تجربه سفرجاهای دیدنی

ییلاق سوئه چاله | سفر به سرزمین آرزوها

همه ما یک فهرست آرزوها در زندگی داریم که دلمان می‌خواهد حداقل یک بار آن‌ها را تجربه کنیم. مثلاً یک بار از میدان تجریش تا میدان راه‌آهن پیاده برویم، یک بار طلوع خورشید را کنار دریا ببینیم، یک بار سوار بالن شویم و…

 متأسفانه در شرایط اقتصادی امروز احتمالاً فهرست آرزوهای ما هر روز کوتاه‌تر و دست‌نیافتنی‌تر می‌شود؛ ولی من در این آشفته‌بازار یک خبر خوب برایتان دارم که می‌توانید یک آرزوی جدید به فهرست آرزوهایتان اضافه کنید و خیلی زود هم به آن جامه عمل بپوشانید. این مورد جدید چیزی نیست جز سفر به ییلاق سوئه چاله. ییلاق سوئه چاله از آن جاهایی است که به نظر من همه باید حداقل یک بار به آن سفر کنند. این ییلاق همان جایی است که وقتی از سفر برگردید تا مدت‌ها در مورد آن با دوستانتان صحبت می‌کنید و آن‌ها را تشویق می‌کنید تا حتماً یک بار سفر به ییلاق سوئه چاله را تجربه کنند.

اگر دلتان می‌خواهد این آرزوی دست‌یافتنی را تجربه کنید و حسابی کیف کنید، این مقاله را بخوانید تا قبل از سفر، اطلاعات کاملی درباره ییلاق سوئه‌چاله داشته باشید.

ییلاق سوئه چاله کجاست؟

تصویری شگفت‌انگیز از ییلاق سوئه چاله
ییلاق سوئه چاله یکی از ییلاقات ماسال گیلان است. – عکاس: جواد زینتی

اگر بگویم ییلاق سوئه چاله یکی از ییلاق‌های ماسال در گیلان است، احتمال زیاد این مقاله را نیمه‌کاره رها می‌کنید و چمدان سفر را می‌بندید؛ اما صبر کنید و به خواندن ادامه بدهید چون قرار است اطلاعات دیگری هم داشته باشید. ییلاق سوئه چاله دومین ییلاق معروف ماسال بعد از اولسبلانگاه است و سوئه چاله در گویش محلی به معنی جایی است که در آن گیاه گلپر و خنجری رویش می‌کند. در جهت قطب‌نما به 33 کیلومتری جنوب ماسال که بروید، ییلاق سوئه چاله را پیدا می‌کنید. فاصله ییلاق سوئه چاله تا اولسبلانگاه هم فقط 4 کیلومتر است.

زیبایی‌های ییلاق سوئه تمام نشدنی است.
ییلاق سوئه چاله را تا از نزدیک نبینید، متوجه حجم زیبایی آن نمی‌شوید. – عکاس: امین موجودی

 ییلاق سوئه چاله همان ییلاقی است که وقتی در اینترنت نام ماسال را جست‌وجو می‌کنید، عکس‌هایش را می‌بینید. همان ییلاقی که مثل یک کارت‌پستال زیباست و آدم احساس می‌کند اشتباه جست‌وجو کرده است و دارد عکس‌هایی از دامنه کوه آلپ در سوئیس را می‌بیند.

 بگذارید همین‌جا بهتان بگویم، این ییلاق از آن دسته جاهایی است که تا خودتان نروید و از نزدیک نبینید متوجه زیبایی‌اش نمی‌شوید.

 یادم می‌آید اولین بار که می‌خواستم به ییلاق سوئه‌چاله بروم، از یکی از دوستانم پرسیدم تو تا به حال این ییلاق رفته‌ای؟ و او درحالی‌که چشمانش برق می‌زد گفت: «سفر به ییلاق سوئه چاله یکی از بهترین سفرهای من بود»، بعد دیگر فقط جسمش در زمان حال بود و ذهنش داشت خاطره‌های سفر را مرور می‌کرد. بله! ییلاق سوئه‌چاله همین‌قدر زیباست که نه‌تنها یک تجربه سفر تکرار نشدنی را برای شما رقم میزند، بلکه تا همیشه مرور خاطرات آن باعث می‌شود چشمانتان برق بزند و لبخند زیبایی روی صورتتان بنشیند.

آب‌وهوای ییلاق سوئه چاله

پدیده اقیانوس ابر در ییلاق سوئه چاله
آب‌وهوای ییلاق سوئه چاله در نیمه اول سال مطبوع و خنک و در نیمه دوم سال بسیار سرد است. – عکاس: امیرحسین گروسی

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که یک مسافر در سفر به هر شهری و به‌خصوص مناطق ییلاقی نیاز دارد، شناخت آب‌وهوای آنجاست. این موضوع در مورد ییلاق سوئه‌چاله هم صدق می‌کند و نام ییلاق خودش به ما می‌گوید که آب‌وهوای منطقه چه طور است. ییلاق سوئه چاله در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قرار دارد و به همین خاطر آب‌وهوای آن در بهار خنک است، طوری که اگر در فروردین به ییلاق سوئه چاله بروید، تصورتان از بهار کاملاً به هم می‌ریزد.

از اواسط بهار تا مرداد آب‌وهوای ییلاق سوئه چاله در دل‌نشین‌ترین حالت خود قرار دارد، طوری که انگار در همه ییلاق یک کولر گازی طبیعی روشن است و شما دلتان می‌خواهد شب‌ها یک پتوی نازک روی خودتان بیندازید. آب‌وهوای ییلاق سوئه چاله از اواخر تابستان هر روز سردتر از روز قبل می‌شود تا جایی که دیگر در پاییز و زمستان اقامت و سفر به ییلاق سوئه چاله تقریباً محال می‌شود.

مسیر دسترسی به ییلاق سوئه چاله

خودروهای پنهان شده در اقیانوسی از ابر در ییلاق سوئه چاله
بررسی مسیر دسترسی به ییلاق سوئه چاله – عکاس: فریبرز مظفری

حالا که فهمیدیم ییلاق سوئه چاله در ماسال است، پس متوجه می‌شویم که برای رسیدن به آن باید راهی ماسال شویم. فاصله تهران تا ماسال حدود 370 کیلومتر است و بهترین مسیر دسترسی به آن آزادراه قزوین-رشت است، البته اگر بخواهید با خودروی شخصی بروید. در این آزادراه باید 20 کیلومتر مانده به رشت وارد جاده فومن شوید. بعدازاینکه فومن، صومعه‌سرا، روستای کلیدبر و طاهر گوراب را پشت سر گذاشتید به شهر ماسال می‌رسید.

در این شهر بعد از یک بلوار طولانی، جاده ییلاقات ماسال که دروازه ورود به بهشتی‌ترین نقاط ایران است شروع می‌شود. جاده ییلاقات جاده‌ای پرپیچ‌وخم است که در طول عبور از آن آبشارها و درختان بلندقامت برایتان دست تکان می‌دهند و به بهترین شکل به شما خوش‌آمد می‌گویند، طوری که مسیر یک‌ساعته این جاده برایتان در یک چشم برهم زدن می‌گذرد. ییلاق سوئه چاله در امتداد این مسیر و 4 کیلومتر بعد از ییلاق اولسبلانگاه در انتظار شماست.

اگر هم بخواهید با اتوبوس به ییلاق سوئه چاله بروید، می‌توانید بلیط اتوبوس‌های تهران ماسال را بخرید، فقط حواستان باشد این اتوبوس‌ها فقط تا شهر ماسال می‌روند و برای رفتن به ییلاقات باید از شهر ماسال سوار خودروهای محلی شوید.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

بهترین زمان سفر به ییلاق سوئه چاله

منظره‌ای زیبا و بی‌نظیر از ییلاق سوئه چاله در بهار
بهترین زمان سفر به ییلاق سوئه چاله بهار و تابستان است. – عکاس: عباس یوسف شاهی

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در سفر به مناطق ییلاقی مثل ییلاق سوئه‌چاله، دانستن بهترین زمان سفر است. این ییلاق مثل همه مناطق ییلاقی فقط نیمه اول سال می‌تواند میزبان مسافران باشد، چراکه در نیمه دوم سال هوا به‌قدری سرد و جاده خطرناک است که امکان سفر به ییلاق را از ما می‌گیرد.

به‌طورکلی بهترین زمان سفر به ییلاق سوئه چاله بهار و تابستان است. حتی توصیه می‌کنم در بهار هم از اواخر فروردین به بعد برای سفر به این ییلاق برنامه‌ریزی کنید، چون ممکن است حتی در فروردین هم شاهد بارش برف باشید!

اگر می‌خواهید وقتی به ییلاق سوئه‌چاله بروید که پدیده اقیانوس ابر و مه را ببینید، پس اردیبهشت و خرداد به ییلاق سوئه چاله بروید. در اوایل پاییز هم امکان سفر به ییلاق سوئه‌چاله وجود دارد ولی به خاطر بارندگی و وجود مه غلیظ پیشنهاد می‌کنیم تا بهار برای سفر به ییلاق سوئه چاله صبر کنید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید.

جاهای تفریحی نزدیک به ییلاق سوئه چاله

ییلاق سوئه‌چاله یکی از چندین ییلاق ماسال است که شما می‌توانید در یک نصف روز از آن دیدن کنید مگر اینکه به‌قصد کمپ رفته باشید ولی حتی در این صورت هم در حوالی ییلاق سوئه چاله در ماسال جاهای دیدنی دیگری هم وجود دارد. جاهایی که هر کدام به شکلی راوی زیبایی‌های طبیعت هستند. در ادامه با 4 تا از آن‌ها آشنا می‌شویم:

ییلاق اولسبلانگاه

اولسبلانگاه نزدیک‌ترین همسایه ییلاق سوئه چاله است.
فاصله اولسبلانگاه تا سوئه چاله حدود 4 کیلومتر است. – عکاس: فضل‌الله زاهدی

همه‌ کسانی که به ییلاق اولسبلانگاه رفته‌اند، لقب بهشت در بهشت را به آن داده‌اند. ییلاق اولسبلانگاه جایی است که باید همه حواس پنج‌گانه‌تان را به کار بگیرید تا زیبایی آن به عمق جانتان نفوذ کند. شما می‌توانید در مسیر رفت یا برگشت از ییلاق سوئه‌چاله، توقفی هم در ییلاق اولسبلانگاه داشته باشید و از دکه‌های محلی نان، تخم‌مرغ یا گوشت تازه بخرید.

شاندرمن

روستای زیبای شاندرمن در حوالی ییلاق سوئه چاله
فاصله شاندرمن با ییلاق سوئه چاله حدود یک ساعت است. – عکاس: علیرضا صابر

فاصله ماسال تا شاندرمن تقریباً 5 کیلومتر است. شاندرمن یکی از مناطق بکر و کمتر شناخته‌شده در ماسال است که می‌توانید در سفر به ییلاق سوئه چاله از آن دیدن کنید. شاندرمن جاهای دیدنی متنوعی از غار و آبشار گرفته تا روستا و امامزاده دارد. پس اگر فرصت داشتید، در سفر به ییلاق سوئه چاله سری هم به شاندرمن ماسال بزنید.

بام سبز ماسال

چشم‌نواز ترین تصاویر را از بام سبز ماسال ببینید.
در سفر به ییلاق سوئه‌چاله حتما به بام سبز ماسال هم بروید. – عکاس: محمد جلال زاده

یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسال در حوالی ییلاق سوئه‌چاله، بام سبز این شهر است. بام سبز ماسال جایی است که به شما احساس قدرت می‌دهد. چراکه از اینجا می‌توانید چشم‌اندازی بی‌نظیر از صومعه‌سرا، ماسال و حتی بندر انزلی داشته باشید. تازه خیابانی که شما را به بام سبز ماسال می‌رساند، خیابان خوشمزه‌ای است چون در آن کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی وجود دارد.

آبشار رامینه

آبشار خروشان رامینه در ماسال
آبشار رامینه یکی از جاهای تفریحی در حوالی ییلاق سوئه‌چاله است.

در شهر ماسال آبشارهای زیبا و متعددی وجود دارد که این شهر را به شهر آبشارها معروف کرده است. آبشار رامینه یکی از آبشارهای معروف ماسال است که می‌توانید قبل از اسبه ریسه و روبروی هتل رامینه از آن دیدن کنید. در اطراف این آبشار فرصت‌های زیادی برای خوش‌گذرانی، عکاسی و خلق خاطرات زیبا وجود دارد، پس بازدید از آن را از دست ندهید.

غار آویشو

غار زیبای آویشو در ماسال
قدمت غار آویشو به 75 میلیون سال پیش می‌رسد.

اگر تصمیم گرفتید در سفر به ماسال و ییلاق سوئه‌چاله، یک تجربه غار نوردی هم داشته باشید، پس به غار آویشو در شاندرمن بروید. غار آویشو یک غار 75 میلیون ساله است که در تمام طول آن آب جریان دارد و قندیل‌ها هم آن را آرایش کرده‌اند. غار آویشو طولانی‌ترین غار ماسال است و به خاطر وجود آب، باید حواستان باشد که با تجهیزات کامل به سراغش بروید.

باغ پرندگان

پرندگانی زیبا و زینتی در باغ پرندگان ماسال
فاصله باغ پرندگان ماسال تا ییلاق سوئه‌چاله حدود 10 کیلومتر است.

باغ پرندگان ماسال در فاصله 10 کیلومتری با ییلاق سوئه‌چاله قرار دارد. ساکنان اصلی این باغ طاووس‌ها هستند. تازه در باغ پرندگان ماسال می‌توانید از رستوران سنتی و اقامتگاه هم استفاده کنید یا اگر دوست داشتید پرندگان زینتی بخرید!

فعالیت‌هایی که می‌توان در ییلاق سوئه چاله انجام داد

مه، طبیعت زیبای سوئه چاله را در آغوش کشیده است.
محبوب‌ترین فعالیت‌ها در ییلاق سوئه‌چاله، طبیعت گردی، پیک‌نیک و عکاسی است. – عکاس: محسن قربانی

سفر به ییلاق سوئه‌چاله در ماسال، یعنی سفر به تکه‌ای از زمین که هرکس می‌تواند به شیوه خودش از زیبایی‌های آن لذت ببرد. اگر دوست دارید می‌توانید در دل طبیعت بی‌نظیر این ییلاق پیک‌نیک کنید، یک فنجان چای ایرانی با کلوچه فومن نوش جان کنید و از سکوت طبیعت و همراهی گیاهان لذت ببرید. اگر هم دلتان می‌خواهد حالا که تا این ییلاق اروپایی آمده‌اید به گوشه گوشه آن سر بزنید و احوال طبیعت را جویا شوید، پس کوهنوردی و طبیعت‌گردی بهترین فعالیتی است که می‌توانید در ییلاق سوئه‌چاله انجام دهید. حواستان باشد در سفر به ییلاق سوئه چاله، حافظه گوشی یا دوربین عکاسی‌تان را خالی کنید. باور کنید به‌قدری در این ییلاق عکس‌های زیبا می‌گیرید که خودتان باورتان نمی‌شود و اصلاً دلتان نمی‌آید هیچ کدامشان را پاک کنید.

اقامت در ییلاق سوئه چاله

کلبه‌های روستایی در ییلاق سوئه چاله
بررسی روش‌های اقامت در ییلاق سوئه‌چاله – عکاس: ایمان انصاری

برای عده‌ای سفر به ییلاق سوئه‌چاله و بازدید از آن در برنامه سفرشان به ماسال است، پس ترجیح می‌دهند که برای اقامت سراغ اجاره ویلا ماسال بروند. برای عده‌ای دیگر مهم‌ترین بخش سفر به ییلاق سوئه چاله، اقامت در آن است. آن‌ها دلشان می‌خواهد در این ییلاق شب را در سکوتی باورنکردنی به صبح برسانند و تماشای طلوع خروشید را از دست ندهند. برای این گروه بهترین روش اقامت، کمپینگ یا اجاره کلبه در ییلاق است. فقط حواستان باشد اکثر این کلبه‌ها امکانات زیادی ندارند و بیشتر مانند سرپناهی هستند که شما می‌توانید شب در آن‌ها بمانید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به ییلاق سوئه چاله بدانید

آهویی زیبا که به آرامی و با خیال راحت در دشت‌های ییلاق سوئه چاله استراحت میکند.
مهم‌ترین نکته در سفر به ییلاق سوئه‌چاله مراقب از طبیعت آن است. – عکاس: hayat studio

همیشه در سفر به یک منطقه ییلاقی آن‌هم در ارتفاع 1900 متری باید حواستان به نکات زیر باشد:

  • قبل از سفر به ییلاق سوئه چاله ماسال، وضعیت آب‌وهوا و جاده را بررسی کنید. آب‌وهوای این مناطق به‌اندازه سایر جاهای روی کره زمین قابل پیش‌بینی نیست.
  • جاده ییلاقات ماسال، جاده‌ای پرپیچ‌وخم و کوهستانی است پس بهتر است با خودروی مناسب، آفرود یا وانت‌های محلی بروید. حتماً هم قبل از سفر از سلامت خودرو مطمئن شوید.
  • اگر قصد شب مانی در ییلاق سوئه چاله را ندارید، حتماً قبل از غروب خورشید خودتان را به ماسال برسانید. چون همان‌طور که گفتیم جاده کمی خطرناک است و در تاریکی ممکن است دردسرساز شود.
  • پاور بانک، پول نقد، مدارک شناسایی و داروهای ضروری، مهم‌ترین وسایلی است که باید در سفر به ییلاق سوئه چاله همراهتان باشد.
  • اگر می‌خواهید حسابی از طبیعت لذت ببرید و کوه‌نوردی کنید، کفش مناسب بپوشید.
  • شب‌های ییلاق سوئه چاله سرد است، پس در وسایل سفر پتو و لباس گرم هم داشته باشید.
  • اگر می‌خواهید شب بمانید یا پیک‌نیک کنید، مواد خوراکی و هر آنچه نیاز دارید را در شهر ماسال بخرید.
  • در سفر به ییلاق سوئه‌چاله به عقاید و روش زندگی مردم محلی احترام بگذارید.
  • طبیعت ییلاق سوئه‌چاله بی‌نظیر است و اگر همه مسافران فقط به خودشان فکر کنند و مراقب آن نباشند تا چند سال دیگر از این منطقه زیبا چیزی باقی نمی‌ماند. پس حواستان به محیط‌زیست، دام‌ها و گیاهان باشد.

سخن آخر

ییلاق سوئه چاله از آن جاهایی است که حتماً باید در طول زندگی یک بار به آن سفر کنید. این ییلاق زیبا در دل ارتفاعات ماسال قرار دارد و می‌توانید با سفر به آن از سایر جاهای دیدنی و بکر ماسال مانند آبشارها، غارها و … هم دیدن کنید. اگر هم بابت اجاره اقامتگاه نگرانید، بیایید بهتان یک راه‌حل ساده بدهم که فقط به چند کلیک نیاز دارد. این راه چیزی جز اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک نیست. وارد سایت اتاقک شوید، نام ماسال و بازه حدودی سفر را مشخص کنید و از بین انواع اقامتگاه‌ها، هرکدام که باب میلتان بود رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره ییلاق سوئه چاله

ییلاق سوئه چاله کجاست؟

ییلاق سوئه چاله یکی از ییلاق‌های ماسال در استان گیلان است. این ییلاق در 33 کیلومتری جنوب ماسال قرار دارد.

فاصله اولسبلانگاه و سوئه چاله چقدر است؟

فاصله اولسبلانگاه تا سوئه چاله حدود 4 کیلومتر است.

فاصله رشت تا سوئه چاله چقدر است؟

فاصله رشت تا شهر ماسال حدود 55 کیلومتر است. از ماسال تا ییلاق سوئه چاله هم یک ساعت راه در جاده‌ای کوهستانی پیش روی شماست.

4.2/5 - (135 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *