرس: استان گیلان، ماسال، خیابان سردار جنگل، میدان تالشان

منطقه شاندرمن

چهار عدد اسب در حال چرا در منطقه شاندرمن
منطقه شاندرمن در 60 کیلومتری شمال غربی شهرستان رشت قرار دارد.

شاندرمن یکی از مناطق کوهستانی و خوش آب‌وهوای ماسال است. در توصیف این منطقه باید بگویم بهتر است برای بازدید از این منطقه یک روز از سفر را کنار بگذارید. چون جاهای دیدنی این منطقه تنوع زیادی دارد. رودخانه‌ی خروشان «مرغک»، دره‌ی زیبای «خشکه‌دریا»، آبشار پلکانی «شته‌میل»، جنگل سرسبز «وزمه مندن»، آبشار باشکوه «جیره وزن»، روستای تاریخی «بی تم»، ییلاق کهن «سیفی» و ییلاق‌های دل‌انگیزی مثل «شاله را»، «النزه»، «دشته من» و «هفته خونی» تنها چند نمونه از جاهای دیدنی همین منطقه هستند.

منطقه شاندرمن در 60 کیلومتری شمال غربی شهرستان رشت قرار دارد و چشم‌اندازهای بی‌نظیری را پیش روی گردشگران سراسر ایران به نمایش می‌گذارد. تازه صنایع‌دستی و بازارهای منطقه شاندرمن هم جای خود دارند و گشت‌وگذار در آن‌ها و خرید سوغاتی لذت سفر به ماسال را تکمیل می‌کند.

آدرس: استان گیلان، اتوبان قزوین-رشت، 55 کیلومتری جاده فومن-سروان

دشت آلنزه

ارتفاعات ماسال
جایی‌که یک بغل آرامش در انتظار شما است.

اگر از میدان شهدای شاندرمن به سمت چپ حرکت کنید، وارد جاده شاندرمن – النزه می‌شوید. بعد از ورود به این جاده به ترتیب از روستاهای سنفیه، چای خاله، سبل خوار، برزف، بوستون گاه، استه سر، چپرود، معاف، گسکیجان، اولم و بیتم عبور می‌کنید تا نهایتاً به دشت النزه برسید. جایی که یک بغل آرامش در انتظار شما است و دشت‌های سرسبز و زیبا، درختان سر به فلک کشیده‌ و چشمه‌سارهای زیبا منتظرند تا هرچه آن از طبیعت می‌خواهید تقدیمتان کنند. من که خودم با نوشتن این کلمات و یادآوری لذت تماشای این دشت، دلم خواست دوباره به ماسال بروم و خوش به حال شما اگر بار اولتان است که می‌خواهید به ماسال بروید یا دفعه اول است که این دشت را در فهرست جاهای دیدنی ماسال قرار دادید.

آدرس: استان گیلان، جاده شاندرمن-النزه، امتداد مسیر سمت چپ میدان شهدا

جاهای دیدنی ماسال در بهار

نمایی از شهر ماسال از بام سبز آن
در فروردین‌ماه آب‌وهوای ماسال و ییلاقات آن هنوز زمستانی است – عکاس: نجمه کاشانی

اگر اهل سفر باشید، احتمالاً با جمله کلیشه‌ای «بهار فصل سفر است» آشنا هستید. برای ماسال هم بهار فصل سفر است؛ اما نه تمام ماه‌های آن! در فروردین‌ماه آب‌وهوای ماسال و ییلاقات آن هنوز زمستانی است و احتمال بارش برف سنگین و رفتن دما به زیر صفر درجه در این منطقه وجود دارد.

بعد از رسیدن اردیبهشت‌ماه و به بار نشستن درختان آلوی جنگلی، می‌توانید سفرتان به ماسال و ییلاقات زیبا و خنک آن را آغاز کنید و شب‌های خرداد در کلبه‌های چوبی ماسال با پتو به خواب بروید. ییلاقات ماسال مثل ییلاق اولسبلانگاه، سوچاله، تلارگاه، واشیار، شالما، دشت النزه، غار آویشو، بام ماسال و پارک جنگلی ریزه مندان از بهترین جاهای دیدنی ماسال در بهار محسوب می‌شوند. همچنین طبیعت دهکده شاندرمن هم در فصل بهار دیدنی است.

جاهای دیدنی ماسال در تابستان

نمایی از ییلاقات ماسال و یک خانه روستایی در تایستان ماسال
ماسال، از خنک‌ترین جاهای ایران در تابستان – عکاس: علیرضا صابر

ماسال و به‌خصوص ییلاقات آن، یکی از بهترین مقاصد سفر تابستانی در کل ایران محسوب می‌شوند. زمانی که دمای اکثر نقاط ایران به بالای 30 درجه می‌رسد و کولرها به‌صورت تمام‌وقت کار می‌کنند، دمای ییلاقات ماسال در بالاترین حالت به دمای بهاری اکثر شهرهای ایران یعنی 18 تا 25 درجه می‌رسد.

نگاهی به ارتفاعات ییلاقات ماسال از سطح دریا، ادعای بالا را اثبات می‌کند:

  • اولسبلانگاه: 1490 متر
  • سوچاله: 1800 متر
  • خشکه دریا: 1500 متر

تمامی این ییلاق‌ها در کنار شالما، واشیار، اسپی دشت و ورودی جنگل‌های هیرکانی، آبشار رامینه، بام سبز ماسال از جمله بهترین جاهای دیدنی ماسال در تابستان محسوب می‌شوند.

جاهای دیدنی ماسال در پاییز

نمایی از یک درخت در پاییز ماسال
با آمدن پاییز، آب وهوای ماسال سرد می‌شود – عکاس: علیرضا سینا

با آمدن ماه مدرسه، آب‌وهوای ماسال و به‌خصوص ییلاق‌های آن رو به سردی می‌رود و هر چه به سمت سرما می‌رویم، جاهای دیدنی ماسال خلوت‌تر و خلوت‌تر می‌شود. بهترین جاهای دیدنی ماسال در پاییز، بیشتر شامل ییلاقاتی می‌شود که ارتفاع چندانی از سطح دریا ندارند، یعنی در این فصل باید گزینه‌های خود را به جاهایی مثل شاندرمن و بام سبز ماسال محدود کنید.

جاهای دیدنی ماسال در زمستان

نمایی از یک جاده برفی در زمستان ماسال
زمستان فصل مناسبی برای سفر به ماسال نیست – عکاس: محمدرضا یعقوبی

معمولاً در فصل زمستان خود اهالی ییلاقات ماسال هم این روستاها را ترک می‌کنند و شهر ماسال را برای اقامت انتخاب می‌کنند. بنابراین سفر به ییلاقات ماسال در این فصل چندان منطقی نیست. آب‌وهوای خود ماسال هم در فصل زمستان بیشتر بارانی و برفی است و دمای هوای آن به زیر صفر هم می‌رسد.

برنامه سفر به ماسال

ما در مجله گردشگری اتاقک برای مخاطبان و علاقه‌مندان به سفر برنامه سفر طراحی می‌کنیم. راستش را بگوییم خوبی این برنامه‌های سفر این است که شما را از برنامه‌ریزی‌های مختلف و عوض کردن مرتب آن‌ها، بررسی فاصله جاهای دیدنی با یکدیگر، گوگل کردن آدرس جاهای دیدنی و … نجات می‌دهد. تازه به شما کمک می‌کند از زمان سفر به‌درستی استفاده کنید و به تماشای اکثر جاهای دیدنی برسید. پس همین‌الان بروید و برنامه سفر به ماسال را بخوانید.

برای آشنایی بیشتر برنامه سفری ۳ روزه به ماسال را مطالعه کنید.

سخن آخر

اگر می‌خواهید از تکراری‌های این زندگی پراسترس فرار کنید و چند روزی خودتان را نجات دهید، سفر به ماسال می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. حالا که در این مقاله با جاهای دیدنی آن‌هم آشنا شدید، پس خودتان را از تماشای دره‌های پر از ابر، پیاده‌روی در سرسبزترین ییلاق‌ها و روستاها، تجربه تنفس در هوایی تمیز و لذت بردن از طبیعت بکر، سکوت و آرامش آن دریغ نکنید. همین حالا برای اولین فرصتی که پیش رویتان است برنامه سفر به ماسال را بچینید و نگران اقامتگاه هم نباشید چون کافی است یادتان باشد اتاقک همیشه کنار شما است. وارد سایت شوید، نام ماسال را وارد کنید تا وارد صفحه اجاره ویلا ماسال شوید. سپس اقامتگاه موردنظرتان را با هر بودجه، سلیقه و انتظاری که دارید انتخاب و رزرو کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی ماسال گیلان

ییلاق ماسال کجاست؟

ییلاق ماسال در 55 کیلومتری رشت قرار دارد، ابتدا باید از گیلان گذر کنید و سپس می‌توانید از راه فومن یا بندر انزلی به ماسال بروید.

ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟

ییلاق اولسبلنگاه در ۵۰ کیلومتری غرب رشت و ۲۵ کیلومتری شمال غرب ماسال قرار دارد. از تهران تا اولسبلنگاه از راه آزادراه قزوین-رشت هم حدود ۶ ساعت زمان می‌برد.

غارهای معروف ماسال کدامند؟

در شهرستان ماسال بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک وجود دارد که از جمله این غارها می‌توان به غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی، غار کلچال اشاره کرد. بزرگ‌ترین غار ماسال، غار آویشو است.

جاهای دیدنی شاندرمن ماسال کدامند؟

رودخانه‌ی خروشان «مرغک»، دره‌ی زیبای «خشکه‌دریا»، آبشار پلکانی «شته‌میل»، جنگل سرسبز «وزمه مندن» و آبشار باشکوه «جیره وزن»

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.2/5 - (40 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *