شهرهاجاهای دیدنی

معرفی 10 مورد از ییلاقات ماسال | طبیعتی سحرآمیز و رویایی

وقتی که بچه بودید کارتون هایدی را دوست داشتید و دل‌تان می‌خواست جایی شبیه به آن کوهستان و دشتی که خانه هایدی در آن بود را بیینید؟ سرزمینی که در آن با صدای زنگوله گله‌‌ی گوسفندها بیدار شوید، یک کاسه شیر تازه بخورید و به تماشای طلوع آفتاب آن هم از فراز بلندترین صخره‌ها بنشینید؟ حالا اگر هنوز هم این آرزو را دارید و می‌خواهید چند روزی را در مقصدی رویایی بگذرانید، این مطلب از اتاقک مخصوص شماست. اینجا قرار است برایتان از ییلاقات ماسال بگوییم. جایی که شبیهش هیچ جای دیگری پیدا نمی‌شود و هر گوشه‌اش پر از شگفتی و زیبایی است.

درباره ماسال

ماسال کجاست
ماسال یکی از شهرهای استان گیلان است و فاصله آن با رشت حدود 50 کیلومتر است.

برای گریز از هوای گرم یا دیدن جذاب‌ترین مناظر، ماسال همان جایی است که باید به سویش سفر کنید. ماسال در استان گیلان است و فاصله آن تا مرکز استان یعنی رشت، حدود 50 کیلومتر است. اگر بخواهید از تهران خودتان را به ماسال برسانید،  تقریبا 380 کیلومتر راه دارید.  این فاصله با در نظر گرفتن استراحت، شلوغی جاده و چند بار که دل‌تان می‌خواهد پیاده شوید و عکس بگیرید، می‌توانید از 5 تا 7 ساعت، طول بکشد.

ییلاقات ماسال کجاست؟

ییلاقات ماسال کجاست
این منطقه مناسب عکاسی و لذت بردن از طبیعت است.

برای رسیدن به ییلاقات ماسال از دیگر جاهای دیدنی ماسال باید به سمت استان گیلان بروید. پس از آن از منجیل و رودبار بگذرید و بعد مسیرتان را تا امامزاده هاشم ادامه دهید. در اینجا کم کم جاده سراوان در برابر چشم‌هایتان ظاهر می‌شود. دو طرف این جاده را درختان سر به فلک کشیده احاطه کرده‌اند و از هر فرعی آن می‌توانید به جاذبه‌های اطراف رشت از جمله مرداب سبز سراوان و جنگل سراوان راه پیدا کنید. اما از آنجا که مقصد ما ییلاقات ماسال است، پیشنهاد می‌کنیم مسیرتان را ادامه دهید تا در روشنی روز بتوانید بخشی از این مناطق را ببینید. پس بدون آنکه به سمت رشت، فومن یا صومعه سرا بروید، راه را ادامه دهید تا به بام سبز ماسال برسید. بام سبز منطقه‌ای است که می‌توانید در آن جلگه‌ای را ببینید که بخشی از بندر انزلی و صومعه سرا در آن جای گرفته است. علاوه بر این، بام سبز پر از رستوران، کافه و سوپرمارکت‌هایی است که می‌توانید پیش از رسیدن به ییلاق‌های ماسال از آنها خرید کنید. این منطقه دید بسیار زیبایی به مناطق اطراف دارد و برای عکاسی عالی است.

در اینجا یعنی بام سبز ماسال، کم کم مسیر دسترسی به ییلاقات ماسال را می‌توانید پیدا کنید. اگر سوال‌تان این است که نام این ییلاق‌ها چیست و چه ویژگی‌های دارند؟ در ادامه در این باره برایتان گفته‌ایم.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ییلاق اولسبلنگاه
ییلاق اولسبلنگاه پر از مه و ابر است؛ به عبارتی دیگر وارد یک مکان رویایی خواهید شد – عکاس: حمیدرضا هاتفی

از خنک‌ترین و معروفترین مناطقی که در اطراف ماسال می‌توانید پیدا کنید، ییلاق اولسبلنگاه است. اگر در قصه‌ها خوانده‌اید که مردمی بالای ابرها زندگی می‌کنند، اینجا می‌توانید آن مردم را ببینید و یا برای چند روز، خودتان هم جز آنها باشید. چرا که ییلاق اولسبلنگاه، به سبب ارتفاع و اختلاف دمایی که دارد، پر از مه می‌شود و زیر پایتان را ابرهای سفید و زیبا، می‌پوشاند. این ییلاق حدود 25 کیلومتر از خود شهر ماسال فاصله دارد و نامش به معنای جایگاه مرتفعی است که درخت ممرز در آن می‌روید. به سبب حفظ محیط زیست، ساخت و ساز در این ییلاق محدودیت‌هایی دارد. در نتیجه خبری از ویلاهای شیک نیست و شما در عوض تجربه شب مانی در کلبه‌های روستایی را خواهید داشت.

در این ییلاق، آب و برق نیز محدودیت‌هایی دارد. در نتیجه باید تفاوت‌های زندگی شهرنشینی را کنار بگذارید تا بتوانید از فضای اینجا لذت ببرید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

اگر ماشین شما امکان حرکت در جاده‌‌ی خاکی منتهی به ییلاق اولسبلنگاه را ندارد، نگران نباشید. در پایین دست نیسان‌ها، پاترول و ماشین‌های آفرودی هستند که مسافران را تا ییلاق می‌برند. این ماشین‌ها به ازای هر نفر مبلغی را دریافت می‌کنند. از آنجا که آنتن‌دهی موبایل ضعیف است و دستگاه عابربانکی هم نیست، پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده از این ماشین‌ها یا خدمات دیگر، حتما پول نقد کافی به همراه داشته باشید. در این ییلاق هتلی نیز ساخته شده که نام آن هتل فردین معصومی است. این هتل خیلی زود پر می‌شود و برای کسانی است که نتوانسته‌اند در کلبه‌های ییلاق جایی پیدا کنند یا نمی‌خواهند در شرایط روستایی اقامت کنند، مناسب است.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ییلاق سوئه چاله یا سو چاله

ییلاق سوئه چاله یا سو چاله
سوئه چاله 400 متر از ییلاق اولسبلنگاه بلندتر است – عکاس: یاسر همایون

با 1800 متر ارتفاع از سطح دریا، ییلاق سوئه چاله حدود 400 متر از ییلاق اولسبلنگاه بلندتر است. در نتیجه اینجا هوایی خنک‌تر، پوشش گیاهی پهناور و پدیده اقیانوس ابر را می‌توانید تجربه کنید. در زبان محلی، سوئه چاله یعنی جایی که در آن گیاه گلپر و خنجر می‌روید. به همین دلیل اگر گیاهان را بشناسید، می‌توانید بوته‌های بلند گلپر را ببینید که با گل‌هایی سفید مثل چترهایی بزرگ در گوشه و کنار این ییلاق ماسال روییده‌اند.

اگر قصد اقامت و شب مانی در سوئه چاله را دارید، حتما لباس گرم کافی به همراه داشته باشید. چرا که گشت و گذار در این ییلاق، برای صبح‌ها و عصرها بسیار دلنشین است. آن هم درست در دو زمانی که دما افت می‌کند و برای دیدن زیبایی‌های طبیعت، به لباس‌هایی مناسب احتیاج پیدا خواهید کرد.

در این ییلاق مردمانی هم زندگی می‌کنند و اقامتگاه‌هایی برای اجاره نیز وجود دارد. اما ظرفیت اقامتگاه‌ها کم است و به سبب وجود تقاضای زیاد، باید خیلی زود برای رزرو آنها اقدام کنید.

ییلاق تلارگاه

ییلاق تلارگاه
این ییلاق توسط کوه، دره و جنگل محاصره شده است – عکاس: مهدی جعفری

یکی دیگر از ییلاق‌های معروف ماسال، تلارگاه است. این ییلاق سرسبز و خنک، از بهترین پیشنهادها برای سفر در بهار و تابستان است. سرسبزی اینجا تا مدت‌ها جان دارد و علف‌های ترد، زمین را پر می‌کنند. این ییلاق مابین کوه، دره و جنگل‌ها محصور شده است. به همین دلیل پیش از رسیدن به این ییلاق، اینستاگرام‌تان را چک کنید و گوشی را در جیب‌تان بگذارید. چرا که اینترنت در این ییلاق بسیار ضعیف است و باید بعدا عکس‌ها و فیلم‌هایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

ییلاق آلاله پشته

ییلاق آلاله پشته
ییلاق آلاله پشته 30 کیلومتر از ماسال فاصله دارد.

پا جای قدم‌های سردار جنگل گذاشتن و دیدن محل شهادت این وطن پرست را دیدن، تجربه‌ای است که می‌توانید در ییلاق آلاله پشته ماسال تجربه‌اش کنید. اینجا با تابلویی که رویش عکس میرزا کوچک خان جنگلی نقش بسته است مواجه خواهید شد و می‌توانید داستان زندگی، پایداری و شهادت او را بدانید. این ییلاق در فصل بهار و تابستان پر از گل می‌شود و مسیرهای پیاده‌روی شگفت انگیزی را برایتان رقم خواهد زد. ضمنا اگر می‌خواهید دماغه معروف ماسال را ببینید و شما هم به جمع کسانی که عکس‌هایی جذاب را از ماسال ثبت کرده‌اند بپیوندید، باید پس از ییلاق اولسبلنگاه و در ییلاق آلاله، دنبال این جاذبه متفاوت و زیبا باشید. ییلاق آلاله‌پشته حدود 30 کیلومتر از ماسال فاصله دارد و در زمستان صعود به آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

ییلاق اسپی دشت

ییلاق اسپی دشت
اینجا قدم به دنیای اسب‌ها خواهید گذاشت.

اینجا خانه اسب‌هاست. اسب‌هایی وحشی که گله‌ای حرکت می‌کنند و شکوه و جبروت‌شان، متحریتان خواهد کرد. در اینجا می‌توانید از اهالی اسب کرایه کنید و در ییلاق اسپی دشت، بگردید و لذت ببرید. در کنار تمام این زیبایی‌ها به یاد داشته باشید که حیوانات روی بچه‌های خود به خصوص زمانی که کوچک هستند؛ بسیار حساسند. پس اگر کره اسبی یا اسبی که در حال زایمان است را دیدید، هرگز به او نزدیک نشوید. چرا که رفتار شما از دید حیوان حالت خصمانه دارد و می‌تواند منجر به حمله آنها شود. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه به توصیه اهالی توجه کنید و فقط سوار اسب‌های اهلی شوید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

در این ییلاق مانند دیگر نواحی ماسال می‌توانید پدیده اقیانوس ابر را ببینید و از زمین‌های سبز آن نیز لذت ببرید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ییلاق خندیله پشت

ییلاق خندیله پشت
ییلاق خندیله پشت جزو حنک ترین ییلاق‌های ماسال است – عکاس: هادی حمیدی

اگر ییلاق‌های قبلی را دیده‌اید یا به دنبال ییلاق‌های بکرتر و خاص‌تر هستید،  ییلاق خندیله پشت ماسال می‌تواند پیشنهادی عالی باشد. البته اگر لباس گرم کافی دارید و کفش مناسبی پوشیده‌اید و البته از سرما آن هم وسط چله تابستان متحیر نمی‌شوید! ییلاق خندیله پشت از خنک‌ترین ییلاق‌های ماسال است. به همین دلیل پوشش گیاهی کمتری دارد و به جز چند ماه محدود، امکان بازدید از آن میسر نیست. با این حال اگر در ییلاق‌های دیگر ماسال کلبه اجاره کرده‌اید و می‌خواهید ییلاق‌های اطراف را هم ببینید، خندیله پشت می‌تواند یکی از پیشنهادها باشد.

ییلاق شنبه راه ماسال

ییلاق شنبه راه ماسال
مکانی مناسب و عالی برای خرید لبنیات تازه همچون سرشیر، ماست، پنیر – عکاس: معین رشیدی‌فر

از بلندترین و بکرترین ییلاق‌های ماسال، شنبه راه است. تمام مسیر دسترسی به این ییلاق را آسفالت کرده‌اند و در نتیجه رفت و آمد به آن راحت‌تر است. البته باید بدانید که به سبب بارندگی‌ها و تغییرات دمایی، آسفالت این مناطق در بخش‌هایی دچار مشکلاتی شده است. در نتیجه باید در روشنایی روز به سمت ییلاق‌ها بروید و حواس‌تان هم کاملا به جاده باشد.

در این ییلاق می‌توانید انواع لبنیات خوشمزه محلی مثل سرشیر، ماست و پنیر را پیدا کنید و از طعم طبیعی و دلچسب آن لذت ببرید.

ییلاق النزه ماسال

ییلاق النزه ماسال
ییلاق النزه حدود 40 کیلومتر با ماسال فاصله دارد.

همه چیز در ییلاق‌های ماسال به خوبی پیش می‌رود که ناگهان دل‌تان می‌خواهد آب بازی کنید یا یک آبشار زیبا را ببینید. نگران نباشید لازم نیست مسیرتان دور شود یا تا شهر دیگری بروید. خودتان را به ییلاق النزه برسانید و آبشار واشیار را ببینید. این ییلاق حدود 40 کیلومتر با ماسال فاصله دارد و برای دیدن آبشار آن باید کفش مناسب به پا کنید و در قسمت‌هایی دست به صخره شوید. بهترین فصل دیدن این آبشار که ارتفاع آن حدود 15 متر است، فصل تابستان است. اگر می‌خواهید آب تنی کنید یا زیر آب خنک آبشار بمانید، حتما لباس اضافی با خودتان ببرید. علاوه بر آبشار، در این ییلاق می‌توانید درخت کهنسالی را ببینید که بیش از 200 سال از عمر آن می‌گذرد.

ییلاق شالما

ییلاق شالما
اگر دلتان منطقه‌ای پر از چشمه و آب می‌خواهد حتما از ییلاق شالما دیدن کنید.

از پر آب‌ترین و با طراوت‌ترین ییلاق‌های ماسال می‌توان به ییلاق شالما اشاره کرد. این ییلاق پر از چشمه است و هر جای را که نگاه کنید، آبی از زمین به بیرون می‌جوشد. به سبب وجود چشمه‌ها، سرسبزی و پوشش گیاهی این ییلاق بسیار چشم نواز است و قطعا از اقامت و یا دیدن این ییلاق ماسال لذت خواهید برد.

ییلاق خشکه دریا

ییلاق خشکه دریا
باید مسیری را با ماشین بروید و 4 کیلومتر آخر، کوله‌هایتان را به دوش بیاندازید – عکاس: محمدرضا ساجدی

آخرین ییلاق ماسال که در این مطلب به بررسی آن پرداخته‌ایم، خشکه دریاست. در این ییلاق دریاچه‌ای بوده که حالا خشک شده و این رویداد باعث شده تا نام ییلاق را خشکه دریا بگذارند. اما ییلاق هنوز هم پر آب و زیباست و اگر به اینجا بروید می‌توانید مابین کوه، دشت و با صدای رودهای خروشان، اقامتگاهی را رزور کنید. البته باید بدانید که ییلاق خشکه دریا مسیر دسترسی ساده‌ای ندارد. برای رسیدن به آن باید مسیری را با ماشین بروید و 4 کیلومتر آخر، کوله‌هایتان را به دوش بیاندازید و باقی مسیر را پیاده طی کنید.

بهترین فصل سفر به ییلاق های ماسال

بهترین فصل سفر به ماسال
بهترین زمان برای سفر به ماسال فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز است.

ماسال از مناطق مرتفع گیلان است و به همین دلیل در ماه‌هایی از سال، به سبب سرما و بارندگی، امکان بازدید از آن وجود ندارد. پس اگر می‌خواهید ماسال را ببینید، بهتر است در بهار، تابستان و نهایت اوایل پاییز برای دیدن این سرزمین‌ها اقدام کنید.

اقامت در ییلاق‌های ماسال

پیش از حرکت به سمت ماسال حتما اقامتگاه‌تان را انتخاب و آن‌را رزرو کنید. چرا که ماسال مقصدی بسیار پرطرفدار است و در فصل گردشگری، مسافران بسیاری به سمت آن می‌روند. اگر می‌خواهید در کلبه‌های چوبی اقامت کنید و یا تجربه شب مانی در ویلاهای ماسال را داشته باشید، با هر سلیقه و بودجه‌ای، سایت اتاقک را ببینید و از بین صدها اتاق و ویلا، اقامتگاه مورد پسند خود را پیدا کنید. پس از اجاره ویلا ماسال با خیال آسوده به سمت این دیار بروید و از گشت و گذار در این منطقه خوش آب و هوا لذت ببرید.

4.6/5 - (27 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. درود برشما خانم امینیان وخسته نباشین میگم بهتون که این همه زحمت میکشین ومتنهای خوبی مینویسن وبرای معرفی جاهای دیدنی این همه زحمت وتبلیغ میکنین.فقط خواهشن ازشاندرمن اصلا نگفتین.چون ییلاق خشکه دریا‌دشت النزه تومنطقه شاندرمن قراردارن وهیچ گونه حرفی ازشاندرمن نزدین که آدرشون کجاست..لطفا ازجاهای دیدنی شاندرمن مثل خشکه دریا.دشت النزه.آبشاروزن .غارآویشو وییلاق دشته وآبشارویوز معرفی کنیم.وحتما بنام شاندرمن بنویسین ..مرسی..

  2. عالی بود واقعا از این تحریر خیلی خوشم اومدهم پر محتوا بود همچنین ساده وبه روز به خانم امینیان تبریک میگم مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *