تجربه سفر

قلعه کول ماسال | قلعه‌ای که قصه‌هایش را شما روایت می‌کنید!

به نظر من بقایای آثار تاریخی مثل تخت جمشید یا قلعه‌ها، شبیه قطعه‌های گمشده یک پازل هستند که می‌توانند به ما سرنخ‌هایی درباره شکل اصلی سازه در زمان حیاتش بدهند. مثلاً وقتی به تخت جمشید می‌روید، می‌توانید از بقایای ستون‌ها، دروازه ملل و … به کمک تکنولوژی و هوش مصنوعی، زمان اوج شکوه و حتی شکل زندگی مردم قبل از فروپاشی آن را ببینید.

در کشور ما با این پیشینه تاریخی، قلعه‌های زیادی وجود دارد که متأسفانه در حال حاضر از بیشتر آن‌ها، فقط بقایایی باقی مانده است. در این مقاله می‌خواهیم به قلعه کول ماسال برویم. جایی که بازدید از آن یک تیر و 2 نشان است، چون هم می‌توانیم به شهر زیبای ماسال با آن طبیعت جادویی‌اش برویم و هم از یک قلعه تاریخی که قدمت آن به قرن 2 و 3 قمری برمی‌گردد، بازدید کنیم.

اگر در مورد آثار تاریخی کنجکاو هستید و دوست دارید موقع بازدید از آن‌ها در ذهنتان خیال‌پردازی کنید و قصه‌های خودتان را در موردش بنویسید، پس به خواندن این مقاله ادامه دهید.

قلعه کول ماسال کجاست؟

عنوان این مقاله خودش لو می‌دهد که قلعه کول ماسال کجاست. این قلعه در شهر زیبای ماسال در استان گیلان که یکی از نزدیک‌ترین شهرها به کوه‌های تالش است قرار دارد. طبق روایت‌ها و اسناد تاریخی، در ایام گذشته کوه‌ها و تپه‌ها مکان مناسبی برای ساختن قلعه و استفاده از آن برای کاربرد نظامی بوده است. به‌احتمال‌زیاد قلعه کول ماسال هم از این قاعده مستثنثی نیست چون روی تپه‌ای با ارتفاع 30 تا 35 متر در روستای قلعه کول یا تاس کوه قرار دارد.

در مورد این قلعه اسناد تاریخی زیادی موجود نیست و تاریخدانان با توجه به شکل بقایای قلعه و اشیای کشف‌شده در این منطقه، قدمت آن را به قرن 2 و 3 هجری نسبت می‌دهند. نام قلعه کول ماسال در سال 1386 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

من در ذهنم برای این قلعه قصه زیر را تصویرسازی کردم:

«صدها سال پیش حاکمان گیلان و تالش برای محافظت از منطقه قلعه کول و اشراف به اطراف، دستور ساخت قلعه کول ماسال را دادند. بعد از ساخت قلعه، جوانان زیاد برای اینکه آموزش نظامی ببینند به این قلعه می‌آمدند تا بتوانند موقع جنگ یا حمله غارتگران، با آمادگی کامل از روستای قلعه کول محافظت کنند.»

شما هم اگر دوست داشتید، روایت‌های ذهنی‌تان در مورد قلعه کول یا آثار تاریخی دیگر را با ما در میان بگذارید.

آدرس قلعه کول ماسال: گیلان، ماسال، روستای قلعه کول یا روستای تاس کوه، قلعه کول ماسال

برای اجاره ویلا ماسال به سایت اتاقک مراجعه کنید.

آب‌وهوای قلعه کول ماسال

آب‌وهوای قلعه کول ماسال که در روستای قلعه کول یا تاس کوه قرار دارد، شبیه آب‌وهوای ماسال است. به این معنی که این قلعه در بهار سبزی طبیعت و تولد دوباره آن‌ها را می‌بیند، در تابستان کنار دیگر جاذبه‌های طبیعی از هوای خنک لذت می‌برد. در پاییز کنار دشت رنگارنگ به تماشای کوتاه شدن روزها می‌نشیند و در زمستان مثل سایر عناصر طبیعت، شروع فصل سفیدپوش شدن ماسال را جشن می‌گیرد.

مسیر دسترسی به قلعه کول ماسال

برای بازید از قلعه کول ماسال باید اول به شهر ماسال بروید. برای این کار بهترین مسیر پیش روی شما برای شروع حرکت از تهران، آزادراه قزوین-رشت است. بعد از اینکه از اتوبان تهران-کرج وارد بزرگراه کرج-قزوین شدید، از خروجی رشت وارد آزادراه قزوین-رشت می‌شوید. در این آزادراه حواستان به خروجی فومن-سراوان باشد، چون این جاده شما را به ماسال می‌رساند. بعد از اینکه به ماسال رسیدید، می‌توانید به‌راحتی از جاده آسفالت شده ماسال به کیشه خانی، به روستای قلعه کول بروید. در این روستا، قلعه کول ماسال در انتظار شماست تا سری به او بزنید و بابت این‌که توانسته است بعد از این‌همه سال از گزند بلایای طبیعی در امان بماند، تشکر کنید.

بهترین زمان سفر به قلعه کول ماسال

بهترین زمان سفر به قلعه کول ماسال مثل بهترین زمان سفر به ماسال است. ماسال شهری ییلاقی است که بهار و تابستان خنک دارد، طوری که اوایل بهار و اواخر تابستان قطعاً دلتان می‌خواهد حتی در طول روز هم لباس گرم بپوشید. با این اوصاف بهترین زمان سفر به قلعه کول ماسال بهار و تابستان است.

اگر آفرود دارید شاید بتوانید اوایل پاییز هم به قلعه کول ماسال بروید ولی باید هشدار بدهم که هوای این منطقه در پاییز سردتر از آن چیزی است که انتظار دارید. در زمستان هم تقریباً سفر به ماسال و بازدید از قلعه کول ماسال غیرممکن است.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای تفریحی نزدیک به قلعه کول ماسال

اگر سری به فهرست جاهای دیدنی ماسال بزنید، حتماً نام قلعه کول ماسال را می‌بینید. اگر دلتان می‌خواهد حالا که تا ماسال آمده‌اید، از سایر جاهای دیدنی این شهر در نزدیکی قلعه کول ماسال دیدن کنید، فهرست زیر را به خاطر داشته باشید.

ییلاق‌های ماسال

تصویری زیبا از ییلاق سوئه چاله در ماسال
ییلاق‌های ماسال یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی این شهر است. – عکاس: میلاد کاظمی

در شهر زیبای ماسال ییلاق‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها زیبایی‌های خاص خودشان را دارند. با این حال آنچه در همه این ییلاق‌ها مشترک است، آب‌وهوای بی‌نظیر، آرامش، سکوت، طبیعت چشم‌نواز و تماشای شکلی از زندگی است که توانسته است خودش را از دست تکنولوژی و ساختمان‌های بلند و … نجات دهد. ییلاقات ماسال این قدرت را دارند که رویای زندگی در یک کشور اروپایی مثل سوئیس یا حتی کارت‌پستال‌ها را به واقعیت تبدیل کنند و تازه یک سور هم به آن‌ها بزنند.

ییلاق سوئه چاله، ییلاق اولسبلانگاه و ییلاق خان بند چند نمونه از ییلاق‌های ماسال هستند.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

بام سبز ماسال

تصویری زیبا و کارت پستالی از بام سبز ماسال
بام سبز ماسال یکی از زیباترین جاهای ایران است. – عکاس: خبرگزاری صداوسیما

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ماسال، بام سبز این شهر است که می‌توانید ازآنجا چشم‌اندازی بی‌نظیر از صومعه‌سرا تا بندر انزلی داشتید. بله درست خواندید بام سبز ماسال چنین جایی است که به شما فرصت تماشای خانه‌های روستایی با سقف‌های رنگی، دشت‌های سرسبز پنهان‌شده در مه و چندین تصویر بی‌نظیر دیگر را آن‌هم یکجا در یک قاب وسیع می‌دهد.

آدرس بام سبز ماسال: گیلان، ماسال، جاده بام سبز، بام سبز ماسال

آبشار رامینه

نمایی از آبشار زیبای رامینه در نزدیکی قلعه کول ماسال
آبشار رامینه یکی از جاهای دیدنی در فاصله نه چندان دور از قلعه کول ماسال است. – عکاس: بهنام عشقی

اگر دلتان می‌خواهد قبل یا بعد از بازدید از قلعه کول ماسال به یک آبشار زیبا بروید، بدون شک به آبشار رامینه در ماسال بروید. ماسال شهر خیلی بزرگی نیست و به همین خاطر تقریباً اکثر جاهای دیدنی آن به یکدیگر نزدیک هستند. ماسال آبشارهای متعددی دارد که همه آن‌ها زیبا هستند با این حال آبشار رامینه یکی از معروف‌ترین آن‌هاست که قبل از روستای اسبه ریسه منتظر شماست.

آدرس آبشار رامینه: گیلان، ماسال، قبل از اسبه ریسه، روبروی هتل رامینه

رودخانه خالکایی

رودخانه خروشان و زیبای خالکایی در ماسال
رودخانه خالکایی یکی دیگر از جاهای تفریحی نزدیک به قلعه کول ماسال است.

در ماسال 2 رودخانه معروف به نام رودخانه خالکایی و رودخانه مرغک شاندرمن وجود دارد. این 2 رودخانه بازیگران اصلی در خلق صحنه‌های زیبا در ماسال هستند و به همین خاطر بسیاری از مسافران به ماسال حتماً به این رودخانه‌ها می‌روند. کمپ در کنار رودخانه، برپا کردن پیک‌نیک، عکاسی و … از محبوب‌ترین تفریح‌ها در کنار این رودخانه‌هاست. خواهش می‌کنم بعد از اینکه از تماشای این رودخانه‌ها و پیک‌نیک در کنار آن‌ها لذت بردید، حتماً مراقب طبیعت آن باشید و تمام زباله‌هایتان را جمع کنید.

آدرس رودخانه خالکایی: گیلان، ماسال، رودخانه خالکایی

پارک جنگلی ریزه مندان

پارک جنگلی ریزه مندان در ماسال
پارک جنگلی ریزه مندان یکی از جاهای دیدنی در ماسال و با فاصله نه چندان زیاد از قلعه کول ماسال است.

ماسال پر از جاهای دیدنی است و یکی از جاهای دیدنی معروف آن، پارک جنگلی ریزه مندان است. این پارک در شهر ماسال قرار دارد و 200 هکتار وسعت آن است. در این پارک جنگلی می‌توانید در حین لذت بردن از آب‌وهوا و بازی باد با موهایتان، بین درختان قدم بزنید، نفس عمیق بکشید و بگذارید طبیعت حال شما را خوب کند.

آدرس پارک جنگلی ریزه مندان: گیلان، ماسال، خیابان سردار جنگل، میدان تالشان

اقامت در قلعه کول ماسال

به‌صورت کلی ماسال از آن دسته مناطقی است که بسیاری از مسافران و گردشگران برای اقامت در آن به کمپینگ فکر می‌کنند و اصلاً به‌قصد کمپ در این منطقه خوش آب‌وهوا راهی ماسال می‌شوند. با این حال اگر شما دوست ندارید کمپ کنید می‌توانید در ماسال و حتی در فومن یا سراوان اقامت داشته باشید. تازه خیلی از مسافران در رشت اقامت می‌کنند و برای سفری یک‌روزه راهی ماسال و بازدید از قلعه کول ماسال می‌شوند.

سخن آخر

در این مقاله تصمیم گرفتیم حالا که ماسال این‌قدر شهر دلبری است و هرساله تعداد گردشگران و مسافران به آن بیشتر می‌شود، ما هم راهی این شهر شویم. در ماسال درحالی‌که از آب‌وهوای بی‌نظیر این منطقه در بهار و تابستان لذت می‌بردیم، سری به قلعه کول در روستای قلعه کول زدیم. قلعه‌ای که خیلی از اسرار و داستان‌های آن هنوز سربه‌مهر است و به ما این اجازه را می‌دهد که خودمان در موردش قصه‌سرایی کنیم. بعد از بازدید از قلعه کول ماسال، راهی اقامتگاهی که با اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک رزرو کرده بودیم برگشتیم و با فکر کردن به قلعه کول و قصه‌هایی که پشت سر گذاشته است خوابیدیم.

سؤالات متداول

قلعه کول ماسال کجاست؟

قلعه کول ماسال در روستای قلعه کول یا روستای تاس کوه ماسال در استان گیلان قرار دارد.

بهترین زمان سفر به قلعه کول ماسال کی است؟

بهترین زمان سفر به قلعه کول ماسال بهار و تابستان است.

چطور به قلعه کول ماسال برویم؟

بعد از اینکه وارد شهر ماسال شدید، می‌توانید از جاده آسفالت شده ماسال به کیشه خانی به تماشای قلعه کول ماسال بروید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *