شهرهاآبشار هاجاهای دیدنی

معرفی آبشار ویوز | معجزه‌ای زیبا در طبیعت ماسال

طبیعت شگفتی‌های زیادی در خود نهفته دارد که آدمی را بر سر ذوق می‌آورد. یکی از این زیبایی‌ها، آبشارهای مرتفعی هستند که با غرور به سمت زمین سرازیر می‌شوند. برای پی بردن به زیبایی‌های آبشار، نیازی به مشاهده آن نیست، فقط کافی است چشمان خود را ببندید و با تمام وجود صدای گوش‌نواز و آرامش‌بخش فرو ریختن آب از بلندای صخره‌ها را بشنوید. این اعجاز، نمادی از قدرت طبیعت است!

این‌بار می‌خواهیم چشمانمان را ببندیم و ذهنمان را به سمت یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ماسال سوق دهیم. این آبشار که ویوز نامیده می‌شود، بخشی از زیبایی‌های ییلاق النزه واقع در شهر ماسال است. بیایید با هم سفری دلنشین به این خطه زیبا، در شمال کشور داشته باشیم.

آبشار ویوز کجاست؟

آبشار ویوز کجاست
آبشار ویوز، در جاده شاندرمن- النزه واقع شده است.

آبشار ویوز، میعادگاه رودی خروشان و قله‌ای سربه‌فلک کشیده از رشته کوه‌های استان گیلان است. این زیبایی، تکه‌ای گمشده، از بهشت سرزمین‌مان ماسال است که در منطقه ییلاقی النزه و در مجاورت منطقه ییلاقی اولسبلانگاه واقع شده است.

دشت النزه، جزئی از مناطق ییلاقی استان گیلان و جاهای دیدنی ماسال به شمار می‌آید و در منطقه مرکزی ییلاقات شاندرمن قرار گرفته است. در منطقه ییلاقی النزه، کوه‌های مرتفع و قله‌های بسیار بلندی قرار گرفته‌اند، این آبشار خروشان هم در جاده شاندرمن- النزه، از بلندی یکی از همین قله‌ها سرازیر می‌شود.

اگر دوست دارید درباره این شهر خرم و سرسبز بیشتر بدانید؛ می‌توانید مقاله درباره ماسال را مطالعه کنید.

آب‌وهوای آبشار ویوز

وقتی قصد سفر داریم، بهتر است قبل از هر چیز درباره آب‌وهوای آن دیار، اطلاعاتی به دست آوریم. آب‌وهوای آبشار ویوز هم، برگرفته از آب‌وهوای مناطق اطراف آن است؛ بنابراین هوای سرد و پوشیده از برف آبشار ویوز، بارزترین اتفاقی است که در فصل زمستان منتظر آن هستیم.

در فصل پاییز هم با بارش باران و طبیعت هزار رنگ روبه‌رو می‌شویم، البته در این فصل هوا سرد است و در صورت سفر، باید پوشش مناسب به‌تن کنید. در فصل بهار، هوا نسبتا گرم می‌شود و طبیعت سرسبز و زیبای آن نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. اگر بخواهیم از تابستان‌های این آبشار ساده بگذریم، در حق خودمان جفا کرده‌ایم. طبیعت در این فصل از زیبایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است و هوای خنک و دل‌فریبش بهترین هدیه‌ای است که از آبشار ویوز نصیبمان می‌شود.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

بهترین زمان سفر به آبشار ویوز

بهترین زمان سفر به آبشار ویوز
طبیعت و هوای آبشار ویوز در فصل تابستان بسیار دلنشین است.

همان‌طور که گفتیم، آبشار ویوز در منطقه ییلاقی اولسبلانگاه واقع شده است. هوای چنین مناطقی در پاییز و زمستان بسیار سرد است و حتی ممکن است، به‌دلیل بارش باران و برف و یخبندان با سختی راه مواجه شویم، حتی بسیاری از اهالی این منطقه در فصل زمستان، کلبه‌های خود را ترک می‌کنند.

البته هوای این خطه در بهار و تابستان معتدل و مطبوع است و طبیعت اطراف آن، جلوه بسیار زیبا و سرسبزی از خود نشان می‌دهد. در فصل تابستان، نگران گرم بودن هوا نباشید و خنکای هوا را با نفسی عمیق وارد ریه‌هایتان کنید و چشمان‌تان را با تماشای سرسبزی محیط اطراف آن سیراب کنید؛ بنابراین بهترین زمان سفر به آبشار ویوز و گشت‌وگذار در محیط اطراف آن، اردیبهشت تا مهرماه است، چرا‌که طبیعت این آبشار در بهار و تابستان بسیار مسحورکننده است و زمان مناسبی برای عکس‌برداری و لذت بردن از جاذبه‌های آن در این هوای مطبوع و خوشایند است.

برای رزرو و اجاره ویلا ماسال می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید.

جاهای تفریحی و دیدنی نزدیک به آبشار ویوز

قصه این آبشار زیبا، با قله‌های بلند گیلان شروع می‌شود. اگر در مسیر این آبشار به گشت‌وگذارتان ادامه دهید، برای همیشه تصاویر زیبایی در ذهنتان ثبت می‌شود و با روحیه‌ای سرزنده و شاداب زندگی جدیدی را شروع خواهید کرد. طبیعت پیرامون آبشار، همچنان بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده است و این برای گردشگران اهمیت بسیار زیادی دارد. در این‌جا می‌خواهیم شما را با دیدنی‌های اطراف آبشار ویوز آشنا کنیم تا علاوه‌بر زیبایی‌های آبشار، از جاذبه‌های زیارتی و طبیعی اطرافش هم لذت ببریم.

بقعه امامزداه ابراهیم

بقعه امامزداه ابراهیم
درختی کهنسال با قدمتی 200 ساله، در کنار بقعه امام‌زاده ابراهیم قرار گرفته است.

در طبیعت زیبای دشت النزه، ساختمانی قدیمی و چوبی قرار گرفته است. این بقعه متبرکه معروف به امامزاده ابراهیم ضریحی کوچک دارد که با پارچه‌های سبز رنگ پوشیده شده است. از دیگر جاذبه‌هایی که در کنار بقعه امامزداه ابراهیم قرار گرفته است، درختی کهنسال با قدمتی 200 ساله است. این درخت تنومند، در میان مردم محلی، محبوبیت ویژه‌ای داشته و به‌همین دلیل مردم به شاخه‌های آن، پارچه‌های سبز، نخ و شمشاد به نیت حاجت‌روایی آویزان می‌کنند.

آبشار واشیار

آبشار واشیار
آبشار واشیار، یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای دشت النزه است – عکاس: مجید شهبازی

علاوه‌‌بر آبشار ویوز، در دشت النزه آبشارهای دیگری هم وجود دارد و در واقع وجود همین آبشارهاست که ماسال را سرزمین آبشارهای مرتفع می‌نامند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها، آبشار واشیار است. این آبشار زیبا با ارتفاع 15 متر در حوالی بقعه امامزاده ابراهیم و در ۳ کیلومتری ییلاق النزه قرار گرفته است. در مسیر و اطراف آن هم می‌توانید از میان درختان سرسبز عبور می‌کند. آبشار واشیار در روزهای گرم تابستان می‌تواند بهترین نقطه برای آبتنی و فرار از گرما باشد.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

کوه‌های سربه‌فلک‌ کشیده ییلاق دشت النزه

کوه‌های سربه‌فلک‌ کشیده ییلاق دشت النزه
بلندترین رشته‌کوه‌ دشت النزه، کوه پیلم است.

اگر اهل کوهنوردی هستید، زمان بازدید از آبشار ویوز تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید، زیرا قله‌ها و کوه‌های مرتفعی در اطراف آن دیده می‌شوند. در جوار این ارتفاعات هم زیبایی‌ها و سرسبزی‌های فراوانی وجود دارند. از بلندترین رشته‌کوه‌های این خطه، کوه پیلم است که در شمال کوه شعله قرار گرفته است. دیه کوه و شعله کوه، از دیگر قله‌های مشهور و مرتفع این منطقه محسوب می‌شوند.

طبیعت زیبای دشت النزه

طبیعت زیبای دشت النزه
‌دشت النزه در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

دشت النزه، منطقه‌ای ییلاقی است که در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا و در نزدیکی مرز بین استان‌های گیلان و اردبیل قرار گرفته است. طبیعت این دشت بسیار زیبا و دست‌نخورده است و ترکیب زیبایی از جنگل و چمنزار است.

چشمه‌های جوشان، درختان میوه، خانه‌هایی با سقف‌های شیروانی، صدای گوسفند، آواز پرنده‌ها، هوای مطبوع و آسمان پرستاره، بخشی از طبیعت زیبای این دشت هستند.

چشمه‌های جاری دشت النزه

چشمه‌های جاری دشت النزه
چشمه‌های متعددی در جوار آبشار ویوز جریان دارند.‌

در جوار آبشار ویوز، چشمه‌های متعددی جریان دارند. یکی از این چشمه‌ها، در کنار بقعه امامزاده ابراهیم قرار گرفته است. در اطراف این چشمه هم درختان گردو، گلابی وحشی، آلوچه وحشی و ولیک سرخ و سیاه مشاهده خواهید کرد و با دیدن این زیبایی‌ها حال‌وهوایتان عوض می‌شود.

اقامت در آبشار ویوز

اقامت در آبشار ویوز
زمان کمپینگ، حواسمان به زیبایی‌های طبیعت و بهداشت محیط باشد.

اگر طبیعت‌گرد هستید و با آبشار ویوز آشنایی دارید، به احتمال زیاد تمایل به برپایی کمپینگ و چادر خواهید داشت تا شب را با نگاه کردن به آسمان و غوطه‌ور شدن در طبیعت سپری کنید. کمپینگ به شرط داشتن تجهیزات کافی و آشنایی کامل با محیط اطراف، گزینه بسیار مناسبی برای اقامت در کنار این آبشار دوست‌داشتنی است.

اما اگر تمایل به چادر زدن و کمپینگ ندارید، می‌توانید سفری یک روزه به این آبشار زیبا داشته باشید و برای اقامت چند روزه خود هم یکی از اقامتگاه‌های اتاقک، در ماسال یا دیگر مناطق ییلاقی را به صورت آنلاین رزرو کرده و از دیگر جاذبه‌های اطراف آبشار هم لذت ببرید. درضمن برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

مسیر دسترسی به آبشار ویوز

مسیر دسترسی به آبشار ویوز
مسیر دسترسی به آبشار ویوز، خاکی و پرپیچ‌وخم است.

اگر قصد رفتن به آبشار ویوز را دارید، از هر کجای ایران که هستید، باید ابتدا خود را به ماسال برسانید و سپس به سمت دشت النزه حرکت کنید. دسترسی به این آبشار خروشان، نیاز به‌مقداری پیاده‌روی دارد و گردشگران باید از میان مسیری سنگلاخی و جاده‌ای خاکی، خود را به آن برسانند. البته تماشای این خطه سرسبز و زیبا، ارزش طی کردن این مسیر را دارد.

حال اگر از تهران عزم سفر کرده‌اید، باید ابتدا به سمت اتوبان تهران- کرج حرکت کرده و بعد از رسیدن به بزرگراه کرج- قزوین، وارد بزرگراه قزوین- رشت شوید. در خروجی بزرگراه، وارد جاده فومن- سروان، منتهی به شاندرمن شوید. بعد از طی کردن مسیری 55 کیلومتری به شاندرمن رسیده و از آن‌جا به سمت جاده شاندرمن – النزه تغییر مسیر دهید.

شاید فکر کنید، عبور از این جاده خسته کننده و یکنواخت است، اما سخت در اشتباهید. چراکه عبور از این جاده‌ی پر پیچ‌وخم، مسیری سرسبز و طبیعتی بکر در خود نهفته دارد و باید از میان جنگل و مزارع عبور کنید و در نهایت از طریق یک جاده خاکی، خود را به نزدیکی آبشار ویوز برسانید.

اگر از رشت، عازم آبشار ویوز هستید، باید از صومعه‌سرا، طاهر گوراب و ماسال عبور کرده تا در نهایت به شاندرمن ماسال برسید. از شاندرمن وارد جاده النزه شده و باقی مسیر را ادامه دهید. از این مسیر هم، برای دسترسی به آبشار، باید راهی خاکی و گلی، مه آلود و پر پیچ‌وخم را که با زیبایی‌هایش شما را شگفت‌زده خواهد کرد، طی کنید. به‌همین دلیل بهتر است با ماشین‌های کوهستانی، این مسیر جذاب و به‌یاد ماندنی را بپیمایید. این آبشار زیبا، تقریبا با رشت  ۹۳ کیلومتر، با ماسال ۳۵ کیلومتر و با شاندرمن ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

فعالیت‌هایی که می‌توان در آبشار ویوز انجام داد

فعالیت‌هایی که می‌توان در آبشار ویوز انجام داد
جنگل‌نوردی یکی از تفریحات جذاب سفر به آبشار ویوز است.

قبل از هر چیز باید بگویم، نگاه کردن به آبشار ویوز نوعی تفریح است. هنگامی که کنار آبشار می‌نشینیم و صدای آن را می‌شنویم، گویی آلودگی را از جسم و روحمان دور می‌کنیم. اگر به بالای این آبشار بروید، منظره‌ای زیبا و دست‌نخورده، از دامنه کوه‌های سرسبز آن منطقه را مشاهده می‌کنید. تماشای این آبشار حس غرور را القا می‌کند. شاید هم این احساس، نوعی رهایی باشد.

تفریحات آبشار ویوز به همین دو مورد خلاصه نمی‌شود. چراکه کوه‌های مرتفع و قله‌های بلندی که در منطقه ییلاقی النزه قرار گرفته‌اند، میعادگاهی برای کوهنوردان و صخره‌نوردان است. جنگل‌نوردی در میان درختان سرسبز و سربه‌فلک کشیده و قدم زدن در هوای مه‌آلود با این همه زیبایی، دل هر گردشگری را آب می‌کند.

در کنار آبشار زیبا و مرتفع ویوز، می‌توانید خود را مهمان یک لیوان چای داغ کنید و از طبیعت زیبای آن حظ ببرید. این طبیعت زیبا، حاصل قطرات آبی است که از بلندای آبشار به اطراف پراکنده می‌شوند. دسترنج این سخاوت هم گیاهان خودرویی است که در کنار آن رشد می‌کنند و سرسبزی وصف‌ناپذیری را ایجاد خواهند کرد.

آبشار ویوز با چشم‌اندازهای وسیع، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای عکاسی از طبیعت، زیبایی مناظر، گیاهان و جانوران فراهم می‌کند.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به آبشار ویوز بدانید!

نکاتی که لازم است قبل از سفر به آبشار ویوز بدانید!
طبیعت اطراف آبشار ویوز، بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده است.

رعایت کردن این نکات به شما کمک می‌کند تا سفری خوش و خاطره‌انگیز داشته باشید.

  • همان‌طور که می‌دانیم، برای دسترسی به دشت النزه و آبشار ویوز باید مسیری خاکی را طی کنید؛ بنابراین قبل از سفر، حتما وضعیت خودروی خود را بررسی کنید. توجه به باد تایرها، از دیگر مواردی است که قبل از سفر نیاز به بررسی دارد.
  • دسترسی تا نزدیکی‌های آبشار با هر خودرویی امکان‌پذیر است، اما استفاده از خودرو آفرودی پیمودن مسیر را به مراتب راحت‌تر خواهد کرد.
  • وضعیت هوا را قبل از حرکت به خوبی بررسی کنید.
  • چنان‌چه در پاییز یا زمستان، راهی این مسیر شدید، بهتر است زنجیر چرخ، چتر، لباس‌های گرم و بارانی به‌همراه داشته باشید.
  • حتما پیش از سفر باک بنزین خودرو را پر کنید.
  • اگر بار اول است که به آبشار ویوز سفر کرده‌اید، حتما برای دسترسی از یک راهنما کمک بگیرید.
  • برای این گشت‌وگذار ماجراجویانه کفش مناسب پیاده‌روی، تجهیزات لازم برای کمپینگ، خوراکی، آب آشامیدنی، کمک‌های اولیه، یک دست لباس اضافه، پاوربانک و چراغ روشنایی به‌همراه داشته باشید.
  • زمان کمپینگ در کنار آبشار ویوز، حواستان به بهداشت محیط باشد. به‌همین دلیل همیشه پاکت زباله همراه داشته باشید و از رها کردن باقی‌مانده غذا و خوراکی‌ها در طبیعت اطراف خودداری کنید.

سخن آخر

آبشار ویوز از جاذبه‌های گردشگری منطقه ییلاقی النزه، واقع در شهر ماسال، از توابع استان گیلان است. این آبشار زیبا نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند و عاشقان طبیعت را به‌سمت خود می‌کشاند. طبیعت این آبشار به‌دلیل مسیر صعب‌العبور و سنگلاخی بودن، هنوز دست‌نخورده باقی‌مانده است.

اگر شما هم هوس بازدید از این خطه زیبا و آبشار مرتفع دارید، بهتر است از قبل اقامتگاه مورد نظرتان را در ماسال یا حوالی دشت النزه، با مناسب‌ترین قیمت و بهترین کیفیت از سایت اتاقک به‌صورت آنلاین رزرو کرده و این سفر را به یکی از دل‌چسب‌ترین لحظات زندگی‌تان تبدیل کنید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. واقعا زیباست
    من تصمیم به مهاجرت به ماسال دارم وپرورش بز پاکستانی در ییلاقا ت ماسال ، خراسان دیگه بدرد زندگی نمیخوره بس که افغانی و عراقی ریخته

  2. وااای دیگه تورو خدا انقد از ماسالمون تبلیغ نکنین..دیگه از کل کشور ریختن اینجا..طبیعت مون رو دربو داغون کردن.ما بازدید کننده نخاستیم

    1. واقعا زیباست
      من تصمیم به مهاجرت به ماسال دارم وپرورش بز پاکستانی در ییلاقا ت ماسال ، خراسان دیگه بدرد زندگی نمیخوره بس که افغانی و عراقی ریخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *