شهرهاجاهای دیدنی

خانه موزه استاد معین | آیا شهرزاد اینجا عاشق قباد شد؟

خانه‌های تاریخی برای هرکدام از بازدیدکنندگانش روایتی متفاوت را تعریف می‌کنند. هرکدام از ما وقتی قدم به خانه‌های تاریخی می‌گذاریم، شروع به خیال‌پردازی می‌کنیم یا محو معماری آن‌ها می‌شویم. بااین‌حال بعضی خانه‌ها هستند که یک روایت مشترک برای همه ما دارند. مثل خانه‌هایی که لوکیشن فیلم‌برداری فیلم‌های معروف بودند و ما بدون اینکه تابه‌حال به آن‌ها سر زده باشیم، با گوشه و کنارشان آشنا هستیم. خانه موزه استاد معین یکی از همین خانه‌هاست که طرفداران سریال شهرزاد بهتر از هر کس دیگری با آن آشنا هستند. اگر نمی‌دانید قرار است درباره کدام‌یک از خانه‌های سریال شهرزاد صحبت کنیم پس در ادامه مقاله همراه ما باشید تا ببینید می‌خواهیم از خانه بزرگ آقا بگوییم، خانه پدر فرهاد یا خانه شهرزاد؟

خانه موزه استاد معین کجاست؟

برای رسیدن به خانه موزه استاد معین باید راهی شرق تهران و خیابان پیروزی شوید.
خانه موزه استاد معین در خیابان پیرزوی، چهارصد دستگاه و انتهای خیابان بایزید بسطامی قرار دارد. – عکاس: محیا تابش

خانه‌موزه استاد معین در شرق تهران است. بله درست خواندید این خانه تاریخی مثل اکثر خانه‌های قدیمی تهران در مرکز و جنوب پایتخت قرار ندارد. برای بازدید از خانه‌موزه استاد معین، از آدرس زیر اسکرین شات بگیرید:

آدرس خانه موزه استاد معین: خیابان پیروزی، چهارصد دستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی

ساعت کاری خانه موزه استاد معین: شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 8 صبح تا 10 شب. خانه‌موزه استاد معین جمعه‌ها تعطیل است.

شماره تلفن خانه موزه استاد معین: 33783004-021 و 33783005-021

تاریخچه خانه موزه استاد معین

نگاهی به تاریخچه خانه موزه استاد معین
قدمت خانه‌موزه استاد معین به 70 سال پیش می‌رسد. – عکاس: حمیدرضا سلیمانی

حدود 70 سال پیش خانه موزه استاد معین در محله تاریخی چهارصد دستگاه تهران ساخته شد. خانه‌ای ویلایی که جزو اولین خانه‌های این محله است و در همسایگی خانه استاد امیر جاهد تصنیف‌ساز و موسیقی‌دان مشهور دوران مشروطه قرار دارد. این دو خانه در دهه 80 به یک خانه تبدیل شدند. البته این کار چندان بیراه هم نبود چراکه استاد امیر جاهد پدر همسر دکتر محمد معین بودند. دکتر محمد معین بعد از دهخدا، پدر لغت‌نامه ایران هستند. ایشان اولین کسی بودند که تحصیلاتشان را تا مقطع دکتری در رشته زبان و ادبیات پارسی ادامه دادند. کسی که کتاب‌هایشان همچنان مرجع بسیاری از دانشجویان و علاقه‌مندان به زبان فارسی است.

در سال 1381 شهرداری تهران خانه‌موزه استاد معین را از خانواده دکتر خرید و در طول 2 سال این خانه قدیمی را مرمت و بازسازی کرد. در طول مرمت خانه استاد معین با خانه استاد جاهد ادغام شد و حالا تنها یک چهارچوب قدیمی این دو خانه را از یکدیگر تفکیک می‌کند. از سال 1383 درب‌های خانه موزه استاد معین به روی عشاق تاریخ، ادبیات و موسیقی باز است. باید بگویم خانه‌موزه استاد معین اولین مرکز تخصصی خوش‌نویسی، موسیقی و ادبیات کشور است. همچنین در سال 1389 نام خانه موزه استاد معین به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد. اگر تصور می‌کنید جذابیت‌های این خانه تاریخی به همین توضیحات محدود می‌شود باید بگویم عجله کردید، چراکه در بخش‌های بعد می‌خواهم بگویم که اگر شما طرفدار سریال شهرزاد هستید، پس خودتان بارها گوشه و کنار این خانه را دیدید ولی شاید از قصه آن خبر نداشتید!

برای اجاره روزانه خانه در تهران به سایت اتاقک مراجعه کنید.

معماری خانه موزه استاد معین

حوض آبی‌رنگ زیبای خانه موزه استاد معین
شور و نشاط خانه موزه استاد معین، از همان لحظه ورود احساس می‌شود. – عکاس: SΛDEH

خانه‌موزه استاد معین در دوران پهلوی دوم و خانه استاد امیر جاهد در دوران پهلوی اول ساخته شده است. بعد از خرید این دو خانه توسط شهرداری تهران، حالا خانه‌موزه استاد معین به یک خانه تبدیل شده است. بااین‌حال موقع بازدید چهارچوبی را می‌بینید که تنها یادگاری باقی‌مانده از زمان قبل از ادغام این دو خانه است.

خانه استاد معین مثل سایر خانه‌های تاریخی یک نشانه مهم دارد و آن درختان تنومند و کهن‌سال و حوض آبی‌رنگ در حیاط است. خانه‌ای که باوجود سن و سالی که دارد ولی هنوز شاداب است و حال و هوایی دل‌نشین دارد. این خانه تاریخی با مساحت 880 مترمربع شامل دوطبقه و یک زیرزمین می‌شود.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

در خانه موزه استاد معین چه در انتظار ماست؟

راهروی زیبا خانه موزه استاد معین
خانه موزه استاد معین، اولین مرکز تخصصی موسیقی، ادبیات و خوشنویسی است. – عکاس: محیا تابش

خانه موزه استاد معین یکی از جاهای دیدنی تهران است که در دل یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های شرق تهران یعنی خیابان پیروزی قرار دارد. بااین‌حال وقتی وارد این خانه می‌شوید تمام وجودتان سرشار از آرامش معنوی فضا می‌شود. در و دیوار این خانه تاریخی شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی دکتر معین برای تألیف لغت‌نامه و شب‌زنده‌داری‌های استاد جاهد برای خلق تصنیف‌های ماندگار بودند.

حالا خانه‌موزه استاد معین به مرکز تخصصی موسیقی، ادبیات و خوشنویسی تبدیل ‌شده است. جایی که عشاق این هنرها می‌توانند به آن سر بزنند و در دنیای شیرین و خوش‌نوای موسیقی و ادبیات غرق شوند. در خانه‌موزه استاد معین رویدادهای مختلف فرهنگی در کنار کلاس‌های آموزش موسیقی، خوشنویسی و ادبیات برگزار می‌شود. در گوشه گوشه خانه موزه استاد معین می‌توانید وسایل قدیمی به‌جامانده از این دو استاد فرهیخته را ببینید. همچنین دفتر کار استاد معین هم در بخش موزه این ساختمان است که بازدید از آن برای علاقه‌مندان به ادبیات و تاریخ لذتی دوچندان خواهد داشت. به‌خصوص که در این موزه از یادگاری‌های با ارزشی مانند وصیت‌نامه نیما یوشیج، تمبر اختصاصی موزه با تصویر استاد محمدرضا شجریان، دست‌نوشته‌ها، کارت عروسی، جایزه‌ها و دستاوردهای بین‌المللی، دست‌نوشته‌ها و … هم نگهداری می‌شود.

دست‌نوشته‌ها و کارت عروسی استاد معین در کنار برخی وسایل قدیمی ایشان در خانه موزه استاد معین
وصیت‌نامه نیما یوشیج و بخشی از وسایل قدیمی استاد معین و استاد جاهد در خانه‌موزه استاد معین نگه‌داری می‌شوند. – عکاس: محیا تابش

سایر فعالیت‌های رایج در خانه موزه استاد معین عبارت‌اند از:

  • برگزاری مراسم نکوداشت پیشکسوتان موسیقی
  • راه‌اندازی فروشگاه عرضه محصولات خوش‌نویسی، ادوات موسیقی و لوازم خوشنویسی
  • برگزاری نکوداشت زادروز تولد دکتر مهدخت معین فرزند دکتر معین
  • برگزاری مسابقات عکاسی
  • برگزاری نمایشگاه‌ها و گالری‌های دوره‌ای
  • راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی استاد معین (در این آموزشگاه نواختن انواع سازهای سنتی مثل تنبور، سه‌تار، سنتور و … در کنار سازهای کلاسیک مثل پیانو و دیگر ادوات موسیقی آموزش داده می‌شود. همچنین در آموزشگاه موسیقی استاد معین کلاس‌های سلفژ و آواز هم برگزار می‌شود.)

خانه موزه استاد معین، لوکیشن سریال شهرزاد

خانه موزه استاد معین، لوکیشن جذابی برای فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی تهران قدیم است.
خانه استاد معین محل زندگی قباد و شهرزاد در سریال شهرزاد بود. – عکاس: مهدی چمران

در این بخش می‌خواهم جواب سؤال اول مقاله را بدهم. خانه‌ استاد معین لوکیشن خانه شهرزاد و قباد بود. خانه‌ای که آن‌ها بعد از کلی کشمکش در آن زندگی کردند و کم‌کم به هم علاقه‌مند شدند. به‌جز سریال شهرزاد، خانه استاد معین یکی از لوکیشن‌های فیلم‌های سرزمین کهن، بیست‌ویک روز و … هم بود.

مسیر دسترسی به خانه موزه استاد معین

چطور به خانه موزه استاد معین برویم؟
بررسی روش‌های دسترسی به خانه موزه استاد معین – عکاس: Mahdieh Ghasemi

آدم خیلی وقت‌ها آدرس یک جاذبه گردشگری را دارد ولی با مسیرهای مختلف دسترسی به آن آشنا نیست. ما در اتاقک فقط به آدرس دادن بسنده نکردیم و شما در ادامه با روش‌های مختلف دسترسی به خانه‌موزه استاد معین آشنا می‌شوید:

دسترسی به خانه موزه استاد معین با خودروی شخصی

خانه‌موزه استاد معین در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. به همین خاطر اگر می‌خواهید با خودروی شخصی از این خانه تاریخی دیدن کنید باید طرح ترافیک بخرید یا اینکه بعد از تمام شدن زمان طرح از آن بازدید کنید. بهترین مسیر دسترسی به خانه استاد معین با خودروی شخصی مسیر زیر است:

  • خیابان پیروزی، خروجی امام علی، اولین دوربرگردان، خیابان بایزید بسطامی
  • بزرگراه امام علی جنوب، خیابان پیروزی، خیابان بایزید بسطامی

دسترسی به خانه موزه استاد معین با مترو

اگر قصد بازدید از خانه‌موزه استاد معین از زیر زمین و با مترو را دارید، پس باید در ایستگاه ابن‌سینا در خط 4 مترو پیاده شوید. این ایستگاه مترو نزدیک‌ترین ایستگاه خطوط حمل‌ونقل زیرزمینی به خانه استاد معین است. از ایستگاه ابن‌سینا تا خانه موزه استاد معین حدود 5 دقیقه پیاده‌روی پیش روی شماست.

دسترسی به خانه موزه استاد معین با بی آر تی

بهترین مسیر دسترسی به خانه‌موزه استاد معین با بی آر تی، اتوبوس‌های خط 9 بی آر تی هستند. شما کافی است بعد از دسترسی به این خط اتوبوس‌های بی آر تی، در ایستگاه درودیان یا نیکنام سابق پیاده شوید تا درزمانی کمتر از 5 دقیقه به خانه موزه استاد معین برسید.

سخن آخر

در این مقاله راهی یکی از خانه‌های تاریخی و کمتر شناخته‌شده تهران رفتیم. خانه‌ای در محله قدیمی چهارصد دستگاه که محل زندگی دو استاد بزرگ ایران در حوزه ادبیات و موسیقی یعنی دکتر معین و استاد جاهد بود. تازه فهمیدیم به‌جز این‌ها این خانه لوکیشن سریال‌های معروفی مثل شهرزاد، سرزمین کهن و … هم بوده است. اگر قصد سفر به پایتخت را دارید و دلتان می‌خواهد از این خانه تاریخی دیدن کنید، پس مهم‌ترین دغدغه‌تان یعنی اجاره اقامتگاه را به ما بسپارید. چون هدف اصلی ما این است که شما بتوانید با خیال راحت و با اجاره ویلا و سوئیت اتاقک به گشت‌وگذار در پایتخت و بازید از جاهای دیدنی آن بپردازید.

سؤالات متداول

خانه موزه استاد معین کجاست؟

آدرس خانه موزه استاد معین: خیابان پیروزی، چهارصد دستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی، خانه موزه استاد معین

شماره تلفن خانه موزه استاد معین چیست؟

شماره تلفن خانه موزه استاد معین: 33783004-021 و 33783005-021

آموزشگاه موسیقی استاد معین کجاست؟

آموزشگاه موسیقی استاد معین در محل خانه موزه استاد معین یعنی خیابان پیروزی، محله چهارصد دستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی قرار دارد.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *